Muziek / Algemeen / Platenzaken
zoeken in:
0
geplaatst: 13 februari 2015, 11:03 uur
Leuk stukje? Lijkt me typisch een kwestie van 'participant (=beginner) observation'. Wil je serieus worden genomen door vinylisti, dan spreek je niet van "draaitafelarm".
Bij serieuze hifi-verkopers leidt zoiets tot gefronste wenkbrauwen en bij de mindere tot het befaamde euro-alert ("aan deze noob valt wat te verdienen"). Het zoveelste voorbeeld van hipschrijverij, jumping the vinyl train.
Waarom niet wat handige tips:
* snaar vs direct aangedreven - doel en effect
* waarop moet ik letten
* nieuw vs tweedehands
* bijkomende voorwaarden: een pre-amp
* prijs-range
Oja, voor ik weer reaguur-zuur wordt genoemd. Hier: Overigen >> Apparatuur >> Vinyl Vinyl Vinyl (o.a. over platenspelers) heb ik op een aantal plaatsen wat tips gegeven - gewoon de zoekfunctie gebruiken.
Globaal zijn er wel wat dingen te melden over landen/kwaliteit van persingen. Veelal heeft dat te maken met de gehanteerde principes tav de frequentie van gebruik van de 'moeder' (persmatrijs) om 'zonen'(=lp's) mee te persen. In NL, UK, D was men daar over het algemeen wat terughoudender in.
Bij serieuze hifi-verkopers leidt zoiets tot gefronste wenkbrauwen en bij de mindere tot het befaamde euro-alert ("aan deze noob valt wat te verdienen"). Het zoveelste voorbeeld van hipschrijverij, jumping the vinyl train.
Waarom niet wat handige tips:
* snaar vs direct aangedreven - doel en effect
* waarop moet ik letten
* nieuw vs tweedehands
* bijkomende voorwaarden: een pre-amp
* prijs-range
Oja, voor ik weer reaguur-zuur wordt genoemd. Hier: Overigen >> Apparatuur >> Vinyl Vinyl Vinyl (o.a. over platenspelers) heb ik op een aantal plaatsen wat tips gegeven - gewoon de zoekfunctie gebruiken.
Globaal zijn er wel wat dingen te melden over landen/kwaliteit van persingen. Veelal heeft dat te maken met de gehanteerde principes tav de frequentie van gebruik van de 'moeder' (persmatrijs) om 'zonen'(=lp's) mee te persen. In NL, UK, D was men daar over het algemeen wat terughoudender in.
0
kippenhok
geplaatst: 13 februari 2015, 11:48 uur
ik lees een niet-pretentieus stukje dat de beginnende verzamelaar zonder al te veel poespas op het juiste spoor zet. zonder ze meteen weer weg te jagen met allerlei 'vinylisti' jargon.
ik ben ooit (1996) ook eens begonnen met vinyl en dit soort stukjes was toen erg nuttig.
ben het overigens wel eens met je opmerking qua NL, UK en D vinyl. Zelf heb ik een voorkeur voor UK, maar meer dan een vuistregel is dat ook niet.
ik ben ooit (1996) ook eens begonnen met vinyl en dit soort stukjes was toen erg nuttig.
ben het overigens wel eens met je opmerking qua NL, UK en D vinyl. Zelf heb ik een voorkeur voor UK, maar meer dan een vuistregel is dat ook niet.
0
Telamon
geplaatst: 13 februari 2015, 11:52 uur
Ik laat altijd zuid Europese persingen links liggen (of pak m beet uit exotische landen als Venezuela). Geen idee of dat terecht is.
0
geplaatst: 13 februari 2015, 12:01 uur
kippenhok schreef:
ik lees een niet-pretentieus stukje dat de beginnende verzamelaar zonder al te veel poespas op het juiste spoor zet. zonder ze meteen weer weg te jagen met allerlei 'vinylisti' jargon.
