Muziek / Algemeen / Platenzaken
zoeken in:
0
geplaatst: 2 november 2014, 21:04 uur
Mjuman schreef:
Land oj? Vinyl kan je ook draaien op een woonboot; al is dat met de duurdere spelers (Transrotor) soms lastig
(quote)
Land oj? Vinyl kan je ook draaien op een woonboot; al is dat met de duurdere spelers (Transrotor) soms lastig
Op deze opmerking ga ik mooi niet happen naar Peijnenburg...

0
geplaatst: 2 november 2014, 21:12 uur
Maar ik snap je opmerking wel - Discogs is US van origine; de canonisering en codificering van collector's items zal daar zo vergevorderd zijn dat de kans dat je in the Big Apple 'koopjes' kunt doen, welhaast nihil is. Je kunt er mooie dingen vinden, maar dan moet je niet op een 'tight' budget staan.
De impact van die codificering is ook hier steeds meer merkbaar, getuige de vraagprijzen op Marktplaats, eBay en op de grote platenbeurs .
Op 991.com Rare CDs, rare vinyl records, LPs, albums, Vinyl, CD singles, memorabilia & music discography en eil.com rare vinyl records, 7", 12", albums, LPs, singles, CDs, CD singles & music memorabilia including imports, new, collectable, promo, vintage, withdrawn & deleted at esprit. We buy & sell record collections kan je ook mooi spul vinden - heb je wel een brede beurs nodig!
De impact van die codificering is ook hier steeds meer merkbaar, getuige de vraagprijzen op Marktplaats, eBay en op de grote platenbeurs .
Op 991.com Rare CDs, rare vinyl records, LPs, albums, Vinyl, CD singles, memorabilia & music discography en eil.com rare vinyl records, 7", 12", albums, LPs, singles, CDs, CD singles & music memorabilia including imports, new, collectable, promo, vintage, withdrawn & deleted at esprit. We buy & sell record collections kan je ook mooi spul vinden - heb je wel een brede beurs nodig!
0
kippenhok
geplaatst: 3 november 2014, 11:05 uur
Mjuman schreef:
Maar ik snap je opmerking wel - Discogs is US van origine; de canonisering en codificering van collector's items zal daar zo vergevorderd zijn dat de kans dat je in the Big Apple 'koopjes' kunt doen, welhaast nihil is. Je kunt er mooie dingen vinden, maar dan moet je niet op een 'tight' budget staan.
Dat is ook mijn ervaring.
Zoals altijd zijn er dingen duurder in de US, en ook zat wat lekker goedkoop is. Wij komen elke keer in elk geval met tassen vol koopjes weer terug. Alleen geen vinyl (meer).
0
geplaatst: 3 november 2014, 14:28 uur
Mjuman schreef:
En ook in diverse kleinere zaken zoals Velvet in Amersfoort. Bizarre prijzen daar voor 2e hands vinyl.
Ik zie het wel de komende trip naar Amoeba. Is het te duur dan ben je in een paar stappen op de CD afdeling of zelfs weer buiten

0
tuktak
geplaatst: 8 november 2014, 11:09 uur
Independent label market + Londons brewers market aanstaande 29 november in Londen:
Goede muziek en goede biertjes, klinkt als de hemel!
0
geplaatst: 8 november 2014, 11:39 uur
tuktak schreef:
Independent label market + Londons brewers market aanstaande 29 november in Londen:
(embed)
(embed)
Hebben we ook in A'dam - iets kleinschaliger, maar toch:
https://nl-nl.facebook.com/OnafhankelijkeLabelMarkt - volgens volgend jaar weer in april.
0
tuktak
geplaatst: 8 november 2014, 13:21 uur
Mijn Google vond dat ook idd. Dan valt extra goed op hoe armoedig de Nederlandse labelcultuur is.
0
geplaatst: 8 november 2014, 14:03 uur
tuktak schreef:
Mijn Google vond dat ook idd. Dan valt extra goed op hoe armoedig de Nederlandse labelcultuur is.
Soms moet je bereid zijn om dingen een kans te geven
Je kan natuurlijk ook stellen dat zowel omvang van bevolking als historie - Engeland heeft nou eenmaal een traditie van indie labels, sinds de late 70s -niet in Nederlands voordeel werken .Excelsior heeft - net als Fabric een abonnementsysteem, maar afgaand op berichten hier is dat niet echt een succes. Denk ook dat zo'n markt in Duitsland meer succes zou hebben - meen dat op initiatief van Kompakt zoiets al 'ns is geweest

