MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Jaren 80

zoeken in:
Lost Highway
Het maatschappelijk bewustzijn van die jonge mensen (14-15 jaar) doet me toch wel iets. Daar zit uiteraard veel naïviteit bij, en de angst voor de bom was inderdaad misschien wat overdreven, maar toch.
Ik denk niet dat je kunt stellen dat de jeugd nu verstandiger is dan toen.

skyline schreef:
No worries, mate. We vragen of Orbit je even meeneemt naar de Harde Bollenstraat in Utreg. Get you sorted. Daarna even afpilzen met een Orvalletje bij Belgie, aan de Oudegracht. Draaien ze ook JD. Zal die fijn vinden.

statsie, waor?

perfume
Lost Highway schreef:
Het maatschappelijk bewustzijn van die jonge mensen (14-15 jaar) doet me toch wel iets. Ik denk niet dat je kunt stellen dat de jeugd nu verstandiger is dan toen.

Helemaal mee eens!

Mordor
Lost Highway schreef:
Het maatschappelijk bewustzijn van die jonge mensen (14-15 jaar) doet me toch wel iets. Daar zit uiteraard veel naïviteit bij, en de angst voor de bom was inderdaad misschien wat overdreven, maar toch.
Ik denk niet dat je kunt stellen dat de jeugd nu verstandiger is dan toen.

Ik vind het een intrigerend stukje televisie (Mooi trouwens dat Amsterdamse accent van sommigen, ik ben opgegroeid in de Staatsliedenbuurt en herken dat slag mensen wel). Het is natuurlijk makkelijk terug te redeneren dat het er wel erg zwaar oplag. Maar er klonk toch ook wel een stukje wanhoop uit (Al zaten er ook wel een aantal bij zonder idealen). Ben na zulk soort materiaal altijd wel benieuwd hoe het vergaan is met die lui. Wat muziek betreft ik kende het nummer van Theatre of hate al vaag, maar ben nu toch wel benieuwd naar een heel album. Klonk toch wel erg lekker. Een van mijn volgende projecten.

Westworld is het mooiste nummer van Theatre Of Hate; de rest is echt een stuk minder.

Mordor
Ik zal het eens kritisch beluisteren. De commentaren bij het album op Mume zijn dubbel. Soms zelfs lyrisch.

Lost Highway
Ik denk dat die lui wel op hun pootjes terecht zijn gekomen Mordor.
Misschien zijn zij die toen het luidst stonden te roepen vandaag de voortrekker van onze hypocriete maatschappij. Ironisch is het niet?
Ik denk dat op een bepaald moment iedereen wel gekneed wordt tot modelburger en dat de meerderheid met het ouder worden zijn of haar idealen verliest. Wijsheid komt met de jaren heet zoiets.
Dat nummer van Theatre of Hate staat op één van de eerste New Wave Club Class-x cd's.

Mordor
Ja inderdaad. Idealen hebben vaak een houdbaarheidsdatum. Wat betreft Theatre of Hate, dat nummer heb ik inmiddels in bezit. Maar ben vooral benieuwd naar het album waar het vanaf komt. Dubbele reacties hier wat betreft de kwaliteit maar ik ben toch wel benieuwd.

Ik bied je wel de mogelijkheid om te luisteren.

Dat punkertje tegen die rechtse rakker...

'Luister effe!!'

perfume
Ik heb net naar het programma Made in the Eighties gekeken. Best een leuk programma. Alleen werd muzikaal gezien wel de hele new wave en postpunk beweging voor het gemak weer eens vergeten ! Dat vind ik dan altijd toch weer jammer en onbegrijpelijk! Wel werd er heel even verwezen naar de synthpop maar dat was het dan ook.

Dat viel daar allemaal onder de synthpop (OMD, Depeche Mode e.d.).

Tsja....de jaren 80 zijn dus eigenlijk gewoon aan die programmamakers voorbij gegaan. Ik heb het programma trouwens niet gezien.

Wat blijft er dan nog over? Michael Jackson, Prince en Rick Astley..? Over metal en hiphop zal het niet gegaan zijn.
Wat een debielen zeg!

orbit schreef:
Over metal en hiphop zal het niet gegaan zijn.
Wat een debielen zeg!

Lekkere veronderstelling en woordkeuze....

SelmaDuim
Het was dan ook geen muziekprogramma.

Het ging over de jaren '80 in het algemeen, het nieuws, politiek, uitvindingen, rages, mode en ook 1 minuutje over muziek variërend van Duran Duran tot Madonna.

Een beetje 'debiel' om over een programma te praten wat je niet gezien hebt.

Inderdaad, ze probeerden een globaal overzicht te geven van de jaren '80 in het algemeen, niet een verslag van de ontwikkeling de muziek in die periode.

L_T_B schreef:
(quote)

Lekkere veronderstelling en woordkeuze....

