MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Platenzaken

zoeken in:
Masimo schreef:
(quote)
Zelf vind ik de nieuwe platenzaak 3345 vlakbij Paleis Noordeinde heel tof, vroeger hadden die een winkeltje bij hun depot in Leiden. Veel alternatief hedendaags, maar ook genoeg uit de jaren '80 (zo uit mijn hoofd: naambordjes voor Pere Ubu, Psychic TV, Coil). Grote afdeling house/minimal electronica, afdeling hip-hop, 'regional music', reggae, maar ook bakken met labels als PAN, RVNG, Nyege Nyege, etc. Vrijwel alles lp, trouwens.

Beetje laat om hier op te reageren, maar soit. Vorig jaar ben ik wel eens bij 3345 geweest en vindt het een fijne zaak qua sfeer en hulp die je er krijgt, maar de prijzen die ze er vragen zijn belachelijk en lagen voor de dingen die ik interessant vind best een stuk boven de Discogs median en op dat moment gevraagde prijzen... Ze hebben zelf ook een Discogs, maar eh... Daar ga ik niet eens kijken, voelde me daar behoorlijk genept.

Btw: In Den Bosch heb je The Record Hustler, een bijzonder uitgebreide collectie aan vinyl en een aantal CDs. De prijzen die ze voor sommige genres (de dingen waarin ik met name geïnteresseerd ben), lagen gigantisch hoog. En de eerste keer dat ik daar was ben ik ook behoorlijk opgelicht, ik was pas net opnieuw begonnen met vinyl te kopen. Mijn kameraad zag Stevie Wonder's Dubbelaar "Songs In the Key of Life" liggen. Ik had een foon bij met de discogs app, dus gewoon moeten checken, maar in mijn naïviteit betaalde ik de ridicuul hoge vraagprijs hiervoor. Ook het conditie graden gebeurde er niet echt on point. Ze zijn wel vriendelijk en gepassioneerd daar, ik loop er 1x per jaar binnen en laat dan een vleiende reactie achter op een willekeurige recensie-site als ik weer een vervelende ervaring rijker ben. Ik noem het The Record Swindler... In dat gedeelte van Den Bosch heb je overigens ook nog 2 leuke platenzaakjes, Maestro en een zaak die alleen vanaf 4 uur geopend is en waarvan de naam me even ontschoten is.

Masimo schreef:
(quote)
Zelf vind ik de nieuwe platenzaak 3345 vlakbij Paleis Noordeinde heel tof, vroeger hadden die een winkeltje bij hun depot in Leiden. Veel alternatief hedendaags, maar ook genoeg uit de jaren '80 (zo uit mijn hoofd: naambordjes voor Pere Ubu, Psychic TV, Coil). Grote afdeling house/minimal electronica, afdeling hip-hop, 'regional music', reggae, maar ook bakken met labels als PAN, RVNG, Nyege Nyege, etc. Vrijwel alles lp, trouwens.

Beetje laat om hier op te reageren, maar soit. Vorig jaar ben ik wel eens bij 3345 geweest en vindt het een fijne zaak qua sfeer en hulp die je er krijgt, maar de prijzen die ze er vragen zijn belachelijk en lagen voor de dingen die ik interessant vind best een stuk boven de Discogs median en op dat moment gevraagde prijzen... Ze hebben zelf ook een Discogs, maar eh... Daar ga ik niet eens kijken, voelde me daar behoorlijk genept.

Btw: In Den Bosch heb je The Record Hustler, een bijzonder uitgebreide collectie aan vinyl en een aantal CDs. De prijzen die ze voor sommige genres (de dingen waarin ik met name geïnteresseerd ben), lagen gigantisch hoog. En de eerste keer dat ik daar was ben ik ook behoorlijk opgelicht, ik was pas net opnieuw begonnen met vinyl te kopen. Mijn kameraad zag Stevie Wonder's Dubbelaar "Songs In the Key of Life" liggen. Ik had een foon bij met de discogs app, dus gewoon moeten checken, maar in mijn naïviteit betaalde ik de ridicuul hoge vraagprijs hiervoor. Ook het conditie graden gebeurde er niet echt on point. Ze zijn wel vriendelijk en gepassioneerd daar, ik loop er 1x per jaar binnen en laat dan een vleiende reactie achter op een willekeurige recensie-site als ik weer een vervelende ervaring rijker ben. Ik noem het The Record Swindler... In dat gedeelte van Den Bosch heb je overigens ook nog 2 leuke platenzaakjes, Maestro en een zaak die alleen vanaf 4 uur geopend is en waarvan de naam me even ontschoten is.

