MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Het grote webwinkeltopic

zoeken in:
sxesven schreef:

Ik wacht er overigens ook op eentje van WowHD, een flink boek van James Jean van €30 en change, dat zal wel lappen worden.

Tot nu toe zijn al mijn gekochte lp's via WOW nog zonder aanslag gearriveerd. (afkloppen, ik verwacht er nog 6 ofzo...)

lennon schreef:
(quote)

Tot nu toe zijn al mijn gekochte lp's via WOW nog zonder aanslag gearriveerd. (afkloppen, ik verwacht er nog 6 ofzo...)

Brievenbuspost lijkt te glippen; pas wanneer de postman aanbelt (he always rings twice ) kost het geld, schat ik zo in.

Mjuman schreef:
(quote)

Brievenbuspost lijkt te glippen; pas wanneer de postman aanbelt (he always rings twice ) kost het geld, schat ik zo in.

En dat is dus het geval bij lps. Op proppen ze die bij jou door de brievenbus?

lennon schreef:
(quote)

En dat is dus het geval bij lps. Op proppen ze die bij jou door de brievenbus?

Blijkbaar zat jij nog niet als serieus vinylist - die ook nw vinyl koopt - in mijn geheugenbuffer - kwestie van werken aan je reputatie

Nogmaals ze mogen - wettelijk gezien - heffen en er is ook een uitspraak daarover van een van de voorgaande staatssecretarissen. Was zelf behoorlijk pissig toen ik de eerste keer idd fiks moest bijbetalen. Helemaal omdat die *(&*^^ ook nog BTW gingen heffen over de transportkosten.

Mjuman schreef:
(quote)

Blijkbaar zat jij nog niet als serieus vinylist - die ook nw vinyl koopt - in mijn geheugenbuffer - kwestie van werken aan je reputatie

Nogmaals ze mogen - wettelijk gezien - heffen en er is ook een uitspraak daarover van een van de voorgaande staatssecretarissen. Was zelf behoorlijk pissig toen ik de eerste keer idd fiks moest bijbetalen. Helemaal omdat die *(&*^^ ook nog BTW gingen heffen over de transportkosten.

Ik kom er voorlopig gelukkig goed mee weg. Verleden week nog een paar pakketten ontvangen zonder die ellende.

Edit: zojuist weer 2 binnen gehad, zonder verdere issues!

DjFrankie (moderator)
Speciaal voor de metal liefhebbers http://www.doctorsteel-mailorder.nl/ hebben deze week ook een actie.

Mjuman schreef:

Niet helemaal waar. Ik heb zo'n heffing ook welgeteld 1x meegemaakt - was een Japanse CD van circa 30 euro. Brievenbuspost dus, en zelfs besteld op de Nederlandse site van (toen nog) CD Wow. Maar dat telt niet - het gaat erom waar het pakketje vandaan komt. In dit geval dus Hong Kong, en dat ligt nog steeds buiten de EU.

Gewoon een kwestie van de bovengrens van 22 euro (ex. verzendkosten) in de gaten houden, dan zou het bij pakketjes ook geen problemen moeten opleveren. Al besef ik dat dat niet meevalt bij LP's. Dan zit je al snel op zo'n bedrag.

Waarom betaal ik bij de retailers van Amazon UK maar 1,26 pond verzendkosten en bij de retailers van Amazon DE maar liefst 6 Euro !!!!

Iemand? Mjuman ??

Running On Empty schreef:
Waarom betaal ik bij de retailers van Amazon UK maar 1,26 pond verzendkosten en bij de retailers van Amazon DE maar liefst 6 Euro !!!!

Iemand? Mjuman ??

Die kosten zijn sowieso 1,81 GBP naar NL (Europa) . En het verschil met .De (6 euro) is denk ik gewoon het ontmoedigen van bestellen bij het partnerkanaal dan wel er meer op verdienen dan men tot nu deed. Ik denk dat Amazon steeds meer de rol van 'hub' zal gaan vervullen en daar normaal voor betaald wil worden.

