MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Platenzaken

zoeken in:
tuktak
Opening nieuwe Utrechtse platenzaak Swordfish & Friend

Noujah, het meervoud platen is bijna overdreven, maar wel een leuke dame en dat is ook wat waard!

Schnee
De plaat is een "lifestyle" product geworden. (Waar is dat figuurtje met die naar beneden hangende pompom's gebleven)

De plek - Oudkerkhof - is al een give-away, zeg maar de Utrechtse P.C. Hooft - de vinylschijf als accessoire voor de hipperik. Ik had tienmaal liever gezien dat Da Capo nieuw leven was ingeblazen. Liever een echte treasure trove voor de vinylist dan een dan een hipperik-hang-out. We zullen het wel eens gaan 'uitsjekken' - scepsis heerst

Benieuwd wat voor soorten muziek ze dan aanbieden...

Staat in ieder geval een plaat van Roxy Music op de achtergrond van een van de foto's. Het feit dat ik alleen Crosleys in de verkoop zie voorspeld ook weinig goeds.

Niels gaat vast vooruit op verkenning en dan maak ik wel een diepteanalyse.

Is een leuke dame inderdaad, dochter van de grote Velvet-baas, staat/stond ook regelmatig in de winkel in Leiden en ook betrokken bij Record Store Day. Een enorme muziekfanaat, maar dit initiatief trekt mij ook niet echt.

Dame in kwestie schaut gut aus, maar is niet voldoende voor een retourtje Utrecht mijn inziens.
Zaak ziet er in mijn beleving te steriel en hip uit.
Noem me ouderwets, maar er gaat niks boven een zaak waar kratten vol vinyl staan

Het is een concept/pop up store of hoe ze het tegenwoordig zo hip willen omschrijven. Mij is verteld dat ze tijdelijk in deze dure Utrechtse straat zitten omdat het pand al een tijd leegstaat en het zo voor een gereduceerd tarief kunnen huren. Het zal dus goed kunnen dat ze over een half jaar ergens anders zitten.

Schnee schreef:
De plaat is een "lifestyle" product geworden. (Waar is dat figuurtje met die naar beneden hangende pompom's gebleven)

Hipsters are buying vinyl records, but they aren’t listening to them
Artikel

buizen
Iemand die in deze tijd wat onderneemt en een zaak opzet valt te prijzen, en dan zo'n stoere dame nog wel. Ik wens de zaak veel succes.
Maar goed, heb wat reviews over die draagbare platenspeler gezien.. (youtube).
Voor MuMe'ers (wie/wat dat ook is) heeft de zaak niet veel te bieden denk ik. En voor een mooie tas reis ik niet helemaal naar Utrecht, dan liever meteen door naar Parijs, zover is dat niet.
Als je om de hoek woont is dat nieuwe winkeltje best leuk, een landelijk uitstraling heeft het vast niet.

JoostBo schreef:
Het is een concept/pop up store of hoe ze het tegenwoordig zo hip willen omschrijven. Mij is verteld dat ze tijdelijk in deze dure Utrechtse straat zitten omdat het pand al een tijd leegstaat en het zo voor een gereduceerd tarief kunnen huren. Het zal dus goed kunnen dat ze over een half jaar ergens anders zitten.

Fijn om te weten: ik voel me namelijk niet zo'n concept/pop-up-klant Ik breng m'n doorgaans trouwe klandizie naar een zaak waar ik goed geholpen wordt, het aanbod me aanspreekt en ik waar voor m'n geld krijg. Ik hoef niet geholpen te worden met mijn lifestyle. Desalniettemin zal ik het etablissement toch 'ns 'uitchecken' - voordat het niet meer kan.

buizen schreef:
Voor MuMe'ers (wie/wat dat ook is) heeft de zaak niet veel te bieden denk ik. En voor een mooie tas reis ik niet helemaal naar Utrecht, dan liever meteen door naar Parijs, zover is dat niet.

Nee, je weet maar nooit - komend vanuit het verre Oosten is de Veluwe nauwelijks doorgaanbaar, de grensovergang zelden geopend en worden visa slechts mondjesmaat verstrekt. Bovendien is het ruw volk daar in het midden van het land, zoals menig bezoeker van de grote platenbeurs (april en november) vaak moet ervaren. Nee dan kan je beter 400 km doorrijden naar Parijs, waar hulpvaardige, vriendelijke lieden wonen die je graag helpen in een andere taal dan hun eigen (sic!).

buizen
Mjuman schreef:
(quote)

Nee dan kan je beter 400 km doorrijden naar Parijs, waar hulpvaardige, vriendelijke lieden wonen die je graag helpen in een andere taal dan hun eigen (sic!).