ForWhomThePeteTolls schreef:

Toch heb ik - vanuit mijn interesse in 80s en vroege 90s - daar wel dingen tegen een fatsoenlijke prijs kunnen kopen; bedenk gewoon dat prijzen over het algemeen de laatste 5 jaar zijn gestegen; en ten tweede dat je in een winkel het album ziet, kunt bekijken en - itt tot Discogs - geen porto meer hoeft te betalen; overigens kloppen de gradaties op Discogs ook niet altijd.

De winkel die je bedoelt aan het eind van dezelfde straat, Hinthamereinde, is de Langspeelplaat, een interessant zaakje.

Ik zeg al, ik ben zwaar afgezet... Ik moest 50 euro afrekenen voor een plaat met een waarde van 5 euro en hij was nog eens heel zwak gegrade, en ik vind echt dat de prijzen daar de pan uit rijzen als je zoals ik geinteresseerd bent in Soul, Funk, Jazz en Hip Hop. Een CD die ik op Discogs in NM kan krijgen voor 7,50 van een betrouwbare verkoper was daar 35 of 37,50 in zogenaamde VG+/VG+. Kapotte jewelcase, vernaggeld boekje en een CD die eruit zag alsof die over het grind was heen gehaald. En de platen die ik heb gehaald waren ook waardeloos gegrade, als je dat soort dingen op Discogs aantreft laat je ook een negatieve recensie achter... Echt, ik ben benieuwd hoe ze me ontvangen na mijn berichtje van de laatste keer op hun FB-recensie pagina...

Ik had 't alleen over lp's: wave, postpunk, shoe-gaze; tweedehangs cd's geen kijk op; heb heel veel zelf weggedaan.

LP's zijn ook waardeloos gegrade imho...Om ze te graden moet je ze ook beluisteren lijkt me. Spotless wil niet zeggen dat die NM of VG+ is... Tja, en die gast die er de eigenaar is... Wat een halve gare!

Tja, en die gast die er de eigenaar is... Wat een halve gare!

Ik neem aan dat je hem kent of wel eens ontmoet heb!?

Nee zeer zeker niet. Maar je opmerking kwam nogal onverwachts toen ik zat te lezen. En ik moest er nogal om lachen. Verwachtte 'm niet zeg maar

Ja, ik snap hem. Als afsluiter over die tent: ze hebben heel mooi spul staan in vele genre's...alleen zijn de dingen die ik interessant vind te duur. Ook niet heel veel bijzonder spul aan Hip Hop dingetjes... En heb genoeg contacten om mijn spullen voor een betere prijs te krijgen dan bij The Record Swindler.

Echt, ik ben benieuwd hoe ze me ontvangen na mijn berichtje van de laatste keer op hun FB-recensie pagina...

Want je gaat nog een keer terug?

Zonder gekheid: als ik het zo lees, denk ik dat je er zelf ook deels schuld aan hebt door jezelf niet bijtijds te informeren. In het internettijdperk - en zeker in het tijdperk van de smartphone - is er vrijwel geen excuus om jezelf niet vooraf of ter plekke te informeren over wat je koopt.
Bovendien: als je in zo'n winkel bent, kun je toch zelf de kwaliteit van vinyl of CD checken? Ik lees tussen de regels door dat je het toeschrijft aan onervarenheid (je was nog maar net opnieuw met vinyl begonnen), maar juist dan vind ik vijftig pegels voor een dubbelaar die je overal kunt vinden juist een experiment dat je niet had moeten aangaan. Begin dan in elk geval met de aanschaf van een flink lager geprijsd album.

Dat gezegd hebbende val ik Mjuman bij: de prijzen van vinyl, met name ook tweedehands, zijn de afgelopen vijf jaar fors gestegen. Ik zie dat ook overal om me heen. Koopjes jagen is er eigenlijk niet meer bij als het gaat om interessante titels.

