MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival

zoeken in:
Zelfs op MusicMeter gaat het bij het topic Eurovisie Songfestival niet eens meer over muziek.

Wij hebben hier in Nederland twee artiesten die dankzij dit programma nu succes aan het boeken zijn in het buitenland, gewoon omdat ze een mooi nummer gebracht hebben, en tevens een prima album afleveren.

Laat het daar hier maar eens over gaan, Nederland die sinds vorig jaar na jaren van afwezigheid weer eens mee doet, en nu al geweidig resultaat boekt.

Of is men op zijn pik getrakt als het even niet om die Wurst gaat

Prima winnaar voor het ESF, past ook goed in de traditie van laatste jaren.

Maar ik wil hier wel meer over Ilse en Waylon lezen.

Onweerwolf
-SprayIt- schreef:
Ik doe geen aanname, ik stel een vraag. Duidelijk toch, 2 vraagtekens. Typisch.

Je stelt:

-SprayIt- schreef:
Jij voelt je juist geroepen om een praatje aan te gaan.

Ik zie daar geen vraagtekens staan maar een regelrechte vaststelling. Die aanname is volledig uit de lucht gegrepen. Daarnaast is het ook gewoon niet waar, maar dat is verder niet relevant.

Ik verdedig het intolerant zijn niet. Dat zijn jouw woorden. Ik probeer juist het begrip intolerantie te ontzenuwen, omdat ik niet denk dat dit voorbeeld te maken heeft met (alleen) tolerantie.

Dit is pure intolerantie; iemand negeren puur en alleen omdat het uiterlijk van die persoon niet voldoet aan je persoonlijk norm.

Ik geef vrij veel voorbeelden, ook over mijzelf, waarbij ik eigenlijk aangeef dat iedereen anders is en anders mag en kan reageren. Moeten we dan op iedereen hetzelfde reageren en hetzelfde voelen bij wie dan ook? Dat maakt de samenleving toch juist spannend en leuk?

Ik vind zeer zeker niet dat de samenleving leuker wordt als we op andere mensen negatief reageren omdat ze er toevallig anders uitzien, nee. Het gaat er niet om dat we op iedereen dezelfde reactie moeten hebben, het gaat er om dat we niet negatief reageren. Dat lijkt me toch volstrekt duidelijk?

Ik merk dat je een vrij agressieve toon aanslaat en je aangevallen voelt. Totaal onnodig. Lees mijn stuk nog eens, maar dan met een andere toon, anders gekleurd. Iets toleranter misschien? Jouw zin: eigenlijk zeg je: ik hoef niet tolerant te zijn, want dat zit niet in mijn genen, slaat kant noch wal. Ik geef alleen aan, dat OOK onderdeel van ons zijn is, dat wij bepaalde gevoelens ervaren, in welke samenstelling van mensen dan ook, en zelfs als we alleen zijn, en daar iets mee doen. Hoe zou jij die actieve vorm van beschaving willen omvormen/zien dan? Hoe zie je dat voor je? Iedereen moet op elk mens precies hetzelfde reageren? Of je nou staat te zingen, in je onderbroek staat, een baard van 3 meter hebt, je mag niet wegkijken, je moet iets zeggen, want oh oh dat zou je bij een doorsnee figuur ook doen!

Wat jij doet is zoeken naar een verklaring voor intolerant gedrag en die vind je in evolutie/cultuur/historie/etc. Prima, je zult mij niet horen ontkennen dat deze verklaring hout snijdt.

Waar het mij omgaat is dat die verklaring op zichzelf niet een argument is om de status quo maar te behouden. Ik lees in jouw verhaal dat je wilt suggereren dat dat wel zo is (maar wellicht interpreteer ik dat verkeerd) en daar ben ik het dus absoluut niet mee eens.

Vervang 'man die zich als vrouw identificeert' maar eens door 'neger'. Een aantal decennia geleden had je dan exact hetzelfde voorbeeld kunnen nemen; en neger die een opmerking maakt waar geen blanke op wil reageren omdat hij een neger is. Precies hetzelfde verhaal. Gelukkig heeft wat dat betreft de beschaving al flink wat progressie gemaakt en zijn er, in ieder geval in Nederland, nog maar weinig mensen intolerant tov anders gekleurden.

deric raven schreef:
Zelfs op MusicMeter gaat het bij het topic Eurovisie Songfestival niet eens meer over muziek.