Misschien had ik dan iets naders moeten verwoorden: als je vanaf 1963 - 1988 (mijn persoonlijke 'zondeval': de cd) en vervolgens vanaf 2007 wéér aan vinyl hebt gedaan, of zoals jij vanaf 1996 (ook een CV van zo'n 18 jaar), dan zijn dat soort stukjes vermakelijk (niet meer dan dat) en zullen ze idd voor beginners een lichte handreiking kunnen zijn. De ergernis ontstaat vanuit de gedachte dat al dat geschrijf over de hippigheid van vinyl mede ertoe leidt dat de prijzen omhoog blijven gaan: being hip pays. Net zoals, nog een bron van ergernis, het constante vermelden van de prijs wanneer men hier vindt dat iets goedkoop is aangeschaft. De handel leest hier mee - net zoals Discogs een maatstaf is, wordt hier ook gekeken. Slapende honden wakker maken zegt men dan - hou er gerust rekening mee dat voor vinyl geldt The Only Way Is Up. RecordFriend is idd niet goedkoop, heeft wel eea, net als Vinylarchief.
Heb zelf een Portugese persing van de tweede van The Chameleons - maar dan geldt gewoon: da's altijd beter dan nix en de persingen van hun label, Statik, zijn sowieso niet zo fijn.
0
geplaatst: 13 februari 2015, 13:37 uur
kippenhok schreef:
"Klinken platen die geperst zijn in Amerika beter dan platen uit andere landen? Gek genoeg wel."
Dat varieert gewoon per titel en wordt uiteindelijk bepaald door persoonlijke voorkeur. Daarnaast varieren Amerikaanse persingen uit verschillende fabrieken (staten) net zoveel als platen uit verschillende landen in Europa.
"Klinken platen die geperst zijn in Amerika beter dan platen uit andere landen? Gek genoeg wel."
Dat varieert gewoon per titel en wordt uiteindelijk bepaald door persoonlijke voorkeur. Daarnaast varieren Amerikaanse persingen uit verschillende fabrieken (staten) net zoveel als platen uit verschillende landen in Europa.
Nou, dat van die Amerikaanse platen is nogal een boude stelling die ik vanuit mijn ervaring absoluut niet kan onderschrijven. Met name US-platen uit de tweede helft van de jaren zeventig (zeg maar de jaren na de oliecrisis) klinken soms als bagger. Vaak gerecycled vinyl, waarbij soms resten van het label in de groeven geperst zaten. Met name Motown- en Polygram-persingen uit die tijd zijn verschrikkelijk.
Sommige Nederlandse persingen staan, net als Japanse, Engelse en Duitse persingen, doorgaans hoog aangeschreven bij vinylliefhebbers. Met name de vroegere CBS-persingen uit Haarlem (de tegenwoordige perserij van Record Industry) zijn door de bank genomen erg goed, al onderschrijf ik de opmerking uit het artikel dat het middengebied vaak wat overheerst. De oude Columbia-persingen uit de VS (Dylan, Costello, veel jazz-titels) zijn over het algemeen behoorlijk goed.
Italiaans, Spaans, Portugees, Zuid-Amerikaans en ander exotisch vinyl is doorgaans ondermaats. Al speelt ook hier de prijs-kwaliteitsverhouding een rol. Voor een habbekrats wil ik een goed geconserveerde Portugese persing nog wel eens meenemen op een rommelmarkt. En wat Mjuman zegt is ook waar: beter iets dan niets. Want bij minder voor de hand liggende tweedehands titels heb je de verschillende persingen doorgaans niet voor het uitkiezen.
0
Telamon
geplaatst: 15 februari 2015, 20:50 uur
Stalin schreef:
Zo'n muziektour kun je ook mooi op eigen houtje doen.
Ik ben paar jaar geleden samen met kameraad zo een hele dag te voet en via underground door London gegaan.
Battersea Power Station, Earls Court, Royal Albert Hall en uiteraard Abbey Road waren deel van onze bedevaart
Vooral Abbey Road is een genot, ik snap niet dat er nog geen ondernemer is die daar een terras geopend heeft.
Je kunt je daar behoorlijke tijd vermaken met al die debiele toeristen die met gevaar voor eigen leven het zebrapad oversteken namelijk.
Potje bier erbij en genieten maar...
Daarnaast mooi gratis musea bezoeken en je hebt een goedkoop weekend in wat een dure wereldstad zou moeten zijn.
