MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Platenzaken

zoeken in:
DjFrankie (moderator)
Mjuman schreef:
(quote)

Nee wel een Nederlands rijbewijs, een verlanglijst en een trekhaak

Als je een datum hebt kan ik ook wel komen, heb nog bonnen.
Maken we een meeting

Mjuman schreef:
(quote)

Nee wel een Nederlands rijbewijs, een verlanglijst en een trekhaak

Vergeet de winterbanden niet, verplicht in Duitsland.

Popeye in Hengelo mag zich de winnaar noemen van de eerste editie van de Platenzaken Top 10. Johan is een icoon in de wereld van platenzaken, die alles voor zijn klanten overheeft. Handgetekende cadeaubonnen, een groot aanbod in alternatieve muzieksoorten en een ouderwetse sfeer zorgen ervoor dat Popeye de terechte winnaar is geworden in de Platenzaken Top 10.

Rotterdam heeft relatief nog veel platenzaken maar geen enkele in de top 10!

Wellicht te nuchter om lijstjes in te sturen ofzo iets. Maar dat Fame hoog staat zegt ook wel iets

vigil schreef:
Rotterdam heeft relatief nog veel platenzaken maar geen enkele in de top 10!

Wellicht te nuchter om lijstjes in te sturen ofzo iets. Maar dat Fame hoog staat zegt ook wel iets

Er zijn een aantal steden met vele platenzaken die net buiten de Top 10 zijn gevallen waaronder Nijmegen, Groningen en Breda.

Schnee
"muziekmateriaal"

dix
Leuk lijstje, maar zet ze de volgende keer maar gewoon op alfabetische volgorde

Ik gun Johan de 1e plek wel.
Hij zal er zelf erg blij mee zijn.
Aardige gast.

Ik hoor het Herman Finkers zo aankondigen: en de winnaar is Hengeloooooo

Leuk dat ze nou ook in de provincie hebben ontdekt hoe je social media effectief kunt gebruiken. Voor ongeveer hetzelfde geld had de naam van deze toptien geluid: 10 plaatsen die je liever wilt vermijden als je brass in da pocket hebt.

Ik laat de lijst even indalen

01. Hengelo - je zult er maar dorst krijgen
02. Venlo - geboorteplaats van Mozart, bekend polarisatieartiest
03. Sittard - let op je portemonnee
04. Haarlem - linksaf op de A10
05. Hoogezand - bekend van de provinciekaart
06. A'dam - Concerto - ik rust mijn kaas
07. A'dam - Fame - nix feem, droevige koopplek
08. Gouda - kaasblokje erbij?
09. Bergen op Zoom - rechtdoor naar géén cent te veel, linksaf naar België
10. Tilburg - la ville des pisseurs en flacon; stad waar alle kleinschaligheid is verdwenen omdat het centrum overal is doorgebroken

In twee van de hierboven genoemde zaken heb ik wel eens inkopen gedaan - een bier met Dr Frankenstein zou een bonus kunnen zijn voor bezoek aan Venlo. Het gaat nog niet kriebelen bij de rest.

Misschien ben ik wel geen platenwinkelliefhebber - vind het maar een modaal rockend lijstje, vermoedelijk met een fikse cd-bias. Nix Deventer (Koning Willem), Zwolle (Minstreel), Alkmaar (het platenpakhuis), Groningen (geen enkele), Leeuwarden (idem). Wat social media al niet vermag.

Overigens wordt gewoon tijd om volgend jaar een lijstje te maken obv de voorkeur van mensen hier. Wat hebben wij eraan wat blog-lezers, zonder MuMe-affiliatie vinden van platenwinkels? Geen bal toch! Leuk maar niet meer dan dat - weinig herkenning voor de meesten hier.

Ga zoeken naar band + album en hoe vaak komt MuMe dan niet als eerste uit de bus. Hier resultaten posten betekent imo hier de lieden om hun mening vragen. Wij van MusicMeter hebben verstand van muziek en dus ook van winkels en sites waar je dingen kunt kopen

Mooi om te lezen, zo zie je maar dat iedereen zijn eigen favorieten heeft. Service speelt een belangrijke rol, dat is wel duidelijk geworden. Al is je collectie nog zo breed je moet je klanten wel aandacht geven.

