MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival

zoeken in:
Voor alle duidelijkheid: op de MM ESC poll mag je toch je eigen land punten geven, e?

Onweerwolf
JSPR_G schreef:
Voor alle duidelijkheid: op de MM ESC poll mag je toch je eigen land punten geven, e?

Dat mag.

Ik heb de afgelopen dagen hier een beetje meegelezen en ik hen bang dat ik nooit meer naar het Eurovisie songfestival kan kijken zonder aan een zekere Onweerwolf te moeten denken!
Vanavond zitten wij ook voor de buis en onze persoonlijke favorieten zíjn voor mijn dochter Rusland en voor mij Estland!

Mijn voorspelling voor vanavond:

Winnaar:

Rusland (niet het beste nummer maar de zang, haar uitstraling en de boodschap zullen veel stemmen aantrekken).

Nummers 2-5:

Noorwegen (de beste van alle ballads, goed gebracht)
Spanje (ook goed en ik verwacht een sterke performance, verdient in dit geval te winnen)
Estland (vlot en aanstekelijk nummer)
Zweden (sterke performance, minder nummer, anti-homo-uitspraken gaan hem stemmen kosten)

Nummers 6-10:

Australië (behoorlijk nummer, de Bruno Mars-kloon zal veel bijval krijgen)
Italië (scoort altijd goed op het ESF, ik verwacht een sterke performance)
Azerbeidzjan (scoort ook altijd goed op het ESF, veel diasporastemmen)
Slovenië (als eerste beginnen is niet ideaal maar zal behoorlijk wat stemmen krijgen)
Roemenië (tekst zal beslist inslaan, veel stemmen uit Oost-Europa)

Nummers 11-15:

België (voor ESF-publiek wellicht te modern maar beste resultaat sinds Tom Dice)
Frankrijk (degelijke chanson, net als België veel punten van het westen, weinig van het oosten)
Georgië (veel stemmen van het oosten, weinig van het westen)
Griekenland (degelijk maar wat te onopvallend om hoge ogen te gooien)
Montenegro (vooral stemmen van Balkan-landen)

Nummers 16-20:

Armenië (geen goed nummer maar wel diasporastemmen)
Letland (nummer komt net te kort, slechte startpositie)
Oostenrijk (goed nummer en zang, weinig uitstaling)
Servië (enkele stemmen uit de Balkan maar verder weinig)
Israël (feestnummer maar niet goed genoeg)

Nummers 21-27:

Duitsland (ik vrees voor de zang)
Polen (te doorsnee ballad)
Cyprus (valt weinig op)
Hongarije (aardig maar te saai)
Litouwen (matig op alle vlakken)
Albanië (mogelijk laatste plaats)
Verenigd Koninkrijk (idem)

Ik ga voor Australië, geschikt voor de jeugd. En als evergreen maakt Estland ook kans.

Onweerwolf
150 t/m 121

http://puu.sh/hXt11/f26621ffd9.png

De 8e, 9e en 10e noteringen uit 2014. Eigenlijk meer dan ik had verwacht. En er komen er nog een paar.

Ook twee keer Wind uit Duitsland in deze update, dat zijn ook wel guilty pleasures bij mij wegens de onweerstaanbare harmonieën en modulaties.

Ook Noorwegen 2013, dat door mij twee jaar geleden eerst werd verguisd maar later toch wel erg lekker bleek en een goede houdbaarheidsdatum heeft.

En ook Letland 2012 staat er weer bij, een inzending die echt iedereen vreselijk vond. Nouja, bijna iedereen dus.

Marcha en Maggie weten beide te stijgen voor Nederland, alweer onbewuste vaderlandsliefde.

En tenslotte 73 plekken winst voor Lordi, want ik ben toch nog altijd een heavy metal fan natuurlijk.

aERodynamIC schreef:
(quote)

Leuk al die verschillen.

Ik volg het vanaf 1980 (Johnny Logan won). Voor het eerst lang opblijven. Het was wat.
Het eerste Songfestival-liedje dat ik me kan herinneren (en dat ik nog steeds leuk vind) is Fly on the Wings of Love. Winnaar in 2000, maar ik geloof niet dat ik die hele finale heb gezien.

In 2003 heb ik sowieso wel de finale gezien. Everyway That I Can kan ik me nog goed voor de geest halen. Dat was ook het jaar waarin België bijna won met nogal vreemd nummer. Toch supporterde ik voor ze, want het blijven toch buren.

