MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Platenzaken

zoeken in:
Ponty Mython schreef:
Mijn god, die nieuwe zaak in Utrecht is echt het toppunt van 'being hipster'.

Winkeltje wordt gerund door de dame die de Crosley's bij Record Store Day introduceerde. Kennelijk niet veel meer handelsvoer dan die specifieke spelert en het publiek dat ze koopt (=tieners, hipsters en zondagsdraaiers (ik verkoop ze zelf ook in de zaak..) ).

Dit wordt ondertussen het raarste topic van de hele site - opgezet als hang-out voor de vinylisti komen nu in een bestek van een paar uur uiterst uiteenlopende uitingen aan bod: van big melons (welke was nou de 'tiet van goan'?) waarvan de kunstmatig- en kunstzinnigheid niet is vast te stellen tot artistieke uitingen die als hoesontwerp niet zouden misstaan.

Ponty Mython
buizen schreef:
(quote)

Oh?! Jij bent er geweest? Met die draagbare pick-up-koffers? Was het nog wat?

Ben niet binnen geweest, wel even naar binnen gegluurd. Hippe inrichting met een hoop hippe, kleurrijke dingetjes aan de muur. Weinig vinyl. Het heeft nog het meest weg van een kruising tussen een coffeebar en een lifestyle winkel. Leuke meid, dat dan weer wel, maar als je van platen houdt en een hekel hebt aan hipsters en meelopers, dan is doorlopen naar Plato, Plaatboef of elders geadviseerd.

Hoef ik daarvoor dus niet speciaal voor naar Utrecht.
Volgens mijn zus ben ik toch al geen hipster, maar gewoon ouderwets

Ik ga eind vd middag bij kameraad langs, die afgelopen dagen door het huis van zijn overleden oom is gegaan.
Hij heeft kennelijk een auto vol spul, waaronder 3 verhuisdozen vol vinyl.
Op zichzelf erg sneu allemaal, maar wellicht zit er nog wat moois tussen.

kippenhok
pureshores schreef:
daar ben ik vorige week ook geweest (Music & Video Exchange)-kwam ook met een volle tas weer buiten

Sister Ray records in Berwick street is naar de overkant verhuist en heeft alles nu overzichtelijker staan met vinyl in de kelder.
Reckless Records zit er ook nog voor vinyl obscuur en veel 90's materiaal.

Jammer dat de mega HMV in Oxford street nu verhuist is naar een veel kleiner pand een eind verderop richting John Lewis.

In Brixton zitten ook nog wat vinylzaakjes, in Brick Lane kun je veel vinyl vinden in de 2e handszaken en ik ben bij Finsbury park uit de metro gegaan en daar is ook nog 1 en ander te vinden

Kun je wat tips doorgeven wat betreft Finsbury Park?

Ik heb jarenlang in London gewoond en ben erg bekend met alles wat verder is genoemd in dit topic, maar het klinkt of ik volgende week als ik weer in de stad ben maar eens op Finsbury park aanmoet voor wat nieuws

De HMV bij Bond Street (richting John Lewis) zit er trouwens al jaren. Wel jammer dat de grote HMV nu weg is, maar 2 winkels in 1 straat leek me al iets teveel.

wij waren aan de achterkant van het metrostation onder een tunnel doorgegaan en dan een paar straatjes doorgelopen langs tig kledingwinkels, daar zaten een paar winkels met 2e hands vinyl (kartonnen dozen buiten). Je loopt er wel zo voorbij als je niet oplet .

In Enfield schijnt ook veel vinyl te vinden te zijn-dat is mijn stop voor de volgende keer mocht ik weer in London komen-want ik ben usually in Southampton en mn mates daar zijn niet zo happig op London, dus zal wel een solo tripje worden

Mjuman schreef:
tot artistieke uitingen die als hoesontwerp niet zouden misstaan.

Ik dacht dat ik in het topic Kunst had gepost. Ging even iets mis, blijkbaar.

Telamon
buizen schreef:

Het ligt in de bedoeling om eind deze maand nog eventjes naar Berlijn te rijden. Volgens mij heb je daar wel goede vinylzaken in punk en metal. Ga er geen dagenlange zoektochten houden maar vantevoren even speuren op internet kan geen kwaad. Mocht iemand nog tips over een goede Berlijnse platenzaak hebben dan hoor ik dat graag. (ja, de vraag is hier al eens voorbij gekomen).

En? Heb je er wat ontdekt?

buizen
Telamon schreef:
(quote)

En? Heb je er wat ontdekt?