Van de gehele top 10 ben ik in slechts 2 winkels geweest (beide in Amsterdam) dus genoeg inspiratie samen met al die andere winkels die ik nog moet bezoeken, terwijl ik toch al veel te veel vinyl koop.

Vanmiddag op een klein lokaal beursje 26 heerlijke Near Mint platen voor 26 Euro !!!!!!

DjFrankie (moderator)
Mjuman schreef:

In twee van de hierboven genoemde zaken heb ik wel eens inkopen gedaan - een bier met Dr Frankenstein zou een bonus kunnen zijn voor bezoek aan Venlo. Het gaat nog niet kriebelen bij de rest.

http://www.cafedeklep.nl/

Dat is een moi cafeeke

Ik ken er 3 uit deze lijst waarvan ik Fame gewoon misplaatst vind en ik persoonlijk Gouda een enorme teleurstelling vond (ik was op zoek naar vinyl en ik kon daar niks vinden tussen al die nieuwe releases wat andere zaken of internet ook niet bieden).
Concerto snap ik dan weer wel

Geen Rotterdam die toch aardig wat platenzaken kent is inderdaad opvallend maar misschien richt ik me momenteel te veel op vinyl en daar was deze lijst niet op gebaseerd zo te zien.
Delft hoort er toch ook wel tussen te staan als je het mij vraagt: die hebben toch ook 4 leuke zaken.

Lijstjes geven uiteraard genoeg stof om het er lekker mee oneens te zijn dus prima om voor mij wat nieuwe namen voorbij te zien komen. Maak ik van deze toplijst gewoon een tiplijst

DjFrankie (moderator)
aERodynamIC schreef:

Geen Rotterdam die toch aardig wat platenzaken kent is inderdaad opvallend maar misschien richt ik me momenteel te veel op vinyl en daar was deze lijst niet op gebaseerd zo te zien.

Juist wel op Vinyl, daar is die lijst op gebaseerd, niet op Cd's

Dat komt anders niet altijd terug in de stukjes waar ook andere zaken genoemd worden
En dan begrijp ik de keuze niet helemaal: het schijnt dan vooral te gaan om de service die ze leveren en niet het aanbod.

Ik mis zo'n beetje alle zaken waar ik vaak kom en die naar ik weet prima worden gewaardeerd door een grote groep klanten, maar er kunnen er maar tien in de top. In elk geval weer een lijst met te checken winkels, al zitten er gehuchten tussen waar ik me niet snel zie komen

DjFrankie (moderator)
aERodynamIC schreef:
Dat komt anders niet altijd terug in de stukjes waar ook andere zaken genoemd worden
En dan begrijp ik de keuze niet helemaal: het schijnt dan vooral te gaan om de service die ze leveren en niet het aanbod.

Vinyl-liefhebber zit goed in Limburg | 1Limburg | Nieuws en sport uit Limburg

DjFrankie schreef:
(quote)

Juist wel op Vinyl, daar is die lijst op gebaseerd, niet op Cd's

De lijst is niet puur op vinyl gebaseerd. Alle deelnemende platenzaken zijn namelijk door de bezoekers beoordeeld op een viertal zaken namelijk de service, het aanbod, de uitstraling en de prijs/kwaliteit verhouding. Ja Platendraaier is een vinyl website maar veel platenzaken verkopen ook voor een groot deel cd's, de verhoudingen hierbinnen verschillen nogal. Voor het stukje van de website van 1limburg hebben ze geen informatie aan me opgevraagd, het woord vinylwinkels hebben ze zelf opgeschreven.

Dan hebben we het als Plaatboef Rotterdam wel erg slecht gedaan dit jaar als zelfs Fame boven ons staat...

