Muziek / Algemeen / Platenzaken
zoeken in:
0
geplaatst: 31 oktober 2014, 12:02 uur
Wel leuk om in te struinen, er zal vast ook heel veel promo's tussen zitten. Die zou hij dan eventueel weer kunnen doorverkopen.
0
kippenhok
geplaatst: 31 oktober 2014, 13:17 uur
Die collective van 3 miljoen stuks is verkocht aan een verzamelaar in Brazilie blijkens dit stukje journalistiek:
The Brazilian Bus Magnate Who?s Buying Up All the World?s Vinyl Records - NYTimes.com
Ik kan zo even niet snel vinden hoeveel platen de geode man in Brazilie nu heeft, maar het zullen er dus ruim meer dan 3 miljoen zijn.
Ook een goede kandidaat voor 'world's greatest hoarder', trouwens.
The Brazilian Bus Magnate Who?s Buying Up All the World?s Vinyl Records - NYTimes.com
Ik kan zo even niet snel vinden hoeveel platen de geode man in Brazilie nu heeft, maar het zullen er dus ruim meer dan 3 miljoen zijn.
Ook een goede kandidaat voor 'world's greatest hoarder', trouwens.
0
geplaatst: 31 oktober 2014, 16:00 uur
vigil schreef:
Hij heeft het grootste gedeelte van de collectie van een radiozender gekocht. Dus dat was 1 koop, veel materiaal zal wellicht niet meer zo heel mooi zijn door het gebruik en opslag bij het betreffende radiostation. Ik denk dat hij er max 10.000 euro voor heeft betaald.
Hij heeft het grootste gedeelte van de collectie van een radiozender gekocht. Dus dat was 1 koop, veel materiaal zal wellicht niet meer zo heel mooi zijn door het gebruik en opslag bij het betreffende radiostation. Ik denk dat hij er max 10.000 euro voor heeft betaald.
Dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Vroeger kocht ik regelmatig platen bij Da Capo die uit het archief van de omroep (NOB) afkomstig waren: veelal in perfecte staat. Zeker vanaf deze eeuw wordt op de radio afgespeeld vanuit een softwaresysteem (in NL: Dalet), waarin alle muziek is opgeslagen. Net zo goed als een timmerman zuinig is op zijn gereedschap, zorgt een dj goed voor zijn platen. In de tijd dat dj's nog zelf muziek lieten draaien (technicus) namen ze regelmatig hun eigen platen mee.
Bij de Grammophoonwinkel kon je regelmatig dj's zien binnenwippen die hun promo-materiaal daar wegdeden. Ik heb daar ooit promo live lp's van Warner Brothers (rode 12"buitenhoes, rood label met Bugs Bunny erop) van Talking Heads Talking Heads - Live On Tour at Discogs en Dire Straits (ja, ik beken schuld) gekocht voor aardig wat geld - beide heb ik niet meer.
0
geplaatst: 31 oktober 2014, 16:19 uur
Vanmiddag eens 2 kringloopwinkels bezocht. Daar moet je echt mazzel hebben wat er net aan LP's binnen is. Het was hopeloos. Verder dan Klassiek, Schlagers, James Last en Top of The Pops verzamelaars kwam het aanbod niet.
0
geplaatst: 31 oktober 2014, 20:32 uur
Ja, je kunt er geluk en pech mee hebben. Vaak kijken is de enige oplossing. Ik heb er laatst wel aardige dingen weggehaald, ook nog redelijk gaaf. Nu ben ik een idioot die valt voor verzamelalbums uit de jaren '70, in die categorie kan ik ook wel eens aardig scoren.
@mjuman: ik heb ook wel eens singles ge-orven van radio 2, ik kijk een gegeven paard niet in de bek, maar echt krasvrij waren ze niet. De tijden dat dj's hun eigen LP's etc mochten draaien zijn lang vervlogen....
@mjuman: ik heb ook wel eens singles ge-orven van radio 2, ik kijk een gegeven paard niet in de bek, maar echt krasvrij waren ze niet. De tijden dat dj's hun eigen LP's etc mochten draaien zijn lang vervlogen....
0
geplaatst: 1 november 2014, 02:56 uur
Hier een leuk filmpje van de grootste platenzaak ter wereld.
