Muziek / Algemeen / Platenzaken
zoeken in:
0
geplaatst: 5 december 2012, 12:54 uur
Heel mooi pand - daar niet van. Weet nog dat de Jag van Breuky pontificaal foutgeparkeerd stond op de brug voor de zaak. Parkeerwachter sprak met ontzag over de man - nee hij ging niet schrijven - werkweigering zei ik .Ik vreet records op - binnenkort niet meer, gelukkig - da's net zo min een platenzaak als een Brunawinkel een boekhandel was (maar helaas is de boekhandel ook niet meer wat ie geweest is).
0
geplaatst: 5 december 2012, 13:16 uur
vigil schreef:
Hans B.? Dat was wel een hele grote toch?
Hans B.? Dat was wel een hele grote toch?
Groot en mooi pand maar het was inmiddels meer een souvenir winkel dan een platenzaak. Het gemis is zeer klein, zo niet nihil.
Pand is geschikt voor een Grand Cafe.
0
geplaatst: 5 december 2012, 13:28 uur
Running On Empty schreef:
Groot en mooi pand maar het was inmiddels meer een souvenir winkel dan een platenzaak. Het gemis is zeer klein, zo niet nihil.
Want daar zijn er de afgelopen jaren niet genoeg van geopend in U. (quote)
Het lijkt onderhand wel alsof alleen nieuwe horeca nog kans van overleven heeft - winkels sluiten om de haverklap, maar de nieuwe restaurants en vooral hippige koffiebars vliegen je om de oren.Toch gaat het wel flink bergafwaarts met de lokale middenstand. Een vriendin van mij opent komend jaar namens een groot bedrijf een nieuwe winkel in Utrecht en is daarom nu op zoek naar een pand. Ze heeft het werkelijk voor het uitzoeken - op de Gracht en daar omheen staat al genoeg leeg en er gaat nog veel meer volgen.
0
geplaatst: 5 december 2012, 14:10 uur
Bertus schreef:
Toch gaat het wel flink bergafwaarts met de lokale middenstand. Een vriendin van mij opent komend jaar namens een groot bedrijf een nieuwe winkel in Utrecht en is daarom nu op zoek naar een pand. Ze heeft het werkelijk voor het uitzoeken - op de Gracht en daar omheen staat al genoeg leeg en er gaat nog veel meer volgen.
Toch gaat het wel flink bergafwaarts met de lokale middenstand. Een vriendin van mij opent komend jaar namens een groot bedrijf een nieuwe winkel in Utrecht en is daarom nu op zoek naar een pand. Ze heeft het werkelijk voor het uitzoeken - op de Gracht en daar omheen staat al genoeg leeg en er gaat nog veel meer volgen.
Boekhandel De Slegte op de Oudegracht gaat ook sluiten. Is dat iets?
Alles wat last heeft van Internet lijkt wel ten dode opgeschreven, boekhandels, platenwinkels, electronica, fotozaken etc. Over blijft dan horeca, kapperszaken, etc

0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 5 december 2012, 14:37 uur
Boekhandel De Slegte op de Oudegracht gaat ook sluiten.
Boekhandel De Slegte op de Oudegracht gaat ook sluiten.

Nou wist ik wel dat De Slegte meer een winkel van liefhebbers dan een winkel van mensen met commercieel inzicht is, maar Utrecht is nou niet het eerste het beste filiaal.
0
geplaatst: 5 december 2012, 14:45 uur
Casartelli schreef:

Nou wist ik wel dat De Slegte meer een winkel van liefhebbers dan een winkel van mensen met commercieel inzicht is, maar Utrecht is nou niet het eerste het beste filiaal.
(quote)

Dit is heel kort door de bocht. De Slegte is samen met Selexzys overgenomen door een investeringsbedrijf en de twee boekhandels worden samengebracht onder één dak. Op 4 locaties in NL is dat al gebeurd. De verwachting is dat Utrecht de zgn flagship store gaat worden - in mrt/apr 13 open. In het moderne Selexzys pand op de hoek van de gracht is meer ruimte - dat zal dus de nwe combi-store worden.
Overigens is er onlangs in de Mariastraat een hifi-zaak geopend, hifiklubben, een her/doorstart (deels) van RAF. Boekhandel heeft idd te maken met dezelfde omzetterugval tgv internet, ook kledingbranche heeft fiks te lijden van de recessie.
0
geplaatst: 5 december 2012, 14:45 uur
Alles wat last heeft van Internet lijkt wel ten dode opgeschreven, boekhandels, platenwinkels, electronica, fotozaken etc. Over blijft dan horeca, kapperszaken, etc
Daar kijkt ze wel naar, geloof ik, maar De Slegte heeft de boel behoorlijk uitgewoond (quote)