Telamon
Er is nog een verkiezing Vinylzaak van 2014 geweest: www.lpvinyl.nl

2014 2013 Vinylzaak Plaats

1 37 Wim's Muziekkelder Doetinchem
2 5 Vinyl Grove Den Haag
3 1 North End Haarlem Haarlem
4 2 Concerto Amsterdam
5 nw Popeye Hengelo
6 43 Diskid Zwolle
7 9 Sounds Venlo
8 3 Ray Elpee Eindhoven
9 4 De Plaatboef Rotterdam
10 6 Record Friend Amsterdam
11 nw Sounds Delft
12 19 Kroese Arnhem
13 26 Waaghals Arnhem
14 nw Eardrum Buzz Amsterdam
15 nw Evelyn Novacek Hoogezand
16 nw Satisfaction Heerlen
17 17 Tunesville Breda
18 16 Plexus t Platenmanneke Delft
19 7 Sounds Haarlem
20 10 De Waterput Bergen op Zoom
21 21 CD teek Eindhoven
22 20 Waaghals Nijmegen
23 22 Sounds Tilburg
24 44 Elpee Groningen
25 nw Record Palace Amsterdam
26 34 Vinylspot Rotterdam
27 11 Platenhuis 't Oor Almere
28 13 Velvet Music Amersfoort
29 29 Vinylarchief Nijmegen
30 39 Bert's records Den Haag
31 18 Demonfuzz records Rotterdam
32 28 Plato Utrecht
33 12 Velvet Music Leiden
34 36 Koning Willem Deventer
35 nw Fame Amsterdam
36 46 Velvet Music Breda
37 14 Music Machine Sittard
38 24 Rush hour Amsterdam
39 31 Plato Groningen
40 nw De Muziek freak Koog aan de Zaan
41 42 Variaworld Deventer
42 nw Vinylvinyl /Rik Stoet Den Haag
43 nw Stichting De Langspeelplaat Den Bosch
44 nw Vinylfabriek Terborg
45 23 Good times Alkmaar
46 30 Waxwell Amsterdam
47 nw Songs for sale Rotterdam
48 nw Plato Praamstra Deventer
49 nw Repop/The Basement Store Apeldoorn
50 nw Velvet Music Delft

Ik zou wel eens een 2e hands vinyl platenzaken top 20 willen zien.

Ducoz schreef:
Dan hebben we het als Plaatboef Rotterdam wel erg slecht gedaan dit jaar als zelfs Fame boven ons staat...

Dit vind ik persoonlijk ook de opvallendste uit de lijst. Ik woon zelf in de buurt van Rotterdam dus voor mij had het er ook anders uitgezien. Je ziet bijv. dat de lijst van lpvinyl er al heel anders uitziet.

Afgelopen zomer in de muziekkelder geweest, vond toen het aanbod redelijk.
Vinylarchief staat opvallend laag.

silverlake
HugovdBos schreef:
Popeye in Hengelo mag zich de winnaar noemen van de eerste editie van de Platenzaken Top 10. Johan is een icoon in de wereld van platenzaken, die alles voor zijn klanten overheeft. Handgetekende cadeaubonnen, een groot aanbod in alternatieve muzieksoorten en een ouderwetse sfeer zorgen ervoor dat Popeye de terechte winnaar is geworden in de Platenzaken Top 10.

Niet helemaal correct. Wanneer leverancier Bertus het niet heeft,weet Johan zich ook geen raad. Zo vroeg ik (vaste klant) eens naar Uncles Moes Space Ranch.

En in acht genomen moet worden dat Johan de zaak,het pand,de inboedel allang af heeft betaald. Dat maakt dat hij weinig aan reclame hoeft te doen,dat de sfeer zo goed is en dat er volop aandacht voor de klant heeft.Dat de sfeer "authentiek"is gebeleven
Hij hoeft er niet ván te leven,hij hoeft niet met de concurentie mee te doen.
Het is toch ene belangrijk verschil in d eplaten buisnees of je van een erfenis leeft,en de zaak er als hobby bijdoet,of dat je van de zaak leven móét.

Als de prijs terecht is, dan is dat omdat Johan wel vóór de muziek leeft.

Yay, mijn favo platenzaak op nummer 2 in de lijst van LPVinyl.
Daar is hard genoeg voor gewerkt. Way to go Ramesh!