Hoezo? Is hiphop muziek voor debielen dan?
In de jaren 80 is het genre ontstaan, het was toen echter nog geen slijmerige bitch en ho show zoals nu, dus nog niet interessant voor mindnumbing zenders zoals TMF.

perfume
levenvergeten schreef:
Inderdaad, ze probeerden een globaal overzicht te geven van de jaren '80 in het algemeen, niet een verslag van de ontwikkeling de muziek in die periode.

Dat klopt. Maar dan mag je nog wel een muziekstroming als new wave en postpunk benoemen die de pop/rockmuziek vernieuwd en veranderd heeft. Een zeer invloedrijke band als The Cure bijvoorbeeld werd niet eens genoemd! Niet iedereen luisterde toen naar Madonna, Prince, Michael Jackson of Frankie Goes To Hollywood.( ) Maar afgezien hiervan was het best een aardig programma.

orbit schreef:
Hoezo? Is hiphop muziek voor debielen dan?
In de jaren 80 is het genre ontstaan, het was toen echter nog geen slijmerige bitch en ho show zoals nu, dus nog niet interessant voor mindnumbing zenders zoals TMF.

Zeg ik dat dan? Ik vond het enkel een fijne veronderstelling van jouw kant dat het niet over metal of hip hop ging. Het laatste genre werd echter, in de paar minuten die ik gezien heb, wel behandeld. En mijn bericht over woordkeuze sloeg op jouw "wat een debielen".

L_T_B schreef:
(quote)

Zeg ik dat dan? Ik vond het enkel een fijne veronderstelling van jouw kant dat het niet over metal of hip hop ging. Het laatste genre werd echter, in de paar minuten die ik gezien heb, wel behandeld. En mijn bericht over woordkeuze sloeg op jouw "wat een debielen".

Als ik op het bericht van perfume mag koersen vind ik het inderdaad debiel dat je niet wat tijd inruimd voor tenminste de ontwikkeling van de betere alternatieve muziek vanaf begin jaren 80.
Dat hiphop wel werd behandelt spreekt dan weer in hun voordeel

perfume schreef:
Ik heb net naar het programma Made in the Eighties gekeken. Best een leuk programma. Alleen werd muzikaal gezien wel de hele new wave en postpunk beweging voor het gemak weer eens vergeten ! Dat vind ik dan altijd toch weer jammer en onbegrijpelijk! Wel werd er heel even verwezen naar de synthpop maar dat was het dan ook.

Ach, in de jaren 80 werden deze muziekstromingen ook door de media genegeerd. (behalve vpro - Fons Dellen, de Wilde Wereld op woensdagmiddag)
Dus waarom zouden ze er nu wel aandacht aan besteden?
Ik luisterde toen veel naar piraten als Vrije Keizer en Radio GOT uit Amsterdam om aan mijn alternatieve muziek en kennis daarvan te komen.
Ja jongens en meisjes van nu, toen was het allemaal een stuk lastiger om aan goeie muziek te komen, als je niet van Stock, Aitken en Waterman producties hield.

Mordor
platedraaier schreef:
(quote)

Ach, in de jaren 80 werden deze muziekstromingen ook door de media genegeerd. (behalve vpro - Fons Dellen, de Wilde Wereld op woensdagmiddag)
Dus waarom zouden ze er nu wel aandacht aan besteden?
Ik luisterde toen veel naar piraten als Vrije Keizer en Radio GOT uit Amsterdam om aan mijn alternatieve muziek en kennis daarvan te komen.
Ja jongens en meisjes van nu, toen was het allemaal een stuk lastiger om aan goeie muziek te komen, als je niet van Stock, Aitken en Waterman producties hield.

Wat dat betreft is het internet een uitkomst. Tegenwoordig kun je je eigen muziekwereld creeeren en dat is wel zo prettig, ipv afhankelijk te zijn van radiozenders.

perfume
Dat wel! Maar dat intense zoeken vroeger naar alternatieve muziek had ook wel iets. Als je dan een band hoorde (bijvoorbeeld The Sound) waar je meteen door werd gegrepen dan begon vaak een zoektocht naar platen van deze artiest. En als je dan een album van ze in je handen had dan was de vreugde onbeschrijfelijk. Internet heeft heel veel voordelen. Als ik het aantal bands bijvoorbeeld vergelijk die ik kende toen ik 18 was met jongeren van nu dan kenden wij vroeger eigenlijk niet zo veel bands. Ik ken een meisje dat nog 18 moet worden maar ze kent nu al meer dan 200 bands! Hoeveel kende ik toen? Misschien een stuk of 30, 40 hooguit!