Ja waar was jij tijdens mijn voorbespreking?

Een eerdere poging van Waylon om naar het songfestival te gaan. Dat lukte niet. Ze haalden de finale van het nationaal songfestival niet. We gingen dat jaar voor My Impossible Dream van Glennis Grace. De dame met wie Waylon zingt is de van K-otic bekende Rachel Kramer en werd een paar jaar terug nog eens tweede bij X factor,

Nog een paar nummers die we niet hebben gestuurd:

De eerste poging van Gordon om naar het songfestival te gaan. In 1990, voor zijn doorbraak. Hij haalde de finale wel, maar werd daarin 9e van de 10 nummers. We stuurden dat jaar Maywood met Ik Wil Alles Met Je Delen.

She Would van Sofuja en Glenn Corneille. De zanger die zich toen zo noemde werd later via Idols bekend als Boris en heet nu weer Bo Saris. Glenn Corneille, de pianist verging het minder goed. Hij kwam om in 2005 bij een auto-ongeluk. In dit jaar, waarin Gordon tweede werd, in zijn tweede poging, kozen we voor Esther Hart.

Sietse
deric raven schreef:

Maar ik wil hier wel meer over Ilse en Waylon lezen.

Oke, ik vind het een saai nummer*. De #1 vind ik beter (maar nog steeds niet mijn ding).
Anouk had vorig jaar een nummer dat, als je puur naar de compositie kijkt, veel beter was dan Ilse en Waylon. Anouk haar nummer kan ik dan ook veel beter waarderen.

*laat ik hier op de site nooit en te nimmer meer horen dat er in mijn muziek niets gebeurd, want zelfs in mijn uitgerekte drones zitten meer verschillende noten dan in het deze draak.

Sietse, Nieuwstad wilde even laten weten dat hij toch liever Ilse en Waylon wil luisteren

Ik vind het nog steeds een gemiste kans dat Anja Wessels niet gekozen werd. Ruth Jacott vond het 'te mooi' voor het Songfestival en koos er daarom niet voor. Ik mag hopen dat we dit soort opmerkingen nooit meer te horen krijgen! Re-union ging toen en haalde de finale wel (het eerste jaar dat deze gehouden werden), de jaren daarna weten we hoe het ons land verging....

Sietse
Dat is zijn probleem

@Rudi S

Ja, ja ik had 'm al gelezen

dix
Sietse schreef:

*laat ik hier op de site nooit en te nimmer meer horen dat er in mijn muziek niets gebeurd, want zelfs in mijn uitgerekte drones zitten meer verschillende noten dan in het deze draak.

Iets gebeuren = meer noten? Je bent vast een groot Muse fan.

Onweerwolf
edit: dit is een reactie op een post die ondertussen weer is weggehaald.

Waarom zou de vergelijking niet op gaan? Iemand die neger is negatief behandelen omdat hij een donkere huid heeft of iemand die transgender is negatief behandelen omdat hij zich kleedt volgens een stereotype van het andere geslacht. Lijkt mij een prima vergelijking.

Het feit dat de transgender een keuze heeft om zijn of haar identiteit te verbergen doet daar niets aan af. Vooral niet als je beseft dat het verbergen van die identiteit zo'n persoon ongelukkig maakt.

Sietse
dix schreef:
(quote)

Iets gebeuren = meer noten? Je bent vast een groot Muse fan.

Je kunt ook te veel noten spelen...
Maar het was de analogie met mijn eigen muziek heh.

Ik wil best volgend jaar een bijdrage sturen :-p

Sietse
Onweerwolf schreef:
edit: dit is een reactie op een post die ondertussen weer is weggehaald.

Waarom zou de vergelijking niet op gaan? Iemand die neger is negatief behandelen omdat hij een donkere huid heeft of iemand die transgender is negatief behandelen omdat hij zich kleedt volgens een stereotype van het andere geslacht. Lijkt mij een prima vergelijking.