0
geplaatst: 12 november 2014, 15:05 uur
Naar aanleiding van mijn bezoek aan platenzaken in Amsterdam heb ik een blogbericht geschreven over het aanbod in de stad.
Ben ook wel benieuwd wat jullie favoriete platenzaak in Amsterdam is. Het is vooral mooi om te zien dat elke muziekwinkel daar zijn eigen unieke collectie heeft en daardoor ook een mooie klantenkring opbouwt.
Ben ook wel benieuwd wat jullie favoriete platenzaak in Amsterdam is. Het is vooral mooi om te zien dat elke muziekwinkel daar zijn eigen unieke collectie heeft en daardoor ook een mooie klantenkring opbouwt.
0
geplaatst: 12 november 2014, 16:03 uur
Mijn favoriet is Distortion. Gewoon omdat de platen die ik zoek alleen daar liggen.
Verder mis ik Independent Outlet. Hoewel dit geen pure platenzaak is (want skateboards en kleding) vormt nieuw vinyl een groot onderdeel van het assortiment.Goede selectie in de hardere genres.
Verder mis ik Independent Outlet. Hoewel dit geen pure platenzaak is (want skateboards en kleding) vormt nieuw vinyl een groot onderdeel van het assortiment.Goede selectie in de hardere genres.
0
kippenhok
geplaatst: 12 november 2014, 16:21 uur
HugovdBos schreef:
Naar aanleiding van mijn bezoek aan platenzaken in Amsterdam heb ik een blogbericht geschreven over het aanbod in de stad.
Leuk stukje! Wordt dit de aanzet naar een nieuwe serie? Ik de meeste van die zaken in A'dam ben ik zeer regelmatig te vinden, maar van andere plaatsen hoor ik graag wat meer!
Heb je trouwens zelf nog wat aansgeschaft?
0
geplaatst: 12 november 2014, 16:28 uur
itchy schreef:
Mijn favoriet is Distortion. Gewoon omdat de platen die ik zoek alleen daar liggen.
Deze staat wel in de lijst met platenzaken, maar ik ben niet in deze winkel geweest vandaar dat die ook niet in het artikel is terug te vinden.
0
geplaatst: 12 november 2014, 16:34 uur
kippenhok schreef:
Leuk stukje! Wordt dit de aanzet naar een nieuwe serie? Ik de meeste van die zaken in A'dam ben ik zeer regelmatig te vinden, maar van andere plaatsen hoor ik graag wat meer!
(quote)
De laatste maand zijn weer verschillende artikelen verschenen over platenzaken in Nederlandse steden. Ik heb alle steden met meerdere platenzaken inmiddels wel bezocht maar niet van elke plaats staat een stukje online (sommige bezoeken waren namelijk nog voordat ik aan de blog begon). Ik schaf zo nu en dan wat aan (nu rond de 600 platen). Dit jaar wat minder gekocht ivm met de financiën als student zijnde.
0
geplaatst: 13 november 2014, 08:04 uur
tuktak schreef:
(embed)
(embed)
Ik vertrek 27 november voor een lang weekend op de fiets naar London en zou hier wel even kunnen kijken

0
geplaatst: 13 november 2014, 18:10 uur
HugovdBos schreef:
Naar aanleiding van mijn bezoek aan platenzaken in Amsterdam heb ik een blogbericht geschreven over het aanbod in de stad. Ben ook wel benieuwd wat jullie favoriete platenzaak in Amsterdam is. Het is vooral mooi om te zien dat elke muziekwinkel daar zijn eigen unieke collectie heeft en daardoor ook een mooie klantenkring opbouwt.
Naar aanleiding van mijn bezoek aan platenzaken in Amsterdam heb ik een blogbericht geschreven over het aanbod in de stad. Ben ook wel benieuwd wat jullie favoriete platenzaak in Amsterdam is. Het is vooral mooi om te zien dat elke muziekwinkel daar zijn eigen unieke collectie heeft en daardoor ook een mooie klantenkring opbouwt.
Ik ken er wel een paar maar dit leuke verhaal nodigt weer uit tot een dagje Amsterdam.
Dank je !!