Ik prijs mezelf gelukkig dat ik in een stad woon met twee serieuze tweedehands platenzaken, beide met decennialange ervaring, die hun zaakjes goed op orde hebben. Ook de kwaliteit van het vinyl (en de hoezen!) is doorgaans heel behoorlijk, maar ik merk wel: hoe hoger de kwaliteit die je wilt najagen, hoe meer je moet neertellen. En dat loopt, zeker bij bijzondere albums, regelmatig op tot 30 à 40 euro.

gaucho schreef:
Koopjes jagen is er eigenlijk niet meer bij als het gaat om interessante titels.

Inderdaad. Elke verkoper gaat eerst wel even op internet kijken wat de vraagprijzen zijn voor een bepaalde titel. Ik prijs mezelf gelukkig dat mijn honger naar vinyl al lang gestild is. Toen er nog wel koopjes gedaan konden worden heb ik gretig verzameld. De kasten hier zitten echt goed vol.

gaucho schreef:
(quote)

Want je gaat nog een keer terug?

Zonder gekheid: als ik het zo lees, denk ik dat je er zelf ook deels schuld aan hebt door jezelf niet bijtijds te informeren. In het internettijdperk - en zeker in het tijdperk van de smartphone - is er vrijwel geen excuus om jezelf niet vooraf of ter plekke te informeren over wat je koopt.
Bovendien: als je in zo'n winkel bent, kun je toch zelf de kwaliteit van vinyl of CD checken? Ik lees tussen de regels door dat je het toeschrijft aan onervarenheid (je was nog maar net opnieuw met vinyl begonnen), maar juist dan vind ik vijftig pegels voor een dubbelaar die je overal kunt vinden juist een experiment dat je niet had moeten aangaan. Begin dan in elk geval met de aanschaf van een flink lager geprijsd album.

Ik woon niet superver van Den Bosch en als ik toch naar Maestro ga, stap ik ook daar even binnen aangezien het een klein stukje is. En zoals ik al zei, je ziet niet altijd de kwaliteit van de plaat ookal is die krasvrij... Dat is nogal tricky met vinyl, hij kan er spotless uitzien maar waardeloos van kwaliteit zijn! Ik ga niet elke plaat afluisteren omdat ik toch van iets op aan moet kunnen... Cds zijn wat dat betreft een stuk makkelijker en die check ik in alle gevallen als ze 2de hands zijn.

En zoals ik al zei, je ziet niet altijd de kwaliteit van de plaat ookal is die krasvrij... Dat is nogal tricky met vinyl, hij kan er spotless uitzien maar waardeloos van kwaliteit zijn! Ik ga niet elke plaat afluisteren omdat ik toch van iets op aan moet kunnen... Cds zijn wat dat betreft een stuk makkelijker en die check ik in alle gevallen als ze 2de hands zijn.

Echt hoor vóór je je iets gaat kopen oriënteer je je toch op:

* wat zijn algemeen gangbare richtlijnen/afspraken bij het kopen van een lp
* anders dan wat je zegt, kun je wel degelijk de staat van de lp aflezen aan het uiterlijk; ik koop regelmatig op beurzen 40 jaar oude lp's en dan kan ik wel degelijk eea verifiëren. Lang niet alle alp's van 35 - 40 jr oud zijn uitstekend; het is sterk afhankelijk van hoe men ermee omging (en deels ook van het genre: ECM-liefhebbers verzorgen hun lp's over het algemeen goed).
* kijk naar de persing en de herkomst ervan: ik ben zelf geen liefhebber van Franse, Sloveense of Portugese persingen, maar die zijn altijd nog beter dan nix.
* er is één heel grote uitzondering: platen die "nat" altijd zijn afgespeeld (met Lencoclean) - en dat zie je meestal niet - klinken slecht. Daar is een heel goede remedie voor: plaat wassen. Ik heb originele Braziliaanse jazz uit de 60s laten liggen, die er smerig uitzagen, maar een kennis nam ze mee, waste ze en is er nu de koning te rijk mee.

Als je lp's wilt kopen, moet je gewoon voldoende kennis opbouwen en ook over prijs valt vaak best te praten. En voor hiphop etc zou ik trouwens eerder naar Haarlem en Rotterdam gaan - of ff zakgeld sparen en dan naar Keulen.

