Muziek / Algemeen / Jaren 80
zoeken in:
0
Sheplays
geplaatst: 9 juni 2008, 01:09 uur
lebowski schreef:
En dat vind ik dan weer nonsens. Het wordt wel iets te makkelijk gemaakt om veel te luisteren, maar ik heb zo'n 16.000 nummers gedownload, én ik ben liefhebber
(quote)
En dat vind ik dan weer nonsens. Het wordt wel iets te makkelijk gemaakt om veel te luisteren, maar ik heb zo'n 16.000 nummers gedownload, én ik ben liefhebber

Is jouw mening en je goed recht, ik zie dat anders

0
geplaatst: 9 juni 2008, 01:12 uur
Probleem is dat je via internet meer leert kennen dan je mogelijkerwijs kunt kopen. Ik schaf nog steeds zo'n 25 lp's en cd's per maand aan, maar via MuMe en andere kanalen komt er een veelvoud hiervan onder mijn aandacht. De twijfelgevallen worden gepindakaast.
0
geplaatst: 9 juni 2008, 01:16 uur
reptile71 schreef:
Ik moet zeggen dat ik heel blij ben dat ik die tijd heb meegemaakt dat ik de stad in ging om 1 lp te kopen, in de bus naar huis zat vol spanning en die lp vervolgens dagenlang (of weken of maanden) draaide.
Ik moet zeggen dat ik heel blij ben dat ik die tijd heb meegemaakt dat ik de stad in ging om 1 lp te kopen, in de bus naar huis zat vol spanning en die lp vervolgens dagenlang (of weken of maanden) draaide.
Daar ben ik het geheel mee eens, maar
reptile71 schreef:
En natuurlijk worden er tegenwoordig zelfs met opzet van die wegwerpprodukten gemaakt (even inspelen op de massa om poen te maken), maar de echte artiest, die zijn brood wil verdienen met zijn creativiteit, heeft het niet makkelijk in deze tijd.
En natuurlijk worden er tegenwoordig zelfs met opzet van die wegwerpprodukten gemaakt (even inspelen op de massa om poen te maken), maar de echte artiest, die zijn brood wil verdienen met zijn creativiteit, heeft het niet makkelijk in deze tijd.
dat lijkt me van alle tijden.
0
Sheplays
geplaatst: 9 juni 2008, 01:20 uur
Het zal wel.
Niemand neemt mij het gelukzalige gevoel af van iets op de radio te hebben gehoord, vervolgens via heel veel luisteren naar zoveel mogelijk zenders erachter te zijn gekomen wie en wat en daarna blij met een single of LP te zijn.
Sorry!
Niemand neemt mij het gelukzalige gevoel af van iets op de radio te hebben gehoord, vervolgens via heel veel luisteren naar zoveel mogelijk zenders erachter te zijn gekomen wie en wat en daarna blij met een single of LP te zijn.
Sorry!

0
geplaatst: 9 juni 2008, 01:22 uur
Ik denk dat het nooit makkelijk is geweest om je brood te verdienen met muziek, maar ik denk dat het wel moeilijker is geworden dan voorheen en er wordt nu veel meer ingespeeld op de massa dan vroeger. Tegenwoordig worden er bandjes samengesteld alleen om te scoren bij de massa.
0
Sheplays
geplaatst: 9 juni 2008, 01:25 uur
Des te leuker is het als een oud bandje weer eens in Nederland optreedt (zoals the Damned a.s. zondag) of dat er opeens een nieuw underground bandje opstaat!
0
Sheplays
geplaatst: 9 juni 2008, 01:39 uur
The Damned komen a.s. maandag overigens ook naar Den Haag!
0
geplaatst: 9 juni 2008, 01:51 uur
Vandaag dus
? Maar ik ken alleen In Dulce Decorum en misschien nog wat bekendere nummers van ze.... Ook zo'n band die ik nog moet luisteren....
? Maar ik ken alleen In Dulce Decorum en misschien nog wat bekendere nummers van ze.... Ook zo'n band die ik nog moet luisteren....
0
geplaatst: 9 juni 2008, 02:08 uur
The Damned is zeker de moeite waard, vooral Phantasmagoria en Anything.
0
geplaatst: 9 juni 2008, 02:10 uur
Mooi, tips zijn altijd welkom. 
ps. Maar wel in de juiste topic he!
We hebben onze eigen post-punk, new wave, gothic tips topic toch? haha...

ps. Maar wel in de juiste topic he!
We hebben onze eigen post-punk, new wave, gothic tips topic toch? haha...