0
geplaatst: 13 november 2014, 19:26 uur
Running On Empty schreef:
Ik ken er wel een paar maar dit leuke verhaal nodigt weer uit tot een dagje Amsterdam.
Dank je !!
(quote)
Dank je !!
Bedankt, zeker de moeite waar om er een dag (of meerdere
) platenzaken af te struinen. Ook de kleinere zaakjes zijn zeker de moeite waard!
0
geplaatst: 26 november 2014, 11:59 uur
Gisteren even tijd voor een korte vinyltoch door Utrecht.
Eerst naar Plato maar het aanbod was weinig anders dan een week of 6 geleden. Vervolgens naar Plaatboef maar ook daar was het heel karig, weinig echt leuke dingen, veel standaard. Flinke teleurstelling.
Grammofoonwinkel is gesloten op dinsdag, aanbod Kringloop was echt volkomen ruk.
Ik moet maar eens wat meer buiten Utrecht gaan zoeken, wat een armoe
Welke NL zaak heeft echt het grootste 2e hands aanbod? Vinylarchief Nijmegen? Concerto? .... ?
Eerst naar Plato maar het aanbod was weinig anders dan een week of 6 geleden. Vervolgens naar Plaatboef maar ook daar was het heel karig, weinig echt leuke dingen, veel standaard. Flinke teleurstelling.
Grammofoonwinkel is gesloten op dinsdag, aanbod Kringloop was echt volkomen ruk.
Ik moet maar eens wat meer buiten Utrecht gaan zoeken, wat een armoe

Welke NL zaak heeft echt het grootste 2e hands aanbod? Vinylarchief Nijmegen? Concerto? .... ?
0
geplaatst: 26 november 2014, 12:04 uur
Demonfuzz Records | Shopgids
Moet gezegd worden dat het meeste vanwege ruimtegebrek niet in de winkel staat en alleen online te raadplegen valt.
0
geplaatst: 26 november 2014, 12:20 uur
Vraag die zo 1-2-3 niet te beantwoorden is; want:
1. wat zoek je - niet alleen genre, maar ook welke kwaliteit, welke persing?
2. wat wil je betalen?
3. Hoeveel tijd heb je?
Zonder nadere reflectie is elk antwoord net zo zinloos als deze veel te generieke vraag. Ik wil je wel deelgenoot maken van wat eigen ervaringen als je me een pm stuurt.
Wat generieke antwoorden dan maar:
Hoe beter het aanbod gesorteerd is (alfabetisch, genre, groepsnaam etc), hoe sneller je erdoorheen gaat (tijdsbeparend), maar hoe duurder. Hetzelfde geldt voor de manier waarop de lp's in bakken staan. Vinylarchief: heel veel in de bakken, heel diep - best mooi spul, hoge prijzen. Hoe meer info op de plastic hoes (bijv. eerste UK-persing op transparant vinyl), hoe hoger de prijs.
HugovdBos heeft een website Platenzaken Nederland - Platendraaier waarop alle NL platenzaken staan - da's een goed uitgangspunt. Bedenk there's no such thing as a free lunch; iemand moet het voetenwerk doen.
En nog één om het helemaal duidelijk te maken: no pain, no gain
0
kippenhok
geplaatst: 26 november 2014, 12:54 uur
Mjuman Dank voor de altijd nuttige info. PM onderweg. De vraag kwam dan niet van mij, ik mag graag horen van ervaringen mbt platenzaken en vinyl!
0
geplaatst: 26 november 2014, 12:57 uur
Ben zelf geen vinylkoper maar lees dit toevallig. Kennen jullie Sounds in Venlo? heeft zo'n 40.000 vinyl (nieuw + 2e hands) op voorraad. Onlangs nog 23.000 albums van een verzamelaar opgekocht:
Sounds
Sounds
0
geplaatst: 26 november 2014, 15:02 uur
Mjuman schreef:
2. wat wil je betalen?
3. Hoeveel tijd heb je?
2. wat wil je betalen?
3. Hoeveel tijd heb je?
Dit zijn inderdaad een aantal punten waarvan de te bezoeken platenzaken afhankelijk zijn. Een aantal zaken met een groot aanbod aan tweedehands vinyl:
Amsterdam - Concerto & Record Palace
Delft - Plexus
Den Haag - Bert's Records
Groningen - De Jongens van Hemmes
Leiden - Velvetvinyl Outlet
Nijmegen - Vinyl Archief
Rotterdam - De Plaatboef
Venlo - Sounds
0
geplaatst: 26 november 2014, 17:04 uur
Sounds in Venlo, dat lijkt me wel wat. Dank voor alle verdere tips. 

