Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival
zoeken in:
0
geplaatst: 25 mei 2015, 12:33 uur
AGE-411 schreef:
Het nummer van Xandee vond ik (net zoals dat van Kate Ryan) overhyped. Heb ze nooit wat gevonden, en ik was nooit met verstomming geslagen toen die liedjes bleken te floppen.
- 2004: Xandee was direct geplaatst voor de finale, en eindigde 22ste op 7 punten.
- 2006: Kate Ryan wist zelf de halve finale niet te overleven, terwijl van dagen tevoren iedereen euforisch riep dat we gingen strijden om de top 3. Op de koop toe kreeg deze inzending 60.000€ van de minister van Cultuur, om het lied wat te promoten in het buitenland. Een van de grootste verspillingen van belastingsgeld ooit.
Het nummer van Xandee vond ik (net zoals dat van Kate Ryan) overhyped. Heb ze nooit wat gevonden, en ik was nooit met verstomming geslagen toen die liedjes bleken te floppen.
- 2004: Xandee was direct geplaatst voor de finale, en eindigde 22ste op 7 punten.
- 2006: Kate Ryan wist zelf de halve finale niet te overleven, terwijl van dagen tevoren iedereen euforisch riep dat we gingen strijden om de top 3. Op de koop toe kreeg deze inzending 60.000€ van de minister van Cultuur, om het lied wat te promoten in het buitenland. Een van de grootste verspillingen van belastingsgeld ooit.
Neemt niet weg dat beide nummers in Vlaanderen grote nummer 1 hits werden.
Ik vond het lied van Xandee wel wat hebben en een pak beter dan dat van Kate Ryan.
De internationale pers begreep niet waarom Kate heel de tijd Shut the Door zong.
0
Onweerwolf
geplaatst: 25 mei 2015, 12:35 uur
Xandee. 
Onbegrepen destijds maar wat een sterk nummer.

Onbegrepen destijds maar wat een sterk nummer.
0
geplaatst: 25 mei 2015, 12:35 uur
0
geplaatst: 25 mei 2015, 12:41 uur
Onweerwolf schreef:
De televoting van Italië was trouwens ook bijzonder opmerkelijk. Albanië op 1.
De televoting van Italië was trouwens ook bijzonder opmerkelijk. Albanië op 1.
Dat is niet zo heel vreemd in Italië wonen heel veel Albaniërs.
0
geplaatst: 25 mei 2015, 12:45 uur
AGE-411 schreef:
En al de rest van reuze mee. Homohaat bijvoorbeeld: Men doet alsof Rusland het meest intollerante land ter wereld is, terwijl er een pak Westerse bondgenoten zijn waar de situatie veel erger is. Ik heb nog nooit iemand uit het westen de situatie in pakweg Qatar of Brunei horen aanklagen, waar er nog steeds de doodstraf op staat. Daarnaast is het in de Russische samenleving even slecht geaccepteerd dan in de meeste Oostbloklanden. Dacht je in Polen, Roemenië, Oekraïne, ... zomaar hand in hand over straat te kunnen lopen?
Wat er met MH17 gebeurt is, zal nooit geheel duidelijk worden. Maar wie het vliegtuig ook neerhaalde, duidelijk is dat het om een vergissing gaat, zoals er in elke oorlog vergissingen gemaakt worden waarbij vaak vele onschuldige burgers sterven.
En al de rest van reuze mee. Homohaat bijvoorbeeld: Men doet alsof Rusland het meest intollerante land ter wereld is, terwijl er een pak Westerse bondgenoten zijn waar de situatie veel erger is. Ik heb nog nooit iemand uit het westen de situatie in pakweg Qatar of Brunei horen aanklagen, waar er nog steeds de doodstraf op staat. Daarnaast is het in de Russische samenleving even slecht geaccepteerd dan in de meeste Oostbloklanden. Dacht je in Polen, Roemenië, Oekraïne, ... zomaar hand in hand over straat te kunnen lopen?
Wat er met MH17 gebeurt is, zal nooit geheel duidelijk worden. Maar wie het vliegtuig ook neerhaalde, duidelijk is dat het om een vergissing gaat, zoals er in elke oorlog vergissingen gemaakt worden waarbij vaak vele onschuldige burgers sterven.
