MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Platenzaken

zoeken in:
FRS: een slechtere aanleiding om platen/cd's te gaan kopen is nauwelijks denkbaar. Dat gezegd hebbend moet ik eerlijk zeggen dat ik sinds het verscheiden van Michel van Da Capo (juli vorig jaar) ik hoogstens driemaal in een lokale platenzaal ben geweest, Plaatboef, op de eerste verdieping. Het aanbod en de prijzen zijn zodanig dat ik mijn heil elders zoek, veelal online, op een enkele beurs of bij de betere vinylzaak elders.

Nee voor je lol ga je al lang geen cd's meer kopen. Muziek scoren in de real world wordt steeds meer een SM-activiteit: hopen op succes met ontzien van beurs

Vette flappen over de toonbank slingeren in ruil voor fine goodies kan nl een iegelijk

Mjuman schreef:
Nee voor je lol ga je al lang geen cd's meer kopen. Muziek scoren in de real world wordt steeds meer een SM-activiteit: hopen op succes met ontzien van beurs

Ideaal is het niet om letterlijk tussen de potten en de pannen (en de waterkokers en de wasmachines) cd's en lp's te kopen, zoals in de Saturn en de Mediamarkt. Maar ja, de prijzen zijn daar wel laag en dat is toch wat we wilden? Of toch niet? Liever gezellig en op zijn minst 15 euro betalen of 'gierig is plezierig' (slogan van Saturn). Ach ik weet het ook niet. Ik denk dat we gewoon veels te verwend zijn met tijd zat om te zeuren op een forumpje over niet zo héél erg belangrijke dingen.

Niet zulke belangrijke dingen? Wel blijft het jammer dat een goede platenzaak in de stad langzaam maar zeker op een met uitsterven bedreigt dier begint te lijken. Het is zonde dat je niet meer even kan zitten in de stad om even naar een album te luisteren. Ook het snuffelen in de bakken blijf ik een gemis vinden. Daarnaast is de service maar zo zo en wat in de bakken staat is niet om over naar huis te e-mailen. Het échte gevoel van muziek kopen is verdwenen en begint in het geheugen te lijken op een oude bruine foto van weleer.

MAS
Ik ben van plan om a.s. vrijdag eens een kijkje te nemen bij de vinyloutlet in Leiden. Heeft iemand hier goede ervaringen mee? (qua hiphop platen)

Gerards Dream schreef:
Niet zulke belangrijke dingen? Wel blijft het jammer dat een goede platenzaak in de stad langzaam maar zeker op een met uitsterven bedreigt dier begint te lijken. Het is zonde dat je niet meer even kan zitten in de stad om even naar een album te luisteren. Ook het snuffelen in de bakken blijf ik een gemis vinden. Daarnaast is de service maar zo zo en wat in de bakken staat is niet om over naar huis te e-mailen. Het échte gevoel van muziek kopen is verdwenen en begint in het geheugen te lijken op een oude bruine foto van weleer.

Klopt helemaal en mooi omschreven, misschien mis ik nog een stukje over het naar huis fietsen met aan je stuur een tas (met LP) die in de wind tegen je been aan klappert.

MAS schreef:
Ik ben van plan om a.s. vrijdag eens een kijkje te nemen bij de vinyloutlet in Leiden. Heeft iemand hier goede ervaringen mee? (qua hiphop platen)

Ik ben geen hiphopkenner, maar ik heb het idee dat er voornamelijk veel 90s en begin 00s hiphop te vinden is. Maar misschien dat iemand anders er iets zinnigers over kan zeggen. Sowieso is de outlet flink veranderd nadat ik er voor het laatst geweest ben (een half jaar terug ongeveer).

Stijn_Slayer
Rudi S schreef:
(quote)

Klopt helemaal en mooi omschreven, misschien mis ik nog een stukje over het naar huis fietsen met aan je stuur een tas (met LP) die in de wind tegen je been aan klappert.

Ben een keer bijna van de fiets gevallen doordat de tas met LP vast kwam te zitten tussen m'n fiets en m'n been.

Ik ben zelf ook eigenlijk steeds minder in de platenzaken te vinden. Steeds minder vind ik wat ik zoek en als ik het dan eens zie, is het tot twee keer zo duur als online. Vinyl heb ik al een tijdje niet meer gekocht, dat draagt er ook aan bij.

