MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival

zoeken in:
Onweerwolf
lennon schreef:
Ik begrijp de discussie over de inhoud sowieso niet, want om een succesvol nummer te hebben maakt het toch geen bal uit hoe het nummer gaat of klinkt, als je maar een opvallende verschijning bent is toch voldoende?

Wat een onzin weer.

Mmmmm.... Trijntje wordt er bepaald niet mooier op.
Klopt natuurlijk dat visueel/ uiterlijk een belangrijk onderdeel is van dit evenement.
Dit is niets nieuws.

The Common Linnets hadden een goed liedje. Sprong er uit.
Het liedje van Trijntje is niet geweldig. Ik vind het gemidddeld en zit vol cliche's.
Ik denk dat er iets origineels om heen verzonnen moet worden om enigzins te slagen.

lennon schreef:
Ik begrijp de discussie over de inhoud sowieso niet, want om een succesvol nummer te hebben maakt het toch geen bal uit hoe het nummer gaat of klinkt, als je maar een opvallende verschijning bent is toch voldoende?

Bij de meeste winnaars van de afgelopen jaren was het gewoon de kwaliteit van het liedje dat het hem deed en niet de uiterlijke poespas. Conchita Wurst was daar dit jaar een uitzondering op vanwege de vele sympathy votes die ze kreeg, al kun je daar ook nog pleiten dat ze wel een redelijk nummer had.

Onweerwolf
Gretz schreef:
(quote)

Bij de meeste winnaars van de afgelopen jaren was het gewoon de kwaliteit van het liedje dat het hem deed en niet de uiterlijke poespas. Conchita Wurst was daar dit jaar een uitzondering op vanwege de vele sympathy votes die ze kreeg, al kun je daar ook nog pleiten dat ze wel een redelijk nummer had.

Een uitstekend nummer zelfs.

Onweerwolf schreef:
(quote)

Een uitstekend nummer zelfs.

Mijn minst favoriete winnaar van de afgelopen 6 jaar, maar het zou bij mij nog altijd een 7 krijgen. Scheelt wel dat Conchita niet is doodgedraaid op de radio.

Ik vind Rise Like a Phoenix ook een prima nummer, hoor. Ik denk dat het net zo goed op de kracht van het nummer heeft gewonnen. Het nummer klopte ook gewoon met het verhaal dat Conchita wilde vertellen: het totaalplaatje klopte.

Ik vind het eigenlijk ook een sterker liedje dan o.a. Fairytale, Running Scared en Only Teardrops.

Sterk liedje dat denk ik wel degelijk mede de winst heeft behaald door veel sympathie stemmen (als ik vooraf al zag hoe de liefhebbers uit homohoek dweepten met dit nummer dat zo leuk een middelvinger naar Poetin was). Een goede combinatie dus.

Maar ook The Common Linnets zijn denk ik verder gekomen door het ijzersterke camerawerk en de chemie tussen Watlon en Ilse (hoe ironisch ook bleek achteraf).

Beide liedjes hebben ook een snelle herkenningsfactor: een James Bond-achtig filmnummer en Every Breath You Take van The Police

Hier trouwens de eerste live-opvoering van Trijntje:

Onweerwolf schreef:

Wat een onzin weer.

Wat een onzin dat jij dit onzin vindt.. Het is toch mijn mening, en hoe ik dat ervaar? En in feite is de winst van baardmans vorig jaar gewoon het bewijs. Een mooi popliedje verliest van een vrouw met een baard, die een bombastisch en theatraal nummer ten toon spreidt. Hij kon dan weliswaar wel zingen, maar Ilse haar nummer werd wereldwijd veel beter gewaardeerd, ook tijdens het festival. Maar omdat de buitenwereld massaal ging stemmen op baardmans vanwege een statement won hij dus... Wat een onzin he?

aERodynamIC schreef:

Hier trouwens de eerste live-opvoering van Trijntje:

(embed)

Hier kom ik weer met m'n ijsazijn maar ik vind 'Walk Along' oprecht bijna net zo oudbollig klinken als dat nummer van Sieneke. En net als Sieneke heeft Trijntje ook geen uitstraling...

Sieneke heeft wel een leuker koppie

lennon schreef:

Wat een onzin dat jij dit onzin vindt.. Het is toch mijn mening, en hoe ik dat ervaar? En in feite is de winst van baardmans vorig jaar gewoon het bewijs. Een mooi popliedje verliest van een vrouw met een baard, die een bombastisch en theatraal nummer ten toon spreidt. Hij kon dan weliswaar wel zingen, maar Ilse haar nummer werd wereldwijd veel beter gewaardeerd, ook tijdens het festival. Maar omdat de buitenwereld massaal ging stemmen op baardmans vanwege een statement won hij dus... Wat een onzin he?

