Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival
zoeken in:
0
geplaatst: 15 mei 2016, 01:52 uur
01. Rusland: Sergey Lazarev – You Are The Only One (3)
02. Australië: Dami Im – Sound of Silence (2)
03. Zweden: Frans – If I were sorry (5)
04. Armenië: Iveta Mukuchyan – LoveWave (7)
05. Oekraïne: Jamala – 1944 (1)
06. Oostenrijk: Zoë – L’oin d’ici (13)
07. Nederland: Douwe Bob – Slow Down (11)
08. Frankrijk: Amir – J’ai cherché (6)
09. België: Laura Tesoro – What’s the pressure (10)
10. Israël: Hovi Star – Made of Stars (14)
11. Azerbeidzjan: Samra Rahimli – Miracle (17)
12. Servië: ZAA – Goodbye (18)
13. Italië: Francesca Michielin – No Degree Of Separation (16)
14. Georgië: Nika Kocharov & Young Georgian Lolitaz – Midnight Gold (20)
15. Letland: Justs – Heartbeat (15)
16. Kroatië: Nina Kraljić – Lighthouse (23)
17. Bulgarije: Poli Genova – If Love was a Crime (4)
18. Polen: Michal Szpak – Color of your life (8)
19. Malta: Ira Losco – Walk on Water (12)
20. Spanje: Barei – Say Yay (22)
21. Verenigd Koninkrijk: Joe & Jake – You’re Not Alone (24)
22. Cyprus: Minus One – Alter Ego (21)
23. Hongarije: Freddie – Pioneer (19)
24. Litouwen: Donny Montell – I’ve Been Waiting For This Night (9)
25. Tsjechië: Gabriela Gunčíková – I Stand (25)
26. Duitsland: Jamie-Lee – Ghost (26)
Ik zat er vaak niet heel erg naast. Rusland had ik echt verwacht, dus toch een misser. En verder Litouwen, Bulgarije en Polen te laag ingeschat (ik zat beter toen de televoters nog niet aan de beurt waren met die 3 landen).
02. Australië: Dami Im – Sound of Silence (2)
03. Zweden: Frans – If I were sorry (5)
04. Armenië: Iveta Mukuchyan – LoveWave (7)
05. Oekraïne: Jamala – 1944 (1)
06. Oostenrijk: Zoë – L’oin d’ici (13)
07. Nederland: Douwe Bob – Slow Down (11)
08. Frankrijk: Amir – J’ai cherché (6)
09. België: Laura Tesoro – What’s the pressure (10)
10. Israël: Hovi Star – Made of Stars (14)
11. Azerbeidzjan: Samra Rahimli – Miracle (17)
12. Servië: ZAA – Goodbye (18)
13. Italië: Francesca Michielin – No Degree Of Separation (16)
14. Georgië: Nika Kocharov & Young Georgian Lolitaz – Midnight Gold (20)
15. Letland: Justs – Heartbeat (15)
16. Kroatië: Nina Kraljić – Lighthouse (23)
17. Bulgarije: Poli Genova – If Love was a Crime (4)
18. Polen: Michal Szpak – Color of your life (8)
19. Malta: Ira Losco – Walk on Water (12)
20. Spanje: Barei – Say Yay (22)
21. Verenigd Koninkrijk: Joe & Jake – You’re Not Alone (24)
22. Cyprus: Minus One – Alter Ego (21)
23. Hongarije: Freddie – Pioneer (19)
24. Litouwen: Donny Montell – I’ve Been Waiting For This Night (9)
25. Tsjechië: Gabriela Gunčíková – I Stand (25)
26. Duitsland: Jamie-Lee – Ghost (26)
Ik zat er vaak niet heel erg naast. Rusland had ik echt verwacht, dus toch een misser. En verder Litouwen, Bulgarije en Polen te laag ingeschat (ik zat beter toen de televoters nog niet aan de beurt waren met die 3 landen).
0
geplaatst: 15 mei 2016, 01:54 uur
Gretz schreef:
Mooi verhaal. Ik vond haar ook wel sympathiek hoor. Uitvoering kon beter wel en het nummer was misschien iets te nietszeggend. Zou ze met een protestlied wellicht beter hebben gescoord? Ze had van mij wel de Morrissey van Duitsland mogen worden.
