Muziek / Algemeen / Het verband tussen intelligentie en smaak
zoeken in:
0
Sietse
geplaatst: 8 mei 2010, 18:44 uur
nee, niet eens (drink niet, dus is nogal moeilijk voor mij)...beetje moe na aantal uur Giro kijken in weer en wind...
Maar anders ff serieus:
Wat ik denk is dat smaak door een aantal zaken wordt beïnvloed waaronder de volgende drie de grootste invloed hebben:
1) Opvoeding
2) Culturele achtergrond (wat ook invloed heeft op je opvoeding).
3) Intelligentie
Al deze zaken beïnvloeden de manier waarop je met zaken omgaat en hoe open je staat voor vreemde* shit.
*vreemde in deze staat niet noodzakelijk voor experimenteel, maar is een veel breder begrip. Dit kan ook bijv. voor (als we het op ons West-Europeanen toepassen) niet-Westerse muziek zijn, of muziek die niet door pappa en/of mamma (of de vriendengroep) met de paplepel zijn ingegoten.
Maar anders ff serieus:
Wat ik denk is dat smaak door een aantal zaken wordt beïnvloed waaronder de volgende drie de grootste invloed hebben:
1) Opvoeding
3) Intelligentie
Al deze zaken beïnvloeden de manier waarop je met zaken omgaat en hoe open je staat voor vreemde* shit.
*vreemde in deze staat niet noodzakelijk voor experimenteel, maar is een veel breder begrip. Dit kan ook bijv. voor (als we het op ons West-Europeanen toepassen) niet-Westerse muziek zijn, of muziek die niet door pappa en/of mamma (of de vriendengroep) met de paplepel zijn ingegoten.
0
joca
geplaatst: 8 mei 2010, 20:55 uur
mensen die vooral van experimentele muziek houden hebben geen smaak.
zij ervaren een emotionele leegte of zoeken naar uitdaging die ze denken te bereiken met naar dat soort muziek te luisteren, maar over het algemeen leidt tot soms tot intereessante maar wel minderwaardige muziek want de kwaliteit heeft daar onder te leiden(gediedel).
experimenteren is een soort oefenen tot je weet hoe het moet (klinken).
zij ervaren een emotionele leegte of zoeken naar uitdaging die ze denken te bereiken met naar dat soort muziek te luisteren, maar over het algemeen leidt tot soms tot intereessante maar wel minderwaardige muziek want de kwaliteit heeft daar onder te leiden(gediedel).

0
Sietse
geplaatst: 8 mei 2010, 22:03 uur
joca schreef:
lol
LOL
En hier kwam ik echt niet meer bij.

0
geplaatst: 8 mei 2010, 22:20 uur
@Sietse: die drie factoren die jij noemt, doen mij sterk denken aan de drie-eenheid van Hypolite Taine (grondlegger min of meer van het naturalistisch literaire denken): race, milieu et moment.
Daar kan je een aantal aantekeningen bij plaatsen, bijv. - zoals Dix terecht aangaf - de mogelijkheid van het individu om uit zijn context (van onbereikbaarheid, non-exposure) te breken en zelf je weg te zoeken in muziek.
En die Joca: waar haal ie zulk soort platitudes vandaan? Ze staan nog niet eens op een tegeltje!
Daar kan je een aantal aantekeningen bij plaatsen, bijv. - zoals Dix terecht aangaf - de mogelijkheid van het individu om uit zijn context (van onbereikbaarheid, non-exposure) te breken en zelf je weg te zoeken in muziek.
En die Joca: waar haal ie zulk soort platitudes vandaan? Ze staan nog niet eens op een tegeltje!