Mjuman schreef:
Als je lp's wilt kopen, moet je gewoon voldoende kennis opbouwen

Een groot deel van die kennis bouw je natuurlijk al doende op, door schade en schande.

Kronos schreef:
(quote)

Een groot deel van die kennis bouw je natuurlijk al doende op, door schade en schande.

Ja, dat kan je ook zien als leergeld.

LP's zijn ook waardeloos gegrade imho...Om ze te graden moet je ze ook beluisteren lijkt me. Spotless wil niet zeggen dat die NM of VG+ is...

Dat zou wel het ideale plaatje zijn natuurlijk, maar je kunt van een handelaar niet verwachten dat-ie elke plaat voorbeluistert. In sommige tweedehandszaken bestaat de mogelijkheid om dat zelf te doen, en bij twijfel kan dat raadzaam zijn. Kocht onlangs een dubbelalbum van Pink Floyd die er prachtig uitzag, maar waar op een deel van één plaatkant een vaag waasje zat. Ter plekke beluisteren leerde me dat je daar niets van hoorde, dus heb ik 'm gekocht.

Honderd procent zekerheid heb je met vinyl nooit, maar toch kun je vaak aan de staat van hoes en plaat wel conclusies verbinden. Een goed geconserveerde hoes geeft vaak aan dat de vorige eigenaar er zuinig op is geweest. Gebruikssporen van de spindel op het label, bij het gat in het midden, vormen vaak ook een aanwijzing of de plaat veel gedraaid is of niet.

Wat het vinyl zelf betreft: ja, (nagenoeg) krasloos vind ik wel een eerste voorwaarde. De kwaliteit van de persing is een andere. Behalve Spaanse, Mexicaanse, Portugese en Griekse ben ik ook geen liefhebber van Franse en Belgische platen, terwijl ook veel Amerikaans vinyl uit de jaren zeventig en tachtig te wantrouwen valt. Met (west-)Duitse, Engelse, Nederlandse en natuurlijk Japanse persingen zit je vaak wel goed, al kan het ook van label tot label verschillen.

En over reinigingsgoedjes: soms kun je zien dat er met vloeistoffen gerommeld is, die probeer ik ook te vermijden. En soms zie je het niet meteen. In voorkomende gevallen laat ik mijn adem wel eens over het vinyl gaan, dan zie je soms gebruikssporen, zoals vette vingers, die anders niet zo snel opvallen. Het is sowieso raadzaam om het vinyloppervlak bij goed licht te bestuderen. In het halfdonker kun je haarlijntjes veel minder snel ontwaren. Lukt niet altijd, want sommige winkeltjes zijn gewoon (doelbewust?) schemerig. Ik ben niet zo fanatiek dat ik een klein zaklampje voor dit soort doeleinden bij me heb, maar ik zie dat platenjagers hier en daar toch wel eens gebruik van maken.

Ik koop vinyl sowieso het liefst in tweedehandszaken, zodat je ze direct kan bekijken. Bovendien scheelt het in de (vaak forse) verzendkosten. Met Discogs en Ebay heb ik wisselende ervaringen: soms heel goed, soms minder. Ook daar klopt de grading niet altijd met wat je uiteindelijk geleverd krijgt. Beoordelingen van anderen even doorlezen voordat je bestelt, wil nog wel eens helpen. Als je met enige regelmaat terugziet dat kopers de grading van hun aankoop niet correct vonden, weet ik genoeg.

Ja, vinyl = huiswerk. CD's zijn wat dat betreft een stuk praktischer. Al is daar vaak de mastering weer een issue...

Nou ik neem altijd een elektronenmicroscoop mee om het vinyl vooraf te inspecteren.

Rudi S schreef:
Nou ik neem altijd een elektronenmicroscoop mee om het vinyl vooraf te inspecteren.

Dat is natuurlijk helemaal ideaal. Maar niet iedereen is zo gek... Of kan het zich permitteren...

