Muziek / Algemeen / Platenzaken
zoeken in:
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 8 juli 2013, 21:54 uur
musician schreef:
Jullie zijn toch ook echte hoofdstedelijke lichten!
Je parkeert gewoon onder de Stopera, steekt de Blauwebrug over, loopt door tot het Leidseplein, linksaf en je bent op de Utrechtstestraat (van alle namen!), even doorlopen en daar zit Concerto. Je kunt er naar toe zonder de Arena ook maar één blik waardig te hoeven keuren
Jullie zijn toch ook echte hoofdstedelijke lichten!

Je parkeert gewoon onder de Stopera, steekt de Blauwebrug over, loopt door tot het Leidseplein, linksaf en je bent op de Utrechtstestraat (van alle namen!), even doorlopen en daar zit Concerto. Je kunt er naar toe zonder de Arena ook maar één blik waardig te hoeven keuren
Het Rembrandtplein, polderlicht?

0
geplaatst: 8 juli 2013, 22:01 uur
Running On Empty schreef:
Ik was zelf op het idee van de de parking bij het Olympisch stadion gekomen, evt. met de fiets in de auto en dan de rest naar Concerto lekker fietsen. Vroeg mij dus af of er betere opties zijn. De Arena is wel erg ver. Was dat het eerste dat in je opkwam?
(quote)
Ik was zelf op het idee van de de parking bij het Olympisch stadion gekomen, evt. met de fiets in de auto en dan de rest naar Concerto lekker fietsen. Vroeg mij dus af of er betere opties zijn. De Arena is wel erg ver. Was dat het eerste dat in je opkwam?
Nee het eerste was gewoon het OV. Totdat het betaald parkeren werd, parkeerde ik altijd in de buurt van het Emmaplein (Oud Zuid zeg maar). Ook Stopera is dusdanig prijzig dat ...
Andere optie is die parkeergarage aan de Marnixstraat (Europarking?) die was relatief goedkoop. Maar wat een provençale met z'n auto in Mokum doet ... beats me!
Vroeger wel eens na een borrel/etentje teruggereden naar huis, maar A'dam uit kost net zoveel tijd als de rest van de afstand (naar Utr, en huis)

@Musican: vraag Cas eens zijn A'dams geboortebewijs te tonen, met die vette babbels van 'em

0
geplaatst: 8 juli 2013, 23:35 uur
Aan zijn avatar te zien komt ie uit een andere streek van het land. 

0
geplaatst: 9 juli 2013, 00:18 uur
Als je parkeert in de Arena doe je dat voor 6 euri voor de hele dag.
Je krijgt dan ook nog 2 retourtjes erbij om met de metro van Amsterdam Arena/Bijlmer naar het centraal station te reizen.
En anders ga je lekker met de trein een blokker of kruitvat kaartje kost 15 euri, kan je de hele dag sporen. En met het openbaar vervoer kost de tram van Centraal station naar rembrandsplein 1.15 euri ook geen geld dus
Je krijgt dan ook nog 2 retourtjes erbij om met de metro van Amsterdam Arena/Bijlmer naar het centraal station te reizen.
En anders ga je lekker met de trein een blokker of kruitvat kaartje kost 15 euri, kan je de hele dag sporen. En met het openbaar vervoer kost de tram van Centraal station naar rembrandsplein 1.15 euri ook geen geld dus
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 9 juli 2013, 10:00 uur
Die avatar staat in elk geval dichter bij mijn wieg dan de hoofdstad.

Voorts toch ook vooral mijn verbazing dat er hier serieus gediscussieerd wordt over per automobiel naar het centrum alhier komen...
0
geplaatst: 9 juli 2013, 10:18 uur
Mjuman schreef:
[
Andere optie is die parkeergarage aan de Marnixstraat (Europarking?) die was relatief goedkoop. Maar wat een provençale met z'n auto in Mokum doet ... beats me!