Vanaf die tijd wilde ik eigenlijk ieder jaar het Songfestival wel zien, maar mijn ouders gaven er niet veel om. Als 12/13-jarige had ik nog niet veel macht over de afstandsbediening, dus heb ik het een aantal keer moeten missen. Soms, als er niets anders op tv kwam, als mijn ouders een goede bui hadden of als ze toevallig de deur uit waren, kon ik wel kijken.

Zo heb ik Lordi nog zien winnen. Servië ook, al heb ik geen idee meer hoe die zangeres heette of wat voor liedje het was. Ik weet alleen nog dat ik niet blij was met deze overwinning.

Vanaf de afgetekende overwinning van Alexander Rybak in 2009 kijk ik sowieso ieder jaar en de laatste jaren durf ik me echt fan te noemen. Ik beluister alle liedjes ruim van tevoren, ik houd de bookmakers in de gaten, ik kijk naar repetities én ik ben vaste bezoeker van dit topic. Een tot twee weken per jaar zet ik mijn muzieksmaak graag even aan de kant voor dit Eurovisie-feestje.

De volgorde van het bekendmaken van de stemmen is bekendgemaakt. Het is de bedoeling dat de ontknoping door deze volgorde zo spannend mogelijk wordt.

Uitdagers Rusland en Italië komen pas heel laat aan de beurt en Noorwegen is de allerlaatste die de stemmen bekendmaakt. Hoezo verwachten ze dat Zweden wint?

De volgorde is bepaald rekening houdend met de stemmen van de jury van gisteren. Het lijkt dus vrij duidelijk dat Zweden dit alvast gewonnen heeft..

Onweerwolf
Mijn voorspelling voor vanavond:

01. Latvia

Dit jaar is het voor het eerst sinds jaren weer eens niet een uitgemaakt zaak van te voren. Voor mij een uitgelezen kans om eens een gok te wagen. Letland heeft alles in zich om te winnen. Veruit de beste vocale performance (net als Conchita vorig jaar), een prachtige act waar alles goed aan is en een droomloting op 3/4 van de show, vlak voor mensen hun aandacht verliezen, maar laat genoeg om goed herinnerd te worden en na twee zangeressen die het absoluut niet waar maken: Duitsland en Polen, na Letland komt tevens weer een rustig liedje, namelijk Roemenië. Letland gaat er absoluut uit springen vanavond. Het enige nadeel is het feit dat haar liedje bijzonder uitgesproken is misschien net iets te modern of vreemd, maar ook dat moet in 2015 toch kunnen op het ESC. Grote gok, want Letland is een outsider en zou ook zomaar 10 plekken lager kunnen eindigen. #YOLO

02. Russia

Rusland heeft de perfecte archetypische ESC ballad, prachtig gezongen, aansprekende boodschap en heeft een sterke loting, vlak voor het einde.

03. Sweden

Gedoodverfde favoriet, maar ik geloof er niet in. Matige loting, hele goede act (die wel erg plastic is, maar dat is nogal persoonlijk.) Maar het liedje is gewoon niet goed genoeg. Wel heel erg catchy maar gewoon niet goed genoeg om te winnen, vind ik. Tenslotte denk ik ook dat er een sentiment heerst van 'niet wéér Zweden' en dat gaat meespelen. Toegegeven, het is ook een beetje mijn persoonlijke hoop dat Zweden niet wint.

04. Italy

Italië heeft een uitermate goed lied, dat ook nog eens prima wordt gezongen. Als allerlaatste moeten is echter niet voordelig tenzij je echt met afstand het beste bent en dat zijn ze niet. En het genre spreekt niet iedere kijker aan.

05. Norway

Het liedje van Noorwegen is erg goed maar het mist die winnersvibe en dat is vaker het geval bij dit land. Komt niettemin erg ver.

06. Estonia

Slechte loting en heeft last van Noorwegen wegens hetzelfde vaarwater. Wel een uitstekend nummer waarvan ik lang heb gedacht dat het zou gaan winnen.

07. Australia

Tsja, persoonlijk vind ik hier niets aan. Maar meneer kan wel uitstekend live zingen en het genre is populair. Moeilijk te plaatsen dit aangezien het Australië is en je geen idee hebt van wie dat land punten zal gaan krijgen.

08. Belgium

Hele goede live act. De laatste outsider wat mij betreft met nog een heel klein lijntje naar een eventuele winst.