De winkel die zij opent, krijgt een heel ander concept dan de meeste zaken nu hebben. Het merk gaat er vanuit dat de meeste omzet niet meer in de eigen winkels maar online gemaakt gaat worden. De eigen winkel wordt daarom vooral een showroom, in feite een heel groot uithangbord. Ze hoeft helemaal geen winst te gaan maken, alleen maar zo zichtbaar mogelijk zijn. Een interactieve vorm van reclame, in feite.
edit: dat sluit dus mooi aan bij Mju's opmerking over terugval in de kledingbranche.
0
geplaatst: 6 december 2012, 22:11 uur
0
geplaatst: 6 december 2012, 23:06 uur
Ik hoorde het al eerder, maar kon er nog niets over zeggen omdat het toen nog een gerucht was.
Ik had veel liever gezien dat die achterlijke Velvet dicht ging, bij Eendrachtsplein... walgelijke zaak, toch een goed aanbod(€€€€€€€€).
De Plato, daar in tegen vond ik altijd een fijne zaak en die heeft ook een water diepere betekenis voor mij omdat ik daar mijn eerste 2 CDs ooit kocht, in 2004 kocht ik daar Smoothed Out Slappy Hours en Kerplunk van Green Day..
Het begon er al steeds leger te worden in de zaak.. jammer.
Ik had veel liever gezien dat die achterlijke Velvet dicht ging, bij Eendrachtsplein... walgelijke zaak, toch een goed aanbod(€€€€€€€€).
De Plato, daar in tegen vond ik altijd een fijne zaak en die heeft ook een water diepere betekenis voor mij omdat ik daar mijn eerste 2 CDs ooit kocht, in 2004 kocht ik daar Smoothed Out Slappy Hours en Kerplunk van Green Day..
Het begon er al steeds leger te worden in de zaak.. jammer.
0
geplaatst: 6 december 2012, 23:47 uur
Mjuman schreef:
Dit is heel kort door de bocht. De Slegte is samen met Selexzys overgenomen door een investeringsbedrijf en de twee boekhandels worden samengebracht onder één dak. Op 4 locaties in NL is dat al gebeurd. De verwachting is dat Utrecht de zgn flagship store gaat worden - in mrt/apr 13 open. In het moderne Selexzys pand op de hoek van de gracht is meer ruimte - dat zal dus de nwe combi-store worden.
Overigens is er onlangs in de Mariastraat een hifi-zaak geopend, hifiklubben, een her/doorstart (deels) van RAF. Boekhandel heeft idd te maken met dezelfde omzetterugval tgv internet, ook kledingbranche heeft fiks te lijden van de recessie.
(quote)
Hm in Eindhoven is ook De Slegte en Selexzys samengegaan, eigenlijk is de vestiging van De Slegte gewoon opgedoekt en Selexzys (voorheen hiero Van Pierre) gewoon opengebleven.
In die Selexzys is niets veranderd (buiten de kleding van het personeel) dus mooie winkel, goed gesorteerd.
Wij hebben ook nog een echte platenzaak in Eindhoven, zo'n waar nederlandse artiesten zoals Anne Soldaat, zelf de plaatjes komen brengen.
Ik vind het nog steeds het leukst om in zo'n platenzaakje te shoppen en gun de omzet ook eerder dan online winkels.
0
geplaatst: 7 december 2012, 13:10 uur
Zwammer schreef:
En nog meer slecht nieuws:
Plato Rotterdam sluit deuren « Platenkasten.nl
Ze vallen bij bosjes..
En nog meer slecht nieuws:
Plato Rotterdam sluit deuren « Platenkasten.nl
Ze vallen bij bosjes..
Nu ook bij 3voor12:
3voor12 - Plato Rotterdam sluit: vergrijzing, markt en belabberde popcultuur - 3voor12.vpro.nl
Verbaasd me niet echt dat Plato sluit, de laatste keer dat ik er kwam (eerder dit jaar) was de zaak al behoorlijk uitgekleed ten opzichte van de keer daarvoor (een paar jaar eerder). Desalniettemin jammer.
0
geplaatst: 7 december 2012, 16:12 uur
Ducoz schreef:
Wat is er zo walgelijk dan aan de Velvet in Roffa?
Ik zou het toch niet graag willen stellen zonder dagelijkse FB-updates van dit kaliber:
...Frappante klant #..."meneer, mag ik eens vragen wat u nu draait?''
...Canned Heat, mevrouw.
..."nee, ik kennut ook niet, maar het klinkt leuk."
...Canned Heat, mevrouw.
..."nee, ik kennut ook niet, maar het klinkt leuk."