Zo'n muziektour kun je ook mooi op eigen houtje doen.
Ik ben paar jaar geleden samen met kameraad zo een hele dag te voet en via underground door London gegaan.
Battersea Power Station, Earls Court, Royal Albert Hall en uiteraard Abbey Road waren deel van onze bedevaart

Vooral Abbey Road is een genot, ik snap niet dat er nog geen ondernemer is die daar een terras geopend heeft.
Je kunt je daar behoorlijke tijd vermaken met al die debiele toeristen die met gevaar voor eigen leven het zebrapad oversteken namelijk.
Potje bier erbij en genieten maar...
Daarnaast mooi gratis musea bezoeken en je hebt een goedkoop weekend in wat een dure wereldstad zou moeten zijn.
Dan zal je vast een aantal hiervan wel herkennen:
12 Iconic London...
ps vergeet niet met je muis over <-slide-> te gaan. Mooi gemaakt deze pagina!
0
geplaatst: 15 februari 2015, 21:25 uur
Telamon schreef:
12 Iconic London...
12 Iconic London...
Zeker, bijna op alle plekken van deze platenhoezen geweest. De plek van bijvoorbeeld Ziggy Stardust was nu volgebouwd met barretjes. Wel leuk dat ze op veel plekken de bekende blauwe bordjes aan de wand hadden met daarop de muzikanten en/of albums die daar leefden en zijn ontstaan.
0
geplaatst: 16 februari 2015, 09:07 uur
London is en blijft een geweldige stad, maar moet meer en meer oppassen dat het niet uitsluitend voor investeerders, bedrijven en miljonairs gaat worden.
Vanity Fair
Vanity Fair
0
geplaatst: 5 maart 2015, 13:32 uur
Ipv muziekwinkels, hebben ze in Dallas een muzikaal museum.
Bucks Burnett is the eight-track’s most vocal champion, amassing an incredible collection of Stereo 8 cartridges, and opening the world’s first museum devoted entirely to the format.
Collector's Weekly
Bucks Burnett is the eight-track’s most vocal champion, amassing an incredible collection of Stereo 8 cartridges, and opening the world’s first museum devoted entirely to the format.
Collector's Weekly
0
geplaatst: 23 maart 2015, 13:36 uur
Volgende week ben ik een paar dagen in Berlijn.
Nog iemand tips voor een goede platenzaak (vinyl Jazz), het liefst in de buurt van de Kurfürstendamm?
Nog iemand tips voor een goede platenzaak (vinyl Jazz), het liefst in de buurt van de Kurfürstendamm?
0
Telamon
geplaatst: 23 maart 2015, 14:09 uur
judgepaddy schreef:
platenzaken in Berlijn
en deze tip kreeg ik vorig jaar van lebowski:
'Er zitten in Zossener Straße winkels aan beide kanten van de kruising Bergmanstraße. Viel Spass!'
(zelf had ik daar geen tijd meer voor. Ben enkel geweest in City Music, Kurfürstendammm 207 waar ik een paar leuke albums heb meegenomen waaronder het moeilijk nog verkrijgbare "World Peace.. ' van Morrissey)
0
geplaatst: 27 maart 2015, 13:11 uur
Vandaag voor het eerst in Sounds Venlo geweest. Ron Jans was er ook. Inderdaad een walhalla, ik had veel te weinig tijd om alles rustig te bekijken maar kom er zeker nog eens terug.
0
geplaatst: 2 april 2015, 17:00 uur
Ik dacht net even de nieuwe DCFC te halen bij de Velvet (Paagman) in Den Haag. Ik schrok wel van de prijzen daar. Ze vragen dus € 20,- voor deze cd! (geen bonus editie of iets anders speciaals) Ik zag de nieuwe Modest Mouse ook voor € 19,- staan. In het chique Statenkwartier zijn er ongetwijfeld mensen die dit zomaar neerleggen voor een cd maar ik bestel het wel ergens online of ik wacht even. Ik vind € 15,- wel genoeg voor een nieuwe cd.
Verder ook een klein assortiment. Binnenkort wordt er ook een filiaal in het centrum van Den Haag geopend. Het zal dus toch wel lopen.
