MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival

zoeken in:
ranboy schreef:
Aha, en als je Denemarken niet de 8 punten wilde geven die je gaf, maar minder, dan is Anouk toch nog onze winnaar!

Ik had Denemarken 7 punten willen geven, resulterend in penaltyschieten.

@Svendra: ik vind het niet zo dom. Onweerwolfs poll sluit al voor er 1 noot in de finale gezongen is. Dan zal het dus om voorspellen gaan, zou je denken.

Ik luister het liefst niets van tevoren en ik geef liever mijn persoonlijke voorkeur, dan dat ik ga voorspellen wat anderen ervan vinden. Jammer dat Onweerwolfs poll al zo snel dicht was.

Onweerwolf
Justus18 schreef:
@Svendra: ik vind het niet zo dom. Onweerwolfs poll sluit al voor er 1 noot in de finale gezongen is. Dan zal het dus om voorspellen gaan, zou je denken.

Ik luister het liefst niets van tevoren en ik geef liever mijn persoonlijke voorkeur, dan dat ik ga voorspellen wat anderen ervan vinden. Jammer dat Onweerwolfs poll al zo snel dicht was.

Het maakt natuurlijk niets uit of je wilt voorspellen of rangschikken, in beide gevallen zul je de nummers immers gehoord moeten hebben.

Maar de poll was bedoeld voor de mensen die hier al weken of zelfs maanden de nummers aan het bespreken waren en lijstjes hadden gemaakt. Althans dat was het idee er achter.

Vandaar dat ik het ook vlak voor de finale bekend wilde maken, anders wordt het een beetje een mosterd na de maaltijd verhaal.

Daarbij kan de uitslag onbewust mee gaan spelen dus ik vind het ook leuker om hiermee eigenlijk een allerlaatste poll af te leveren.

Wil je niets horen dan inderdaad gewoon ook niks invullen. Om de dag erna nog met een lijstje te komen geloof ik ook wel.

@aERodynamIC: mijn voorkeur stond hier eerder dan de uitslag.
@Onweerwolf: ik vind het jammer dat die niet meetelt

Maar ik neem aan dat er niet voor niets een deadline is (organisatorisch?!)

Overigens vind ik het niet vreemd dat mensen van tevoren niks willen horen zoals sommigen ook de uitslagen van bookmakers en polls niet willen zien.

Het heeft natuurlijk wel wat om 'ouderwets' blanco te gaan kijken.

Vroeger keek ik 2 en 1 week van tevoren naar de filmpjes die de BRT uitzond en ik las de stukjes in de krant op de dag zelf.
Nu ken ik de nummers al vanaf de eerste die meestal zo in december bekend is. Het is een andere beleving maar voor mij ook wel weer leuk.

Onweerwolf
Als je al wel een voorkeur had dan had je toch gewoon de poll kunnen invullen?

Volgens mij had hij die voorkeur na het festival en is jouw uitslag daarna geplaatst

Onweerwolf
Ik heb de uitslag rond 20:00 voor het begin van het festival bekend gemaakt.

Muziek >> Algemeen >> Eurovisie Songfestival

Onweerwolf schreef:
Ik heb de uitslag rond 20:00 voor het begin van het festival bekend gemaakt.

Ah toen zat ik al bij een Songfestival feestje: is me helemaal ontgaan.

Ja die filmpjes ken ik: erg leuk en blijkbaar ook bruikbaar voor ons. Nee dan is een deadline gewoon een vaststaand gegeven en is het aan eenieder om met welke reden dan ook wel of niet deel te nemen.

Het is een rare gewoonte van me, maar ik stem pas nadat ik de liedjes gehoord heb.

Onweerwolf
Justus18 schreef:
Het is een rare gewoonte van me, maar ik stem pas nadat ik de liedjes gehoord heb.

Wij allemaal, maar als je terugleest zul je zien dat wij in maart al begonnen zijn met luisteren.

Lijkt me heel normaal.