Precies wat ik vorig jaar al vreesde dit. Doordat Conchita Wurst niet eens onterecht won (echt niet alleen wegens het statement of de baard, als hij gewoon als man had opgetreden was het ook zeker top 5 geweest en wellicht zelfs winst), krijg je weer dit soort statements. Terwijl zeker de afgelopen jaren de meeste opvallende verschijningen en carnavaleske onzin zònder goed nummer het behoorlijk slecht deden en vaak de finale niet eens haalden. Terwijl een heleboel kleine en sobere liedjes de eerste tien hebben gehaald. Overigens wonnen The Common Linnets niet de jurystemmen (derde) en ook niet de publieksstemmen (tweede). Het was wel de grootste hit qua verkoop, maar staat daarin nog niet in de schaduw van de winnaar van 2012 bijvoorbeeld.

Ik zie alweer gebeuren dat als volgend jaar een land uit Oost-Europa wint iedereen die maar half oplet weer gaat roepen dat West-Europa kansloos is, terwijl de laatste jaren west vaker wint dan oost (5 van de laatste 6 festivals zelfs).

Een stukje nuance kan in deze inderdaad geen kwaad. Worst had een alleraardigst liedje en zou in welke vorm dan ook hoge ogen hebben gegooid. Maar, ik denk (lees: ben ervan overtuigd) dat wanneer het hele statement/man-vrouw/baard etc. verhaal niet aan de orde was geweest dit nummer niet gewonnen had afgelopen jaar.

starbright boy schreef:
Overigens wonnen The Common Linnets niet de jurystemmen (derde) en ook niet de publieksstemmen (tweede). Het was wel de grootste hit qua verkoop, maar staat daarin nog niet in de schaduw van de winnaar van 2012 bijvoorbeeld.

En dat is prima, maar dit hierboven geeft dus precies aan waar het verschil ligt: in Songfestival land hebben mooie popliedjes gewoon minder kans op waardering, dan iets theatraals.. En in commercie land gaat men voor popliedjes.. Dat geeft niet, maar het songfestival heeft nou eenmaal een groot deel volgers die dat blijkbaar belangrijk vindt...

Edgar18 schreef:
Maar, ik denk (lees: ben ervan overtuigd) dat wanneer het hele statement/man-vrouw/baard etc. verhaal niet aan de orde was geweest dit nummer niet gewonnen had afgelopen jaar.

Dat is precies wat ik ook denk.... maar we zullen het nooit weten.

NewYorkCityLight schreef:
Hier kom ik weer met m'n ijsazijn maar ik vind 'Walk Along' oprecht bijna net zo oudbollig klinken als dat nummer van Sieneke. En net als Sieneke heeft Trijntje ook geen uitstraling...

Toen ik het zag dacht ik precies hetzelfde. Shalalie of Waaaiiiaaaiiaaaiiii: wat is het verschil. Allebei eenzelfde soort podium presentatie maar dan is Sieneke nog wat frisser en fruitiger.
Het zou niet mogen uitmaken maar het speelt in dit festival gewoon een rol (of je dat nu leuk vindt of niet). Ze heeft een harde uitstraling en daardoor minder gunfactor.

Toch heb ik geen idee wat dit nummer zou kunnen gaan doen. Ik verwacht er persoonlijk heel weinig van.

lennon schreef:
in Songfestival land hebben mooie popliedjes gewoon minder kans op waardering, dan iets theatraals..

Dat is niet altijd waar natuurlijk. Genoeg kleine liedjes die het goed gedaan hebben. Ze hebben evenveel kans, vergis je niet.
Ook niet alle kermis acts komen ver.
En ga je verder terug de tijd in dan zijn het voornamelijk gewone liedjes en was er nog niet al te veel sprake van kermis, toeters en bellen.

Conchita heeft niet heel veel sympathie stemmen gekregen omdat ze een kermis act was. Ze had een zeer duidelijk statement en juist dat werd beloond als dikke middelvinger wat niet eens zo verkeerd is. Maar of het terecht is in een festival waar het beste liedje moet winnen kun je je afvragen, maar ja? wat is het beste liedje? Dat is voor iedereen persoonlijk

lennon schreef:
En dat is prima, maar dit hierboven geeft dus precies aan waar het verschil ligt: in Songfestival land hebben mooie popliedjes gewoon minder kans op waardering, dan iets theatraals.. En in commercie land gaat men voor popliedjes.. Dat geeft niet, maar het songfestival heeft nou eenmaal een groot deel volgers die dat blijkbaar belangrijk vindt....