Het feit dat de transgender een keuze heeft om zijn of haar identiteit te verbergen doet daar niets aan af. Vooral niet als je beseft dat het verbergen van die identiteit zo'n persoon ongelukkig maakt.

Precies

Turkije heeft nu al gezegd "niet langer te zullen meedoen met het Eurovisie Songfestival". Dus die zien we ook in 2015 niet terug. Turkije haakte eerder uit frustratie over de 50/50 jury/televote en vanwege de big five af. Maar er wordt gefluisterd dat de kus tussen twee vrouwen vorig jaar (Turkije weigerde dat uit te zenden) en Conchita Wurst dit jaar Turkije definitief heeft laten afhaken. Ze hebben trouwens ook een eigen songfestival opgezet. Tussen Turkije en streken met een sterke Turkse minderheid in andere landen. Dan wint er altijd iets min of meer Turks!

Ook in Rusland gaan stemmen op om met een eigen festival te gaan beginnen, maar dat komt van wat politici, ik denk niet dat ze af gaan haken.. En omdat de Israelische publieke omroep wellicht helemaal wordt wegbezuinigd is de deelname van Israel in 2015 onzeker.

Onweerwolf
Israel is sowieso het land dat al een aantal jaren ontzettend slecht presteert en denk ik het meeste last heeft van het feit dat er nu zoveel meer landen meedoen dan vroeger.

Maar goed, als Israel afhaakt krijgen we daar vast Libanon voor terug, ook interessant.

Verder gaat Kazachstan vast binnen enkele jaren meedoen, misschien in 2015 al en kunnen we wellicht ook Tunesië verwachten.

Geen traan laten, over de afwezigheid van Rusland, Turkije en Israel. Libanon maakt geen schijn van kans. Tunesië om dezelfde redenen ook niet (niet Europees, Israel was al een bizarre uitzondering). Kazachstan noem ik Aziatisch.

Ik weet niet wat we moeten aanvangen met totalitaire staten, homofobe landen en vooral hun reacties op alles rond het songfestival. Waarom zouden ze moeten worden aangemoedigd om deel te nemen, welke goede redenen zijn er? Ze zijn zelf duidelijk niet gelukkig met hoe alles gaat, wie er allemaal rondlopen, dan is het toch prima om afscheid te nemen?

Goed nieuws, Common Linnets komen op een zeer mooie 5de plek binnen in de Engelse single charts! De winnaar van het songfestival op een 9de dus dit keer wel verslagen

The Common Linnets staan ook op een 5de plek in de rotatie lijst
De winnaar staat daar helemaal niet in.

Onweerwolf
musician schreef:
Geen traan laten, over de afwezigheid van Rusland, Turkije en Israel. Libanon maakt geen schijn van kans. Tunesië om dezelfde redenen ook niet (niet Europees, Israel was al een bizarre uitzondering). Kazachstan noem ik Aziatisch.

Alle drie deze landen hebben het volste recht om mee te doen aan het ESC hoor.

Meedoen aan het ESC is niet slechts voorbehouden aan landen die toevallig in geografisch Europa liggen, dat is een veel gemaakte fout.

Om mee te mogen doen moet je lid zijn van de European Broadcasting Union. Hiervoor moet je voldoen aan 1 van de volgende 2 eisen: lid zijn van de Raad van Europa of binnen het zendbereik van de EBU vallen.

Jawel, maar het gaat niet om "recht hebben op deelname" maar om de meerwaarde en het enthousiasme van het meedoen.

Voor ons heeft de aanwezigheid van Rusland geen enkele meerwaarde. Ze vinden er zelf ook niks aan, voelen zich er als homofoob land niet thuis en het enthousiasme bestaat uit het afpersen van 12 punten van hun satelliet-staten.

Dan kun je het beste afscheid van elkaar nemen en culturele contacten beperken tot zaken die wel tot gemeenschappelijk enthousiasme leiden.

Onweerwolf
Volgens mij generaliseer je nu nogal. Dat een stelletje conservatieve Russische politici dat vindt zegt helemaal niets over de rest van dat land.

