Muziek / Algemeen / De Nationale Popquiz (en popquizzen in het algemeen)
zoeken in:
1
geplaatst: 7 april 2017, 13:21 uur
Weer een leuke quiz in Tivoli gisteren. De eerste twee ronden iets lastiger dan normaal (Wednesday 13 en The Weeknd's Thursday hadden we gemist en ook de artiest van het origineel van NWA's Express Yourself moest van heeeeeeeel ver komen bij een van mijn teamleden) en de videoronde juist iets makkelijker dan normaal, voor ons althans.
Ik vind het altijd wel leuk dat als er een metal- of soulnummer voorbij komt, dit er wel gelijk eentje is voor de kenners. En als 60s liefhebber vond ik de Tommy James and the Shondells-connectieronde en Desmond Dekker's Shanty Town/007 ook leuk om te horen.
Jammer dat de volgende pas weer 6 juli is (en dan ben ik waarschijnlijk ook nog op vakantie).
Ik vind het altijd wel leuk dat als er een metal- of soulnummer voorbij komt, dit er wel gelijk eentje is voor de kenners. En als 60s liefhebber vond ik de Tommy James and the Shondells-connectieronde en Desmond Dekker's Shanty Town/007 ook leuk om te horen.
Jammer dat de volgende pas weer 6 juli is (en dan ben ik waarschijnlijk ook nog op vakantie).
2
geplaatst: 7 april 2017, 13:26 uur
Mijn inbreng was helaas zeer gering (alles wat ik wist, wisten jullie ook al) maar was zeer vereerd om bij jullie (het winnende team) aan te mogen sluiten....voor mij was het de eerste keer Tivoli, vond het een erg leuke quiz.
1
geplaatst: 7 april 2017, 13:33 uur
herman schreef:
Ik vind het altijd wel leuk dat als er een metal- of soulnummer voorbij komt, dit er wel gelijk eentje is voor de kenners.
Ik vind het altijd wel leuk dat als er een metal- of soulnummer voorbij komt, dit er wel gelijk eentje is voor de kenners.
Zoals Express Yourself van Charles Wright & the Watts 103rd Street Rhythm Band

1
geplaatst: 7 april 2017, 13:40 uur
Was weer leuk en gezellig gisteren! En moeilijk (zoals altijd). En zonder Erminio denk ik niet zo snel op het album gekomen van Spin Doctors? Da's ook het leuke aan deze quiz. Ze kiezen vaak nummers die je niet snel in andere quizzen hoort. Goede mix van alternatief, pop, soul en andere genres.
Volgende keer dus geen Herman? Ojee
Volgende keer dus geen Herman? Ojee

1
geplaatst: 7 april 2017, 15:08 uur
Inderdaad een fijne quiz gisteren. Na 2x een foutloze ronde was de 2e plek een kleine deceptie, maar petje af voor AHA Leiden Calling. Laatste ronde erg slordige fouten gemaakt ; centerfold ipv Barbarella . Lulu als projectnaam Metallica/Lou Reed (want Lulu had ook een bondtitelnumer gezongen pfff). Had St Paul maar z'n pannetje mee moeten nemen....
0
geplaatst: 7 april 2017, 16:38 uur
Ah, Barbarella schoot me wel te binnen, maar wij hadden dan weer de titel verkeerd... Ik dacht dat het Cheer You Up heette, maar dat leverde een C op en die hadden we niet nodig dus hadden we er toch maar een The Pin Up Club van gemaakt, omdat we de T op dat moment ook nog misten...
0
geplaatst: 7 april 2017, 20:44 uur
El Ninjo schreef:
Mijn inbreng was helaas zeer gering (alles wat ik wist, wisten jullie ook al) maar was zeer vereerd om bij jullie (het winnende team) aan te mogen sluiten....voor mij was het de eerste keer Tivoli, vond het een erg leuke quiz.
Ah dat had ik ook bij ons team. Zonder mij hadden we net zo veel punten gehaald (of misschien 1 minder vanwege Novastar). Maar het was wel een leuke quiz ja Mijn inbreng was helaas zeer gering (alles wat ik wist, wisten jullie ook al) maar was zeer vereerd om bij jullie (het winnende team) aan te mogen sluiten....voor mij was het de eerste keer Tivoli, vond het een erg leuke quiz.

