menu

Mijn Updates +
Muziek / Algemeen / Welk nummer op de radio haalt nou het bloed onder je nagels vandaan?

zoeken in:
En jawel, dankzij m'n nieuwe werkplek heb ik ook eindelijk iets toe te voegen aan dit topic:

Shotgun van George Ezra komt me na een week de strot uit, hoor hem een handvol per dag langskomen en dan wordt er ook nog vaak meegefloten door een collega. Op zich niet zo'n heel slecht nummer, maar duidelijk een geval van overdaad schaadt.

Joren999 schreef:
(quote)
Herkenbaar, dat uur was eigenlijk nog wel te doen, ook omdat er meer afwisseling in zit. Daarnaast zijn een aantal nummers ook gewoon prima nummers (hoewel de carnavaltroep van mij ook wel weg mocht blijven).

Ik zweer het je, ze spelen nu The Police - Roxanne tijdens Het Foute Uur

Ik heb er ooit Paint it Black langs horen komen. Dan haak ik ook af hoor.

Wow! Just wow... Benieuwd wat ze daar dan als goede muziek ervaren. Waarschijnlijk niks...

Ik kreeg al snel het gevoel dat alles van voor pak em beet 1990 al snel als fout werd bestempeld. Dat was ook een beetje de teneur die er hing, alles van voor 1990 was toch niet interessant?

Het Foute Uur is juist het enige uur op de dag dat ik nog wel eens Q-Music luister (heb een buitendienst-functie, dus zit regelmatig tussen 9 en 10 in de auto). Laatst draaiden ze bv Promised Land van Joe Smooth, waar hoor je die nou nog op de NL radio?

Wat is er fouter dan Q music of 538? Voor echte leuke muziek op de radio kun je uitwijken naar regionale zenders. In mijn regio draait radio noord fantastische muziek. Tussendoor wat zielloos "top40" geneuzel maar dat hou je toch. Voor echte muziek is er natuurlijk internetradio.

Titmeister schreef:
Het Foute Uur is juist het enige uur op de dag dat ik nog wel eens Q-Music luister (heb een buitendienst-functie, dus zit regelmatig tussen 9 en 10 in de auto). Laatst draaiden ze bv Promised Land van Joe Smooth, waar hoor je die nou nog op de NL radio?

Op Joy Radio, zo'n beetje 1 keer in de maand. Maar die hebben geen landelijke dekking volgens mij.

trebremmit schreef:
(quote)

Op Joy Radio, zo'n beetje 1 keer in de maand. Maar die hebben geen landelijke dekking volgens mij.

Ik kom niet zo vaak in het noorden van het land, maar ik zal het eens proberen als ik er ben. Thanks voor de tip!

Joy radio is erg eenzijdig. 2 unlimited en de vengaboys voor en na. Na een week ben je het zat imp.

Ik ga dit topic denk ik maar kapen om regelmatig uitstekende nummers te posten die langskomen in het foute uur.

Nu: Michael Jackson - Beat it

tnf
WillemM schreef:
Joy radio is erg eenzijdig. 2 unlimited en de vengaboys voor en na. Na een week ben je het zat imp.

Dat en Foute Uur-toestanden in z'n algemeenheid is een beetje als het eten van teveel snoep: eventjes leuk, maar overdaad maakt ietwat misselijk.

Ach, het is een zender waar je elk uur wel een paar leuke nummers hoort, dat heb ik bij de meeste andere niet.
Zo heb ik het afgelopen uur de Stereo Mc's, Groove Armada en Technotronic gehoord, en ja ook best wat mindere nummers maar ik vind dit al heel wat.

GrafGantz schreef:
Ik ga dit topic denk ik maar kapen om regelmatig uitstekende nummers te posten die langskomen in het foute uur.

Hoe ouder ik word, hoe meer foute muziek ik ga waarderen...

Of, iets anders geformuleerd: hoe ouder ik word, hoe meer ik de muziek ga waarderen die door foute disc-jockey-blaagjes als 'fout' wordt aangemerkt.

Maar haalt het ook het bloed onder je nagels vandaan? Dat lijkt me toch niet?

Nee hoor, zo erg is het niet. Ik kan er ook wel om lachen. Het sluit dus niet helemaal aan bij de topictitel.
Ik vind het hooguit een raar fenomeen dat nummers die ik nog steeds steengoed vind (maar meestal wel veel te vaak gehoord) naar mijn gevoel vrij plotseling op dezelfde hoop worden gegooid als de meuk die je echt als 'fout' kunt betitelen. Waar eindigt het, denk je dan.

