Muziek / Algemeen / Platenzaken
zoeken in:
0
geplaatst: 23 juni 2015, 01:20 uur
aERodynamIC schreef:
Iemand nog tips voor Kopenhagen, Göteborg en Stockholm?
Naast de al genoemde zaken, kan ik Pet Sounds van harte aanbevelen (Skånegatan 53 te Stockholm).
0
geplaatst: 23 juni 2015, 09:41 uur
aERodynamIC schreef:
In Kopenhagen zijn Rock Uglen (Frederiksborggade 40) en Sex Beat Records (Studiestræde 3) mijn favorieten, maar die zijn vooral de moeite waard als je van metal en aanverwante muziek houdt denk ik.
Sound Station (Gammel Kongevej 94) is misschien meer de moeite waard. Daar hebben ze alleen maar tweedehands albums, maar wel een hele hoop en in veel verschillende genres. Een stukje verder aan dezelfde weg zit ook nog Mint Records, ook tweedehands, waar ik eigenlijk alleen maar naar toe ga als ik er op weg terug naar huis van een van de voorgenoemde platenzaken langskom.
Accord, op Vesterbrogade 63, is trouwens misschien ook nog wel leuk. Ook uitsluitend tweedehands cd's en LPs. Veel dingen die je ergens anders ook wel ziet, maar soms zitten er ook leuke onverwachte dingen tussen.
Veel tweedehands dus. Waar je nieuwe cd's kan kopen: geen idee.
Ik weet niet hoe het in andere landen is, van Nederland herinner ik het me niet, maar in platenzaken in Denemarken staan de Deense en/of Scandinavische albums vaak apart van de andere pop/rockalbums. Dus als je voor Mew of Søren Huss komt, staan die ergens apart.
0
geplaatst: 23 juni 2015, 10:25 uur
FunkStar schreef:
Ik vertoef volgende week in Manchester en Liverpool en vroeg me af, zijn er daar nog leuke platenzaken? Tips zijn meer dan welkom!
Ik vertoef volgende week in Manchester en Liverpool en vroeg me af, zijn er daar nog leuke platenzaken? Tips zijn meer dan welkom!
Sta-link

0
geplaatst: 23 juni 2015, 17:26 uur
Wederom dank voor de tips: hopelijk nog tijd over voor andere leuke dingen 

0
geplaatst: 12 juli 2015, 09:26 uur
Nostalgie: een zegeltje van platenzaak Max van Praag achter op singletje (van Meco, 1977).
Waarop maar liefst 6 adressen in Utrecht, straatnamen, telefoonnummers er bij, waar "platen" werden verkocht. En dat was dan alleen nog maar de keten van Max van Praag.
Het zegeltje eindigt onderaan met: "onverzegelde platen worden niet geruild".
Om maar een idee te geven.....
Een grappig quiz voor doorgewinterde Utrechtenaren: welke 6 adressen waren dat allemaal?
Waarop maar liefst 6 adressen in Utrecht, straatnamen, telefoonnummers er bij, waar "platen" werden verkocht. En dat was dan alleen nog maar de keten van Max van Praag.
Het zegeltje eindigt onderaan met: "onverzegelde platen worden niet geruild".
Om maar een idee te geven.....
Een grappig quiz voor doorgewinterde Utrechtenaren: welke 6 adressen waren dat allemaal?

0
geplaatst: 12 juli 2015, 13:59 uur
musician schreef:
Eentje zat er in Hoog Catharijne bij Hoog Brabant. Daar stond Chiel Van Praag in de winkel
0
geplaatst: 12 juli 2015, 17:23 uur
Winkelcentrum HC, staat er bij als adres.
Verder heb ik
Steenweg 35
Traverse Centraal Station
Amsterdamsestraatweg 148a
Winkelcentrum Overvecht
Winkelcentrum Kanaleneiland
Ja, in elk beetje winkelstraat zat wel een platenzaak. Want dit was dan alleen Van Praag.
Verder heb ik
Steenweg 35
Traverse Centraal Station
Amsterdamsestraatweg 148a
Winkelcentrum Overvecht
Winkelcentrum Kanaleneiland
Ja, in elk beetje winkelstraat zat wel een platenzaak. Want dit was dan alleen Van Praag.
0
geplaatst: 12 juli 2015, 17:49 uur
Omdat je zo aardig bent:
Platenzaken in Utrecht: vroeger en nu - plaatzaken.nl
Daar staan nog een flink aantal
Overigens is die lijst nog niet compleet, want ik herinner me een zaak van Elpee (volgens mij was die zaak van Breukhoven) aan de Oude Gracht, vlakbij de oude V&D, tegenover het legendarische terras van Bloem.
De zaak - tweedehands en nieuwe lp's - herinner ik me heel goed - daar heb ik een tweedehandse Durutti Column FAC14, met schuurpapier hoes gekocht, voor 8 florijnen - thans een onbetaalbaar collector's item; had ik 'em nog maar
Platenzaken in Utrecht: vroeger en nu - plaatzaken.nl
Daar staan nog een flink aantal
Overigens is die lijst nog niet compleet, want ik herinner me een zaak van Elpee (volgens mij was die zaak van Breukhoven) aan de Oude Gracht, vlakbij de oude V&D, tegenover het legendarische terras van Bloem.
De zaak - tweedehands en nieuwe lp's - herinner ik me heel goed - daar heb ik een tweedehandse Durutti Column FAC14, met schuurpapier hoes gekocht, voor 8 florijnen - thans een onbetaalbaar collector's item; had ik 'em nog maar