[
Q park. Onlangs nog geweest. 2 euro per half uur ofzo. Eigenlijk net zo duur als als P1 aan de Pr Hendrikkade. Duur maar wel gemakkelijk.
0
geplaatst: 9 juli 2013, 11:25 uur
kareltjemusic schreef:
Als ik met de auto ga/zou gaan is dit idd de beste optie. Overigens mag je ook elders in de binnenstad uitstappen, zo lang je maar een stempeltje kan overleggen vanuit de binnenstad is het goed.
0
geplaatst: 9 juli 2013, 12:53 uur
Mjuman schreef:
Vroeger wel eens na een borrel/etentje teruggereden naar huis, maar A'dam uit kost net zoveel tijd als de rest van de afstand (naar Utr, en huis)
De parkeergarage bij het Marriott is dan misschien een betere optie, vergelijkbaar qua tarief volgens mij en een wat kortere (wel leuke) wandeling naar Concerto. De optie Olympisch Stadion (8 Euro per dag incl. tramkaartjes) is ook aardig al neem ik dan de fiets. Metro en Tram probeer ik zelf altijd te vermijden (heb een bloedhekel aan OV), liever een leuke wandeling of ik neem de fiets mee achterin.
0
geplaatst: 9 juli 2013, 13:16 uur
Je kunt ook vanaf de A2 aan komen rijden (richting centrum), goedkoop parkeren in de Rivierenbuurt, de tram (lijn 4) pakken in de Rijnstraat en via de Van Woustraat en het Frederiksplein de Utrechtsestraat in. Een ritje van minder dan 10 minuten.
Als oud bewoner van de Trompenburgstraat in de Rivierenbuurt liep ik dat stuk zelfs in mijn Amsterdamse tijd, ook met kinderwagen en al. Leuk stuk om te lopen, met veel winkeltjes enz. Lijn 4 vertrekt ook vanaf station Rai.
Als oud bewoner van de Trompenburgstraat in de Rivierenbuurt liep ik dat stuk zelfs in mijn Amsterdamse tijd, ook met kinderwagen en al. Leuk stuk om te lopen, met veel winkeltjes enz. Lijn 4 vertrekt ook vanaf station Rai.
0
geplaatst: 9 juli 2013, 13:54 uur
Wat is Concerto een heerlijke zaak zeg! Erg groot, veel keus aan cd's en een zeer flinke collectie aan tweedehands. Onmogelijk om daar met lege handen naar buiten te komen. 
Hoewel mijn smaak lang niet zo alternatief is als die van veel andere muziekliefhebbers stond ik aardig versteld van het materiaal dat ze daar hadden. Een hele trits cd's van Cocteau Twins, het complete vroege oeuvre van Echo & the Bunnymen, een handvol albums van The Sound, The Chameleons en The The, twee handenvol Pixies, Pumpkins en Nine Inch Nails. Er zullen ongetwijfeld veel meer winkels zijn waar ze van deze bands wat muziek hebben, maar in deze hoeveelheden ben ik het nog nooit tegengekomen.
Ik heb geen idee hoe tweedehands die tweedehands cd's precies zijn, maar voor 5 euro kun je je daar moeilijk een buil aan vallen lijkt me. Cd's die kapot zijn zullen ze daar niet verkopen en doosjes met zichtbare krassen kun je er zelf makkelijk uitpikken.
En last but not least: het altijd erg fijn om rond te snuffelen in een winkel met een flinke omvang. Als ik weer eens in Amsterdam kom zal ik er zeker weer even binnenwippen.

Hoewel mijn smaak lang niet zo alternatief is als die van veel andere muziekliefhebbers stond ik aardig versteld van het materiaal dat ze daar hadden. Een hele trits cd's van Cocteau Twins, het complete vroege oeuvre van Echo & the Bunnymen, een handvol albums van The Sound, The Chameleons en The The, twee handenvol Pixies, Pumpkins en Nine Inch Nails. Er zullen ongetwijfeld veel meer winkels zijn waar ze van deze bands wat muziek hebben, maar in deze hoeveelheden ben ik het nog nooit tegengekomen.