0
geplaatst: 7 december 2012, 18:24 uur
Wat er zo walgelijk is aan de Velvet in Roffa?
Misschien komt dat omdat ik een stuk jonger ben, dat zou kunnen.
Die mannen die daar staan doen zo uit de hoogte, die oudere meneer met wat langer haar vind ik dan nog wel een sympathieke man.
Over de rest maak ik geen woorden vuil, maar ben er niet over te spreken.
Voor mij begint een fijne platenzaak met een goed assortiment en vriendelijk personeel.
Dat eerste hebben ze zeker, alleen is het nogal overpriced. Veel spul wat zij hebben staan haal je ergens anders voor 3 euro minder of meer zelfs... wat dat betreft zouden ze wel eens wat scherper mogen worden.
Ze hebben ook zo'n 2 voor 15 euro aktie, net zoals Plato.
Probeer alleen maar eens 2 CDs bij elkaar te vinden die zo'n stickertje er op hebben... (en dan niet van die standaard cds uit het bakje bij de muur waar wat midpriced CDs opstaan).
Stap de Velvet in Delft eens binnen, dat is een hele verademing.
Misschien ga ik ze meer waarderen als ik ze volg op Facebook
Misschien komt dat omdat ik een stuk jonger ben, dat zou kunnen.
Die mannen die daar staan doen zo uit de hoogte, die oudere meneer met wat langer haar vind ik dan nog wel een sympathieke man.
Over de rest maak ik geen woorden vuil, maar ben er niet over te spreken.
Voor mij begint een fijne platenzaak met een goed assortiment en vriendelijk personeel.
Dat eerste hebben ze zeker, alleen is het nogal overpriced. Veel spul wat zij hebben staan haal je ergens anders voor 3 euro minder of meer zelfs... wat dat betreft zouden ze wel eens wat scherper mogen worden.
Ze hebben ook zo'n 2 voor 15 euro aktie, net zoals Plato.
Probeer alleen maar eens 2 CDs bij elkaar te vinden die zo'n stickertje er op hebben... (en dan niet van die standaard cds uit het bakje bij de muur waar wat midpriced CDs opstaan).
Misschien ga ik ze meer waarderen als ik ze volg op Facebook