0
geplaatst: 20 augustus 2008, 00:54 uur
De jaren 80 waren toch gewoon leuk! 
The Liverpool, England post punk/new wave band was put together by ex-Big In Japan members Bill Drummond and David Balfe (also ex-Dalek I Love You and future member of The Teardrop Explodes). Of course, neither was "Lori". That was an art student named Lori Lartey. They released just two singles before ending the project.
Ook al is dit nummer uit 1979 vind ik het toch wel erg 80's.

The Liverpool, England post punk/new wave band was put together by ex-Big In Japan members Bill Drummond and David Balfe (also ex-Dalek I Love You and future member of The Teardrop Explodes). Of course, neither was "Lori". That was an art student named Lori Lartey. They released just two singles before ending the project.
Ook al is dit nummer uit 1979 vind ik het toch wel erg 80's.

0
geplaatst: 1 september 2008, 23:56 uur
Bij Bros - Push (1988):
Hoi lucky.
Dat ""kitscherig aftreksel van wham! en the communards:valt ook best wel wat voor te zeggen.
S-expres was puur muzikaal inhoudelijk misschien niet veel soeps, maar het was wel een bandje met een behoorlijke inventieve grensverleggende sound voor die tijd. En die overige artiesten die je opnoemt,nou die vind ik nog net een heel stukje erger dan dit!
wat dacht je van the wee pappa girl rappers! of the pasadenas! Rick astley! of salt-n-peppa! brothers beyond! Jason donovan! petra&co!
thje reynolds girls! Als je nu nog geen teil moet pakken weet ik het ook niet meer!
Hoi lucky.
Dat ""kitscherig aftreksel van wham! en the communards:valt ook best wel wat voor te zeggen.
S-expres was puur muzikaal inhoudelijk misschien niet veel soeps, maar het was wel een bandje met een behoorlijke inventieve grensverleggende sound voor die tijd. En die overige artiesten die je opnoemt,nou die vind ik nog net een heel stukje erger dan dit!
wat dacht je van the wee pappa girl rappers! of the pasadenas! Rick astley! of salt-n-peppa! brothers beyond! Jason donovan! petra&co!
thje reynolds girls! Als je nu nog geen teil moet pakken weet ik het ook niet meer!
0
bikkel
geplaatst: 2 september 2008, 00:00 uur
Ik vind 1988 al helemaal geen memorabel muziekjaar.
Aalgladde glibbermuziek met dito artiesten.
Aalgladde glibbermuziek met dito artiesten.
0
geplaatst: 2 september 2008, 00:16 uur
Hoewel ik als ik kijk op jouw lijstje welke sommige artiesten jij 4 sterretjes of meer geeft; Ik vrees wat dat betreft we over sommige dingen wel eens van mening kunnen verschillen.
Maar beste Bikkel:in dit geval kan ik je geen ongelijk geven.
De creativiteit en originaliteit was in die dagen in de popmuziek ver te zoeken. Veel new romantic bandjes van begin jaren,80 waren fantasisch(vind ik tenminste dan.) Maar vanaf 1985/1986 zakte het behoorlijk in elkaar. In een keer werd je geconfronteerd met de ene omhooggevallen stock,aitken en waterman_ trol na de andere met de meest zouteloze producties
Maar beste Bikkel:in dit geval kan ik je geen ongelijk geven.
De creativiteit en originaliteit was in die dagen in de popmuziek ver te zoeken. Veel new romantic bandjes van begin jaren,80 waren fantasisch(vind ik tenminste dan.) Maar vanaf 1985/1986 zakte het behoorlijk in elkaar. In een keer werd je geconfronteerd met de ene omhooggevallen stock,aitken en waterman_ trol na de andere met de meest zouteloze producties
0
geplaatst: 2 september 2008, 00:19 uur
dat we in de jaren,90-Hoewel ik ook alles in die tijd ook niet altijd even geweldig vond-een heel ander muzikaal tijdperk in gingen daar ben ik dan ook niet bepaald rouwig om.
Och en ik vergat nog iets.......
yaz and ""the only way is up!"" the plastic population
Och en ik vergat nog iets.......
yaz and ""the only way is up!"" the plastic population
0
geplaatst: 2 september 2008, 01:35 uur
1988 kwamen wel Nick Cave & The Bad Seeds, Dead Can Dance, Talk Talk, Ministry, Masters of Reality, Public Enemy met uitstekende releases.. over het topjaar 1989 maar te zwijgen. Kwestie van niet zo naar de top40 kijken, dan is namelijk ieder decennium nogal magertjes 

0
geplaatst: 2 september 2008, 01:57 uur
talk Talk en Dead can dance waren toen al 4,5 jaar bezig.
