menu

Muziek / Algemeen / Welk nummer op de radio haalt nou het bloed onder je nagels vandaan?

zoeken in:
avatar van Joren999
Oh ja, dat Q-Music nu voor de tweede keer in 2 weken zijn top 500 van de zomer (eigenlijk een veredelde top 500 van het ergste van het foute uur) gaat uitzenden vind ik wel het toppunt van armoe...

De afgelopen drie weken heb ik op het strand gewoond. Daar ben ik heel wat keren blootgesteld aan de muziek van de jeugd. Een paar keer ook expres opgezocht.

In het begin hoopte ik wellicht iets nieuws op te pikken dat ik kon waarderen. Gaandeweg begon ik me steeds meer te verbazen. Ik had niet verwacht dat er heel veel goede muziek voorbij zou komen, maar dat het zo erg zou zijn had ik echt niet gedacht. Bij elkaar heb ik het misschien wel over zo'n 20 uur muziek. In die 20 uur heb ik sowieso geen één nummer gehoord waar een instrument als gitaar, sax of piano leidend was of ruimte kreeg voor een solo. Echt geen één nummer, nul gewoon.

Daarnaast ook geen enkel nummer waarvan ik ook maar het idee had dat het ergens over ging. Als er al tekst in voorkwam ging het over geld, bitches, drugs of stoerdoenerij.

Met dit bericht wil ik geen oordeel vellen over de muzieksmaak van deze jongeren, maar de eenzijdigheid (en in mijn oren de leegte) heeft me eigenlijk wel geschokt.

En als je de muziek dan zo goed vindt, waarom laat je een nummer dan niet eens tot het eind afspelen?!

avatar van Arrie
Ja, scheelt wel dat we van al dat gesoleer af zijn.

avatar van Slowgaze
Als het geen synth of drumcomputer is, is het ook gewoon kut.

Een goede grap is altijd leuk Arrie en Slowgaze!

Tegelijkertijd besef ik me meteen weer waarom ik zelden nog een berichtje drop (buiten wat lijstjes). Verder dan het aanstippen van een spelfout, klikken op een hartje of een grap komt het namelijk nog zelden hier. Eigenlijk ervaar ik een beetje dezelfde leegte als bij 'de strandmuziek'. Iets leuker verpakt, dat dan weer wel.

Ga weer terug in mijn geen-bericht-plaats-modus en zal mezelf straffen door vanmiddag naar het strand te gaan en plaats te nemen naast de plaatselijke jeugd met speaker.

avatar van Johnny Marr
En draai maar keihard Angel Dust naast die ukkies

avatar van Arrie
Sorry Angelin, ik kan eerlijk gezegd ook vrij weinig met je bericht. Ik ben zelf wel een liefhebber van moderne muziek. Maar je specificeert ook niet om welke muziek het gaat. Ik wist verder ook niet zo goed wat ik nou met je bericht moest. De laatste opmerking, over het niet afluisteren, herken ik trouwens wel.

Ik denk dat de leegte bij mij wel meevalt, je zou een prima discussie met me kunnen voeren over moderne muziek, maar ik vond om te beginnen al vrij weinig in jouw bericht zitten. Vrij standaard opmerkingen over 'echte instrumenten' en 'teksten over bitches'. Is dat dan wel een diepgaande bijdrage waar we wat mee kunnen?

avatar van Poek
Ja, doe eens een playlist, ik ben wel benieuwd.

avatar van Rudi S
angelin schreef:
Als er al tekst in voorkwam ging het over geld, bitches, drugs of stoerdoenerij.



Tja, Dylan heeft voor minder de Nobelprijs gehad

avatar van Pepino
Disciples - On My Mind, alleen al omdat ik continu "Rommelmarkt" hoor inplaats van "On my mind".



avatar van CHIEP
CHIEP (crew)
Is dat nummer soms bezig aan een revival? (lees: dat stond een jaar geleden toch in de charts?)

avatar van pureshores
Ik hoorde Janick vandaag weer op Q

Ik hoor dag in dag uit alleen maar shit van de ergste soort op Q non-stop. Oja en natuurlijk de grijsgedraaide anouk en chilipeppers meuk om de "rockliefhebbers" te pleasen. Wat een draak van een zender.

avatar van Joren999
Je vergeet Kensington nog, nog een slagje erger..

avatar van gaucho
Wat ik me nou altijd afvraag bij dit soort berichten: doen jullie aan zelfkwelling door de hele dag naar de vreselijkste zenders te luisteren of hebben jullie een werkplek waar je dit de hele dag 'verplicht' moet aanhoren? Dat laatste lijkt me het meest waarschijnlijk, en ik zou dan toch eens met de baas gaan overleggen of het niet anders kan.