(embed)
Ik las haar voorliefde voor vegetarisch eten ook ergens ja. Maar ergens vind ik ook dat ze hier maar bij moet laten. Ik vind het gewoon een vet idee dat een meisje dat in het dagelijks leven gewoon aan het instagrammen is, op school zit, verzot is op K-pop en naar anime kijkt op het grootste songcontest van de wereld staat. Ik heb liever niet dat zij haarzelf verliest in die grote wereld van sterrendom en hoop dat zij later een fijn leven kan leiden waarin zij gewoon zichzelf kan zijn.(quote)
Mooi verhaal. Ik vond haar ook wel sympathiek hoor. Uitvoering kon beter wel en het nummer was misschien iets te nietszeggend. Zou ze met een protestlied wellicht beter hebben gescoord? Ze had van mij wel de Morrissey van Duitsland mogen worden.
(embed)
0
Onweerwolf
geplaatst: 15 mei 2016, 01:57 uur
Ze was in ieder geval leuker dan die homofobe neonazi aap die ze eerst hadden. 

0
geplaatst: 15 mei 2016, 01:58 uur
De minister van buitenlandse zaken van Oekraïne heeft al meteen de overwinning politiek misbruikt. Bah dat heb je als je politieke liedjes toelaat.
0
Onweerwolf
geplaatst: 15 mei 2016, 01:59 uur
Cerclezot schreef:
De minister van buitenlandse zaken van Oekraïne heeft al meteen de overwinning politiek misbruikt. Bah dat heb je als je politieke liedjes toelaat.
Wat heeft 'ie gezegd dan?
0
geplaatst: 15 mei 2016, 02:03 uur
"De waarheid wint altijd: Proficiat aan Jamala! En vergeet aub niet dat de Krim van Oekraïne is. "
0
geplaatst: 15 mei 2016, 02:11 uur
lol, Ja, dat is een mooie inderdaad. Het publiek begint langzaam maar zeker toenadering te zoeken.
Volstrekt corrupte jury trouwens, zoals wel eerder is gebleken. Als of ze vooraf een volgorde van aardige naar onaardige landen op papier van de overheid hebben gehad en paar nummers geruild hebben, en klaar.
Volstrekt corrupte jury trouwens, zoals wel eerder is gebleken. Als of ze vooraf een volgorde van aardige naar onaardige landen op papier van de overheid hebben gehad en paar nummers geruild hebben, en klaar.
0
geplaatst: 15 mei 2016, 02:12 uur
Ja dat is ook niet verbazend. Armenië en Azerbeidzjan kunnen elkaar ook niet luchten. Armenië deed ook niet mee toen het songfestival in Azerbeidzjan plaatsvond. Van mij mogen al die landen er uitgekegeld worden.
0
geplaatst: 15 mei 2016, 02:14 uur
Cerclezot schreef:
Van mij mogen al die landen er uitgekegeld worden.
Van mij mogen al die landen er uitgekegeld worden.
Als je dat doet maak je het festival pas echt politiek geladen. Veel meer dan met dat Oekraïense nummer.
0
Onweerwolf
geplaatst: 15 mei 2016, 02:15 uur
Cerclezot schreef:
Ja dat is ook niet verbazend. Armenië en Azerbeidzjan kunnen elkaar ook niet luchten. Armenië deed ook niet mee toen het songfestival in Azerbeidzjan plaatsvond. Van mij mogen al die landen er uitgekegeld worden.
Het gaat er juist om dat het publiek van Azerbeidzjan Armenië niet tot laatste heeft gestemd.
0
Onweerwolf
geplaatst: 15 mei 2016, 02:16 uur
Ook opmerkelijk:
http://puu.sh/oS7r1/f84415c053.png
Kijk eens naar het verschil tussen de jury en het publiek voor Oekraïne in Rusland.
edit: en andersom natuurlijk ook
http://puu.sh/oS7zi/ca75542296.png
Twee jaar geleden waren de jury stemmen vice versa nog beduidend hoger terwijl de nummers toen minder waren (6e en 7e plek).
http://puu.sh/oS7r1/f84415c053.png
Kijk eens naar het verschil tussen de jury en het publiek voor Oekraïne in Rusland.
edit: en andersom natuurlijk ook
http://puu.sh/oS7zi/ca75542296.png
Twee jaar geleden waren de jury stemmen vice versa nog beduidend hoger terwijl de nummers toen minder waren (6e en 7e plek).
0
geplaatst: 15 mei 2016, 02:19 uur
Zo, dat is een hele heftige inderdaad.
