Muziek / Algemeen / Platenzaken
zoeken in:
0
geplaatst: 3 september 2011, 01:09 uur
Alle Plato winkels vallen onder hetzelfde concern; o.a. inkoop centraal geregeld. Een van de redenen dat zij het nog wel redden. Dus prijsverschillen tussen de Plato's onderling lijken me sterk.
0
geplaatst: 3 september 2011, 01:12 uur
herman schreef:
Ik kom ook wel eens in Plato Rotterdam, maar die hanteert gewoon dezelfde prijzen voor zover ik weet. Smashing Pumpkins albums haal je daar iig wel voor minder dan 17 euro, eerder de helft...
Elpee in Leiden was ik ook wel fan van, maar die is helaas al een paar geleden dicht gegaan.
Ik kom ook wel eens in Plato Rotterdam, maar die hanteert gewoon dezelfde prijzen voor zover ik weet. Smashing Pumpkins albums haal je daar iig wel voor minder dan 17 euro, eerder de helft...
Elpee in Leiden was ik ook wel fan van, maar die is helaas al een paar geleden dicht gegaan.
Nou echt niet hoor, net nog geweest en is gewoon 15 euro
0
geplaatst: 3 september 2011, 01:13 uur
Oldfart schreef:
Alle Plato winkels vallen onder hetzelfde concern; o.a. inkoop centraal geregeld. Een van de redenen dat zij het nog wel redden. Dus prijsverschillen tussen de Plato's onderling lijken me sterk.
Zit je fout, ik kwam laatst bij de Plato in rotterdam met een prijsverschil met een andere plato toen werd mij er op gewezen dat alle vestigingen van Plato alleen qua naam bij elkaar horen, aankopen en eigenaren zijn gewoon afzonderlijk.
Net als de site,komt ook niet over een met de winkels, in grote lijnen.
Die site is van een bepaalde vestiging
0
geplaatst: 3 september 2011, 01:27 uur
Dan is Rotterdam een uitzondering dan. En misschien ook Leiden wel, dat zou best kunnen. De rest van de Plato's ( Zwolle, Apeldoorn , Deventer, Enschede, Utrecht en Concerto) zijn van dezelfde eigenaar.
0
geplaatst: 3 september 2011, 10:41 uur
OKe, Zwolle was ik laatst dat is ook weer een heel ander concept, met van die 2e hands CDs (overigens niet veel).
Net zoals Velvet, ook raar, sommige verkopen ook veel 2e hands(Amsterdam bijvoorbeeld).
Concerto vind ik overigens een verschrikkelijke zaak en lijkt niet verder van een Plato te zijn verwijderd
Net zoals Velvet, ook raar, sommige verkopen ook veel 2e hands(Amsterdam bijvoorbeeld).
Concerto vind ik overigens een verschrikkelijke zaak en lijkt niet verder van een Plato te zijn verwijderd
0
geplaatst: 3 september 2011, 10:51 uur
Plato is deels een soort van vrijwillige filiaalorganisatie (mag wel, moet niet), waar Concerto bijhoort. Verde is het ongeveer zoals Oldfart het omschrijft, qua inkoop etc.Ook pLato in Utrecht heeft sinds kort 2ehands cd's en binnenkort wellicht 2ehands vinyl.
Om eea nog verwarrender te maken is www.plato.nl van iemand die ooit baasje was bij Plato, maar nu niets meer met Plato te maken heeft. De site van Plato zelf heet: www.platomania.nl
Om eea nog verwarrender te maken is www.plato.nl van iemand die ooit baasje was bij Plato, maar nu niets meer met Plato te maken heeft. De site van Plato zelf heet: www.platomania.nl
0
geplaatst: 3 september 2011, 11:06 uur
Jep dat weet ik, maar gros van die prijzen is anders dan in de winkel(wellicht met rereleases e.d.) en dan weten ze je er toch altijd 'vriendelijk' op te wijzen dat je gewoon het volledige bedrag moet neer tellen, omdat de site voor een ander filiaal geld oO
Dat vind ik dan weer de klasse van Sounds Delft, in de winkel kan een CD op LP duurder staan dan op hun site, dan krijg je hem mee voor de prijs op de site, mits je dat zelf opmerkt natuurlijk. (de site hoort ook wel echt bij die zaak). Zo kreeg ik Crosby - If I Could only Remember my Name voor 5 euro mee i.p.v 12 euro, hij zei ook van: Je hebt geluk, voor die prijs kan ik hem niet meer bestellen en komt hij dus ook niet meer binnen.
