menu

Mijn Updates +
Muziek / Algemeen / Welk nummer op de radio haalt nou het bloed onder je nagels vandaan?

zoeken in:
gaucho schreef:
...... Fast forwarding naar de nineties en noughties kan ik me ook nog herinneren dat mijn opgroeiende zoon een tijdje het woord 'lauw' in de mond nam in de betekenis van 'leuk'.....

Ik hoor Extince het nog zo zeggen, je vergeet overigens 'wreed' nog.
gaucho schreef:

Maar je analyse lijkt me wel een juiste: met name de jaren tachtig worden versimpeld tot het beeld dat ook veel outfits en platenhoezen uit die tijd (van de Rolling Stones tot de Dolly Dots) uitdroegen: kleding in de meest waanzinnige felle kleurencombinaties en dito kapsels. En 'dus' automatisch foute muziek, al teken ik erbij aan dat het snel gedateerde gebruik van toen nog moderne keyboardklanken en hol klinkende drummachines (de zg. 'gated reverb') er wel stevig aan bijgedragen heeft. Maar ach, wordt de hele geschiedschrijving, ook die van voorgaande eeuwen, niet gekenmerkt door versimpeling?...

Er wordt gemakshalve wel voorbijgegaan aan het feit dat in die jaren (ik groeide erin op) er al een tweedeling in de muziekbeleving was van hebbikjouwdaar. Ik weet nog heel goed dat je eigenlijk per definitie spuugde op alles wat in Toppop voorbij kwam, mijn helden van toen, The Jam, The Cure, Talking Heads kwamen zelden of nooit voorbij. Die tweedeling zette zich voort tot waar je uitging, nooit zou ik een voet in een disco zetten, denk na. Fast forward naar deze tijd, het is me gelukt om 'foute muziek' uit die tijd te herijken, twee voorbeelden: 1. Marvin Gaye mocht niet/kon niet toen en die oog (oor)kleppen heb ik afgezet. 2. Iets wat voortkwam uit Wham! moest ritueel verbrand worden, helder, zelfs de titel 'Listen Without Prejudice' hielp niet, hoezo bekrompen.

My point? fout is heel erg relatief

GrafGantz schreef:
En jawel, Ike & Tina Turner met Proud Mary is ook al gedegradeerd tot "foute muziek" volgens Q-Music, lekker tussen Scooter en de Backstreet Boys vandaag

Je gaat aan het belangrijkste voorbij: Scooter is opeens fout?

Slowgaze schreef:
(quote)

Je gaat aan het belangrijkste voorbij: Scooter is opeens fout?

Scooter is altijd al goed fout geweest. Behalve in de oorlog dan.

GrafGantz schreef:
(quote)

Scooter is altijd al goed fout geweest. Behalve in de oorlog dan.

Toen verplaatste ie zich op de fiets en nog steeds wordt dat ding gemist

Bill Haley en z'n Comets zijn ook afgegleden naar "foute muziek" blijkbaar, tenminste, volgens Q-Music. Een betere keuze was geweest de cover van Normaal samen met de Zangeres Zonder Naam: "Wan Toe Srie a Klok Rok"

GrafGantz schreef:
Bill Haley en z'n Comets zijn ook afgegleden naar "foute muziek" blijkbaar, tenminste, volgens Q-Music. Een betere keuze was geweest de cover van Normaal samen met de Zangeres Zonder Naam: "Wan Toe Srie a Klok Rok"

Dit topic wordt ondertussen wel het Graftopic. Valt er iets voor te zeggen om de grootste radio-mispeer van de week de Grafkrans toe te kennen

Ik ben voor. Hoor genoeg kanshebbers langskomen elke dag.

GrafGantz schreef:

haha dat hoorde ik ook, op de tandartsstoel (hoe dubbel fout in een uur ) en Bon Jovi Bed of roses en daartussen zo'n "Jump" nummer uit eind 00's vermoed ik

pureshores schreef:
haha dat hoorde ik ook, op de tandartsstoel (hoe dubbel fout in een uur )

Paar jaar terug lag ik in de stoel bij de tandarts, komt opeens Dr. Alban op de radio. Dat vond ik wel een vermakelijk toeval

GrafGantz schreef:
Ik ben voor. Hoor genoeg kanshebbers langskomen elke dag.
Nu ben ik wel benieuwd welke dit zijn. Vooral of er nog overeenkomsten zijn met mijn floppers van een maand of 3 terug.

Hoor nu op het werk Q music nonstop voorbij komen met telkens dezelfde nietszeggende riedeltjes. Is Mattie 6 ton en een tesla Valk verantwoordelijk voor deze diarree lijst?

Vanochtend: spotifiets stond klaar en ik stap erop door toevallig Maximum Concentration aan te klikken. Het begon met de - vaak genoemde - Johannes Bornlöf; maar wat een vreselijk depri shit: gepingel, plingplang-gedoe - ik ga nu zomaar wat anders opzetten. Dit moest verboden worden!