Ben niet in Berlijn geweest, het is niet doorgegaan. En de komende weken ziet het er ook niet best uit. Begin oktober zouden we weg kunnen, hoop dat het lukt.
Inmiddels al wat platenzaken gevonden, via internet.
Een vraag hier stellen heeft geen enkele zin. Zeker niet op korte termijn.

Nieuwe zaak in Utrecht 'uitgecheckt' - hij staat er overigens nog steeds. Was trouwens geen goede move, mijn lief was erbij en die ontdekte dus dat er binnenkort een B-One (damesmode) zaak opengaat aan de overkant - ik voel nu al de pecuniaire pijn.

Maar goed de dame was aardig en behulpzaam: "zoekt u iets speciaals" - tja, "ik zoek alleen maar speciale dingen" en de eerste tsjek, de re-issues van Slowdive pakte al negatief uit; er waren 2 kleine vakjes met tweedehands, "dat gaan we uitbreiden" en idd beste vreesharten, de angst is gerechtigd: op zo'n Crosley draaide een prachtexemplaar van de eerste van Roxy Music. Typisch een geval van Stil verdriet, tranen van binnen

Hipperik-uitstraling heeft zo zijn prijs

De collectie aldaar is samengesteld door DJ. St. Paul die bij Tivoli draait (draaide?) omdat "hij zo'n gevarieerde smaak heeft". Ik zit toevallig nu een interview met de dame te lezen, vandaar. In de jaren 70 en 80 was de lp een muziekdrager en nu is het een life-style product, een manier om te laten zien dat je van muziek houdt...

Dat jullie het even weten!

vigil schreef:
De collectie aldaar is samengesteld door DJ. St. Paul die bij Tivoli draait (draaide?) omdat "hij zo'n gevarieerde smaak heeft". Ik zit toevallig nu een interview met de dame te lezen, vandaar. In de jaren 70 en 80 was de lp een muziekdrager en nu is het een life-style product, een manier om te laten zien dat je van muziek houdt...

Dat jullie het even weten!

Gelukkig zijn daar ook sites zoals deze voor - dan heb je iig meer info en meer humor

Telamon
buizen schreef:
Ben niet in Berlijn geweest, het is niet doorgegaan. En de komende weken ziet het er ook niet best uit. Begin oktober zouden we weg kunnen, hoop dat het lukt.
Inmiddels al wat platenzaken gevonden, via internet.
Een vraag hier stellen heeft geen enkele zin. Zeker niet op korte termijn.

gelukkig ga ik begin november

Mjuman schreef:
(...)en idd beste vreesharten, de angst is gerechtigd: op zo'n Crosley draaide een prachtexemplaar van de eerste van Roxy Music. Typisch een geval van Stil verdriet, tranen van binnen
Hipperik-uitstraling heeft zo zijn prijs

Maarre...... niks gekocht dus?

Ik geef toe, er is niets mis met een gaaf exemplaar van het eerste album van Roxy Music. Maar vermoedelijk heeft 95% van het clientèle op de één of andere manier al wel een kopie van deze klassieker in huis.

Telamon schreef:
(quote)

Even zoeken gewoon - de vraag is vaker gesteld - meerderen zijn er geweest; er is een user die er de helft van het jaar woont

Rechtsboven, vergrootglas "zoek bericht of user" - zoekstring: "Berlijn" - voila!

musician - nee nitsj. Ik spaar mijn budget voor een trip naar Keulen/Bonn (ik pm je wel 'ns) en/of de grote november platenbeurs; ik ben selectiever/voorzichtiger geworden (qua releases en qua prijs).

Verder 70s stuff is goed te vinden (betaalbaar en kwaliteit); blijkbaar was men toen nog zuiniger op de platen

buizen
Telamon schreef:
(quote)

Tof zeg. Check dan tevoren even deze site, een geweldig naslagwerk over hip of historisch of culinair of rockend of punkend Berlijn.

Telamon
Weet ik Mjuman, daardoor kwam ik bij t berichtje van buizen terecht. Als hij in aug wel was geweest had hij wellicht wat ervaringen hier kwijt gekund.

@buizen Ja die blog heb ik via jou ook ontdekt. Ziet er op t eerste gezicht handig uit. Moet er in nov heen met zo'n 80 mbo leerlingen, meerendeel dames.
Dus naast de winkeltips zoek ik nog de juiste uitgaansgelegenheden.

Telamon schreef:
Moet er in nov heen met zo'n 80 mbo leerlingen, meerendeel dames.
Dus naast de winkeltips zoek ik nog de juiste uitgaansgelegenheden.

Probeer met 80 man anders ff langs de deurstoppers van Club Berghain te komen

Telegraph
Rolling Stone

Telamon
Leuk, nieuw lijstje in aantocht: LP Top 50

Nu nog een mooi tv-programma erbij maken!

