Muziek / Algemeen / Platenzaken
zoeken in:
0
geplaatst: 27 november 2014, 16:55 uur
Mjuman schreef:
dit zijn wat lp's die ik uit de 1 euro-bak viste
dit zijn wat lp's die ik uit de 1 euro-bak viste
Mijn meest geliefde disco soul album koste me ook niet meer dan 1 euro. The Supremes - Mary, Scherrie & Susaye. (En passant wat gratis reclame voor deze verborgen parel.)
Bij ons (de Belgen) werd door Unizo (Unie van Zelfstandige Ondernemers) een nieuwe platenzaak (en label) als 'Starter van het jaar' uitgeroepen. Consouling. Goed nieuws.
En voor wie ergens in de omgeving Turnhout woont is het leuk dat daar eindelijk een MediaMarkt is met een aardig aanbod cd's en vinyl. Een gat in de markt eigenlijk (nu een markt in het gat), want sinds het treurige Free Recordshop daar de deuren sloot was de muziek er ver te zoeken.
0
geplaatst: 27 november 2014, 17:06 uur
Kronos schreef:
Bij ons (de Belgen) werd door Unizo (Unie van Zelfstandige Ondernemers) een nieuwe platenzaak (en label) als 'Starter van het jaar' uitgeroepen. Consouling. Goed nieuws.
Dat bericht was ik al eerder elders tegengekomen - gepost door een van de andere Belmubro's (Belgische musicmeter brothers); Sympathiek idee - om te onthouden en er eens te kijken. Hier in Utrecht hadden we in de 70's een platenzaak die vinyl combineerde met koffie (Rolf's Recordstore), maar die ging uiteindelijk failliet omdat ie te weinig verkocht; de tijden zijn echter veranderd en ook de combi van koffie en boeken (Thalia in Duitsland; Barnes & Noble in de VS) is een effectieve.
0
geplaatst: 27 november 2014, 18:09 uur
Jep. Die eigenaar zat al jaren in de Aalmoezenierstraat met een grotere ruimte (en ruimer aanbod). Nu zit hij in het hippe Zuid wat veel meer volk trekt.
Ik vind het eigenlijk nogal een krap en duur winkeltje met een wat onvriendelijke baas. Maar er is zeker mooi spul te vinden.
Koffie (of thee) heb ik er nog nooit gedronken. Voor mij hoeft die combi eigenlijk niet zo.
Ik vind het eigenlijk nogal een krap en duur winkeltje met een wat onvriendelijke baas. Maar er is zeker mooi spul te vinden.
Koffie (of thee) heb ik er nog nooit gedronken. Voor mij hoeft die combi eigenlijk niet zo.
0
geplaatst: 27 november 2014, 19:08 uur
Ik heb er juist alleen koffie gedronken. De platen vond ik idd wel prijzig, maar ik ben dan ook zo'n 1-euro-bakken graaier.
0
Telamon
geplaatst: 27 november 2014, 19:31 uur
Weet iemand al meer over die overgenomen platencollectie door een Venlose platenzaak? Weet nog dat hij op de radio was om erover te vertellen. Ben benieuwd of er bekend is wat voor ontdekkingen hij tussen die 23.000 platen heeft gedaan.
0
geplaatst: 27 november 2014, 23:04 uur
Tony schreef:
Als je toch in Nijmegen bent, loop dan even bij De Waaghals binnen. Een hele kelder vol vinyl. Rock, pop, maar ook soul, jazz, blues. Top daar en niet heel duur, maar ook niet goedkoop. Ja, van die 'afvalbakken' op de grond, waar je tegen spotprijzen mag zoeken tot je je nek en knieën verrekt hebt of er nog een niet al te vuile onderbroek te vinden is die je past.
Waaghals Arnhem zelfde formule. Als je toch in Nijmegen bent, loop dan even bij De Waaghals binnen. Een hele kelder vol vinyl. Rock, pop, maar ook soul, jazz, blues. Top daar en niet heel duur, maar ook niet goedkoop. Ja, van die 'afvalbakken' op de grond, waar je tegen spotprijzen mag zoeken tot je je nek en knieën verrekt hebt of er nog een niet al te vuile onderbroek te vinden is die je past.
Telamon schreef:
Weet iemand al meer over die overgenomen platencollectie door een Venlose platenzaak? Weet nog dat hij op de radio was om erover te vertellen. Ben benieuwd of er bekend is wat voor ontdekkingen hij tussen die 23.000 platen heeft gedaan.
Zie vorige bladzijde.Weet iemand al meer over die overgenomen platencollectie door een Venlose platenzaak? Weet nog dat hij op de radio was om erover te vertellen. Ben benieuwd of er bekend is wat voor ontdekkingen hij tussen die 23.000 platen heeft gedaan.
0
geplaatst: 2 december 2014, 16:01 uur
Ik kom ook al jaren in kleine zaakjes die over het algemeen geen vinyl verkopen, maar ergens onder de tafel in een hoek 3 of 4 kratten platen heeft staan.
Daarbij viste je van tijd tot tijd leuke dingen uit voor 1 a 2 euro p/s.
Nu al die eigenaren ineens Discogs hebben ontdekt. heeft elke lp zijn prijs. Het is ineens allemaal 5, 7.50 of zelfs 10,- voor een lp. Vroeger wist de goede man, of vrouw totaal niet wat er allemaal in de bakken lag, en ze waren er ook niet in geinterseerd, maar nu blijkt dat ze allemaal up to date zijn met wat ze verkopen. En praten over collectors items en de beste lp die de band gemaakt heeft, en moeilijk aan te komen items. De wereld is veranderd.
Daarbij viste je van tijd tot tijd leuke dingen uit voor 1 a 2 euro p/s.
Nu al die eigenaren ineens Discogs hebben ontdekt. heeft elke lp zijn prijs. Het is ineens allemaal 5, 7.50 of zelfs 10,- voor een lp. Vroeger wist de goede man, of vrouw totaal niet wat er allemaal in de bakken lag, en ze waren er ook niet in geinterseerd, maar nu blijkt dat ze allemaal up to date zijn met wat ze verkopen. En praten over collectors items en de beste lp die de band gemaakt heeft, en moeilijk aan te komen items. De wereld is veranderd.

