MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Jaren 80

zoeken in:
Ik zal orbit eens gelijk geven.
Het is tenslotte bijna Kerstmis.

Al is Depeche Mode ook geen slecht voorbeeld.

Met recht, Nick Cave: The Murder Ballads, één song met Kylie Minogue: de enige legitieme reden ooit om - afgezien van haar verschijning - iets met Kylie te hebben. Over het algemeen zijn op feesten en in dipsoos haar songs voor mij hetzelfde als het bekende spiegelei en de fluit van de conducteur: tiet um te goan!

Qua survivor sla ik idd zowel Dave Gahan als Martin Gore ietskes hoger aan dan Nick Cave, met name lichamelijk; het heeft meer gekost qua inspanning en zeker Gahan heeft op een dunne draad gelopen.

Nick Cave wordt jedoch veel meer kritische lof toegezwaaid door de "kenners" dan DM, dat sowieso van twijfelachtig allooi was voor diezelfde "kenners". Maar DM heeft het ook lang prima gedaan hoor, mee eens. Alhoewel het bij Exciter toch wel eindpunt halte was.

DM heeft me, afgezien van het laatste album, verrast qua vitaliteit met Playing the Angel en live shows. Je punt tav NickCave/Bad Seeds snap ik; nog steeds heb ik een uiterst moeizame relatie met Cave, maar dat gold al voor The Birthday Party.

Mjuman schreef:
Met recht, Nick Cave: The Murder Ballads, één song met Kylie Minogue: de enige legitieme reden ooit om - afgezien van haar verschijning - iets met Kylie te hebben. Over het algemeen zijn op feesten en in dipsoos haar songs voor mij hetzelfde als het bekende spiegelei en de fluit van de conducteur: tiet um te goan!

Qua survivor sla ik idd zowel Dave Gahan als Martin Gore ietskes hoger aan dan Nick Cave, met name lichamelijk; het heeft meer gekost qua inspanning en zeker Gahan heeft op een dunne draad gelopen.

Je iets meer verdiepen in Cave; die heeft regelmatig op het dunne draadje gelopen; of ken je de geschiedenis van The Birthday Party niet.
Aardige drank en drugsverslavingen achter de rug.

Misterfool
de echte overlever is natuurlijk BB king. 86 jaar en nog steeds aan de muziek , ook niet geheel onverdienstelijk.

deric raven schreef:
Je iets meer verdiepen in Cave; die heeft regelmatig op het dunne draadje gelopen; of ken je de geschiedenis van The Birthday Party niet.
Aardige drank en drugsverslavingen achter de rug.

De vraag stellen of niet, is het antwoord geven - al is het in de vorm van een aanname. Het ene moment heb ik meer met Cave (en al zijn bands) dan het andere. Ik wil geen hele geschiedenisboeken doorploegen voor de waardering van een band. DM raakt met meestal directer, in de vorm van een 'flow'. Gahan heeft echt letterlijk kantjeboord gelegen; da's alles.

Misterfool schreef:
de echte overlever is natuurlijk BB king. 86 jaar en nog steeds aan de muziek , ook niet geheel onverdienstelijk.

Da's pas 80's.

Stijn_Slayer
Misterfool schreef:

Ravi Shankar

Stijn_Slayer schreef:
(quote)

Ravi Shankar

Pete Seeger

Soledad
Bij Tears for Fears - Songs from the Big Chair (1985):

Ah de jaren tachtig... Blij dat ik later geboren ben

Soledad schreef:
Ah de jaren tachtig... Blij dat ik later geboren ben

Tja, want de jaren 90 waren toch wel zo'n enorm gigantisch hoogtepunt muzikaal gezien

lennon schreef:
(quote)

Tja, want de jaren 90 waren toch wel zo'n enorm gigantisch hoogtepunt muzikaal gezien

Ik noem een Culture Beat, een Snap!, een 2 Unlimited.