Stijn_Slayer schreef:
Ben een keer bijna van de fiets gevallen doordat de tas met LP vast kwam te zitten tussen m'n fiets en m'n been.

Haha, herinneringen. Ik vergat ergens in 1979 een keer dat het glad was. Ging dus op de fiets onderuit en de vinyl plaat klapte plat op het asfalt. Geen schade gelukkig. Het was overigens And Then There Were Three van Genesis.

Vooral met wind tegen was het gevaarlijk met een net gescoorde lp naar huis te fietsen. De plastic tas had als het ware een eigen leven. Het wilde dus dingen die jezelf niet wilde. Regelmatig kwam het dan ook voor dat de plastictas tussen de spaken kwam met als gevolg een lelijke vouw in de hoes waarbij je je zorgen ging maken of de inhoud nog goed was. Bij thuiskomst bleek vaak dat de plaat het avontuur had doorstaan en nog prima af te spelen was, wel baalde ik als een stekker dat de de hoes was beschadigt. Omdit te voorkomen probeerde ik er wel aan te denken een plastic beschrem hoes bij de plaat te kopen. Dit bod enige soelaas, edoch het bleef wel een onderneming om bij stormachtige weer veilig en wel thuis te komen met het kostbare vinyl op fiets.

Stijn_Slayer
Als het even kan laat ik de lp maar gewoon meezwaaien met de wind. Dus met één hand fietsen en de andere hand met de tas ver van de spaken e.d. verwijdert. Heb inderdaad ook al een keer de plaat tussen de spaken gehad, al kon ik de tas gelukkig nog snel terugtrekken.

Met een hand rijden en met de andere hand de lp onder de arm houden is volgens mij de beste methode.

Zwammer schreef:

(...)
Ik besloot nog even langs te gaan bij de Xango, waar ik eigenlijk nog nooit geweest was. Ik wist dat deze platenzaak zich focust op wereldmuziek, maar toch was ik verrast door het grote aanbod. Ik zag veel mooie cd's uit alle uithoeken van de wereld liggen, maar de hoge prijzen (circa 20 euro) voor een cd schrokken me toch wat af. Desalniettemin een winkel om in de gaten te houden. Als er weer eens een vriend of vriendin voor maanden naar Peru of Cambodja vertrekt, kan ik in deze platenzaak wel een album uit het desbetreffende land vinden. Kunnen de wereldreizigers mooi wat muziek beluisteren voordat ze op reis gaan. Ik hoorde de eigenaresse (?) zeggen dat ze proberen van ieder land albums te verkopen. Overigens heb ik begin dit jaar vier maanden in Accra (Ghana) gewoond en het Afrikaanse cd-aanbod van de Xango was bijkans groter dan dat ik in mijn vier Afrikaanse maanden heb gezien.
In Accra heb ik volgens mij ook maar twee kraampjes gezien waar ze legale cd's verkochten. De eerste was een grote electronicawinkel waar ze ook wat cd's verkochten. Toen ik daar in de bakken stond te snuffelen kwam ik zelfs een cd van het Nederlandse BZN tegen (?!?). De andere platenzaak was op een artmarket en daar verkochten ze redelijk wat Afrikaanse en Ghanese muziek. Omdat de originele Ghanese cd's qua drukkwaliteit en uiterlijk veel op kopieën lijken werd het mij niet helemaal duidelijk of het nou illegale of legale cd's waren. In ieder geval heb ik er nog wel een cd gekocht met Ghanese hiplife muziek (leuk genre!) om toch nog iets tastbaars mee te nemen. Overigens had de verkoper ook nog een heleboel oude platen liggen, maar die hadden blijkbaar al dertig jaar in de buitenlucht gestaan want ze zagen er niet meer uit.
Ik heb veel gereisd in Ghana en Togo, maar ben verder niet echt platenzaken meer tegen gekomen. Wel leuk zijn alle cassettebandjes die je nog her en der kan kopen. Een andere enthousiaste westerling heeft daar zelfs een blog aan gewijd, misschien leuk om een keer te checken: Awesome Tapes from Africa - awesometapes.com. Al met al viel het aanbod me toch een beetje tegen, al had ik van eerder gemaakte reizen door Zuid-Amerika en Azië misschien wel moeten weten dat platenzaken toch vooral een westers fenomeen zijn.