Ik zou dat de nabestaanden van de ramp nog even goed uitleggen: uw familielid is uit de lucht geschoten door een foutje, maar dat heeft u toch wel over voor moeder Rusland? Kom op, zand er over en gezellig met z'n allen naar het land van de man die opdracht heeft gegeven ze uit de lucht te schieten.
En kritiek kun je op Rusland niet hebben want het kan er zo erg niet zijn of het is ergens anders nog altijd weer veel erger. Dat is lekker redeneren. Is het daarom goed te praten dat het leven er is zoals het is in de voormalige Sovjet Unie? Dacht je nou werkelijk dat mijn kritiek op anti homowetgeving zich alleen zou beperken tot Rusland?
Alleen ging het nu toevallig over dat land, waar je bij kritiek op Poetin achter de tralies beland en dat is dan nog het minste.
Andere (voormalige) Oostblok landen die (inmiddels) deel uit maken van de EU kunnen overigens niet heen om Europese regelgeving inzake van alles en nog wat. Ik zeg niet dat het vlug gaat, maar zelfs in Ierland heeft men recent het homohuwelijk bij een referendum goedgekeurd. In Rusland gaat men juist de andere kant op en dat mag best worden geconstateerd, veroordeeld en gevolgen hebben in de onderlinge relaties.
0
Onweerwolf
geplaatst: 25 mei 2015, 12:47 uur
Deze is ook leuk:
http://puu.sh/hZLgR/d87719c273.png
http://puu.sh/hZLiG/e0cd938894.png
http://puu.sh/hZLjB/b1673d8eac.png
Voor wie het niet ziet; dit Ierse jurylied vond Israel in de halve finale het allerbeste en in de finale het allerslechtste.
http://puu.sh/hZLgR/d87719c273.png
http://puu.sh/hZLiG/e0cd938894.png
http://puu.sh/hZLjB/b1673d8eac.png
Voor wie het niet ziet; dit Ierse jurylied vond Israel in de halve finale het allerbeste en in de finale het allerslechtste.

0
Onweerwolf
geplaatst: 25 mei 2015, 12:48 uur
Is dat zo? Dat was mij onbekend.
Ook veel Roemenen dan?
0
Onweerwolf
geplaatst: 25 mei 2015, 12:52 uur
musician schreef:
In Rusland gaat men juist de andere kant op en dat mag best worden geconstateerd, veroordeeld en gevolgen hebben in de onderlinge relaties.
In Rusland gaat men juist de andere kant op en dat mag best worden geconstateerd, veroordeeld en gevolgen hebben in de onderlinge relaties.
Alleen niet bij het ESC, dat gaat namelijk over muziek en niet over politiek.
Putin is een klootzak en als je zijn beleid steunt mag je je wat mij betreft doodschamen voor je mentaliteit. Maar daar heeft de Russische delegatie op het ESC niets mee te maken. Die kunnen daar niets aan veranderen. Dat boegeroep is derhalve sneu en als je het Russische liedje het beste vond maar bewust stemt voor een concurrent wegens de MH17 dan ben je volgens mij niet helemaal goed wijs.
Maar goed.
0
geplaatst: 25 mei 2015, 12:58 uur
Het nummer van Xandee (2004) vond ik wel sterk maar de uitvoering liet te wensen over. Zo werd er vals gezongen en kwam de act niet uit de verf. Daarnaast kwam het nummer vlak na de pauze en ook kort na het winnende nummer van Ruslana.
Dat van Kate Ryan (2006) vind ik veel minder goed, zij was ook overroepen en teerde op covers waarmee ze hits scoorde. Haar zang kwam niet uit de verf, zij had geen uitstaling en haar act leek nergens op.
Dat van Kate Ryan (2006) vind ik veel minder goed, zij was ook overroepen en teerde op covers waarmee ze hits scoorde. Haar zang kwam niet uit de verf, zij had geen uitstaling en haar act leek nergens op.
0
geplaatst: 25 mei 2015, 13:00 uur
Ik zal de bronnen nog even nagaan, maar je denkt toch niet dat in Rusland een onafhankelijke jury een onafhankelijke deelnemer naar het ESF stuurt?
