Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival
zoeken in:
0
geplaatst: 21 mei 2013, 19:49 uur
En Corry Brokken heeft Nederland drie keer vertegenwoordigd.
(de eerste drie jaren)
(de eerste drie jaren)
0
Onweerwolf
geplaatst: 21 mei 2013, 20:10 uur
Zo zijn er wel veel meer zelfs.
Johnny Logan won zelfs 4 keer. (2x als zanger en 2x als componist).
Johnny Logan won zelfs 4 keer. (2x als zanger en 2x als componist).
0
geplaatst: 21 mei 2013, 20:48 uur
Er zijn inderdaad meer artiesten die minimaal drie keer hebben meegedaan, maar toch geen drie keer op rij? Dat lijkt me vrij bijzonder.
0
geplaatst: 21 mei 2013, 20:51 uur
Als Valentina nog een keer gaat meedoen zit het er dik in dat ze het weer over een andere boeg gaat gooien. Jammer, want haar inzending van dit jaar vind ik ijzersterk. In tegenstelling tot die draak uit 2012 waarmee ze niet eens zo gek veel slechter presteerde...
0
Onweerwolf
geplaatst: 21 mei 2013, 21:17 uur
stoepkrijt schreef:
Als Valentina nog een keer gaat meedoen zit het er dik in dat ze het weer over een andere boeg gaat gooien. Jammer, want haar inzending van dit jaar vind ik ijzersterk. In tegenstelling tot die draak uit 2012 waarmee ze niet eens zo gek veel slechter presteerde...
Ik meen te hebben gelezen dat ze uit de jazz hoek komt.
Ik ben het overigens met je eens, haar inzending dit jaar was meer dan prima terwijl die van vorig jaar een enorm prul was.
0
geplaatst: 21 mei 2013, 21:45 uur
stoepkrijt schreef:
Er zijn inderdaad meer artiesten die minimaal drie keer hebben meegedaan, maar toch geen drie keer op rij? Dat lijkt me vrij bijzonder.
Corry Brokken dus.

0
Onweerwolf
geplaatst: 21 mei 2013, 21:58 uur
Udo Jürgens deed het ook, in '64, '65 en '66. En bij hem was het de klassieke driemaal is scheepsrecht want in '66 was hij verantwoordelijk voor de tot nog toe enige overwinning voor Oostenrijk.
0
Onweerwolf
geplaatst: 21 mei 2013, 22:03 uur
En Lys Assia was er natuurlijk ook bij van '56 tot en met '58. In '56 zong ze zelfs twee nummers itt Corry.
0
geplaatst: 25 mei 2013, 11:07 uur
In de mega top 100 (bestverkochte singles incl legale downloads van nl) staan 13 kandidaten. De helft van de finalisten dus,
#1 Anouk: Birds (Nederland)
#4 Emmeli de Forest: Only Teardorops (Denemarken)
#32 Gianluca Bezzina: Tomorrow (Malta)
#35 Byealex: Kedvesem (Hongarije)
#42 Robin Stjernberg: You (Zweden)
#49 Margaret Berger: I feed you my love (Noorwegen)
#50 Zlata Ognevich: Gravity (Oekraïne)
#51 Dina Garipova: What If (Rusland)
#69 Marco Mengoni: l’Essenziale (Italië)
#71 Roberto Bellarosa: Love kills (België)
#84 Eythor Ingi Gunnlaugsson: Eg a life (IJsland)
#92 Farid Mammadov: Hold me (Azerbaijan)
#95 Koza Mostra & Agathonas Iakovidis: Alcohol is free (Griekenland)
De openingsact van Avicii in de finale staat op 73. Opvallend: Geen Duitsland. Terwijl Cascada wel met elf andere singles de lijst heeft gehaald in het verleden. Ook van Bonnie Tyler geen spoor.
