Muziek / Algemeen / Platenzaken
zoeken in:
0
geplaatst: 19 juni 2013, 08:54 uur
De meeste mensen kijken of te veel naar het verleden of te veel naar de toekomst. Sommige bazeren hun stukjes enkel op aannames en vooroordelen. Feit is dat er elke week nog wel een plaat uit komt waar minimaal 20.000 a 25.000 cd's van verkocht worden in Nederland. Natuurlijk kan je dan zeggen "ja maar vroeger was dat 70.000 a 80.000" en dat klopt ook maar dat is geweest en met de cijfers van nu kan je toch heel makkelijk zien dat er nog een markt voor cd's is. Je kan ook wel alleen maar kijken naar de toekomst en zeggen dat er over 8 jaar geen cd's meer zijn daar heb je nu toch ook weinig aan. Overigens werd in 1990 ook verteld dat de LP dood en begraven is, nou dat bleek dus ook wel mee te vallen.
Als een echte detaillist met hart voor muziek en klant (de tijd van een muzikale snob achter de balie is toch wel echt voorbij!) die weet wat zijn klantenkring wil en zoekt kan je nog genoeg centen verdienen. Begin jaren '90 had Nederland procentueel (platenzaken vs. inwoners) het hoogste aantal platenzaken in de wereld. Dat is was voor de fanatici fantastisch maar helemaal gezond was het misschien ook niet. Nu is de huidige entertainmentmarkt natuurlijk ook niet heel gezond maar met een goed beleidsplan (Nieuw en topproduct voor een scherpe prijs en ruime sortering backcatalog in de breedte en niet in de diepte voor de marge) op een niet al te dure locatie moet dat zeker rendabel zijn.
Als een echte detaillist met hart voor muziek en klant (de tijd van een muzikale snob achter de balie is toch wel echt voorbij!) die weet wat zijn klantenkring wil en zoekt kan je nog genoeg centen verdienen. Begin jaren '90 had Nederland procentueel (platenzaken vs. inwoners) het hoogste aantal platenzaken in de wereld. Dat is was voor de fanatici fantastisch maar helemaal gezond was het misschien ook niet. Nu is de huidige entertainmentmarkt natuurlijk ook niet heel gezond maar met een goed beleidsplan (Nieuw en topproduct voor een scherpe prijs en ruime sortering backcatalog in de breedte en niet in de diepte voor de marge) op een niet al te dure locatie moet dat zeker rendabel zijn.
0
geplaatst: 19 juni 2013, 08:56 uur
Ponty Mython schreef:
Die in Amsterdam is dus ook dicht?
Die in Amsterdam is dus ook dicht?
Neen, daar is de voorraad heen van de "instore" Fame winkels.
0
geplaatst: 19 juni 2013, 08:59 uur
Daar ben ik het mee eens. Je moet als ondernemer een gunfactor zien te verkrijgen. Dat geldt niet alleen voor de entertainmentmarkt, maar voor praktisch elke denkbare handel.
0
geplaatst: 19 juni 2013, 11:37 uur
vigil schreef:
Nu is de huidige entertainmentmarkt natuurlijk ook niet heel gezond maar met een goed beleidsplan (Nieuw en topproduct voor een scherpe prijs en ruime sortering backcatalog in de breedte en niet in de diepte voor de marge) op een niet al te dure locatie moet dat zeker rendabel zijn.
Nu is de huidige entertainmentmarkt natuurlijk ook niet heel gezond maar met een goed beleidsplan (Nieuw en topproduct voor een scherpe prijs en ruime sortering backcatalog in de breedte en niet in de diepte voor de marge) op een niet al te dure locatie moet dat zeker rendabel zijn.
Wat is het verschil tussen backcatalog in de breedte en in de diepte?
Ik help het ook hopen dat het rendabel gaat worden voor creatieve ondernemers. Met het wegvallen van bijvoorbeeld de Free Record Shop mag je verwachten dat de overgebleven liefhebbers van het kopen van cd's en lp's terugvallen op de zaken die nog overblijven.
Ogenschijnlijk gaan die het dan ook vooralsnog beter krijgen, als een soort van natuurlijke selectie.