Ik heb geen idee hoe tweedehands die tweedehands cd's precies zijn, maar voor 5 euro kun je je daar moeilijk een buil aan vallen lijkt me. Cd's die kapot zijn zullen ze daar niet verkopen en doosjes met zichtbare krassen kun je er zelf makkelijk uitpikken.
En last but not least: het altijd erg fijn om rond te snuffelen in een winkel met een flinke omvang. Als ik weer eens in Amsterdam kom zal ik er zeker weer even binnenwippen.

0
geplaatst: 9 juli 2013, 14:00 uur
Concerto is een waanzinnig fijne zaak! In een uurtje loop je de 2ehandsbakken door en daar pik je altijd wel wat uit. Ook nieuwe albums van 1 a 2 jaar oud, nog in het cellofaan, die, om welke reden dan ook, voor 5 a 8 euro worden aangeboden. Laatst 2 promocd's van recente releases voor 3 euro het stuk en de nieuwe van The National voor 8 euri, die ze waarschijnlijk zelf hebben gebruikt bij het afdraaien in de zaak. En elke dag ligt er weer wat nieuws.
De kwaliteit van de echte 2ehandsalbums kan nog wel eens tegenvallen zoals beschreven hoesjes of cd's. Maar dat is meer uitzondering dan regel.
Hopelijk houdt die zaak nog lange tijd het hoofd boven water.
De kwaliteit van de echte 2ehandsalbums kan nog wel eens tegenvallen zoals beschreven hoesjes of cd's. Maar dat is meer uitzondering dan regel.
Hopelijk houdt die zaak nog lange tijd het hoofd boven water.
0
geplaatst: 9 juli 2013, 21:30 uur
Aquila schreef:
[over Keulen]
De Saturn die er zit aan de Hansaring was echt fantastisch voor muziek en films, maar die was tussen Kerst 2010 en Januari 2012 meer dan gehalveerd. Stelt niet veel meer voor, hoewel het voor muziek nog wel beter was dan voor films.
[over Keulen]
De Saturn die er zit aan de Hansaring was echt fantastisch voor muziek en films, maar die was tussen Kerst 2010 en Januari 2012 meer dan gehalveerd. Stelt niet veel meer voor, hoewel het voor muziek nog wel beter was dan voor films.
Niet veel meer voor? Misschien niet bijzonder goedkoop maar toch nog steeds een hele grote cd-winkel waar genoeg te vinden is.
In het straatje er tegenover zitten ook nog twee aardige zaken, een met nieuw materiaal en een tweedehands, vooral ook veel vinyl.
0
geplaatst: 9 juli 2013, 21:50 uur
Op 5 minuten lopen van die Saturn zit Kompakt - label en platenzaak http://www.kompakt.fm/ magisch centrum voor electronic; altijd eigen releases in de aanbieding en veel lp's (oa Gui Boratto) mét cd erbij voor ca 15 euro.
0
Jav-
geplaatst: 11 juli 2013, 14:09 uur
Goed om te horen dat je je vermaakt heb in de Concerto, stoepkrijt. 
Ik ben overigens benieuwd of hier mensen zijn die iemand kennen die bij Concerto of andere Plato winkels werken. Zo ja: weten jullie hoe diegene daar binnen is gekomen? Het lijkt mij heel erg leuk om over een aantal jaar, als m'n studie op een einde loopt (en de Concerto hopelijk nog bestaat
), daar een aantal dagen in de week te werken. Ik zie op de site alleen geen informatie over werken in een Plato winkel. Gaat dit allemaal intern dan wel via kringen van de eigenaren? Ik heb de laatste paar keer een beetje een praatje gemaakt met de verkoper op de pop / rock afdeling, maar ik weet niet of het zinvol is om zoiets (aan hem) te vragen.
Graag jullie ideeën!