#1 Anouk: Birds (Nederland)
#4 Emmeli de Forest: Only Teardorops (Denemarken)
#32 Gianluca Bezzina: Tomorrow (Malta)
#35 Byealex: Kedvesem (Hongarije)
#42 Robin Stjernberg: You (Zweden)
#49 Margaret Berger: I feed you my love (Noorwegen)
#50 Zlata Ognevich: Gravity (Oekraïne)
#51 Dina Garipova: What If (Rusland)
#69 Marco Mengoni: l’Essenziale (Italië)
#71 Roberto Bellarosa: Love kills (België)
#84 Eythor Ingi Gunnlaugsson: Eg a life (IJsland)
#92 Farid Mammadov: Hold me (Azerbaijan)
#95 Koza Mostra & Agathonas Iakovidis: Alcohol is free (Griekenland)
De openingsact van Avicii in de finale staat op 73. Opvallend: Geen Duitsland. Terwijl Cascada wel met elf andere singles de lijst heeft gehaald in het verleden. Ook van Bonnie Tyler geen spoor.
0
Martial
geplaatst: 25 mei 2013, 18:23 uur
Ik moet zeggen dat ByeAlex samen met Anouk de uitschieters toch wel waren op het Eurovisie Songfestival 2013 en dat Duitsland en Engeland niet in deze lijst te vinden zijn is meer dan terecht, wat een drama nummers

0
Onweerwolf
geplaatst: 1 juni 2013, 20:31 uur
Onweerwolf schreef:
Ik ben overigens benieuwd of Montenegro is genaaid door de toegenomen macht van de jury.
Ik ben overigens benieuwd of Montenegro is genaaid door de toegenomen macht van de jury.
En dat is ook gebeurd. Montenegro was 4e bij de televoters en 14e bij de jury.
Zie Wikipedia voor de volledige lijst.
Ook Bulgarije en Zwitserland zijn door de jury afgevoerd.
Verder valt op dat Roemeense held Cezar de tweede halve finale heeft gewonnen voor de televoters.

0
geplaatst: 1 juni 2013, 20:50 uur
De jury mag wat mij betreft weer afgeschaft worden. Alle drie die landen hadden best van mij door gemogen, vooral Montenegro. En pulp als Zweden komt er blijkbaar alsnog doorheen.
Anouk had waarschijnlijk een (veel) lagere plaats behaald maar soit.
Anouk had waarschijnlijk een (veel) lagere plaats behaald maar soit.
0
geplaatst: 2 juni 2013, 01:01 uur
Ik vind het ook raar dat de jury zoveel invloed heeft. Het is daardoor veel minder eerlijk voor mijn gevoel. Het ESC is altijd iets van en voor het Europese volk geweest, laat dan ook Europeanen alleen stemmen en niet een hoop Europeanen waarvan de stem maar voor 50% meetelt en dan nog 4/5 mensen van elk land wiens stem ook voor 50% telt. Dan ben je in mijn optiek bezig met het sturen van de uislagen (bijna net als dat matchfixing gebeuren bij voetbal).
0
geplaatst: 2 juni 2013, 01:02 uur
Emile93 schreef:
Het ESC is altijd iets van en voor het Europese volk geweest
Het ESC is altijd iets van en voor het Europese volk geweest
Maar het stemmen door het volk niet hoor dat is eigenlijk vrij recent

En eerlijk? Al die diaspora stemmen? Mwoah.....
0
geplaatst: 2 juni 2013, 01:17 uur
Precies. De jury is heringevoerd om het stemmen op bevriende landen wat te temperen en het heeft absoluut gewerkt. Zonder waren nu waarschijnlijk heel wat West Europese landen afgehaakt. En stemmen door het volk is er pas sinds eind jaren '90, daarvoor was er alleen maar jury.
