Muziek / Algemeen / Het verband tussen intelligentie en smaak
zoeken in:
0
geplaatst: 19 augustus 2010, 12:12 uur
Niet helemaal mee eens.. het heeft ook met je stemming te maken en je bereidheid om erg veel tijd te steken in nieuwe dingen (waarvan het maar de vraag is of je ze nu echt goed gaat vinden).. ik heb meestal geen zin om erg diep in te gaan op een soort muziek waarbij ik niet ergens een "klik" heb. Ik heb het druk (heb een doctorsgraad in de medische psychofarmacologie, dus met die intelligentie zit het wel snor) en gewoon lang niet altijd zin om mijn tijd op allerlei doodlopende zaken te gaan inzetten.
Daarnaast ken ik genoeg uit het genre ambient om me enigzins een beeld te vormen, ik luisterde in de jaren 90 al naar The Orb en dat soort dingen, en sinds eind jaren 90 dus naar Raison D'Etre, Lustmord, wat ik aanzienlijk experimenteler en gedurfder vind dan SAW-2 van Aphex Twin
Beschouw mezelf dus ook als een brede muziekluisteraar met een niet voor de hand liggende smaak, mede vanwege mijn intelligentie 
Daarnaast ken ik genoeg uit het genre ambient om me enigzins een beeld te vormen, ik luisterde in de jaren 90 al naar The Orb en dat soort dingen, en sinds eind jaren 90 dus naar Raison D'Etre, Lustmord, wat ik aanzienlijk experimenteler en gedurfder vind dan SAW-2 van Aphex Twin
Beschouw mezelf dus ook als een brede muziekluisteraar met een niet voor de hand liggende smaak, mede vanwege mijn intelligentie 
0
geplaatst: 19 augustus 2010, 12:18 uur
Stemming, bereidheid, smaak... inderdaad. Misschien dat enige mate van intelligentie een scheppende voorwaarde is, maar het lijkt me geen doorslaggevende factor. Anders zou iedereen met een IQ van 135+ naar ambient luisteren en dat is toch echt niet zo. 

0
geplaatst: 19 augustus 2010, 13:19 uur
Dat heb ik ook met bepaalde ontoegankelijke complexe genres. Ik heb niks met experimentele rock en dergelijke. Daar kan ik ook niks mee. Het is mn smaak niet. Daarom luistert niet de hele intelligentere bevolking naar ambient. Het is of hun smaakrichting niet of ze zijn gewoon niet dusdanig in de muziek geinteresseerd dat ze er ooit aan toekomen.
Maar ik vermoed wel dat er ook enige intelligentie voor nodig is. Ik kom eigenlijk nooit minder intelligente mensen tegen die ambient, experimentele jazzrock of iets dergelijks interessant vinden.
Maar uiteindelijk zijn er veel voorwaarden. Daarom is het ook zo'n niche en zal er niet snel een ambient artiest voor een volle Arena spelen.
Maar ik vermoed wel dat er ook enige intelligentie voor nodig is. Ik kom eigenlijk nooit minder intelligente mensen tegen die ambient, experimentele jazzrock of iets dergelijks interessant vinden.
Maar uiteindelijk zijn er veel voorwaarden. Daarom is het ook zo'n niche en zal er niet snel een ambient artiest voor een volle Arena spelen.
0
hdk-nl
geplaatst: 20 augustus 2010, 17:20 uur
Ik heb het toch al een aantal keer gehoord of gelezen, dat weet ik niet meer precies. Dat mensen met het downsyndroom intens kunnen genieten van klassieke muziek.
0
Gallow
geplaatst: 20 augustus 2010, 17:56 uur
Volgens mij kunnen mensen met down van zo'n beetje alles intens genieten.
0
geplaatst: 20 augustus 2010, 22:42 uur
hdk-nl schreef:
Ik heb het toch al een aantal keer gehoord of gelezen, dat weet ik niet meer precies. Dat mensen met het downsyndroom intens kunnen genieten van klassieke muziek.
Ze maken ook avant-garde, en dan bedoel ik niet de Josti Band
0
Ludwig
geplaatst: 21 augustus 2010, 20:33 uur
Voor sommige muziek kan je je verstand op nul zetten, maar dan nog blijft het non-muziek., de zgn. noise bijvoorbeeld.
0
geplaatst: 21 augustus 2010, 21:00 uur
Ludwig schreef:
Voor sommige muziek kan je je verstand op nul zetten, maar dan nog blijft het non-muziek., de zgn. noise bijvoorbeeld.