0
geplaatst: 2 december 2014, 17:03 uur
kareltjemusic schreef:
Nu al die eigenaren ineens Discogs hebben ontdekt. heeft elke lp zijn prijs. Het is ineens allemaal 5, 7.50 of zelfs 10,- voor een lp. Vroeger wist de goede man, of vrouw totaal niet wat er allemaal in de bakken lag, en ze waren er ook niet in geinterseerd, maar nu blijkt dat ze allemaal up to date zijn met wat ze verkopen.
Nu al die eigenaren ineens Discogs hebben ontdekt. heeft elke lp zijn prijs. Het is ineens allemaal 5, 7.50 of zelfs 10,- voor een lp. Vroeger wist de goede man, of vrouw totaal niet wat er allemaal in de bakken lag, en ze waren er ook niet in geinterseerd, maar nu blijkt dat ze allemaal up to date zijn met wat ze verkopen.
En van dacht je van musicmeter waar iedereen zo trots loopt te pronken met zijn aankoopjes en de geringe prijs die ervoor is betaald. Mooiste wat ik ooit heb gehoord was dat iemand tegen een eigenaar zei dat ie graag in de zaak kwam omdat de lp's zo goedkoop waren.
Zelfs de handel is nu al aan het afgeven op Discogs, omdat ze partijen gewoon niet meer goedkoop kunnen inkopen. Van 't weekend nog gezien: Michael Jackson - Bad en Thriller; miljoenen zijn ervan verkocht; paar matige exemplaren - 10,- per stuk. Voorheen vond je die in de één-eurobak