Een Paradijs voor iedere verzamelaar
BIGGEST RECORD STORE in The World.La Tienda de Lp's & Cd's + Grande del Mundo. - YouTube
BIGGEST RECORD STORE in The World.La Tienda de Lp's & Cd's + Grande del Mundo. - YouTube
0
geplaatst: 1 november 2014, 07:10 uur
kareltjemusic schreef:
Ja heerlijk Amoeba in Los Angeles. Over een paar maandjes ben ik er weer. Ben benieuwd of de Vinyl afdeling weer een beetje verder gegroeid is.

0
geplaatst: 1 november 2014, 08:30 uur
Ik ben er 1x geweest. Was grandioos. Veel spul wat je hier niet zag, en allemaal nog leuk geprijsd ook. 

0
Sietse
geplaatst: 1 november 2014, 11:23 uur
De filmpjes van wat artiesten bij Amoeba kopen zijn erg leuk
0
geplaatst: 1 november 2014, 12:13 uur
Platendraaier presenteert de 1e editie van de Platenzaken top 10, de lijst met de beste platenzaken van Nederland. In de maand november kun je een stem uitbrengen op je favoriete platenwinkel. Dit is het moment om de platenzaak waar je altijd over de vloer komt in het zonnetje te zetten. Bij welke winkel loop je altijd met een tevreden gevoel naar buiten door de uitstekende service, het grote aanbod of misschien wel de strakke uitstraling.
Stemmen kan hier.
Stemmen kan hier.
0
geplaatst: 1 november 2014, 12:19 uur
De leukste platenzaak van Delft staat er helaas niet bij. Meneer van Ulden heet deze zeer fijne zaak. http://www.meneervanulden.nl/
0
geplaatst: 1 november 2014, 12:32 uur
vigil schreef:
De leukste platenzaak van Delft staat er helaas niet bij. Meneer van Ulden heet deze zeer fijne zaak. http://www.meneervanulden.nl/
Ja hoor deze staat er gewoon tussen, heb ik enkele maanden geleden nog bezocht.
0
geplaatst: 1 november 2014, 13:30 uur
Als ik Delft aanklik zie ik het niet. Of ik moet verkeerd kijken.
Edit:Ow ik zie het, er staat geen foto bij.
Edit:Ow ik zie het, er staat geen foto bij.
0
geplaatst: 1 november 2014, 13:34 uur
Volgens mij staan er nergens foto's bij in de kieslijst, of ben ik nu blind?
/edit: je kijkt toch wel op de goede subpagina beste vigil?
Stemmen - Platendraaier

Stemmen - Platendraaier
0
geplaatst: 1 november 2014, 15:06 uur
GrafGantz schreef:
Stemmen - Platendraaier

Stemmen - Platendraaier
Nee klopt bij het stemmen staan geen foto's. In de artikelen over platenzaken in verschillende steden (waar vigil keek) staan bij sommige winkels foto's.
0
geplaatst: 1 november 2014, 15:26 uur
GrafGantz schreef:
Kieslijst niet, maar ik heb het over de pagina over Delft...
0
geplaatst: 1 november 2014, 15:38 uur
kareltjemusic schreef:
Ik ben er 1x geweest. Was grandioos. Veel spul wat je hier niet zag, en allemaal nog leuk geprijsd ook.
Sinds 1993 kom ik minimaal 1 keer per jaar in Los Angeles. Toen had je uiteraard Tower Records (meerdere winkels en natuurlijk de flagshipstore op Sunset Boulevard) en de keten van Wherehouse winkels die meters 2e hands CD's in de aanbieding hadden. Maar ook een hoop leuke kleinere muziekwinkeltjes zoals Bonway Records (Venice Beach), Pyramid Records en Penny Lane (Santa Monica) en in Hollywood Aaron's Records. Die zijn stuk voor stuk allemaal verdwenen met de komst van het internet tijdperk. Er zijn nog wel enkele kleine leuke zaakjes (op voldoende afstand van Amoeba, bijv. in Pasadena) maar Amoeba heeft alles sinds 2001 wel zo'n beetje opgeslokt en heeft inderdaad en uiteraard een geweldig aanbod. Barnes en Noble hoef je niet te bezoeken voor muziek (wel voor boeken) en kun je overslaan, een zeer beperkt aanbod en veel te duur.