Ozric Spacefolk
Als je geboren bent in de jaren tachtig, dan ben je muzikaal toch pas bewust in de jaren negentig?!?

Ik ben in de jaren zeventig en moest helaas de jaren tachtig meemaken...

Ja ik ook. En nu maak ik helaas het jaar 2011 mee, het jaar waarin dit soort idiote uitspraken gedaan worden.

In elk decennium werd er naast goede muziek ook rommel gemaakt. Het is maar waar je zelf het accent legt.

Toevallig was Everybody Wants To Rule The World mijn eerste singletje. Pas twee jaar geleden kwam het het hele album via het Sinterklaasfeest mijn kast in. Dat had eigenlijk in 1985 gebeurd moeten zijn.
Beter laat dan nooit...

Ozric Spacefolk schreef:

Ik ben in de jaren zeventig en moest helaas de jaren tachtig meemaken...

Ik ben ook uit de jaren 70, en ben zeer blij die 80er jaren bewust te hebben meegemaakt.. met als hoogtepunt 1987... want toen zijn er toch een aantal parels uitgekomen!!.. Maar de hele jaren 80 bestaat uit meerdere hoogtepunten qua muziek... Gooi daar dan wat er in de jaren 90 is gemaakt tegenover, je lacht je helemaal stuk.....

En zo zie je maar.. smaken verschillen....

--edit: plompverloren hier neergegooide reactie--

O.

Jouw muziek is stom, nee de jouwe is lekker.

Bezemwagen, please?

Soledad
Ik bedoelde slechts duidelijk te maken dat ik de populaire muziek uit de jaren '80 een dieptepunt vind in de muziekgeschiedenis. Ik denk dan aan dit soort groepjes net als Wet Wet Wet, Killing Joke, Europe e.d. Beetje de pluizige haren, leren broeken fase

Maar uiteindelijk ben ik nooit echt een top-40 liefhebber geweest.

Killing Joke en Europe in één zin.. jij hebt er duidelijk verstand van

Soledad schreef:
Ik bedoelde slechts duidelijk te maken dat ik de populaire muziek uit de jaren '80 een dieptepunt vind in de muziekgeschiedenis. Ik denk dan aan dit soort groepjes net als Wet Wet Wet, Killing Joke, Europe e.d. Beetje de pluizige haren, leren broeken fase

Maar uiteindelijk ben ik nooit echt een top-40 liefhebber geweest.

Gelukkig fungeerde de jazz nog als trouwe rots in de branding voor ronddrijvende jongeren.

Killing Joke was idd vaste troef in de top40, al waren het er dan wel slechts 20 en stond er indie voor.

Voor hen die weinig jaren '80 kennis hebben, zal ik even een goede tip geven: ALLES waar 80's verantwoord aan wordt geplakt is het dus - bijna per definitie - niet.

orbit schreef:
Killing Joke en Europe in één zin.. jij hebt er duidelijk verstand van

Euh....je vergeet Wet Wet Wet te vermelden....stond ook in die zin.....op een lijn met KJ..

Snap het ff niet hier............zeer bewust jaren 80 mee mogen maken (gelukkig).
Maar Killing Joke heeft met het fantastische Love Like Blood de top 40 gehaald en voor zover mijn herinnering terug gaat, de enigste notering voor deze band.
EIGHTIES - I'M LIVING IN THE EIGHTIES schreeuwde Coleman het uit.

Chameleon Day schreef:
(quote)

Euh....je vergeet Wet Wet Wet te vermelden....stond ook in die zin.....op een lijn met KJ..

Inderdaad, Wet wet wet, onvergetelijk, heb ze ook nog gezien in het voorprogramma van Ministry.. wat een bak teringherrie was dat zeg! KJ waren mietjes inderdaad, commercieel tuig van de laagste soort.

Mjuman schreef:
.

Voor hen die weinig jaren '80 kennis hebben, zal ik even een goede tip geven: ALLES waar 80's verantwoord aan wordt geplakt is het dus - bijna per definitie - niet.