09. Azerbaijan

Zeer getalenteerde zanger maar met een gezapig en plastic liedje. Azerbeidzjan scoort echter altijd wel en zal dat dit jaar ook weer doen.

10. Georgia

Zal een grote favoriet zijn bij de sms'ende jongeren maar niet bij de jury. Hoewel ze wel een prima live-act heeft. En Georgië doet het vaak erg goed.

11. Serbia

Super populair bij de hardcore fans en uitstekend gezongen.

12. Spain

Erg goed liedje maar zal live niet overweldigen. Heeft wel een perfecte loting maar Spanje heeft niet goed genoeg vriendjes. Gaat tegenvallen.

13. Montenegro

Dé balkanballad dit jaar. Scoort daarom beter dan veel mensen verwachten. Zeljko zal daar op toezien.

14. Slovenia

Slechte loting en vreemde live act. Wel goed gezongen en origineel maar is van de pre-favorieten degene die toch wel wat door de mand gaat.

15. Romania

Mijn persoonlijke favoriet. Goed verhaal achter de plaat maar een weinig bijzondere act en het is een bandje en die doen het nooit heel goed. Komt desalniettemin vrij ver.

16. Greece

Griekenland scoort altijd goed, maar dit jaar is het liedje echt te middelmatig om potten te kunnen breken.

17. France

Waardeloze loting. Goed lied, goed gezongen, maar gaat worden vergeten.

18. Armenia

Populair nummer met een sentimentele boodschap. Maar niet goed genoeg gezongen om echt te scoren.

19. Hungary

Zoetsappige gospel waar alleen mensen voor stemmen die een hekel hebben aan ESC maar toch kijken.

20. Austria

Kleurloos liedje dat op zich niet slecht is maar het zal voor weinig mensen de favoriet zijn.

21. Lithuania

Doet het toch een stuk beter dan verwacht, blijkbaar hebben mensen toch behoeft aan super oppervlakkige, lichtvoetige pop.

22. Israel

Een persoonlijke favoriet maar het aanstekelijke refrein zijn de meeste stemmers 24 nummers later al lang weer vergeten. Israel is het land dat het meeste last zal hebben van de loting.

23. Cyprus

Bah. Sentimentele siso draak van jewelste. Alleen voor bakvisjes die de smartphone van mama mogen lenen om te stemmen.

24. Poland

Best een goed nummer, maar vrij matig gezongen.

25. Albania

Een behoorlijk tof en origineel nummer, maar vreselijk slecht gezongen.

26. Germany

Ik vind de studioversie van dit nummer erg leuk, maar live is het absoluut niet aanstekelijk. Dit gaat weinig mensen boeien helaas.

27. United Kingdom

Ronduit kut. Krijgt misschien een paar stemmen van Ierland, Denemarken en Nederland maar dan houdt het vast wel op.

Onweerwolf schreef:
13. Montenegro

Dé balkanballad dit jaar. Scoort daarom beter dan veel mensen verwachten. Zeljko zal daar op toezien.
13 vind ik wat hoog, maar ik geloof er ook zeker in dat Montenegro kan verrassen. In Albanië heb ik ook wel geloof eigenlijk.

Onweerwolf schreef:
27. United Kingdom

Ronduit kut. Krijgt misschien een paar stemmen van Ierland
Ierland is de reden dat ik ze op 26 zet in plaats van 27.

Onweerwolf
Albanië is lastig. Vooraf een dark horse genoemd. Als ze wél goed had gezongen in de semi dan zou ik het zo in het linkerrijtje plaatsen.

Onweerwolf
91 - 120

http://puu.sh/hXx5n/788e307757.png

De top 100 binnen met verrassend genoeg nu al Conchita op #93. Ik had vooraf top 50 ingeschat.

Verder veel bijzondere inzendingen. Mega guilty pleasure Trackshittaz. Eén van de meeste alternatieve inzendingen ooit: Rusland 2001 en het ubervage Spanje 1983, dat ook totaal niet werd begrepen helaas.

Verder ook die leuke inzending van België uit 1977. Dat is nou zo'n lief, klein, vrolijk liedje waar ik een enorm zwak voor heb.

En ook Noorwegen 1990, voor mij jeugdcement, ondanks dat het een heel oppervlakkig liedje is met een vrij foute en supergedateerde orkestband eronder.

