MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Het grote webwinkeltopic

zoeken in:
jailhouserocker1 schreef:
Heb een half uurtje geleden via PayPal aangegeven dat ik mijn geld terug wil en nu al door Dodax het geld van mijn lopende bestellingen terug gehad. Topservice, zoals ik eigenlijk altijd gewend was van hen. ZO jammer dat ze verdwijnen. Een van de weinige sites met normale CD prijzen.

Hier precies zo: aangekaart bij PayPal, en niet eens opgeschaald tot een claim, want dat is pas de tweede stap. Maar kennelijk was het seintje van PayPal richting Dodax voldoende om snel tot terugbetaling over te gaan. Inderdaad, binnen een half uur. Blij mee.

Nu maar afwachten hoe het verder gaat met Dodax. Officieel gaat het om surseance van betaling, dus het faillissement is nog niet uitgesproken. De kans dat het, net als in 2018, tot een doorstart komt, lijkt me gezien de economische perspectieven niet zo groot, maar je weet nooit. De ontmanteling van Dodax zou ik wel een aderlating vinden. Het is in mijn beleving de laatste online aanbieder die nog wel eens stuntte met prijzen, al gebeurde dat de laatste jaren veel minder vaak en lagen de prijzen soms ook hoger dan elders. Maar ze schommelden voortdurend, wat het in de gaten houden van de prijsverschillen (ook op de verschillende internationale websites) tot een aangenaam tijdverdrijf maakte. Alas, no more ...

Blijft vreemd dat die sites wel gewoon in de lucht blijven en dat je er nog steeds kan bestellen. Ook via Amazon kan dat nog, zoals jailhouserocker1 hierboven terecht constateert. Nee, dat lijkt me niet aan te raden. Ik vermoed dat Amazon je kosten nog wel dekt en dat je je geld terugkrijgt, maar de kans op daadwerkelijke levering van je bestelling lijkt me praktisch nul. Ik zie dat het de laatste twee weken ook opvallend vaak mis gaat...

gaucho schreef:
Hier precies zo: aangekaart bij PayPal, en niet eens opgeschaald tot een claim, want dat is pas de tweede stap. Maar kennelijk was het seintje van PayPal richting Dodax voldoende om snel tot terugbetaling over te gaan. Inderdaad, binnen een half uur. Blij mee.

Wat geef je in PayPal dan als reden aan dat je je geld terug wilt? Ik vraag het voor een vriend.

Choconas schreef:
(quote)

Wat geef je in PayPal dan als reden aan dat je je geld terug wilt? Ik vraag het voor een vriend.

Ik heb aangegeven dat het niet geleverd is

Choconas schreef:

Wat jailhouserocker1 zegt: als je de procedure volgt op de PayPal-site, krijg je een aantal keuzemogelijkheden. 'Product niet geleverd' is dan de meest voor de hand liggende optie. Bij de opmerkingen, verderop in het proces, geef ik nog aan dat de leverancier in surseance van betaling verkeert, en dat ik daarom betrekkelijk snel de procedure in gang zet.

Het naderende faillissement van Dodax haalt nu ook de media: Klanten Dodax.nl wachten tevergeefs op bestellingen - Emerce. Slecht en onvolledig stukkie journalistiek trouwens, maar dat terzijde.

Groot nieuws zal het niet worden, maar voor het personeel dat er werkte is het natuurlijk wel een drama. En wat mij betreft is het nieuws nu ook dat er een goedkope speler op de markt van CD's, LP's en DVD's wegvalt. Overal elders worden geluidsdragers nu nog slechts aangeboden tegen een soort eenheidsprijs, met slechts zeer incidenteel een aanbieding.

Ik zag dit weekend dat na bol.com ook Amazon ze ook heeft geschrapt als wederverkoper. Dat leidt tot meldingen als 'Sorry. Het item Kansas - The absence of presence is niet meer beschikbaar bij de door jou geselecteerde verkoper. We hebben dit artikel bijgewerkt met de beste Amazon-aanbieding die op dit moment beschikbaar is. De prijs is met € 7,40 verhoogd'. Oef...

Ik lees hier nu pas over Dodax. Jammer inderdaad en zeker voor diegenen die nog bestellingen hebben uitstaan. Ik heb dat gelukkig niet.

Stond op het punt wat achterstallige koopjes te doen. Blij dat ik even gewacht heb.

Dat verklaart waarom ik bijna twee weken na de verzendbevestiging van dodax nog steeds niks binnen heb. Een deel van mijn laatste bestelling is nog wel bezorgd, maar de laatste cd ga ik dus waarschijnlijk nooit meer krijgen.