Heb inmiddels one-click-ordering bij Amazon gedeactiveerd - voorzichtigheidshalve. Krijg min of meer het gevoel dat men probeert misbruik te maken van het goede vertrouwen van de besteller. Dat er rare dingen aan de hand zijn moge uit het volgende blijken.

Ik overwoog Fotheringay - Nothing More (2015) te bestellen - kost in de UK ca 39 GBP; komt incl verzending op zo'n 55 euro. Op .de gekeken daar werd ie aangeboden voor 28 euro - komen verzendkosten bij; boven 29 euro geen verzendkosten; tja dan bestel je er nog 1 bij.

Geen haast, box kwam 30/3 pas uit en je wilt géén gesplitste verzending, omdat je dan extra kosten krijgt. Ga ik vandaag naar .de om nog eens te kijken, wordt die box als "tijdelijk niet voorradig gemeld" - je kan je we opgeven voor nadere info. Ik vind het vreemd

Goed rondkijken en prijzen vergelijken is meer dan ooit raadzaam, lijkt het wel. Sinds vandaag is officieel de stekker eruit bij Play.com. Jammer, want ik heb het afgelopen jaar via die site veel koopjes binnengehaald van marketplace sellers als All Your Music en Moviemars. Vaak veruit de goedkoopste op het web, en zonder verzendkosten.

Play.com is nu Rakuten.co.uk geworden, maar het is me een raadsel hoe deze Japanse moedermaatschappij de Europese markt wil veroveren. In vergelijking met Play.com vallen drie dingen meteen op: het aanbod is veel beperkter (veel sellers die op Play.com zaten, hebben de overstap naar Rakuten niet gemaakt), de prijzen zijn over de hele linie veel hoger (alleen in GBP, wat op zich al onaantrekkelijk is met de huidige lage euro) en je betaalt ook nog eens 2,80 GBP aan verzendkosten. Volgens mij is dit een schoolvoorbeeld van een mislukte lancering, en dat lees je ook her en der op internet.

Betekent wel dat het aanbod van goede online-verkopers steeds schraler wordt. Ik vind Wow HD en Grooves-inc. momenteel ook aan de (te) dure kant. Amazon.co.uk komt nu bij mij toch weer een beetje in beeld, nadat ik vorig jaar afhaakte omdat ze het gratis verzenden naar NL schrapten. Maar dan toch voornamelijk de marketplace sellers, die goedkoper lijken te kunnen aanbieden. Amazon zelf rekent voor een CD al zo'n 3,50 GBP verzendkosten, terwijl standaard verzending van een Marketplace seller naar NL op 1,82 GBP neerkomt. Dat lijkt me momenteel in veel gevallen de voordeligste optie. Maar zo goedkoop als Play.com, kom ik het nergens meer tegen.

Over Nederlandse aanbieders heb ik het al niet eens meer. Ter orientatie kijk ik een enkele keer nog wel eens op bol.com, maar die zijn momenteel duurder dan ooit, zeker doordat het aantal Marketplace sellers toeneemt. En die vragen gerust 20 tot 25 euro voor een vrij standaard cd'tje....

Dit artikel (van 2 weken geleden) geeft een aardig beeld van hoe bedroevend het is gesteld met het aanbod van rakuten.co.uk op het moment dat die site gelanceerd wordt als plaatsvervanger van Play.com. Rakuten wil zich manifesteren als een serieus alternatief voor Amazon en eBay, maar ik geef je nu al op een briefje dat dat niet gaat lukken. Jammer genoeg, zeg ik erbij. Er is namelijk wel behoefte aan.