Ik ben overigens benieuwd of hier mensen zijn die iemand kennen die bij Concerto of andere Plato winkels werken. Zo ja: weten jullie hoe diegene daar binnen is gekomen? Het lijkt mij heel erg leuk om over een aantal jaar, als m'n studie op een einde loopt (en de Concerto hopelijk nog bestaat
), daar een aantal dagen in de week te werken. Ik zie op de site alleen geen informatie over werken in een Plato winkel. Gaat dit allemaal intern dan wel via kringen van de eigenaren? Ik heb de laatste paar keer een beetje een praatje gemaakt met de verkoper op de pop / rock afdeling, maar ik weet niet of het zinvol is om zoiets (aan hem) te vragen.Graag jullie ideeën!
0
geplaatst: 11 juli 2013, 15:05 uur
Voor dat soort dingen kan je het beste gewoon binnen lopen of naar de desbetreffende vestiging mailen. Platenzaken werken nauwelijks nog met een team groter dan 3/4 man, dus binnenkomen is sowieso al erg lastig. Maar je kan het altijd probren!
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 12 juli 2013, 13:07 uur
Free Record Shop maakt doorstart - Economie - VK - volkskrant.nl
Die zag ik eerlijk gezegd niet meer aankomen. Maar ja, nu Fame nog...
Die zag ik eerlijk gezegd niet meer aankomen. Maar ja, nu Fame nog...
0
geplaatst: 12 juli 2013, 16:08 uur
Zou me niet verbazen als Fame niet terugkeert eerlijk gezegd. Het nieuwe FRS moet wel wat Fame-achtiger worden. Nettere winkels, gericht op een breder, maar vooral ouder publiek en een scherpe prijsstelling.
0
geplaatst: 12 juli 2013, 20:46 uur
Op zich was de FRS nog wel netjes, het kon misschien per vestiging nog wel eens verschillen.
Ik ben ook wel erg benieuwd, of er een koerswijziging gaat plaatsvinden, een andere strategie.
Wat jij aanbeveelt, lijkt mij ook wel logisch.
Ooit was de Free Record Shop, daardoor werden ze ook zo groot, een ware prijsvechter met ook interessante muziek. Het had voor (toen) LP en singles kopers haast een magnetische aantrekkingskracht.
Dat is in de loop van de jaren volledig omgekeerd: cd's en dvd's hadden er de hoogste prijzen en het aanbod was op z'n vriendelijkst gezegd standaard te noemen, zonder interessante zaken.
Ze zullen terug moeten naar hun roots. Het Fame concept was in principe al beter. Verkooptechnisch vond ik de indeling van Fame in Magna plaza, waar ze op de hele bovenste verdieping zaten, een prima uitgangspunt. Per genre zo'n beetje een eigen winkel.
Maar ik kan me ook voorstellen dat ze veel kleiner willen gaan zitten. (Veel) ruimte huren kost veel geld en dat moet met cd's en dvd's worden terugverdiend. Afwachten maar.
Ik ben ook wel erg benieuwd, of er een koerswijziging gaat plaatsvinden, een andere strategie.
Wat jij aanbeveelt, lijkt mij ook wel logisch.
Ooit was de Free Record Shop, daardoor werden ze ook zo groot, een ware prijsvechter met ook interessante muziek. Het had voor (toen) LP en singles kopers haast een magnetische aantrekkingskracht.
Dat is in de loop van de jaren volledig omgekeerd: cd's en dvd's hadden er de hoogste prijzen en het aanbod was op z'n vriendelijkst gezegd standaard te noemen, zonder interessante zaken.
Ze zullen terug moeten naar hun roots. Het Fame concept was in principe al beter. Verkooptechnisch vond ik de indeling van Fame in Magna plaza, waar ze op de hele bovenste verdieping zaten, een prima uitgangspunt. Per genre zo'n beetje een eigen winkel.