Laat ik dan ook eens een gok wagen voor vanavond:

1. Zweden

Ja, ik zie deze gelikte act toch winnen maar het zal spannend worden. De mensen zullen die animatie te gek vinden, de man ziet er goed uit en zijn homofobe uitspraken zullen waarschijnlijk niet al te zwaar wegen en hij heeft zich al honderden keren verontschuldigd en als ie je dan zo aankijkt gaan genoeg gays toch wel voor de bijl.

2. Rusland

Grote kans dat ze ook echt gaan winnen maar er zullen genoeg mensen zijn die niet op Rusland stemmen vanwege de situatie daar en de ongeloofwaardigheid dat uitgerekend dit land met zo'n vredesboodschap komt. Zelf vind ik het een geweldig nummer terwijl het doorgaans mijn genre niet is, ook niet op het festival en ik vond de zangeres eigenlijk wel sympathiek overkomen.

3. Australië

Een lekker makkelijk in het gehoor liggend nummer en de sympathiestemmen zullen dit land ver doen komen alhoewel ook hier geldt dat er genoeg mensen zijn die er bewust niet op stemmen omdat ze het achterlijk vinden dat ze erbij zijn. Van mij mag het best winnen.

4. Italië

Een lastige. Ze hebben een gunstige positie door als laatste te mogen optreden en ze worden tot de kanshebbers gerekend. Toch blijkt dit genre het helemaal niet zo goed te doen op het festival. Soortgelijke nummers deden in het verleden weinig. Ik zie ze dan ook niet winnen maar zeker wel hoog eindigen.

5. België

Ik ben nog wat voorzichtig. België stond in het verleden wel vaker bij de kanshebbers en dat werd helemaal niks uiteindelijk. Dat zal Loic niet overkomen denk ik. Hij is een geduchte uitdager van Zweden en het zou te gek zijn mocht het land winnen. Het is een beetje Nederland vorig jaar. Vooraf niet tot de kanshebbers gerekend en opeens was daar de buzz. We weten hoe het voor Nederland afliep, zou het België ook overkomen? In dat geval zouden ze tweede worden. Het zou me niet verbazen eerlijk gezegd maar winnen? Ik weet het niet.

6. Noorwegen

Prachtig nummer net als vorig jaar maar misschien iets te uitgesproken. Mijn persoonlijke favoriet maar ik geef toe dat het me live niet zo heel veel deed. Ik denk dus net als vorig jaar top 10 maar winst lijkt me niet echt waarschijnlijk.

7. Letland

De grote verrassing dit jaar. Doet me denken aan de verrassing uit 2012, Rona met Suus die het voor Albanië onverwacht goed deed met een best lastige Eurovisie inzending. Dat is dit ook. Wij mogen de kwaliteit en originaliteit wel horen maar ik denk dat dat te weinig is om ook daadwerkelijk te winnen. Winst zit hem vooral in het onverwacht ver komen en dat is al mooi.

8. Israël

Het land zal net als Rusland wel punten verliezen omdat het niet overal even goed ligt maar deze 16-jarige knul bouwt een feestje en dat doen er weinig dit jaar dus dat gaat scoren. Te licht om te winnen of mee te doen in de strijd maar het zal genoeg punten weten te sprokkelen.

9. Slovenië

De dame met de koptelefoon op haar hoofd. Zelden zoiets doms gezien maar goed. Het is een goed nummer en haar stem valt op. Zal zelden de 12 punten binnenslepen maar genoeg punten om de top tien te kunnen behalen.

10. Estland

Vooraf behorend tot de kanshebbers, nu tegenvallend. De act komt niet helemaal uit de verf (al dat booskijken) en we hadden Nederland vorig jaar al. De startpositie helpt ze ook niet echt.

11. Litouwen

Ja, u leest het goed. Ik had ook voorspeld dat ze door zouden gaan en ik zie dit zomerse niemendalletje verder komen dan velen denken. Zo'n kus doet het 'em toch he
Misschien te veel concurrentie van Israël maar de mensen houden hier wel van.

12. Servië

Nichten Europa gaan er wel voor, maar veel mensen vinden het geschreeuw. Voor mij bleek het dinsdag een guilty pleasure. Het eerste nummers waar ik me echt mee wist te vermaken.

13. Roemenië

Was live wat flets. Dit is een echte band en die moet he compleet live horen. Jammer, want het is duidelijk één van de beste inzendingen dit jaar.

14. Frankrijk

De zangeres straalt niet veel uit en dat gaat haar parten spelen. De visuals zullen veel weten te redden maar het nummer is en blijft misschien iets te ouderwets. Ik hou er wel van maar ik vrees toch iets te belegen.