Verder ook een klein assortiment. Binnenkort wordt er ook een filiaal in het centrum van Den Haag geopend. Het zal dus toch wel lopen.
0
geplaatst: 5 april 2015, 11:57 uur
Dat filiaal van Velvet (Paagman) in het centrum is ook al geopend, maar daar hoef je geen andere prijzen te verwachten. De nieuwe Death Cab For Cutie gaat daar eveneens weg voor € 19,99. Sowieso zijn de prijzen van nieuwe cd's aan de hoge kant, al zijn ze niet allemaal zo duur als DCFC. De nieuwste Laura Marling is bijvoorbeeld € 17,99 en Kovacs € 15,99. Dan zijn hun aanbiedingen toch interessanter en hun back catalogue, die niet heel uitgebreid is, maar waar af en toe wel pareltjes tegen een goede prijs tussen zitten. Enfin, in een stad waarin het aantal cd-speciaalzaken op één hand te tellen is, is Velvet (Paagman) een welkome aanvulling, maar zeker geen goudmijn. Wat dat betreft hebben de steden in de omgeving (Delft, Rotterdam, Leiden) het beter voor elkaar.
0
DjFrankie (moderator)
geplaatst: 5 april 2015, 12:35 uur
itchy schreef:
Vandaag voor het eerst in Sounds Venlo geweest. Ron Jans was er ook. Inderdaad een walhalla, ik had veel te weinig tijd om alles rustig te bekijken maar kom er zeker nog eens terug.
Moet je een keer met een instore komen maarten, nog leuker.
0
geplaatst: 5 april 2015, 15:06 uur
Ik kwam er pas afgelopen week achter dat er bij Sounds boven nog veel tweedehands cd's stonden.
0
geplaatst: 14 april 2015, 01:14 uur
HugovdBos schreef:
Popeye in Hengelo mag zich de winnaar noemen van de eerste editie van de Platenzaken Top 10. Johan is een icoon in de wereld van platenzaken, die alles voor zijn klanten overheeft. Handgetekende cadeaubonnen, een groot aanbod in alternatieve muzieksoorten en een ouderwetse sfeer zorgen ervoor dat Popeye de terechte winnaar is geworden in de Platenzaken Top 10.
Popeye in Hengelo mag zich de winnaar noemen van de eerste editie van de Platenzaken Top 10. Johan is een icoon in de wereld van platenzaken, die alles voor zijn klanten overheeft. Handgetekende cadeaubonnen, een groot aanbod in alternatieve muzieksoorten en een ouderwetse sfeer zorgen ervoor dat Popeye de terechte winnaar is geworden in de Platenzaken Top 10.
Daar ben ik dit weekend geweest. Een stuk of wat grijze mannen aan de ene kant van de toonbank, en ééntje aan de andere kant. Ik heb een tijdje in bakken gesnuffeld terwijl het ene na het andere bluesintro op een ongenadig geluidsniveau uit de boxen schalde. Voor zo'n klein winkeltje zeker een flink aanbod, maar ook flink chaotisch en flink aan de prijs. Nederland's beste platenzaak? De meest curieuze wellicht.
0
geplaatst: 14 april 2015, 08:45 uur
dix schreef:
Daar ben ik dit weekend geweest. Een stuk of wat grijze mannen aan de ene kant van de toonbank, en ééntje aan de andere kant. Ik heb een tijdje in bakken gesnuffeld terwijl het ene na het andere bluesintro op een ongenadig geluidsniveau uit de boxen schalde. Voor zo'n klein winkeltje zeker een flink aanbod, maar ook flink chaotisch en flink aan de prijs. Nederland's beste platenzaak? De meest curieuze wellicht.
(quote)
"Beste" blijft natuurlijk altijd een relatief begrip. Ik denk dat het wat betreft Popeye vooral om de service ging die er werd geboden en wat minder om de prijs en de indeling van de zaak. Daarnaast was het hoofddoel ook om de platenzaken wat meer onder de aandacht te brengen. En uiteraard is het bij een stemming altijd afhankelijk van het publiek. Ik hoop dat je nog wel wat leuks hebt kunnen vinden in de bakken.
