MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival

zoeken in:
Zweden zie ik beslist in de top-10 eindigen (wellicht top-5), zo ook Australië. Oekraine zal wellicht veel sympathiestemmen krijgen, ook voor hen zit een top-5 erin.

8 van de 10 goed. Raar dat Georgië door ging.

Ik ben echt heeeeel blij met het fantastische optreden van Oekraïne

Ah, Macedonië niet door. Ongelofelijk jammer. Na het zien van haar optreden dacht ik al: “Dit wordt niets.” Bij iedere Eurovisie pre-party zong Kaliopi perfect, maar vanavond was het onzuiver. De zenuwen werden haar teveel, denk ik. Toch had zij zeker een finaleplaats verdiend. Haar nummer is een miljoen keer beter dan die overhypte bagger van Australië, Israël en Polen.

Wel echt GIGANTISCH blij met de kwalificatie van Georgië. Ze vormden het hoogtepunt van de avond voor mij (ik vond hun optreden zélfs nog indrukwekkender dan Oekraïne!). Geweldig op beeld gebracht! Totaal geflipt en psychedelisch. Zaterdag mogen ze regelrecht de top 10 in (als het aan mij ligt).

Ook blij dat België weer samen met ons in de finale staat. Het liedje vind ik niet veel soeps, maar Laura heeft wel een hoge gun-factor. Proficiat!

Oekraïne vind ik nog steeds niets. Als dat het songfestival wint dan hebben we echt de slechtste overwinning ooit.

Ik vond Oekraine het beste vanavond, en ben ook erg blij dat Georgie en Belgie door zijn.

Heb zin in zaterdag, de cider staat al koud!

Cerclezot schreef:
De kansen van Zweden zijn enorm vergroot doordat er geen andere kandidaat uit het noorden meer in de finale te zien is.

Gaat zeker extra punten van de buren opleveren ja.

Deze halve finale was ik vooral onder de indruk van Australië. Ik zie haar zeker als een kanshebber. Het was live veel beter dan Rusland.

Maar haar act was wat suf en die van Rusland... nou ja we weten het, en daar scoor je ook mee.

Maar mijn gevoel zegt steeds vaker dat het Nederland wordt.

Ik heb ook zo'n raar voorgevoel, maar echt dat durf ik niet eens te dromen. De onverwachte dark horse die favoriet Rusland verslaat. Nee, hij eindigt zo tussen 7-10 in

Blij dat de VRT nog eens de finale haalt.

Is ze zeker gegund, alhoewel ik niet verwacht dat het zaterdag hoge ogen gaat gooien.

Oekraine was idd zeer indrukwekkend, kan wel eens gaan winnen.

Cerclezot schreef:
Oekraïne vind ik nog steeds niets. Als dat het songfestival wint dan hebben we echt de slechtste overwinning ooit.

Nouuuuuuuuu, ik ken dan toch echt wel slechtere hoor.

Sodeju, check die Spotify-streams van de Zweedse inzending. Streams (tussen haakjes weergegeven) zijn alleen van gisteren:

#7 Estonia (2353)
#19 Iceland (2094)
#26 Sweden (91907)
#29 Lithuania (1418)
#59 Ireland (5302)
#68 UK (62279)
#84 Finland (10443)
#106 Netherlands (16808)
#120 Austria (1353)
#181 Norway (9302)
#192 Global (283957)
#197 Poland (2185)
#199 Switzerland (1504)

Echt, zouden ze het gewoon weer flikken? Niet nog een keer Zweden alsjeblieft (zeker niet met deze copy-paste van Matt Simons). Dan zie ik nog liever Rusland winnen.

Angelo schreef:
Niet nog een keer Zweden alsjeblieft (zeker niet met deze copy-paste van Matt Simons). Dan zie ik nog liever Rusland winnen.

Dat dus

Sowieso een vervelend nummer.

Franck Maudit schreef:
dub-step, burial in zijn begindagen

Dat is ook het eerst waar ik aan dacht , leuk nummer verder wel.

Ook tof dat Georgië door is, heerlijk totaal anders dan de rest.

En trouwens, Oostenrijk gaat ook voor een plek tussen 4 en 10.

Onweerwolf
starbright boy schreef:

Poeh, dat weet ik niet. Ze doet me wat denken aan een lichte variant op France Gall. Wat ze doet doet ze goed maar of we er dusdanig op zitten te wachten dat ze Top 10 scoort weet ik niet. Ik gok dan veel eerder op Kroatië, die zie ik wel degelijk Top 10 halen.