15. Griekenland

Omdat de Grieken de finale altijd halen en omdat ze altijd punten vergaren. Mag ik 1 voorspelling doen? Douze points uit Cyprus. Die hebben ze alvast binnen. Verder niet bepaald behorend tot hun betere inzendingen.

16. Azerbeidzjan

Toen ik de studioversie leerde kennen schatte ik dit hoog in: dit moest top 5 kunnen worden maar live vond ik het niet overkomen. Te rommelig en de zang niet overtuigend. Gaat tegenvallen voor het land dit jaar.

17. Spanje

Nog zo eentje: op cd erg sterk maar live doet ze het niet goed en daardoor gaat ze het lastig krijgen.

18. Hongarije

Mierzoete, middenmoot meuk. Had de finale al niet eens mogen halen maar mensen houden hier nu eenmaal van. Gelukkig niet genoeg om haar tot een kanshebber voor de winst te maken.

19. Armenië

Rommelig nummer maar door de diaspora verzekerd van nog wat puntjes. Fijn voor ze.

20. Montenegro

De standaard Balkan ballad. Ze verrassen niet echt meer en daar gaat Knez nu de gevolgen van meekrijgen. We kennen dit nu wel en we hebben ze sterker gehad. Desondanks niks op aan te merken verder.

21. Georgië

Ja ach, wat moet je hier van vinden. Sprokkelt her en der wat punten en dan heb je het wel gehad verder.

22. Oostenrijk

Ik vind het een puik nummer maar het is te stoffig en saai voor het festival. Wat dankjewel punten van diverse landen maar een herhaling van het Conchita succes zit er niet in.

23. Duitsland

Mag je als runner-up door een stom iets toch gaan en dan wordt het niet veel in de finale. Leuk dat Duitsland daar altijd staat maar ze hebben wel de pech dat mensen dit voor het eerst horen en dat het niet echt blijft hangen. Bovendien hebben we Slovenië al en die doen dit beter.

24. Cyprus

Lief en schattig en 12 punten uit Griekenland. Dankuwel en tot volgend jaar.

25. Albanië

Schandalig dat dit valzingende kind de finale heeft gehaald en gelukkig dat ze niet veel gaat klaarmaken vanavond. Ik vrees dat ze alsnog te veel punten binnenharkt.

26. Polen

Klaar met de sympathiestemmen nu. Dit nummer is te saai voor woorden en gaat niet bepaald aanslaan vanavond.

27. Verenigd Koninkrijk

Flutnummer en VK ga je schamen om alweer met zo'n gedrocht aan te komen zetten of stop er gewoon maar eens mee.

Onweerwolf schreef:
voor mij jeugdcement

Je zit nog te veel met je hoofd bij Iron Maiden vrees ik

Onweerwolf
aERodynamIC schreef:
(quote)

Je zit nog te veel met je hoofd bij Iron Maiden vrees ik

Inderdaad een gevleugelde term in de metalscene.

Onweerwolf
Wil je nog stemmen op de MML poll op scorewiz, dat kan tot 19:00 vanavond.

aERodynamIC schreef:
27. Verenigd Koninkrijk

Flutnummer en VK ga je schamen om alweer met zo'n gedrocht aan te komen zetten of stop er gewoon maar eens mee.
Heerlijk om te lezen dat we het zo eens zijn.

Onweerwolf
Volgende update:

http://puu.sh/hXA93/472e936eaa.png

En daar is 'ie; de hoogste nieuwe van 29 in totaal. En het is niet Oostenrijk, maar België 2014 geworden. Vorig jaar op voorhand mijn persoonlijke favoriet en een jaar later dus nog steeds. Ontzettend beroofd in Denemarken wat mij betreft en bij deze dus rechtgezet. Soms kan sentiment mooi zijn en dat geldt voor dit nummer zeer zeker.

Verder maar liefst 8 winnaars bij deze 20. Van Ierland 1994 was ik destijds helemaal gek en kocht ik zelfs de CD single.

Verder ook Hongarije 2011, destijds door bijna iedereen op voorhand winstkansen toegedicht maar ging tijdens de finale ongenadig door de mand.

Flinke winst ook voor Duitsland 1966, een absolute prehistorie favoriet van mij, wat een heerlijk nummer.

Tenslotte ook de eerste stationaire plaat in de lijst op #90.

