MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Platenzaken

zoeken in:
De 2 HMVs die ik in Engeland van binnen bekeken heb (die in Cambridge en in Londen, Oxford Street) hadden vergeleken met veel Nederlandse platenzaken een erg groot aanbod, en redelijk wat dingen die ik nooit ergens anders had zien liggen. Ze leken me bovendien niet opvallend duur.
Moet ik wel bij aantekenen dat ik vooral in de metalafdeling geinteresseerd was.

Brunniepoo schreef:
HMV is toch juist de Free Record Shop van Groot Brittanië? Saai, voorspelbaar en duur.

Helemaal correct. Vergeet daarbij niet het eveneens ongeïnteresseerde en elke vorm van echte muziekkennis ontberende personeel en de gelijkenis is inderdaad in alle opzichten treffend.

wizard schreef:
De 2 HMVs die ik in Engeland van binnen bekeken heb (die in Cambridge en in Londen, Oxford Street) hadden vergeleken met veel Nederlandse platenzaken een erg groot aanbod, en redelijk wat dingen die ik nooit ergens anders had zien liggen. Ze leken me bovendien niet opvallend duur.
Moet ik wel bij aantekenen dat ik vooral in de metalafdeling geinteresseerd was.

Stomtoevallig bij beide geweest (niet specifiek bij de metalafdeling) maar was niet echt onder de indruk. Ze hebben inderdaad best veel maar zag weinig opvallends en de prijzen vielen mij behoorlijk tegen. Als een bijzondere winkelervaring zou ik het ook niet willen omschrijven (van die zaken waar de sfeer van de gekleurde tl's moet komen).

Verder viel het mij in de steden waar ik toen geweest ben (Cambridge, Peterborough, beetje Londen centrum) vooral op hoe schraal het aanbod daar was: het was HMV of een van de vele, vele goede-doelenwinkels (waar je soms nog best wat aardigs kon vinden overigens). Mijn verwachtingen voor later dit jaar, als ik naar Birmingham ga, zijn dan ook niet al te hoog gespannen.

Eigen kan ik zelfs zeggen: toen ik in Engeland was vond ik het nog wel meevallen met het aanbod in Nederland.

Ik heb het over SIngapore he, die is de beste die ze in dat land hebben.. de rest is That Cd shop en heeft op alle 5/6 vestigingen het zelfde

Ducoz schreef:
Ik heb het over SIngapore he, die is de beste die ze in dat land hebben.. de rest is That Cd shop en heeft op alle 5/6 vestigingen het zelfde

Ow, dat is ook wel duidelijk en de kans dat ik daar ooit zal komen is nihil.

Het verbaast me alleen een beetje dat de Free Record Shop van het ene land in een ander land ineens een verademing is. Ik probeer me dan ook voor te stellen dat ik uit Engeland terugkom met een jubelend verhaal over een FRS te midden van alle HMV's. Het wil nog niet echt lukken...

Ik heb bijvoorbeeld nog nooit een platen zaak in Nederland gezien waar ze alles van Buckethead of George Harrison hadden staan, daar wel

Het probleem is natuurlijk altijd ruimte. Hoeveel ruimte heb je als platenzaak beschikbaar om 60 jaar aan rockmuziek aan te bieden? Wat doe je met cd's die je al jaren in je voorraad hebt staan en waar nooit naar wordt gekeken?

Artiesten die helemaal uit de mode zijn? En wie betaalt het prijskaartje van de inkoop van de circa 500.000 cd's die sinds die tijd zijn verschenen? En hoeveel mensen zijn er nog bereid om naar een cd-zaak te komen als alles goedkoper via internet is te bestellen? Als de cd al wordt gekocht natuurlijk, veelal is het ook downloaden, Spotify e.a.

Degene die al deze problemen weet te tackelen, mag van mij de Nobelprijs winnen.

Zaken die tot voor kort nog wel een redelijke voorraad hebben/hadden, zoals Fame, verdwijnen volledig uit het straatbeeld. Wat je nog overhoudt zijn zaken als de FRS, met 500 zeer gangbare titels, verzamelalbums en verder het nieuwe werk van Gordon, Gerard Joling, Jim en Danny De Munck.

Het gaat de laatste tijd wel heel erg hard, met het verdwijnen van platenzaken.

Het gaat al 10 jaar snel met het verdwijnen van platenzaken. Eerst de dorpen, nu de steden.

En even aan meneer van Breukhoven: Laat Fame bestaan, probeer net als HMV om de voorraad in consignatie neer te zetten. Sluit alle free record shops en ga verder proberen om een goeie internet winkel op te zetten. Zodra je top cd`s rond de 10 euro aan kunt bieden en gratis verzenden binnen een termijn van 2 dagen voor elkaar hebt, dan heb je denk ik wel een kans van slagen. In ieder geval minder personeelskosten en met de Fame open ook nog één fatsoenlijke cd winkel i.p.v. een heleboel free record shops waar niemand op zit te wachten.