0
geplaatst: 8 mei 2010, 22:21 uur
Bij sex klopt die laatste zin die Sietse van Joca aan haalt in ieder geval wel.
Veel ge(s)experimenteerd.
0
geplaatst: 8 mei 2010, 22:38 uur
deric raven schreef:
Maar hebben intelligente mensen wel zoveel sex ? Bij die concerten waar Sietse heen gaat zijn de chickies op de vingers van één voet te tellen.
0
geplaatst: 8 mei 2010, 23:00 uur
dix schreef:
Maar hebben intelligente mensen wel zoveel sex ?
(quote)
misschien moet je de handjive meetellen.
0
geplaatst: 8 mei 2010, 23:35 uur
Mjuman schreef:
@Sietse: die drie factoren die jij noemt, doen mij sterk denken aan de drie-eenheid van Hypolite Taine (grondlegger min of meer van het naturalistisch literaire denken): race, milieu et moment.
De mogelijkheid (of de wil) van het individu om uit zijn context te breken lijkt me nauw verbonden met zijn of haar intelligentie.
Wat Sietse niet noemde is kennis. Ook verworven kennis (bv. recensies, eerder luisterervaringen) zal iemands smaak (en emoties) beïnvloeden.
0
geplaatst: 8 mei 2010, 23:45 uur
dix schreef:
(quote)
Goed punt. Ik zou zeggen " neen" , al is dat weer een heel andere discussie.
0
geplaatst: 9 mei 2010, 00:10 uur
Toevallig heb ik dit ooit eens onderzocht voor een reactie op een artikel. Die "handjive" is een typisch Dunglish (Dutch English) duiding die alleen bij non-native English speakers die invulling krijgt.
De handjive stamt uit de tijd dat rock (& roll) concerten seated waren omdat R&R en dansen de lusten zou aanwakkeren - zoek oude live clips van bijv. Cliff Richard op YouTube en je zult zien dat de handjive een soortement beweging van om elkaar heen wentelende armen + handen is en niets meer dan dat.
Getuigenis daarvan is ook te vinden in het liedje "Willy and the handjive" een bluesklassieker (o.a. door Eric Clapton), waarin sprake is van een baby die in de wieg de handjive doet (zo muzikaal was dat kindje) - in die context lijkt het idee van de 'handpomp' of 'de hand aan jezelf slaan' een interpretatie die blijk geeft van een gekleurde invulling.
En qua experimenten, oefening baart kunst. En verder d'r zijn mensen die voor experimenten een doos in huis halen: scheikundig, elektonisch (de bekende Philips EE-dozen) .
En over intelligentie en sex verwijs ik graag naar het motto van Pirsig, Zen and the art of motorcycle maintenance: quality, not quantity!
0
Sietse
geplaatst: 9 mei 2010, 00:22 uur
in de afgelopen 4 posts van Mjuman zijn bijna alle 35275 leden van MuMe iets anders gaan doen dan dit topic volgen...
Graag de taal begrijpelijk houden voor leken
Verder zegt prototype precies wat ik zou zeggen:
En idd ben ik zoals prototype vergeten om de verwerving van kennis te vermelden.
Het stuk over sex laten we maar ff in het midden...Ik denk dat dix het grootste probleem al direct tackelt in zijn eigen vraag
Graag de taal begrijpelijk houden voor leken

Verder zegt prototype precies wat ik zou zeggen:
De mogelijkheid (of de wil) van het individu om uit zijn context te breken lijkt me nauw verbonden met zijn of haar intelligentie.
En idd ben ik zoals prototype vergeten om de verwerving van kennis te vermelden.
Het stuk over sex laten we maar ff in het midden...Ik denk dat dix het grootste probleem al direct tackelt in zijn eigen vraag

0
geplaatst: 9 mei 2010, 01:11 uur
Mjuman schreef:
En verder d'r zijn mensen die voor experimenten een doos in huis halen
En verder d'r zijn mensen die voor experimenten een doos in huis halen
Please Mjuman, don't tell ...

0
geplaatst: 9 mei 2010, 10:15 uur
0
Sietse
geplaatst: 9 mei 2010, 11:22 uur
herman schreef:
Persoonlijke aanval verwijderd.
Persoonlijke aanval verwijderd.
En nu ben ik wel benieuwd...wie was er nu weer niet lief

0
geplaatst: 9 mei 2010, 13:48 uur
Wat een verwarring toch!
Toen ik het had over dozen en experimenteren, bedoelde ik:
dit type
of dit type
Wat kan een mens snel verkeerd begrepen worden
En dan t.a.v. die zeer intieme menselijke handelingen (oftewel sex): middelen oftewel in het midden laten lijkt me niet de juiste rekenkundige toepassing.
Vanuit de religie luidt de instructie: "gaat heen en vermenigvuldigt u". Iets socialer is: "vreugde (genot) delen is deze verdubbelen". Naast middelen lijken andere rekenkundige handelingen zoals machtsverheffen en optellen niet van toepassing, om nog maar te zwijgen van worteltrekken en aftrekken.
Maar ja als dit allemaal te moeilijk is, kan ik betere intelligente muziek gaan zoeken - en dat valt volgens mij niet mee gezien de reacties bij de vraag van de dag.
Toen ik het had over dozen en experimenteren, bedoelde ik:
dit type
of dit type
Wat kan een mens snel verkeerd begrepen worden

