MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Platenzaken

zoeken in:
Mjuman schreef:
(quote)

Ja, daar staat nog wel eens een Zappa tussen, een Dylan of een eerste persing van Closer - voor 10 CC, Joan Armatrading of Genesis hoef je echt niet naar Londen

Erg makkelijke poging tot flauwe grap van onze Mjuman.
Had hem toch wat hoger ingeschat, maar gelukkig kan hij er zelf nog om lachen

Voor 10CC hoef ik inderdaad echt niet naar London, krijg ik gewoon gratis op vinyl van mijn stiefvader.

Stalin schreef:
Erg makkelijke poging tot flauwe grap van onze Mjuman.
Had hem toch wat hoger ingeschat, maar gelukkig kan hij er zelf nog om lachen

Voor 10CC hoef ik inderdaad echt niet naar London, krijg ik gewoon gratis op vinyl van mijn stiefvader.

't Scheelt een jas dat jouw humor meestal geslaagd en subtiel is

Je had 't ook kunnen voorkomen door een paar van je aankopen concreet weer te geven.
Ik heb wel eens uit een één eurobak een Dead Can Dance gevist en een Durutti Column - in het eerste geval vertrouwde ik het niet (waterschade) en hem ik 'em teruggezet en in het tweede geval meegenomen en gewassen - perfect. Toch zou ik de zaak waar ik ze vond niet snel aanbevelen, daarvoor was de score te laag; edoch een bekend adagio luidt: no pain, no geen oftewel moet soms veel meters maken voor één mooie aankoop - en dan nog zou ik zo'n adres niet aanbevelen (dat schept immers verwachtingen).

Mjuman schreef:
edoch een bekend adagio luidt: no pain...

Je bedoelt adagium hè.

Kronos schreef:
(quote)

Je bedoelt adagium hè.

Met muziek in het hoofd is zo'n verschrijving snel gemaakt

Een adagio luidt in ieder geval ook.

Mjuman schreef:

Welnee, alhoewel dat een smaakkwestie kan zijn. Ik ken er zeker drie of 4, waar ik vanaf The Locks zo naartoe kan lopen. Een daarvan heeft me destijds met Burial kennis laten maken. Als dat je ding niet is, verklaart dat wel eea.

The Lock moet ik eigenlijk nog een keer overdoen. Toen wij er waren was het er zo mega druk dat we de 2 zaakjes die we zagen vluchtig hebben bekeken. Wellicht kwam het ook omdat het inmiddels tegen het einde van een lange dag shoppen was. De beentjes waren wat zwaar aan het worden en we kregen steeds meer zin in een pint En Burial is idd niet echt mijn ding nee...maar daar laat ik me niet door weerhouden.

Mjuman schreef:
Ik denk ook dat jij - eerlijk gezegd - weinig te zoeken hebt bij Soul Jazz Records in Soho - en da's niet lullig bedoeld

Dat denk ik ook inderdaad...de naam alleen al Nee gekheid. Ik slaag meestal wel aardig bij Sister Ray, Reckless Records en de Music Exhange.

Mjuman schreef:
Ik denk dat Blue Site Records in Bielefeld veel meer jouw ding is (en kan er nog wel een paar bedenken).

Die ken ik niet. Maar als jij het zegt dan moet ik misschien die kant maar eens op. Bedankt voor de tip in ieder geval!

Stalin schreef:
(quote)

Deze zaak lijkt voornamelijk reggae te verkopen.

Oh oké...nou ja, ff binnen wippen kan nooit kwaad. Je weet nooit

Ik ga eind februari naar Londen: en aangezien ik de locals van Revere ontmoet zullen die hopelijk wel wat leuke adresjes voor me hebben.

Tot die tijd noteer ik alvast wat namen die ik hier voorbij zie komen

Laat maar even weten wat je ervaring was...