Pfffff..

Mjuman schreef:
Fijn om te weten: ik voel me namelijk niet zo'n concept/pop-up-klant Ik breng m'n doorgaans trouwe klandizie naar een zaak waar ik goed geholpen wordt, het aanbod me aanspreekt en ik waar voor m'n geld krijg. Ik hoef niet geholpen te worden met mijn lifestyle. Desalniettemin zal ik het etablissement toch 'ns 'uitchecken' - voordat het niet meer kan.

Ik had het artikel in de krant hierover gelezen en was er gisteren bijna langs gegaan als de regen mijn route niet had ingekort. Ik verwacht er niet veel van, maar ga binnenkort het vinylaanbod zeker eens checken daar.

Mijn route bleef derhalve beperkt tot een bezoek aan Plato op de Voorstraat. Toch een vraag naar aanleiding hiervan, vooral ook aan mensen die zelf in platenzaken werken.

Bij het doornemen van de 2e hands platenbakken (naast de luisterbalie) viel mij op dat klanten bij het beluisteren van nieuwe LP's deze zelf op de draaitafel mogen leggen en weer in de hoes doen etc. Op zich niets nieuws. Wat mij opviel is vooral hoe slordig mensen daarmee omgaan en men de LP's vol met de vingers op de groeven vastpakt alsof het een broodje kroket is.

Ik huiver dan meteen een beetje bij het idee om wellicht zelf de nieuwe eignaar te worden van zo'n prachtig stuk vinyl met vette vingers en vraag mij dan altijd af waarom je in de winkel niet beter gewoon klanten naar dezelfde CD zou kunnen laten luisteren en de LP lekker in het cellofaan laten zitten voor de uiteindelijke koper. Alternatief zou kunnen zijn dan op zijn minst 'kundig' winkelpersoneel de plaat op de draaitafel te laten leggen, onbereikbaar voor de klant.

Reacties of ben ik de enige?

buizen
Laatst kocht ik bij een marktkraam op een zomerse braderiedag een stel elpees, alvorens daartoe over te gaan vroeg ik de man: "Zeg, zou ik even de plaat zelf mogen bekijken, dus even uit de hoes nemen?" en hij antwoordde: "Mijn ervaring is dat dat voor mensen die dat zoals jij netjes vragen prima kan, voor de lui die ongevraagd met de tengels aan het vinyl zitten moet ik juist oppassen". Maar dit terzijde.

Het onfatsoen en de onverschilligeid van mensen neemt idd hand over hand toe lijkt het wel, verbaas me dan ook niets over die gruwelijke taferelen daar bij Plato. Het zou idd veel vertrouwwekkender zijn en meer uitstraling van service als een medewerker de plaat voor je oplegt. Mensen kunnen blijkbaar niet met die vrijheid omgaan.
Maar wellicht is dat te arbeidsintensief. Anders zeg je er gewoon wat van, als je zoiets ziet (tegen de pleger van de wandaad, niet tegen personeel).

Oeps! Altijd gedacht dat die draaitafel op de balie self-service was voor (aspirant)-kopers van een tweedehandse schijf - die zijn immers niet zo duur en daaraan wil je minder tijd besteden. Ik vind het al erg als ik een (nieuwe) plaat koop die op de draaitafel van de zaak heeft gedraaid - behandeld door het personeel.

Wat je daar beschrijft vind ik een heel slechte zaak, precies om de redenen die jij aanvoert. Mij dunkt moet de zaak zelf of correcte handelwijze toezien; ze bieden zelf die luistermogelijkheid. En een verkoper die een opmerking maakt als ik voorzichtig een plaat inspecteer, dien ik echt van repliek - hoe moet ik anders de waarde van zijn handel bepalen tov de prijs die hij vraagt? Heeft ie daar moeite mee, moet een ander vak zoeken - als je auto koopt, kijk je ook onder de motorkap.

buizen
Eigenlijk zou een zaak sowieso 1 (of 2) 'vaste' nieuwe elpee moeder-luisterexemplaren moeten hanteren. Dus niet maar zo kriskras steeds weer een ander nieuw exemplaar pakken.
En als jij dan een nieuwe elpee koopt heb je ook echt een nieuwe, niet dat luisterexemplaar.
En die luisterexemplaren zo af en toe de verkoop in doen, tegen vermeld voordelig 'demo-prijsje'.
Men doet maar wat tegenwoordig.

buizen schreef:
Eigenlijk zou een zaak sowieso 1 (of 2) 'vaste' nieuwe elpee moeder-luisterexemplaren moeten hanteren. Dus niet maar zo kriskras steeds weer een ander nieuw exemplaar pakken.
En als jij dan een nieuwe elpee koopt heb je ook echt een nieuwe, niet dat luisterexemplaar.
En die luisterexemplaren zo af en toe de verkoop in doen, tegen vermeld voordelig 'demo-prijsje'.
Men doet maar wat tegenwoordig.

