Muziek / Algemeen / Platenzaken
zoeken in:
0
Benno
geplaatst: 5 augustus 2010, 15:24 uur
Zo, terug uit Olen.
Even een korte bespreking van de zaak: de aanwezige CD's zijn in allerlei genres, maar de nadruk ligt op de genres waar de FRS goed in is ((indie)rock, pop en electronisch). Alle door mij gekochte platen zijn na 2000 uitgebracht. Je zult er dus geen klassiekers vinden. Vrijwel alle CD's zijn twee euro, er zijn er maar enkele die 1 of 5 euro kosten.
Het bekijken van de de hele collectie kostte mij twee uur. Dat is wel nodig, aangezien elke vorm van ordening ontbreekt. Het lijkt in eerste instantie of in elke bak hetzelfde staat, maar toch is steeds een klein gedeelte verschillend. Ik zoek zelf redelijk snel maar ik vind het moeilijk om in te schatten hoeveel tijd iemand anders ervoor uit zou trekken. Ik moet er wel bij zeggen dat er ook nog gedeelte was met DVD's waar ik niet ben geweest.
De zaak is goed te bereiken en is relatief dicht bij Antwerpen (ongeveer 30km vanaf Antwerpen-ring). Dat betekent dus vanuit het midden van Nederland ongeveer anderhalf uur rijden. Gezien de tijd die je in de winkel kan besteden en gezien het grote aantal CD's dat ik er gekocht heb (ik zal ze straks posten in het daarvoor bestemde topic) is dit de reistijd wel waard. Het is gemakkelijk om bij de zaak te parkeren. Verder zijn er in de buurt weinig andere gelegenheden (eten, toilet etc.). Gelukkig ligt het dorp Olen op nog geen vijf minuten rijden, in het centrum zijn deze gelegenheden wel te vinden. Wandelen vanuit het centrum van Olen naar de FRS is te ver.
Even een korte bespreking van de zaak: de aanwezige CD's zijn in allerlei genres, maar de nadruk ligt op de genres waar de FRS goed in is ((indie)rock, pop en electronisch). Alle door mij gekochte platen zijn na 2000 uitgebracht. Je zult er dus geen klassiekers vinden. Vrijwel alle CD's zijn twee euro, er zijn er maar enkele die 1 of 5 euro kosten.
Het bekijken van de de hele collectie kostte mij twee uur. Dat is wel nodig, aangezien elke vorm van ordening ontbreekt. Het lijkt in eerste instantie of in elke bak hetzelfde staat, maar toch is steeds een klein gedeelte verschillend. Ik zoek zelf redelijk snel maar ik vind het moeilijk om in te schatten hoeveel tijd iemand anders ervoor uit zou trekken. Ik moet er wel bij zeggen dat er ook nog gedeelte was met DVD's waar ik niet ben geweest.
De zaak is goed te bereiken en is relatief dicht bij Antwerpen (ongeveer 30km vanaf Antwerpen-ring). Dat betekent dus vanuit het midden van Nederland ongeveer anderhalf uur rijden. Gezien de tijd die je in de winkel kan besteden en gezien het grote aantal CD's dat ik er gekocht heb (ik zal ze straks posten in het daarvoor bestemde topic) is dit de reistijd wel waard. Het is gemakkelijk om bij de zaak te parkeren. Verder zijn er in de buurt weinig andere gelegenheden (eten, toilet etc.). Gelukkig ligt het dorp Olen op nog geen vijf minuten rijden, in het centrum zijn deze gelegenheden wel te vinden. Wandelen vanuit het centrum van Olen naar de FRS is te ver.
0
geplaatst: 5 augustus 2010, 19:38 uur
Even een vraag van een onwetende jongeman: hoe kan zo'n zaak een fatsoenlijke winst maken als je CD's slechts voor een à twee euro verkoopt? (je moet ze immers ook nog inkopen, toch?) Tenzij 't door een of andere zwarte markt beïnvloed is, kan ik maar niet begrijpen waarom 't zo goedkoop kan zijn daar.. 

0
Sir Spamalot (crew)
geplaatst: 5 augustus 2010, 19:43 uur
Het heeft te maken met het wegwerken van stock, voorraad, surplus die niets opbrengt als het daar maar blijft liggen. Je kunt het vergelijken met de solden. Voorraad dat blijft liggen, kost enkel maar geld. Als grote firma kan de FRS zich dat natuurlijk gemakkelijk veroorloven om die zaken aan dumpingprijzen te verpatsen.