0
geplaatst: 2 december 2014, 17:29 uur
Mjuman schreef:
Zelfs de handel is nu al aan het afgeven op Discogs, omdat ze partijen gewoon niet meer goedkoop kunnen inkopen. Van 't weekend nog gezien: Michael Jackson - Bad en Thriller; miljoenen zijn ervan verkocht; paar matige exemplaren - 10,- per stuk. Voorheen vond je die in de één-eurobak
Ja, het is wel veranderd de laatste jaren. Het is me meerdere keren overkomen dat een handelaar op markten e.d. in het geval van een ongeprijsde plaat eerst eens uitgebreid online ging zoeken om de verkoopprijs vast te stellen. Dan heb ik al gegeten en gedronken...
En de één eurobakken zijn ook niet meer wat het geweest is. Ik merk zelf hier in de omgeving van mijn woonplaats dat zelfs kringloopwinkels al twee tot 2,50 euro per stuk beginnen te vragen voor hun volstrekt ongesorteerde collectie, die meestal niet verder reikt dan Nederlandstalige ongein, religieuze muziek, Alle-13-Goed en - in het gunstigste geval - grijsgedraaide bestsellers uit de jaren tachtig. Je ziet dan ook dat die platen máánden onaangeroerd blijven staan.
Iedereen denkt dat-ie met een willekeurige stapel vinyl goud in handen heeft. Interessantheid en conditie lijken totaal geen rol meer te spelen. Maar ik ben het met mjuman eens: we hebben het er ook zelf een beetje naar gemaakt. Hou ze onwetend, die handelaren. Maar het hek lijkt inmiddels van de dam.
Al heb ik er ook wel weer vertrouwen in dat de wal het schip keert als ze met stapels onverkochte platen blijven zitten. Dat mijn plaatselijke Plato-vestiging onlangs een grote groep tweedehands LP's afprijsde tot een euro per stuk (en CD's tot 3 euro) is dan weer een teken aan de wand. Helaas vond ik er zelfs voor die prijzen nauwelijks wat interessants tussen...

0
geplaatst: 2 december 2014, 18:44 uur
Mjuman schreef:
En van dacht je van musicmeter waar iedereen zo trots loopt te pronken met zijn aankoopjes en de geringe prijs die ervoor is betaald. Mooiste wat ik ooit heb gehoord was dat iemand tegen een eigenaar zei dat ie graag in de zaak kwam omdat de lp's zo goedkoop waren.
Zelfs bij de Kringloop kom je af en toe inderdaad ook al bizarre prijzen tegen. Ik heb al weer aardig wat gekocht het afgelopen anderhalf jaar maar heb wel een beetje spijt dat ik niet een jaartje eerder weer ben ingestapt met LP's verzamelen.
0
geplaatst: 4 december 2014, 16:56 uur
Platendraaier presenteert de 1e editie van de Platenzaken top 10, de lijst met de beste platenzaken van Nederland. In de maand november hebben bezoekers massaal een stem uitgebracht op hun favoriete platenzaak. Hierbij hebben ze rekening gehouden met de service, het aanbod, de uitstraling en de prijs/kwaliteit verhouding.
Vanaf 4 december wordt er dagelijks afgeteld naar de nummer 1.
De platenzaak Sounds in Tilburg staat bekend om het enthousiasme van eigenaar Maarten en het ruime muzikale aanbod op zowel vinyl als cd. De zaak heeft door de stemmers een 10e plek in de lijst met platenzaken van 2014 weten te behalen.
Vanaf 4 december wordt er dagelijks afgeteld naar de nummer 1.
De platenzaak Sounds in Tilburg staat bekend om het enthousiasme van eigenaar Maarten en het ruime muzikale aanbod op zowel vinyl als cd. De zaak heeft door de stemmers een 10e plek in de lijst met platenzaken van 2014 weten te behalen.
0
geplaatst: 5 december 2014, 15:41 uur
De Waterput is het verkooppunt voor muziek en in het bijzonder vinylliefhebbers in Bergen op Zoom en omstreken. De stemmers op de Platenzaken top 10 hebben de platenzaak op een 9e plaats weten te brengen.
0
geplaatst: 6 december 2014, 15:56 uur
De enige nog resterende muziekzaak van Gouda kan rekenen op vele bezoekers uit de omgeving. Met een gevarieerd muziekaanbod en hoogwaardige luisterapparatuur heeft Free Music een 8ste plaats in de Platenzaken top 10 weten te behalen.
0
geplaatst: 7 december 2014, 15:25 uur
Op de bovenste verdieping van Magna Plaza in Amsterdam vinden we de groots opgezette muziekwinkel Fame. De zaak heeft door de stemmen van bezoekers een 7e plaats in de Platenzaken top 10 gekregen.
0
geplaatst: 8 december 2014, 17:46 uur
Aan de Utrechtsestraat in Amsterdam vinden we de groots opgezette platenzaak Concerto. Met zijn vele muziekafdelingen populair onder muziekliefhebbers en goed voor een 6e plek in de Platenzaken top 10.
0
geplaatst: 8 december 2014, 21:13 uur
Gezien de overweldigende belangstelling telt Hugo met een tempo van 1 per dag af 
Misschien dat het na de nr 1 commentaar gaat regenen - ik vind het tot dusverre een bizar lijstje. Ducoz zal wel met goedkeurig van z'n baas een kratje pils hebben geschoven, zodat Plaatboef Rotterdam nr 1 is.