Maar het niveau van de top 40 in de periode 1980-1985 was wel aanvaardbaarder dan in ,88.
Wat public enemy en ministry betreft:Eerder genoemde"" artiesten"" in m,n vorige postings zijn er ook de oorzaak van dat ik de industrial/EBM,hiphop en house ook later als een bevrijding zag
Ministry is een bandje waar ik overigens puur objectief gezien bewondering voor heb. Alleen_maar dat is puur persoonlijk_Is het aantal decibels dat de"heer""jourgensen weet te produceren naar mijn smaak wat al te overdadig
Maar het niveau van de top 40 in de periode 1980-1985 was wel aanvaardbaarder dan in ,88.
Wat public enemy en ministry betreft:Eerder genoemde"" artiesten"" in m,n vorige postings zijn er ook de oorzaak van dat ik de industrial/EBM,hiphop en house ook later als een bevrijding zag
Ministry is een bandje waar ik overigens puur objectief gezien bewondering voor heb. Alleen_maar dat is puur persoonlijk_Is het aantal decibels dat de"heer""jourgensen weet te produceren naar mijn smaak wat al te overdadig
0
geplaatst: 2 september 2008, 10:36 uur
Het niveau van de top-40 was in de jaren '60, '70 en ook begin jaren '80 hoger dan in 1988, toen de hitlijsten werden gedomineerd door de Stock-Aitken-Waterman-producties.
Na de hoogtijdagen van de new wave begin jaren '80 kwam de popmuziek halverwege de jaren '80 zowat in een dip, creativiteit en vernieuwing waren in die periode inderdaad ver te zoeken.
Wat niet wil zeggen dat er geen interessante acts in die periode waren. Buiten de door Orbit genoemde acts wil ik R.E.M., Midnight Oil en Tracy Chapman noemen die eveneens met uitstekende releases voor de dag kwamen in die periode.
@ da housefreak
Rick Astley kon ik nog enigzins appreciëren vanwege zijn soulvolle stem maar Jason Donovan was gelikter dan gelikt (beiden komen uit SAW-stal). The Pasadenas vind ik wel vrij goed en heeft daar niets mee te maken.
Na de hoogtijdagen van de new wave begin jaren '80 kwam de popmuziek halverwege de jaren '80 zowat in een dip, creativiteit en vernieuwing waren in die periode inderdaad ver te zoeken.
Wat niet wil zeggen dat er geen interessante acts in die periode waren. Buiten de door Orbit genoemde acts wil ik R.E.M., Midnight Oil en Tracy Chapman noemen die eveneens met uitstekende releases voor de dag kwamen in die periode.
@ da housefreak
Rick Astley kon ik nog enigzins appreciëren vanwege zijn soulvolle stem maar Jason Donovan was gelikter dan gelikt (beiden komen uit SAW-stal). The Pasadenas vind ik wel vrij goed en heeft daar niets mee te maken.
0
stuart
geplaatst: 2 september 2008, 11:14 uur
Ik heb persoonlijk ook wat meer met de 1e helft van de 80's dan met de 2e helft, uitzonderingen daargelaten.
0
geplaatst: 2 september 2008, 11:39 uur
LucM schreef:
Het niveau van de top-40 was in de jaren '60, '70 en ook begin jaren '80 hoger dan in 1988, toen de hitlijsten werden gedomineerd door de Stock-Aitken-Waterman-producties.
De top 40 als referentie kader is niet echt een goed idee als je iets over een muziekjaar wilt weten.
De top 40 wordt vanaf het begin al geregeert door de corrupte platen maffia. Alleen geld speelt een rol. Platen werden er in "gekocht". En DJ`s van o.a. Veronica doen alles voor geld. Dat is nu zo met de commerciele zenders, maar dat is wat betfreft de top 40 altijd al zo geweest.(mensen die hem samenstelden werden omgekocht met cadeautjes)
Het niveau van de top 40 is dus het niveau van degene met het meeste geld.
Er wordt elk jaar goeie muziek gemaakt, maar je moet dan niet naar een commercieel radiostation gaan luisteren. En als je denkt dat de pop muziek halverwege de jaren 80 in een dip kwam, dan heb je het dus mis.
Halverwege de jaren 80 werd het interessant binne de Hip Hop, maar ook binnen de New Wave en Hardcore gebeurde er het 1 en ander. Tsja, niet op hilversum 3 of veronica nee. Die gingen voor het geld.