En België zit ook in het eerste deel van de finale.

Onweerwolf
aERodynamIC schreef:
En België zit ook in het eerste deel van de finale.

Dan gaan ze samen met het Verenigd Koninkrijk en Cyprus strijden voor plek #25

starbright boy schreef:

Jep, ik vrees daar ook voor. Nummer is uitermate populair in de iTunes-hitlijsten momenteel in Europa en een enorme fan-favoriet (kon je ook horen aan het luide applaus in de zaal). Ik verwacht dat de Oostenrijkse zangeres het vooral goed gaat doen bij de televotes, maar ik mag toch hopen dat de jury dit nummer niet beloond. Heb je die instrumentale backing gehoord? Klinkt heel erg 1997, dat kan écht niet meer anno 2016. Zo ongelofelijk goedkoop en low-budget.

Sterker nog, het zou mij niet verbazen als Oostenrijk het zelfs nog iets beter gaat doen dan Frankrijk. Dat heeft vooral te maken met het feit dat Zoë een bloedmooie zangeres is en enorm veel charisma heeft. Alleen dat nummer van haar, dat blijft een zaadnummer.

Onweerwolf
Oekraïne zit net als Rusland in deel 2. Spannend!

Australië in deel 1, dat verkleint de kansen.

Onweerwolf
Voorzichtige eerste voorspelling:

1 Rusland
2 Oekraïne
3 Zweden
4 Australië
5 Kroatië
6 Azerbeidzjan
7 Servië
8 Armenië
9 Letland
10 Duitsland

Dan iets met Hongarije, Italië, Bulgarije, Oostenrijk, Israel

Dan Nederland, Georgië, Frankrijk, Polen, Malta, Spanje

En vervolgens België, UK, Cyprus, Tsjechië en Litouwen

Ik denk toch ook dat de eerder gedoodverfde favorieten voor de eindzege gaan strijden, dus Rusland, Armenië, Oekraïne en Australië. Of Frankrijk de verwachtingen waar gaat maken durf ik nog niet te zeggen. Nederland en Oostenrijk zijn gevaarlijke outsiders met wellicht een top 10 notering of nog meer. Zweden en Italië schat ik ook nog wel hoog in van de big 5. Ik zou het ook wel tof vinden als Georgië een goede notering krijgt, zeker na hun optreden van vandaag, en Letland en Israël dingen ook altijd nog mee voor een goede score.

Onweerwolf
Letland zit in de tweede helft. Ik benieuwd of ze hem als laatste neer gaan zetten. Zou een mooie compensatie zijn voor de loting van vandaag en ik denk dat het een uitstekend laatste nummer is om af te sluiten.

Angelo schreef:
Zelf zie ik Zweden weer als een kanshebber en een grote underdog, maar ik ben inmiddels dat copy-paste gedrag van hen wel erg beu:

2011 - kopie van Boney M’s “Rasputin”
2012 - kopie van Swedish House Mafia
2013 - ook een kopie (maar ben even vergeten waarvan)
2014 - kopie van Miley Cyrus’ “Wrecking Ball”
2015 - kopie van David Guetta’s “Lovers on the Run”
2016 - kopie van Matt Simons’ “Catch & Release”

Ik hoor nu Zweden voor het eerst en de gelijkenis met Catch & Release is inderdaad echt te erg. Als ik Matt Simons was zou ik gewoon een aanklacht indienen, kan me niet voorstellen dat er een rechter is die zijn claim dan afwijst.
Het zou fijn zijn als de vakjury's en het publiek Zweden hier ook gewoon op gaan afrekenen.

Ben wel benieuwd waar dit nummer (Zwedens inzending in 2013) nu een kopie van is. Heb jij al enig idee Angelo?

The running order for the Grand Final

Belgium
Czech Republic
The Netherlands
Azerbaijan
Hungary
Italy
Israel
Bulgaria
Sweden
Germany
France
Poland
Australia
Cyprus
Serbia
Lithuania
Croatia
Russia
Spain
Latvia
Ukraine
Malta
Georgia
Austria
United Kingdom
Armenia
De loting van Nederland en België is echt volkomen ***. Balen zeg.

Armenië (misschien wel de grootste uitdager van Rusland?) mag gelukkig als laatste en ook Oekraïne en Letland hebben geloot. Daar ben ik dan weer wél blij mee.

Gretz schreef:
Ben wel benieuwd waar dit nummer (Zwedens inzending in 2013) nu een kopie van is. Heb jij al enig idee Angelo?