Ducoz schreef:
Ik heb bijvoorbeeld nog nooit een platen zaak in Nederland gezien waar ze alles van Buckethead hadden

Dat zou ook onmogelijk zijn. Daar heb je al bijna een cd-winkel voor nodig.

kaztor schreef:
De beleving van muziek zal voor die generaties minder intens zijn

Ik begin het al te merken bij leeftijdsgenoten. Die kijken mij enorm raar aan als ik zeg dat ik CD´s koop. De reactie is meestal dan: Ik download alles.

Ik ben dit weekend in Haarlem. Weet iemand daar leuke platenzaken? (in het centrum aub )

Reijersen schreef:
Ik ben dit weekend in Haarlem. Weet iemand daar leuke platenzaken? (in het centrum aub )

D'r is een leuke zaak met veel zwarte muziek (soul, funk, rap, hip-hop) in het centrum, Funky Harlem - Kleine Houtstraat - alleen open op za. Check: www.platenzaken.com

Mjuman schreef:
(quote)

D'r is een leuke zaak met veel zwarte muziek (soul, funk, rap, hip-hop) in het centrum, Funky Harlem - Kleine Houtstraat - alleen open op za. Check: www.platenzaken.com

De naam doet me al glimlachen ga er naar op zoek zaterdag.

In december ga ik een weekje naar Stockholm. Ben heel benieuwd of daar ook nog leuke platen / cd winketjes te vinden zijn. Iemand een idee?

Sunderland schreef:
(quote)

In de lijst ontbreekt Phantasio in de Jordaan (2e Tuindwarsstraat 53). Dit zit er al jaren maar interessanter is is dat het sinds kort in handen is van Concerto.

Kleinere winkel, zelfde aanbod en minder ver fietsen.

Ook dicht!

Platenzaak-Phantasio-sluit-...

Ik vond het aanbod er eigenlijk altijd wel ruk... en ook nog eens erg duur.
Maar dat laatste is niet zo gek, de kosten moeten gedekt worden, maar als je dat doet, verkoop je niet meer omdat iedereen het ergens anders toch goedkoper kan halen.

Het was dan ook een klein winkeltje waardoor ruimte was voor beperkt aanbod. En wat de prijzen betreft, die lagen op het niveau van Concerto, tevens eigenaar van de zaak. Toch menig cd'tje weggehaald voor < tientje.

Wel een aantal keer geweest maar dat moet toch ook alweer jaren geleden zijn, waarschijnlijk in de tijd dat ik nog wel eens naar de Plaatboef ging. Het wordt er allemaal niet beter op...

Plaatboef is stukken beter, en in Rotterdam ook nog eens de goedkoopste.
(prijs ligt vaak onder de 5 euro)

Concerto is ook een bout zaak, heb het niet zo op die Plato varianten.
Het gros van de Plato's heeft een goed en goed geprijsd aanbod, enkelen daar gelaten.
Die concerto en phantasia slaan/sloegen echt alles.

Die in Rotterdam is absoluut een erg fijne zaak maar die in Amsterdam heeft mij nooit geboeid. Het heeft dan ook lang geduurd voor ik doorhad dat die zaak in andere handen was overgegaan.

Dat was al best lang zo, het enige wat de Plaatboef met de andere nog verbond was de naam en de tasjes.

Die in Leiden was(is gesloten) apart, geen goed aanbod en rare prijzen(zeker voor 2e hands).
Die in Den Haag is soms wel leuk, ga er niet heen als je pop zoekt, hebben ze bijna niets van(althans niets bekends) wel hebben ze leuke alternatieve dingen. Metal hebben ze eigenlijk ook niet, wat ze hebben staan is vooral '80s glam metal.
De 1 euro bak is daar wel oké want die vent kan niet sorteren en kocht ik de gehele Ofspring collectie daar uit die bak voor 1 euro p/s. De prijzen liggen daar alleen wel rond de 7 euro of hoger.

In Rotterdam hebben ze verre weg de grootste zaak, en enorm veel aanbod. Er zijn zelfs zoveel CDs en LPs dat die niet in de winkel kunnen en staan deze in de personeelskamer en in de berging(er is echt geen plek meer). Veel van het 2ehands aanbod is daar 3,50 of 5 euro. De nieuw prijs van oudere cds varieert ook vaan van 5 euro tot 10 euro. Tegenwoordig hebben ze recente CDs ook voor 12 a 15 euro liggen, in tegenstelling tot vroeger (18 tot 20 euro).