Zou jurylid B van Rusland volgend jaar nog in de jury mogen? Of is het bewust geanonimiseerd dit jaar? Kan me uit '13 herinneren dat de namen van de juryleden gewoon bij de stemmen stonden. En jurylid E van Oekraine, ook zo'n dwarsligger.
Zou jurylid B van Rusland volgend jaar nog in de jury mogen? Of is het bewust geanonimiseerd dit jaar? Kan me uit '13 herinneren dat de namen van de juryleden gewoon bij de stemmen stonden. En jurylid E van Oekraine, ook zo'n dwarsligger.
0
Onweerwolf
geplaatst: 15 mei 2016, 02:21 uur
Jurylid B.
http://puu.sh/oS7L9/1bc16393f9.png
Die zal wel een enkeltje Siberië aangeboden krijgen morgen.
http://puu.sh/oS7L9/1bc16393f9.png
Die zal wel een enkeltje Siberië aangeboden krijgen morgen.
0
geplaatst: 15 mei 2016, 02:22 uur
stoepkrijt schreef:
(quote)
Goed punt. Een jury is an sich een goed idee, maar ik krijg sterk het gevoel dat daar gewoon vijf individuen hun eigen favorieten aan het aanwijzen zijn. Geen muziekkenners die objectief de beste liedjes aanwijzen. Als ieder land een écht goede jury zou hebben stemt iedere jury exact hetzelfde, maar dat is absoluut niet het geval. Precies, en al zouden het muziekkenners zijn: we hebben al een paar jaar te maken met finales waar gewoon prima liedjes in zitten. Wat valt er nog af te straffen? Daarnaast gaven jury's dit jaar ook weer veel aan buurlanden; dat zijn echt niet alleen de televoters.
Ik heb vooral elke keer dat ik de televote uitslag zie en dan de jury uitslag ernaast, dat ik de televote uitslag nog zo slecht niet vond. Vorig jaar bijvoorbeeld: Zweden won door de jury, terwijl het publiek massaal voor Italië ging. Het kan je smaak zijn of niet, maar Italië was toch een prima winnaar geweest? De jury is nuttig om het buur- en diaspora stemmen eruit te halen (wat lang niet altijd gebeurt, zoals je vandaag al zag, en dan heb je altijd nog het excuus "maar we vonden het echt een goed liedje"), maar dat een prima winnaar plaats moet maken voor een ander door de jury vind ik echt onterecht.
De jury afstraffen is misschien nogal extreem, maar om eerlijk te zijn vind ik hun rol toch wel een beetje uitgespeeld als je kijkt naar waarom ze opnieuw het leven in zijn geroepen. Ik was het vandaag vooral oneens met de televotes voor Litouwen, maar we hadden te maken met een finale waarin alle liedjes op zich prima waren. Dan is het een kwestie van smaak voor de kijker welke het beste wordt gevonden, maar hetzelfde geldt ook voor de jury. Ik ben het niet eens met wat je zegt dat goede jury's hetzelfde zouden stemmen, want in een deelnemersveld met allemaal prima inzendingen komt het hoe dan ook altijd aan op smak.
Als je met 25 liedjes zit die allemaal wel wat goeds hebben, waar beoordeel je dan op? In feite maakt de jury ook maar gewoon een favorietenlijstje, wat we hier allemaal doen. Sterker nog; de jury bestaat vaak uit onbenullige BN'ers dan wel landelijke figuren met daadwerkelijk verstand van muziek, die zich wellicht gedwongen voelen om punten te geven aan favorieten van de bookmakers. Dit jaar was Australië hun grote favoriet, wat een beetje een makkelijke keuze is: prima nummer met zeer goede zang, redelijke act, geen buren dus veilig op politiek gebied, etc. Het publiek trekt zich daar doorgaans wat minder van aan en gaat wat meer hun eigen gang. Vorig jaar had niemand verwacht dat Italië zo dik de televote zou winnen. In plaats daarvan ging de jury massaal voor het 'veilige' Zweden dat al maandenlang op 1 stond bij de bookmakers, zodat ze geen face value zouden verliezen. Nu was Zweden vorig jaar een prima inzending, daar niet van, maar het sloeg muzikaal gezien nergens op dat Italië de winst werd behouden, waar geen enkele reden toe was.
Wat mij betreft blijven de jury's, maar ik zie toch liever dat de jury's voortaan niet meer bestaan uit BN'ers of publieke figuren. Liever bestaan de nationale jury's voortaan uit onbekende mensen met verstand van het vak (zowel zang, lied, visueel), die zich hopelijk niet laten meeslepen door het media wereldje om bepaalde inzendingen goed te vinden. Al blijf je dan alsnog houden dat in een goed deelnemersveld een jurylijstje niet veel meer is dan een persoonlijk lijstje; het is maar net waar je smaak naar uitgaat.