Misschien dat het na de nr 1 commentaar gaat regenen - ik vind het tot dusverre een bizar lijstje. Ducoz zal wel met goedkeurig van z'n baas een kratje pils hebben geschoven, zodat Plaatboef Rotterdam nr 1 is.

0
geplaatst: 8 december 2014, 23:36 uur
Mjuman schreef:
Gezien de overweldigende belangstelling telt Hugo met een tempo van 1 per dag af

Haha, ik tel inderdaad af met een tempo van 1 per dag aangezien er aan elke platenzaak ook een blogbericht gekoppeld zit. Naar aanleiding van alle inzendingsformulieren hebben de stemmers namelijk de platenzaken op de service, het aanbod, de uitstraling en de prijs/kwaliteit verhouding beoordeeld. Zaterdag wordt de nummer 1 bekend gemaakt.
0
geplaatst: 8 december 2014, 23:46 uur
Het was een grapje; ik vind - en dat mag ook wel eens gezegd worden - dat je goed werk verricht. Indrukken zijn altijd persoonlijk - ik vond (en vind) nog steeds Sounds in Tilburg een veel leukere zaak dan die zaak in Bergen op Zoom. Uitstraling en pretentie slapen regelmatig op één kussen, een van de duurdere soort. Plaatboef in Utrecht is een klein drama
- zeker als je kijkt naar aanbod en prijs van tweedehands cd's.
Nogmaals mijn lof heb je - discussie over het resultaat is alleen maar positief: pluk je de vruchten van je inzet
- zeker als je kijkt naar aanbod en prijs van tweedehands cd's.Nogmaals mijn lof heb je - discussie over het resultaat is alleen maar positief: pluk je de vruchten van je inzet

0
geplaatst: 8 december 2014, 23:50 uur
Gouda? Ik vond het de moeite niet waard eerlijk gezegd (dan heb ik het over de vinyl afdeling).
Maar inderdaad: wel mooi om zo een lijst met zaken te behandelen