Vanavond is de finale van het zestigste Eurovisie Songfestival. Wie zijn de kanshebbers en wie verovert de rode lantaarn? Een voorbeschouwing.

De Favoriet

1. Zweden: Al van begin af aan de torenhoge favoriet en ik kan het daar alleen maar mee eens zijn. Het liedje is steengoed en zou zo in heel Europa de hitlijsten kunnen bestormen. Als de act dan ook nog eens zo goed verzorgd is en er zo flitsend uitziet kan het eigenlijk al niet meer misgaan. Zweden zou een terechte winnaar zijn, maar helaas ook een voorspelbare.

De Uitdagers

2. Rusland: Deze dame straalde tijdens de halve finale. Haar glimlach leek wel in haar gezicht gebeiteld te staan. Met zo’n uitstraling scoor je punten. Extra punten, want dit liedje is goed genoeg om toch al heel veel punten binnen te hengelen. Eigenlijk een typisch Eurovisie-liedje, maar toch behoorlijk origineel.
3. Italië: De studioversie is huiveringwekkend mooi, de live-versie die ik gehoord en gezien heb was wat minder indrukwekkend. Toch maakt Italië volop kans op een topnotering, want het nummer is en blijft opvallend en ijzersterk. Door de taal, het genre en de uitstraling van de heren zou het bovendien een zeer stijlvolle winnaar zijn.
4. Noorwegen: Het camerawerk is goed afgekeken van ‘onze’ Common Linnets, maar daar zal de rest van Europa niet wakker van liggen. Die vinden het gewoon mooi om naar te kijken, en terecht. Deze ballad is boeiend van begin tot eind en heeft bovendien een tekst die qua schoonheid het gemiddelde Eurovisie-niveau ver ontstijgt.
5. Australië: Dat Australië mee mag doen roept wisselende reacties op. Gaat dat stemmen kosten of levert het juist stemmen op? Ik gok dat laatste. Tel daarbij op dat ze een fris, aanstekelijk, Bruno Mars-achtig liedje sturen en dat het live prima wordt gebracht en je kunt spreken van een echte outsider.

De Subtoppers

6. Letland: Mysterieus en betoverend, zo zou ik het nummer willen omschrijven. De vraag is of iedereen zich zo makkelijk laat betoveren als ik, want dat dit mijn favoriet is steek ik niet onder stoelen of banken. Aan de live-performance zal het niet liggen, want alle noten raakt ze perfect, maar is dit nummer wel toegankelijk genoeg voor een groot publiek?
7. België: Na de halve finale is Loïc Nottet met stip gestegen bij de bookmakers. Terecht, want zowel zang als act maakten het nummer nog net wat beter dan het al was. Dit is modern, catchy en toch een tikje alternatief. Eigenlijk zou iedereen dit nummer daarom wel leuk moeten kunnen vinden.
8. Estland: De rehearsals deden me vrezen voor een saaie, statische act, maar dinsdag bleek dat toch mee te vallen. De visuals en het camerawerk zetten dit nummer flink kracht bij. Het liedje ligt ontzettend goed in het gehoor, maar de ietwat tegenvallende zang en slechte loting houden Estland van een topnotering af.
9. Georgië: Over haar uitstraling heb ik nog wat twijfels, want daar trekt ze vast geen extra stemmen mee. Met het pittige nummer lukt dat ongetwijfeld wel. De zang was in de halve finale af en toe wat weifelend, maar door de gunstige loting (achter het duffe Hongarije) zie ik toch volop kansen.
10. Azerbeidzjan: Dit nummer roept wisselende gevoelens bij me op. Van de ene kant vind ik er niks aan, maar van de andere kant kan ik niet anders dan waardering opbrengen voor het goede en slimme nummer dat Azerbeidzjan stuurt. Ze hebben er patent op en zullen vast de top 10 weer halen.

