MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Platenzaken

zoeken in:
nlkink schreef:
Naast De Jongens van Hemmes zit ook nog een aardig zaakje toch? Of is die ook al weer weg
Drie zaken is niet genoeg....

En als je nog tijd over hebt zou je nog op de heen- of terugweg naar de CD-Afdeling van Warenhuis Vanderveen in Assen kunnen gaan. De grootste collectie muziek in de provincie Drenthe.

Naast De Jongens van Hemmes zit de Magic Buzz, aan de overkant heb je nog Headline. In het centrum aan de Pelsterstraat zit ook nog het jazzimperium Swingmaster. In dezelfde straat zijn ook nog enkele antiquariaten met vinyl te vinden (Berger en de Vries, Zinnebeeld). Paar straten verderop heb je ook nog Klinkhamer. Al met al genoeg keus in het hoge noorden.

Magic Buzz, dat is 'm. Headline had ik even niet aan gedacht. Bovendien heeft de eigenares de prijzen behoorlijk naar boven aangepast nu het vinyl weer terug is. Zinnebeeld kwam ik vroeger vaak maar je kunt er je kont niet meer keren. Als je nu iets zoekt moet je een 'verlanglijstje' inleveren bij eigenaar Henk Drenth en dan mag je het een dag of wat later ophalen. Niet echt praktisch als je een dagje naar Groningen gaat. Wat ik wel sneu voor Drenth vind is dat er veel niet wordt opgehaald. Zijn balie hangt vol met plastic tasjes van niet opgehaalde items.

Bedankt voor de tips! Gisterenavond ben ik alvast een kijkje gaan nemen bij De Jongens van Hemmes. Buitengekomen met CHIN. IND. SPEC. REST. van Aafke Romeijn en That Thing Reality van Beau.

Ben vooral fan van de handgeschreven notities op de prijskaartjes!

Deze middag breng ik een bezoekje aan de andere platenzaken.

https://image.ibb.co/ko3ATG/23223380_10155523127489597_1270565347_o.jpg
https://preview.ibb.co/kv0qTG/23262124_10155523127304597_1483334957_o.jpg
https://preview.ibb.co/cKzjoG/23262092_10155523126969597_1737583511_o.jpg
https://image.ibb.co/gmXR2b/23192497_10155523126889597_160207448_o.jpg
https://image.ibb.co/jM3oFw/23262115_10155523126819597_931615834_o.jpg

Prachtig inderdaad die handgeschreven kreten!

En dan dacht ik dat Vinylarchief chaotisch was.

deric raven schreef:
En dan dacht ik dat Vinylarchief chaotisch was.

D'r zijn er meer van dat soort, ook in Amsterdam en Antwerpen; Alkmaar heeft zelfs een platenpakhuis

Voor de reizende liefhebber: klik en nog eens

Ben er nog nooit geweest, terwijl ik alle andere zaken wel een keer (of veel meer) gezien heb

aERodynamIC schreef:
(quote)

Ben er nog nooit geweest, terwijl ik alle andere zaken wel een keer (of veel meer) gezien heb

Het lijkt me eerder dat "de echte muziekliefhebber" met een flinke boog om deze zaak heen loopt.

CHIEP (crew)
Mjuman schreef:
D'r zijn er meer van dat soort, ook in Amsterdam en Antwerpen
Welke winkel in Antwerpen bedoel je?

CHIEP schreef:
(quote)
Welke winkel in Antwerpen bedoel je?

Distortion in A'dam (Westerstraat - de winkelier weet alles snel te vinden; en het assortiment staat ook online - daar heeft vragen echt zin) en Record Collector in Antwerpen; die laatste schijnt nu gesloten te zijn en onder een andere naam, wellicht opnieuw ingericht, heropend (ben er niet geweest sinds de heropening). Desalniettemin kan je in zulke zaken - met enige tijdsinvestering, dat dan wel - leuken vondsten doen.

Datzelfde geldt voor de grote platenbeurs in Utrecht: een goede opzet, alfabetisering, categorisering scheelt véél tijd, maar kost iets meer. Snap werkelijk niet waarom sommige handelaars nog steeds zo hun waar aanbieden: in grote bakken, zonder enige sortering (met daarop de aanduiding, 4 euro per stuk/ 3 voor 10). Terwijl eenieder weet dat Discogs het schier onmogelijk heeft gemaakt dat je een onverwachte vondst doet, ook bij luie handelaars.