Aha, de portier van de week: stelt zich op bij een open deur met een gekromd handkommetje voor evt liquide bijdrage van passanten.
Noise = non-muziek; who ru2 judge??
0
geplaatst: 21 augustus 2010, 21:35 uur
Dat is toch ook precies wat die Noise-makers/DJs willen?
Iets maken zonder enig ritme en dergelijke.
Iets maken zonder enig ritme en dergelijke.
0
LoveStoned
geplaatst: 15 september 2010, 20:30 uur
Bij The National - High Violet (2010):
In 't algemeen helaas wel.
Outlaw104 schreef:
En waarom zouden die niet van The National mogen genieten?
'Kwaliteitsrijke' muziek is niet alleen voorbestemd voor hoger opgeleiden, dunkt me.
En waarom zouden die niet van The National mogen genieten?
'Kwaliteitsrijke' muziek is niet alleen voorbestemd voor hoger opgeleiden, dunkt me.
In 't algemeen helaas wel.
0
geplaatst: 15 september 2010, 22:02 uur
Ja LoveStoned, ik denk dat ook. Wat slimmere mensen gaan vaker naar meer gesofisticeerde muziek luisteren
0
LoveStoned
geplaatst: 23 september 2010, 16:41 uur
Arrie schreef:
Huh? Leg uit?
Huh? Leg uit?
Moet ik zoiets serieus uitleggen, of ben je de moraalridder aan het uithangen? We weten beide dat in het algemeen hoger opgeleide mensen ook een bredere kijk hebben op de wereld (en kennis dus), waardoor ze ook een bredere muzieksmaak hebben. En nu niet meteen gaan afkaffen. Ik zeg in 't algemeen!
0
geplaatst: 23 september 2010, 16:46 uur
LoveStoned schreef:
Moet ik zoiets serieus uitleggen, of ben je de moraalridder aan het uithangen? We weten beide dat in het algemeen hoger opgeleide mensen ook een bredere kijk hebben op de wereld (en kennis dus), waardoor ze ook een bredere muzieksmaak hebben. En nu niet meteen gaan afkaffen. Ik zeg in 't algemeen!
(quote)
Daaaaaaaaamn wat een bollocks eerste klas.
0
geplaatst: 23 september 2010, 16:59 uur
Waarom? Het is wat hautain, maar hij heeft wel degelijk een punt.
0
geplaatst: 23 september 2010, 17:05 uur
Dus, opleiding = intelligentie = muzieksmaak. Misschien een idee om masteropleidingen te laten selecteren a.d.h.v. musicmeter?
0
geplaatst: 23 september 2010, 17:06 uur
Nee hoor, slaat wat mij betreft nergens op. Waar baseer je dat op, Lovestoned?
0
geplaatst: 23 september 2010, 17:33 uur
Omsk schreef:
Dus, opleiding = intelligentie = muzieksmaak.
Dus, opleiding = intelligentie = muzieksmaak.
Wie zegt dat? Het is natuurlijk onmogelijk om een direct verband te leggen tussen muzieksmaak en intelligentie, daarvoor spelen teveel factoren een rol. Nature/nurture, een eindeloze discussie.
0
geplaatst: 23 september 2010, 19:37 uur
Omsk schreef:
Dus, opleiding = intelligentie = muzieksmaak. Misschien een idee om masteropleidingen te laten selecteren a.d.h.v. musicmeter?
Dat zegt hij toch helemaal niet?Dus, opleiding = intelligentie = muzieksmaak. Misschien een idee om masteropleidingen te laten selecteren a.d.h.v. musicmeter?
Hij zegt dat mensen met een hogere opleiding vaker een diverse muzieksmaak hebben, wat is daar mis mee?
0
Nicci
geplaatst: 26 september 2010, 07:01 uur
Het is een taboe om verbanden te leggen met intelligentie. Je kan je afvragen waarom. Hoe dan ook Omsk lijkt ook last te hebben van het Taboe.
0
geplaatst: 26 september 2010, 09:46 uur
Je ziet wel binnen de klassieke muziek dat daar liefhebbers zijn die het in hun opvoeding hebben mee gekregen. Dit heeft niet zozeer met intelligentie te maken, maar wel met cultuur en geld. Vaak komt dat namelijk in de "betere" families voor. Dit is wel iets dat 20 tot 30 jaar geleden meer voor kwam dan nu heb ik het idee.