Overigens is door de nieuwe regel en de rare manier waarop het bekend is gemaakt (average rank) helemaal niet duidelijk welk land door de jury niet de finale heeft gehaald en welke juist wel. Die gemiddeldes zeggen namelijk niks omdat het niet duidelijk maakt bij hoeveel landen het nummer in de top 10 stond, dus van hoeveel landen er punten waren gekomen. Je kunt alleen zien wat meer jurynummers zijn en wat meer publieksnummers zijn. Ierland scoort bijvoorbeeld lang niet het slechtst bij zowel jury als televoters (Spanje staat bij beide overigens onderaan), maar staat wel stijf onderaan in de finale.
Duidelijke publieksnummers zijn bijvoorbeeld Griekenland, Hongarije, en Roemenie. Duidelijke jurynummers zijn verrassend genoeg Belgie, Zweden (die overigens rechtstreeks geplaatst waren) en vooral Frankrijk.
Nederland scoort wat beter bij de jury, maar het verschil is niet zo groot.
Overigens is door de nieuwe regel en de rare manier waarop het bekend is gemaakt (average rank) helemaal niet duidelijk welk land door de jury niet de finale heeft gehaald en welke juist wel. Die gemiddeldes zeggen namelijk niks omdat het niet duidelijk maakt bij hoeveel landen het nummer in de top 10 stond, dus van hoeveel landen er punten waren gekomen. Je kunt alleen zien wat meer jurynummers zijn en wat meer publieksnummers zijn. Ierland scoort bijvoorbeeld lang niet het slechtst bij zowel jury als televoters (Spanje staat bij beide overigens onderaan), maar staat wel stijf onderaan in de finale.
Duidelijke publieksnummers zijn bijvoorbeeld Griekenland, Hongarije, en Roemenie. Duidelijke jurynummers zijn verrassend genoeg Belgie, Zweden (die overigens rechtstreeks geplaatst waren) en vooral Frankrijk.
Nederland scoort wat beter bij de jury, maar het verschil is niet zo groot.
0
Onweerwolf
geplaatst: 2 juni 2013, 02:31 uur
Ik ben op zich ook wel voor het behoud van de jury als gedeeltelijke invloed. Of het 50/50 moet zijn weet ik niet.
Maar, ik weet niet hoe het met andere landen zit maar de jury in Nederland was echt om te huilen, daar mag best wat meer aandacht aan besteed worden.
Carlo Boszhard, Kim-Lian van der Meij, Nance, Jeroen Nieuwehuize en André de Raaff
Carlo Boslul. Ik heb geen enkel idee wat deze clown in de jury doet. Met muziek heeft hij volgens mij totaal niets te maken. Misschien omdat 'ie homo is?
Kim-Lian blabla, matig succesvol zangeresje en presentatrice van kinderprogramma's. Mocht waarschijnlijk meedoen omdat ze vorig jaar het JESC presenteerde.
Nance. Dit mens heeft dan tenminste nog een iets uitgebreidere muzikale loopbaan achter de rug. Al is die ook niet heel serieus te nemen. Twijfelgevalletje.
Jeroen Nieuwenhuize. Google leert dat dit een DJ is. Tsja en, ik draai ook wel eens plaatjes.
André de Raaff. Een zakenmannetje uit de muziekbizz. Wellicht dat hij er dan wel wat verstand van heeft, maar dat kan ik niet zo goed beoordelen.
Als deze groep klootviolen representatief is voor de rest van Europa dan heeft de jury inderdaad weinig zin.
Maar, ik weet niet hoe het met andere landen zit maar de jury in Nederland was echt om te huilen, daar mag best wat meer aandacht aan besteed worden.
Carlo Boszhard, Kim-Lian van der Meij, Nance, Jeroen Nieuwehuize en André de Raaff
Carlo Boslul. Ik heb geen enkel idee wat deze clown in de jury doet. Met muziek heeft hij volgens mij totaal niets te maken. Misschien omdat 'ie homo is?