Veel gaat afhangen van het prijskaartje van de (nieuwe) cd's. Ik begrijp ook wel, dat het uit moet kunnen, maar rond de 20 euro vragen voor een cd waar ik online rond 10 pond voor betaal is voor mij alvast geen reden om naar de platenzaak te gaan. En dan ben ik geen downloader.
Hoe groot zal het percentage zijn van weggevallen cd zaken sinds 2005? In 2011 was dat al echt berekend op 30%. Met de FRS als grootste keten in Nederland erbij + alle overige zaken die sinds 2011 zijn gesloten denk ik dat je inmiddels op 70% zit. Met die andere 30% gaat het ook helemaal niet goed, er is geen cd zaak waarmee het goed gaat.
Ik ken een "betere platenzaak" die nog heeft overleefd omdat, behalve de eigenaar, er voor het overige alleen nog vrijwilligers werken.
Ik ben het eens, dat er in de basis een markt blijft voor cd's en cd kopers, net zo goed als dat dat geldt voor lp's.
Maar je zult als verkoper een opzet moeten kiezen die beter aansluit bij de tijd en het verleden ver achter je moeten laten.
0
geplaatst: 19 juni 2013, 13:03 uur
stel je hebt plaats voor 1000 cd's dan kan je er voor kiezen om 1000 verschillende "in de breedte" neer te zetten of 50 titels en dan 20 stuks per titel.
zoals het er nu naar uit ziet gaat de Free met twee derde van de winkels een doorstart maken. In Belgie veranderd er zelfs niets aangezien de Belgische FRS tak gewoon winstmakend is.
0
geplaatst: 19 juni 2013, 16:20 uur
musician schreef:
Had het aan ons gelegen, was het nooit zo ver gekomen met de aftakeling van de platenzaken. En ook ik kijk met enige regelmaat nog wel naar cd's uit de jaren '70 hoewel je na verloop van tijd redelijk compleet begint te raken en aan de andere kant iets nieuws ook heel verfrissend kan klinken.
(quote)
Had het aan ons gelegen, was het nooit zo ver gekomen met de aftakeling van de platenzaken. En ook ik kijk met enige regelmaat nog wel naar cd's uit de jaren '70 hoewel je na verloop van tijd redelijk compleet begint te raken en aan de andere kant iets nieuws ook heel verfrissend kan klinken.
Hoe kan je nou ooit compleet raken? Er is zo ontzettend veel prachtige muziek gemaakt!
0
ClassicProgRock1
geplaatst: 19 juni 2013, 20:41 uur
Hoe kan je nou kijken naar cd's uit de jaren '70? Die bestonden destijds nog helemaal niet!Nu we toch open deuren aan het intrappen zijn...
0
geplaatst: 27 juni 2013, 12:46 uur
Ik lees net dat de Fame in Donner dicht gaat of al is en die in de plaza in Amsterdam gaat ook dicht....waarbij er daar misschien een doorstart wordt gemaakt in augustus.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 27 juni 2013, 13:22 uur
Bakema NL schreef:
Ik lees net dat de Fame in Donner dicht gaat of al is en die in de plaza in Amsterdam gaat ook dicht....waarbij er daar misschien een doorstart wordt gemaakt in augustus.
Jep...
FAME gaat sluiten!
0
geplaatst: 27 juni 2013, 13:43 uur
Treurig Casper!
Ik lees wel dat ze een herstart in augustus overwegen.
De locatie Magna Plaza zal ook wel niet de goedkoopste zijn, Lijkt mij ook één van de problemen. Ze hadden nooit weg moeten gaan op dat hoekje van de Kalverstraat.
Ik heb daar best wel wat weggesleept, in de loop van de jaren. Fame was in die zin altijd leuk dat er ook ruimte was voor mensen die niet van cd's hielden, maar wel van dvd's. Mijn kinderen gingen altijd naar de games.
Maar er zal goed moeten worden nagedacht over de juiste toon bij een herstart.
Lees ik nu eigenlijk tussen neus en lippen door eigenlijk ook niet dat de cd's van de Bijenkorf, die de laatste jaren volgens mij ook van FAME/FRS afkomstig zijn, ook komen te verdwijnen? Zij zullen ook wat nieuws moeten verzinnen of anders het opdoeken van de cd verkoop moeten overwegen.
Ik lees wel dat ze een herstart in augustus overwegen.