Als ik in Utrecht ben, ga ik altijd even bij Xango langs. Ze zijn inderdaad duur, maar ze hebben een leuk aanbod voor de liefhebbers en veel cd's die je in andere winkels nooit tegenkomt.

Ik ga elk jaar naar Ghana op vakantie en ik heb in Accra inmiddels een paar aardige adresjes voor lokale muziek gevonden.
De CD shop in het art center is relatief duur (d.w.z. vergeleken met Nederland nog steeds erg goedkoop) maar heeft een redelijk aanbod (veel legaal), de Silverbird store in de Accra Mall is nog duurder (en je kan er niet afdingen) maar heeft ook een aardig assortiment (en voor zover ik kon zien allemaal legaal), en dan is er nog een winkeltje aan de ring road bij Danquah Circle met een goed aanbod (veel legaal). Als je bepaalde titels zoekt die hij niet op voorraad heeft, gaat de eigenaar voor je op zoek.
Verder zijn er in Accra heel veel kraampjes met vrijwel alleen (vaak illegale) hiplife (het meeste vind ik ongeïnspireerde troep maar er zitten ook erg leuke dingen bij) en computer-gospel, maar soms kan je zomaar een kraampje met een interessanter aanbod tegenkomen.
Ook in de provinciesteden zijn vaak leuke 'adresjes' te vinden voor de muziek van die regio.
Het populairst bij de jeugd zijn de kraampjes waar je (erg illegaal) mp3's op je telefoon kan laten zetten.

Die gast van de Awesome Tapes website heb ik eens ontmoet toen hij in Nederland was, hij heeft ooit een jaar in Ghana gestudeerd. Tegenwoordig heeft hij ook zijn eigen platenlabel, hij brengt muziek uit van Afrikaanse tapes die oorspronkelijk alleen lokaal verkrijgbaar waren.

Misterfool
vraagje: ik ga morgen een dagje naar Tiel. Zijn er nog enkele goede platenzaken in Tiel?

Enkele nog wel
Er zit geen één goede platenzaak in Tiel, Tiel is niet de place 2 B voor goede platenzaken (eigenlijk is Tiel überhaupt niet de place 2 B ), tenzij je verzot bent op jam.

In Tiel zit wel een zaakje dat veel 78toerenplaten verkoopt. Als je op zoek bent naar originele uitgaven van jaren '50 muziek (en ouder) serieus the place 2 B.

Naam en adres? Ik ben wel een fan van (zeer) oude "rommel".

De Zwarte Schijf: http://zwarteschijf.nl/
Adres is Hogestraat 13.

Er staan ook allerlei oude jukeboxen en platenspelers. Hier is een overzicht van de genres die ze in huis hebben, maar de site is wel wat krakkemikkig:
Zwarte Schijf - zwarteschijf.nl

Bij Marillion - Sounds That Can't Be Made (2012):

musician schreef:
Kom onverrichter zake terug, van een poging het album in de stad te kopen, in plaats van via amazon. De Media Markt en de FRS weten bij dit soort bands niet meer waar het over gaat.

Nou in de MM Alexandrium ligt deze cd gewoon op stapel hoor voor 13,99

Ja Amsterdam............. we komen niet allemaal uit het wilde westen. Ik loop de laatste tijd voor dit soort cd's maar liever meteen Plato of Kroese binnen, dan weet ik in ieder geval dat ik zelden misgrijp. De FRS is voor mij hetzelfde als de V&D en de Hema geworden..... en ook MM wordt althans hier steeds marktgerichter in het aanbod.

Bluebird schreef:
Ja Amsterdam............. we komen niet allemaal uit het wilde westen. Ik loop de laatste tijd voor dit soort cd's maar liever meteen Plato of Kroese binnen, dan weet ik in ieder geval dat ik zelden misgrijp. De FRS is voor mij hetzelfde als de V&D en de Hema geworden..... en ook MM wordt althans hier steeds marktgerichter in het aanbod.