Voor hun misschien wel vervelend, want zo lopen ze in komsten mis
Dat vind ik dan weer de klasse van Sounds Delft, in de winkel kan een CD op LP duurder staan dan op hun site, dan krijg je hem mee voor de prijs op de site, mits je dat zelf opmerkt natuurlijk. (de site hoort ook wel echt bij die zaak). Zo kreeg ik Crosby - If I Could only Remember my Name voor 5 euro mee i.p.v 12 euro, hij zei ook van: Je hebt geluk, voor die prijs kan ik hem niet meer bestellen en komt hij dus ook niet meer binnen.
Voor hun misschien wel vervelend, want zo lopen ze in komsten mis
0
geplaatst: 3 september 2011, 11:10 uur
Je mag je over een hoop platenzaken druk maken in Nederland maar Plato Delft is daar de prettige uitzondering op. Die loopt als een dolle. Die man koopt ook wat anders in dan menig ander muziekwinkelier. Heel veel import, koopt boxen en splitst die dan op, laatste partijtejs en doet het uitstekend in het budget repertoire (4,99) waar zijn halve winkel mee vol staat (ook onder de schappen).
Nou nog ietsjepietsje vriendelijker personeel (niet allemaal overigens) en het is helemaal bingo!
Nou nog ietsjepietsje vriendelijker personeel (niet allemaal overigens) en het is helemaal bingo!
0
geplaatst: 3 september 2011, 11:18 uur
Ik vind de eigenaar, Leo, een aardige vent. Redelijk veel verstand van muziek(moet ook wel he) en een prima smaak.
Hij stelt het assortiment mooi samen inderdaad, en inderdaad veel goedkoops. Sounds zal het dan ook wel even redden, altijd druk daar een een niet al te dure locatie(wel boven gemiddeld denk ik).
Alleen die Marcel, die andere vent die er geloof ik maandag, dinsdag en woensdag en zaterdag(?) werkt, vind ik een tikkeltje onvriendelijk, maar dat kan aan mij liggen. Als hij zijn lijstje samenstelt voor de site zitten daar nog wel eens missers tussen..
Nee sounds Delft, klasse zaak
Hij stelt het assortiment mooi samen inderdaad, en inderdaad veel goedkoops. Sounds zal het dan ook wel even redden, altijd druk daar een een niet al te dure locatie(wel boven gemiddeld denk ik).
Alleen die Marcel, die andere vent die er geloof ik maandag, dinsdag en woensdag en zaterdag(?) werkt, vind ik een tikkeltje onvriendelijk, maar dat kan aan mij liggen. Als hij zijn lijstje samenstelt voor de site zitten daar nog wel eens missers tussen..
0
geplaatst: 3 september 2011, 13:06 uur
Mjuman schreef:
Ja, www.plato.nl was van Harry Hoving, die in Den Haag een platenzaak had in de Schoolstraat. Eerst nog onder de vlag van de Platoketen, daarna ervan losgeweekt (maar nog wel met hetzelfde beeldmerk en uitstraling, alleen waren de prijzen er naar mijn idee hoger). Die zaak heeft vorig jaar zijn deuren gesloten, nadat hij in 2009 al naar een kleiner en minder tot de verbeelding sprekend pand was verhuisd. De site is ook niet meer in de lucht. Met het verdwijnen van die Plato in 2010 en La La Land in 2011 is het aanbod in het centrum van Den Haag wel erg schraal geworden.