Lekker geflater overigens in de 2 voor 12-ronde, waarbij we Metallica & Lou Reed opscrheven en een E noteerden (don't ask), om dat we nog een E en een L nodig hadden, maar de L hadden gereserveerd voor het nummer van Desmond Dekker, waar we dus die E kwijt moesten.
0
geplaatst: 8 april 2017, 17:27 uur
Hazlewood schreef:
Laatste ronde erg slordige fouten gemaakt ; centerfold ipv Barbarella . Lulu als projectnaam Metallica/Lou Reed (want Lulu had ook een bondtitelnumer gezongen pfff). Had St Paul maar z'n pannetje mee moeten nemen....
Laatste ronde erg slordige fouten gemaakt ; centerfold ipv Barbarella . Lulu als projectnaam Metallica/Lou Reed (want Lulu had ook een bondtitelnumer gezongen pfff). Had St Paul maar z'n pannetje mee moeten nemen....
Tsk, tsk, tsk...
4
geplaatst: 15 april 2017, 09:06 uur
Op Goede Vrijdag een mooie enerverende popquiz meegemaakt in het immer sfeervolle Schipluiden. 29 teams van gemiddeld 3 a 4 deelnemers, of te wel meer dan 100 deelnemers kregen ca 115 vragen waarbij de vragen veelal weer opgedeeld waren in meerdere subvragen. Over de 300 punten waren er te verdienen en mijn sterrenteam bestaande uit herman, Casartelli en de hier niet lid zijnde Remco wisten het absurde scoringspercentage van 93% (283 pntn) te behalen. Helaas net niet genoeg voor de overwinning want die had 94% (285 pntn) behaald. De winnaars bleken 2 cracks die zo'n beetje elke popquiz aflopen. De nummer 3 volgde op 50 punten.
Het was een hele leuke en afwisselende quiz waarbij we bij vrijwel elke vraag een clip hadden, iets wat toch wat meer interactie heeft ipv enkel een geluidsfragment. Het leukste gedeelte vond ik de vragen waarbij een "nieuwer" nummer werd gedraaid met een sample van een oude hit. Je moest beide titels en uitvoerende opschrijven plus aangeven welke van de 2 de grotere hit was.
Het was een hele leuke en afwisselende quiz waarbij we bij vrijwel elke vraag een clip hadden, iets wat toch wat meer interactie heeft ipv enkel een geluidsfragment. Het leukste gedeelte vond ik de vragen waarbij een "nieuwer" nummer werd gedraaid met een sample van een oude hit. Je moest beide titels en uitvoerende opschrijven plus aangeven welke van de 2 de grotere hit was.
0
geplaatst: 15 april 2017, 11:01 uur
vigil schreef:
De winnaars bleken 2 cracks die zo'n beetje elke popquiz aflopen.
De winnaars bleken 2 cracks die zo'n beetje elke popquiz aflopen.
Waren het de Outsiders?
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 15 april 2017, 11:07 uur
Arrie schreef:
Waren het de Outsiders?
Ze opereerden onder de naam Leo Slayer.Waren het de Outsiders?
1
geplaatst: 15 april 2017, 11:16 uur
Dat zijn inderdaad de Outsiders, die naam hebben ze ook laatst in Rotown gebruikt. In Tivoli deden ze het nochtans een stuk beroerder met z'n tweeën.

Edit: dat klinkt wel erg negatief. Laat ik het omdraaien: de quiz in Schipluiden ging ze dus wel erg goed af, een stuk beter dan Tivoli, ook al waren ze maar met z'n tweeën.

1
geplaatst: 15 april 2017, 11:57 uur
Ze hadden in ieder geval 1 van de labellogo's waarbij de tekst was weggelaten gemist. Logo's die vigil allemaal zonder blikken of blozen binnen een minuutje opschreef.

Was een leuke quiz, gezellig met liefst 29 teams en met dik 4 uur en alle fragmenten met beeldmateriaal was er ook behoorlijk wat moeite in gestoken. Gezien de percentages van de top 2 niet supermoeilijk, maar desalniettemin genoeg pittige nummers om het onderscheid op te maken. Zo lieten wij het vooral liggen op de hiphop van rond de eeuwwisseling.

Was een leuke quiz, gezellig met liefst 29 teams en met dik 4 uur en alle fragmenten met beeldmateriaal was er ook behoorlijk wat moeite in gestoken. Gezien de percentages van de top 2 niet supermoeilijk, maar desalniettemin genoeg pittige nummers om het onderscheid op te maken. Zo lieten wij het vooral liggen op de hiphop van rond de eeuwwisseling.
0
geplaatst: 15 april 2017, 12:02 uur
Hadden we TQ geweten waren we ook op de link (west) uitgekomen en waren dat precies de 3 pntn die we te kort kwamen
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 15 april 2017, 12:07 uur
Westlife - Uptown Girl én Pet Shop Boys - West End Girls erin opnemen was dan ook wel een beetje een boevenstreek van de organisatie.
0
geplaatst: 15 april 2017, 12:22 uur
vigil schreef:
Over de 300 punten waren er te verdienen en mijn sterrenteam bestaande uit herman, Casartelli en de hier niet lid zijnde Remco wisten het absurde scoringspercentage van 93% (283 pntn) te behalen. Helaas net niet genoeg voor de overwinning want die had 94% (285 pntn) behaald.
Had mij maar meegenomen, TQ had ik op zeker geweten Over de 300 punten waren er te verdienen en mijn sterrenteam bestaande uit herman, Casartelli en de hier niet lid zijnde Remco wisten het absurde scoringspercentage van 93% (283 pntn) te behalen. Helaas net niet genoeg voor de overwinning want die had 94% (285 pntn) behaald.
.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 15 april 2017, 12:27 uur
Ja, hoe zeiden we dat gisteravond ook alweer: "er had een neger bij gemoeten", of zoiets...? 