0
geplaatst: 15 mei 2016, 02:30 uur
Ik neem trouwens mijn eerdere woorden terug over Rusland die de jurystemmen zou willen afschaffen. Dan hadden ze 10 punten aan Oekraine moeten geven. Dan liever derde worden denk ik.
Vond overigens Italie vorig jaar echt af-schu-we-lijke drek. Er is weinig waar ik op muzikaal gebied ergere jeuk en uitslag van krijg dan dat soort muziek. België '14 was misschien nog wel erger trouwens. Maar als Italie vorig jaar gewonnen had, had Dima Bilan er een serieuze concurrent bij als ergste winnaar ooit. Zweden was overigens ook maar zo-zo en vooral erg forgettable, maar ik vond het als los nummer (zonder Visuals) wel beter dan Rusland dit jaar.
Vond overigens Italie vorig jaar echt af-schu-we-lijke drek. Er is weinig waar ik op muzikaal gebied ergere jeuk en uitslag van krijg dan dat soort muziek. België '14 was misschien nog wel erger trouwens. Maar als Italie vorig jaar gewonnen had, had Dima Bilan er een serieuze concurrent bij als ergste winnaar ooit. Zweden was overigens ook maar zo-zo en vooral erg forgettable, maar ik vond het als los nummer (zonder Visuals) wel beter dan Rusland dit jaar.
0
buizen
geplaatst: 15 mei 2016, 02:35 uur
Had eerst nog serieus willen voorspellen
1 Ukraine
2 Rusland
3 Nederland
omdat ik echt vermoedde dat politiek 'een rol speelt' en Douwe Bob misschien ook wel eens níet op nr. 1 zou eindigen, haha.
Die Ukraine Rusland volgorde en 'populariteit' bleek wel te kloppen en Douwe Bob helaas ook: balen zeg! 11e!!
Al die lichtshows al die uren en al die prikkels met al die soms erg rare liedjes waren vermoeiend.
Het is toch wel veel bombast zo'n ESF.
1 Ukraine
2 Rusland
3 Nederland
omdat ik echt vermoedde dat politiek 'een rol speelt' en Douwe Bob misschien ook wel eens níet op nr. 1 zou eindigen, haha.
Die Ukraine Rusland volgorde en 'populariteit' bleek wel te kloppen en Douwe Bob helaas ook: balen zeg! 11e!!
Al die lichtshows al die uren en al die prikkels met al die soms erg rare liedjes waren vermoeiend.
Het is toch wel veel bombast zo'n ESF.
0
geplaatst: 15 mei 2016, 02:36 uur
JSPR_G schreef:
Inderdaad. Maar dat de invloed van de positie ZO groot kon zijn had ik toch niet verwacht.
In de halve finale haalde België meer televoting punten dan Polen ( 135 vs. 131) <-> in de finale 171 punten minder (51 vs. 222). Toch een gigantisch verschil, vind ik.
(quote)
Inderdaad. Maar dat de invloed van de positie ZO groot kon zijn had ik toch niet verwacht.
In de halve finale haalde België meer televoting punten dan Polen ( 135 vs. 131) <-> in de finale 171 punten minder (51 vs. 222). Toch een gigantisch verschil, vind ik.
Ik heb me nog niet zo verdiept in de publieksuitslagen (teveel aan het typen overal), maar dit is toch wel erg opmerkelijk.
Ik blijf van mening dat echte topinzendingen vanaf elke positie goed scoren, maar het blijkt dan toch wel vooral om de kanshebbers op de zege te gaan. Dit is iets dat toch daadwerkelijk mee lijkt te spelen voor de inzendingen daar onder.
België is daar inderdaad het perfecte voorbeeld van. De show in de halve finale afsluiten (perfecte positie) en de finale show openen (kutpositie) hebben heel verschillende posities in de televoting teweeg gebracht.
0
Onweerwolf
geplaatst: 15 mei 2016, 02:41 uur
Is dit trouwens de eerste keer sinds de 50/50 split dat zowel de Jury Winnaar als de Televoting winnaar niet de overall winnaar is?
Yep, eerste keer. Geschiedenis geschreven dus.
0
buizen
geplaatst: 15 mei 2016, 02:52 uur
Nu geloof ik ook wel dat de startpositie toch wel van invloed kan zijn/is.