0
geplaatst: 5 augustus 2010, 19:50 uur
Aha, op die fiets.. Ik begrijp 'm, 't is dus eigenlijk een soort rommelmarkt waar ze -voor het commerciële oog- hun rommel proberen kwijt te raken? (wat dan voor ons een of ander heilig oord is?) 

0
Sir Spamalot (crew)
geplaatst: 5 augustus 2010, 20:00 uur
Ik ben er dinsdag eens geweest, geweldige onweersbui meegemaakt vanaf Lokeren tot Antwerpen (uit Oostende vertrokken), goed voor mijn auto want al het stof was weg
. Ik viel ook achterover van de prijzen, maar ik heb niets gevonden naar mijn zin. Niet alles is rommel, Masimo, je moet gewoon het geluk hebben om iets naar je zin te vinden. Ik zou het eens moeten opzoeken maar het gaat om een Outlet, verzamelpunt van wat ze in hun reguliere winkels niet kwijtgeraken. Als het niet te ver is, is het altijd eens de moeite waard om binnen te springen.
. Ik viel ook achterover van de prijzen, maar ik heb niets gevonden naar mijn zin. Niet alles is rommel, Masimo, je moet gewoon het geluk hebben om iets naar je zin te vinden. Ik zou het eens moeten opzoeken maar het gaat om een Outlet, verzamelpunt van wat ze in hun reguliere winkels niet kwijtgeraken. Als het niet te ver is, is het altijd eens de moeite waard om binnen te springen.
0
geplaatst: 5 augustus 2010, 20:01 uur
Masimo schreef:
Even een vraag van een onwetende jongeman: hoe kan zo'n zaak een fatsoenlijke winst maken als je CD's slechts voor een à twee euro verkoopt?
Even een vraag van een onwetende jongeman: hoe kan zo'n zaak een fatsoenlijke winst maken als je CD's slechts voor een à twee euro verkoopt?
Ze hebben natuurlijk geen toplocatie in een grote stad maar een industrieterrein of iets dergelijks in Olen. Prima, lekker goedkoop.
Naar ik begrijp dus weinig jaren 70 en 80 materiaal aanwezig. Wel jammer maar denk toch dat ik er snel een keertje ga kijken.
0
geplaatst: 6 augustus 2010, 20:49 uur
Benno schreef:
Alle door mij gekochte platen zijn na 2000 uitgebracht. Je zult er dus geen klassiekers vinden.
Alle door mij gekochte platen zijn na 2000 uitgebracht. Je zult er dus geen klassiekers vinden.
Bedoel je hiermee trouwens dat er alleen CD's zijn van artiesten die pas sinds 2000 actief zijn of enkel releases vanaf 2000 dus bijv. ook recentere releases van artiesten uit de 70-er en 80-er jaren enz.?
0
Benno
geplaatst: 6 augustus 2010, 21:31 uur
Dat laatste. Ik heb zelf ook recent werk gekocht van bijvoorbeeld Paul McCartney.
0
geplaatst: 7 augustus 2010, 20:54 uur
OK dank je, dan is het inderdaad ook voor mij interessant er eens te gaan kijken.
0
geplaatst: 8 augustus 2010, 13:09 uur
Vrijdag jl. weer eens bij Plato Utrecht binnen gelopen. Ik ben natuurlijk helemaal in de Amazon mood omdat ik daar óf op Amazon marketplace tegenwoordig vrijwel alles bestel. Maar toch vielen het zeer beperkte assortiment en met name de enorme prijzen weer eens op (18 Euro voor nieuwe CD's). Ben benieuwd hoe lang ze het op de nieuwe locatie op de Voorstraat gaan volhouden. Niets gekocht behalve het Engelse blad Uncut.
0
geplaatst: 9 augustus 2010, 09:49 uur
Een klein leuk winkeltje gevonden in de serpentstraat van gent, aan te raden voor de vele users hier 

0
Improvision
geplaatst: 9 augustus 2010, 11:21 uur
Nice, ik wist niet dat daar ook een platenwinkel was. 

0
geplaatst: 9 augustus 2010, 18:37 uur
platenwinkel is een groot woord, maar ze hebben wel redelijk wat platen, tezamen met boeken en andere. Genoeg om enkele uurtjes te dwalen, noemt 'in de schaar' of zoiets
0
geplaatst: 19 augustus 2010, 01:50 uur
Ik weet het
. kkerg echt.. Wel online nog en hun label blijft ook nog maar toch. R.I.P.