0
geplaatst: 2 september 2008, 12:32 uur
En dan nog vind ik de top40 van pak m beet 1988 stukken beter dan de top40 van de tweede helft jaren 90 of nu.. je kunt Vengaboys, T-Spoon, Crazy Frog of 50 cent toch echt niet naast Enya, The Pasadenas of Tracy Chapman zetten, hoe matig de laatsten misschien ook zijn.
Mensen lijken door hun leeftijd wel selectief toondoof te zijn geworden voor die inferieure eurohousedrap die ze in hun jeugd hebben doorstaan. Laten we daar eens op focussen qua wansmaak ipv de jaren 80. Dat was nog een oase van goede smaak!
Mensen lijken door hun leeftijd wel selectief toondoof te zijn geworden voor die inferieure eurohousedrap die ze in hun jeugd hebben doorstaan. Laten we daar eens op focussen qua wansmaak ipv de jaren 80. Dat was nog een oase van goede smaak!
0
geplaatst: 2 september 2008, 13:58 uur
De tweede helft van de jaren '90 was het inderdaad nog slechter gesteld met de hitparadepop om maar te zwijgen van Crazy Frog, Milk Inc en 50 cent de laatste jaren.
Sinds de jaren '80 begon het gevoel in de popmuziek langzaam maar zeker te verdwijnen en werden de producties alsmaar mechanischer en gladder. Al zijn er gelukkig ook altijd artiesten die eigenheid voorop stellen maar ze krijgen steeds minder plaats op de radio en in de hitlijsten.
Inderdaad is de hitparade hoe langer hoe minder een goed referentiekader. In de jaren '60 nog wel (Beatles, Rolling Stones, Kinks) maar nu niet meer (buiten Amy Winehouse, Amy Macdonald en Duffy).
Halverwege de jaren '80 kwam de platenverkoop daadwerkelijk in een dip. De hoogtijdagen van de new wave, synthipop en new romantics in de eerste helft van de jaren '80 waren voorbij, artiesten durfden niet te vernieuwen en speelden op veiligheid en LP's werden uitgemolken op de verkoop kunstmatig op te krikken. Pas in 1989, toen CD's goed begonnen te verkopen kwamen de gevestigde waarden terug met interessant materiaal op de proppen, rock kwam terug meer op de voorgrond (R.E.M., Pixies, Lenny Kravitz) en de hiphop nam ook een vlucht (o.a. Public Enemy, De La Soul, Dr. Dre, NWA).
Sinds de jaren '80 begon het gevoel in de popmuziek langzaam maar zeker te verdwijnen en werden de producties alsmaar mechanischer en gladder. Al zijn er gelukkig ook altijd artiesten die eigenheid voorop stellen maar ze krijgen steeds minder plaats op de radio en in de hitlijsten.
Inderdaad is de hitparade hoe langer hoe minder een goed referentiekader. In de jaren '60 nog wel (Beatles, Rolling Stones, Kinks) maar nu niet meer (buiten Amy Winehouse, Amy Macdonald en Duffy).
Halverwege de jaren '80 kwam de platenverkoop daadwerkelijk in een dip. De hoogtijdagen van de new wave, synthipop en new romantics in de eerste helft van de jaren '80 waren voorbij, artiesten durfden niet te vernieuwen en speelden op veiligheid en LP's werden uitgemolken op de verkoop kunstmatig op te krikken. Pas in 1989, toen CD's goed begonnen te verkopen kwamen de gevestigde waarden terug met interessant materiaal op de proppen, rock kwam terug meer op de voorgrond (R.E.M., Pixies, Lenny Kravitz) en de hiphop nam ook een vlucht (o.a. Public Enemy, De La Soul, Dr. Dre, NWA).
0
geplaatst: 2 september 2008, 21:30 uur
Ik vind enya allesbehalve"matig"" Sterker nog: Ik vind het een van de meest fantastische zangereseen van de afgelopen 25 jaar!
En binnen de hedendaagse hip-hop vind ik 50 cent-hoewel niet mijn favoriete rap artiest- ook wel iemand die er wezen mag.
En wat milkinc betreft: muzikaal geniaal is anders,maar het zijn wat mij betreft best lekkere up tempo popliedjes die ze hebben. maar goed-smaken verschillen.
en OK orbit, die eurohouse en happy hardcore was verschrikkelijk.
maar ik vind luv,Roberto jacketti and the scooters en jason donovan nou echt niet zo erg erg veel beter.
En binnen de hedendaagse hip-hop vind ik 50 cent-hoewel niet mijn favoriete rap artiest- ook wel iemand die er wezen mag.