'Vinyl beleeft comeback in ...

Ik was vanmiddag even bij de lokale platenboer, ik was van de 6 bezoekers ogenschijnlijk de jongste
Overigens als daar "jongelui"komen, kopen die vinyl.

Gisteren sinds tijden weer eens bij Concerto geweest.

Prachtige zaak, eigenlijk zaken. Ik had enkel de tijd om de vinyl afdeling beter te bekijken. Erg veel nieuw spul, prachtig, wat een keuze. Bij de tweedehands platen vond ik het aanbod redelijk en gemiddeld wat duurder dan elders (8 Euro voor platen die je elders voor 5 Euro aantreft). In de koopjeskelder moet je net iets van je gading treffen, maar vond ik weinig interessant. Platen voor 2 tot 4 Euro die je elders wellicht in 1 Euro bakken aantreft.

Er wordt bij Concerto wel beter gelet op de mensen die zelf LP's draaien (dat ze er geen geen vette vingers op zetten etc, werd iemand op aangesproken, prima) en sommige vinyl exemplaren worden kennelijk helemaal niet gedraaid. Die wil men kennelijk in het folie splinternieuw houden voor de uiteindelijke koper. Prima ontwikkeling. Die gast achter de toonbank was er bijzonder helder over tegen iemand die iets wilde beluisteren.

Ik kom er snel eens terug.

Ponty Mython
Rudi S schreef:
Ik was vanmiddag even bij de lokale platenboer, ik was van de 6 bezoekers ogenschijnlijk de jongste
Overigens als daar "jongelui"komen, kopen die vinyl.

Ik vraag me af of ze er ook naar luisteren, of dat de plaat onaangeroerd in zo'n hippe blokjeskast van IKEA verdwijnt.

tnf
...waar dan ook al een heel arsenaal aan de 'juiste' boeken in staat, waarvan je je óók al af kan vragen of ze daadwerkelijk gelezen worden.

Ponty Mython schreef:
(quote)

Ik vraag me af of ze er ook naar luisteren, of dat de plaat onaangeroerd in zo'n hippe blokjeskast van IKEA verdwijnt.

Dat is met zo;n Crosley platenspeler niet eens zo'n slecht idee
Ik heb toch wel het idee dat bij veel "jongelui"de ontdekking vh vinyl best serius is.
Oude verstandige muziek veteranen weten inmiddels dat ze met de CD beter af zijn

Onweerwolf
Rudi S schreef:
Oude verstandige muziek veteranen weten inmiddels dat ze met de CD beter af zijn

Inderdaad. Vinyl kopen in 2014 vind ik persoonlijk echt bijzonder vreemd, laat staan tapes.

kippenhok
pureshores schreef:
wij waren aan de achterkant van het metrostation onder een tunnel doorgegaan en dan een paar straatjes doorgelopen langs tig kledingwinkels, daar zaten een paar winkels met 2e hands vinyl (kartonnen dozen buiten). Je loopt er wel zo voorbij als je niet oplet .

In Enfield schijnt ook veel vinyl te vinden te zijn-dat is mijn stop voor de volgende keer mocht ik weer in London komen-want ik ben usually in Southampton en mn mates daar zijn niet zo happig op London, dus zal wel een solo tripje worden

Mijn dank is groot

Gisteren weer terug van een trip naar Brighton en London. Was blij verrast te zien dat de shops in Brighton na 10 jaar niets veranderd zijn.

Wel jammer dat de Music Exchange in Notting Hill duidelijk minder spul in voorraad heeft, en die in Camden zelfs gesloten lijkt te zijn . Ook jammer dat veel van de zaken in London (nog) geen platenspelers hebben voor het beluisteren van de elpees. Het kunnen verifieren of er sprake is van groove damage is een stuk lastiger over internet! Ik had best 90 euro willen betalen voor een 2e hands elpee, maar zonder te beluisteren is dat toch een behoorlijke gok.

ben je ook bij Finsbury Park geweest?

kippenhok
pureshores schreef:
ben je ook bij Finsbury Park geweest?

Nee, helaas hadden we het te druk met sociale verplichtingen. Ik weet nu wel wat je bedoelt; het is inderdaad een leuke buurt en ik hoop er binnenkort even heen te kunnen!

Voor de geïnteresseerden heb ik naast de complete lijst met platenzaken op Platendraaier nu ook alle winkels in beeld gebracht op kaart met foto erbij. Ik heb nu alle platenzaken in Nederland erop staan en zal binnenkort dit ook voor België doen.

Mooie zaak heb je op je omslag, Hugo

Gast
geplaatst: vandaag om 18:11 uur

geplaatst: vandaag om 18:11 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.