Kom maar eens naar Deventer, daar zitten nog een aantal hele goede vinyl winkels in het oude centrum verstopt.
Varia world is natuurlijk de bekendste. Soms duizenden nieuwe titels per week.

Telamon
DISKID VINYLZAAK VAN HET JAAR
Na twee jaar op nummer 2 wist dank zij een knappe campagne Diskid uit Zwolle onder de bezielende leiding van Hank en Antoinette de titel binnen te halen en is vanaf nu drager van de titel VINYLZAAK 2017. Van harte gefeliciteerd! DISKID opende op 16 juni 1987 en bestaat dus inmiddels 30 jaar. Veel klanten komen er al meer dan 25 jaar vanuit het hele land en die loyaliteit betaalt zich nu uit met deze overwinning.
vinylzaak 2017 | WEKELIJKSE BRON VOOR VINYL NIEUWS / JAARGANG 18 -WEEK 51 - lpvinyl.nl

Plaats 7 voor Velvet in Eindhoven is werkelijk een lachertje. Dat is een kleine instore met peperdure platen en een erg kleine collectie. Lijst lijkt mij behoorlijk gemanipuleerd

Mijn idee idem dito - had een afspraak in Strijp en ben expres eerder gegaan om daar half uurtje rond te kunnen struinen; 10 minuten bleek ruim voldoende.

Heb echt het gevoel dat er bijv via Feestboek-pagina's oproepen worden gedaan om een bepaalde zaak omhoog te stemmen. Diskid uit Zwolle op 1 en Concerto op 9; alleen al om assortimensreden is dat ronduit belachelijk. D'r staan zaken bij waar ik graag kom, juist vanwege assortiment (vooral ook tweedehands) en die staan onderin de top20. Alsof feestbroek-dragende noobs het beeld bepalen

Ik denk dat dat wel klopt. Henk en Antoinette van Diskid zijn behoorlijk actief op Facebook en hebben mede langs die weg een trouwe klantenkring opgebouwd. Ze hebben ook opgeroepen om massaal te gaan stemmen.
Wat niet wegneemt dat ik hen dit succesje van harte gun. Ik woon zelf in de stad, dus kom er regelmatig. Mijn ervaringen zijn ronduit positief: leuke mensen, kunnen over veel dingen meepraten en adviseren, gunnen je soms een voordeeltje en het moet gezegd: de kwaliteit van hun tweedehands platen is doorgaans uitstekend.

Wel is hun assortiment nogal uiteenlopend: weliswaar obscuur materiaal, maar ook veel middle-of-the-road en gangbare titels. Zelf heb ik daar, met mijn redelijk commerciele smaak, niet zo'n moeite mee, maar ik kan me voorstellen dat verzamelaars die naar minder voor de hand liggend spul zoeken er minder snel zouden slagen. Aan de andere kant: ze doen wel hun best voor je als je een gezochte titel doorgeeft.

Vergelijken met platenzaken elders vind ik altijd lastig, al was het maar omdat ik onbekend ben met ruwweg driekwart van de serieuze platenzaken in Nederland. En het hangt er natuurlijk sterk vanaf waar je naar op zoek bent. Aan de andere kant: die andere zaak in Zwolle, Minstrel Music, vind ik qua aanbod en liefde voor het vak van vergelijkbare kwaliteit als Diskid. Ze zitten er allebei trouwens al tientallen jaren, dat vind ik dan ook wel weer veelzeggend.

Ik zie er genoeg goeie platenzaken tussenstaan die ik ken. Diskid ken ik niet maar de website ziet er goed uit. Terecht op plaats 1 wellicht. Mijn opmerking gaat puur over Velvet in Eindhoven. Dat stelt werkelijk helemaal niks voor qua omvang en collectie. Dan op plaats 7 in zo'n lijst 'stinkt'.

De zaken uit Nijmegen belachelijk laag; Vinylarchief en De Waaghals hebben een groot aanbod.
Waarschijnlijk is de samensteller van de lijst niet bij De Waaghals in de kelder geweest.

Heb fff gegoogle'd op die nr 2 en die zaak is dus maar twee dagen in de week open: op vrijdag en zaterdag.

Ongeacht de service en de kwaliteit van de geleverde goederen vind ik dat toch wel een beperkend kader. Vergeleken met een detaillist die zijn vaak 5 dagen per week openhoudt, hoeft deze retailer dus maar 40% van de inspanning te leveren. Verder opvallend die ene zaak waarover hier veel klachten waren.