En wat milkinc betreft: muzikaal geniaal is anders,maar het zijn wat mij betreft best lekkere up tempo popliedjes die ze hebben. maar goed-smaken verschillen.
en OK orbit, die eurohouse en happy hardcore was verschrikkelijk.
maar ik vind luv,Roberto jacketti and the scooters en jason donovan nou echt niet zo erg erg veel beter.
0
geplaatst: 2 september 2008, 21:41 uur
Luv had de hits eind jaren 70 en begin jaren 80.
Roberto Jacketti begin jaren 80.
Juist in die periode werd er veel goede muziek gemaakt.
De Top 40 muziek uit de jaren 80 was best gevarieerd, en zelfs de "foute"nummers uit die periode hoor ik graag terug; zelfs de Italiaanse disco. Ik heb veel minder met de house acts uit de jaren 90 (Technotronic, 2Unlimited e.d.)
Roberto Jacketti & The Scooters slecht??
Alles beter dan die Scooter uit Duitsland (Hyper, Hyper)
Roberto Jacketti begin jaren 80.
Juist in die periode werd er veel goede muziek gemaakt.
De Top 40 muziek uit de jaren 80 was best gevarieerd, en zelfs de "foute"nummers uit die periode hoor ik graag terug; zelfs de Italiaanse disco. Ik heb veel minder met de house acts uit de jaren 90 (Technotronic, 2Unlimited e.d.)
Roberto Jacketti & The Scooters slecht??
Alles beter dan die Scooter uit Duitsland (Hyper, Hyper)
0
geplaatst: 2 september 2008, 21:45 uur
Enya is OK voor mij, een zeer goede zangeres en aparte stijl (new age en Ierse folk). Verder ben ik het 100% eens met deric raven. Luv' was inderdaad 'foute' muziek, maar ik kan er veel meer van genieten dan die emotieloze eurohouse uit de jaren '90 (Scooter), laat staan Milk Inc.
0
geplaatst: 2 september 2008, 22:02 uur
Ben ik het ook mee eens, en over frisse en originele melodieën had de jaren 80 ook niet te klagen.
Tuurlijk is die Aitken, Estefan en Melanie ellende verschrikkelijk, maar dat valt totaal in het niet tegenover de bijna onvermoeibare stroom 2-unlimited kloons in de jaren 90, wat noch geestig noch van enigerlei muzikale waarde was. Gabber was misschien soms grappig, maar eigenlijk vooral genânt achteraf. En dan nog die ellende als Scooter of 2 brothers on the 4th floor, Scatman en ga zo nog maar 3 dagen verder
Pulp, gebruikt wegwerp toiletpapier..
Tuurlijk is die Aitken, Estefan en Melanie ellende verschrikkelijk, maar dat valt totaal in het niet tegenover de bijna onvermoeibare stroom 2-unlimited kloons in de jaren 90, wat noch geestig noch van enigerlei muzikale waarde was. Gabber was misschien soms grappig, maar eigenlijk vooral genânt achteraf. En dan nog die ellende als Scooter of 2 brothers on the 4th floor, Scatman en ga zo nog maar 3 dagen verder
Pulp, gebruikt wegwerp toiletpapier..
0
Mordor
geplaatst: 2 september 2008, 22:14 uur
Helaas de jaren '90 bij volle bewustzijn op top 40 vlak meegemaakt. Man wat kon ik me ergeren aan die hitparade troep...vooral de tijden dat ik een zomers bijbaantje had met op de achtergrond de geestdodende eurotrash van acts als 2 Brothers on the 4h flour 
Nu is het wel zo dat ik de jaren '80 ook niet geheel te pruimen vind op populair vlak. Een Phil Collins kan ik me ook aan doodergeren. Met dank aan goude oude zenders als Veronica die de dubieuze muziek uit die tijd uitmelken.

Nu is het wel zo dat ik de jaren '80 ook niet geheel te pruimen vind op populair vlak. Een Phil Collins kan ik me ook aan doodergeren. Met dank aan goude oude zenders als Veronica die de dubieuze muziek uit die tijd uitmelken.
0
geplaatst: 2 september 2008, 22:21 uur
Voor mij was de jaren 90 Alice In Chains, Pearl Jam en Nirvana, maar ook zeker TOOL. Jaja... dat luisterde ik toen graag als alto.
En nog steeds vind ik die muziek goed hoor!
En nog steeds vind ik die muziek goed hoor!
0
Mordor
geplaatst: 2 september 2008, 22:24 uur
Ik draaide ook bands als Pearl Jam...helaas was radio niet altijd te vermijden toen.
* denotes required fields.