Kim-Lian blabla, matig succesvol zangeresje en presentatrice van kinderprogramma's. Mocht waarschijnlijk meedoen omdat ze vorig jaar het JESC presenteerde.
Nance. Dit mens heeft dan tenminste nog een iets uitgebreidere muzikale loopbaan achter de rug. Al is die ook niet heel serieus te nemen. Twijfelgevalletje.
Jeroen Nieuwenhuize. Google leert dat dit een DJ is. Tsja en, ik draai ook wel eens plaatjes.
André de Raaff. Een zakenmannetje uit de muziekbizz. Wellicht dat hij er dan wel wat verstand van heeft, maar dat kan ik niet zo goed beoordelen.
Als deze groep klootviolen representatief is voor de rest van Europa dan heeft de jury inderdaad weinig zin.
0
geplaatst: 2 juni 2013, 02:37 uur
Onweerwolf schreef:
Met muziek heeft hij volgens mij totaal niets te maken.
Met muziek heeft hij volgens mij totaal niets te maken.
Hij heeft toch in musicals gezongen?
0
Martial
geplaatst: 2 juni 2013, 11:06 uur
Onweerwolf schreef:
Verder valt op dat Roemeense held Cezar de tweede halve finale heeft gewonnen voor de televoters.
(quote)
Alleen daarom ben ik al blij met een vakjury

Je houdt je hart nu al weer vast als het smakeloze Nederlandse volk mag stemmen op het nummer dat naar het Eurovisie Songfestival mag in 2014

0
geplaatst: 2 juni 2013, 12:43 uur
Daar ben ik dus ook bang voor: aan de andere kant deden Hind en Edsilia (tweede keer) het ook niet al te best met hun eigen keuzes (die zg. publiekskeuze bij Edsilia in de show van Paul de Leeuw was natuurlijk een farce).
Van mij mogen ze op zoek naar een artiest met ervaring die weet wat ie wil en mogen ze al heel vroeg gaan nadenken over hoe ze er mee het podium op willen. Dat hoeven echt geen toeters en bellen te zijn maar niet zoiets als bij de 3J's in de week zelf 'oh we moeten nog wat doen op dat podium'. Nadenken, uitwerken en eisen stellen. Daarnaast valt en staat alles met het nummer en niet de uitvoerende. Anouk zal ongetwijfeld wat extra punten binnengeharkt hebben door haar bekendheid maar het zal niet heel erg veel uitgemaakt hebben voor de eindstand.
Gewoon een mooi, bijzonder nummer en niet willen scoren voor de massa want dan krijg je 'On Top of the World' achtige deuntjes: gezongen door een goede zangeres maar net even iets te dunnetjes om te scoren.
Van mij mogen ze op zoek naar een artiest met ervaring die weet wat ie wil en mogen ze al heel vroeg gaan nadenken over hoe ze er mee het podium op willen. Dat hoeven echt geen toeters en bellen te zijn maar niet zoiets als bij de 3J's in de week zelf 'oh we moeten nog wat doen op dat podium'. Nadenken, uitwerken en eisen stellen. Daarnaast valt en staat alles met het nummer en niet de uitvoerende. Anouk zal ongetwijfeld wat extra punten binnengeharkt hebben door haar bekendheid maar het zal niet heel erg veel uitgemaakt hebben voor de eindstand.
Gewoon een mooi, bijzonder nummer en niet willen scoren voor de massa want dan krijg je 'On Top of the World' achtige deuntjes: gezongen door een goede zangeres maar net even iets te dunnetjes om te scoren.
0
Onweerwolf
geplaatst: 2 juni 2013, 15:27 uur
Oh. Dat zou kunnen. Maar goed, met alle respect voor musicals hoor, maar dat vind ik nou niet echt voldoende om serieus iets inhoudelijks over muziek te kunnen zeggen.