Afgelopen weekend wilde mijn vrouw per se de radio aan hebben in de auto. Dat heb ik geweten. Op radio 2 besloten ze liedjes van Shrek te draaien en de eerste was gelijk raak: Counting Crows - Accidentally In Love. Wat een ongelooflijk kutnummer van een jeukband eersteklas. Niks dan nare associaties daarmee.

Zet voor de gein Q music op RuudC. Er zijn mensen die daar verplicht dag in dag uit naar moeten luisteren. Hoeveel treurnis kan een mens verdragen.

Ik denk dat ik dat wel eens voor de gein/ervaring wil doen. Zijn er bepaalde uurtjes waarop je het hoogte- of dieptepunt kan verwachten?

Een aaneenschakeling van dieptepunten. Of je moet het 'foute' uur kunnen waarderen.

Nou, ik ben er een half uur voor gaan zitten. Kies ik er bewust voor om de reclameblokken zoveel mogelijk te mijden door ruim voor half 12 de radio aan te zetten, krijg je alsnog dik tien minuten aan spotjes. Dat is toch niet de reden waarom je de radio opzet? Anyway, ik heb nog niet de indruk dat het dieptepunt bereikt is, maar ik zou mijn leven wel erg zinloos vinden als ik dit constant op zou staan op mijn werk.

Selena Gomez – Back To You
Generieke popmuts. Geen enkele identiteit en daarom heel inwisselbaar. Vrij leeg liedje, maar de irritatiefactor is relatief licht. 2*

*reclameblok* Ook een reden waarom ik zelden naar de radio luister.

Alan Walker - Darkside
Een liedje dat echt nergens heen gaat en een gastzangeresje mag continu twee regels opdreunen. Gelukkig kort genoeg om niet echt te irriteren. 1,5*

Wham! – Last Christmas
Ah, het eerste nummer dat ik ook daadwerkelijk ken. Wham! is altijd te glad voor mij geweest, maar ik zal nooit ontkennen dat George Michael een goede zanger is. Ook wel een bewijs dat pop vroeger echt beter was. Dit zal ik nooit uit mezelf draaien, maar de sfeer is goed en het steekt goed in elkaar met de goede zang en de uitstekende melodie. 3,5*

Mumford & Sons – Guiding Light
Zielloze poprock die ze zelfs niet mogen draaien op mijn begrafenis. Het begon wel interessant, maar vervolgt al snel met een poging tot sfeer die duurt tot het afgekapt wordt. Poging tot, want het is heel, heel erg vlak. Erg saai. Volgens mij werd hier ook naar de helft gedraaid, maar ik geloof niet dat ik iets mis. 1,5*

Pitbull & Ne-Yo & Afrojack &Nayer – Give Me Everything
Haha, samenwerkingen prima, maar hier worden vier schijtliedjes door elkaar geknipt en geplakt. 1*

Ava Max – Sweet But Psycho
Volgens de dj terecht een hit. Wat mij betreft niet. Ik vind haperende beats net zo vervelend als jeuk waar je net niet bij kan. Het zangeresje (de zoveelste inwisselbare) dreunt haar teksten maar wat op. Dit niveau noem ik fillermateriaal. Weer iets zonder climax. 1,5*

*reclameblok*

Gaat dit een terugkerend thema worden? Dit vind ik fantastisch om te lezen

Joren999 schreef:
Gaat dit een terugkerend thema worden? Dit vind ik fantastisch om te lezen

Ik ben voor. Alles wat er opgenoemd is heb ik hier overigens ook langs horen komen, maar dan vanaf 8 uur non-stop. En jawel, net nu ik dit aan het typen ben schalt Darkside weer eens door de speakers, want elke hit moet natuurlijk wel minstens 5x op een dag gedraaid worden.

Meestal als er hier radiomeuk wordt gedebiteerd, ken ik het van de sportschool - zo ook in dit geval. En toch vertik ik het om met doppies op te sporten. Zombies are all around us

En als dit al het "bloed onder je nagels vandaan" haalt, op vrijdag nog wel, ok 't kloteweer, wordt het tijd voor anger management

GrafGantz schreef:
want elke hit moet natuurlijk wel minstens 5x op een dag gedraaid worden.
Dat vind ik nog wel het meest vreemde, elk programma draait exact hetzelfde, en toch weet de DJ van dienst nog te doen alsof dat totaal inwisselbare hitje dat je afgelopen week al 20x hebt gehoord echt het summum van de popmuziek is. (Of tenminste, totdat 2 maanden later er een nieuw summum is uiteraard).

RuudC schreef:
Ook wel een bewijs dat pop vroeger echt beter was.

Ik mis het bewijs een beetje. Ik zou zeggen: neem eerst eens wat oude hitlijsten door (en dan niet precies een periode waar je nostalgische gevoelens bij hebt natuurlijk, dat telt niet) en kom dan weer terug.