Stel dat Douwe Bob als eennalaatste mocht knallen.. was toch anders.
Tegelijk doe je niets aan die fanatieke voters in Ukraine, Rusland, Armenië, etc.
Gaat Australie nou volgend jaar ook weer mee doen?
En Portugal hoor je ook niets van.
Ik baal goed van Jamie-Lee. Het zit Duitsland niet mee.
Met een glimlach denk ik terug aan San Marino en heb van meerdere liedjes echt genoten.
Toch weer een tof Eurovision Song Festival.
Volgend jaar toch liever een andere presentator dan Jan Smit, hij heeft gewoon niet zoveel te vertellen. Cornald Maas deed het beter ("Volgens mij doet hier in het begin van het nummer Gordon een tropische vogel na").
Tegelijk doe je niets aan die fanatieke voters in Ukraine, Rusland, Armenië, etc.
Ik baal goed van Jamie-Lee. Het zit Duitsland niet mee.
Met een glimlach denk ik terug aan San Marino en heb van meerdere liedjes echt genoten.
Toch weer een tof Eurovision Song Festival.
Volgend jaar toch liever een andere presentator dan Jan Smit, hij heeft gewoon niet zoveel te vertellen. Cornald Maas deed het beter ("Volgens mij doet hier in het begin van het nummer Gordon een tropische vogel na").
0
geplaatst: 15 mei 2016, 02:53 uur
Even langslopen:
2015 TV: Italië Jury: Zweden Samen: Zweden
2014 TV: Oostenrijk Jury: Oostenrijk Samen: Oostenrijk
2013 TV: Denemarken Jury: Denemarken Samen: Denemarken
2012 TV: Zweden Jury: Zweden Samen: Zweden
2011 TV: Azerbeidzjan Jury: Italië Samen: Azerbeidzjan
2010 TV: Duitsland Jury: Duitsland Samen: Duitsland
2009 TV: Noorwegen Jury: Noorwegen Samen: Noorwegen
Het is sowieso pas de derde keer dat ze verschillend zijn (Italie is een keer door het publiek van een overwinning beroofd en een keer door een jury) en inderdaad voor het eerst dat de winnaar bij geen van beiden op 1 staat.
Het is sowieso pas de derde keer dat ze verschillend zijn (Italie is een keer door het publiek van een overwinning beroofd en een keer door een jury) en inderdaad voor het eerst dat de winnaar bij geen van beiden op 1 staat.
0
Onweerwolf
geplaatst: 15 mei 2016, 02:53 uur
buizen schreef:
Portugal is al bevestigd. Australië mag gewoon blijven meedoen dus die zullen dat ook vast weer gaan doen.
0
Onweerwolf
geplaatst: 15 mei 2016, 02:54 uur
starbright boy schreef:
Even langslopen:
Even langslopen:
Ja, ik had ze net ook even allemaal nagelopen, haha. Toch wel bijzonder hoor.
0
Onweerwolf
geplaatst: 15 mei 2016, 02:58 uur
Ik las trouwens ook dat het idee van de jury/televoting split destijds kwam van de Poolse nationale zender. Ironisch, want als het niet was ingevoerd dan was Polen dus nu 3e geweest, het beste resultaat sinds hun debuut in 1994.
Dat vind ik nou grappig.
Dat vind ik nou grappig.

0
geplaatst: 15 mei 2016, 03:02 uur
starbright boy schreef:
Als je dat doet maak je het festival pas echt politiek geladen. Veel meer dan met dat Oekraïense nummer.
(quote)
Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Natuurlijk zou het bannen van Azerbeidzjan en Armenië een politieke beslissing zijn, maar op grond van het feit dat deze landen de competitie politiek maken. Het zou echt bar worden zou de EBU één van deze landen bannen, maar niet de ander (hetzelfde als met Rusland en Oekraïne), want dan wordt het inderdaad heel politiek. Het liefst zie ik de EBU landen bannen die onderling zodanig veel vijandschap hebben dat de toekenning van punten teveel beïnvloed wordt. Het slaat nergens op dat dit soort uitslagen al jaren door de vingers worden gezien.
0
geplaatst: 15 mei 2016, 03:04 uur
Onweerwolf schreef:
Het gaat er juist om dat het publiek van Azerbeidzjan Armenië niet tot laatste heeft gestemd.
(quote)
Wat een spuit elf ben ik toch.