De laatste keer dat ik in Londen was ben ik niet op jacht gegaan (lastig als je partner er minder mee heeft), maar deze keer komt het er misschien wel van

aERodynamIC schreef:
De laatste keer dat ik in Londen was ben ik niet op jacht gegaan (lastig als je partner er minder mee heeft), maar deze keer komt het er misschien wel van

Ja partnergestuurde onthouding is een bekend fenomeen in setjes met één enkele vinylist. De kuur (ervoor/ertegen) is duur: shopping op Kings Road

Onlangs nieuwe platenzaak geopend in de Jordaan lees ik net.
Eigenaar Bas Kleijn heeft het over ''de grootste Europese collectie van Bob Dylan''.
De eerstvolgende keer als ik in Mokum ben maar eens een blik werpen.

https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/v/t1.0-9/10636072_1499831926933972_8664948706865861334_n.jpg?oh=f892e7b22283c77a45dcd259f9d47b42&oe=555C8467

Stalin schreef:
Onlangs nieuwe platenzaak geopend in de Jordaan lees ik net.
Eigenaar Bas Kleijn heeft het over ''de grootste Europese collectie van Bob Dylan''.
De eerstvolgende keer als ik in Mokum ben maar eens een blik werpen.

(afbeelding)

Ik was er toevallig nog vorig jaar toen Bas nog druk aan het klussen was in zijn nieuwe platenzaak. Fijn maar kleine platenzaak en dichtbij Second Life Music, Velvet en Distortion Records.

Ik ben een tijd bezig geweest met het maken van een overzicht van alle platenzaken in Duitsland. Vanaf nu kun je de lijst terug vinden op Platendraaier. Aangezien er vele platenzaken in Duitsland te vinden zijn en er regelmatig winkels verdwijnen is de lijst nooit compleet. Als je nog een andere platenzaak kent in Duitsland die niet in de lijst staat of gegevens ziet staan die niet kloppen stuur me dan graag een pm.

HugovdBos schreef:
Ik ben een tijd bezig geweest met het maken van een overzicht van alle platenzaken in Duitsland. Vanaf nu kun je de lijst terug vinden op Platendraaier.

Mooie lijst Hugo. Ik moet nodig naar Berlijn

Ook eens kijken welke plaatsen (dichtbij de grens) een dagtocht waard zijn.

Running On Empty schreef:

Ook eens kijken welke plaatsen (dichtbij de grens) een dagtocht waard zijn.

Ik was ook verbaasd over de enorme hoeveelheid platenzaken in Berlijn. Het is natuurlijk wel een grote stad, maar het aanbod is fascinerend. Daarnaast ook nog platenzaken niet opgenomen in de lijst waarvan ik het betwijfel of ze nog bestaan.

In het Ruhrgebied is genoeg te vinden, dus misschien een optie om daar eens een dagje rond te snuffelen (bv Keulen, Dortmund, Düsseldorf of Duisburg).

Geweldig werk Hugo! Erg handig zo'n lijst.

Amsterdam Record Shop in Dortmund, da's nog eens een aparte naam. Had gehoopt op de website te ontdekken waarom de winkel zo heet, maar helaasch...

Tijdje geleden 5 dagen in Berlijn geweest, blaren op m'n poten gelopen en geen vinylstore gezien. Potverdorie nog eens aan toe zeg

Broem schreef:
Tijdje geleden 5 dagen in Berlijn geweest, blaren op m'n poten gelopen en geen vinylstore gezien. Potverdorie nog eens aan toe zeg

Das wel balen, ik moet zeggen dat ik vaak platenzaken voorbij loop als ik niet precies weet waar ze zitten. Volgende keer zal het je hopelijk niet weer overkomen.

GrafGantz schreef:
Amsterdam Record Shop in Dortmund, da's nog eens een aparte naam. Had gehoopt op de website te ontdekken waarom de winkel zo heet, maar helaasch...

Ik vond het ook al een opvallende naam. Nog wel enige artikelen over de platenzaak gevonden op internet, maar nergens komt naar voren waar de naam op gebaseerd is.

Al die rondjes lopen door Berlijn hebben me dan toch nog een analoog gevoel gegeven Zal me bij de volgende stedentrip eens wat beter voorbereiden. Vrouw Broem weet altijd exact waar ze zijn moet voor haar shop hobby en ik loop er maar achteraan. Potverdorie enz

Broem schreef:
Al die rondjes lopen door Berlijn hebben me dan toch nog een analoog gevoel gegeven Zal me bij de volgende stedentrip eens wat beter voorbereiden. Vrouw Broem weet altijd exact waar ze zijn moet voor haar shop hobby en ik loop er maar achteraan. Potverdorie enz

Zo moeilijk is dat niet - vooraf gewoon kijken op google.de (essentieel: .de) en dan de zoekstring: "schallplatten, vinyl laden" typen.