0
geplaatst: 12 juli 2015, 19:06 uur
Het is een mooie link, die je daar geeft, met een droevig lijstje aan vertrokken platenzaken. Wel af en toe aardige en nuttige informatie.
Er zit, als je Van Praag aanklikt, ook nog zo'n soort van zegel bij als waar ik de adressen van af haalde.
Van Praag (begonnen in 1959) moest zijn zaken sluiten, lees ik, omdat hij de overstap naar de cd niet goed wist te maken, ook te laat er op inspeelde..... Dat was dan de eerste schifting in platenzaken.
Er zit, als je Van Praag aanklikt, ook nog zo'n soort van zegel bij als waar ik de adressen van af haalde.
Van Praag (begonnen in 1959) moest zijn zaken sluiten, lees ik, omdat hij de overstap naar de cd niet goed wist te maken, ook te laat er op inspeelde..... Dat was dan de eerste schifting in platenzaken.
0
geplaatst: 12 juli 2015, 21:10 uur
musician schreef:
Het is een mooie link, die je daar geeft, met een droevig lijstje aan vertrokken platenzaken. Wel af en toe aardige en nuttige informatie.
Eerlijk gezegd doet 't mij ook wel wat als ik die vermaarde Staffhorst-zegeltjes zie - die zaten achterop een lp; gelukkig heb ik nog een aantal lp's met dat zegeltje erop. Staffhorst - Drieharingstraat, bovenste verdieping, was een magisch centrum begin/midden jaren 70.
Ook moet ik weer terugdenken aan die vermaarde tassen met illustraties van Arne Zuidhoek.
Staffhorst heeft lang geworsteld met de cd en op een gegeven moment 2 grote zaken geopend op St Jacobstraat en Oude Gracht (later Ear & Eye) - dat was eigenlijk een brug te ver.
Zie ook: De directie van Muziekhandel Staffhorst in de nieuwe CD-winkel... - hetutrechtsarchief.nl
Onder de foto staat: Zie ook Utrechts Nieuwsblad, zaterdag 8 december 1990, blz. 41: "Staffhorst wil mee met de giganten".
Eigenlijk heeft alleen Plato 't overleefd.
0
geplaatst: 13 juli 2015, 01:17 uur
Gelukkig hebben we de foto's nog.
http://i57.tinypic.com/idg4uu.jpg
http://i61.tinypic.com/razp6u.jpg
http://i59.tinypic.com/2wdt75t.jpg
http://i59.tinypic.com/27wy4n6.jpg
http://i57.tinypic.com/idg4uu.jpg
http://i61.tinypic.com/razp6u.jpg
http://i59.tinypic.com/2wdt75t.jpg
http://i59.tinypic.com/27wy4n6.jpg
0
geplaatst: 13 juli 2015, 01:37 uur
Ik mis ze wel de platenzaken.
Nijmegen heeft nog steeds een groot aanbod, maar ook dat was vroeger een stuk groter.
Welke andere Nederlandse plaats is nog de moeite waard (Venlo en Arnhem kom ik regelmatig).
Nijmegen heeft nog steeds een groot aanbod, maar ook dat was vroeger een stuk groter.
Welke andere Nederlandse plaats is nog de moeite waard (Venlo en Arnhem kom ik regelmatig).
0
geplaatst: 13 juli 2015, 01:45 uur
Hier in Leiden slechts Plato en Velvet en n tweedehands zaak..
Plaatboef, Elpee, Super Cd en 2x Free Record Shop zijn long gone..jammer..verlang ook terug naar oude tijden..
Plaatboef, Elpee, Super Cd en 2x Free Record Shop zijn long gone..jammer..verlang ook terug naar oude tijden..
0
geplaatst: 13 juli 2015, 01:48 uur
Leiden is wel een plaats die ik moet onthouden.
Daar willen we met de grote vakantie wel naar toe.
Daar willen we met de grote vakantie wel naar toe.
0
geplaatst: 13 juli 2015, 01:50 uur
Leuk stadje wel hoor..die 2e hands zaak zit in een zijstraat van de Burcht..bekende plek in Leiden..mocht je nog wat op de kop willen tikken 