Alleen zitten hier een aantal gekken die de nummers dus al langer kennen

Het allermooist is dat iedereen stemt zodra het laatste nummer geweest is maar dat is geen doen omdat niet iedereen thuis zit of daar dan zin in heeft en het zal niet heel erg veel schelen.

In mijn geval wisselden Noorwegen en Hongarije na afloop van plaats omdat ik Noorwegen net wat sterker vond terwijl ik het nummer van Hongarije gewoon leuker vind.
Maar verder wijzigt er nooit zo heel veel of ze moeten er gigantisch naast zingen (vorig jaar Engelbert Humperdinck bijvoorbeeld: studioversie heerlijk, live niet om aan te horen).

Onweerwolf
Overigens maakt het voor de uitslag helemaal niets uit.

Onweerwolf schreef:
Wij allemaal, maar als je terugleest zul je zien dat wij in maart al begonnen zijn met luisteren.

Maar dat wil ik dus niet. Het is net zoiets als de uitslagen al weten voordat Studio Sport begint.

Sneu: laat ie een onderzoek doen naar vermeende fraude die dat land al wat jaartjes schijnt te plegen.

‘Azerbeidzjan koopt televotes’ – Eurosong.be

Onweerwolf
Ik ben benieuwd of de EBU Azerbeidzjan hier een boete voor gaat geven. De EBU stelt zich namelijk op het punt dat politieke afwegingen niets met het festival te maken mogen hebben.

Justus18 schreef:
Maar dat wil ik dus niet. Het is net zoiets als de uitslagen al weten voordat Studio Sport begint.

Keuzes, keuzes, keuzes

Onweerwolf
Justus18 schreef:
(quote)

Dat begrijp ik, kan ik me ook wel voorstellen.

Onweerwolf schreef:
(quote)

De bookmakers hebben het echt niet altijd bij het juiste eind hoor. In 2011 zaten ze er allemaal faliekant naast.

Dit jaar en vorig jaar was gewoon makkelijk te voorspellen voor iemand die het ESC intensief volgt.. Ik zei op 2 maart ook al dat Denemarken een flinke kanshebber was, puur omdat het nummer voldeed aan alle criteria die een winnend liedje nodig heeft.

Allereerst hebben ze het bijna altijd bij het rechte eind.

Daarnaast geloof ik dat veel mensen de liedjes die op 1 staan (en andere hoog genoteerde liedjes) anders beoordelen als ze zouden doen als er geen bookmakers zouden zijn. Bookmakers zorgen voor een vorm van manipulatie.

Daarnaast is het leuker om te verwachten dat Denemarken (en Zweden vorig jaar) een groot kanshebber is dan dat ze 100% zeker de finale zouden winnen.

Maar goed, zonder bookmakers gaan "kenners" roepen wie de grote favoriet is en krijg je een soortgelijk effect.

aERodynamIC schreef:
Lijkt me heel normaal.
Alleen zitten hier een aantal gekken die de nummers dus al langer kennen
Het allermooist is dat iedereen stemt zodra het laatste nummer geweest is maar dat is geen doen omdat niet iedereen thuis zit of daar dan zin in heeft en het zal niet heel erg veel schelen.
In mijn geval wisselden Noorwegen en Hongarije na afloop van plaats omdat ik Noorwegen net wat sterker vond terwijl ik het nummer van Hongarije gewoon leuker vind.
Maar verder wijzigt er nooit zo heel veel of ze moeten er gigantisch naast zingen (vorig jaar Engelbert Humperdinck bijvoorbeeld: studioversie heerlijk, live niet om aan te horen).

Ja, wat zeg je hier nu eigenlijk precies mee?
Er lijkt mij hier rond deze problematiek toch sprake van een kleine blinde vlek.

"Een serieuze zaak" volgens Camil Guliyev, hoofd van de staatszender in Azerbeidjan. En dan komt het: "Azerbeidjan probeert goede relaties te onderhouden met buurland Rusland, al zijn er spanningen geweest over het energie-beleid"
Rusland gaf wel 12 punten aan Azerbeidjan.