Mssr Renard
gaucho schreef:
En wat mij betreft is het nieuws nu ook dat er een goedkope speler op de markt van CD's, LP's en DVD's wegvalt. Overal elders worden geluidsdragers nu nog slechts aangeboden tegen een soort eenheidsprijs, met slechts zeer incidenteel een aanbieding.

Ik heb nog nooit bij Dodax besteld. Ik bestel vask direct bij de labels, of artiest of de volgende webshops: jpc.de , concerto, velvet en/of sounds

Hoe verhoudt Dodax zich dan tot andere webshops? Jpc rekent geen verzendkosten en heeft veel en vaak aanbiedingen. Concerto, Sounds en Velvet verkopen zelfs bootlegs en hebben ook koopjes.

Stijn_Slayer
Ben alweer een tijdje weer echt overgestapt op de fysieke winkels en de kleinschalige platenmarkten. Kringlopen ook. Het prijsvoordeel van de onlinespelers is allang niet meer zo enorm als een paar jaar terug. Nieuwe releases koop ik toch vaak later en ik vind tweedehands (en de lokale economie) een bewustere keuze en daarvoor word je ook in de portemonnee beloond. Online kopen is daarnaast een beetje zoals streamen: je hebt alles, dus je hebt niets.

Het moeten hebben is er voor mij wel vanaf, regelmatig verkoop ik ook hele stapels weer. Als ik koop, gaat het deels om de ervaring, de verrassingen, het neuzen, het plezier van iets (onverwachts) vinden tegen een aantrekkelijke prijs. Online is dat minder. Maar het belangrijkste, luister ik het ook? Wat ik een paar jaar niet heb aangeraakt, verdwijnt nu weer. Soms herbeluister ik het en bijna altijd gaat het dan alsnog weg, klassieker of niet. Denk er maar eens over na wat je collectie gekost heeft en of je dat bedrag er nu weer voor zou geven. Soms gaat dat best goed, soms val ik nog wel eens terug, maar ik minimaliseer iig en wat ik heb sluit steeds beter bij mijn huidige voorkeuren aan. Ik vind ca. 1500 titels nog veel te veel, maar ik heb er wel veel plezier van en dat zou ik niet van streamen hebben. Dodax en eerder vooral CDWOW hielp daar niet altijd bij.

Toch vind ik het vervelend, want Amazon en Dodax checkte ik altijd als ik iets in de winkel niet (voor de juiste prijs) kon krijgen en het toch wilde hebben. Bijna zo vanzelfsprekend als een reflex on Dodax te checken. Prima service ook altijd.

Mssr Renard schreef:
Hoe verhoudt Dodax zich dan tot andere webshops? Jpc rekent geen verzendkosten en heeft veel en vaak aanbiedingen. Concerto, Sounds en Velvet verkopen zelfs bootlegs en hebben ook koopjes.
Jpc berekent zeker wel verzendkosten. Een keer in de zoveel tijd hebben ze een weekend waarin ze geen shippingkosten aan de klant doorbelasten.
Dodax berekende geen verzendkosten en zat qua prijzen altijd redelijk laag in de boom en had regelmatig stuntaanbiedingen, hoewel dat de laatste jaren wel steeds minder werd.

Helaas heb ik momenteel nog een bestelling bij ze lopen, waarin ook geen schot zit. Aangezien ik die betaald heb via PayPal, zet ik die er achteraan om eventueel m'n geld (of een gedeelte ervan) terug te krijgen.

Stijn_Slayer schreef:
Denk er maar eens over na wat je collectie gekost heeft en of je dat bedrag er nu weer voor zou geven.

Ik zou niet weten waarom niet.

Mssr Renard
Outlaw104 schreef:
(quote)
Jpc berekent zeker wel verzendkosten. Een keer in de zoveel tijd hebben ze een weekend waarin ze geen shippingkosten aan de klant doorbelasten.
Dodax berekende geen verzendkosten en zat qua prijzen altijd redelijk laag in de boom en had regelmatig stuntaanbiedingen, hoewel dat de laatste jaren wel steeds minder werd.

Dan haalde ik ze dus door elkaar. Excuses.

Gek genoeg verstuurt JPC LP's standaard gratis (maar ik heb het idee dat dat prijsvoordeel gedeeltelijk wel in de kostprijs verwerkt zit), maar CD's en andere media niet. Dan moet je inderdaad wachten op het maandelijkse weekend waarin ze de vaste verzendkosten van 2,99 euro schrappen. Ze zijn soms aan de dure kant, maar qua service en verzending optimaal.
(EDIT: Ik zie zojuist voor het eerst dat verzending ook gratis is wanneer je CD-bestellingen boven de 20 euro uitkomen. Dat is volgens mij pas sinds kort).