0
geplaatst: 25 mei 2015, 13:02 uur
musician schreef:
Ik zou dat de nabestaanden van de ramp nog even goed uitleggen: uw familielid is uit de lucht geschoten door een foutje, maar dat heeft u toch wel over voor moeder Rusland? Kom op, zand er over en gezellig met z'n allen naar het land van de man die opdracht heeft gegeven ze uit de lucht te schieten.
En kritiek kun je op Rusland niet hebben want het kan er zo erg niet zijn of het is ergens anders nog altijd weer veel erger. Dat is lekker redeneren. Is het daarom goed te praten dat het leven er is zoals het is in de voormalige Sovjet Unie? Dacht je nou werkelijk dat mijn kritiek op anti homowetgeving zich alleen zou beperken tot Rusland?
Alleen ging het nu toevallig over dat land, waar je bij kritiek op Poetin achter de tralies beland en dat is dan nog het minste.
Andere (voormalige) Oostblok landen die (inmiddels) deel uit maken van de EU kunnen overigens niet heen om Europese regelgeving inzake van alles en nog wat. Ik zeg niet dat het vlug gaat, maar zelfs in Ierland heeft men recent het homohuwelijk bij een referendum goedgekeurd. In Rusland gaat men juist de andere kant op en dat mag best worden geconstateerd, veroordeeld en gevolgen hebben in de onderlinge relaties.
(quote)
Leuk en aardig allemaal, maar kunnen we dit bij een liedjesfestijn dan voor één keer eens buiten beschouwing laten? Kunnen we gewoon genieten (of juist niet) van de liedjes en stemmen op je favoriete liedje? Ben je je er overigens van bewust dat je zelf op een deelnemer hebt gestemd die ook anti-homo-uitspraken heeft gedaan?
Die zangeres van Rusland kan er ook niks aan doen dat ze daar opgescheept zitten met de vreselijke Poetin. En volgens mij is het niet zo dat veel landen zoveel punten gaven aan Rusland, alleen maar omdat het Rusland is. Is het je namelijk opgevallen dat veel westerse landen net zo goed veel punten aan Rusland gaven? Waarom? Omdat het liedje wordt gewaardeerd, niet meer, niet minder. En zo zou het moeten zijn.
Ik vind het heel jammer dat meteen Poetin en MH17 erbij moet worden gehaald. En laten wel wel wezen: jij weet ook niet zeker wie dat vliegtuig heeft neergeschoten, dat zijn gewoon aannames. Natuurlijk kom jij er dan mee dat het overduidelijk is dat dat hetgene is dat er is gebeurd, jij zal de waarheid wel in pacht hebben, maar het blijven aannames.
0
geplaatst: 25 mei 2015, 13:03 uur
musician schreef:
Ik zal de bronnen nog even nagaan, maar je denkt toch niet dat in Rusland een onafhankelijke jury een onafhankelijke deelnemer naar het ESF stuurt?
Aha, nog meer aannames.

0
geplaatst: 25 mei 2015, 13:04 uur
Onweerwolf schreef:
Jurylid D kan er ook wat van: eerst 2e en dan 17e. En zo las ik ook over een Brit die Zweden in de halve finale op 12 zette en in de finale op 1.
Hoe zit dat eigenlijk... de halve finalisten treden toch voorafgaand aan de halve finale speciaal voor de vakjury op, zodat de jury daarop al hun punten baseert? Geven de juryleden dan wederom punten voor de daadwerkelijke finale, of is daar ook weer een apart optreden voor? En zou het niet beter zijn als alle landen, ook de direct geplaatste landen, één keer apart voor de jury optreden?
0
Onweerwolf
geplaatst: 25 mei 2015, 13:09 uur
freitzen schreef:
Jurylid D kan er ook wat van: eerst 2e en dan 17e. En zo las ik ook over een Brit die Zweden in de halve finale op 12 zette en in de finale op 1.
Hoe zit dat eigenlijk... de halve finalisten treden toch voorafgaand aan de halve finale speciaal voor de vakjury op, zodat de jury daarop al hun punten baseert? Geven de juryleden dan wederom punten voor de daadwerkelijke finale, of is daar ook weer een apart optreden voor? En zou het niet beter zijn als alle landen, ook de direct geplaatste landen, één keer apart voor de jury optreden?
