MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / De Nationale Popquiz (en popquizzen in het algemeen)

zoeken in:
Arrie schreef:
(quote)

Ik blijf het vreemd vinden. Het is verder allemaal niks persoonlijks, maar ik verbaasde me er wel over. Ik heb net als jullie ondertussen aardig wat quizzen gedaan, en covers waarbij om het origineel wordt gevraagd is daarbij ene heel gangbaar onderdeel. Daarbij wordt in mijn ervaring met 'origineel' altijd hetzelfde bedoeld, namelijk de éérst uitgebrachte versie van het nummer. Het is binnen de popquizwereld in mijn ervaring gewoon een vaststaande definitie van het nummer, en ik heb nog nooit eerder meegemaakt dat er op zo'n manier onduidelijkheid over was.

Mee eens hoor. De enige in ons team die er moeilijk over deed was John. Ik had eerlijk gezegd niet goed gekeken en ging ervan uit dat hij Mott The Hoople had opgeschreven.

herman schreef:
(quote)

Ik was er gisteren niet bij, maar er is ook wel eens onduidelijkheid geweest over het origineel van 'I Heard It Through The Grapevine'. Voor het eerst opgenomen door The Miracles, daarna door Marvin Gaye en weer daarna door Glady Knight and the Pips. Laatstgenoemde versie is echter als eerste uitgebracht, maar pas een jaar later opgenomen. Je kan dan nog moeilijk van het origineel spreken.

Dat is waar natuurlijk, er zijn nummers die een wat complexere geschiedenis hebben. I Heard It Through the Grapevine is wel een lastig geval, waarbij ik zelf ook niet zou weten hoe ik die zou moeten beantwoorden.

Even mezelf quoten (over Torn):

Poek schreef:
Even aangenomen dat Ednaswap het al live speelde voordat Sørensen het op plaat zette: van wie is dan het origineel?

En ik kan me inderdaad ook wel herinneren dat Rob en originelen niet altijd goed gaat.

da_smiek schreef:
De enige in ons team die er moeilijk over deed was John. Ik had eerlijk gezegd niet goed gekeken en ging ervan uit dat hij Mott The Hoople had opgeschreven.

John wil in het heetst van de strijd nog wel eens vergeten dat het maar een spelletje is (en dat hij ook niet altijd gelijk heeft . Verder is hij wel lief hoor (en hij wist Eyeless in Gaza)

Voor iedereen die er gisteren in de Posthoornkerk niet bij was (en dat waren er velen) nog een kort overzicht wat jullie gemist hebben:
-de usual suspects: Paul Westerberg, Lee Hazlewood, Nomads, Monochrome Set, Serge Gainsbourg
-een aantal erg pittige fragmenten: Mecano (de Nederlandse band), Eyeless in Gaza (had ik nog nooit van gehoord), Bauhaus (King Volcano), Only Ones (No Solution), Alex Chilton (No sex), NomeansNo, Nozems.
en natuurlijk ook een aantal porties earcandy: Heino (Die Schwarze Barbara), Vulcano (een beetje van dit)

Oei das wel jammer ja

Bij The Only Ones kwam zelfs de opmerking: 'nou, de band zal iedereen wel herkend hebben...'.

Blijkbaar heeft de organisator toch een ander idee van pittig.

Poek schreef:
Even mezelf quoten (over Torn):

(quote)

En ik kan me inderdaad ook wel herinneren dat Rob en originelen niet altijd goed gaat.

Het was hier verder niet echt een twijfelgeval en Rob had niets verkeerd gedaan. Er was gewoon een wat overfanatieke deelnemer.

Ik vond het trouwens wel weer een erg leuke quiz. Wel pittig inderdaad, waarbij de antwoorden soms van ver moesten komen.

Arrie schreef:

Er was gewoon een wat overfanatieke deelnemer.

En iets te grote Bowie fan

Arrie schreef:
Bij The Only Ones kwam zelfs de opmerking: 'nou, de band zal iedereen wel herkend hebben...'.
p

De zanger heeft ook wel een erg typerend stemgeluid. Maar een overbekend nummer is het niet nee.

All the Young Dudes is een gevalletje Shipbuilding, waar de 'cover' er eerder was dan het origineel

Ziet er verder ook uit als een leuke avond! In mei zijn we er weer

Nog Paasnummers?

Nee, ik had inderdaad wel een paasthema verwacht; the Cross, get up stand up, etc

Voorheen verschillende keren mee gespeeld met team Outsiders; blijft kicken om met twee man sterk te winnen in een zaal van 350 man, met teams van 5 personen.
Mijn aandeel lag vooral in de jaren 80 en 90, muziek en feitjes.
Tegenwoordig niet meer actief, ik speelde hoe dan ook hooguit 4x per jaar, en in de regio.
Outsiders spelen zo wat elke week, en volgens mij hebben ze nu ook een erg sterke samenstelling.
Van muziek van na 2000 weet ik erg weinig, wel verdiep ik mij steeds meer in jaren 70 werk, maar meespelen boeit mij niet meer.