. kkerg echt.. Wel online nog en hun label blijft ook nog maar toch. R.I.P.
0
LocoHermano
geplaatst: 11 september 2010, 11:50 uur
Ga volgende week naar New York. Heeft iemand tips wat platenzaken betreft? Bedankt!
0
geplaatst: 11 september 2010, 22:56 uur
J and R op Park Row, vlakbij de Brooklyn Bridge. Leuke zaak. De muziekafdeling ligt ergens in het midden van een hele rij (10 of zo) J and R zaken.
Rock at JR.com
Rock at JR.com
0
LocoHermano
geplaatst: 12 september 2010, 11:43 uur
Bedankt voor de tip! Jij was toch ook bekend met de Amoeba-winkels aan de westkust? Ooit moet ik daar ook weer een keer naar toe.
0
LocoHermano
geplaatst: 12 september 2010, 13:51 uur
Minstrel Music, Assendorperstraat. Hoeveel geld ik daar in mijn tijd in Zwolle heb uitgegeven wil ik niet eens weten.
Diskid aan de Spoelstraat, tegenover de bibliotheek, ook een goede zaak.
En een Plato
Diskid aan de Spoelstraat, tegenover de bibliotheek, ook een goede zaak.
En een Plato
0
geplaatst: 10 oktober 2010, 02:07 uur
Vandaag in Bergen op Zoom geweest bij de Waterput. Was er een paar jaar geleden een paar keer geweest maar moet zeggen dat de winkel wel steeds minder aanbod heeft. Voor af en toe is het leuk als je in de buurt bent...
Iemand ooit daar geweest?
Iemand ooit daar geweest?
0
geplaatst: 25 oktober 2010, 21:06 uur
In Muziek > Algemeen > Online muziek kopen:
Ook dat is een kwestie van oordelen per album. Juist daarom bevind ik mij de laatste tijd weer vaker in de betere platenzaak.
Door de uitstalling kom je er tenminste weer eens andere dingen tegen, de muziek die wordt gedraaid biedt wel eens een aardige suggestie.
En de platenzaak heeft bovendien ook heel aardige aanbiedingen. De pulp waar je ook doorheen moet bij Bol, Wow en de FRS, kom je er niet tegen.
Ik vind het niet erg, als het verschil tussen internet en platenzaak enkele euro's bedraagt. Maar ze moeten het niet al te gek maken.
Overigens, de 'betere' platenzaak zou zich beter kunnen onderscheiden door albums te bieden die óf niet zo gangbaar zijn of misschien zelfs door aparte afdelinkjes te creëren.
Zo mag ik graag dolen in spaarzame hoekjes met alleen muziek/artiesten uit de jaren 60 of 70. Alleen Nederpop of wat je ook nog verder kunt verzinnen.
Het is jammer, dat downloaden (illegaal of legaal) zulke vormen heeft aangenomen en dat alle charmes met betrekking tot het kopen van een fysiek album niet meer worden ervaren. Getransformeerd van kunststukje om te verzamelen tot wegwerpartikel dat na een halve luisterbeurt met satanisch genoegen weer wordt gedelete.....
gaucho schreef:
Om wat beweging te hebben, fiets ik af en toe nog wel eens de stad in voor een bezoekje aan mijn plaatselijke Plato. En ik koop er nog wel eens wat ook, maar ik merk zelf dat dit soort bezoekjes steeds minder frequent plaatsvinden.
Enerzijds wil ik de charme van een bezoek aan de platenwinkel niet verliezen, anderzijds is het eigenlijk gewoon een gelopen race: het verkoopmodel van een CD-winkel is helaas zo goed als passé. Een dubbelhartige houding, ik geef het toe, maar de prijsverschillen zijn gewoon té groot.
Om wat beweging te hebben, fiets ik af en toe nog wel eens de stad in voor een bezoekje aan mijn plaatselijke Plato. En ik koop er nog wel eens wat ook, maar ik merk zelf dat dit soort bezoekjes steeds minder frequent plaatsvinden.
Enerzijds wil ik de charme van een bezoek aan de platenwinkel niet verliezen, anderzijds is het eigenlijk gewoon een gelopen race: het verkoopmodel van een CD-winkel is helaas zo goed als passé. Een dubbelhartige houding, ik geef het toe, maar de prijsverschillen zijn gewoon té groot.
Ook dat is een kwestie van oordelen per album. Juist daarom bevind ik mij de laatste tijd weer vaker in de betere platenzaak.