Ook bij Amoeba is de vinyl afdeling gegroeid de afgelopen jaren en ik ben benieuwd (nu ik zelf ook weer flink vinyl verzamel) hoe het er de volgende keer uit zal zien. De laatste keer hadden ze echt meters uitverkoopbakken met vinyl voor 1 dollar per LP. Probleem blijft hoe je het meekrijgt. Bijvoorbeeld 40 LP's in je koffer is best een gewicht en in je handbagage neem je dat ook niet even mee. Je moet je dus beperken tot de meest essentiele aankopen die je kunt vinden. Ik heb er al een halve dag voor gepland in ieder geval. Mijn vrouw gaat de kledingwinkeltjes in Santa Monica af en ik rij naar Hollywood voor een paar heerlijke uurtjes Amoeba.
. Ieder zijn ding.
0
geplaatst: 1 november 2014, 15:48 uur
Running On Empty schreef:
Probleem blijft hoe je het meekrijgt. Bijvoorbeeld 40 LP's in je koffer is best een gewicht en in je handbagage neem je dat ook niet even mee. Je moet je dus beperken tot de meest essentiele aankopen die je kunt vinden.
Probleem blijft hoe je het meekrijgt. Bijvoorbeeld 40 LP's in je koffer is best een gewicht en in je handbagage neem je dat ook niet even mee. Je moet je dus beperken tot de meest essentiele aankopen die je kunt vinden.
Daarbij komt nog dat je boven een bepaalde waarde (tegenwoordig 430 euro - vroeger minder) 21% BTW moet afdragen aan de douane. Kan me idd herinneren dat ik wel eens een 40tal cd's in de koffer had zitten (bij The Wherehouse gekocht).
Geen idee wat het je kost om eea vanuit daar naar jezelf te versturen (per koerier).
0
geplaatst: 1 november 2014, 17:19 uur
Mjuman schreef:
Daarbij komt nog dat je boven een bepaalde waarde (tegenwoordig 430 euro - vroeger minder) 21% BTW moet afdragen aan de douane. Kan me idd herinneren dat ik wel eens een 40tal cd's in de koffer had zitten (bij The Wherehouse gekocht).
Geen idee wat het je kost om eea vanuit daar naar jezelf te versturen (per koerier).
Ja klopt. Ik had er ooit 50, ook heel veel hiervan bij de Wherehouse gevonden, in zo'n 6 filialen alle 2e hands bakken doorgespit. Alle (versleten) plastic jewelcases eraf gehaald en in de hotelkamer achter gelaten. Bij de Tower Records zag ik een mooi langwerpig kartonnen doosje staan (op CD formaat) dat ik mee mocht nemen.
Naar jezelf per koerier sturen is niet zo interessant, veel te duur, wellicht per gewone post. Ooit een pakket per goedkope zeepost naar huis gestuurd wat dan 6 weken onderweg was, maar dat bestaat kennelijk niet meer. De andere optie is een extra koffer meenemen. Dat kost je bij KLM als je het vooraf boekt ongeveer 54 Euro en dat is op zich wel te doen mits je het gewicht goed in de gaten houdt.
0
geplaatst: 1 november 2014, 17:29 uur
Da's trouwens wel een idee - ik heb een map van Vivanco (MediaMarkt) waarin ik dvd's bewaar en de inlay etc in een insteekhoes in een multomap. Die map bevat zo'n 150 dvd's. Jewelcase cd's kan je dus ook op die manier meenemen. Artwork/inlays dan los.
0
geplaatst: 1 november 2014, 17:49 uur
Zonder te willen zwampelen - daar ligt het verschil in muzieksmaak grotendeels aan ten gronde - zou dat voor mij veelal weinig zin hebben: ik vind bijv een US persing van een 4AD-plaat (Capitol) en idem Factory (Quest) nauwelijks interessant. Ik denk dat jij ook goed in Duitsland zou kunnen rondneuzen

Wat ik wel interessant zou vinden - psychedelic rock, westcoast; evt jazz - is vaak matig van kwaliteit of duur. Ook om budgetredenen heb ik daarom mijn vinylaankopen afgebakend.
0
geplaatst: 1 november 2014, 18:03 uur
Mjuman schreef:
Zonder te willen zwampelen ......
Wat ik wel interessant zou vinden - psychedelic rock, westcoast; evt jazz - is vaak matig van kwaliteit of duur. Ook om budgetredenen heb ik daarom mijn vinylaankopen afgebakend.
Zonder te willen zwampelen ......
Zwampelen haha mooi woord ...Ik ga vooral voor enkele moeilijk vindbare platen (die ik hier dus toch nergens kan vinden) of puur voor voordelig 2e hands materiaal. Maar Duitsland is wel een aardig idee. Ik zal eens kijken of er wat leuke zaakjes dicht bij de grens zitten voor een leuk dagtochtje.