Ook dat is niet per definitie zo. Vorig jaar koos met men theater boven het kleine liedje, maar dat is even zo vaak anders geweest. Bepaald geen wet en zeker de laatste jaren niet. Het succesvolle theater (Lordi, Wurst) blijft wel veel meer hangen in het beeld van veel mensen dan de winnende kleinere liedjes (Lena, Marija Šerifović).

Je hebt ook succesvolle bombast zonder theater zoals Euphoria. Één van de beste songfestivalliedjes ooit _0_

Wat de trein betreft ben ik benieuwd hoe het zal gaan. Het is een redelijk catchy liedje maar wordt nergens bijzonder. De finale zal ze wel halen maar veel verder dan plek dertien of veertien zie ik d'r niet komen. Een paar kermisacts en wat net niet zuiver zingende Zwitsers achter zich houden moet echter wel lukken.

lennon schreef:
(quote)

En dat is prima, maar dit hierboven geeft dus precies aan waar het verschil ligt: in Songfestival land hebben mooie popliedjes gewoon minder kans op waardering, dan iets theatraals.. En in commercie land gaat men voor popliedjes.. Dat geeft niet, maar het songfestival heeft nou eenmaal een groot deel volgers die dat blijkbaar belangrijk vindt...

Apart dat jij mooie popliedjes en theatraliteit zo als tegenstelling ziet. Een theatraal lied kan toch ook gewoon een goed popliedje zijn? Volgens mij heeft 'het mooie popliedje' (wat ze mijns inziens allebei zijn) enorm veel waardering gekregen, dus wat is je punt nou? Dat het net niet heeft gewonnen, en daarom maar meteen het hele festival voor de opvallende verschijning?

Jij stelde dat inhoud er niet toe doet, en dat het niet uitmaakt hoe het nummer gaat. Dat vind ik ook onzin. Conchita had zonder zijn opvallende verschijning wellicht niet gewonnen, maar zonder een goed liedje ook niet.

aERodynamIC schreef:

Dat is niet altijd waar natuurlijk. Genoeg kleine liedjes die het goed gedaan hebben. Ze hebben evenveel kans, vergis je niet.
Ook niet alle kermis acts komen ver.
En ga je verder terug de tijd in dan zijn het voornamelijk gewone liedjes en was er nog niet al te veel sprake van kermis, toeters en bellen.

Conchita heeft niet heel veel sympathie stemmen gekregen omdat ze een kermis act was. Ze had een zeer duidelijk statement en juist dat werd beloond als dikke middelvinger wat niet eens zo verkeerd is. Maar of het terecht is in een festival waar het beste liedje moet winnen kun je je afvragen, maar ja? wat is het beste liedje? Dat is voor iedereen persoonlijk

Hmmm, het is algemeen bekend dat dit festival erg gewaardeerd wordt in de homo scene, feit dat Wurst dan met zo'n statement wint is iets wat heel erg voorspelbaar was. Vond het al een wonder dat Ilse zover kwam!

Ja, vroeger werden gewone liedjes ook gewaardeerd, maar (correct me if i'm wrong) volgens mij is de enorme aanhang vanuit de gay scene ook pas eind jaren 80 begin jaren 90 gekomen.

Ach, ik ben maar een leek, en vind dat er eigenlijk verrekt weinig kwaliteits liedjes van dit festival afkomen, en toch kijk ik meestal wel. Maar kan me niet heugen wanneer ik een nummer nou echt super fantastisch vond....

Arrie schreef:

Apart dat jij mooie popliedjes en theatraliteit zo als tegenstelling ziet. Een theatraal lied kan toch ook gewoon een goed popliedje zijn?

Ik hoor zelfs graag theatraal (Queen bijvoorbeeld) maar in de context van dit festival gezien maak ik dus dat vergelijk. Het is gewoon mijn ding niet... ook de popliedjes in dit festival niet, dus eigenlijk moet ik stoppen met mijn mening te geven.

Onweerwolf
lennon schreef:
(quote)

Wat een onzin dat jij dit onzin vindt.. Het is toch mijn mening, en hoe ik dat ervaar?