De locatie Magna Plaza zal ook wel niet de goedkoopste zijn, Lijkt mij ook één van de problemen. Ze hadden nooit weg moeten gaan op dat hoekje van de Kalverstraat.
Ik heb daar best wel wat weggesleept, in de loop van de jaren. Fame was in die zin altijd leuk dat er ook ruimte was voor mensen die niet van cd's hielden, maar wel van dvd's. Mijn kinderen gingen altijd naar de games.
Maar er zal goed moeten worden nagedacht over de juiste toon bij een herstart.
Lees ik nu eigenlijk tussen neus en lippen door eigenlijk ook niet dat de cd's van de Bijenkorf, die de laatste jaren volgens mij ook van FAME/FRS afkomstig zijn, ook komen te verdwijnen? Zij zullen ook wat nieuws moeten verzinnen of anders het opdoeken van de cd verkoop moeten overwegen.
0
geplaatst: 27 juni 2013, 13:54 uur
hoekje Kalverstraat, 1 miljoen huur per jaar.Niet rendabel te maken.
Wel grappig te lezen dat hij zelf de mogelijkheden bekijkt betreffende een herstart, ik vrees dat hij er zelf weinig over te zeggen heeft.
Wel grappig te lezen dat hij zelf de mogelijkheden bekijkt betreffende een herstart, ik vrees dat hij er zelf weinig over te zeggen heeft.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 27 juni 2013, 13:57 uur
Fame-Bijenkorf verdwijnt ja, dat was al iets langer bekend. Fame-MagnaPlaza was tot voor kort officieel niet met een opheffingsuitverkoop bezig, maar toevallig was ik er afgelopen zaterdag en toen was het er toch wel griezelig leeg voor een niet-opheffingsuitverkoop.
Fame-MagnaPlaza was de doorstart van de eerder met veel bombarie gesloten Fame op de Dam. De doorstart kwam toen wel als een soort verrassing, waarbij mensen zich na de verrassing af gingen vragen of het misschien toch wel een beetje vooraf zo opgezet was, als een manier om van wat personeel (en andere financiële verplichtingen?) af te komen. Soit, zo gaan die dingen.
Maar een tweede doorstart binnen een paar jaar...?
Fame-MagnaPlaza was de doorstart van de eerder met veel bombarie gesloten Fame op de Dam. De doorstart kwam toen wel als een soort verrassing, waarbij mensen zich na de verrassing af gingen vragen of het misschien toch wel een beetje vooraf zo opgezet was, als een manier om van wat personeel (en andere financiële verplichtingen?) af te komen. Soit, zo gaan die dingen.
Maar een tweede doorstart binnen een paar jaar...?
0
geplaatst: 27 juni 2013, 14:06 uur
voor Breukhoven was de doorstart van Fame een principe kwestie, dat kindje mocht niet overlijden. De toko hoefde ook niet extreem veel winst te maken, was ook goed voor de uitstraling van het bedrijf. Tenminste dat zegt hij, ik geloof dat ook wel. Ze werken bij Free (en dus ook bij Fame) met erg weinig fulltime medewerkers en veel met partime jeugd, half contracten en zo, qua personeel zaten ze er al kort op.
0
Onweerwolf
geplaatst: 27 juni 2013, 14:25 uur
Als ik zie dat de nieuwe van The National inclusief verzendkosten online via 10 euro je huis binnen te halen is dan mogen van mij morgen alle platenzaken sluiten wegens compleet overbodig.
0
Ponty Mython
geplaatst: 1 juli 2013, 12:36 uur
Dat zat er wel in nu ze zo ver zijn afgetakeld.
Ik begrijp ook niet dat je als noodlijdend bedrijf je prijzen zo hoog houdt, vergeleken met de concurrentie. Dan lopen op een gegeven moment ook de vaste klanten weg, vooral in crisistijden zoals nu.
Nu is het wachten op de val van Concerto, die er ongetwijfeld aan zit te komen. De laatste keer dat ik er was, een paar maanden terug, was 1/3e van de winkel een tweedehands koopjeswinkel.
Ik begrijp ook niet dat je als noodlijdend bedrijf je prijzen zo hoog houdt, vergeleken met de concurrentie. Dan lopen op een gegeven moment ook de vaste klanten weg, vooral in crisistijden zoals nu.