0
geplaatst: 7 december 2012, 18:34 uur
Velvet in Leiden (waar ik net vandaan kom) is ook 10 keer leuker dan die in Rotterdam, waar de muziek inderdaad stevig geprijsd is.
0
ClassicProgRock1
geplaatst: 7 december 2012, 18:41 uur
Na De Kuip en Ahoy!, beiden concertloos, de sluiting van bijna alle poppodia en nu het verdwijnen van de zoveelste platenzaak, verschraald Roterdam steeds verder.
Viva Velvet in Dordrecht, pleisterplaats van rockers en metalheads. Dat is pas een verademing.
Ducoz schreef:
Viva Velvet in Dordrecht, pleisterplaats van rockers en metalheads. Dat is pas een verademing.
0
geplaatst: 7 december 2012, 19:46 uur
Daar liggen m'n muziekroots. Nou ja, eigenlijk bij de voorloper, Simpele Fons...
0
geplaatst: 8 december 2012, 18:28 uur
Ik ben nog van het pre-internet tijdperk en was dan ook gewend om naar de winkel te gaan en lekker LP's te luisteren en te kopen. Kon ik wekelijks mijn hele vrije zaterdag aan besteden. Bij de cd's werd dat op de een of andere manier al minder en nu met het internet is het klaar. Ik vind namelijk alle cd winkels veel te duur. Tuurlijk snap ik dat wel, die mensen moeten ook eten en bijna geen enkele winkel in welke branche dan ook kan tegen internet op. Uit nostalgie en omdat ik vond dat de winkels ook bestaansrecht moesten hebben kocht ik In de eerste jaren van het internet nog veel in winkel, reisde het halve land af (soms ook naar België) omdat ik cd's ook meteen wilde hebben maar uiteindelijk heb ik toch voor mn portemonee gekozen. Jammer voor de winkels, maar ik vertik het voortaan echt om voor veel cd's bijna het dubbele te betalen. Ik koop veel bij cdwow (duurt wel wat langer voordat je een album in huis hebt, maar de prijs en geen verzendkosten vergoedt veel) en heb hier en daar mn adresjes op internet gevonden. Zo gauw de winkels ook cd's zo rond de 10 euro gaan verkopen, ben ik de eerste die weer op de stoep staat!
0
geplaatst: 8 december 2012, 20:32 uur
Hier in België zijn alle platenzaken bijna uitgestorven, waardoor ik meestal naar Gent moet. Hier in Kortrijk is er wel een platenzaak, maar die zit goed verstopt en heeft niet altijd de dingen die ik wil. Daarom ook dat ik meestal op het internet LP's moet kopen.
0
geplaatst: 8 december 2012, 21:01 uur
IllumSphere schreef:
.. maar die zit goed verstopt en heeft veel dingen die ik wil niet.
.. maar die zit goed verstopt en heeft veel dingen die ik wil niet.
Is dat Vlaams?
0
geplaatst: 8 december 2012, 21:12 uur
IllumSphere schreef:
Hier in België zijn alle platenzaken bijna uitgestorven, waardoor ik meestal naar Gent moet. Hier in Kortrijk is er wel een platenzaak, maar die zit goed verstopt en heeft veel dingen die ik wil niet. Daarom ook dat ik meestal op het internet LP's moet kopen.
Hier in België zijn alle platenzaken bijna uitgestorven, waardoor ik meestal naar Gent moet. Hier in Kortrijk is er wel een platenzaak, maar die zit goed verstopt en heeft veel dingen die ik wil niet. Daarom ook dat ik meestal op het internet LP's moet kopen.
Wat is er nog in Kortrijk behalve de Saturn?
0
geplaatst: 8 december 2012, 21:58 uur
Ducoz schreef:
Is dat Vlaams?
(quote)
Is dat Vlaams?
Nee, dat was een fout.

nico1616 schreef:
(quote)
De GTO Distro. Dat is een soort van platenzaak wat zich boven een café bevindt op de Vlasmarkt.
0
geplaatst: 9 december 2012, 04:02 uur
IllumSphere schreef:
Hier in België zijn alle platenzaken bijna uitgestorven, waardoor ik meestal naar Gent moet. Hier in Kortrijk is er wel een platenzaak, maar die zit goed verstopt en heeft niet altijd de dingen die ik wil. Daarom ook dat ik meestal op het internet LP's moet kopen.
Ja,het gebied rond de Groenplaats (+ Koepoortstraat) was nog maar een jaar of zes geleden zo leuk, qua kopen van muziek.
Maar meer dan Fatcat en de Record Collector resteert er niet meer.

Volgens mij heeft Saturn, sinds een jaar of vier aanwezig in het Antwerpse centrum, die anderen grotendeels weggejaagd, voor zover het niet kwam door het downloaden.