Nee, want dat wordt door debiele neefjes van Van Inkel rinkeldekinkel in elkaar geflansd en is per definitie een zeer belabberde collectie wrakhout uit de 80s, dezelfden die waarschijnlijk ook over de 90s met een knuffelrock compilatie komen en in de 00s met de Crazy Frog platen.. maar als je met je snor in de jazz zit vastgeplakt is het moeilijk om nog naar andere geluiden te luisteren in overige muziekgenres kennelijk.

Wet Wet Wet, was dat niet een afsplitsing van The Waterboys?

deric raven schreef:
Wet Wet Wet, was dat niet een afsplitsing van The Waterboys?

Hoop het niet! Vind ook dat je The Waterboys niet onder een kam moet scheren met bands als Wet Wet Wet of Spandau Ballet die garant stonden voor dat typische commercieele geluid van de jaren 80. Hou ik ook niet zo van.
Het album This Is The Sea is toch wel muzikaal verantwoord meesterwerkje!

Germ (crew)
Ik denk dat Deric een grapje maakte...

Sheep67 lijkt idd wel moeite te hebben met humor

ik schreef:

"Killing Joke was idd vaste troef in de top40, al waren het er dan wel slechts 20 en stond er indie voor."

Ik bedoelde dus de alternative chart, de indie top20

Hij schreef: "Snap het ff niet hier............zeer bewust jaren 80 mee mogen maken (gelukkig).
Maar Killing Joke heeft met het fantastische Love Like Blood de top 40 gehaald en voor zover mijn herinnering terug gaat, de enigste notering voor deze band."

Overigens is het debuut van Spandau Ballet geenszins op één lijn te plaatsen met het buittengewoon (what's in a name) kleffe Wet Wet Wet - To Cut a Long Story Short - zorgde samen met de pseudo-Schotse (kilts, jawel!) romantische looks (a la Adam Ants) ervoor dat Spandau Ballet in het begin tot de zgn New Romantics werd gerekend.

Mjuman schreef:
Sheep67 lijkt idd wel moeite te hebben met humor

ik schreef:

"Killing Joke was idd vaste troef in de top40, al waren het er dan wel slechts 20 en stond er indie voor."

Ik bedoelde dus de alternative chart, de indie top20

Hij schreef: "Snap het ff niet hier............zeer bewust jaren 80 mee mogen maken (gelukkig).
Maar Killing Joke heeft met het fantastische Love Like Blood de top 40 gehaald en voor zover mijn herinnering terug gaat, de enigste notering voor deze band."

Overigens is het debuut van Spandau Ballet geenszins op één lijn te plaatsen met het buittengewoon (what's in a name) kleffe Wet Wet Wet - To Cut a Long Story Short - zorgde samen met de pseudo-Schotse (kilts, jawel!) romantische looks (a la Adam Ants) ervoor dat Spandau Ballet in het begin tot de zgn New Romantics werd gerekend.

Ik vrees dat mijn stukje verkeerd wordt geinterpreteerd ....heb het woordje OOK er even in gezet (Daar hou ik ook niet van).....hou dus ook niet van die typisch jaren 80 sound (Alphaville...je kent het wel).....absoluut geen aanval op Deric he!! Maar snap nu zijn cynisme
Ik volgde vroeger de Verrukkelijke 15 van de Vara en daar had je van die heerlijk alternatieve muziek instaan tegelijk lopend met de Top 40 e.d. Klopt....begreep het even verkeerd. In zo'n lijst kwam je bv. bands als Killing Joke tegen. Moet Mjuman ook gelijk geven in het feit dat Spandau Ballet in de begin jaren 80 zeker te pruimen was. Heb het album Journeys to Glory 1981 met het fantastische Muscle Bound. Hoop iets duidelijker over te komen nu

Gast
geplaatst: vandaag om 05:47 uur

geplaatst: vandaag om 05:47 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.