0
geplaatst: 3 september 2011, 13:44 uur
Ducoz schreef:
Ik vind de eigenaar, Leo, een aardige vent. Redelijk veel verstand van muziek(moet ook wel he) en een prima smaak.
Namen ken ik verder niet. Ik weet wel dat er zo'n man loopt met een bepaalde attitude die echt een beetje op je neerkijkt als je niet iets koopt wat in zijn straatje past. Laat staan als er iemand verdwaald binnen loopt om bv. Jan Smit te vragen. Ik denk dat die instelling vroeger nog wel "kon" maar nu moet je als platenzaak toch blij zijn met iedereen die cd's wilt kopen.
maar goed, verder prima zaak inderdaad ik ga nooit met lege handen naar huis

0
geplaatst: 3 september 2011, 13:55 uur
Plato Utrecht hoef je ook niet binnen te lopen met de vraag hoe de nieuwste Coldplay is -loopkje groot risico meewarig te worden aangekeken. Daar is men nogal Excelsior-minded (niet de voetbalclub).
0
Aquila
geplaatst: 3 september 2011, 14:20 uur
Mjuman schreef:
.Ook pLato in Utrecht heeft sinds kort 2ehands cd's
.Ook pLato in Utrecht heeft sinds kort 2ehands cd's
Maar ze kopen het niet zelf in, dat doet Concerto voor ze om het nog weer ingewikkelder te maken.
0
geplaatst: 3 september 2011, 15:13 uur
Aquila schreef:
Maar ze kopen het niet zelf in, dat doet Concerto voor ze om het nog weer ingewikkelder te maken.
(quote)
Nee hoor, Jeroen koopt gewoon zelf in - ik meen op do ochtend tussen 10 en 12 en ook voor vinyl kon ik hem een mailtje sturen met mijn aanbod.
0
Aquila
geplaatst: 3 september 2011, 16:12 uur
Mooi - Dat is dan nieuw, toen ik er naar vroeg verwezen ze me naar Amsterdam. Ik weet niet hoe ze heten, die dame die er vaak is.
Da's goed te weten, ik heb hier twee dozen staan en zit er tegenaan te hikken om naar Concerto af te reizen, zeker vanwege de werkzaamheden in de Utrechtsestraat.
Da's goed te weten, ik heb hier twee dozen staan en zit er tegenaan te hikken om naar Concerto af te reizen, zeker vanwege de werkzaamheden in de Utrechtsestraat.
0
geplaatst: 4 september 2011, 19:51 uur
Toch nog maar eens naar Fame gegaan vanmiddag, wil er uiteindelijk zoveel mogelijk snuffelen.
De hoeveelheid ruimte, ingeruimd voor cd's is de laatste tijd toch wel sterk teruggedrongen, viel me vandaag op. Ik kon er bovendien niet goed mijn draai vinden. Toch vond ik er cd's, door er tegen aan te lopen, die ik normaal niet zo snel opzoek op internet. America, een cd van Rain tree crow.
Dat is nu net het essentiële verschil tussen cd's kopen bij een winkel en op internet. Internet is vaak wel wat goedkoper (ook nu) en je hoeft niet door bakken 'afval' heen zoals bij de FRS. Maar zo'n Fame, die eigenlijk heel veel (ook import) in huis heeft, heeft eigenlijk alleen een goede collectie en veel albums die je "aan liggen te staren" als je de winkel binnen komt.
Ook als je niet bewust zoekt naar het betreffende album. Die kracht, en dat is toch van groot belang inzake het aan de man brengen van albums, die komt met het vertrek van Fame te vervallen.
Want bij Fame kom je dan nog leuke dingen tegen. Wat de FRS op z'n tafels heeft liggen boeit me al jaren niet meer, al was het alleen al omdat overbekend, overtollig, vaak al in bezit, is. De prijzen van de FRS zijn ook ver buiten elke werkelijkheid op het internet, ik begrijp niet waarom Breukhoven daar al zijn kaarten op gaat zetten.