0
geplaatst: 5 mei 2015, 17:04 uur
Beste muziekliefhebbers!
Voor mij is het vakantie en helaas de laatste vakantie waarin ik kan profiteren van mijn studenten ov. Dus je raadt het al, deze week wil ik een dagje weg in Nederland!
Maar nu is mijn vraag..... wat is de leukste stad om mijn inkopen te doen?
Zelf heb ik al aardig wat gereisd de afgelopen vakanties en weet ik nu eerlijk gezegd niet waar ik het beste heen kan gaan om wat cd's lp's en dvd's te kopen!
Rotterdam is mijn tweede thuis geworden, waar ik inmiddels alles al weet te vinden
Met groet van Lars!
Voor mij is het vakantie en helaas de laatste vakantie waarin ik kan profiteren van mijn studenten ov. Dus je raadt het al, deze week wil ik een dagje weg in Nederland!
Zelf heb ik al aardig wat gereisd de afgelopen vakanties en weet ik nu eerlijk gezegd niet waar ik het beste heen kan gaan om wat cd's lp's en dvd's te kopen!
Rotterdam is mijn tweede thuis geworden, waar ik inmiddels alles al weet te vinden

Met groet van Lars!

0
Misterfool
geplaatst: 5 mei 2015, 17:10 uur
Nijmegen heeft tweede goede platenzaken: Vinylarchief en De Waaghals. Daarnaast is ook de Kroese een prima plaats voor het kopen van CD's. Af en toe is er ook nog wat leuks te vinden bij tweedehandszaak "het goed" en, even zo uit mijn hoofd, elke eerste zaterdag van de maand zijn er ook platen te koop bij mariënburg*
Edit: 25-5 en 20-6 zijn er bij het marienburg een aantal vinylstands
All Record Fairs | Dynamite Beurzen & Evenementen - dynamitebeurzen.nl
Edit: 25-5 en 20-6 zijn er bij het marienburg een aantal vinylstands
All Record Fairs | Dynamite Beurzen & Evenementen - dynamitebeurzen.nl
0
geplaatst: 5 mei 2015, 17:44 uur
All About Movies heeft ook nog een aardig aanbod (iets verder dan Vinylarchief naar beneden, aan de andere kant, met Gonzo voor de deur).
0
geplaatst: 5 mei 2015, 19:31 uur
Voor het meest gevarieerde aanbod kan ik Amsterdam aanraden, meer dan 25 platenzaken en zeer divers in muziekstijlen. Nijmegen is ook een goede keuze en voor de metalliefhebbers heb je daar nog de welbekende State Off Art Metalstore. Op dit moment zijn er rond de 180 platenzaken in Nederland, zie hiervoor een volledig overzicht. Veel verder, maar met de student ov absoluut de moeite waard zijn Groningen en Leeuwarden. Beiden een uitstekend aanbod en veel diversiteit, prijzen zijn daar ook goed te doen. Aangezien Rotterdam je tweede thuis is geworden verwacht ik dat je al wel eens in Den Haag bent geweest voor een bezoek aan een platenzaak. Er is in principe nog genoeg aanbod in Nederland, wel afhankelijk van welke muziekstijl(en) je op zoek bent.
0
DjFrankie (moderator)
geplaatst: 5 mei 2015, 19:53 uur
Lars Muziek. schreef:
Beste muziekliefhebbers!
Met groet van Lars!
Beste muziekliefhebbers!

Met groet van Lars!
Sounds Venlo is een van de beste van Nederland, mega veel items op voorraad daar kun je alleen al een dag rondneuzen.
0
geplaatst: 5 mei 2015, 20:48 uur
Ook leuk: Deventer met Koning Willem (alleen vinyl) en Variaworld als aanraders. Iets verderop in de Proosdij passage zit ook nog een zaakje maar die is beperkt geopend.
Als je tijd hebt is Polk ook nog wel de moeite waard. Voor de nieuwe spullen kun je evt. Plato in boekhandel Praamstra bezoeken maar die heeft beperkte ruimte. Aan de andere kant: je komt er toch langs vanaf het station
Of je reist direct door naar Zwolle met Minstrel en Diskid (wel even op de openingstijden letten!). En een volwaardige Plato die je eigenlijk ook niet mag missen.