En dan t.a.v. die zeer intieme menselijke handelingen (oftewel sex): middelen oftewel in het midden laten lijkt me niet de juiste rekenkundige toepassing.
Vanuit de religie luidt de instructie: "gaat heen en vermenigvuldigt u". Iets socialer is: "vreugde (genot) delen is deze verdubbelen". Naast middelen lijken andere rekenkundige handelingen zoals machtsverheffen en optellen niet van toepassing, om nog maar te zwijgen van worteltrekken en aftrekken.
Maar ja als dit allemaal te moeilijk is, kan ik betere intelligente muziek gaan zoeken - en dat valt volgens mij niet mee gezien de reacties bij de vraag van de dag.
0
geplaatst: 9 mei 2010, 15:58 uur
VanDeGriend schreef:
(quote)
En je vraagt je nooit af hoe dat nou komt he?
Misschien moet ik naast een obscuur wavetopic ook eens een topic starten over taal, stijlfiguren (understatement, metaforen, hyperbolen) ambiguïteit en het vermijden ervan, maar of dat nou zou helpen - de overheersende stijl hier lijkt welhaast geen stijl - nomen est omen!
Excuses voor de vele woorden met 3 of meer lettergrepen

0
geplaatst: 9 mei 2010, 22:50 uur
Mjuman schreef:
Misschien moet ik naast een obscuur wavetopic ook eens een topic starten over taal, stijlfiguren (understatement, metaforen, hyperbolen) ambiguïteit en het vermijden ervan, maar of dat nou zou helpen - de overheersende stijl hier lijkt welhaast geen stijl - nomen est omen!
(quote)
Inderdaad, onbegrepen genieën zouden eigen topics moeten beginnen.
Daar vallen hun kinderachtige uitspraken tenminste niet zo op
.
0
geplaatst: 10 mei 2010, 00:42 uur
prototype schreef:
Inderdaad, onbegrepen genieën zouden eigen topics moeten beginnen. Daar vallen hun kinderachtige uitspraken tenminste niet zo op
.
Inderdaad, onbegrepen genieën zouden eigen topics moeten beginnen. Daar vallen hun kinderachtige uitspraken tenminste niet zo op
. Dank voor je ongetwijfeld positief - prototype nietwaar? - bedoelde feedback. Ik nodig je graag uit hier een positief kritische bijdrage te leveren - als je nog tijd over hebt na het intelligent verpozen (qua sex of muziek - your choice)!
0
The Oath
geplaatst: 10 mei 2010, 14:59 uur
bennerd schreef:
Het schijnt ook dat intelligentere jongeren meer geneigd zijn naar heavy metal en dergelijke te luisteren.
Het schijnt ook dat intelligentere jongeren meer geneigd zijn naar heavy metal en dergelijke te luisteren.
Ook al erges gelezen

0
VB1
geplaatst: 10 mei 2010, 15:41 uur
Sietse schreef:
nee, niet eens (drink niet, dus is nogal moeilijk voor mij)...beetje moe na aantal uur Giro kijken in weer en wind...
Maar anders ff serieus:
1) Opvoeding
3) Intelligentie
Maar anders ff serieus:
1) Opvoeding
3) Intelligentie
En ook vooral de tijd waar in je leeft denk ik. Smaak is iets wat denk ik ook zeer tijdsgebonden is. Zoals bijvoorbeeld kleding. Wat 20 jaar geleden smaakvol was, kan je je nu niet in vertonen. Of humor. Eeuwen geleden kochten mensen boekjes met tekeningen van gezichten met hele grote neuzen als vermaak. In de 21e eeuw heb je denk ik wel wat meer (of in elk geval wat anders
) nodig om iemand aan het lachen te krijgen. Smaak is denk ik vaak afhankelijk van trends, en dat is niet per sé dus (in het geval van muziek) de top 40, zo zie ik op deze website ook veel mensen die pitchforkmedia (wat een trendsettende website is) volgen, maar zo zijn er nog veel meer voorbeelden. Ik bedoel dus meer trends binnen de subcultuur waar in mensen zichzelf scharen.
* denotes required fields.