En ik deel de nuanceringen van zowel gaucho alsderic raven

Mjuman schreef:
Heb echt het gevoel dat er bijv via Feestboek-pagina's oproepen worden gedaan om een bepaalde zaak omhoog te stemmen.

Klopt. Is gewoon zo (Variaworld zag ik voorbijkomen).

Rotterdam is toch een aardige vinylstad maar doet het wel heel beroerd. Ook Amsterdam doet hier niet erg mee. Ik durf mezelf toch wel een fervent bezoeker van vinylzaken te noemen (en nee, niet alleen in Rotterdam of Amsterdam) en ik heb helemaal niet meegedaan. Ik zal vast de enige niet geweest zijn.

Tja, als dan alle buren, ooms en tantes van een bepaalde eigenaar wel flink gaan zitten stemmen krijg je zo'n lijst.

Ik kan er verder niet veel mee.

En Nederland is weer een Platenzaak armer. Platenhuis het Oor te Almere heeft sinds gisteren opheffingsuitverkoop. De kosten werden hoger, waarschijnlijk omhoog gedreven door de verhuurder zodat deze het pand kan verhuren aan een of andere burgertent die daar heel graag wilt komen. Zelfs de hernieuwde aantrekkingskracht van Vinyl en de bijbehorende meute jongeren mocht niet baten.

Ik hecht weinig waarde aan de meeste winkels, maar dit nieuws kwam toch wel even binnen. Ik ben er al zo'n 10 jaar vaste klant (wat met 26 jaar oud toch een aanzienlijk deel van je leven is) en heb mij nooit voorgesteld om het platenhuis te moeten missen. De laatste aankoop vandaag voelde toch erg vreemd. Heb veel goede herinneringen daar en liep altijd de deur uit met meer cd's en minder geld dan gepland. Heb daar tijdens mijn opleiding veel uren luisterend en door de bakken snuffelend doorgebracht, tot ergernis van klasgenoten die wel eens meegingen . Lessen missen omdat er weer nieuwe interessante cd's uit zijn was mij niet vreemd. Met de komst van werk werden de bezoeken wat minder, de uitgave en het plezier om daarheen te gaan allerminst.

Het was de plek waar ik binnen kon komen en ze direct een aantal cd's voor me uit de bakken viste die ik wel leuk zou vinden. En 9 van de 10 keer hadden ze nog gelijk ook. Of dat ze zomaar de verkeerde cd in de speler stoppen waardoor ik een uur later en met een extra cd de deur uit liep. Waar ik door de regen naar toe fietste op zaterdag ochtend om de bestelde cd op te halen voordat ik op vakantie ging, en ze tijdens de zoektocht door de net binnengekomen dozen ze maar even een bakje koffie voor me klaarzetten. Of dat terwijl ik op vakantie ben door ze gebeld wordt omdat ze een interessante release voor mij tegenkwamen die ik misschien wel wilde hebben. Of het achterhouden van limited editions met de wetenschap dat ik die graag wilde hebben zonder ze uberhaubt besteld te hebben.

En dat maakte het niet zomaar een winkel, maar een plek waar ik me een beetje thuis voelde, waar ik graag kwam en waar het altijd gezellig was. Hetgeen wat mij nog het meeste aangrijp is hoe de eigenaar er staat. Hij lacht nog en is vrolijk, maar aan alles merk je dat dit hem zwaar ligt. En begrijpelijk ook, muziek is zijn liefde en hij heeft altijd in dit vak gezeten en had nu eindelijk zijn eigen winkel. En om het dan allemaal weer te verliezen.

De enige platenzaak in Almere (ik begreep zelfs van Flevoland maar weet dat niet zeker) is niet meer en daar treur ik toch wel om. De plek die cruciaal geweest is voor mijn muzikale ontwikkeling en ontdekking, een leegte die nu overblijft is groot. Je zal gemist worden.

*Het komt waarschijnlijk over als wat gebrabbel maar ik moest dit toch even kwijt.

Mooi en oprecht verhaal! Maar helaas ook de trieste waarheid. Ik hoorde via een maat van me dat ze dicht moeten. En hij voelde zich zo'n beetje hetzelfde als jij het in bovenstaand stukje zo treffend verwoord. Kwam er ook minimaal 1 keer in de week volgens mij.