(quote)
Dat geldt ook voor de finale. De jury-finale is op vrijdag.
0
ohmusica
geplaatst: 25 mei 2015, 13:11 uur
Onweerwolf schreef:
Dit is toch ook gewoon het geval? Dat zielloze is incidenteel. Dat zie je alleen bij landen als VK en Ierland of Nederland dit jaar.
(quote)
Dit is toch ook gewoon het geval? Dat zielloze is incidenteel. Dat zie je alleen bij landen als VK en Ierland of Nederland dit jaar.
De discussie over het songfestivsl goed of fout is de laatste jaren wat geluwd. Het is ook knap dat sommige landen zich ontrekken aan de tot middel-of-de road neigende formule door iets origineels te brengen (Bv België dit jaar). Wat niet wegneemt dat liederen moeten scoren en men afhankelijk is van een voor mij dan discutabele en nogal platte oubollige punten-tellings en kermis er om heen. Ga dan met 'awards' werken, voor beste lied, presentatie, authenticiteit, regie, zang etc. Zodat meer landen/acts kansen krijgen zich te onderscheiden en iets te winnen. Maar ik vrees dus dat men niet meer van deze formule afkomt, omdat het goed scoort, tenzij de landen die het meeste bijdragen zich terugtrekken, wat ook al eens bijna het geval is geweest meen ik. Dat sommigen de puntentelling leuker vinden dan de inbreng van de artiesten zegt mij genoeg.
0
geplaatst: 25 mei 2015, 13:12 uur
Dat weet ik niet, maar dat kan ook eventueel komen doordat Italiaans en Roemeens wel overeenkomsten hebben.
Maar van Albanië klopt het wel wikipedia
0
geplaatst: 25 mei 2015, 13:17 uur
Ok, bedankt Onweerwolf 
Trouwens wel geniaal als je die lijstjes van die Raymond Smyth in halve finale en finale verder gaat onderzoeken... meneer zette Noorwegen, Cyprus en Azerbeidzjan in de halve finale bij de onderste 5 en in de finale bij de bovenste 5. En dat gedrocht van San Marino zette hij als derde. Al dan niet per ongeluk gewoon omgekeerd ingeleverd?

Trouwens wel geniaal als je die lijstjes van die Raymond Smyth in halve finale en finale verder gaat onderzoeken... meneer zette Noorwegen, Cyprus en Azerbeidzjan in de halve finale bij de onderste 5 en in de finale bij de bovenste 5. En dat gedrocht van San Marino zette hij als derde. Al dan niet per ongeluk gewoon omgekeerd ingeleverd?

0
Onweerwolf
geplaatst: 25 mei 2015, 13:18 uur
ohmusica schreef:
De discussie over het songfestivsl goed of fout is de laatste jaren wat geluwd. Het is ook knap dat sommige landen zich ontrekken aan aan de tot middel-of-de road neigende formule door iets origineels te brengen (Bv België dit jaar). Wat niet wegneemt dat liederen moet scoren en afhankelijk is van een voor mij dan discutabele en nogal platte aubollige punten-tellings-kermis. Ga dan met 'awards' werken, voor beste lied, presentatie, authenticiteit, regie, zang etc. Zodat meer landen kansen krijgen zich te onderscheiden en iets te winnen.
(quote)
De discussie over het songfestivsl goed of fout is de laatste jaren wat geluwd. Het is ook knap dat sommige landen zich ontrekken aan aan de tot middel-of-de road neigende formule door iets origineels te brengen (Bv België dit jaar). Wat niet wegneemt dat liederen moet scoren en afhankelijk is van een voor mij dan discutabele en nogal platte aubollige punten-tellings-kermis. Ga dan met 'awards' werken, voor beste lied, presentatie, authenticiteit, regie, zang etc. Zodat meer landen kansen krijgen zich te onderscheiden en iets te winnen.
Tsja, dat is natuurlijk subjectief.