Maar ik kan me ook voorstellen dat ze veel kleiner willen gaan zitten. (Veel) ruimte huren kost veel geld en dat moet met cd's en dvd's worden terugverdiend. Afwachten maar.
0
geplaatst: 12 juli 2013, 21:09 uur
Een dagje Leeuwarden bracht me naar een aantal mooie platenzaken die deze stad rijk is. Voor een stad van deze grote hebben ze een groot aanbod met zes winkels. Heel erg divers in het aanbod en zowel nieuwe als tweedehands vinyl. Op mijn blog heb ik een stukje over de verschillende platenzaken in Leeuwarden geschreven.
0
geplaatst: 15 juli 2013, 01:45 uur
Jav- schreef:
Ik zou niet weten waarom je niet gewoon een personeelslid zou kunnen benaderen met je vraag.
Lijkt me de makkelijkste manier als je er toch regelmatig komt.
Wel weet ik dat het personeel wat er werkt zeer ervaren is, dus wellicht dat je bij je zelf te rade kunt gaan of je dat ook bent....
Ik ben overigens benieuwd of hier mensen zijn die iemand kennen die bij Concerto of andere Plato winkels werken. Zo ja: weten jullie hoe diegene daar binnen is gekomen? Het lijkt mij heel erg leuk om over een aantal jaar, als m'n studie op een einde loopt daar een aantal dagen in de week te werken. Ik zie op de site alleen geen informatie over werken in een Plato winkel. Gaat dit allemaal intern dan wel via kringen van de eigenaren? Ik heb de laatste paar keer een beetje een praatje gemaakt met de verkoper op de pop / rock afdeling, maar ik weet niet of het zinvol is om zoiets (aan hem) te vragen.
....alle Plato winkels en Concerto (en de Plato shop-in-shops), behalve Leiden, hebben dezelfde eigenaar (over Utrecht ben ik even niet meer zo zeker, er verandert veel binnen de organisatie).Ik zou niet weten waarom je niet gewoon een personeelslid zou kunnen benaderen met je vraag.
Lijkt me de makkelijkste manier als je er toch regelmatig komt.
Wel weet ik dat het personeel wat er werkt zeer ervaren is, dus wellicht dat je bij je zelf te rade kunt gaan of je dat ook bent....
0
geplaatst: 17 juli 2013, 00:12 uur
Er blijven slechts 30 tot 40 FRS winkels in Nederland open. De overige ruim 100 zijn definitief dicht en komen niet terug. In Belgie blijven alle 70 winkels open. Die staan er blijkbaar veel beter voor dan de Nederlandse. Game Mania is teruggekocht door de oorspronkelijke oprichters van die keten en daar blijven ook de meeste winkels van open. Over Fame geen woord. het lijkt me dat daar definitief het doek voor is gevallen.
Overigens waren DVD's bij FRS niet bepaald duur. Met veel titels waren ze zelfs erg goedkoop (meestal bijvoorbeeld goedkoper dan Mediamarkt, soms zelfs veel) en wat ik handig vind was de voorspelbaarheid in prijsontwikkeling. Ik kon bij veel titels gewoon op gevoel wachten tot ze goedkoper werden en heb zo ladingen DVDs gekocht (ik ben de laatste 10 jaar veel meer een filmliefhebber/verzamelaar, dan een muziekkoper geworden).
Overigens waren DVD's bij FRS niet bepaald duur. Met veel titels waren ze zelfs erg goedkoop (meestal bijvoorbeeld goedkoper dan Mediamarkt, soms zelfs veel) en wat ik handig vind was de voorspelbaarheid in prijsontwikkeling. Ik kon bij veel titels gewoon op gevoel wachten tot ze goedkoper werden en heb zo ladingen DVDs gekocht (ik ben de laatste 10 jaar veel meer een filmliefhebber/verzamelaar, dan een muziekkoper geworden).