Maar internet heeft ook nadelen. Je kan nu te gemakkelijk aan muziek komen vind ik! Er is een onderzoek gedaan naar hoelang jongeren gemiddeld naar een nieuwe band, bijvoorbeeld op myspace, luisteren, nog geen 2 minuten! Als het niet meteen bevalt hup naar de volgende. Daarmee wordt muziek een te gemakkelijk wegwerp consumptie artikel ben ik bang! Goed het hoort allemaal bij deze tijd maar soms denk ik nog wel eens terug aan die jaren 80 toen internet en mobieltjes nog niet bestonden en je veel moeite moest doen om aan muziek uit de underground scene te komen.

Mordor
Wat betreft de consumptiemaatschappij (die dus ook z'n weerslag heeft op de huidige muziekindustrie) ben ik het wel met je eens Perfume. Alleen ik vind het ook wel stukje vooruitgang een medium als internet. Het medium bij uitstek waar je als individu bepaald wat je wel of niet aanstaat, dus ook wat muziek betreft. Het romantische van radio snap ik wel (ik heb ook nog het internetloze tijdperk meegemaakt begin jaren '90), alleen vooruitgang juich alleen maar toe. Het is toch een lekker idee dat je veel muziektips krijgt en te horen via internet?

Het aanbod wordt wel vaak door internet te groot. Ik kocht in de jaren 80 ongeveer een keer in de maand een lp. Die luisterde je dan een periode erg vaak, en een maand later kocht ik weer een lp.
Nu haal ik soms wel 5 albums op een dag van internet, en dan luister je minder intensief.

Dat is wel een beetje zo, je wordt veel oppervlakkiger geïnteresseerd. Iets moet je eigenlijk vrij snel bevallen,anders zap je verder wegens tijdgebrek. Vroeger luisterde ik platen langer omdat dat even de enige was die ik had, en soms bleek dat dan een ontzettende groeier te zijn of veel interessanter dan op het eerste gehoor. Daar heb ik nu echt geen tijd meer voor over. Jammer eigenlijk.

Sheplays
Wat een nonsens.

Iets bevalt je en dan koop je gewoon een CD óf, indien mogelijk, een LP.

Mensen die downloaden zijn geen liefhebbers. Punt.

Sheplays schreef:
Mensen die downloaden zijn geen liefhebbers. Punt.

En dat vind ik dan weer nonsens. Het wordt wel iets te makkelijk gemaakt om veel te luisteren, maar ik heb zo'n 16.000 nummers gedownload, én ik ben liefhebber

Ik moet zeggen dat ik heel blij ben dat ik die tijd heb meegemaakt dat ik de stad in ging om 1 lp te kopen, in de bus naar huis zat vol spanning en die lp vervolgens dagenlang (of weken of maanden) draaide. Het is gewoon niet meer te vergelijken met nu. Alles wat ik wil zuig ik huppekee even naar binnen met mijn pc. Soms draai ik het pas maanden later omdat ik omkom in de mp3's en er nog zoveel is dat ik niet eens heb geluisterd of nog niet goed heb kunnen beluisteren. Daarom vind ik het ook zo leuk om bijv. via myspace onbekende bandjes te ontdekken met cd's die gewoon (nog) nergens te downloaden zijn. En als het dan leuk klinkt gewoon cd's bestellen bij die lui en de cd op mijn webshop zetten. En dan maar hopen dat er meer mensen zijn die die cd wel zien zitten. Op die manier wordt de zoektocht naar nieuwe muziek voor mij nog leuker en mede dankzij deze site kun je onbekende bandjes dan wat bekendheid geven. Voor mij is dat allemaal begonnen met de cd van Feeding Fingers, waar ik er inmiddels tientallen van heb verkocht. En dat is het grote voordeel van internet, want zonder internet was dit dus niet mogelijk geweest. Dus ja, deze tijd heeft ook zijn voordelen, maar als ik er bij stil sta dan vind ik het echt heel zonde dat muziek, waar een artiest enorm zijn best op heeft gedaan, tot een soort wegwerpprodukt is geworden tegenwoordig. En natuurlijk worden er tegenwoordig zelfs met opzet van die wegwerpprodukten gemaakt (even inspelen op de massa om poen te maken), maar de echte artiest, die zijn brood wil verdienen met zijn creativiteit, heeft het niet makkelijk in deze tijd. Het is keihard werken alleen al om opgemerkt te worden, laatstaan dat je er nog brood aan wil verdienen, dan moet je toch ook wel heel veel mazzel hebben. Ok, ik download muziek, maar op mijn manier probeer ik toch een steentje bij te dragen aan de onbekende muzikanten die zo hard aan de weg timmeren om iets te bereiken.
Ben ik off-topic? Hm... in de jaren 80 was alles anders.... Mijn eerste walkman, zo eentje waar een cassettebandje in kon, was toen een revolutie voor mij, formaat koelkast... wat een tijd.

Gast
geplaatst: vandaag om 08:58 uur

geplaatst: vandaag om 08:58 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.