Hij gokt waarschijnlijk op het Gerard Joling publiek.
Hoe dan ook, ik geloof niet meer dat het ooit nog goed komt, met cd-zaken. De aanvang van de ontmanteling van Fame, die je vanmiddag gevoelsmatig al kon vaststellen, is begonnen.
De hoeveelheid ruimte, ingeruimd voor cd's is de laatste tijd toch wel sterk teruggedrongen, viel me vandaag op. Ik kon er bovendien niet goed mijn draai vinden. Toch vond ik er cd's, door er tegen aan te lopen, die ik normaal niet zo snel opzoek op internet. America, een cd van Rain tree crow.
Dat is nu net het essentiële verschil tussen cd's kopen bij een winkel en op internet. Internet is vaak wel wat goedkoper (ook nu) en je hoeft niet door bakken 'afval' heen zoals bij de FRS. Maar zo'n Fame, die eigenlijk heel veel (ook import) in huis heeft, heeft eigenlijk alleen een goede collectie en veel albums die je "aan liggen te staren" als je de winkel binnen komt.
Ook als je niet bewust zoekt naar het betreffende album. Die kracht, en dat is toch van groot belang inzake het aan de man brengen van albums, die komt met het vertrek van Fame te vervallen.
Want bij Fame kom je dan nog leuke dingen tegen. Wat de FRS op z'n tafels heeft liggen boeit me al jaren niet meer, al was het alleen al omdat overbekend, overtollig, vaak al in bezit, is. De prijzen van de FRS zijn ook ver buiten elke werkelijkheid op het internet, ik begrijp niet waarom Breukhoven daar al zijn kaarten op gaat zetten.
Hij gokt waarschijnlijk op het Gerard Joling publiek.
Hoe dan ook, ik geloof niet meer dat het ooit nog goed komt, met cd-zaken. De aanvang van de ontmanteling van Fame, die je vanmiddag gevoelsmatig al kon vaststellen, is begonnen.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 4 september 2011, 20:00 uur
musician schreef:
Maar zo'n Fame, die eigenlijk heel veel (ook import) in huis heeft, heeft eigenlijk alleen een goede collectie en veel albums die je "aan liggen te staren" als je de winkel binnen komt.
Maar zo'n Fame, die eigenlijk heel veel (ook import) in huis heeft, heeft eigenlijk alleen een goede collectie en veel albums die je "aan liggen te staren" als je de winkel binnen komt.
Dat is zo, maar er zit ook een nadeel aan. Er is ook veel wat een platenzaak niet op voorraad heeft. Online is het een kwestie van intypen en voila.
Een enkele keer pak ik m'n excellijst erbij en m'n muziekmappen op de pc en ga ik de lijst af bij een webshop. Dat doe ik echter steeds minder, want meer dan 600 artiesten afgaan kost wel erg veel tijd... Voordeel is dat ik daarna wel weer een tijdje ongeveer op de hoogte ben van de prijzen.
0
Aquila
geplaatst: 4 september 2011, 20:06 uur
musician schreef:
Toch vond ik er cd's, door er tegen aan te lopen, die ik normaal niet zo snel opzoek op internet. America, een cd van Rain tree crow.
??? Wat is dat als ik vragen mag?Toch vond ik er cd's, door er tegen aan te lopen, die ik normaal niet zo snel opzoek op internet. America, een cd van Rain tree crow.
edit: oh, waarschijnlijk een CD van America én eentje van Rain Tree Crow.
0
geplaatst: 4 september 2011, 20:07 uur
Stijn_Slayer schreef:
Dat is zo, maar er zit ook een nadeel aan. Er is ook veel wat een platenzaak niet op voorraad heeft. Online is het een kwestie van intypen en voila.
Jawel, maar wát typ je op een gegeven ogenblik nog in, wat brengt je op goede ideëen?