Dat is bij sommige kleine releases/aantallen ondoenlijk - precies de reden waarom ik huiverig zou zijn daar nieuw vinyl te kopen. Bij Kompakt in Keulen werkt het wel zo. Als je dan het laatste exemplaar beet hebt, kan je soms horen dat ze wachten op een nieuwe persing - Kompakt heeft zelf aardig wat labels - maar dat je dit exemplaar met korting kunt meenemen.

buizen
Mjuman schreef:
(quote)

Dat is bij sommige kleine releases/aantallen ondoenlijk - precies de reden waarom ik huiverig zou zijn daar nieuw vinyl te kopen. Bij Kompakt in Keulen werkt het wel zo. Als je dan het laatste exemplaar beet hebt, kan je soms horen dat ze wachten op een nieuwe persing - Kompakt heeft zelf aardig wat labels - maar dat je dit exemplaar met korting kunt meenemen.

Ja, bij kleine voorraadaantallen wordt dat idd lastig maar er kan wel zoveel mogelijk naar gestreefd. Voor je echt iets koopt kun je ook vragen de schijf even te mogen zien en als het er niet als nieuw uit ziet (vetvlekken) weiger je dat exemplaar.
Nog een voordeel van internetaankoop dus; je koopt geen geluisterd maar echt nieuw exemplaar.

Mjuman schreef:
Oeps! Altijd gedacht dat die draaitafel op de balie self-service was voor (aspirant)-kopers van een tweedehandse schijf - die zijn immers niet zo duur en daaraan wil je minder tijd besteden. Ik vind het al erg als ik een (nieuwe) plaat koop die op de draaitafel van de zaak heeft gedraaid - behandeld door het personeel.

Tweedehands vinyl mag je volgens mij niet eens beluisteren bij Plato. Ik merk dat ik voor sommige uitgaven steeds meer interesse krijg in nieuw Vinyl (naast de bakken 2e hands die ik koop). Maar nieuw dient ook echt nieuw te zijn dus ik schrok er flink van. Ik ben dan toch geneigd om nieuw Vinyl maar ergens online te gaan bestellen bij Amazon of vergelijkbaar.

Running On Empty schreef:
(quote)

Tweedehands vinyl mag je volgens mij niet eens beluisteren bij Plato. Ik merk dat ik voor sommige uitgaven steeds meer interesse krijg in nieuw Vinyl (naast de bakken 2e hands die ik koop). Maar nieuw dient ook echt nieuw te zijn dus ik schrok er flink van. Ik ben dan toch geneigd om nieuw Vinyl maar ergens online te gaan bestellen bij Amazon of vergelijkbaar.
Tweedehands beluisteren mag daar wel. Je wilt toch altijd even weten of er geen grote tikken te horen zijn?

Running On Empty schreef:
Ik ben dan toch geneigd om nieuw Vinyl maar ergens online te gaan bestellen bij Amazon of vergelijkbaar.

Op dat punt zijn er wel degelijk significante verschillen te constateren:

* via verschillende leveranciers bij Amazon bestelde Talk Talk - Spirit of Eden leidt to fikse kwaliteitsverschillen in Talk Talk - Laughing Stock (Ba da Bing - US vs UK; de eerste wel ok).
* Gene Clark - No Other, een MoV-persing - slecht afgewerkt (hoes raar drukwerk) en vlekken op lp. Nb: het geprezen MoV - heeft dus wel een QA-issue.

Eerlijk gezegd snap ik niet waarom je als winkel dan niet de cd-versie laat horen. De kwaliteit van de platenspeler in de winkel icm koptelefoon is toch zodanig dat je je niet een goed beeld kunt vormen van de geludiskwaliteit. Betekent wel dat je bereid moet zijn tot terugname als iemand een gefundeerde klacht heeft over de kwaliteit. Dat heeft in het verleden wel eens tot issues geleid omdat ik een cd thuis niet kon draaien, terwijl ie in de winkel wel afspeelde. Kreeg ik de opmerking dat ik de schijf zeker gekopieerd had en er nu vanaf wilde. Tja, zoiets doe je dus maar één keer met een (trouwe) klant.