Verder heeft Rusland, wat mij betreft, al een behoorlijke reeks toffe inzendingen gestuurd door de jaren heen dus ik zou het jammer vinden als ze niet meer meededen.

Overigens maak ik me 0,0 zorgen over de deelname van Rusland, die blijven echt wel meedoen.

Ik heb dit hele circus gemist. Hier in Amerika is het nu baseball wat de klok slaat (Orioles, go!!), dus dit Oostblok-onderonsje gaat finaal aan me voorbij.

Ik zal het eens met terugwerkende kracht bekijken.

Ik ben overigens geheel voorbereid op de WK, daar heb ik de juiste kanalen voor gevonden .

Onweerwolf
kaztor schreef:
dit Oostblok-onderonsje gaat finaal aan me voorbij.

Ik zal het eens met terugwerkende kracht bekijken.

Dan kun je beter niet naar de 2014 versie kijken, want hier had het Oostblok weinig te betekenen.

Rusland blijft inderdaad gewoon meedoen. Het zou me verbazen als die afhaken. Zelfde voor landen als Armenie, Wit-Rusland en Azerbeidzjan. Die landen zijn juist erg fanatiek. Op Wit-Rusland na ook met behoorlijk succes. Maar Alexander Ryback schijnt de nieuwe Wit-Russische inzending te willen schrijven (zijn roots liggen daar). En Armenie wil per see een keer winnen, al is het alleen maar omdat de vijand ook al eens won.

Er staan nog wat andere landen in de wacht. Liechtenstein zou wel willen, maar is wel heel klein om het haalbaar te maken. Kosovo wil heel graag maar moet EBU-lid worden en ligt natuurlijk wat gevoelig. Een wat jonger en modernere tv-zender in Marokko wil EBU-lid worden en dat zou ook kunnen leiden tot de terugkeer van Marokko.

Verder wil ook Qatar EBU-lid worden en willen sommige Schotten liever zelf iets inzenden.

Eurovisie Songfestival! Enige topic waar ik mijn ei kwijt kan Gisteren voor de zoveelste keer ESF winner van 1986 ontmoet. Foto genomen gisteren 24 mei tijdens het chanson-festival "La Soirée Francaise" In Borgerhout (B). Tja ..er is geen ontkomen aan voor haar

https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-frc3/t1.0-9/10302036_578247265623718_3419930895683297663_n.jpg

Onweerwolf

We hebben het net eindelijk bekeken na het te hebben gedowned.

Leuk dat Nederland gewonnen heeft.
Die sinterklaas in jarretels tel ik niet mee.
Typisch weer zo'n winnaar die gekozen is door mensen die eigenlijk niet van muziek houden.

Die Common Linnets-cd die het goed schijnt te doen in Hollandia, die gaan we toch maar eens importeren.
Ligt me wel, die muziek. M'n eerste indruk was dat het me wat aan Fleetwood Mac doet denken.
Ben benieuwd!

Musicdiscover schreef:
Ik vind de reacties op kritiek nog steeds overtrokken en een beetje jammerlijk overkomen.

Kritiek op kritiek op kritiek?

Het boe-geroep bij Rusland viel mij ook al op.
Kinderachtig gedoe. Politieke onrust en muziek zijn twee zaken die maar lekker vooral niet hand in hand moeten gaan, ook al klinkt je inzending als een trieste ABBA-kloon.

Ik ben het overigens ook roerend eens met dat Telegraph-artikel. De BBC schijnt maar niet door te hebben dat 1983 31 jaar geleden is. Bovendien ook bedroevend slecht gezongen.
De opmerking van Jan Smit over Bonnie Tyler terug naar het Madame Tussauds vond ik trouwens echt grappig. Hij hield zich (gelukkig) opvallend koest tijdens de finale (heb de voorrondes niet kunnen downen).

Onweerwolf
Tsjongejonge, een maand geleden alweer en nog moet er weer eentje zonodig de macho gaan uithangen.

#zalwelniksbeterstedoenhebben

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 09:24 uur

geplaatst: vandaag om 09:24 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.