Let vooral op het staatje dat de aantallen objecten in vijf verschillende categorieën aangeeft waaruit klanten kunnen kiezen. Het aanbod van Play.com was niet alleen enorm veel groter, het lijkt er ook op dat er nauwelijks groei zit in het aanbod van Rakuten. Met zulke kleine aantallen trek je natuurlijk geen klanten, zeker nu ex-play.com-klanten min of meer naar de site worden toegedreven. Die haken allemaal af natuurlijk, en voor verkopers is het verlies aan klanten ook niet echt een opsteker. Het aantal verkopers was al niet zo groot, maar zoals het er nu voor staat zullen die eerder afhaken dan dat er bij komen, denk ik.

Het kan nog verkeren, maar volgens mij is deze lancering gedoemd te mislukken. Ongelofelijk eigenlijk dat zo'n groot internationaal bedrijf dit zo amateuristisch heeft aangepakt. Rakuten.co.uk is absoluut geen waardige opvolger van Play.com. In feite zijn we een alleraardigste aanbieder van goedkope cd's, dvd's en aanverwante artikelen kwijtgeraakt zonder dat er een serieus alternatief voor in de plaats gekomen is. Dammit...

Even een aanvulling v.w.b. Amazon - .co.uk en .de - omdat ik al eerder heb aangegeven dat .us erg duur geworden is tav verzendkosten, terwijl je als koper ook nog eens het risico loopt aangeslagen te worden voor de BTW.

Amazon.co.uk: per order zijn de kosten (vinyl, dvd, cd) GBP 3,10 - voor boeken 4,70 GBP - en vervolgens betaal je 0,50 GBP per kilo. Wanneer je dus 4 items (zeg 3 cd's en 1 dvd) bestelt, blijven gewicht en daarmee de kosten laag: onder de 5 euro (oftewel 1,25 per item) - is acceptabel, maar dwingt je tot slim bestellen. Voorheen was dat 1,42 per order en 0,42 per item; iets meer dan 2 euro, maar boven 25 GBP gratis verzending. Bestellen bij een 'affliate' (buy new and used from) kost 1,82 GBP per item. Sommige affliates leveren niet meer via co.uk maar hebben dan de stap gemaakt naar .de

Amazon.de: per order zijn de kosten (vinyl, dvd, cd) 3,50 en vervolgens betaal je 0,50 per kilo. Boeken worden gratis verzonden. Via 'affiliates' liggen de verzendkosten voor cd's op 6 euro (net als voor dvd's en ik neem aan ook voor lp's - de generieke aanduiding is nl "Musik"). NB: bij Amazon.de worden bestellingen boven 29 euro gratis verzonden.

Een klein testje met een tweedehands cd (van Zoverstocks dat nu ook via .de levert):
Bij co.uk kost Gang Gang Dance - Eye Contact 6,91 GBP oftewel ca 9,65 en bij .de komt diezelfde cd dan op 8,49.

Het is dus zaak op goed op te letten en te vergelijken.
GBP 6,91

Aanvullend op wat Mjuman hierboven meldt over Amazon. De verzendkosten van de marketplace op Amazon.fr zijn goedkoper dan de 6 euro op Amazon.de, namelijk 3,40 euro. Daardoor is die marketplace - ook gezien de hoge wisselkoers van de Pond - vaak het goedkoopst. Mijn grote vrienden van Zoverstocks zitten daar ook op. Echter: ik check ook altijd Ebay, want soms is Zoverstocks daar nog goedkoper.

Sietse
Een van de redenen waarom ik bepaalde online shops tegenwoordig gewoon vermijdt (zoals WOW HD)

Uber paait de consument, maar naait de burger | Opinie | de Volkskrant

Erg goed artikel Sietse: je hebt groot gelijk. Alleen kan je dus ook bepaalde 'gewone' winkels mijden, lees ik in het artikel.

Wel is er ook nog een andere kant van de medaille. In 'echte' muziekwinkels zie ik soms prijzen voor sommige LP's, die wel erg hoog zijn. Zo van: we verkopen ze toch wel, het is populair genoeg. En niet te vergeten zijn we jarenlang bedonderd door veel en veel te hoge cd prijzen, ze werden duurder verkocht dan LP's.