Verder heb ik nog geen verband kunnen leggen tussen intelligentie en muzieksmaak. (Ik ken vrij veel mensen met een brede of grote interesse in muziek.)
Wel denk ik dat er een verband is tussen vrijgezel/alleengaand zijn en een brede muzikale interesse hebben. Maar dat is een andere discussie.
Ik denk dus dat cultuur en leefomstandigheid meer met muzikale interesse te maken hebben dan intelligentie.
Verder heb ik nog geen verband kunnen leggen tussen intelligentie en muzieksmaak. (Ik ken vrij veel mensen met een brede of grote interesse in muziek.)
Wel denk ik dat er een verband is tussen vrijgezel/alleengaand zijn en een brede muzikale interesse hebben. Maar dat is een andere discussie.
Ik denk dus dat cultuur en leefomstandigheid meer met muzikale interesse te maken hebben dan intelligentie.
0
geplaatst: 26 september 2010, 12:56 uur
Wat is intelligente muziek of domme muziek? (nu weet ik wel wat er mee bedoel wordt.) Toch vind ik het een interssante vraag om eens verder uit te diepen. En is het mogelijk niet onze eigen kronkel: dat we naar schelle trompetten luisteren (freejazz), 1,5 uur durende ruis (JAPANSE NOISE). Of slecht een klein meloditietje waar een minimale variatie in voorkomt (Ambient). En dan nog concluderen dat een bepaalde muzieksmaak hebben komt door een zelf bedachte hoge intelligentie, als andere mensen het niet mooi vinden. Heeft niks met slimheid, begrijpen van... etc te maken.
Ik heb een aantal vrienden en de meeste luisteren toch liever naar dries Roevink dan naar bach of radiohead en zijn toch hoog opgeleid. dit soort artiesten hebben een hoger entertaiment gehalte en dat is wat hun aanspreekt. Hard op mee kunnen zingen op teksten van Andre Hazes.
Daarbij; Leden van de Josti band spelen klassiek en zullen er dus ook wel aantal zijn die van klassiek houden. Anders speelde ze niet in z'n band.
Ik denk wel dat smaak ontwikkeld wordt door intresse. Ikheb heel vaak dat eencd na 2 a 3 luisterbeurten zich om mij heen nestelen. Veel vrienden hebben dat nooit, en luisteren ze allemaal geregeld muziek. Zij zoeken dat soort ervaringen in muziek ook niet.
Ik heb een aantal vrienden en de meeste luisteren toch liever naar dries Roevink dan naar bach of radiohead en zijn toch hoog opgeleid. dit soort artiesten hebben een hoger entertaiment gehalte en dat is wat hun aanspreekt. Hard op mee kunnen zingen op teksten van Andre Hazes.
Daarbij; Leden van de Josti band spelen klassiek en zullen er dus ook wel aantal zijn die van klassiek houden. Anders speelde ze niet in z'n band.
Ik denk wel dat smaak ontwikkeld wordt door intresse. Ikheb heel vaak dat eencd na 2 a 3 luisterbeurten zich om mij heen nestelen. Veel vrienden hebben dat nooit, en luisteren ze allemaal geregeld muziek. Zij zoeken dat soort ervaringen in muziek ook niet.
0
geplaatst: 26 september 2010, 13:39 uur
Ik vind het moeilijk om aan te geven wat intelligente muziek is. In het geval van The National is dat zeker zo. Ik vind niet dat je The National als per sé slim, of intelligente muziek kunt neerzetten. De thema's die worden aangesneden in de teksten kunnen wellicht moeilijker zijn (sociale isolatie/depressie), stylistisch is dat lang niet altijd het geval (zie hiervoor de eerste zinnen van 'Sorrow'). Daarnaast is het bij popmuziek ook vaak zo, dat er niet geluisterd wordt naar de tekst. De klanken zijn vaak net zo belangrijk als de betekenis van woorden. Tot zover the National.
Eerder in dit topic werd vooral de focus gelegd op ambient en klassiek. Nu is daar het belangrijkste wel over gezegd, en heel nauwgezet. Ik wil hier alleen nog aan toevoegen dat intelligentie misschien het ontwikkelen van jezelf en je eigen smaak is. Dat je diepgang zoekt in het ene omdat je het mist in een ander.