Een enkele keer pak ik m'n excellijst erbij en m'n muziekmappen op de pc en ga ik de lijst af bij een webshop. Dat doe ik echter steeds minder, want meer dan 600 artiesten afgaan kost wel erg veel tijd... Voordeel is dat ik daarna wel weer een tijdje ongeveer op de hoogte ben van de prijzen.
Ja, dat is ook weer waar. Als ik nu een cd tegen kom, vaak hier op musicmeter, die ik nog wel eens zou willen hebben, zet ik hem in een "ooit nog aan te schaffen" lijstje. Daar kan je dan eventueel mee werken.
Maar je loopt nooit zomaar eens tegen iets geks aan, iets afgeprijsd, waar je in de winkel op het idee wordt gebracht om die cd te kopen.
Ten tijde nog van de verkoop van LP's liet je je vaak ook leiden door wat de LP-zaak draaide. Was ook een goede vorm van promotie en tippen.
0
geplaatst: 4 september 2011, 23:18 uur
musician schreef:
Jawel, maar wát typ je op een gegeven ogenblik nog in, wat brengt je op goede ideëen?
Wat dacht je van Musicmeter.nl ??
0
geplaatst: 5 september 2011, 00:50 uur
musician schreef:
Maar je loopt nooit zomaar eens tegen iets geks aan, iets afgeprijsd, waar je in de winkel op het idee wordt gebracht om die cd te kopen.
Helemaal mee eens. Mede door internet is de mens een gemakdier geworden, en met het toenemen van dat gemak wordt de kick van het winkelen in een muziekzaak de nek omgedraaid.
Ook neemt het volk toe dat je onbegrijpend aan zit te staren als je praat over hoe leuk het wel niet is favoriete albums fysiek te hebben. Mede dankzij die mensen hangen bij al meer muziekzaken de vlaggen halfstok.
Downloaden is een handzaam middel om media te 'proeven' of voor nop in huis te halen, maar het is uiteindelijk een overgewaardeerd verschijnsel dat helaas voor nieuwe generaties de genotsfactor van muziek als een hobby op een onopmerkelijke wijze afvlakt ('Wat is dat, pa, een cd?'). De beleving van muziek zal voor die generaties minder intens zijn en de radio helpt wat dat betreft helemaal al niet meer mee met hun risicoloze eenheidsworst.
Muziek ontdekken wordt hetzelfde als een kroket uit de muur halen: Een vergankelijk product dat, als het je niet aanstaat, meteen al de prullenbak mag verkennen nog voordat het echt een kans krijgt.
0
geplaatst: 5 september 2011, 01:08 uur
Daar sluit ik mij bij aan.
Zelfs als mijn dochter van 3 jaar bepaalde muziek leuk vind, koop ik voor haar het echte album.
Ze is ook echt trots op haar verzameling (buiten Kabouter Plop en K3 is ze ook in bezit van albums van Caro Emerald, Black Eyed Peas, Madonna en Michael Jackson).
Niks mooier dan het echte album in bezit hebben, al ga ik steeds meer via Marktplaats op zoek naar onbrekende albums, of bestel via internetsites. Dit gaat gewoon sneller als wanneer je het via een platenzaak besteld. Die hebben veelal minder albums in huis, omdat het ruimte in beslag neemt, en de garantie er niet is, of de albums verkocht worden; iets wat in deze tijd steeds vaker het geval is.
Zelfs als mijn dochter van 3 jaar bepaalde muziek leuk vind, koop ik voor haar het echte album.
Ze is ook echt trots op haar verzameling (buiten Kabouter Plop en K3 is ze ook in bezit van albums van Caro Emerald, Black Eyed Peas, Madonna en Michael Jackson).
Niks mooier dan het echte album in bezit hebben, al ga ik steeds meer via Marktplaats op zoek naar onbrekende albums, of bestel via internetsites. Dit gaat gewoon sneller als wanneer je het via een platenzaak besteld. Die hebben veelal minder albums in huis, omdat het ruimte in beslag neemt, en de garantie er niet is, of de albums verkocht worden; iets wat in deze tijd steeds vaker het geval is.