0
CHIEP (crew)
geplaatst: 20 juli 2013, 11:18 uur
De Vlaamse FRS mag er misschien beter voorstaan, maar afgaande op de nog steeds halflege rekken zou je dat toch niet zeggen. Het is de laatste maanden imho een erg trieste bedoening geworden. Het is trouwens ook de eerste keer dat ze niet deelnemen aan de koopjesperiode, en dat neem ik hen niet bepaald in dank af.
0
geplaatst: 20 juli 2013, 11:39 uur
starbright boy schreef:
... Over Fame geen woord. ...
Fame gaat zelfstandig verder. (Parool, 19 juli jl.)... Over Fame geen woord. ...
0
geplaatst: 20 juli 2013, 11:49 uur
straks naar Saturn in Kleve waar je meestal een hoop aanbiedingen in kan slaan(recente albums zijn snel al 6 euro) al was de laatste keer dat ik daar was de boekenopmars hard bezig ten koste van de ruimte die aan cd's wordt gegeven
0
geplaatst: 20 juli 2013, 12:45 uur
Ik kan ook altijd prima slagen bij Saturn in Kleve.
Hadden er voor twee weken terug veel rockalbums ( Muse, Linkin Park, Deftones, Led Zeppelin) in de aanbieding.
Hadden er voor twee weken terug veel rockalbums ( Muse, Linkin Park, Deftones, Led Zeppelin) in de aanbieding.
0
geplaatst: 20 juli 2013, 19:29 uur
Tja... ik vraag me af in hoeverre dat nog zin heeft. Sinds de verhuizing naar Magna Plaza heb ik het idee dat Fame een beetje vergane glorie is.
0
geplaatst: 20 juli 2013, 19:58 uur
Ja die 15 Minutes of Fame zijn ondertussen wel voorbij.
Bij mij in de buurt is definitief de FRS onlangs gesloten.
Bij mij in de buurt is definitief de FRS onlangs gesloten.
0
geplaatst: 20 juli 2013, 20:03 uur
Die move naar de Magna Plaza heb ik ook nooit begrepen. Als CD- en DVD-zaak met breed aanbod behoor je tegenwoordig tot de speciaalzaken. Ga dan lekker op een B-locatie zitten met veel doorloop zoals Concerto. Haarlemmerdijk/-straat of Rozengracht lijkt mij persoonlijk een goede optie en niet alleen omdat ik daar redelijk in de buurt woon. 

0
Ponty Mython
geplaatst: 20 juli 2013, 20:14 uur
Ze hadden beter naar de Utrechtsestraat kunnen verkassen, waar ook Concerto gehuisvest is. Daar staat ondertussen genoeg leeg en het scheelt waarschijnlijk ook aanzienlijk in de kosten, aangezien het net buiten het populaire winkelgedeelte van Amsterdam valt. Zo krijgt Concerto ook nog een beetje concurrentie.
Ik vind de nieuwe locatie in het Magna Plaza totaal geen verbetering, vooral omdat je nu steeds naar buiten moet lopen om in een ander stukje winkel te geraken. En de roltrappen zijn zo ingesteld dat je eerst de hele 1e verdieping moet doorkruisen voordat je je naar de 2e verdieping kunt begeven.
Ik las zojuist ook een ander goed punt op de Fame blog: als de winkel nu nog verder moet afslanken om het draaiende te houden, dan kun je de zaak beter gesloten houden. Ze hebben al vijf stappen achteruit gedaan bij de eerste doorstart.
Ik vind de nieuwe locatie in het Magna Plaza totaal geen verbetering, vooral omdat je nu steeds naar buiten moet lopen om in een ander stukje winkel te geraken. En de roltrappen zijn zo ingesteld dat je eerst de hele 1e verdieping moet doorkruisen voordat je je naar de 2e verdieping kunt begeven.
Ik las zojuist ook een ander goed punt op de Fame blog: als de winkel nu nog verder moet afslanken om het draaiende te houden, dan kun je de zaak beter gesloten houden. Ze hebben al vijf stappen achteruit gedaan bij de eerste doorstart.
* denotes required fields.