Deze overweging is fragiel, omdat iedereen in dit topic voor eigen parochie predikt. De voorbeelden worden zo opgesteld, dat je uiteindelijk zelf alsnog als intelligent te boek staat . Los daarvan, vind ik het een interessante discussie
Eerder in dit topic werd vooral de focus gelegd op ambient en klassiek. Nu is daar het belangrijkste wel over gezegd, en heel nauwgezet. Ik wil hier alleen nog aan toevoegen dat intelligentie misschien het ontwikkelen van jezelf en je eigen smaak is. Dat je diepgang zoekt in het ene omdat je het mist in een ander.
Deze overweging is fragiel, omdat iedereen in dit topic voor eigen parochie predikt. De voorbeelden worden zo opgesteld, dat je uiteindelijk zelf alsnog als intelligent te boek staat . Los daarvan, vind ik het een interessante discussie
0
geplaatst: 26 september 2010, 16:02 uur
Ik denk dat het meer te maken heeft met het milieu waarin je opgroeit (ouders, vrienden, enz.) dan met je IQ.
0
geplaatst: 26 september 2010, 16:29 uur
OmeWillem schreef:
Ik wil hier alleen nog aan toevoegen dat intelligentie misschien het ontwikkelen van jezelf en je eigen smaak is. Dat je diepgang zoekt in het ene omdat je het mist in het ander.
Ik wil hier alleen nog aan toevoegen dat intelligentie misschien het ontwikkelen van jezelf en je eigen smaak is. Dat je diepgang zoekt in het ene omdat je het mist in het ander.
Dit zou wel kunnen verklaren waarom een VMBO-jongen van oude blues houdt en een natuurkunde-jongen van 'salou-house'.
0
geplaatst: 27 september 2010, 13:02 uur
Krijgen ze op het VMBO geen natuurkunde? Raar.
Maar is het niet juist zo dat hoogopgeleiden zich ook heel bekrompen kunnen opstellen, kijk naar jazzliefhebbers, voor hen is het vaak zo dat jazz de enige echte muziekvorm is. Ik ben zelf niet vies van wat Coltrane o.i.d. maar bij mensen die zich jazzliefhebber noemen blijf ik het liefst zo ver mogelijk uit de buurt.
En waarom zou je geen brede muzieksmaak kunnen hebben als je enkel naar de top40 luistert? Het is niet zo dat Top40 een genre is, teringmuziek uit een kastje is toch heel wat anders dan teringmuziek uit een gitaar.
Muziek lijkt me juist iets wat niet intelligentie gebonden is, sommige mensen interesseren zich nu eenmaal voor muziek, anderen luisteren naar 3FM.
Maar is het niet juist zo dat hoogopgeleiden zich ook heel bekrompen kunnen opstellen, kijk naar jazzliefhebbers, voor hen is het vaak zo dat jazz de enige echte muziekvorm is. Ik ben zelf niet vies van wat Coltrane o.i.d. maar bij mensen die zich jazzliefhebber noemen blijf ik het liefst zo ver mogelijk uit de buurt.
En waarom zou je geen brede muzieksmaak kunnen hebben als je enkel naar de top40 luistert? Het is niet zo dat Top40 een genre is, teringmuziek uit een kastje is toch heel wat anders dan teringmuziek uit een gitaar.
Muziek lijkt me juist iets wat niet intelligentie gebonden is, sommige mensen interesseren zich nu eenmaal voor muziek, anderen luisteren naar 3FM.
0
geplaatst: 27 september 2010, 13:10 uur
Beeswax schreef:
Ik denk dat het meer te maken heeft met het milieu waarin je opgroeit (ouders, vrienden, enz.) dan met je IQ.
Mwah, mijn ouders hadden maar een paar draaiwaardige platen Pearl, Purple rain, Ike & Tina live in Paris en The River, verder heeft die ouwe van mij de hele collectie van Andrea Bocelli en staat mijn moeder het liefst vooraan bij de Toppers.
Mijn vrienden houden vrijwel allemaal van Foo fighters en de meeste hebben ook Kings of Leon ontdekt de afgelopen jaren en dat terwijl ze in 2003 niet mee zijn gegaan naar Paradiso. A.s. woensdag is Shellac aan de beurt, maar er gaan welgeteld 0 vrienden mee, dus dat zal ook wel niet zo'n invloed zijn, zij niet op mij en ik niet op hen.
Dus ik denk niet dat er echt een aanwijsbare reden is.
* denotes required fields.