0
geplaatst: 2 juni 2013, 18:57 uur
Ik vind dat sowieso..... die zg. vakjury's doen mij niks. Als zelfs een vakvrouw als Ruth Jacott het tijdens een voorronde uit haar strot krijgt om te zeggen 'ik kies niet voor jou want jij bent te goed voor het Songfestival' (tegen Anja Wessels) dan vraag ik me af wat die term voor inhoud heeft.
Ook bij dat soort figuren is en blijft het smaak.
Gelukkig blijkt wel dat vakjury's nog enigszins op meer dingen letten dan alleen de act of de jurk.
Ook bij dat soort figuren is en blijft het smaak.
Gelukkig blijkt wel dat vakjury's nog enigszins op meer dingen letten dan alleen de act of de jurk.
0
geplaatst: 3 juni 2013, 01:37 uur
Twee van de belangrijkste valkuilen noemde Aero al. We moeten leren van het verleden en inderdaad niet het onderstaande doen:
-Een nummer sturen waaraan niemand zich een buil valt (en waar vervolgens ook niemand op stemmen gaat). (Edsilia, Hind, Glennis Grace)
-Een nummer sturen en nauwelijks aan podiumpresentatie doen (3JS)
-Of te knullige podiumpresentatie (Joan Franka) Of te campy (Toppers)
-Te oude artiesten sturen (Toppers)
-Iets sturen wat buiten Nederland niet wordt begrepen (Toppers, Treble, Sieneke)
-Of wat zo wegvalt in de show dat mensen gaan plassen of koffie gaan zetten (Treble, 3JS, Edsilia)
-Iets sturen wat het misschien aardig had gedaan in 1972 (Sieneke) of in 1988 (Glennis Grace)
-Artiesten met te weinig ervaring sturen (Joan Franka)
-Een nog slechtere remix maken van een nummer dat toch al waardeloos was (Toppers)
En we moeten nu niet in het idee gaan trappen dat als we een grote artiest sturen, dat het meteen goedkomt. Heb de naam Trijntje Oosterhuis al horen vallen, maar dat kan met gemak een nieuwe Hind, Edsilia, Glennis worden. Die kunnen ook allemaal heel erg goed zingen .
-Een nummer sturen waaraan niemand zich een buil valt (en waar vervolgens ook niemand op stemmen gaat). (Edsilia, Hind, Glennis Grace)
-Een nummer sturen en nauwelijks aan podiumpresentatie doen (3JS)
-Of te knullige podiumpresentatie (Joan Franka) Of te campy (Toppers)
-Te oude artiesten sturen (Toppers)
-Iets sturen wat buiten Nederland niet wordt begrepen (Toppers, Treble, Sieneke)
-Of wat zo wegvalt in de show dat mensen gaan plassen of koffie gaan zetten (Treble, 3JS, Edsilia)
-Iets sturen wat het misschien aardig had gedaan in 1972 (Sieneke) of in 1988 (Glennis Grace)
-Artiesten met te weinig ervaring sturen (Joan Franka)
-Een nog slechtere remix maken van een nummer dat toch al waardeloos was (Toppers)
En we moeten nu niet in het idee gaan trappen dat als we een grote artiest sturen, dat het meteen goedkomt. Heb de naam Trijntje Oosterhuis al horen vallen, maar dat kan met gemak een nieuwe Hind, Edsilia, Glennis worden. Die kunnen ook allemaal heel erg goed zingen .
0
Onweerwolf
geplaatst: 3 juni 2013, 13:50 uur
Maar goed, over tot de orde van de dag! JESC anyone? 
De 11e editie van het Junior Eurovision Song Festival vindt plaats op 30 november in Kiev. Althans vooralsnog, want er zijn nog maar 7 landen bevestigd voor deelname.
Ik heb de afgelopen 2 jaar voor het eerst gekeken naar het JESC en vond het verrassend vermakelijk met hier en daar zelfs ook nog echt prima nummers. Vorig jaar was ik onder de indruk van de live prestatie van de winnares uit Oekraïne.