Oh? Bijzonder dat jij je eigen mening in de vorm van een vraag kenbaar maakt dan.

En in feite is de winst van baardmans vorig jaar gewoon het bewijs.

Bewijs nog wel, ik denk dat je nog eens moet nazoeken wat de betekenis van dat woord is.

Een mooi popliedje verliest van een vrouw met een baard, die een bombastisch en theatraal nummer ten toon spreidt. Hij kon dan weliswaar wel zingen, maar Ilse haar nummer werd wereldwijd veel beter gewaardeerd, ook tijdens het festival.

Bron?

Maar omdat de buitenwereld massaal ging stemmen op baardmans vanwege een statement won hij dus... Wat een onzin he?

Inderdaad. Onzin.

Ik snap de hele discussie niet zo eigenlijk.
Nederland scoort weer wat hoger en er wordt gelijk een mega spektakel van gemaakt.
Het gros van de liedjes zijn imo niet bepaald wereldschokkend en het is net als altijd vooral gebaseerd op show en vaak overdreven over de top.

Baardmans zijn ( haar song) is vooral theatraal, maar was toch vooral een statement ? Verpakking belangrijker dan de inhoud.

Nee, dit is wat mij betreft een evenement dat nog altijd moeilijk serieus te nemen is.
De buurlanden die elkaar dekken.
Een onafhankelijke jury in de finale zou een hele verbetering zijn.

Onweerwolf
Om een of andere reden denken mensen blijkbaar dat het of of is. Waarom zouden een theatrale performance (wat het nummer van Oostenrijk overigens totaal niet was, tenzij je zo enorm weinig gewend bent in je leven dat een man verkleed als vrouw met een baard voor jou al vreselijk heftig genoeg is om als theatraal te bestempelen, maar goed..), een bepaald statement én een goed nummer niet samen kunnen gaan?

Oostenrijk stuurde gewoon een uitstekend nummer, dat ook een goed statement had. Beide elementen zullen mee hebben geholpen aan de overwinning. Zowel bij de televoting als bij de professionele jury scoorde Oostenrijk de meeste punten.

Of ze zou hebben gewonnen zonder statement? Dat is speculatie. Ik denk persoonlijk van wel, maar ze zou ongetwijfeld minstens top 3 hebben gehaald.

Dus stellen dat het alleen maar om de verpakking gaat is echt gênant dom en onzinnig en, mijns inziens, gewoon getroll.

En niet alleen voor wat betreft 2014, want zo veel winnaars hebben we niet gehad waarbij de verpakking meer dan normaal bijzonder was. De viool in 2009 misschien? De ijsbaan van 2008 lijkt me wel een goede. En 2006, 2004 en wellicht 1998, maar verder?

Dat is al een heel rijtje wat je beschrijft !

Maar er is toch ook ern onafhankelijke jury?

Onweerwolf
bikkel2 schreef:

Op 59 ESC's?

bikkel2 schreef:

Het is veel vaker niet dan wel dat een opvallende verschijning wint, en zoals je merkt geeft Onweerwolf bij deze jaren ook telkens 'wellicht' aan. Natuurlijk is het goed in beeld brengen niet onbelangrijk, maar een sterk liedje is tich echt het belangrijkst. Ik denk dat de laatste keer dat een nummer echt door de show eromheen won Lordi was.

Onweerwolf
Lordi is inderdaad het schoolvoorbeeld, maar ook van dat nummer wordt nog steeds gezegd dat het ook echt een goed nummer was. (Waar ik het persoonlijk gematigd mee eens ben, ik vind het lastig te beoordelen als metalfan).

Rusland 2008 is eigenlijk de enige waarvan de die-hard fans zeggen dat het en onterecht won en een opmerkelijke verpakking had.

Ah, dat jaar is het langs me heen gegaan. Dat nummer zegt me qua titel en artiest niks, dus dat zou kunnen.

Arrie schreef:
Maar er is toch ook ern onafhankelijke jury?

Na afloop geven de landen zelf toch de punten ? Of ben ik nu abuis ?

59 Esc"s. Ja, maar het hing al ( met kleine uitzonderingen daargelaten) van lulligheid aan elkaar.
Sorry hoor, maar ik heb er gewoon weinig mee.

bikkel2 schreef:
maar ik heb er gewoon weinig mee.

Dat blijkt en dat mag want anders had je geweten dat er al weer wat jaartjes een jury meestemt

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 12:15 uur

geplaatst: vandaag om 12:15 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.