Geenszins gebrabbel, legian. De muziekafdeling van het warenhuis in mijn woonplaats is een belangrijke hangplek voor mij. Ik kom er al meer dan 40 jaar. Ze schenken altijd een kop koffie. Als tegenprestatie lukt het me af en toe een klant te adviseren over de aanschaf van muziek en dit jaar heb ik op uitnodiging van het personeel opgetreden tijdens RSD als local hero. Ik zou het als een enorm gemis ervaren als het warenhuis zou besluiten dat het mooi is geweest.

Stijn_Slayer
Ik kom helemaal niet uit die hoek, maar ben regelmatig in Almere en dan was een bezoekje aan 't Oor toch wel een kleine traditie. Niet dat het aanbod en de prijzen nou zo spectaculair waren, maar ik heb er toch heel wat rondgesnuffeld en gekocht, m.n. vinyl. Fijne sfeer altijd wel.

Meen dat er enkele jaren geleden al van eigenaar werd gewisseld en de zaak nu ook al een tijd te koop stond? Of men wilde wisselen van locatie?

Ik kom ook niet heel vaak in Almere, maar als ik er was, ging ik vaak ook wel even langs als de tijd het toeliet. Sympathieke zaak met sympathieke eigenaar. Dit moet een hard gelag voor hem zijn, al kan ik me voorstellen dat hij het ook heeft zien aankomen.

Bij elke muziekzaak die zijn deuren moet sluiten vanwege de heersende malaise, krijg ik steeds een beetje meer het gevoel dat het einde van een traditie in zicht komt die ik decennialang heb gekoesterd: rondsnuffelen in platen- en CD-zaken, ook als je in een dorp of stad kwam waar je niet zo bekend was. De kans was aanzienlijk dat je wel iets van je gading trof. De jacht was vaak net zo mooi als de vangst. En vrijwel elke eigenaar is een gepassioneerd muziekliefhebber, met wie het vaak leuk bomen is.

Met het internet kwamen de mp3 en het downloaden, het online bestellen en tegenwoordig streamt dus bijna iedereen. Ik wil er geen klaagzang van maken, want het zijn bronnen waar ik evengoed uit put. Maar er gaat toch niets boven een 'fysieke geluidsdrager', zoals dat heet.
De kaalslag is hard gegaan, de afgelopen tien, vijftien jaar. Zelfs forse provinciesteden en zelfs -hoofdsteden hebben vaak nauwelijks meer een CD- of LP-zaak. Helaas, a sign of the times...

Stijn_Slayer schreef:
Meen dat er enkele jaren geleden al van eigenaar werd gewisseld en de zaak nu ook al een tijd te koop stond? Of men wilde wisselen van locatie?

Klopt, twee jaar geleden besloot de oude baas dat het na 20 jaar wel tijd werd voor zijn pensioen en bijbehorende vakantie. Het was toen nog spannend of er wel een vervanger gevonden kon worden om de zaak over te nemen. Dat lukte gelukkig wel, maar het einde van het huurcontract naderde echter ook. Eind vorig jaar werd al duidelijk dat er andere partijen interesse hadden in dit pand wat voor onderhandelingen voor een nieuw huurcontract niet geholpen zullen hebben.
Het einde van het platenhuis hing daardoor al een tijdje in de lucht, maar nam nooit definitieve vormen aan. Tot nu dan. Hij heeft wel overwogen om op een andere locatie door te gaan, eventueel een kleinere locatie (en het was al niet zo groot) maar ook dat lukte financieel niet.

Die kaalslag is inderdaad hard gegaan gaucho maar het wist Almere eigenlijk altijd over te slaan waardoor ik er zelf weinig van meekreeg. Het verdwijnen van de FRS viel mij toen op omdat dat de enige concurrent was. En hoewel ik voorstander ben van het digitale medium gaat er mijn inziens niets boven de cd's of lp's. Met name betreffende het fysieke deel wat voor mij altijd een belangrijk aandeel van de ervaring is. Dan is dit toch zeer jammer.

Als inwoner van Amsterdam aan Zee moet ik opbiechten dat ik de gang naar de plaatselijke platenzaak te weinig heb gemaakt.
Als singles liefhebber heb ik bij 't Oor gisteren nog een stapel tweedehands singles gekocht en de laatste cd's van Gruppo Sportivo en Young Gun Silver Fox.