0
geplaatst: 9 december 2014, 00:00 uur
Mjuman schreef:
Het was een grapje; ik vind - en dat mag ook wel eens gezegd worden - dat je goed werk verricht. Indrukken zijn altijd persoonlijk - ik vond (en vind) nog steeds Sounds in Tilburg een veel leukere zaak dan die zaak in Bergen op Zoom. Uitstraling en pretentie slapen regelmatig op één kussen, een van de duurdere soort. Plaatboef in Utrecht is een klein drama
- zeker als je kijkt naar aanbod en prijs van tweedehands cd's.
Nogmaals mijn lof heb je - discussie over het resultaat is alleen maar positief: pluk je de vruchten van je inzet
- zeker als je kijkt naar aanbod en prijs van tweedehands cd's.Nogmaals mijn lof heb je - discussie over het resultaat is alleen maar positief: pluk je de vruchten van je inzet
Thnx, over dat kratje pils valt nog te overleggen
. Dat is ook weer het mooie aan zo'n lijst, voor iedereen ziet ie er weer anders uit. Na enkele duizenden stemmen zijn er toch wel wat verrassingen gevallen. Omdat alle stemmers ook verplicht waren de criteria in te vullen, zijn alle 1-klik stemmers wel weggebleven. aERodynamIC schreef:
Gouda? Ik vond het de moeite niet waard eerlijk gezegd (dan heb ik het over de vinyl afdeling).
Vinyl afdeling is daar inderdaad beperkt, al is deze wel groeiende de laatste tijd. Vooral de verkoop van cd's gaat daar erg goed. Na het wegvallen van de nabijgelegen Free Record Shop hebben alle bezoekers zich verplaatst naar deze winkel.
0
geplaatst: 9 december 2014, 00:20 uur
Vind wel dat concerto erg laag in de lijst staat, ik had die wel wat dichter bij de nummer 1 verwacht..
Ps. Hoeveel stemmen heb je nou ontvangen, hugo?
Ps. Hoeveel stemmen heb je nou ontvangen, hugo?
0
geplaatst: 9 december 2014, 16:35 uur
In het hoge noorden vinden we de platenzaak Evelyn Novacek, die al sinds 1937 muziekliefhebbers omarmt. De uitstekende service, fascinerende etalages en verkrijgbaarheid van veel muziekmateriaal zorgen ervoor dat de platenzaak een 5e plek in de Platenzaken top 10 heeft behaald.
0
geplaatst: 9 december 2014, 17:39 uur
Hoogezand-Sappemeer: back to the 60s, voor het bord opdreunen van steden en dorpen in de provincie Groningen en de meester die ze met aanwijsstok aanwees op de schoolkaart zonder plaatsaanduidingen. Overhoring - om het ingeprente te testen - ging andersom: de meester las voor en jij moest aanwijzen - op diezelfde kaart; dat soort schoolkaarten zijn inmiddels gewilde objecten op de grote verzamelaarsbeurs, waar de Platenbeurs een onderdeel van is.
In Hoogezand-Sappemeer, zo'n beetje grens van de veenkoloniën was er ooit een strokarton- en een sagofabriek. Thans in Hoogezand-Sappemeer de nr 5 van de platenzaken-toptien. Ik krijg het idee dat die contreien zich ideaal lenen voor het benutten van social media. Ik dacht dat we het met Bergen op Zoom wel gehad hadden - Hoogezand-Sappemeer, ik val van m'n stoel
Wat volgt Tietjerkstradeel, Chaam, Kerkrade, of een dorp in de Zak van Zuid-Beveland?
In Hoogezand-Sappemeer, zo'n beetje grens van de veenkoloniën was er ooit een strokarton- en een sagofabriek. Thans in Hoogezand-Sappemeer de nr 5 van de platenzaken-toptien. Ik krijg het idee dat die contreien zich ideaal lenen voor het benutten van social media. Ik dacht dat we het met Bergen op Zoom wel gehad hadden - Hoogezand-Sappemeer, ik val van m'n stoel

Wat volgt Tietjerkstradeel, Chaam, Kerkrade, of een dorp in de Zak van Zuid-Beveland?
0
geplaatst: 10 december 2014, 15:59 uur
Vinylstad Haarlem kent naast de platenzaken in het centrum van de stad de platenzaak North End. De vele instores, het vakbekwame personeel en ruime aanbod aan gunstig geprijsd vinyl zorgen voor een 4e plek in de Platenzaken top 10.
0
geplaatst: 10 december 2014, 16:02 uur
Mjuman schreef:
Hoogezand-Sappemeer: back to the 60s, voor het bord opdreunen van steden en dorpen in de provincie Groningen en de meester die ze met aanwijsstok aanwees op de schoolkaart zonder plaatsaanduidingen. Overhoring - om het ingeprente te testen - ging andersom: de meester las voor en jij moest aanwijzen - op diezelfde kaart; dat soort schoolkaarten zijn inmiddels gewilde objecten op de grote verzamelaarsbeurs, waar de Platenbeurs een onderdeel van is.

Mooi verhaal
, nostalgie in zijn puurste vorm. De einzelgängers in verschillende plaatsen doen het goed in de eindlijst en zorgen voor een leuke afwisseling met de grote steden.* denotes required fields.