Het grote voordeel van Dodax vond ik dat verzending standaard gratis is, dus dat je niet, zoals bijvoorbeeld bij Amazon, 2 of 3 albums bij elkaar moet scharrelen voordat je aan het drempelbedrag komt waarop ze gratis verzenden. Zag je iets voor een heel lage prijs - en dat kwam regelmatig voor, want hun prijzen schommelden voortdurend - dan kon je meteen toeslaan.
Sounds en Velvet rekenen standaard verzendkosten en prijzen zich daardoor bij mij bij voorbaat al een beetje uit de markt. Plato ook, maar daarvan heb ik het geluk dat ik een fysieke winkel in de buurt heb. Daar kun je bestellingen kosteloos afhalen.

Ook voor mij geldt dat ik de laatste jaren wat minder bestel en wat meer mijn toevlucht zoek tot tweedehands platenzaken en kringlopen. Hoewel bij die laatste de rek er wel uit lijkt te zijn qua aanbod. En tweedehands zaken zijn ook lang niet altijd meer voordelig. Maar voor nieuwe en recente releases, en dan met name titels die je vrijwel alleen online kunt bestellen, wordt het aanbod nu wel bijzonder karig.

Zo is dat. Nieuwe cd's of lp's ga ik liefst gewoon in de winkel kopen. Dan wil ik best wat meer betalen. Maar de meeste onafhankelijke winkels sloten lang geleden de deuren al. En degenen die hen met lage prijzen kapot concurreerden, zoals MediaMarkt, bouwen nu hun aanbod drastisch af, vooral sinds de coronacrisis.

Het stuurt mij richting veel minder kopen en dat komt eigenlijk goed uit, want de beschikbare ruimte raakt zo'n beetje op. In de eerste helft van het jaar heb ik nog veel kringloopkoopjes gedaan, maar met die vieze cd doosjes die je moet vervangen of afwassen heb ik het ook weer even gehad. Bovendien koop je dan niet zozeer wat je heel graag wil maar wat je toevallig tegenkomt. Dat zijn niet altijd de beste keuze's.

Hetgeen ik nog echt wilde had ik bij dodax besteld maar dat gaat dus niet tot hier komen. En het geld dat ik er aan uitgaf ook niet.

Kronos schreef:
Het stuurt mij richting veel minder kopen en dat komt eigenlijk goed uit, want de beschikbare ruimte raakt zo'n beetje op.

Precies mijn conclusie. Eerst gingen bestellingen van buiten de EU eraan vanwege de invoerrechten, nu is Dodax eraan voor de moeite en ik heb daarbij ook nog bovengemiddeld veel gekocht de laatste jaren. Zoveel, dat ik lang niet alles evenveel aandacht / luisterbeurten heb gegeven als zou moeten. Ik ben me dus nu al een tijdje op de gevulde plekken in mijn CD kasten aan het concentreren, in plaats van op de lege plekken. En dat bevalt me eigenlijk helemaal prima. Mijn bescheiden bijdrage tegen het consumentisme.

Niets leuker dan muziek ontdekken in je eigen collectie, Tony.

Ben zo vrij om de heren een tip te geven voor een mogelijke investering der bespaarde pegulanten: schaf een mediaplayer (transport) met DAC ineen aan, sluit een abonnement af bij Tidal (20 euro per mnd) en ga streamen.

Veel nieuwe muziek komt beschikbaar - was afgelopen zaterdag op Footprints Festival - TivoliVredenburg - veel onbekende namen, onder wie een Libanese pianist/componist die prachtig Glass-achtig werk speelde. Aardig (voor mij) wat onbekende namen die desalniettemin op Tidal te vinden waren

Ben het met jullie eens dat het 'opdrogen der e-kanalen' ertoe leidt dat je selectiever wordt, al blijft het leuk om (m.n. in het buitenland) in (onbekende) platenwinkels ontdekkingen te doen

Mjuman schreef:
Ben zo vrij om de heren een tip te geven voor een mogelijke investering der bespaarde pegulanten: schaf een mediaplayer (transport) met DAC ineen aan, sluit een abonnement af bij Tidal (20 euro per mnd) en ga streamen.

Bedankt voor de tip. Maar nee, bedankt. Om te streamen gebruik ik wel mijn laptop (al dan niet aangesloten op de stereo) en mijn smartphone. En ik stream dan vooral muziek uit mijn collectie. Daar valt nog zoveel van te genieten en in te ontdekken dat ik geen behoefte heb aan Libanese pianisten/componisten die prachtig Glass-achtig werk spelen.

Mssr Renard
Kronos schreef:
Niets leuker dan muziek ontdekken in je eigen collectie, Tony.

Ik heb meer platen in mijn wishlist van Bandcamp staan, dan in mijn collectie. Genoeg te ontdekken daar ook.