0
geplaatst: 5 september 2011, 02:33 uur
Ze is ook echt trots op haar verzameling
....
, heel goed Deric; zo zie je maar; alles een kwestie van opvoeden.
0
geplaatst: 5 september 2011, 09:39 uur
deric raven schreef:
Je bedoelt: Buiten Kabouter Plop, K3 en Black Eyed Peas is ze ook in bezit van Caro Emerald, Madonna en Michael Jackson.

0
geplaatst: 5 september 2011, 11:16 uur
kaztor schreef:
Ook neemt het volk toe dat je onbegrijpend aan zit te staren als je praat over hoe leuk het wel niet is favoriete albums fysiek te hebben.
(quote)
Ook neemt het volk toe dat je onbegrijpend aan zit te staren als je praat over hoe leuk het wel niet is favoriete albums fysiek te hebben.
Het aantal keren dat ik al "Ach, download die dingen gewoon!" gehoord heb...
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 5 september 2011, 11:42 uur
musician schreef:
Running On Empty schreef:
Omdat ook mensen die hier al jaren komen de functie niet blijken te kennen, hierbij nog maar eens: bij elke artiest op MuMe staat onder het tweede tabje "Meer Info" een overzicht van de tien meest vergelijkbare artiesten "Volgens last.fm". Het geeft niet overal een bruikbaar resultaat (o.a. niet bij al te obscure artiesten en ook niet bij artiesten met iets raars in de spelling van hun naam), maar toch ook wel vaak wel. Jammer genoeg valt om onduidelijke redenen zowel Fleetwood Mac als Genesis onder de uitzonderingen, maar bij bijvoorbeeld Yes doet-ie het gewoon.
0
geplaatst: 5 september 2011, 12:18 uur
Spotify verwijst ook vaak naar vergelijkbare artiesten, al vind ik de schifting van artiesten nog niet zo goed als bij Last FM. Wie weet komt dat nog.
0
geplaatst: 6 september 2011, 08:24 uur
Ducoz schreef:
OKe, Zwolle was ik laatst dat is ook weer een heel ander concept, met van die 2e hands CDs (overigens niet veel).
Misschien heeft Amsterdam er meer dan een, maar de Velvet in de Raadhuisstraat is op de plaats gekomen van de Plaatboef die daar zat (voortzetting?), dus dat zou het een en ander kunnen verklaren.
Plato Leiden heeft overigens ook (wat) tweedehands, maar misschien was dat al gezegd.
Plaatboef is overigens ook (al jaren) een nogal aflopende zaak, hoeveel zijn er daar eigenlijk nog van over (Rotterdam, Utrecht, Den Haag, maar verder?)
0
geplaatst: 7 september 2011, 18:04 uur
Voor de gene die toevallig in Singapore komt.
In de City Link Mall zit een HMV, je weet wel die zaak met de hond en de grammofoon speler.
Die hebben een groot aanbod en redelijk goedkoop.(Beatles heb je remasterd voor 10 euro).
Je moet de grote keten daar ontwijken, soort van Free Record SHop, hebben alles opgekocht... Tower Records e.d. ze heten That CD shop, soms leuke dingen maar veel te duur.
In de City Link Mall zit een HMV, je weet wel die zaak met de hond en de grammofoon speler.
Die hebben een groot aanbod en redelijk goedkoop.(Beatles heb je remasterd voor 10 euro).
Je moet de grote keten daar ontwijken, soort van Free Record SHop, hebben alles opgekocht... Tower Records e.d. ze heten That CD shop, soms leuke dingen maar veel te duur.
0
geplaatst: 7 september 2011, 18:27 uur
HMV is toch juist de Free Record Shop van Groot Brittanië? Saai, voorspelbaar en duur.
* denotes required fields.