Sietse
Ik ken nogal wat mensen die platenwinkels hebben of daar werken. Die hoge prijzen heeft veelal met stomme labels en net zo stomme distributiekanalen te maken, en over het algemeen heel weinig met de winkels.

Als ik een plaat uitbreng en ik loop naar een platenboer toe en zeg: "ik verkoop hem zelf voor 12 euro aan klanten, inkoop prijs is 8 euro", dan verkoopt die platenboer ze echt niet voor heel veel meer dan die 12 euro.

Anyhow, het klopt je moet sommige "normale" winkels ook gewoon skippen (als voorbeeld voor platen en cd's kun je denken aan de Mediamarkt).

FRIPI
WOWHD is mij altijd prima bevallen. Prima prijzen en geen verzendkosten.

Koop zelf meestal alles in de VS. Kan daar krijgen wat ik wil hebben en lage verzendkosten.

Nu moet ik wel eerlijk bekennen dat ik ook wel flac digitaal aanschaf via Bandcamp of andere online shop. Scheelt vaak de helft van de prijs.

WowHD levert sinds een half jaar slecht, is al lang niet zo goedkoop meer. Vooral de wat oudere albums zijn vaak prijzig als ik ze vergelijk met reguliere (fysieke) CD-winkels (bv kroese-online).
De lage prijzen van online winkels in het buitenland heeft dat ook te maken dat ze niet 1/5e aan BTW af te hoeven dragen?
Dus als een platenboer het album voor 8 euro inkoopt en voor 12 euro verkoopt dan houd hij/zij er zelf 1.60 aan over, niet?

Zat net op wowhd, wil Sufjan Stevens en Death Grips bestellen, staan al een tijdje in mijn winkelmandje. 10 euro nog wat en de ander 11 zoveel. Klik ik op bestellen, is de winkelmand leeg. Albums opnieuw opzoeken: 16 en 13 euro! Zaakje stinkt.

Tja, wowhd werkt met wisselende prijzen. Ik heb het omgekeerde meegemaakt. Een album dat ik al een tijdje in mijn lijstje had staan, stond daar genoteerd voor 12,99. Ik wilde uiteindelijk de bestelling definitief maken, stond ie in de bestellijst ineens op 8,99.

Rogyros schreef:
Tja, wowhd werkt met wisselende prijzen.

Dat doen ze allemaal, maar mijn indruk is dat het de laatste weken/maanden bij Wow HD wel de spuigaten uitloopt. Een 3CD box van de laatste drie Supremes-albums stond ooit op mijn verlanglijst voor minder dan 3 tientjes. Keek ik afgelopen week even: 87,99!

En ik zag meer voorbeelden waarbij de prijzen aanzienlijk naar boven 'afgerond' waren, en niet naar beneden. Een simpel 5 euro-CD'tje van Rod Stewart (Tonight I'm yours) moet nu opeens 16,99 (!) opleveren. Ik heb het idee dat vooral de lage euro ons parten speelt. Hopelijk wordt het prijspeil ooit weer eens beter dan dit...

Ik neem aan dat wowhd soms groot inkoopt (tegen een gunstige prijs) en kan die cd's dan ook voordelig aanbieden. Als de voorraad op is, kun je de betreffende cd nog wel bestellen maar dan moet wowhd die zelf eerst weer inkopen ... dat kan dan wel eens een stuk ongunstiger zijn en dus voor de klant ook.

CHIEP (crew)
-SprayIt- schreef:
Zat net op wowhd, wil Sufjan Stevens en Death Grips bestellen, staan al een tijdje in mijn winkelmandje. 10 euro nog wat en de ander 11 zoveel. Klik ik op bestellen, is de winkelmand leeg. Albums opnieuw opzoeken: 16 en 13 euro! Zaakje stinkt.
Ik zou, zoals gigage ook al aangaf, toch nog even wachten om iets te bestellen bij WowHD. Bekijk de reacties van klanten op hun FB en Twitter maar eens.

gaucho schreef:
Dat doen ze allemaal, maar mijn indruk is dat het de laatste weken/maanden bij Wow HD wel de spuigaten uitloopt. Een 3CD box van de laatste drie Supremes-albums stond ooit op mijn verlanglijst voor minder dan 3 tientjes. Keek ik afgelopen week even: 87,99!