0
geplaatst: 13 juli 2015, 07:56 uur
Ha, ha , ja Elpee zat tot circa 1978 ook nog in Eindhoven, 5 platenzaken binnen sprongafstand in het centrum van Eindhoven.
0
geplaatst: 13 juli 2015, 08:22 uur
luigifort schreef:
in ieder geval zijn de twee meest interessante overgebleven. Super cd zegt me niet zoveel, maar die andere zaken waren niet echt bijzonder interessant te noemen (en de Van Leest evenmin), althans, op het einde niet meer.
De Plaatboef op de Nieuwe Rijn, elke zaterdag de vislucht van de markt in die zaak, was vijftien jaar geleden nog best een prima zaak, maar dat werd echt elk jaar minder (en die verbouwingen en verhuizingen hielpen ook niet echt). Toen nieuwe cd's eindelijk goedkoper werden (of althans, sneller in budgetseries belandden), was er voor hen nauwelijks nog een markt.
0
geplaatst: 13 juli 2015, 09:45 uur
Ja zo gaat dat he.. Super Cd heette die dacht ik of Swaak ofzo aan het eind begin vd Haarlemmerstraat bij Bad Habits maar dat is ook al lang geleden..
0
geplaatst: 13 juli 2015, 09:58 uur
Er gaat niet echt een belletje rinkelen, misschien 'voor mijn tijd'.
0
geplaatst: 13 juli 2015, 10:43 uur
Ik kwam er midden/eind jaren 90..maar die is zeker al 10 jaar weg als t geen 15 is...
0
geplaatst: 13 juli 2015, 11:36 uur
Wat was dat ook alweer voor mysterieus tweedehands cd-winkeltje in Leiden, in een zijstraatje vlakbij de toenmalige (vroege 00's) Plaatboef, waar de cd's in stapels tot bijna aan het plafond lagen? Was dát die Super CD misschien?
Soortement van House Of Sounds (ook al zo'n vage zaak, maar dan in Den Bosch), maar dan nog veel krapper. Daarbinnen lopen gaf het ultieme Pacman-gevoel.
Soortement van House Of Sounds (ook al zo'n vage zaak, maar dan in Den Bosch), maar dan nog veel krapper. Daarbinnen lopen gaf het ultieme Pacman-gevoel.
0
geplaatst: 13 juli 2015, 11:45 uur
Nee, dat is een hele andere winkel. Heet (tegenwoordig in ieder geval) The Heart is a lonely hunter. Is overigens wel verhuisd naar een iets grotere winkel aan de andere kant van de steeg.
Vage zaak inderdaad. Er valt soms best wat te vinden, maar je moet er wel tijd voor uit willen trekken (en zelf de aanwezigheid/kwaliteit van de cd's checken).
@ luigifort: ik kom denk ik sinds ongeveer 1999 in Leiden, maar er gaat geen belletje rinkelen.
Vage zaak inderdaad. Er valt soms best wat te vinden, maar je moet er wel tijd voor uit willen trekken (en zelf de aanwezigheid/kwaliteit van de cd's checken).
@ luigifort: ik kom denk ik sinds ongeveer 1999 in Leiden, maar er gaat geen belletje rinkelen.
0
geplaatst: 13 juli 2015, 11:47 uur
ja die staat bomvol, je kan er nauwelijks nog staan of platen en cds donderen om, maar kwam er wel vaak, gast is ook wel aardig..
0
geplaatst: 13 juli 2015, 12:33 uur
Ik vind er nog deze veelzeggende foto van. Precies zoals ik het me herinner.
--> https://pbs.twimg.com/profile_images/1632580726/mail_400x400.jpeg
--> https://pbs.twimg.com/profile_images/1632580726/mail_400x400.jpeg
0
geplaatst: 13 juli 2015, 13:14 uur
Ook vaak genoeg in Leiden geweest, ik denk vanaf 1992/1993 en dat met enige regelmaat al moet ik zeggen de laatste jaren niet heel vaak meer, hoogstens eens per jaar nog.
Je had ook zo'n grote 2de hands zaak schuin tegenover Plato in die steeg. Tenminste groot...Er stond in ieder geval genoeg
Verder weet ik ook nog wel dat er een platenzaak zat (plaatboef?) in die straat die je loopt vanaf het station richting centrum. Een stukje voor de bios
Je had ook zo'n grote 2de hands zaak schuin tegenover Plato in die steeg. Tenminste groot...Er stond in ieder geval genoeg

Verder weet ik ook nog wel dat er een platenzaak zat (plaatboef?) in die straat die je loopt vanaf het station richting centrum. Een stukje voor de bios
0
geplaatst: 13 juli 2015, 13:24 uur
Je hebt gelijk vigil..id tegenover de plato..ook wel eens wat gekocht..en plaatboef zat id eerst vlakbij de bios..toen verhuisd naar de nieuwe rijn en daarna stuk gekrompen in n steeg daarachter maar n paar jaar maar was treurig aanzicht maar nu ook weer 5 jaar weg ofzo..zo treurig maarja downlooie he...
0
geplaatst: 13 juli 2015, 17:34 uur
Leuk idee..maar zou nog niet dood gevonden willen worden in flevoland..
* denotes required fields.