Nu is het wachten op de val van Concerto, die er ongetwijfeld aan zit te komen. De laatste keer dat ik er was, een paar maanden terug, was 1/3e van de winkel een tweedehands koopjeswinkel.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 1 juli 2013, 12:42 uur
Concerto vind ik ook nog niet zo goedkoop. Met alle concurrentie in Amsterdam duurder zijn dan een zaak als Kroese is gewoon niet handig. Wie veel cd's koopt, gaat voor de twee of drie euro die hij/zij per cd bespaart wel even naar een andere winkel.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 1 juli 2013, 12:45 uur
Ik neem aan dat men zich bij Concerto wel even in de handen gewreven heeft. Natuurlijk heeft Amsterdam nog de nodige stoffige zaakjes met vaag aanbod waar je zo heel af en toe ineens tegen iets leuks aanloopt, maar qua behoorlijk gesorteerde mainstream-muziekwinkels doet met Fame de laatste concurrent toch wel zo'n beetje het licht uit?
0
geplaatst: 1 juli 2013, 13:18 uur
Ja. Concerto zal gedurende enige tijd wel verlicht adem kunnen halen, als één van de weinige alternatieven. In de categorie de betere platenzaak.
In Almere hebben we ook nog een soort Concerto zitten, 'T Oor.
Standaard zijn ze bij nieuwe albums euro's duurder dan Amazon.
Het voordeel is dan wel weer dat je een cd direct kan kopen, wat online meestal een paar dagen scheelt. Nog maar te zwijgen over stakingen in de pakketpost business.
Maar dat je er eens in de zoveel tijd een cd koopt heeft vooral met de factor "gunnen" te maken.
Dan kijk je altijd gelijk even in het 2e hands aanbod (standaard 5 euro per cd), wat op zich ook een interessante extra impuls kan zijn, voor zo'n betere platenzaak.
Door het verdwijnen van Fame en met name de Free Record Shop valt er inderdaad aan de mainstream aanbodkant een hele grote verkoper weg met als automatisch gevolg dat (trouwe) cliënten van deze keten op zoek gaan naar andere oplossingen (= downloaden, streamen, youtube) voor het krijgen van de muziek.
Dat betekent vooral een enorme klap voor Nederlandse artiesten, die inzake grotere winkels alleen nu nog via V&D cd's kunnen verkopen.
Concerto, 't Oor e.a. halen wel een deel van de cliënten van Free Record Shop weg maar lang niet allemaal.
In Almere hebben we ook nog een soort Concerto zitten, 'T Oor.
Standaard zijn ze bij nieuwe albums euro's duurder dan Amazon.
Het voordeel is dan wel weer dat je een cd direct kan kopen, wat online meestal een paar dagen scheelt. Nog maar te zwijgen over stakingen in de pakketpost business.
Maar dat je er eens in de zoveel tijd een cd koopt heeft vooral met de factor "gunnen" te maken.
Dan kijk je altijd gelijk even in het 2e hands aanbod (standaard 5 euro per cd), wat op zich ook een interessante extra impuls kan zijn, voor zo'n betere platenzaak.
Door het verdwijnen van Fame en met name de Free Record Shop valt er inderdaad aan de mainstream aanbodkant een hele grote verkoper weg met als automatisch gevolg dat (trouwe) cliënten van deze keten op zoek gaan naar andere oplossingen (= downloaden, streamen, youtube) voor het krijgen van de muziek.
Dat betekent vooral een enorme klap voor Nederlandse artiesten, die inzake grotere winkels alleen nu nog via V&D cd's kunnen verkopen.
Concerto, 't Oor e.a. halen wel een deel van de cliënten van Free Record Shop weg maar lang niet allemaal.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 1 juli 2013, 13:23 uur
De 2e hands afdeling is eigenlijk de enige reden dat ik enkele keren per jaar bij Concerto kom (en er dan doorgaans ook wel het een en ander meeneem). Als ik op korte termijn een verjaardagscadeau nodig had, ging ik doorgaans naar de Fame, maar dat zal nu wellicht ook vaker de Concerto worden.