Ik was gisteren na jaren weer eens in De Grammophoonwinkel in Utrecht. In de jaren 90 toen ik studeerde en werkte in Utrecht liep ik de deur er bijna plat. Meer dan de helft van m'n platen- en cd-collectie komt hier vandaan. Toen ik er gister binnen was besefte ik weer eens wat een prachtige authentieke winkel het is! In de 90s stond alle tweedehands in de werfkelder, maar die is helaas al lang gesloten. Ik heb net eens gegoogled voor informatie over deze prachtwinkel die al 48 jaar bestaat, maar er is eigenlijk helemaal niks te vinden. Is hier iemand die wat meer over deze zaak weet? Er zouden toch ergens artikelen moeten zijn?

Hier in elk geval een schilderij om bij te mijmeren:
https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/img.exto.nl/79867-orig-254824581.jpg

Ze zitten ook op bol. Hier wordt de winkel genoemd, maar meer ook niet.

Mooie winkel inderdaad! Iconische gevel. Ben er twee keer geweest en beide keren met leuke items naar buiten gegaan.

Was gistermiddag voor mijn werk sinds lange tijd weer eens in Kampen. Aansluitend in mijn vrije tijd nog even de stad in geweest. Hoopte langs te gaan bij Blue Music, een sympathiek zaakje met dito eigenaar, die tot zo'n anderhalf jaar terug in de hoofdstraat van het winkelgebied te vinden was. Maar helaas... verdwenen. Enig internet-onderzoek leerde mij dat de eigenaar - vooral een rock- en progrock-liefhebber, dus dat past wel in mijn straatje - tegenwoordig alleen een webshop heeft, terwijl je je bestelling vervolgens eventueel op vrijdag en zaterdag bij hem thuis kan ophalen. Nog wel even op zoek gegaan naar het nieuwe adres, maar dat heeft dus geen inloop zoals in een winkel.

Helaas, weer een zaak minder waar je door de bakken kon snuffelen, maar ik vermoed dat de coronacrisis het lastiger maakt om een dergelijke zaak met een fysieke winkel draaiende te houden.

Nog wel even binnen geweest bij Off The Record. Die lijkt het hoofd nog wel boven water te houden, maar vrijwel alleen met navenant geprijsde nieuwe releases (in het rock- en metalsegment), en die boeien mij minder. Ik ga doorgaans bij fysieke winkels vooral voor tweedehands, maar op dat punt was het aanbod helaas marginaal.

vielip schreef:
Mooie winkel inderdaad! Iconische gevel. Ben er twee keer geweest en beide keren met leuke items naar buiten gegaan.

Ja die gevel is geweldig!

gaucho schreef:
Was gistermiddag voor mijn werk sinds lange tijd weer eens in Kampen. Aansluitend in mijn vrije tijd nog even de stad in geweest.

Kerel, was even voor een kop koffie aangekomen!
Blue Music is helaas als fysieke winkel niet meer inderdaad. Het bekende verhaal; het lukte niet meer op een redelijk leuke manier om het hoofd boven water te houden. Maar de eigenaar is wel een echte muziekliefhebber en heeft aan huis nog wel afhaal en inloop momenten zoals je al aangeeft. Hij kon het toch niet helemáál laten.
Off The Record is een leuke winkel op een mooie locatie vind ik. Voornamelijk metal en hardrock. En inderdaad veelal nieuw.
Verder heb je dan nog Home Of Entertainment (HOE) in de Oude straat zitten (heb je gemist denk ik?). Die hebben best veel tweedehands in diverse genres. Best interessant om even door de bakken te bladeren.
En als je toch in Kampen bent moet je eigenlijk even via Wezep rijden. Daar zit sinds kort namelijk No Dust. Echt een toffe winkel met héél veel moois qua rock/hardrock/metal/prog/symfo enz. Zowel op vinyl als cd. De eigenaar is een aardige vent met veel know how en is altijd in voor een praatje. Ik kan me niet voorstellen dat je daar zonder iets te vinden weer naar buiten stapt.

vielip schreef:

In de ruim 100 meter van de Viebrug naar het begin van de Oude Gracht zaten 4 platenzaken: Da Capo (in december 2011 gesloten na het overlijden van eigenaar Michel Terstegen), De Grammophoonwinkel (waar Michel ooit begon als plaatverkoper), een platenzaak (naam even kwijt) die ook paddo's en ander smart stuff verkocht,plus festvaltickets; en in de kelder zat een platenzaak die gespecialiseerd was in elecronic.