Suggesties?
0
geplaatst: 1 november 2014, 22:21 uur
Zwampelen haha mooi woord ...
Ik ga vooral voor enkele moeilijk vindbare platen (die ik hier dus toch nergens kan vinden) of puur voor voordelig 2e hands materiaal. Maar Duitsland is wel een aardig idee. Ik zal eens kijken of er wat leuke zaakjes dicht bij de grens zitten voor een leuk dagtochtje.
Suggesties?
(quote)
Zwampelen haha mooi woord ...Ik ga vooral voor enkele moeilijk vindbare platen (die ik hier dus toch nergens kan vinden) of puur voor voordelig 2e hands materiaal. Maar Duitsland is wel een aardig idee. Ik zal eens kijken of er wat leuke zaakjes dicht bij de grens zitten voor een leuk dagtochtje.
Suggesties?
Ook in huize Broem staat voor volgend jaar een rondje West Coast op het programma met daarin enkele dagen LA en omgeving. Mocht je nog een 'echte' leuke muziek store tegenkomen houd ik me aanbevolen. Geen vakantie zonder een speurtocht naar lokale winkels.
0
geplaatst: 2 november 2014, 17:11 uur
Ik was met een maat in 1996 naar New York ,om flink wat muziek te scoren.
Internet zoals we dat nu kennen stond nog in de kinderschoenen. Maar we hadden toch flink wat platen winkeltjes die we wilden bezoeken. Aangezien we allebei toch ook van disco houden zaten veel van die tentjes in de Bronx. Wij er met een taxi heen. Maar hoe verder we in de Bronx kwamen hoe grimmiger het op straat werd. Tot op een gegeven moment de taxi chauffeur zei: . Ik ga niet verder.
Het is hier nu afrekenen en lopend verder, of mee terug naar downtown Manhattan.
We hebben de gok niet willen nemen en zijn toen mee terug gegaan.
In 2010 NY weer bezocht, maar toen was 90% van die tentjes allang opgedoekt.
Internet zoals we dat nu kennen stond nog in de kinderschoenen. Maar we hadden toch flink wat platen winkeltjes die we wilden bezoeken. Aangezien we allebei toch ook van disco houden zaten veel van die tentjes in de Bronx. Wij er met een taxi heen. Maar hoe verder we in de Bronx kwamen hoe grimmiger het op straat werd. Tot op een gegeven moment de taxi chauffeur zei: . Ik ga niet verder.
Het is hier nu afrekenen en lopend verder, of mee terug naar downtown Manhattan.
We hebben de gok niet willen nemen en zijn toen mee terug gegaan.
In 2010 NY weer bezocht, maar toen was 90% van die tentjes allang opgedoekt.
0
geplaatst: 2 november 2014, 17:36 uur
Volgens mij zitten er in New York weer aardig wat muziekwinkeltjes in Greenwich Village en Bleecker Street. Hele nette buurten waar je zonder zorgen kunt rondlopen. Ook in Brooklyn volgens mij.
0
kippenhok
geplaatst: 2 november 2014, 17:51 uur
Volgens mij zitten er in New York weer aardig wat muziekwinkeltjes in Greenwich Village en Bleecker Street. Hele nette buurten waar je zonder zorgen kunt rondlopen. Ook in Brooklyn volgens mij.
Dat is inderdaad waar je wel wat platenzaken kunt vinden. Ik vind wel dat het aanbod nog steeds gering is voor zo'n grote stad, en de prijzen zijn vrij hoog.
0
geplaatst: 2 november 2014, 20:10 uur
kippenhok schreef:
Dat is inderdaad waar je wel wat platenzaken kunt vinden. Ik vind wel dat het aanbod nog steeds gering is voor zo'n grote stad, en de prijzen zijn vrij hoog.
(quote)
Dat de prijzen vrij hoog zijn, is niet zo gek met de gemiddelde prijzen van land daar in de Big Apple...
0
geplaatst: 2 november 2014, 20:55 uur
Stalin schreef:
Dat de prijzen vrij hoog zijn, is niet zo gek met de gemiddelde prijzen van land daar in de Big Apple...
Land oj? Vinyl kan je ook draaien op een woonboot; al is dat met de duurdere spelers (Transrotor) soms lastig

* denotes required fields.