De Rotterdamse Nieuwe Binnenweg, ook al zoiets. Dat was in dezelfde periode ook nog een echte 'platenzaken-straat'.
Toen ik laatst in Delft was, viel me op dat het centrum nog meerdere onafhankelijke zaakjes huisvestte. Hopelijk nog voor lang.
0
geplaatst: 9 december 2012, 05:59 uur
Dat FRS aan de Oudegracht dichtgaat verbaast me bepaald niet. De eerste geruchten daarover ging een jaar of vijf geleden al. Toen scheen het al (mede door de huur) een verlieslatende vestiging te zijn. Ik hoorde toen dat de FRS in Hoog Catherijne juist de meeste omzet per m2 van heel Nederland had. Als dat nog zo is is de keuze simpel. Ik heb de indruk dat Hans nog een huurcontract (die zijn vaak vijf jaar) eraan heeft geplakt(, maar dat het nu toch echt einde verhaal is. Het gaat hard met de sluitende FRS winkels en na Lijnbaan Rotterdam is weer een van de grootste winkels dicht. Ik denk dat we inmiddels op minder dan de helft zitten van het aantal winkels dat FRS op zijn hoogtepunt In Nederland had. Utrecht had er in de jaren '90 volgens mij zes, nu nog drie.
Wat me trouwens ook opvalt is dat op het nieuwe station in Rotterdam de FRS ontbreekt. Toen ze in het tijdelijke containerpand zaten en dat anderhalf jaar geleden wegging werd nog aangekondigd dat ze terug zouden komen op het nieuwe station, maar ook dat doen ze dus niet,
Plato Rotterdam verbaast me een beetje meer. Ik had het idee dat die winkel wat drukker was dan Velvet. Maar blijkbaar wil de eigenaar emee ophouden. Ik denk dat Plato best vooruit zou kunnen als eenmanszaak (met een zaterdaghulp). Daar lijkt me de omzet wel voldoende voor. Vraag is alleen hoe lang nog? Want de markt is nog niet uitgekrompen.
Wat me trouwens ook opvalt is dat op het nieuwe station in Rotterdam de FRS ontbreekt. Toen ze in het tijdelijke containerpand zaten en dat anderhalf jaar geleden wegging werd nog aangekondigd dat ze terug zouden komen op het nieuwe station, maar ook dat doen ze dus niet,
Plato Rotterdam verbaast me een beetje meer. Ik had het idee dat die winkel wat drukker was dan Velvet. Maar blijkbaar wil de eigenaar emee ophouden. Ik denk dat Plato best vooruit zou kunnen als eenmanszaak (met een zaterdaghulp). Daar lijkt me de omzet wel voldoende voor. Vraag is alleen hoe lang nog? Want de markt is nog niet uitgekrompen.
0
geplaatst: 13 december 2012, 11:11 uur
voor nog een leuke grote onafhankelijke platenzaak: in Venlo zit SOUNDS, een mega grote zaak waar ik vorig jaar op stuitte met een heel groot divers aanbod en een grote vinyl afdeling
0
geplaatst: 28 december 2012, 10:27 uur
Ondanks dat het niet leuk is dat hij morgen voor goed dicht gaat...
Plato Rotterdam heeft 20% korting op het gehele assortiment(voor wat ze nog hebben staan, de zaak was vorige week al goed leeg).
Plato Rotterdam heeft 20% korting op het gehele assortiment(voor wat ze nog hebben staan, de zaak was vorige week al goed leeg).
0
sendotsklin
geplaatst: 28 december 2012, 17:27 uur
Vanmiddag even bij Plato binnengestapt, treurig om te zien zo'n bijna lege zaak 

0
geplaatst: 28 december 2012, 19:27 uur
Was ik gisteren. Ik wist van de sluiting maar het zat niet in mijn systeem en toen stapte ik binnen......

Jarenlang trouw klant geweest maar ook ik koop mijn cd's daar al lang niet meer omdat het via internet goedkoper is zelfs met verzendkosten erbij. En hoe erg ik het dan ook vind: in dat geval is mijn portemonnee belangrijker.
Toch liep ik er nog wel vaak binnen hoe gek dat ook klinkt.
Ik vond het indertijd toen Sounds zijn deuren sloot echt triest: daar werkte tof personeel.
Overigens was die 20% korting actie een lachertje. Ik kreeg soms bijna de indruk dat ze de cd's bewust in prijs verhoogd hadden naar €19,99.
0
geplaatst: 28 december 2012, 20:10 uur
Plato in Rotterdam, ooit twee keer inkopen gedaan. Even mee door genomen op weg naar Den Haag.
* denotes required fields.