Uiteindelijk moet dat soort zaken het voor de verkoop van nieuwe cd's toch vooral van de gelegenheidskoper hebben, want de prijsbewuste muziekliefhebber zal het inderdaad vooral op internet zoeken.
Uiteindelijk moet dat soort zaken het voor de verkoop van nieuwe cd's toch vooral van de gelegenheidskoper hebben, want de prijsbewuste muziekliefhebber zal het inderdaad vooral op internet zoeken.
0
geplaatst: 1 juli 2013, 15:53 uur
In Frankrijk ben ik een paar jaar geleden in een zaak (met meerdere verdiepingen) geweest die alleen maar 2e hands LP's en cd's verkocht: het was er afgeladen vol.
Er blijft een behoorlijke markt bestaan van mensen die geïnteresseerd zijn en blijven in het kopen van geluidsdragers.
Ik heb gisteren bij een carbootsale (godbetere het!
) in Lelystad gisteren 50 dubbele of door cd's vervangen LP's en 40 overtollige cd's verkocht.
Het is zo jammer, dat de detailhandel (blijkbaar) geen goed (totaal-)concept kan bedenken waardoor het verkopen van geluidsdragers wél interessant kan zijn voor winkel en clienten.
Er blijft een behoorlijke markt bestaan van mensen die geïnteresseerd zijn en blijven in het kopen van geluidsdragers.
Ik heb gisteren bij een carbootsale (godbetere het!
) in Lelystad gisteren 50 dubbele of door cd's vervangen LP's en 40 overtollige cd's verkocht. Het is zo jammer, dat de detailhandel (blijkbaar) geen goed (totaal-)concept kan bedenken waardoor het verkopen van geluidsdragers wél interessant kan zijn voor winkel en clienten.
0
geplaatst: 1 juli 2013, 16:03 uur
Dat kunnen ze wel, ze kunnen het alleen niet realiseren omdat het altijd om geld blijft draaien en er nieuw niet veel meer gestunt kan worden met prijzen dan nu al gedaan wordt.. dat wil zeggen een nieuwe CD van 15€ inplaats van 16,50€
Zo lang die prijzen hoog blijven is het niet mogelijk om te blijven 'stunten'. Als winkel kan je de muziek wel gaan bestellen bij CDwow(hun verkoop prijs licht meestal nog euro's onder de Nederlandse inkoop prijs) en ze dan met 2 euro winst verkopen, maar daar schiet je niet mee op. De consument haalt de spullen daar inderdaad net zo goed van dan voor minder.
Een zaak met 80% tweedehands loopt als een tierelier en hebben we niet te klagen
Goed totaalconcept?! Den Haag, Amsterdam, Leiden zijn alleen wel failliet gegaan door een krimpende markt en aanbod...
Zo lang die prijzen hoog blijven is het niet mogelijk om te blijven 'stunten'. Als winkel kan je de muziek wel gaan bestellen bij CDwow(hun verkoop prijs licht meestal nog euro's onder de Nederlandse inkoop prijs) en ze dan met 2 euro winst verkopen, maar daar schiet je niet mee op. De consument haalt de spullen daar inderdaad net zo goed van dan voor minder.
Een zaak met 80% tweedehands loopt als een tierelier en hebben we niet te klagen
Goed totaalconcept?! Den Haag, Amsterdam, Leiden zijn alleen wel failliet gegaan door een krimpende markt en aanbod...
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 1 juli 2013, 16:05 uur
Kennelijk kun je bij Concerto tegenwoordig ook koffie en broodjes kopen. Of dat nou een laatste wanhoopsdaad is of de definitieve vervolmaking van een totaalconcept moet de tijd maar uitwijzen...
0
geplaatst: 1 juli 2013, 16:09 uur
De laatste keer dat ik er was, en jij was er ook, kon dat al hoor. Ik heb daar toen nog een koek gekocht.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 1 juli 2013, 16:11 uur
vigil schreef:
De laatste keer dat ik er was, en jij was er ook, kon dat al hoor. Ik heb daar toen nog een koek gekocht.
Ah, dan was ik in mijn bekende oplettende modus.
En wat vond je daarvan, totaalconcepttechnisch gezien?