Mjuman schreef:
Eerlijk gezegd snap ik niet waarom je als winkel dan niet de cd-versie laat horen. De kwaliteit van de platenspeler in de winkel icm koptelefoon is toch zodanig dat je je niet een goed beeld kunt vormen van de geludiskwaliteit. Betekent wel dat je bereid moet zijn tot terugname als iemand een gefundeerde klacht heeft over de kwaliteit.

Exact mijn mening dus. Spijker op zijn kop.

JoostBo schreef:
Tweedehands beluisteren mag daar wel. Je wilt toch altijd even weten of er geen grote tikken te horen zijn?

OK dank je. Ik wist het niet zeker. Ik koop er 2e hands meestal een stuk of 10 tegelijk en die ga ik echt niet allemaal zitten beluisteren. Sinds kort bekijk ik ze wel goed na 2 aankopen waar bij thuiskomst onverwijderbare witte verf op de LP bleek te zitten. Over een mindere LP voor 4 of 5 Euro doe ik niet moeilijk en als er dan wat aan mankeert ga ik ook echt niet terug naar de winkel. Ze gaan gewoon in mijn eigen Marktplaats verkoop bak (30 stuks voor 50 Euro of zo). Toen ik de Plato verkoper melding maakte van mijn verf ervaring kreeg ik overigens zonder probleem 9 Euro korting op mijn nieuwe aankoop. Dat was dan wel weer heel erg netjes.

buizen
Je hebt mensen die in de winter de CV een graadje hoger zetten om het 'behaaglijk' te krijgen en nog wat Ice-tea uit de keuken halen;
Je hebt mensen die de grote eikenhouten blokken op het haardvuur hebben liggen en (samen) gebiologeerd naar de vlammen kijken, en in diep gesprek onder het genot van een goed glas wijn en fantastische muziek zijn;
Je hebt mensen die zo'n zilverkleurig plastic schijfje met een luid knakkend geluid dat je door merg en been gaat uit zo'n transparant plastic hoesje peuteren en in een lade schuiven en op start drukken;
Je hebt mensen die met een glimlach de mooie grote hoes bekijken en de plaat met kant 1 en kant 2 van de livedubbelaar, jawel de vinylschijf, op het plateau plaatsen, de naald bekijken, en even later danst de naald door de groef en terwijl je geniet van de muziek kijk je naar het draaien van jouw plaat (zoals de vlammen van het haardvuur).

Tja.
Je hebt CDmensen en je hebt vinylmensen.

buizen schreef:
Je hebt CDmensen en je hebt vinylmensen.

Leuke site gevonden voor vinylmensen...
LP Cover Lover

Met schitterende hoezen zoals onderstaande:
http://lpcoverlover.com/wp-content/uploads/2014/06/MDS00085-500x498.jpg
http://33.media.tumblr.com/tumblr_lkmnodghLZ1qztc0bo1_500.jpg

Aan de rechterkant van de pagina staat onder BLOGROLL ook nog een rijtje interessante links.

buizen
Stalin schreef:
(quote)

Leuke site gevonden voor vinylmensen...
LP Cover Lover

Met schitterende hoezen zoals onderstaande:
(afbeelding)
(afbeelding)

Aan de rechterkant van de pagina staat onder BLOGROLL ook nog een rijtje interessante links.

He geweldig, Stalin. Echte camp die hoezen, houd ik erg van

Ponty Mython
Mijn god, die nieuwe zaak in Utrecht is echt het toppunt van 'being hipster'.

buizen
Ponty Mython schreef:
Mijn god, die nieuwe zaak in Utrecht is echt het toppunt van 'being hipster'.

Oh?! Jij bent er geweest? Met die draagbare pick-up-koffers? Was het nog wat?

https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpa1/v/t35.0-12/10647402_694641740616259_642233202_o.jpg?oh=9af8227cf39967b84e49249e0fa19a85&oe=5406AA6B&__gda__=1409710196_08ec725e2339999c636d137e01046a08
http://2.bp.blogspot.com/-Gs3_mptkMvI/U5SD33kfw9I/AAAAAAAAHEo/niORgfNSdqk/s1600/hoogcatharijne.jpg
Ik ondersteun graag beginnende kunstenaars, deze week weer 2 nieuwe werken gekocht. Het eerste is gemaakt met piepschuim, in een aquarium, op de kop gefotografeerd. Op 1.10 breed laten printen. Het 2e werkje is zo'n 30 cm breed. Leuk om voor relatief weinig geld een wand vol met werk van jong talent te hebben.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:44 uur

geplaatst: vandaag om 19:44 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.