0
geplaatst: 26 november 2014, 17:25 uur
Zeker een aanrader, op het gebied van tweedehands vinyl in mijn opinie de grootste in NL, met Concerto een goede tweede.
0
geplaatst: 26 november 2014, 17:44 uur
HugovdBos schreef:
Zeker een aanrader, op het gebied van tweedehands vinyl in mijn opinie de grootste in NL, met Concerto een goede tweede.
Misschien is het handig om ook wat assortimentsgegevens bij de zaken te vermelden - genres, verdeling in percentage etc, wat verkopen ze het meest. Bedenk ook dat alles staat of valt met de psychologica der menselijke waarneming - selective exposure/retention/distorsion; in boerentaal: de persoonlijke beleving. Een rocker zal van nature weinig 'zwart' zien, terwijl de hihodifubro's daarin juist geïnteresseerd zijn.
Moet dan onwillekeurig denken aan overenthousiaste verhalen mijnerzijds over Tsjechië - vlak na de wende bezocht - die ertoe leiden dat vrienden daar ook heengingen op vakantie. Zij hadden drie weken regen, werden geript in Praag en gingen "nooit meer naar dat kutland toe"
beleving is perzoonlijk en moet niet overgewaardeerd worden 
0
Telamon
geplaatst: 26 november 2014, 18:24 uur
HugovdBos schreef:
(quote)
ik vind het 2e hands bij Concerto altijd flink tegenvallen: duur, rommelig, mindere kwaliteit. Ik probeer t elke keer weer daar, maar koop daar zelden iets 2ehands.
Ik mis Diskid, Zwolle, nog in je lijstje. Vind ik een erg fijne zaak.
0
geplaatst: 26 november 2014, 20:33 uur
Telamon schreef:
ik vind het 2e hands bij Concerto altijd flink tegenvallen: duur, rommelig, mindere kwaliteit. Ik probeer t elke keer weer daar, maar koop daar zelden iets 2ehands.
(quote)
Ik had het ook over het aanbod en niet alle aspecten zoals, prijs, kwaliteit, service etc. Ik woon zelf ook niet in de buurt dus ben ook niet op de hoogte van de huidige staat. Diskid in Zwolle is inderdaad nog een mooie aanvulling.
0
geplaatst: 27 november 2014, 15:47 uur
Als je toch in Nijmegen bent, loop dan even bij De Waaghals binnen. Een hele kelder vol vinyl. Rock, pop, maar ook soul, jazz, blues. Top daar en niet heel duur, maar ook niet goedkoop. Ja, van die 'afvalbakken' op de grond, waar je tegen spotprijzen mag zoeken tot je je nek en knieën verrekt hebt of er nog een niet al te vuile onderbroek te vinden is die je past. Bedank ik altijd vriendelijk voor. Net als de €1,- stands op de beurs in Utrecht. Die loop ik ook maar wat graag voorbij.
0
geplaatst: 27 november 2014, 16:08 uur
Tony schreef:
Net als de €1,- stands op de beurs in Utrecht. Die loop ik ook maar wat graag voorbij.
Net als de €1,- stands op de beurs in Utrecht. Die loop ik ook maar wat graag voorbij.
Die Waaghals is een leuke zaak, ook de bovenverdieping, waar het 'hippere spul' (electronic) resideert. Toch moet je soms gewoon even zuchten - want dit zijn wat lp's die ik uit de 1 euro-bak viste:
The Durutti Column - Bread & Circuses (1985) - met lichte waterschade aan hoes; plaat speelt perfect
Rational Youth - Cold War Night Life (1982) - niets mee aan de hand; speelt perfect
Joe Jackson - Body and Soul (1984) - idem
Astrud Gilberto - The Astrud Gilberto Album (1965) - speelt perfect na een wasbeurt
Platen verzamelen is ook een kwestie van geduld - iedereen met diepe zakken kan snel mooi spul kopen tegen duur geld

0
geplaatst: 27 november 2014, 16:52 uur
Telamon schreef:
Ik vind het 2e hands bij Concerto altijd flink tegenvallen: duur, rommelig, mindere kwaliteit. Ik probeer t elke keer weer daar, maar koop daar zelden iets 2ehands.
Ik vind het 2e hands bij Concerto altijd flink tegenvallen: duur, rommelig, mindere kwaliteit. Ik probeer t elke keer weer daar, maar koop daar zelden iets 2ehands.
Ik vond Concerto de laatste keer dat ik er was ook nogal tegenvallen, niet zozeer rommelig maar gewoon een erg mager 2e hands aanbod.
* denotes required fields.