Ik ben het wel eens met je analyse hierboven, dat veel jonge DJ's veel van die succesnummers van vroeger automatisch in het vakje 'fout' stoppen (en de 'eighties' zijn als geheel al een beetje fout, geloof ik). Zal wel komen omdat bijna iedereen dat soort nummers keihard meeblèrt in de kroeg. Op die manier kijkt een jongere generatie er tegenaan. Maar voor oudere muziekliefhebbers als ik zijn die nummers ooit op een heel andere manier bij ons binnengekomen, waardoor we ze denk ik anders waarderen.

gaucho schreef:
Hoe ouder ik word, hoe meer foute muziek ik ga waarderen...

Of, iets anders geformuleerd: hoe ouder ik word, hoe meer ik de muziek ga waarderen die door foute disc-jockey-blaagjes als 'fout' wordt aangemerkt.

Tja dat heeft - naar mijn bescheiden mening - veel te maken met het feit dat ons de taal ahw semantisch wordt ontnomen. Grappig genoeg is dat deels te traceren tot "Bad" van MJ: dat betekende toen al - volgens menig US dj - dat MJ heel erg goed was.

"80s verantwoord" hoor je ook veel en in die context betekent "fout" dan eigenlijk gewoon "best leuk" of "camp" en dan aangezet door rare kleding (veel glim- en lycrameuk) te dragen op dat soort feesten - alsof we toen alleen dat droegen. Vervolgens gaat de semantische ontvreemding verder met: "vet, cool (ook in combinatie), dik (bij auto's: een heel dikke auto), gaaf". En een track die ik toen al k* vond, bijv It's Raining Men vind ik nog steeds k*, hoe 80s verantwoord ook

Opvallend hoe weinig er dan naar DAB wordt geluisterd - kantorenswege. Maak zelf - helaas - nog regelmatig mee dat ik een kantoortuin zit met allemaal bedopte zombies; die met elkaar communiceren (praten doen ze niet) via een chat-window op het beeldscherm.

Radio: op de sportschool staat die tegenwoordig aan - ipv van gestreamde muziek - wel grappig: check ik achteraf mbv van top40 2018 wat ik nou weer heb moeten horen

https://apps.qmusic.nl/autopromo/Qmusic_Top500vanhetFouteUur2016.pdf

Deze lijst snap ik voor een groot gedeelte wel qua fout zijn.

Q Music Foute Uur - Playlist | Online Radio Box - onlineradiobox.com

Maar hier lijkt het of elke grote artiest van vroeger (Elvis, Beatles, Abba, Queen, Michael Jackson, Diana Ross) als fout wordt gezien. Toch denk ik de logica te snappen: elk nummer uit de homo 100 kan blijkbaar in het foute uur gedraaid worden.

Mjuman schreef:
Tja dat heeft - naar mijn bescheiden mening - veel te maken met het feit dat ons de taal ahw semantisch wordt ontnomen. Grappig genoeg is dat deels te traceren tot "Bad" van MJ: dat betekende toen al - volgens menig US dj - dat MJ heel erg goed was.

Ik kan me herinneren dat ik dat als taalliefhebber toen al een beetje raar vond: een woord dat in de beleving van velen precies het tegenovergestelde weergaf van wat het eigenlijk betekende. Fast forwarding naar de nineties en noughties kan ik me ook nog herinneren dat mijn opgroeiende zoon een tijdje het woord 'lauw' in de mond nam in de betekenis van 'leuk'. Dit soort woord-ontwaarding zal dus wel van alle tijden zijn.

Maar je analyse lijkt me wel een juiste: met name de jaren tachtig worden versimpeld tot het beeld dat ook veel outfits en platenhoezen uit die tijd (van de Rolling Stones tot de Dolly Dots) uitdroegen: kleding in de meest waanzinnige felle kleurencombinaties en dito kapsels. En 'dus' automatisch foute muziek, al teken ik erbij aan dat het snel gedateerde gebruik van toen nog moderne keyboardklanken en hol klinkende drummachines (de zg. 'gated reverb') er wel stevig aan bijgedragen heeft. Maar ach, wordt de hele geschiedschrijving, ook die van voorgaande eeuwen, niet gekenmerkt door versimpeling?