Nee, helaas niet. Maar ook hier werd flink geleend van een ander nummer. Die intro met dat gitaartje en het refrein (Isn’t it crazy / It’s all because of you-ou-ou-ou) werd in een ander (en dus ouder) nummer ook al gedaan, alleen was dat nummer minder bekend dan de andere nummers die Zweden door de jaren heen “geleend” heeft. Ik hoop dat het me nog te binnen schiet.

Maar goed, inmiddels ben ik echt he-le-maal klaar met dat copy-paste gedrag. Kom op zeg, dit kan toch niet meer?

De derde startpositie van Douwe Bob is echt zwaar KUT! Het verbaast mij niets natuurlijk, aangezien SVT hun Fransje een zo goed mogelijke kans wil toedichten voor de eindzege en daarom moet zijn grootste concurrent (Douwe dus) maar fijn aan het begin van de show optreden. Ieder mens begrijpt dat “Slow Down” beter tot zijn recht komt op, laten we zeggen, een 13e startplaats, maar nee, deze plaats is uiteraard gereserveerd voor Zwedens nieuwe lievelingetje, Australië.

Daarom ben ik ook tegen het loten in welk deel van de finale je zit (ook zo’n fantastisch “cadeautje” dat we aan de Zweden hebben overgehouden). Ik vind dat iedere deelnemer gewoon moet loten welke startpositie hij/zij toebedeeld krijgt, omdat dat gewoon het meest eerlijk is. En als daarmee het risico ontstaat dat er veel ballads of uptemponummers elkaar opvolgen, tja, dan zij het maar zo.

Van die derde startpositie baal ik echt. Puur een kwestie van misgunnen van de SVT/EBU. Zaterdag gaat mijn stem naar Rusland, nu laat die Sergey maar winnen. Alles liever dan Zweden.

Uiteindelijk scoren goede liedjes die goed zijn uitgevoerd vanaf elke startpositie. Wat dat betreft maak ik me niet zo druk. Als Douwe Bob als top 10 kandidaat wordt gezien, dan lijkt het me heel sterk dat hij nu ineens als 20e gaat eindigen. Als je alleen al ziet hoe enthousiast ze zijn in de UK, Scandinavië, Duitsland en de Baltische staten dan lijkt het me sterk dat Nederland daar nu ineens geen punten meer van krijgt.
Opmerkelijk vind ik de startpositie dan wel weer, want deze methode is ooit in het leven geroepen om de show zo gevarieerd mogelijk te maken. Nu had de SVT al wel een rotklus aangezien veel drukkere nummers de tweede helft hebben geloot en veel rustige nummers de eerste helft. Ook had Zweden al 9e geloot en ik kan me voorstellen dat ze Douwe Bob daar niet dicht bij in de buurt willen hebben. Ik denk overigens meer dat dit komt om niet soortgelijke nummers dicht bij elkaar te hebben (niet dat ik de nummers van Zweden en Nederland zo op elkaar vind lijken, maar het zijn wel de enige twee rustige/mid-tempo songs in deze helft) dan dat Zweden weer wil winnen. Je ziet dat ze het nu qua organisatie al veel soberder houden dan drie jaar geleden, waarschijnlijk om de kosten te drukken.
België als eerste was wel te verwachten. Net als in de eerste halve finale gaan ze voor een feestopener. De tweede plek van Tsjechië begrijp ik een heel stuk minder; dat land is nou echt genaaid, veel meer dan Nederland en België dat zijn. Verder opmerkelijk dat Australië weer een goede startpositie heeft. Armenië als laatste zal ook wel indruk maken. Verder zijn dit natuurlijk veel meer nummers dan in de halve finales, dus het is lastig in te schatten hoe een plek in het midden uit gaat pakken voor veel landen.

Vooralsnog maak ik me er niet zo druk over, maar ik vind het wel een opmerkelijke keuze. Er zijn nog maar twee nummers geweest en dan is het al 'slow down'. Op deze manier slaat de boodschap van het liedje een beetje dood. Om het nummer tot zijn recht te laten komen was een plek voor de break veel beter geweest. Als je hem als derde had gezet dan was het nog altijd niet té dicht op Zweden.

Aoibhin schreef:
Uiteindelijk scoren goede liedjes die goed zijn uitgevoerd vanaf elke startpositie.