De eerste song voor 2013 is gisteren bekend gemaakt: Rusland.
Niet verkeerd, al is het wel een beetje een middle-of-the-road uptempo liedje dat weinig speciaals heeft.

De 11e editie van het Junior Eurovision Song Festival vindt plaats op 30 november in Kiev. Althans vooralsnog, want er zijn nog maar 7 landen bevestigd voor deelname.
Ik heb de afgelopen 2 jaar voor het eerst gekeken naar het JESC en vond het verrassend vermakelijk met hier en daar zelfs ook nog echt prima nummers. Vorig jaar was ik onder de indruk van de live prestatie van de winnares uit Oekraïne.
De eerste song voor 2013 is gisteren bekend gemaakt: Rusland.
Niet verkeerd, al is het wel een beetje een middle-of-the-road uptempo liedje dat weinig speciaals heeft.
0
geplaatst: 3 juni 2013, 14:26 uur
Ik weet alleen nog dat dat stomme mens met d'r Micky Mouse hoofd ooit een keer won van een ex-klasgenootje van mij (Tess, die het nummer 'Stupid' zong). Voor de rest heb ik het nooit gekeken.
Dat nummer van Rusland klinkt trouwens best wel lekker. Al heb ik wel het idee dat ze alleen maar hetzelfde heeft gezongen.
Dat winnende nummer van vorig jaar heb ik ook al een keer eerder gehoord! Erg goed gedaan hoor. Alleen dat meisje ziet er uit als iemand die zo in het TLC programma 'Toddlers & Tiaras' kan. Een beetje eng.
Dat nummer van Rusland klinkt trouwens best wel lekker. Al heb ik wel het idee dat ze alleen maar hetzelfde heeft gezongen.
Dat winnende nummer van vorig jaar heb ik ook al een keer eerder gehoord! Erg goed gedaan hoor. Alleen dat meisje ziet er uit als iemand die zo in het TLC programma 'Toddlers & Tiaras' kan. Een beetje eng.
0
Onweerwolf
geplaatst: 3 juni 2013, 14:31 uur
Wow! Jij hebt gewoon bij een Eurovision Star in de klas gezeten. 

0
Onweerwolf
geplaatst: 3 juni 2013, 14:37 uur
Dat jaar was ik trouwens (met terugwerkende kracht) voor Spanje. Ik heb vorig jaar alle nummers eens beluisterd en dat vond ik één van de allerbeste.
0
Onweerwolf
geplaatst: 3 juni 2013, 14:45 uur
NewYorkCityLight schreef:
Dat winnende nummer van vorig jaar heb ik ook al een keer eerder gehoord! Erg goed gedaan hoor.
Dat winnende nummer van vorig jaar heb ik ook al een keer eerder gehoord! Erg goed gedaan hoor.
Ja, dat was echt wel bijzonder. Ik vond het nummer op voorhand niet zo bijzonder maar live was ze erg overtuigend. Ze heeft erg veel power in haar stem.
Alleen dat meisje ziet er uit als iemand die zo in het TLC programma 'Toddlers & Tiaras' kan. Een beetje eng.
Haha ja. Maar goed je ziet ze ook alleen op zo'n dag natuurlijk. Dit zal wel niet haar dagelijkse kloffie zijn.
Het meisje van Albanië 2012 had trouwens eerst een jurk in gedachten die door de organisatie werd geweigerd wegens te bloot.

0
geplaatst: 3 juni 2013, 16:11 uur
Onweerwolf schreef:
Het meisje van Albanië 2012 had trouwens eerst een jurk in gedachten die door de organisatie werd geweigerd wegens te bloot.
Ik weet niet hoe die jurk er uit zag maar desondanks klinkt het als een verstandige beslissing. Het laatste wat je als organisatie wilt is dat men gaat spreken van het "Pedovisie Songfestival" of iets van die strekking.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.