Maar anders zoek je toch gewoon zelf een leuk muziekje op? Andere zender, LP/CD, Spotify, de mogelijkheden zijn legio. Het leven is te kort om je overal aan te ergeren...

avatar van GrafGantz
gaucho schreef:
Wat ik me nou altijd afvraag bij dit soort berichten: doen jullie aan zelfkwelling door de hele dag naar de vreselijkste zenders te luisteren of hebben jullie een werkplek waar je dit de hele dag 'verplicht' moet aanhoren? Dat laatste lijkt me het meest waarschijnlijk, en ik zou dan toch eens met de baas gaan overleggen of het niet anders kan.


Nu heb ik het "geluk" dat het op mijn eigen afdeling op muziekloos is (beter geen muziek dan kutmuziek), maar ik zit ook wel eens op andere afdelingen en daar staat gewoon standaard Q-Music op. Vind ik zelf niet echt om over naar huis te schrijven, maar de rest van het personeel daar vindt dat vrijwel zonder uitzondering een prima zender. Gaat volgens mij bijna overal zo, dus wat valt er dan nog te overleggen met de baas? Weet niet wat voor werkachtergrond jij hebt, maar ik vind je verhaaltje op z'n minst wat naief en wereldvreemd te noemen.

avatar van gaucho
Zou best kunnen hoor, dat laatste. Waarschijnlijk redeneer ik gewoon teveel vanuit mijn luxe positie dat ik als freelancer veel vanuit huis werk en nooit erg lang op andermans werkvloeren vertoef.

Maar ook uit de tijd dat ik in loondienst werkte, kan ik me zulke discussies niet echt herinneren. Meestal stond er gewoon helemaal geen muziek op, al heeft dat ongetwijfeld ook weer te maken met de aard van het werk. Ik schrijf en schreef verhalen. Achtergrondgeluiden en rumoer van een redactieruimte kan ik best hebben, maar muziek leidt bij mij - en kennelijk bij veel collega's - alleen maar af.

Ik had inderdaad de wat naïeve gedachte dat je over dit soort dingen kon overleggen met baas en/of collega's: de ene dag jij je zin, de andere dag ik. Of desnoods zonder muziek, als dat het beste compromis is. Maar als het leeuwendeel, zoals je aangeeft, een voorkeur heeft voor Q-Music, leg je het natuurlijk af in de democratische besluitvorming. Dan zit je met de gebakken peren. Lijkt me idd vreselijk om de hele dag gedwongen naar Slam FM te moeten luisteren.

Freelancer zijn heeft ook zo z'n nadelen, maar ik tel toch ook mijn zegeningen maar....

Apropos: ik herinner mij wel bij een vorige werkgever dat er wat discussie ontstond over het feit dat de radio uit moest omdat de werkplek (althans in dat specifieke geval) een openbare ruimte was waar ook klanten langskomen. En dat er dan in principe Buma-rechten moeten worden afgedragen. Ik vermoed dat er toen net een controle was geweest ofzo. Speelt dat probleem bij anderen nergens op de werkvloer? Zou wel een aardige oplossing zijn voor degenen die liever geen muziek horen dan 'kutmuziek'...

avatar van pureshores
Radio op het werk kan tot een hoop irritatie leiden. Maar net als bij nieuws en horror films zijn de grenzen wel opgerekt, ik zit met een wijde span tussen 19 jaar en 64 en de boven 50 zijn vrij tolerant tov Q als middenweg. De o.a.slappe thee dance die Q draait is vrij vlak waar Slam al te doelgroeperig is. In de jaren 90 was Q waarschijnlijk te heftig geweest. Overigens is het domme gelul en sbs6 gepromoot veel erger dan de muziek die ze draaien

Bij mij op het werk hebben ze een enquête gehouden over welke zender op de radio moest. Dat werd dus het verschrikkelijke Q music. Een zender wat weinig met muziekje van doen heeft. Elke dag dezelfde irritante riedeltjes zonder emotie en passie. Zielloos voer voor de massa die het slikt.

Nog los van die irritante tenenkrommende jingles na ieder plat nummertje.

avatar van Rudi S
WillemM schreef:
Bij mij op het werk hebben ze een enquête gehouden over welke zender op de radio moest. Dat werd dus het verschrikkelijke Q music.


Same hiero, ook Q music om de week wisselen met 538.
Ik heb gepast voor deze verkiezing omdat " mijn " muziek bijna nooit op de radio voorhij komt, overigens stoor ik mij dan weer nooit aan muziek, laat staan dat er muziek is die het bloed onder mijn nagels haalt.

BrotherJohn
Op het kantoor waar ik werk geen last van mainstream muziekzenders. Iedereen luistert zijn eigen muziek met koptelefoon of op laag volume zonder koptelefoon zodat anderen daar geen last van hebben, dat is dan Radio 2 overigens. Maar in de supermarkt, bouwmarkt en andere winkels ontkom ik er helaas niet aan. Het zijn dan vooral de hier al vaak aangehaalde gladde 'singer-songwriters' waar ik me aan stoor en erger.

Ik begrijp nooit zo goed waarom winkels deze vorm van anti-marketing tegen mij en vele anderen inzetten. Hoe durven ze te denken dat ik ook last van Bieber-fever e.d. heb? Waarom denken ze dat ik door het aanhoren van Justin Timberlake wel meer ga kopen of wel weer terugkom? In plaats van dat ik blijf plakken in de winkel vlucht ik de winkel liever uit.