0
Fedde
geplaatst: 1 juli 2013, 16:12 uur
Tweedehands is zeker nog wel interessant. Een tweedehands CD zonder kras kun je blind kopen. Die gaat 50 jaar mee. Maar dat mag er dan ook wel goed uitzien. Geen rommelige graaidozen, maar netjes op alfabet en in nieuwe jewel-cases. Heb je smetvrees, dan gaat de CD even in de vaatwasser en klaar ben je. Daar valt misschien nog wel wat op te verdienen.
En wat nieuw betreft: wat mag het kosten? Ik koop een nieuwe CD liever voor 2 euro meer bij de platenzaak om de hoek (Zaanbocht Wormerveer). Inderdaad voor de gunfactor, maar ook om de snelheid. Wat is nou 17 euro als het een goeie plaat is? Vijfentwintig jaar geleden betaalde je ook ruim 40 gulden (de prijs van 20 broden destijds). Nu willen we een CD voor de prijs van 5 broden. Alles is betrekkelijk.
En wat nieuw betreft: wat mag het kosten? Ik koop een nieuwe CD liever voor 2 euro meer bij de platenzaak om de hoek (Zaanbocht Wormerveer). Inderdaad voor de gunfactor, maar ook om de snelheid. Wat is nou 17 euro als het een goeie plaat is? Vijfentwintig jaar geleden betaalde je ook ruim 40 gulden (de prijs van 20 broden destijds). Nu willen we een CD voor de prijs van 5 broden. Alles is betrekkelijk.
0
geplaatst: 1 juli 2013, 16:19 uur
Casartelli schreef:
(quote)
Nou ik had op dat moment wel even een opkikkertje nodig dus in dat opzicht

Wij waren toen met z'n 3-en, ik kan me best voorstellen dat we na een of twee uur snuffelen met een tas vol aankopen even gezellig willen napraten wat we allemaal gezien hebben, gekocht hebben, niet konden vinden e.d.. Kans is groot dat je daarna toch nog even terug loopt na een tip van een ander en wellicht nog wat koopt. Als je daar alleen komt (wat denk ik toch de meeste mensen zullen doen) ga je daar denk ik niet zo snel zitten. Feit is natuurlijk wel dat je met een koek van 2 euro en koffie, thee en frisdrank van iets van 2 euro wel enorme marge's pakt die je niet op (nieuwe) cd's kan verdienen. Ik denk overigens niet dat klanten daar veel problemen van maken want cafe's e.d. vragen minimaal het zelfde.
Het ligt een beetje aan de indeling en hoe je het "ontspan gedeelte" (ik geef toe het klinkt fout) qua inrichting en sfeer het beste kan aansluiten bij je cd-winkel en klantenkring. Ik denk dat het wel toegevoegde waarde kan hebben zeker bij dat soort zaken. Dat zal minder zijn bij bv. Media Markt of Free Record Shop waar mensen minder binding hebben met het bedrijf op zich.
0
geplaatst: 1 juli 2013, 16:35 uur
Ducoz schreef:
Als winkel kan je de muziek wel gaan bestellen bij CDwow(hun verkoop prijs licht meestal nog euro's onder de Nederlandse inkoop prijs) en ze dan met 2 euro winst verkopen, maar daar schiet je niet mee op.
Als winkel kan je de muziek wel gaan bestellen bij CDwow(hun verkoop prijs licht meestal nog euro's onder de Nederlandse inkoop prijs) en ze dan met 2 euro winst verkopen, maar daar schiet je niet mee op.
Misschien dat dan ook wel een van de belangrijkste problemen is? En misschien dat daar dus ook wel een van de oplossingen ligt?
Goed totaalconcept?! Den Haag, Amsterdam, Leiden zijn alleen wel failliet gegaan door een krimpende markt en aanbod... Waar doel je dan precies op? De Plaatboef in die steden? Zo ja, dan ben ik het maar ten dele met je eens. Zo geweldig waren die winkels ook niet (meer, in het geval van Leiden).
0
geplaatst: 1 juli 2013, 16:52 uur
Brunniepoo schreef:
Misschien dat dan ook wel een van de belangrijkste problemen is? En misschien dat daar dus ook wel een van de oplossingen ligt?
(quote)
We hebben in NL sowieso al te maken met 21% btw op cd terwijl dit op boeken 6% is. Tja het ene is cultuur en het andere takkeherrie...
* denotes required fields.