En ik zag meer voorbeelden waarbij de prijzen aanzienlijk naar boven 'afgerond' waren, en niet naar beneden. Een simpel 5 euro-CD'tje van Rod Stewart (Tonight I'm yours) moet nu opeens 16,99 (!) opleveren. Ik heb het idee dat vooral de lage euro ons parten speelt. Hopelijk wordt het prijspeil ooit weer eens beter dan dit...

Ik weet niet om welke cd's van The Supremes het gaat, maar Tonight I'm yours is bij Amazon nieuw te koop vanaf 1 pond 71. Verzendkosten 1 pond 83. Bij een gerenommeerde online verkoper. En bij Amazon heb je je cd's gegarandeerd eerder in huis.

Dat is het probleem met WowHD. Je bent afhankelijk van hun prijzen, er is een ingewikkeld verzendsysteem dat samenhangt met de "kosteloze verzending" terwijl je bij Amazon veelal kunt kiezen uit tientallen in de regel betrouwbare leveranciers (met allerlei garanties en zeer soepele geld terug regelingen), die onderling zwaar concurreren. Nog maar gezwegen over het tweedehands aanbod, vanaf 0,01.

WowHD kan daar gewoon niet tegen concurreren en blijft, als enige verkoper van hun site, kwetsbaar voor ontwikkelingen die elders minder een rol spelen.

Onweerwolf
-SprayIt- schreef:

Dit heb ik vorig jaar ook al een meegemaakt bij WOWHD.

WOWHD is de laatste tijd wel echt bizar langzaam. Heb dit kwartaal vier bestellingen gedaan, waarvan ik er één heb geannuleerd omdat die na drie weken nog niet verzonden was, wacht nu op twee cd's die al een maand op verzending wachten, en hoop binnenkort de cd binnen te krijgen die op 20 mei verzonden werd; die zit al bijna aan de twintig dagen waarna ik mag gaan klagen. Wel vreemd, want in februari en maart heb ik nog cd's besteld die op tijd verzonden werden en ook (voor WOWHD-begrippen) snel binnen waren.

Bij WowHD is het ook enorm afhankelijk van waar de albums worden verstuurd. Bestellingen uit Griekenland, Zwitserland en Hong Kong zijn na verzending over het algemeen redelijk snel binnen, maar uit andere landen duurt het vaak langer is mijn ervaring. Al moet ik wel zeggen dat mijn laatste bestelling van afgelopen februari is geweest

Stijn_Slayer
Slowgaze schreef:
WOWHD is de laatste tijd wel echt bizar langzaam. Heb dit kwartaal vier bestellingen gedaan, waarvan ik er één heb geannuleerd omdat die na drie weken nog niet verzonden was, wacht nu op twee cd's die al een maand op verzending wachten, en hoop binnenkort de cd binnen te krijgen die op 20 mei verzonden werd; die zit al bijna aan de twintig dagen waarna ik mag gaan klagen. Wel vreemd, want in februari en maart heb ik nog cd's besteld die op tijd verzonden werden en ook (voor WOWHD-begrippen) snel binnen waren.

Zelfde ervaring. Laatst nog wat bij Grooves Inc besteld, maar ik zit een beetje zonder goede optie nu Play is afgevallen.

Cured
Klopt, het lijkt wel een puinhoop daar bij WOW. Ik bestel er (even) niks meer, want ik heb inmiddels al 3 backorders en de laatste 2 kwamen ook al trager dan gemiddeld.

Gast
geplaatst: vandaag om 09:38 uur

geplaatst: vandaag om 09:38 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.