40 jaar geleden kocht ik de eerste LP van Gruppo Sportivo in een Leidse alternatieve platenzaak, Elpee. Dus dat vond ik bij nader inzien wel toepasselijk.
Almere moest nog worden gebouwd.

Het gevoel om in een oude, traditionele (alternatieve) platenzaak te staan is voor mij met het vertrek van 't Oor wel verdwenen.

Ik zat mij eigenlijk af te vragen, of het nu onvermijdelijk is dat de zaak verdwijnt of dat er, met de juiste aanpassingen, nog redding mogelijk zou zijn geweest.

Maar er is aan de verkoop van muziek geen droog brood meer te verdienen voor de tussenhandel. De kosten wegen niet meer op tegen de baten en het grote publiek wil geen geluidsdragers meer kopen. Of kopen het online gemakkelijker en goedkoper.

Het grote voordeel van een platenzaak is, dat je er visueel albums ziet liggen (nieuw of afgeprijsd) die je belangstelling kunnen wekken en aldus tot impulsieve aankopen. Soms een schot in de roos, soms tegenvallend.

Gisteren ging ik eigenlijk voor de DMA's en Frank Turner. Die waren er al niet meer maar doordat ik dan wel Gruppo sportivo en Young Gun Silver Fox zag liggen, waarvan ik de aanschaf nog niet had overwogen, was dat ook goed. En geen spijt van.

Maar die rol die platenzaken hebben, van het doorspitten, beluisteren en daar de tijd voor nemen, is helemaal aan het verdwijnen. De beleving van muziek, het beluisteren er van (vele uren) en het kopen van een bijpassende installatie, verdwijnt als ook het paard en wagen is verdwenen voor de auto.

Door alle facebookschandalen, het doorverkopen van je mailgegevens en het verdienen aan online muziek door de commercie (zodra iets gratis is, ben je zelf het product) ben ik en blijf ik een groot voorstander van onafhankelijke muziek beluistering. En dus van het kopen van cd's en vinyl. Mij krijgen ze er niet onder.

Vanaf de eerste week dat de winkel geopend was, was ik vaste klant van Platenhuis Het Oor in Almere, waar ik in de loop van de tijd heel wat albums heb gekocht. Ik merkte de laatste tijd wel dat de huidige eigenaar het niet meer kon bolwerken toen hij zijn enige medewerker liet vertrekken. De hoge huur heeft hem waarschijnlijk de das omgedaan. Het is natuurlijk ook een feit dat op geluidsdragers slechts een kleine marge zit, en als dan de omzet ook nog eens te wensen overlaat kom je als eigenaar al snel in de gevarenzone. De winkel is nog een week open en ik ga nog een keer langs om, met pijn in mijn hart, Erik de hand te schudden. Mijn cd's moet ik voortaan maar online kopen.

Verhaal van legian is heel herkenbaar. Er is een website met alle platenzaken die er ooit waren in Utrecht en als je dat lijstje langsloopt, denk je echt "jemig de pemig". Klassiek is bij alleen nog maar te verkrijgen bij Plato (waar is de materiekennis - bij klassiek is het heel fijn als verkopers echt kennis hebben van opname/kwaliteit?uitvoering) en bij de Literaire Boekhandel (met een heel kleine selectie, bijgehouden door een oud-medewerker van Boudisque).

Hieronder: leuke info voor de vinylisti, van Discogs:

Vinylray - al meermalen wat besteld, maar nog niet geweest; staat wel op de lijst; verder wel een aantal shops uit de top10 bezocht (Rough Trade, Sounds of the Universe, Amoebe, Hard Wax en Concerto

VinylHub's Top 10 Most Visited Record Stores Worldwide - Discogs Blog - blog.discogs.com

Gisteren voor mijn werk in Leeuwarden geweest en was in de gelegenheid om King Kong Records aan de Voorstreek te bezoeken. Mooie zaak met een groot assortiment, zowel vinyl als CD's, en nieuw en tweedehands. Kon er nog een mooie live CD van Ronnie Lane scoren. Na een leuk gesprek met de eigenaar nog even langs The SainT in de St. Jacobstraat gelopen, een zaak die band merchandise en bedrukte T-Shirts verkoopt. Nog een mooi Johnny Cash T-Shirt gescoord. Ik denk dat ik nog wel een keer in Leeuwarden terechtkom.

Gast
geplaatst: vandaag om 23:38 uur

geplaatst: vandaag om 23:38 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.