Dat is inderdaad opmerkelijk ja; en ook een stap in de goede richting! Al zou Azerbeidzjan kennende nu iedereen die voor Armenië heeft gebeld op het matje worden geroepen.
0
geplaatst: 15 mei 2016, 03:08 uur
Ik zie nu trouwens dat Trijntje vorig jaar vijfde was in de halve finale op jurystemmen. Dat heb ik toen geloof ik gemist. Maar het publiek moest haar niet.
Als het alleen jurystemmen was hadden we dus een finalist meer gehad (Trijntje) en als het alleen televoting was ook (Joan Franka).
Verder is Anouk door jurystemmen in de top beland. En dus ook Douwe Bob hoger uitgekomen. Common Linnets waren tweede gebleven. En de 3js en Sieneke waren hoe dan ook gesneuveld.
Als het alleen jurystemmen was hadden we dus een finalist meer gehad (Trijntje) en als het alleen televoting was ook (Joan Franka).
Verder is Anouk door jurystemmen in de top beland. En dus ook Douwe Bob hoger uitgekomen. Common Linnets waren tweede gebleven. En de 3js en Sieneke waren hoe dan ook gesneuveld.
0
geplaatst: 15 mei 2016, 03:13 uur
buizen schreef:
Het is inderdaad van invloed. Ik had mezelf ook al van tevoren wat optimistischer gemaakt met 'ah joh, het valt wel mee', maar bepaalde liedjes komen op bepaalde plekken gewoon beter tot hun recht. Douwe Bob viel helaas echt compleet weg. Ik ben verrast dat hij uiteindelijk nog elfde is geworden.
Het liefst zie ik ook gewoon dat de helften door de delegatie bepaald worden en niet alleen de startvolgorde. Dit jaar waren de rustigere nummers en de "kermis"inzendingen wel heel erg extreem verdeeld over de eerste en tweede helft, omdat dit nou eenmaal zo geloot was. Dan kan de SVT er nog wel iets van maken, maar die bizarre tweedeling blijft. Er zijn zoveel nummers nu gewoon niet tot hun recht gekomen door domme pech.
België vs. Polen is hier al genoemd, maar dat is een prima voorbeeld hiervan.
0
geplaatst: 15 mei 2016, 03:17 uur
Onweerwolf schreef:
Is dit trouwens de eerste keer sinds de 50/50 split dat zowel de Jury Winnaar als de Televoting winnaar niet de overall winnaar is?
Volgens mij wel, ja. Best bijzonder, al was dit ook wel een jaar dat de winnaar heel moeilijk te voorspellen was.
Wel waren de jury en de televoters het eerder met elkaar oneens:
In 2011 was Italië de winnaar van de juries, maar Azerbaijan de winnaar van de televote.
In 2015 was Zweden de winnaar van de juries, maar Italië de winnaar van de televote.
Alleen was toen in beide gevallen de jury winnaar of de televote winnaar uiteindelijk ook de echte winnaar.
0
geplaatst: 15 mei 2016, 03:18 uur
Aoibhin schreef:
Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Natuurlijk zou het bannen van Azerbeidzjan en Armenië een politieke beslissing zijn, maar op grond van het feit dat deze landen de competitie politiek maken. Het zou echt bar worden zou de EBU één van deze landen bannen, maar niet de ander (hetzelfde als met Rusland en Oekraïne), want dan wordt het inderdaad heel politiek. Het liefst zie ik de EBU landen bannen die onderling zodanig veel vijandschap hebben dat de toekenning van punten teveel beïnvloed wordt. Het slaat nergens op dat dit soort uitslagen al jaren door de vingers worden gezien.
Maar het Songfestival is wat mij betreft juist een uitnodiging die vijandschap voor een paar avonden te vergeten. Dat kunnen ze vervolgens niet doen, maar wat mij betreft vraag je ze dan volgend jaar weer. En het jaar daarop nog eens. Als je landen uitsluit omdat ze ruzie hebben wordt je onderdeel van de ruzie.
Bovendien voorkom je er niks mee. Want als je gaat dreigen met uitsluiten zet Armenie Azerbeidzjan doodleuk op plekken tussen de 15 en 20 en andersom. Zoals Rusland nu doet, maar dan nog iets subtieler. Hoe toon je dat aan.
En wat moet je dan doen als land A land B steevast onderaan zet maar land B dat niet doet. En land B gaat klagen? Dat is ook iets wat je dan uit gaat lokken. Als een truc om het andere land te elimineren. Armenie en Azerbeidzjan zouden er toe in staat zijn.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.