Mijn zoontje van vier heeft een adoratie opgelopen voor Stromae - Papaoutai. Ik vond dat aanvankelijk ook onmuziek, maar opmerkelijk genoeg is die aversie wat afgenomen en de videoclip vind ik nu zelfs wel leuk. Het blijft toch ook een kunst om tussen alle mainstream kwellingen onbevooroordeeld te proberen blijven luisteren. Andere liedjes van de radio die hij leuk vindt (zoals Robin Schulz - Sugar) hoor ik nog steeds liever niet, maar dit soort radiohits zijn kennelijk populair onder springende kleuters en dansende schoolgaande kinderen. Gelukkig krijgt hij van mij genoeg andere muzikale bagage mee. Ben benieuwd naar welke kant het komende jaren opgaat met de invloed van de radio en klasgenootjes, of dat de invloed van vader groter zal zijn, ik verwacht er maar niet te veel 'goeds' van.

Winkels die op de radio 538 of Q music hebben vlucht ik zo snel mogelijk weer uit. Bij de eerste tonen staan mn nekharen al recht overeind.

avatar van Arrie
Wat een zwaar leven hebben jullie, zeg.

avatar van chevy93
angelin schreef:
En als je de muziek dan zo goed vindt, waarom laat je een nummer dan niet eens tot het eind afspelen?!
Interessante observatie. Buiten het enorme aanbod van de muziek is het ook nog eens heel erg makkelijk om een nummer halverwege al te skippen. Ik merk vaak bij anderen (en dan toch vaak jongeren) dat het inderdaad vaak lastig om rustig voor een nummer te gaan zitten en deze af te luisteren. Het is toch al gauw "doe nu deze!".

Ik merk het bij mezelf overigens ook. Als ik op YouTube dingen ga beluisteren, heb ik al vrij snel de neiging door te spoelen of halverwege naar het volgende filmpje te gaan.

Heeft niet zoveel met dit topic te maken, maar moest er wel erg aan ding. Hoewel... op de radio merk ik het ook. Intro's zijn er om vol te lullen en outro's om af te kappen.

Op die zogenaamd populaire radiostations doet de muziek ook niet terzake. Het is een playlist die afgewerkt moet worden. Keer op keer. Dj's die zichzelf interessant vinden en een lullig spelletje spelen. Ze moeten vooral zichzelf horen.

avatar van deric raven
Miss Montreal - Till The Sub Comes Up.
Iets in de uitspraak staat mij tegen, wel een echte zomerhit, en de kinderen vinden het geweldig, dus gaat de radio een stuk harder.
Ik stoor mij minder aan spelletjes en dj's, luister voornamelijk naar Radio 2.

avatar van GrafGantz
GrafGantz schreef:
(quote)


Nu heb ik het "geluk" dat het op mijn eigen afdeling op muziekloos is (beter geen muziek dan kutmuziek), maar ik zit ook wel eens op andere afdelingen en daar staat gewoon standaard Q-Music op. Vind ik zelf niet echt om over naar huis te schrijven, maar de rest van het personeel daar vindt dat vrijwel zonder uitzondering een prima zender. Gaat volgens mij bijna overal zo, dus wat valt er dan nog te overleggen met de baas? Weet niet wat voor werkachtergrond jij hebt, maar ik vind je verhaaltje op z'n minst wat naief en wereldvreemd te noemen.


Dit bericht was duidelijk de goden verzoeken, ben ondertussen vrijwel permanent gestationeerd op een afdeling waar bijnal altijd Q-Music door de speakers schalt. Beleef eigenlijk nog het meeste plezier aan "Het Foute Uur" als ik eerlijk ben

avatar van GrafGantz
deric raven schreef:
Miss Montreal - Till The Sub Comes Up.


Is dat een verkapte reclame van Subway?

avatar van Joren999
GrafGantz schreef:
(quote)


Dit bericht was duidelijk de goden verzoeken, ben ondertussen vrijwel permanent gestationeerd op een afdeling waar vrijwel altijd Q-Music door de speakers schalt. Beleef eigenlijk nog het meeste plezier aan "Het Foute Uur" als ik eerlijk ben
Herkenbaar, dat uur was eigenlijk nog wel te doen, ook omdat er meer afwisseling in zit. Daarnaast zijn een aantal nummers ook gewoon prima nummers (hoewel de carnavaltroep van mij ook wel weg mocht blijven).

Nu ben ik van baan veranderd en heb ik nu het geluk dat ik gewoon weer mijn eigen muziek kan luisteren, dus kom ik niet zo vaak meer in aanraking met de radio. Ik heb wel laatst een remix van Janieck gehoord bij het sporten en ik moet eerlijk zeggen dat ik alweer vergeten was dat hij bestond. Dat gaat dus blijkbaar heel snel.

Gast
geplaatst: vandaag om 11:34 uur

geplaatst: vandaag om 11:34 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.