Als de puntentelling zou verdwijnen dan zou mijn interesse ook behoorlijk afnemen en ik denk dat dat voor heel veel fans geldt.
Die onderscheiding komt natuurlijk niet alleen door winst. Ik denk dat zelfs de slechtst scorende inzending nog positieve exposure heeft en op een mate van career-boost mag rekenen. Vergeet niet dat echt elke inzending wel fans heeft. Zwitserland werd bijvoorbeeld allerlaatste en ik, als Nederlander, had nog nooit van Mélanie René gehoord, maar ik was gecharmeerd van haar subtiele liedje en als ik haar op een andere wijze weer eens tegenkom dan zal ik daar vrijwel zeker interesse in tonen.
0
Onweerwolf
geplaatst: 25 mei 2015, 13:19 uur
freitzen schreef:
Ok, bedankt Onweerwolf
Trouwens wel geniaal als je die lijstjes van die Raymond Smyth in halve finale en finale verder gaat onderzoek... meneer zette Noorwegen, Cyprus en Azerbeidzjan in de halve finale bij de onderste 5 en in de finale bij de bovenste 5. En dat gedrocht van San Marino zette hij als derde. Al dan niet per ongeluk gewoon omgekeerd ingeleverd?
Ok, bedankt Onweerwolf

Trouwens wel geniaal als je die lijstjes van die Raymond Smyth in halve finale en finale verder gaat onderzoek... meneer zette Noorwegen, Cyprus en Azerbeidzjan in de halve finale bij de onderste 5 en in de finale bij de bovenste 5. En dat gedrocht van San Marino zette hij als derde. Al dan niet per ongeluk gewoon omgekeerd ingeleverd?
Dat zou nog best eens kunnen. Meneer is ook al 69.

Edit: bij de finale lijstjes van De Witte Trui krijg ik toch ook wel eens een lijstje dat precies verkeerd om staat. Sommige mensen hebben nou eenmaal een volstrekt afwijkende wijze van benadering.
0
ohmusica
geplaatst: 25 mei 2015, 13:50 uur
Onweerwolf schreef:
Als de puntentelling zou verdwijnen dan zou mijn interesse ook behoorlijk afnemen en ik denk dat dat voor heel veel fans geldt.
Die onderscheiding komt natuurlijk niet alleen door winst. Ik denk dat zelfs de slechtst scorende inzending nog positieve exposure heeft en op een mate van career-boost mag rekenen. Vergeet niet dat echt elke inzending wel fans heeft. Zwitserland werd bijvoorbeeld allerlaatste en ik, als Nederlander, had nog nooit van Mélanie René gehoord, maar ik was gecharmeerd van haar subtiele liedje en als ik haar op een andere wijze weer eens tegenkom dan zal ik daar vrijwel zeker interesse in tonen.
(quote)
Dit is ook de motivatie om met deze formule door te gaan. In ieder geval knap dat jij dat wel er nog uithaald. Voor mij werkt het in ieder geval niet op uitzonderingen na vergeet ik de meeste artiesten onmiddelijk. Na een lied of 14 raak ik ook verzadigd maar ik consumeer door, ja waarom?
0
geplaatst: 25 mei 2015, 13:53 uur
En er is nog een reden waarom Italië zo voor Albanië koos blijkbaar heeft ze The Voice Italia in 2013 gewonnen. Dat lijkt me nog een betere verklaring.
0
Onweerwolf
geplaatst: 25 mei 2015, 14:00 uur
Cerclezot schreef:
En er is nog een reden waarom Italië zo voor Albanië koos blijkbaar heeft ze The Voice Italia in 2013 gewonnen. Dat lijkt me nog een betere verklaring.
Ah, ja dat is waar ook.

0
geplaatst: 25 mei 2015, 15:55 uur
0
geplaatst: 25 mei 2015, 17:00 uur
Onweerwolf schreef:
Deze is ook leuk:
(afbeelding)
(afbeelding)
(afbeelding)
Israël was in de finale slechter dan in de halve finale, dus dat spreekt in zijn voordeel, maar ik heb eerder het idee dat hij gewoon verkeerd genummerd heeft. Deze is ook leuk:
(afbeelding)
(afbeelding)
(afbeelding)

0
geplaatst: 25 mei 2015, 20:32 uur
0
geplaatst: 25 mei 2015, 21:20 uur
Bovendien is dit echt wel journalistiek van het niveau Privé e.d.