De Middenmoters

11. Slovenië: Dit nummer vond ik eerst nog leuk, maar nu ik ze live heb gezien is dat gevoel snel weg. Met die belachelijke koptelefoon scoort ze bij mij in ieder geval geen punten en met haar aanstellerige, snerpende stemgeluid ook niet. Toch is het een goede popsong die (terecht) de nodige steun zal krijgen.
12. Israël: En toch is dit stiekem best leuk. Vrolijk, dansbaar en een beetje fout, maar dat mag op het Songfestival. Daarnaast is het een sympathieke knul, dus ik sluit een stuntje niet uit. Het is geen Balkanbeat, maar misschien vinden ze dit op de Balkan toch wel erg leuk.
13. Spanje: Een nummer als dit staat of valt het de live-zang. Als ze die uithalen redt kan dit bloedmooi zijn en mensen diep raken. Als de uithalen niet optimaal zijn verliest het nummer meteen een hoop aan kracht. Bovendien twijfel ik of dit nummer niet té bombastisch is. Middenmoot moet desondanks kunnen.
14. Griekenland: Dit land scoort altijd goed, dus dat zal dit jaar ook wel lukken toch? Een ballad met James Bond-allure doet het vaak goed op het Songfestival en een goede stem heeft ze ook wel. Dat moet genoeg zijn. Dat irritante vingertje bij iedere ‘one’ die ze zingt mag ze trouwens wel achterwege laten.
15. Servië: Een opvallende verschijning is ze zeker dus het Songfestival kleur geven doet ze sowieso. Met het liedje heb ik echter niet zo veel. De tekst is erg kinderlijk en de foute eurodancebeat doet afbreuk aan de rest van het liedje. Top 10 lijkt me daarom simpelweg niet haalbaar.

De Lage Middenmoters

16. Montenegro: Zingen in de eigen taal heeft zo zijn charme, zeker als die taal ook nog eens mooi klinkt. Dit nummer kent weinig concurrentie en werd tijdens de halve finale ook nog eens mooi gebracht. Montenegro kan best eens flink gaan verrassen.
17. Roemenië: Door het kale hoofd van de zanger moet ik telkens aan BLØF denken, maar deze muziek ligt me toch stukken beter. Een fijne alternatieve rocksong met gevoelige coupletten en fijne melodielijnen in het refrein. Live komt het helaas niet helemaal uit de verf, vooral de uithalen.
18. Litouwen: Vooruit, het liedje is wat aan de simpele kant, maar wat brengen ze dit leuk! Twee spontane mensen die er zichtbaar plezier in hebben. De act zit leuk in elkaar en is prettig om naar te kijken. En er wordt ook nog eens meer dan behoorlijk gezongen. Toch is dit niet erg indrukwekkend.
19. Albanië: Aan het liedje zal het zeker niet liggen, want dit zit kwalitatief sterk en interessant genoeg in elkaar. De zang wordt haar bottleneck. In de halve finale was het verre van zuiver, maar toch staat ze vandaag in de finale. Blijkbaar compenseert de sterke song een hele hoop.
20. Cyprus: Dit soort intieme, kleine liedjes kunnen compleet verzuipen op dat grote Eurovisie-podium, óf ze kunnen de hele zaal muisstil krijgen. Cyprus zal daar ergens tussenin zitten. De zanger houdt zich prima staande en zingt goed, maar het liedje heeft gewoon te weinig om het lijf om echt te boeien.

De Opvullers

21. Armenië: Deze mini-opera weet mij in ieder geval goed te boeien. Of de rest van Europa ook omgaat betwijfel ik, want live vond ik het dinsdag niet overtuigend overkomen. Het is geen zeker toegankelijk liedje, maar is eigenzinnig genoeg om toch de nodige punten te kunnen sprokkelen.
22. Hongarije: Het is suf liedje en een al even suffe vertoning, maar ik moet toegeven dat ze het mooi zingen. Dat is immers ook belangrijk. Hongarije kan verzuipen tussen het bombast van de andere deelnemers, maar kan ook gezien worden als fijn rustpuntje. Dat levert wel wat puntjes op.
23. Oostenrijk: Mooi pianospel, aparte stijl, fraaie zanglijnen. Ook het refrein vind ik persoonlijk best fijn. Toch is het nummer als geheel verre van memorabel. Doorsnee is het ook zeker niet, maar ook absoluut niet bijzonder. Als hij net zo zingt als in zijn repetities gaat dat hem definitief nekken.
24. Duitsland: In het geval van Duitsland kan ik de bookmakers niet goed volgen. Waarom staat zij zo laag? Goed nummer, leuke dame, alleen de zang is misschien wat schreeuwerig. Is het nummer soms te anoniem en onopvallend? Hmmm, dat zou kunnen. Dan ga ik toch maar met de bookies mee.
25. Frankrijk: Deze ballad is oubollig, de zangeres heeft totaal geen uitstraling en de performance is doodsaai. Ja, ze kan wel zingen, maar er wordt gestemd op een totaalplaatje. Dat totaalplaatje heeft Frankrijk totaal niet op orde. Een slechte inzending én een slechte loting is een fatale combinatie.