Nu is dat nog eventueel te billijken, Azerbeidjan werd, als je alles mag geloven, goed gevonden en eindigde als 2e.
Dat lied van Rusland stelde natuurlijk helemaal niets voor.

Ik vind dat hele Songfestival in de basis verder prima, het meeste is niet mijn smaak maar goed, er is een doelgroep voor en ik wil er best een avondje naar kijken.

Maar hier ligt onomstoten vast dat er punten aan elkaar worden gegeven om politieke redenen. Dus volgend jaar, het ligt nu al vast, 12 punten van Azerbeidjan aan Rusland, ongeacht wie er op het podium staat.

Ik vind deze hele gang van zaken echt een enorme smet op het hele festival en ik begrijp niet dat dit door de liefhebbers als een soort folklore wordt geaccepteerd en weggewuifd.
Landen als Duitsland, Engeland, Frankrijk, die het Songfestival fal jaren inancieel mogelijk maken, ik zou er direct uitstappen.

Eerder werd hier nog genoemd de zogenaamde "cultuurafstemming", dat de muziek uit het Oostblok nu eenmaal andere mensen uit het Oostblok aanspreekt. Onzin. Ze hebben zich allemaal zo zitten verwesteren, dat er nog nauwelijks culturele onderscheiden zijn terug te vinden.

Wie denkt dat het ijzeren gordijn ooit is opgeheven, volgens mij is het voor weinig verkocht aan de organisatie van het Songfestival. Onverslijtbaar en van goede degelijke Sovjet kwaliteit.

Alleen de Grieken hebben dit jaar nog een lachwekkende persiflage op zichzelf gemaakt. Ik zou zeggen: beperk het tot een festival zonder puntentelling. Eens kijken hoe snel ze allemaal afhaken.

Het is echt onzin om mij gelijk per se onder de haters te laten vallen van het Songfestival. Dat is natuurlijk lekker makkelijk en zo kun je alle kritiek op voorhand leuk onder het tapijt vegen. Ik ben juist een groot voorstander van leven en laten leven en gun iedereen z'n favoriete muziek. Maar deze jaarlijks terugkerende manipulatie moet voor iedereen onacceptabel zijn.

Onweerwolf
Elk jaar weer hetzelfde gezeur. Vind je het niet acceptabel, prima. Dan kijk je lekker niet. Genoeg mensen die het wel acceptabel vinden. Met name omdat ze weten dat er toch geen alternatief is en omdat al lang en breed is vastgesteld dat het beste liedje wint, met of zonder buurstemmen. Er was dit jaar maar 1 land waar Denemarken helemaal geen punten van kreeg (San Marino), bij alle andere 37 landen stond het dus gewoon in de top 10.

En ja, Musician, je bent in de thread nou precies de definitie van een hater. Er wordt hier inmiddels al zowat 3 maanden lang gezellig dagelijks gekeuveld over het festival door een groepje liefhebbers. Jou heb ik niet gezien, tot na het festival, waar je weer met een verhaal komt dat net zo voorspelbaar is als de 12 punten van Cyprus. Zoek ik even terug dan blijkt dat je in 2009, 2010, 2011 en 2012 precies hetzelfde hebt gedaan. Ging het niet over de stemmen dan ging het wel over het feit dat je de muziek enorm slecht vind. Elk jaar dus weer hetzelfde verhaal.

Vermoeiend hoor.

Nog even een quote van je uit 2009...

musician schreef:
Kan werkelijk niets bedenken waarom dit festival enig recht van bestaan heeft, behalve dan dat het al 500 jaar bestaat.

starbright boy schreef:
Dat er honderden miljoenen mensen lol aan beleven misschien? Je neemt het veel te serieus.

Met andere woorden; het interesseert je niets dat anderen er van genieten, het gaat jou alleen maar om het vinden van ruimte voor het spuwen van je gal.