En voor de Graf - even wat zelfredzaamheid tonen, Google maps openen en Recordshop Amsterdam zoeken - waar zit die shop? Am Ster (nstrasse)

In Keulen zitten trouwens aardig wat zaken in de buurt bijj het Mediapark/kwartier (aan de overzijde van de ring) - veel straten met geografische namen (Brussel, Brabant etc) - die buurt ligt in het verlengde van de buurt rond de Ehrenstrasse (mode etc; ultiem shopping danger).

Een beetje bewust - onbekwaam kan geen kwaad op dit vlak Mjuman Ik maak er soms een sport van om bij "toeval" tegen zo'n vinylshop of audiowinkel aan te lopen. Kijk nou schat...dat is toevallig, mag ik even. Jammer genoeg kent ze me al langer als vandaag

Broem schreef:
Een beetje bewust - onbekwaam kan geen kwaad op dit vlak Mjuman Ik maak er soms een sport van om bij "toeval" tegen zo'n vinylshop of audiowinkel aan te lopen. Kijk nou schat...dat is toevallig, mag ik even. Jammer genoeg kent ze me al langer als vandaag

Ja ja, ik ken dan iemand die dan net zo toevallig afdwingt dat - bijv in Keulen de weg naar de Brabanter strasse of de Werderstrasse loopt via de Ehrenstrasse (Gas, Diesel, Fossil, div sushi-tentjes etc). Heb je je nieuwe vinylvriendjes kan je fijn een een Dennis Brown doen

Telamon

CHIEP (crew)
Onder welke steen hebben die de afgelopen jaren geleefd?

Telamon
Vandaag twee 2e hands platenzaken bezocht dankzij de site van platendraaier.nl: Second Life Music (Prinsengracht, vlakbij Leidsestraat) en RecordFriend (vlakbij Nieuwmarkt). In Amsterdam dus.

Bij Second Life was ik snel klaar. Rommelige zaak, dozen vol met platen en cd's op elkaar door de hele (kleine) winkel, platen met lelijke zijkanten, onlogische sortering. Snel weer weggegaan.

Dan is RecordFriend een veel betere aanbeveling om eens een kijkje te gaan nemen. Vlak naast elkaar een souterrain met 2e hands elpees en een zaak met enkel nieuwe platen.

Eindelijk eens een 2e hands platenzaak in de hoofdstad waar de platen er nog fatsoenlijk uitzien, en daarbij redelijke prijzen hebben. Concerto kan hier wat van leren. En mooie collector items aan de muur (toch maar Their Satanic Majesties Request met de 3d foto laten staan).

De dubbel Layla And Other Assorted Love Songs voor 12,- ook maar laten liggen. Die platen zagen er wat minder goed uit. Gekocht: Exile On Main Street, Let It Bleed, 461 Ocean Boulevard en Non-stop Erotic Cabaret voor samen 50,- En nieuw, Odessey And Oracle voor 16,-

Second Life Music ben ik onlangs ook geweest. Erg rommelig inderdaad. Volgepropt en daardoor niet prettig zoeken. De gemiddeld hoge prijzen voor 2e hands platen in de hoofdstad doen mij steeds meer besluiten elders te zoeken.

Telamon
Leuk stukje van Harry Prenger: Handleiding voor beginnende...

'Het beste geluid dat een Crosley voortbrengt is wanneer hij van 13 hoog naar beneden stort en te pletter valt.'

'Een van de redenen waarom meisjes vinyl kopen is omdat ze beseffen dat de cd het ergste is dat de mensheid is overkomen.'

kippenhok
Telamon schreef:
Leuk stukje van Harry Prenger: Handleiding voor beginnende...

'Het beste geluid dat een Crosley voortbrengt is wanneer hij van 13 hoog naar beneden stort en te pletter valt.'

'Een van de redenen waarom meisjes vinyl kopen is omdat ze beseffen dat de cd het ergste is dat de mensheid is overkomen.'

Leuk stukje.

Hoewel deze passage natuurlijk onzinnig is:

"Klinken platen die geperst zijn in Amerika beter dan platen uit andere landen? Gek genoeg wel."

Dat varieert gewoon per titel en wordt uiteindelijk bepaald door persoonlijke voorkeur. Daarnaast varieren Amerikaanse persingen uit verschillende fabrieken (staten) net zoeveel als platen uit verschillende landen in Europa.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:15 uur

geplaatst: vandaag om 13:15 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.