Is er trouwens misschien sprake van een ommekeer? Is rock bottom geweest voor de fysieke winkels? Het is stil aan het sluitende platenzakenfront en nota bene de woonplaats van mijn moeder (30.000 inwoners, ooit drie winkels, lange tijd twee (FRS en Music Store), toen één, maar al enige tijd geen enkele meer) heeft sinds kort weer een platenzaak. Met CD's, DVD's, Blu-Rays en Vinyl (dat laatste zowel nieuw als tweedehands). Onafhankelijk, gewoon een liefhebber die begonnen is. Ik vind het gewaagd, maar ik hoop dat hij het gaat redden. Mijn moeder ook en zij koopt er inmiddels regelmatig verjaardags- en kerstkadootjes.

Die ommekeer is eigenlijk al het hele jaar 2014 langzaam bezig. De dikke minnen van de laatste jaren (-15% op -15% op -15%) stagneren en er worden in sommige maanden door de meeste winkels weer (kleine) plusjes geschreven of veel minder grote minnen dan de jaren daarvoor.

Nu is het natuurlijk weer gelijk waken voor overkil want als iedereen weer geld ziet branden...

starbright boy schreef:
Is er trouwens misschien sprake van een ommekeer? Is rock bottom geweest voor de fysieke winkels? Het is stil aan het sluitende platenzakenfront en nota bene de woonplaats van mijn moeder (30.000 inwoners, ooit drie winkels, lange tijd twee (FRS en Music Store), toen één, maar al enige tijd geen enkele meer) heeft sinds kort weer een platenzaak. Met CD's, DVD's, Blu-Rays en Vinyl (dat laatste zowel nieuw als tweedehands). Onafhankelijk, gewoon een liefhebber die begonnen is. Ik vind het gewaagd, maar ik hoop dat hij het gaat redden. Mijn moeder ook en zij koopt er inmiddels regelmatig verjaardags- en kerstkadootjes.

Er zijn de laatste paar jaar weer aantal nieuwe platenzaken geopend, maar daarentegen ook een aantal gesloten. Of het een opmars is kan ik niet zeggen, uiteindelijk zullen er landelijk misschien 80-100 platenzaken overblijven.

Nieuwere platenzaken:
Amsterdam - Homesick Records
Breda - Grey
Delft - Meneer van Ulden
Doetinchem - Wim's Muziekkelder
Haarlem - Rainbow's End Records
Leiden - 33|45 vinyl records
Maastricht - Zoomplus + kingsum
Utrecht - Swordfish & Friend
Veghel - Wil’m

kippenhok
Rainbow's End in Haarlem heeft het pand, en een deel van de inboedel van Tipitina overgenomen. Voor mij erg jammer; ik vond Tipitina met Eric een stuk leukere zaak.

Als die zaak in Utrecht kenmerkend is voor het type nieuwe zaken hou ik m'n hart vast. Ik zou gewoon even wachten op de nieuwe (jaar)cijfers van het NVPI. Als ik af moet gaan op het aanbod in de lokale mediamarkt, en het verdwijnen van de afdeling klassiek bij de Bijenkorf (bijv), het verdwijnen van Xango en de Jazzwinkel, én Boudisque (na de herstart) vallen er in Utrecht nog steeds klappen.

Denk dat veel van de genoemde zaken goed zijn in minstens één ding: aanboren van een koopkrachtige niche, alsmede het creëren van klantentrouw. Ik zou iemand zeker mijn klandizie gunnen als een nieuwe cd slechts 1-2 euro duurder is dan online - vaak is dat niet het geval. Daar komt nog bij dat het aankopen van een cd tegen de volledige prijs soms na een half jaar al wordt 'bestraft': ligt de cd bij de stapeltjes 2 voor 15 euro.

Je blijft je verbazen dat de dubbele tussenhandel - importeur, groothandel; tweemaal een opslag van zo'n 25 - 30% - soms bewerkstelligt dat je als individu een album goedkoper in kunt kopen bij de winkel van het label (in het land van oorsprong), dan de detaillist hier als inkoopprijs betaalt. Dan heb ik het nog niet over concerten, waar mensen van het label soms lp's voor 10 - 15 euro verkopen

Ik zou maar even wachten met die loftrompet

Gast
geplaatst: vandaag om 13:16 uur

geplaatst: vandaag om 13:16 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.