Ik heb hierboven toch precies geschreven hoe ik er naar kijk?
Wat verder iedereen vindt van het songfestival en dat er veel mensen van genieten, ieder zijn smaak. Ook ik heb overigens gewoon een poging gedaan te komen tot een oordeel over alle nummers.

Ik zeg alleen dat er een enorme smet ligt op het songfestival vanwege de manier waarop heel veel landen blijkbaar omgaan met hun stemgedrag.

De bekendmaking van een intern onderzoek naar wel of geen 10 punten naar Rusland vanwege de goede betrekkingen met Azerbeidjan, is toch gewoon de limit?

Daarmee zeg ik toch helemaal niets of je het festival wel of niet prachtig mag vinden. Nogmaals, ieder zijn smaak.

Ik blijf het onbegrijpelijk vinden dat je akkoord kunt gaan met een opzet waarbij er zo opzichtelijk frauduleus wordt gehandeld. En dan heb ik het nog niet eens gehad over alle pogingen tot het opkopen van stemmen.

Maar blijkbaar kan alleen door alles kritiekloos te slikken worden gekomen tot een gezellig onderonsje.
Ik vind de kritiek op het vaststellen van het bepalen van de stemmen door veel landen geheel los staan van de onderlinge beoordeling (en reacties) die door iedereen kan worden gegeven op alle nummers. En zo moet het ook worden gezien.

Het songfestival krijgt natuurlijk al jaren kritiek en dat is toch niet meer weg te bannen.
Het politieke verhaal in deze speelt een rol. Buurlanden helpen elkaar, ook al jaren een feit.
Belgie helpt ook Nederland en andersom.
Geen verrassingen daarover.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik het liedje van Anouk interessant vind en gaf haar, als zovelen een goede kans.
Het heeft mijn interesse voor het songfestival dit jaar wel wat meer gestimuleerd, anders bleef ik er niet voor thuis eerlijk gezegd.

Maar ik ga niemand veroordelen dat hij of zij liefhebber is van dit evenenement.
Ieder zijn meug en smaak.

Het ESF zal hoe dan ook een vaak bekeken en besproken festival blijven en ik respecteer de liefhebbers van dit evenement. Burenstemmen is van alle tijden, ook België en Nederland doen daaraan mee. Frauduleuze praktijken zijn ook van alle tijden, in 1968 werden juryleden door generaal Franco omgekocht en gaf Spanje geen punten aan het Verenigd Koninkrijk waardoor Spanje ten onrechte het ESF won. Veel kwaliteit of vernieuwing moet je ook niet zoeken in het ESF maar dat is zelden het geval geweest. De meeste inzendingen in de jaren '60, '70 en '80 klinken nu hopeloos gedateerd, meer nog dan de meeste hitparadepop in die tijd. Ook dit jaar had ik met de meeste inzendingen weinig of niets maar er waren ook een aantal goede bij (zelfs iets meer dan de vorige jaren).

Overigens is de dominantie van de Oost-Europese landen de laatste jaren afgenomen (door herinvoering van de vakjury?). In de top-10 waren er maar 4 landen uit het voormalige Oostblok.

San Marino is er, ondanks zich nog nooit gekwalificeerd te hebben voor de finale, ook in 2014 weer bij. Een derde deelname van Valentina Monetta wordt niet uitgesloten.

klik

Is het trouwens al eens voorgekomen dat iemand drie keer een land heeft vertegenwoordigd op het songfestival?

Fud Leclerc vertegenwoordigde België 4x op het songfestival: 1956, 1958, 1960 en 1962.

Onweerwolf
NewYorkCityLight schreef:
San Marino is er, ondanks zich nog nooit gekwalificeerd te hebben voor de finale, ook in 2014 weer bij. Een derde deelname van Valentina Monetta wordt niet uitgesloten.

klik

Is het trouwens al eens voorgekomen dat iemand drie keer een land heeft vertegenwoordigd op het songfestival?

Kijk, dat is nou eens lekker positief!

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 03:11 uur

geplaatst: vandaag om 03:11 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.