Dat is waar, maar ik denk dat je wel echt een groot onderscheid dient te maken tussen vakjuries en televotes. Bij de vakjuries gaat ‘ie vast en zeker punten scoren, maar bij de televoting is een latere startpositie gewoon veel gunstiger (keer op keer gebleken). Veel kijkers haken ook later aan, wanneer er al een paar nummers geweest zijn, waardoor ze de eerste paar nummers missen. Ik durf best te beweren dat Douwe minder punten binnen zal sprokkelen dan wanneer hij later had mogen optreden.

Daarnaast zou het bijvoorbeeld bij Nederland vs. Zweden zomaar zo kunnen zijn dat mensen eerst denken van: “Hé, wat een leuk en eenvoudig liedje van Nederland”, maar dat ze na het zien van Zweden zoiets hebben van: “Ja, dit nóg iets leuker dan de inzending van Nederland.”

Maar een derde startplek voor “Slow Down” is gewoon mongolisch. Daar is dit nummer helemaal niet geschikt voor. Doe ‘m dan rond #6 of zoiets. SVT is bevooroordeeld en dat laten ze keer op keer merken. Kijk eens hoe gemakkelijk ze het voor zichzelf hebben gemaakt:

05. Hongarije: Freddie – Pioneer (= SAAI)
06. Italië: Francesca Michielin – No Degree of Separation (= SAAI)
07. Israël: Hovi Star – Made of Stars (= SAAI)
08. Bulgarije: Poli Genova – If Love was a Crime (= redelijk lied met ZWAKKE vocalen)
09. Zweden: Frans – If I Were Sorry
10. Duitsland: Jamie-Lee – Ghost (= SAAI)
11. Frankrijk: Amir – J’ai Cherché (= SAAI, hoewel één van de favorieten)
12. Polen: Michal Szpak – Color of Your Life (= SAAI)

Haha Angelo, ik ben blij dat ik niet de enige hater ben van de Zweedse inzendingen Ik vind dat ze altijd maar goedkope inzendingen hebben, afgezien van hetgeen jij zegt dat ze andere nummers kopiëren. Dat er niet gewoon wordt geloot om de startplekken is echt onzin.

Ik ben zeer onder de indruk van het nummer en de performance van Oekraïne (de tekst is dan wel een beetje jammer). Voor zover ik mij kan herinneren, en dat is eigenlijk niet zoveel, is Oekraïne altijd wel sterk, met uitzondering van 'Be My Guest' wat om negatieve redenen nog steeds in m'n geheugen gegrift staat

Onweerwolf
Ik vind juist de tekst van Oekraïne verfrissend sterk. En het idee dat mensen er niet op zitten te wachten geloof ik niet erg in. Hongarije kwam immers twee jaar geleden ook heel goed weg met een inzending over kindermishandeling. Dat de BN'ers van 'Op weg naar' er allemaal (behalve Jamai) moeilijk over doen heeft denk ik meer te maken met een beperkte intelligentie en die lui moeten we vooral niet als representatief zien.

Onweerwolf
Tijd voor de jaarlijkse MusicMeter ESC poll met Scorewiz.

Op Scorewiz kun je zelf je punten (12-10-8-7-6-5-4-3-2-1) invullen en na afloop kun je een animatie zien van een ESC scoreboard waarin ieders punten één voor één worden opgeteld.

Je hebt tot ongeveer morgenavond 19:00 de tijd om je punten in te vullen. Zorg wel dat je het in één keer goed doet want aanpassen kan niet. Zorg tevens dat je als naam je MusicMeter username invult, zodat iedereen weet waar de punten vandaan komen.

Voor de duidelijkheid; het gaat om je persoonlijke smaak, dus niet om je voorspelling voor de winst.

Uitslag 2013 (17 stemmers)
Uitslag 2014 (23 stemmers)
Uitslag 2015 (14 stemmers)

En hier de link voor dit jaar: MM ESC 2016

Tags voor eerdere deelnemers:

laxus11
Joy4ever
starbright boy
NewYorkCityLight
catdog
aERodynamIC
beatcluster
Svendra
Urbanoetang
Ayreonfreak
ranboy
Onweerwolf
Gretz
L_T_B
stoepkrijt
Emile93
remcodulac
madmadder
vigil
Cerclezot
staralfur
Martial
Rudi S
thelion
Sgt. Revolver
El Ninjo
nico1616
Mrs. Walker
JSPR_G
FinisTerra

Heb je nog nog niet eerder meegedaan, dan ben je natuurlijk van harte welkom om dit jaar wél mee te doen.

PS: Je mag bij deze verkiezing gerust op je eigen land stemmen.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:07 uur

geplaatst: vandaag om 19:07 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.