1
geplaatst: 15 april 2017, 12:37 uur
Casartelli schreef:
(quote)
Ja, hoe zeiden we dat gisteravond ook alweer: "er had een neger bij gemoeten", of zoiets...?
Ik denk dat ik TQ ook wel had geweten, maar ik ben over het algemeen ook wel erg goed in negermuziek.

2
geplaatst: 15 april 2017, 13:31 uur
Casartelli schreef:
Voor die rol was ik uitermate geschikt geweest Ja, hoe zeiden we dat gisteravond ook alweer: "er had een neger bij gemoeten", of zoiets...?
.
1
geplaatst: 16 april 2017, 11:51 uur
TQ had ik ook geweten. Rond de eeuwwisseling stond bij mij dag en nacht tmf aan 

0
geplaatst: 17 april 2017, 10:16 uur
Arrie schreef:
Dat zijn inderdaad de Outsiders, die naam hebben ze ook laatst in Rotown gebruikt. In Tivoli deden ze het nochtans een stuk beroerder met z'n tweeën.
Edit: dat klinkt wel erg negatief. Laat ik het omdraaien: de quiz in Schipluiden ging ze dus wel erg goed af, een stuk beter dan Tivoli, ook al waren ze maar met z'n tweeën.
(quote)

Hee hee dat kan wel iets respectvoller he Arnout.
Ja we waren met zijn 2en in Tivoli, maar toch trots op die 6e plek. Dat zie ik velen ons nog niet nadoen
. Met het invullen van the Weeknd & todd rundgren (die streepte we helaas door) waren we zelfs in de prijzen gevallen, maar goed das achteraf. Afgelopen vrijdag zijn 2 andere Leden vd Outsiders geweest naar Schipluiden, waaronder Ben. Een knappe overwinning behaald op team Herman
Het blijft wel leuk die strijd tussen vele goeie teams hier. Fijne 2e paasdag nog allen
0
geplaatst: 17 april 2017, 10:17 uur
Tja TQ , eindigt dat nummer niet met Tupac Shakur, rest in piece Homie ?
1
geplaatst: 18 april 2017, 17:20 uur
Er waren 8 of 7 teams geloof ik. Team van Arnout en Rob was tweede, wij net aan eerste mede dankzij Jan Jelle die zonder Psychedelic Fours teamloos was. Deze "no" quiz was weer leuk en lastig! Er was zelfs een kleine fitti over het origineel van All the young dudes 

0
geplaatst: 18 april 2017, 17:33 uur
Ik blijf het vreemd vinden. Het is verder allemaal niks persoonlijks, maar ik verbaasde me er wel over. Ik heb net als jullie ondertussen aardig wat quizzen gedaan, en covers waarbij om het origineel wordt gevraagd is daarbij ene heel gangbaar onderdeel. Daarbij wordt in mijn ervaring met 'origineel' altijd hetzelfde bedoeld, namelijk de éérst uitgebrachte versie van het nummer. Het is binnen de popquizwereld in mijn ervaring gewoon een vaststaande definitie van het nummer, en ik heb nog nooit eerder meegemaakt dat er op zo'n manier onduidelijkheid over was.
0
geplaatst: 18 april 2017, 17:52 uur
Arrie schreef:
Ik blijf het vreemd vinden. Het is verder allemaal niks persoonlijks, maar ik verbaasde me er wel over. Ik heb net als jullie ondertussen aardig wat quizzen gedaan, en covers waarbij om het origineel wordt gevraagd is daarbij ene heel gangbaar onderdeel. Daarbij wordt in mijn ervaring met 'origineel' altijd hetzelfde bedoeld, namelijk de éérst uitgebrachte versie van het nummer. Het is binnen de popquizwereld in mijn ervaring gewoon een vaststaande definitie van het nummer, en ik heb nog nooit eerder meegemaakt dat er op zo'n manier onduidelijkheid over was.
(quote)
Ik was er gisteren niet bij, maar er is ook wel eens onduidelijkheid geweest over het origineel van 'I Heard It Through The Grapevine'. Voor het eerst opgenomen door The Miracles, daarna door Marvin Gaye en weer daarna door Glady Knight and the Pips. Laatstgenoemde versie is echter als eerste uitgebracht, maar pas een jaar later opgenomen. Je kan dan nog moeilijk van het origineel spreken.
* denotes required fields.