Ik bestel zelfs altijd via internet. In Deventer hebben de cd-zaken het moeilijk. Plato is zelfs opgegaan in een boekhandel (niet eens in een aparte gesloten ruimte zodat ze in ieder geval muziek draaien...) en als je goed zoekt scheelt het gewoon behoorlijk met de ouderwetse winkels.

Bluebird schreef:
Ja Amsterdam.............

Gaat u schelden? Alexandrium is Rotterdam hoor

Rogyros schreef:
In Deventer hebben de cd-zaken het moeilijk. Plato is zelfs opgegaan in een boekhandel (niet eens in een aparte gesloten ruimte zodat ze in ieder geval muziek draaien...)

Haha, in die boekhandel heb ik de laatste Asia nog te pakken kunnen krijgen. Deze Marillion komt uit Zwolle, een van de weinige zaken die nog bestaan geloof ik.

vigil schreef:
(quote)

Gaat u schelden? Alexandrium is Rotterdam hoor

Dat zeg ik, Byzantium......... nevermind.

Ik dacht dat je Amsterdam Aan Zee bedoelde.....

Ik ga aankomend weekend naar Luxemburg (stad), heeft iemand nog tips over leuke platenzaken aldaar?

In de laatste Lust For Life magazine (#024 Frank Zappa cover) staat een artikel over Luxemburg. Je hebt daar CD Buttek, Rue Du Marché-aux-Herbes 16 (aanrader) en iets verderop in dezelfde straat is Black Records.

Gaat de FAME nog verder inkrimpen ??

UPDATE:vrijdag 28 september opruimingskoopavond - +/- 10.000 SALE titels - EXTRA BOXENLIJST

Per 1 oktober verlaat FAME de grote hoekruimte waar over het algemeen al ons SALE product te vinden was (de ronde ruimte links in de hoek) om ruimte te maken voor een lunchroom!
Hier kun je tussen het shoppen bij FAME Plaza door genieten van een kopje koffie of zelfs van een lunch met alles er op en eraan.

pjh1967 schreef:
In de laatste Lust For Life magazine (#024 Frank Zappa cover) staat een artikel over Luxemburg. Je hebt daar CD Buttek, Rue Du Marché-aux-Herbes 16 (aanrader) en iets verderop in dezelfde straat is Black Records.

Dank, ik heb het adres genoteerd.

Ponty Mython
Running On Empty schreef:
Gaat de FAME nog verder inkrimpen ??

UPDATE:vrijdag 28 september opruimingskoopavond - +/- 10.000 SALE titels - EXTRA BOXENLIJST

Per 1 oktober verlaat FAME de grote hoekruimte waar over het algemeen al ons SALE product te vinden was (de ronde ruimte links in de hoek) om ruimte te maken voor een lunchroom!
Hier kun je tussen het shoppen bij FAME Plaza door genieten van een kopje koffie of zelfs van een lunch met alles er op en eraan.

Die hoekruimte was toch al niets. Een grote, kale betonnen ruimte waar ze niet eens de moeite hadden genomen om het een beetje des Fames in te richten, waarschijnlijk omdat ze wisten dat het een tijdelijke stek zou zijn. Het is geen gemis in ieder geval. Er lagen daar voornamelijk jazz en klassieke cd's in de uitverkoop.

Ik ben van plan om zaterdag weer eens een dagje te gaan Utrechten. Boudisque en Plato ken ik, maar zijn er nog andere shops waar ik terecht kan voor wat leuke muziek, of moet ik me maar op schoenen en kleding richten?

Ponty Mython schreef:
Ik ben van plan om zaterdag weer eens een dagje te gaan Utrechten. Boudisque en Plato ken ik, maar zijn er nog andere shops waar ik terecht kan voor wat leuke muziek, of moet ik me maar op schoenen en kleding richten?
Als je van wereldmuziek houdt, is Xango (op de Zadelstraat) zeer de moeite waard. De Jazzwinkel (Oudegracht) stelt helaas weinig meer voor, datzelfde geldt ook voor Boudisque. Blader verder dit topic eens door...

Gast
geplaatst: vandaag om 01:02 uur

geplaatst: vandaag om 01:02 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.