Verder bevat Darkside twee gastzangeressen. Wel blijven opletten, hè. Ik geef toe: die zangeressen vind ik ook inwisselbaar.

Selena heeft trouwens veel betere en minder generieke tracks gemaakt. Ik was echt teleurgesteld met Back to You, omdat ze inderdaad ineens een supergeneriek liedje maakt. Zoiets als Good for You vind ik erg tof.

P.S. als je nou ook nog wat vaker roept dat je melodie mist kan je zo de nieuwe LucM in het Nieuw in de Top 40-topic worden.

Arrie schreef:

P.S. als je nou ook nog wat vaker roept dat je melodie mist kan je zo de nieuwe LucM in het Nieuw in de Top 40-topic worden.

Ik vind het persoonlijk altijd een beetje flauw als mensen die totaal niks met moderne pop hebben (gezien hun stemlijsten) de Top 40 of een radioplaylist erbij pakken en vervolgens álles gaan afkraken. Het is niet alleen maar inwisselbare muziek die je in de hitlijsten aantreft (al zijn er zeker jaren geweest in de 00s en 10s dat de hits gevarieerder waren dan nu).

In de jaren ‘60 had je net zo goed allemaal inwisselbare beatgroepjes, niet al te beste schlager, en nog meer ellende. En zo heeft elke periode wel wat.

Ik vind die besprekingen eerder onzinnig dan flauw, maar blijkbaar is er een publiek voor. Dat Ruud het oprecht kutmuziek vindt, geloof ik wel. Ik ben bang dat ik al te veel van zulke mensen ben tegengekomen. Het is allemaal zo voorspelbaar, haha.

Maar het is wel uit een oprechte interesse, dus daar is verder niet veel mis mee.

Gretz schreef:
Ik vind het persoonlijk altijd een beetje flauw als mensen die totaal niks met moderne pop hebben (gezien hun stemlijsten) de Top 40 of een radioplaylist erbij pakken en vervolgens álles gaan afkraken. Het is niet alleen maar inwisselbare muziek die je in de hitlijsten aantreft (al zijn er zeker jaren geweest in de 00s en 10s dat de hits gevarieerder waren dan nu).

Ik moet bekennen dat mijn voornaamste probleem met Q de oneindige herhaling is, en niet de kwaliteit van het gebodene an sich.

Vroeger had je inderdaad ook vreselijke muziek. Mijn zwager heeft jaren geleden nog een stickje met alle nr 1 hits vanaf pak 'm beet 1965 erop in de auto aangesloten. Verbazingwekkend wat voor afgrijselijk spul daar tussen zit. Punt is wel dat we per jaargang meer nummers skipten. Nu luister ik toch al heel weinig popmuziek, maar het laatste nummer dat ik oprecht leuk vond, is toch wel van een jaar of tien geleden.

Ik was verder ook niet van plan om dit veel vaker te doen. (teveel) aandacht besteden aan muziek die je toch al niet ligt, is al snel verspilde energie.

Al wil ik nog wel een ding toevoegen. Toen mijn oudste dochter geboren werd, vulden we in zo'n boekje allerlei dingen in; varierend van de kosten van een pak melk tot aan de kop van de krant. De nr 1 hit werd ook gevraagd. Na even googlen kwam ik op The Weeknd ft. Daft Punk - Starboy. Uit nieuwsgierigheid toch even opgezet en dat bleek me toch een partij klereherrie te zijn. Daar kon ik me zelfs niet voorstellen dat er mensen zijn die het af kunnen luisteren, terwijl ik voorheen nog wel snapte dat er mensen zijn die de hits oprecht tof vinden.

-SprayIt- (moderator)
GrafGantz schreef:
(quote)

En jawel, net nu ik dit aan het typen ben schalt Darkside weer eens door de speakers, want elke hit moet natuurlijk wel minstens 5x op een dag gedraaid worden.

Als ze nou Darkside zouden draaien, oke...

GrafGantz schreef:
(quote)

Ik moet bekennen dat mijn voornaamste probleem met Q de oneindige herhaling is, en niet de kwaliteit van het gebodene an sich.

Sluit ik me bij aan. Ik heb van februari t/m juli 2 dagen in de week naar Q moeten luisteren. Valt nog mee zou je zeggen, maar ik ken geen radiostation dat de tracks zo snel in de herhaling gooit.

RuudC schreef:
Na even googlen kwam ik op The Weeknd ft. Daft Punk - Starboy. Uit nieuwsgierigheid toch even opgezet en dat bleek me toch een partij klereherrie te zijn. Daar kon ik me zelfs niet voorstellen dat er mensen zijn die het af kunnen luisteren, terwijl ik voorheen nog wel snapte dat er mensen zijn die de hits oprecht tof vinden.

Fijne track is dat joh.

Als je me tot zelfmoord wil drijven, moet je me opsluiten in een kamertje en dat nummer op repeat zetten.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:03 uur

geplaatst: vandaag om 19:03 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.