Ik snap trouwens nog wel dat Rob veel albumtracks kiest vanwege het onderliggende thema. Maar als het thema in de artiest zit, kan ie toch wel voor een single gaan? Doet ie wellicht vaak ook wel, ik heb er niet op gelet. Maar om bij een artiest als Bonobo (nog instrumentaal ook, al heeft ie ook dingen met zang) voor een willekeurige albumtrack te gaan...

Arrie schreef:
Ik snap trouwens nog wel dat Rob veel albumtracks kiest vanwege het onderliggende thema. Maar als het thema in de artiest zit, kan ie toch wel voor een single gaan? Doet ie wellicht vaak ook wel, ik heb er niet op gelet. Maar om bij een artiest als Bonobo (nog instrumentaal ook, al heeft ie ook dingen met zang) voor een willekeurige albumtrack te gaan...

Dat viel me ook op! Het hoeft niet de allerbekendste single te zijn. Maar in het geval van Bonobo zou dat geen kwaad kunnen Ik vermoed dat het bij Rob aan tijdgebrek ligt? Dat als je maandelijks zo'n quiz maakt, je niet zoveel zin/tijd hebt om alles uit te zoeken? Daarom maken wij hooguit twee keer per jaar een quiz. Teveel uitzoekwerk

Dat was twee edities terug ook al met een albumtrack van het debuut van Yonderboi.
Een single daarvan is toch al moeilijk genoeg, lijkt me. Ik weet niet of het tijdgebrek is, want van zijn favoriete artiesten stopt hij er ook vaak hele lastige nummers in en daarvan zal hij toch wel weten wat de singles geweest zijn. Misschien vindt ie gewoon dat iedereen elke live-cover van Paul Westerberg hoort te weten.

Als het thema al in de artiest zit (en het is geen overbekende naam en je kent de artiest zelf ook al niet zo goed) dan is het toch niet heel veel moeite om tenminste gewoon even snel op spotify of zo te checken wat de populairste nummers van die artiest zijn (das 2 minuten werk)....misschien moeten we het Rob volgende keer gewoon eens vragen of het willekeurige keuzes uit tijdgebrek zijn of toch gewoon weloverwogen keuzes

Zondag 28 mei is de 59e Leidse Popquiz. Dit keer gemaakt door Herman's team. Verwacht iets van 9 rondes met veel beeldmateriaal. Doen er nog mume teams mee? https://www.facebook.com/events/403668350020586/?ti=cl

Wie zin heeft kan aan een kleine Crypto-Quiz meedoen. Voor de wekelijkse quizfanaten misschien niet heel moeilijk, geen alternatieve nummers maar gewoonweg hits ... al is een beetje nadenken toch wel nodig.

Dinsdag weer een quiz in de Posthoorn, vol obscure albumtracks

Ons team van Psychedelic Fours (luigifort, motel matches en ik) is vooralsnog door omstandigheden gereduceerd tot een Fun Boy Three. We zijn dus nog op zoek naar een vierde man/vrouw.
Mocht iemand zin hebben aan te schuiven, horen we het graag!

Check!

Benieuwd in hoeverre Ajax en de popquizmarathon samengaan in Utrecht. Weerdzicht is bv een aardig voetbalminnende kroeg....

Hazlewood schreef:
Benieuwd in hoeverre Ajax en de popquizmarathon samengaan in Utrecht. Weerdzicht is bv een aardig voetbalminnende kroeg....

"Die van ons" is in ieder geval al verplaatst naar de vrijdag..

DjFrankie (moderator)
StopMakingSenseo schreef:
(quote)

"Die van ons" is in ieder geval al verplaatst naar de vrijdag..

Dat is wel vreemd, dan kunnen mensen van de woensdag 2 keer meedoen met dezelfde vragen

In Njimegen in ieder geval gewoon op woensdag

DjFrankie schreef:
(quote)

Dat is wel vreemd, dan kunnen mensen van de woensdag 2 keer meedoen met dezelfde vragen

In Njimegen in ieder geval gewoon op woensdag

nagevraagd bij de organisatie en het antwoord was: maak je geen zorgen, quizzen maken is onze hobby.

Niet dezelfde rondes dus.

Kunnen ze eindelijk eens werken voor dat vele geld dat ze ophalen

Mensen die nog enige hoop hadden op een doorstart van De Nationale..

Ook de site is sinds een paar weken offline, weinig kans dus.

DjFrankie (moderator)
(quote)

nagevraagd bij de organisatie en het antwoord was: maak je geen zorgen, quizzen maken is onze hobby.

Gelukkig ??

Ik vroeg het mij ook al af hoe ze dat gingen doen. Moet wel lachen: als er een club is waarvan quizzen maken juist geen hobby is, dan is het wel rock n roll highschool.

(quote)

Aha, dan zeker woensdag naar Utrecht/Rotterdam en Vrijdag in Amsterdam om de dubbel binnen te slepen

Gast
geplaatst: vandaag om 02:31 uur

geplaatst: vandaag om 02:31 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.