De tweede plek van Rusland dit jaar is vrij logisch. Daar hoef je geen complottheorieën bij te bedenken.
De tweede plek van Rusland dit jaar is vrij logisch. Daar hoef je geen complottheorieën bij te bedenken.
0
geplaatst: 26 mei 2015, 07:39 uur
Onweerwolf schreef:
Dat gaat toch echt over 2014.
Dat gaat toch echt over 2014.
En dat zal sterk veranderd zijn in 2015? Poetin beheerst niet meer de Staats TV en hij heeft het winnen van het Songfestival opgegeven?
Volgens mij is Hind een paar weken geleden nog uit de Nederlandse vakjury gezet omdat zij een relatie legde tussen de Russische winst in 2008 en de schenking vlak daarvoor van 1 miljoen dollar van Rusland aan het ESF.
De Russische inmenging binnen het ESF is van dezelfde omvang als het binnenhalen van het wereldkampioenschap voetbal bij de FIFA, inclusief omkoping. Zij schatten dat, als podium voor zichzelf, net zo hoog in. Maar in feite is het een podium voor een psychopaat.
Ik begrijp heel goed, dat iedereen graag een uitgebreid songfestival ziet en ik vond het ook een prima idee om Australië uit te nodigen.
Maar er is aan de andere kant geen enkele reden om per se vast te houden aan de deelname van Rusland, gezien de recente jaren. Op een gegeven ogenblik moet je ook kunnen oordelen dat er (letterlijk) teveel grenzen zijn overschreden, als het ene songfestival land het andere voor de helft militair bezet houdt en de burgers daar probeert uit te moorden. Hoezo, het ESF verbroedert?
0
Onweerwolf
geplaatst: 26 mei 2015, 11:28 uur
Tsja, je hebt allerlei wilde verhalen die mij verder onbekend zijn over Rusland en nu ook Hind.
(Foebel laten we er maar even buiten, daar heb ik een grafhekel aan en dus ook geen interesse in of kennis van).
Ik zeg niet dat ze niet waar zijn of juist wel, maar dit zijn nou typisch van die dingen waar je bronnen voor moet geven en niet van die flutartikeltjes uit het AD/Telegraaf/Spitsnieuws die uit de duim van de 'journalist' komen.
Jouw stelling was:
Waar blijven die bronnen?
(Foebel laten we er maar even buiten, daar heb ik een grafhekel aan en dus ook geen interesse in of kennis van).
Ik zeg niet dat ze niet waar zijn of juist wel, maar dit zijn nou typisch van die dingen waar je bronnen voor moet geven en niet van die flutartikeltjes uit het AD/Telegraaf/Spitsnieuws die uit de duim van de 'journalist' komen.
Jouw stelling was:
Waar blijven die bronnen?
0
geplaatst: 26 mei 2015, 11:32 uur
Tsja, dan kunnen we het hele ESF wel opdoeken want vrijwel elk land heeft wel bloed aan zijn handen kleven. Nederland zelf bijvoorbeeld ook maar gaan boycotten door het (niet) optreden in Srebenica?
Het ESF is mede juist zo leuk door de verbroedering op het festival zelf. Ik heb iig weer heel erg genoten afgelopen zaterdag
. En Rusland moet gewoon weer meedoen volgend jaar. Toen Polina in tranen uitbrak na afloop was iedereen toch verkocht? Het arme schaap stond stijf van de spanning. Top dat ze toch nog zo een mooi optreden bracht. Was voor mij de terechte winnaar geweest. Poetin of niet.
Het ESF is mede juist zo leuk door de verbroedering op het festival zelf. Ik heb iig weer heel erg genoten afgelopen zaterdag
. En Rusland moet gewoon weer meedoen volgend jaar. Toen Polina in tranen uitbrak na afloop was iedereen toch verkocht? Het arme schaap stond stijf van de spanning. Top dat ze toch nog zo een mooi optreden bracht. Was voor mij de terechte winnaar geweest. Poetin of niet.Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.