Grammophoonwinkel staat bekend als de winkel waar destijds - aan intimi - meer werd verkocht vanachter de toonbank dan ervoor - zoals bijv Talking Heads - Live On Tour | Références | Discogs of zhttps://www.discogs.com/fr/Dire-Straits-Live-The-Warner-Bros-Music-Show/master/948706.

Gelukkig is er inmiddels een paar straten verder een zaak bijgekomen: Dig It, in de Loeff Berchmakerstraat, dichtbij de Neude.

Plato in de Voorstraat heeft ook aardig wat (tweedehands) vinyl; en heb je goede schoenen kan je vanuit het centrum de weg langs de Oude Gracht vervolgen naar de Plaatboef en dan passer je onderweg 2-3 winkels, bric a brac en een kledingzaak, die ook wat vinyl hebben staan. In de bric a brac zaak stonden een klein jaar geleden ook 2 van de (4) Bowieboxjes voor - ik meen - 30 euro in de etalage; de lage prijs deed mij twijfelen of het geen counterfeits waren.

Mjuman schreef:
een platenzaak (naam even kwijt) die ook paddo's en ander smart stuff verkocht,plus festvaltickets; en in de kelder zat een platenzaak die gespecialiseerd was in elecronic.

Dat was Twist and Shout, beetje vage zaak. Da Capo kwam ik ook regelmatig.

echoes schreef:
(quote)

Dat was Twist and Shout, beetje vage zaak. Da Capo kwam ik ook regelmatig.

Dat klopt - idd. Blijkbaar was ie de handel in die rare artikelen begonnen om de omzetdaling te bestrijden; ook de reden om de kelder aan die andere platenzaak te verhuren - die zaak had echt bijna alleen electronic in huis, maar wel goed spul - heeft er helaas niet zo lang gezeten.

Heb bij Twist & Shout toen ze gingen sluiten een aantal lp's gekocht die met korting weggingen, o.a. een heel goede Music for the Masses (Depeche Mode). Volgens mij zit er nou een kapperszaak in dat pand.

Da Capo was een fijne zaak - met een fijne 'snuffelkelder'. Een groot gedeelte van de 'reguliere voorraad' is naar die platenzaak in Delft gegaan, ik meen 33/45, boven de vinyl-outlet van Velvet aan de Overrijn.

vielip schreef:
(quote)

Kerel, was even voor een kop koffie aangekomen!

Verder heb je dan nog Home Of Entertainment (HOE) in de Oude straat zitten (heb je gemist denk ik?). Die hebben best veel tweedehands in diverse genres. Best interessant om even door de bakken te bladeren.
En als je toch in Kampen bent moet je eigenlijk even via Wezep rijden. Daar zit sinds kort namelijk No Dust. Echt een toffe winkel met héél veel moois qua rock/hardrock/metal/prog/symfo enz. Zowel op vinyl als cd. De eigenaar is een aardige vent met veel know how en is altijd in voor een praatje. Ik kan me niet voorstellen dat je daar zonder iets te vinden weer naar buiten stapt.

Ha, vielip. Ik zie nu pas in je persoonlijke gegevens dat je in Kampen woont. Nou, die kop koffie hou ik graag van je tegoed Wanneer het aan de orde is, stuur ik wel een pm'metje.

Home Of Entertainment heb ik inderdaad gemist, die kende ik niet. Die zal ik bij een volgend bezoek aan deze mooie historische stad in de gaten houden. Ik woon zelf in het buitengebied van Zwolle, dus Kampen is sowieso wel vaker aan te rijden. Voor Wezep geldt hetzelfde, zeker omdat ik beroepshalve vaak op de A28 zit. Ik zal dus No Dust ook eens met een bezoek vereren, want qua muziekstijlen past dat ook wel in mijn straatje. Dus bedankt voor de tips!

Kijk aan, dan zijn we dus streekgenoten zogezegd. Leuk!
No Dust is echt een toffe winkel vind ik persoonlijk. En ik denk inderdaad ook wel dat het iets voor jou is. Ben benieuwd wat je er van vind.

Gast
geplaatst: vandaag om 10:10 uur

geplaatst: vandaag om 10:10 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.