De andere kant op kan ook, want Arnhem is best aardig bedeeld met een Waaghals en Kroese.
Neem aan dat Herman's opzetje bekend is?
Als je tijd hebt is Polk ook nog wel de moeite waard. Voor de nieuwe spullen kun je evt. Plato in boekhandel Praamstra bezoeken maar die heeft beperkte ruimte. Aan de andere kant: je komt er toch langs vanaf het station

Of je reist direct door naar Zwolle met Minstrel en Diskid (wel even op de openingstijden letten!). En een volwaardige Plato die je eigenlijk ook niet mag missen.
De andere kant op kan ook, want Arnhem is best aardig bedeeld met een Waaghals en Kroese.
Neem aan dat Herman's opzetje bekend is?
0
geplaatst: 6 mei 2015, 11:11 uur
Dank jullie wel voor alle tips!!
Ik heb gekozen voor Nijmegen, dat is nog net te doen vanaf mijn woonplaats!
Verder wil ik graag toelichten aan jullie dat ik de tips wel zeker heb genoteerd!
In Amsterdam ben ik al twee keer geweest, met als hoogte punt Fame & Concerto, maar zo te lezen moet dat dus niet het enige hoogte punt zijn! Dus ik hoop Amsterdam nog eens fijn over te doen! Bedankt HugovdBos voor het handige overzicht!
Groningen en Leeuwarden zijn helaas veel te ver, waarvan Groningen inderdaad ook is aan te raden, daar ben ik een keer een heel weekend geweest! Tijdens dat weekend ben ik drie muziek winkels in geweest! Leuke stad!!
Dit klinkt vast raar, maar in Den Haag ben ik nog nooit geweest voor het shoppen
DjFrankie in Venlo ben ik zeker te weten naar Sounds geweest, dit is dan inderdaad ook een erg goede tip! da dude Deventer klinkt ook erg interessant en daar wil ik ook zeker nog eens naar toe!
Alleen jammer dat mijn vakantie niet lang meer duurt, hahaha
Ik heb gekozen voor Nijmegen, dat is nog net te doen vanaf mijn woonplaats!
Verder wil ik graag toelichten aan jullie dat ik de tips wel zeker heb genoteerd!
In Amsterdam ben ik al twee keer geweest, met als hoogte punt Fame & Concerto, maar zo te lezen moet dat dus niet het enige hoogte punt zijn! Dus ik hoop Amsterdam nog eens fijn over te doen! Bedankt HugovdBos voor het handige overzicht!
Groningen en Leeuwarden zijn helaas veel te ver, waarvan Groningen inderdaad ook is aan te raden, daar ben ik een keer een heel weekend geweest! Tijdens dat weekend ben ik drie muziek winkels in geweest! Leuke stad!!
Dit klinkt vast raar, maar in Den Haag ben ik nog nooit geweest voor het shoppen

DjFrankie in Venlo ben ik zeker te weten naar Sounds geweest, dit is dan inderdaad ook een erg goede tip! da dude Deventer klinkt ook erg interessant en daar wil ik ook zeker nog eens naar toe!
Alleen jammer dat mijn vakantie niet lang meer duurt, hahaha

0
geplaatst: 12 mei 2015, 12:59 uur
Vorige week enkele platenzaken in de USA bezocht.
Zoals bekend verkoopt Urban Outfitters ook platen. In het algemeen zijn ze echter extreem duur en voeren ze enkel populaire titels.
.
In San Diego (Gaslamp Quarter) zit een klein zaakje Feel IT genaamd. Klein maar fijn, leuke collectie platen en een vriendelijke eigenaar.
Ook Amoeba in LA bezocht. Het aanbod blijft enorm, de prijzen ook. Ik heb wat bakken doorgenomen op zoek naar enkele Holy Grails maar daarvan niets gevonden. Wel wat leuke titels in de 2 dollar bakken. Het bezoek aan Amoeba heb ik beperkt tot 75 minuten. Het is nog steeds een imposante zaak en leuk om er rond te lopen maar nieuw vinyl is er echt schrikbarend prijzig.