Veel van mijn collectie komt dan ook van de Rotterdamse plaatboef. Ze hebben zo ongelooflijk veel Pop/rock en punk/metal. Ook hebben ze een boven verdieping met Klassiek, Jazz, Blues, Nederlands, Soundtacks, Spoken word e.d. en LP(pop/rock/metal maar die vooral veel jaren '60/'70).
Ook hebben ze vaak 25 LPs voor 5 euro, als actie. Zitten soms ook aardig wat klassiekers bij

Die in Leiden was lange tijd prima hoor, alleen zijn ze op een gegeven moment niet meegegaan in de algehele prijsverlaging voor tweedehandscd's, waardoor ze nogal duur werden, nauwelijks nog klandizie hadden, naar een kleiner pand gingen en vrij snel daarna helemaal ophielden te bestaan.

Bij de winkel in Haarlem heb ik ook altijd het nodige weggehaald, maar die is helaas ook alweer jaren terziele.

Bij de Plaatboef in Den Haag (die in de Korte Houtstraat, ik weet niet eens of die andere nog bestaat) kom ik geregeld omdat deze praktisch naast mijn werk zit, maar ik neem er maar zelden iets mee. Het zaakje daar schuin tegenover (Empire Records) is trouwens ook best leuk, zeker als je van goodies houdt. Muziek is relatief duur en het aanbod ververst niet echt vaak.

Overigens is Rocky Road ook een leuke zaak, alleen erg duur.

Heeft er iemand ervaring met de winkel Funky Harlem in Haarlem?

Japsuh schreef:
Heeft er iemand ervaring met de winkel Funky Harlem in Haarlem?

Zie mijn opmerking van een paar dagen terug. In het verleden wel eens wat gekocht; kwaliteit goed.

Dit pleit overigens voor een soort service-pagina's mbt platenzaken, assortiment, service, kwaliteit; met opmerkingen van users daarover. Veel vragen keren hier regelmatig terug; en ook de info hierboven van Brunniepoo en Ducoz is handig - je zal maar van ver afgereist zijn om dan ter plekke te ontdekken dat de betrokken zaak tegen valt.

Trouwens vergeten te melden dat ze bij Plaatboef Rotterdam ook uitbulken van de boxsets.
Zo hebben ze nu veel U2, Grateful Dead en the Byrds, om er een paar te noemen, staan.

Allemaal goed geprijsd, en daar valt eventueel over te praten.. weet ik uit ervaring

Sunderland schreef:
Ook dicht!

Platenzaak-Phantasio-sluit-...

Jammer.

Ben er maar 1 keer geweest (voor een instore optreden), maar dat was toch wel een erg leuk winkeltje.

Ducoz schreef:
Die in Leiden was(is gesloten) apart, geen goed aanbod en rare prijzen(zeker voor 2e hands).)

Heb daar toch heel wat verrassende dingen gekocht, ook voor weinig geld. Het was soms een beetje zoeken, vind het nog steeds jammer dat 'ie weg is. Treurig dat ze moesten verhuizen, daarna was het snel gedaan. Dat van het niet meegaan in de algehele prijsverlaging herken ik niet: de laatste keer dat ik er was heb ik nogal een stuk of 8 vrij bekende albums gekocht, allemaal voor 5 euro of minder.

Wat ik wel een dure (en matige) Plaatboef vind is die in Den Haag.

Ducoz schreef:
Trouwens vergeten te melden dat ze bij Plaatboef Rotterdam ook uitbulken van de boxsets.
Zo hebben ze nu veel U2, Grateful Dead en the Byrds, om er een paar te noemen, staan.

Allemaal goed geprijsd, en daar valt eventueel over te praten.. weet ik uit ervaring

Daarnaast kun je er soms ook heel goed slagen voor bootlegs.

Mjuman schreef:
(quote)

Zie mijn opmerking van een paar dagen terug. In het verleden wel eens wat gekocht; kwaliteit goed.

Is het een grote zaak (veel platen, cd's)? Dat blijkt niet echt uit jouw ervaring. Het is jammer dat ze geen website met foto's hebben.

herman schreef:

Heb daar toch heel wat verrassende dingen gekocht, ook voor weinig geld. Het was soms een beetje zoeken, vind het nog steeds jammer dat 'ie weg is. Treurig dat ze moesten verhuizen, daarna was het snel gedaan. Dat van het niet meegaan in de algehele prijsverlaging herken ik niet: de laatste keer dat ik er was heb ik nogal een stuk of 8 vrij bekende albums gekocht, allemaal voor 5 euro of minder.

Hmm, het staat me toch bij dat de prijzen voor tweedehands-cd's daar zeker de laatste paar jaar op de Nieuwe Rijn relatief hoog waren, zeker ook omdat klassiekers nieuw steeds goedkoper werden. Het was in ieder geval een van de redenen dat ik er steeds minder ging kopen (owja, en de vislucht als er markt was )

Gast
geplaatst: vandaag om 06:00 uur

geplaatst: vandaag om 06:00 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.