Je andere punt onderschrijf ik ook: die discussies over wat voor soort muziek er op de werkvloer moet klinken (als dat al noodzakelijk is), zou je anno 2018 heel simpel kunnen oplossen door een playlist met voor-ieder-wat-wils te streamen in plaats van de keuze over te laten aan radio-DJ's en programmamakers die vooral in herhaling vallen. Maar dat gebeurt nog maar weinig...

Poek schreef:
Maar hier lijkt het of elke grote artiest van vroeger (Elvis, Beatles, Abba, Queen, Michael Jackson, Diana Ross) als fout wordt gezien. Toch denk ik de logica te snappen: elk nummer uit de homo 100 kan blijkbaar in het foute uur gedraaid worden.

Ik denk dat dat wel een factor is die meespeelt. Maar van nummers als Oerend hard van Normaal, Piano man van Billy Joel, Don't you van de Simple Minds, Dreadlock holiday van 10cc of Great Balls of fire van Jerry Lee Lewis - om maar een paar van de vele bevreemdende voorbeelden uit die lijst te noemen - kan ik me niet voorstellen dat ze ooit in de Homo Top 100 hebben gestaan (niet dat ik dat bijhoud, overigens). Waarschijnlijk speelt naast de bekendheid ook het hoge meezing- of meebrul-gehalte een belangrijke rol.

De enige GGD (grote gemene deler) die ik me hierbij kan voorstellen is dat het gaat om doodgedraaide nummers, die veel mensen, juist door dat dooddraaien, niet meer goed op hun artistieke merites kunnen beoordelen. Ik blijf die playlist van dat Foute Uur hoe dan ook een merkwaardig samenraapsel vinden van muzikale bagger met af en toe een ijzersterk (maar altijd doodgedraaid) nummer...

Ik vind dat hele concept van 'foute' muziek sowieso een beetje raar. Maar ik begrijp nu dat je het mag vertalen als 'best leuk'. Dat is mooi. Maar waarom staan er dan nummers van de Vengaboys, Frans Duijts en de Party Animals in die lijst?

Bij radio Gelderland (luister ik in de auto meestal i.v.m. verkeer en nieuws) en niks mis met deze zender verder (het is geen muziekzender in de 1e plaats), worden ze blijkbaar gechanteerd door Shawn Mendes, het vreselijke "Nervous" hoor ik daar of in de ochtendspits of in de middag vrijwel elke dag, is ook een irritant nummer met afgeknepen zang, het irriteert me omdat het constant tussen oude 80's en 90's nummers als 1 van de weinige actuele singles gedraaid wordt terwijl er zoveel meer is

GrafGantz schreef:

Nu: Queen - I Want To Break Free

Tja, daar kan ik me dan wel weer iets bij voorstellen...

Iedereen die zich de bijbehorende videoclip kan herinneren, met die verkleedpartijen van de groepsleden, snapt wat hier fout aan is. Ongetwijfeld een hoge positie in de Homo Top 100 én uit de jaren tachtig. Dubbel fout dus. En dat maakt 'm eigenlijk weer goed...

WAAROM ZOU JE DAT DOEN??!!

Ja, Q-Music heeft een soort vreemde obsessie met Nielson (überhaupt met hele slechte Nederlandse artiesten). Ik ben blij dat ik het nummer in kwestie nog nooit heb gehoord.

De laatste Nielson-singles zijn juist heel goed te doen.

Arrie schreef:

Ik hoor hem 6x per dag, dan wordt het snel minder.

Arrie schreef:

Te doen is inderdaad het juiste woord. Itt zijn eerdere werk krijg ik niet na 2 seconden een rolberoerte - heb laatst IJskoud zelfs helemaal uitgezeten, toen die op de radio was - maar goed is het nog steeds niet. Zijn teksten blijven rijmelarij van het niveau likmevestje, maar muzikaal is het wel stuk beter geworden.

Niet de radio maar de tv is de bron van ergernis. Nu vind ik commercials toch al verschrikkelijk, maar die van Essent spant de kroon momenteel met die afgrijselijke Andre Hazes jr. Het gedrocht zal wel "leef" heten, maar ik ga liever dood dan wanneer ik dat regelmatig moet horen. Nu zit ik toch al bij Essent, maar je zou er bijna voor overstappen.

En jawel, Ike & Tina Turner met Proud Mary is ook al gedegradeerd tot "foute muziek" volgens Q-Music, lekker tussen Scooter en de Backstreet Boys vandaag

Gast
geplaatst: vandaag om 23:57 uur

geplaatst: vandaag om 23:57 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.