Mijn algemene indruk is dat je voor vinyl echt niet naar de USA (Westcoast) hoeft of het moet gaan om het vinden van die ene plaat. In het algemeen zijn zowel nieuwe als 2e hands platen erg duur. In andere delen van de USA kan dit uiteraard anders liggen, met name in de midwest denk ik.
Zoals bekend verkoopt Urban Outfitters ook platen. In het algemeen zijn ze echter extreem duur en voeren ze enkel populaire titels.
.
In San Diego (Gaslamp Quarter) zit een klein zaakje Feel IT genaamd. Klein maar fijn, leuke collectie platen en een vriendelijke eigenaar.
Ook Amoeba in LA bezocht. Het aanbod blijft enorm, de prijzen ook. Ik heb wat bakken doorgenomen op zoek naar enkele Holy Grails maar daarvan niets gevonden. Wel wat leuke titels in de 2 dollar bakken. Het bezoek aan Amoeba heb ik beperkt tot 75 minuten. Het is nog steeds een imposante zaak en leuk om er rond te lopen maar nieuw vinyl is er echt schrikbarend prijzig.
Mijn algemene indruk is dat je voor vinyl echt niet naar de USA (Westcoast) hoeft of het moet gaan om het vinden van die ene plaat. In het algemeen zijn zowel nieuwe als 2e hands platen erg duur. In andere delen van de USA kan dit uiteraard anders liggen, met name in de midwest denk ik.
0
geplaatst: 12 mei 2015, 13:17 uur
Even een tip voor de vinylliefhebbers hier: een mooie nieuwe grote zaak in Den Bosch: Record Hustler. Veel goed geprijsd vinyl en vooral voor metal, hardcore en aanverwanten veel goed en obscuur spul. Maar ook alle andere genres zijn prima vertegenwoordigd.
En met in dezelfde straat ook nog De Langspeelplaat staat Den Bosch ineens weer op de kaart met een heel behoorlijk vinyl aanbod.
En met in dezelfde straat ook nog De Langspeelplaat staat Den Bosch ineens weer op de kaart met een heel behoorlijk vinyl aanbod.
0
geplaatst: 12 mei 2015, 13:39 uur
Running On Empty schreef:
In andere delen van de USA kan dit uiteraard anders liggen, met name in de midwest denk ik.
In andere delen van de USA kan dit uiteraard anders liggen, met name in de midwest denk ik.
Ik heb de afgelopen weken een achttal platenzaken bezocht in New York. Sommige zoals Joep al aangeeft erg duur maar ik heb ook vier fijne zaken met leuk geprijsd vinyl gevonden.
- Other Music aan East 4th St. verkoopt voornamelijk nieuw vinyl tegen aardige prijzen. Het gemiddelde album kost rond de 18 dollar, omgerekend dus een euro of 16. In Nederland ken ik weinig plekken waar ik voor dat geld de nieuwste platen koop.
- Rough Trade NYC aan 9th. St. (Brooklyn) is van hetzelfde laken een pak. Veel nieuw (lees: vanaf 2000) vinyl tegen prima prijzen. Maar ook boeken en cd's zijn ruim vertegenwoordigd.
- Good Records NYC aan East 5th St. verkoopt tweedehands vinyl. Veel originele uitgaves die nogal variëren in prijs. Zelf heb ik een originele uitgaven van Here, My Dear in perfecte staat aangeschaft voor 20 dollar. Maar, er stonden ook rijen met twee stuks voor 5 euro en daar stonden alleraardigste dingen tussen.
- A1 Record Shop aan East 6th St. verkoopt ook voornamelijk tweedehands vinyl. Een zaak met prijzen van erg laag tot behoorlijk hoog. Maar, wie goed zoekt kan voor niet te veel geld mooie spullen weghalen.
De platenzaken rondom Bleecker Street vielen mij vanwege de hoge prijzen erg tegen. Bijkomend voordeel van drie van de hierboven genoemde zaken is dat ze binnen een minuut of twintig lopen van elkaar af liggen. Je kunt dus in één middag prima deze drie zaken (uitgebreid) bezoeken.
* denotes required fields.