De Kanslozen

26. Verenigd Koninkrijk: Deze cabareteske vertoning kan ik met geen mogelijkheid serieus nemen. Opgeklopte vrolijkheid waar ik slecht tegen kan. Dit gaat op zo’n groot podium totaal niet uit de verf komen én het is simpelweg geen goed liedje. Kansloze afgang voor de Britten.
27. Polen: De kans dat ze ineens opstaat uit haar rolstoel acht ik groter dan dat ze ineens zuiver gaat zingen. Donderdag was het in ieder geval vreselijk. Het liedje is helemaal niet slecht, maar ook niet onderscheidend genoeg om veel fans te maken. De zang geeft dan de doorslag.

Onweerwolf
http://puu.sh/hXDdX/16fe706bd3.png

Aangekomen bij de posities die tov vorig jaar niet zoveel meer veranderen. Hoe kan het ook anders, na ruim 25 jaar ESC luisteren dan is je smaak op een gegeven moment wel aardig constant geworden.

Weer twee Belgische inzendingen, eentje die werd beroofd en een andere die bijna de winst pakte.

Een aardige daling voor het winnende Denemarken 2013. Die is misschien toch de houdbaarheidsdatum een beetje aan het bereiken.

Ook met Noorwegen 2009, een inzending die ik gevoelsmatig wel wat zat ben maar elke keer als ik hem hoor denk ik weer: wat is dat toch geraffineerd in elkaar gezet.

Op #52 de tweede stationaire plaat en dat is net als de eerste een oud winnaar.

Hoezo werd Xandee beroofd? Ik meen me te herinneren dat dit live verschrikkelijk vals was.

Onweerwolf
JSPR_G schreef:
Hoezo werd Xandee beroofd? Ik meen me te herinneren dat dit live verschrikkelijk vals was.

Om eerlijk te zijn kan ik me dat niet meer herinneren. Maar ik vind dat het liedje zelf erg sterk is en België had wat dat betreft meer verdiend. Het is sowieso wel een flink fan favorite in ESC land.

Zelf vond ik het destijds niet eens heel bijzonder maar met terugwerkende kracht is het een onweerstaanbare clubhit voor mij.

Gestemd!

Vannacht alles terugkijken want ik ga vanavond naar het optreden van Mew in Amsterdam.

Mijn voorspelling is dat Zweden gewoon wint en dat daarnaast ook Australië, Estland, Rusland, België en Italië het goed gaan doen.

Als België tot de favorieten wordt gerekend is dat nooit een goed teken. Uitzondering is Sandra Kim in 1986 maar het was met afstand ook het beste nummer dat jaar. Dit jaar vind ik geen enkel nummer er bovenuit steken al vind ik het niveau iets hoger dan de vorige jaren doordat er weinig draken zijn.

Het nummer van Zweden waardeer ik nu meer maar moet het toch vooral van de act hebben. Idem voor België.

Ik ben inmiddels wel iets positiever geworden over de Letse inzending. De zangeres kan behoorlijk zingen en het is voor Songfestivalbegrippen een gedurfd liedje, maar de effecten (die het liedje juist zo gedurfd maken) vind ik vrij vervelend... Persoonlijk zou ik het niet hoger inschalen dan een 19e/20e plaats, maar het zou zo maar kunnen dat het vanavond behoorlijk goed scoort.

Alles wijst erop dat Zweden gaat winnen. Ik snap dat op zich wel (het is een catchy liedje dat mij aan Avicii doet denken), maar persoonlijk vind ik deze inzending stukken minder dan de Zweedse inzending van vorig jaar. Vorig jaar heb ik op Zweden gestemd en dat gaat dit jaar niet gebeuren (dit jaar gaat mijn stem naar Italië of Noorwegen). Ik hoop dat Italië live een goede act neer kan zetten, want dat liedje vind ik echt prachtig.

Ik denk dat dit de top 5 gaat worden (dezelfde 5 landen als stoepkrijt, maar een andere volgorde):

1. Zweden
2. Rusland
3. Australië
4. Noorwegen
5. Italië

Onweerwolf
Onweerwolf schreef:
Iemand die trouwens weet wie Abraham Sikkema en Wilfred sch zijn?

Ah! De eerste heb ik gevonden.

Ja, één van die twee ben ik.

Te laat om te stemmen volgens mij...

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 03:17 uur

geplaatst: vandaag om 03:17 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.