Door de uitstalling kom je er tenminste weer eens andere dingen tegen, de muziek die wordt gedraaid biedt wel eens een aardige suggestie.
En de platenzaak heeft bovendien ook heel aardige aanbiedingen. De pulp waar je ook doorheen moet bij Bol, Wow en de FRS, kom je er niet tegen.
Ik vind het niet erg, als het verschil tussen internet en platenzaak enkele euro's bedraagt. Maar ze moeten het niet al te gek maken.
Overigens, de 'betere' platenzaak zou zich beter kunnen onderscheiden door albums te bieden die óf niet zo gangbaar zijn of misschien zelfs door aparte afdelinkjes te creëren.
Zo mag ik graag dolen in spaarzame hoekjes met alleen muziek/artiesten uit de jaren 60 of 70. Alleen Nederpop of wat je ook nog verder kunt verzinnen.
Het is jammer, dat downloaden (illegaal of legaal) zulke vormen heeft aangenomen en dat alle charmes met betrekking tot het kopen van een fysiek album niet meer worden ervaren. Getransformeerd van kunststukje om te verzamelen tot wegwerpartikel dat na een halve luisterbeurt met satanisch genoegen weer wordt gedelete.....

0
geplaatst: 26 oktober 2010, 08:42 uur
musician schreef:
Dat ben ik wel met je eens: bezoek aan een platenzaak informeert je over nieuwe releases. Dat kan op het internet natuurlijk ook, maar hier zie en beluister je meteen het eindproduct en dat heeft toch een andere belevingswaarde.
De laatste keren dat ik bij mijn lokale Plato-vestiging over de vloer kwam, heb ik (onder meer) een heel stel van die re-releases van Universal opgepakt van Nederlandse bands uit de jaren zestig en zeventig: Alquin Supersister, Cuby, Kayak etc. Allemaal in de bak van 2 voor een tientje. Ik denk dat ik die niet op het spoor was gekomen als ik het alleen van internet zou moeten hebben. En voor die prijs kun je ze nergens goedkoper krijgen.
Je hebt gelijk - zo lang het kan, moeten we maar profiteren van het beste van twee werelden.
0
geplaatst: 26 oktober 2010, 22:23 uur
gaucho schreef:
Ja ik doe uiteraard ook niets liever dan rondstruinen in een goed gesorteerde CD-winkel waar je de geur van vinyl en verse cd's als het ware kunt opsnuiven. Maar in de omgeving van Utrecht weet ik die niet (meer) te vinden.
0
geplaatst: 1 november 2010, 12:10 uur
In Muziek > Nieuws > Music Store failliet:
Op 21 oktober viel het doek voor The Music Store. Inmiddels is er een bedrijf (Hermans uit Hoorn) gevonden dat de failliete boedel wil overnemen, waardoor het een doorstart maakt. Zo'n 100 van de 120 vestigingen kunnen verder, terwijl er daarnaast ook veel franchisehouders zijn, zeg maar mensen die eigenaar zijn van hun eigen winkel, maar meeliften op de naam Music Store en de gezamenlijke inkoop.
Wat er met de laatste groep gebeurt is nog onduidelijk. De groothandel Avalon Wholesale, die Music Store bevoorraadt, is failliet, en of ze de naam The Music Store kunnen behouden, moet nog worden uitgevogeld.
Doorstart Music Store – nieuw contract voor tenminste 60 medewerkers « Faillissementsverslag.nl
Hoorns bedrijf Hermans neemt failliete Music Store over - Hoorngids - de nieuwsbron voor Hoorn, Zwaag en Blokker
Citaat:
In een verklaring melden Winters & De Vries Advocaten en Pot Jonker Seunke Advocaten:
"Op donderdag 21 oktober 2010 zijn de faillissementen uitgesproken van alle bedrijven van de Music Store. Een groot aantal vestigingen van het failliete bedrijf kan echter een doorstart maken. Het gaat vermoedelijk om 102 vestigingen. Daardoor blijft de werkgelegenheid van, naar verwachting, tenminste 60 medewerkers behouden. Dat is het resultaat van de overname van o.a. de naam, franchiseformule, winkels en groothandel van Music Store door de Hermans Groep in Hoorn."
Het faillissement zou met name zijn veroorzaakt door verkeerd beleid, verkeerde investeringen en een dubieuze lening. Tenminste, dat valt op te maken uit de reacties op dit artikel. Maar ik moet erbij zeggen dat dat allemaal suggestief is.
Wat vinden jullie? Is dit faillissement is logisch gevolg van de veranderende entertainmentmarkt? En vinden jullie het jammer dat er opnieuw een keten verdwijnt, eentje die met name vestigingen had in veel middelgrote plaatsen, waar het muziekaanbod toch al niet overhield? Of was Music Store - en dat is mijn mening - over het algemeen gewoon veel te duur en reageerde het bedrijf niet goed op de veranderingen in de entertainmentmarkt?
Op 21 oktober viel het doek voor The Music Store. Inmiddels is er een bedrijf (Hermans uit Hoorn) gevonden dat de failliete boedel wil overnemen, waardoor het een doorstart maakt. Zo'n 100 van de 120 vestigingen kunnen verder, terwijl er daarnaast ook veel franchisehouders zijn, zeg maar mensen die eigenaar zijn van hun eigen winkel, maar meeliften op de naam Music Store en de gezamenlijke inkoop.
Wat er met de laatste groep gebeurt is nog onduidelijk. De groothandel Avalon Wholesale, die Music Store bevoorraadt, is failliet, en of ze de naam The Music Store kunnen behouden, moet nog worden uitgevogeld.
Doorstart Music Store – nieuw contract voor tenminste 60 medewerkers « Faillissementsverslag.nl
Hoorns bedrijf Hermans neemt failliete Music Store over - Hoorngids - de nieuwsbron voor Hoorn, Zwaag en Blokker
Citaat:
In een verklaring melden Winters & De Vries Advocaten en Pot Jonker Seunke Advocaten:
"Op donderdag 21 oktober 2010 zijn de faillissementen uitgesproken van alle bedrijven van de Music Store. Een groot aantal vestigingen van het failliete bedrijf kan echter een doorstart maken. Het gaat vermoedelijk om 102 vestigingen. Daardoor blijft de werkgelegenheid van, naar verwachting, tenminste 60 medewerkers behouden. Dat is het resultaat van de overname van o.a. de naam, franchiseformule, winkels en groothandel van Music Store door de Hermans Groep in Hoorn."
Het faillissement zou met name zijn veroorzaakt door verkeerd beleid, verkeerde investeringen en een dubieuze lening. Tenminste, dat valt op te maken uit de reacties op dit artikel. Maar ik moet erbij zeggen dat dat allemaal suggestief is.
Wat vinden jullie? Is dit faillissement is logisch gevolg van de veranderende entertainmentmarkt? En vinden jullie het jammer dat er opnieuw een keten verdwijnt, eentje die met name vestigingen had in veel middelgrote plaatsen, waar het muziekaanbod toch al niet overhield? Of was Music Store - en dat is mijn mening - over het algemeen gewoon veel te duur en reageerde het bedrijf niet goed op de veranderingen in de entertainmentmarkt?
0
geplaatst: 1 november 2010, 13:16 uur
Ik was in geen paar maanden meer in Roosendaal geweest en zag afgelopen woensdag dat daar zowel de Music Store als Van Leest weg was. Die panden stonden leeg. Deze winkels waren daar al tientallen jaren.
Houd je daar alleen nog de FRS over en daar wordt je ook niet vrolijker van.
Wat de Music Store betreft, ze waren EN duur EN het aanbod was vooral de laatste jaren zeer schraal.
Van de meeste artiesten hadden ze veelal slechts de laatste verschenen cd's en dan voornamelijk top 40 muziek en vaak een paar euro duurder dan elders.
Een winkel als FRS of Van Leest hebben dan nog behoorlijk wat verschillende dvd titels, maar dat was bij de MS ook niet echt geweldig.
Als ik er al naar binnen liep, dan meestal weer met lege handen naar buiten.
Kortom: niet echt mijn winkel.
Houd je daar alleen nog de FRS over en daar wordt je ook niet vrolijker van.
Wat de Music Store betreft, ze waren EN duur EN het aanbod was vooral de laatste jaren zeer schraal.
Van de meeste artiesten hadden ze veelal slechts de laatste verschenen cd's en dan voornamelijk top 40 muziek en vaak een paar euro duurder dan elders.
Een winkel als FRS of Van Leest hebben dan nog behoorlijk wat verschillende dvd titels, maar dat was bij de MS ook niet echt geweldig.
Als ik er al naar binnen liep, dan meestal weer met lege handen naar buiten.
Kortom: niet echt mijn winkel.
* denotes required fields.