Als ik iets dan niet zo leuk vind, dan haal ik het uit mijn wishlist en kom ik weer eens wat tegen dan komt het in mijn wishlist. Ik heb 400 platen in mijn wishlist. Als ik elke dag een plaat zou beluisteren dan ben ik er meer dan een jaar mee bezig.

Daarom luister ik eigenlijk nooit tips van mensen, tenzij ik echt, echt, echt geinteresseerd raak, en ik ga er ook een beetje van uit dat iedereen dat hetzelfde heeft, dus tip ik zelf ook zo min mogelijk.

Stijn_Slayer
Kronos schreef:
(quote)

Ik zou niet weten waarom niet.

Echt? Alles in één keer als je het nu weer helemaal opnieuw zou moeten doen?

Ik zou dan een stuk minder nemen. Mijn voorkeuren zijn wel opgeschoven en er zijn best dingen die ik nu niet meer zo nodig hoef te hebben. Als ik niets had, zou ik waarschijnlijk een streamer kopen en een abonnement op Tidal, met nog een kleine platencollectie tot ca. 200 stuks.

Stijn_Slayer schreef:
Ik zou dan een stuk minder nemen. Mijn voorkeuren zijn wel opgeschoven en er zijn best dingen die ik nu niet meer zo nodig hoef te hebben.

Tja, wel het plezier in het verleden beleefd hebben aan dingen die je toen leuk vond maar dan nu toch nog het geld dat je er aan uitgaf in je zakken hebben; wie zou dat niet willen?

Waar het mij om gaat is dat ik geen spijt heb van al het geld dat ik ooit uitgegeven heb aan cd's en lp's. Van veel dingen die ik ooit verkocht in een poging alleen het 'essentiële' in huis te houden heb ik ooit wel spijt gehad.

Maar ik volg je wel in het uitgangspunt van goed nadenken of je iets ook echt gaat draaien. Daarom dat ik me minder ga focussen op kringloopkoopjes van een euro, die me uiteindelijk meer werk opleveren dan plezier.

Soledad
Hier eenzelfde ontwikkeling: less is more. Ik probeer mezelf steeds meer te beperken tot de echt essentiële aankopen: de 4,5 en 5 sterren platen. Tot een paar jaar geleden kocht ik stapels cd’s op beurzen omdat ze me ‘wel aardig’ leken. Daar ben ik echt mee gestopt daar de ervaring leert dat je er niet vaak meer naar zult luisteren.

Tegenwoordig koop ik ook regelmatig een maandje niets en dan zet ik een klein bedrag opzij voor mezelf. Daar kan ik dan later bijvoorbeeld een prachtige vinyl box van bestellen die ik heel graag wil die ik normaal te duur zou zijn. M’n huidige want list bevat 63 items. Dat geeft me een rustig gevoel

Mssr Renard
Watvde nieuwe releases betreft, beperk ik mij tot Europese releases (ivm vliegpost), en alleen indie-releases, dus om de artiest echt te steunen, en dan hopelijk is het recycled vinyl. Dat zie je steeds meer.

Vinyl-reissues echt alleen bij Jethro Tull, Allman Brothers en echt obscuur materiaal (out-of-print zeg maar).

Tweedehands lp's beperk ik mezelf niet. Plek zat, prijzen zijn laag en ik kan ze zo weer weg doen. Tweedehands lp's zijn per definitie klimaatneutraal en ik houd gewoon van platenhoezen. Bij Discogs neem ik alleen platen af uit Duitsland, Denemarken, Benelux en Frankrijk, en met hoge uitzondering het VK.

Cd's komen het huis niet in.

Digitaal schaf ik aan en download ik (betere kwaliteit en klimaatneutraler) en via Soundcloud kan ook worden gedownload. Downloaden zelf kost dan wel stroom en bandbreedte, dus ben daar ook terughoudend en selectief in.

De Bandcamp, Soundcloud, Archive en Nugs- websites/apps alsmede mijn zelf opgebouwde mp3-archief bieden mij alles wat ik begeer.

Nieuwe releases heb ik matig interesse in, alleen moderne jazz en electronic stijlen volg ik enigszins en mijn oude liefde southern rock/blues heeft gave releases eens in de zoveel tijd.

Reissues van superbekende platen vind ik meestal stom en onnodig. Rumours of Dark Side of the Moon staan gewoon in de tweedehandsbakken. Omdat ik inconsequent en hypocriet ben koop ik wel reissues van Tull en Allmans, maar dat is dan maar zo.

Bandcamp is wat mij betreft al 20 jaar het beste platform ooit. Nu ook reissue-labels daar hd-downloads aanbieden, gebruik ik zelfs Soundcloud niet vaak meer.

Bovenstaande verzamelwoede is overigens pas 4 jaar geleden begonnen, bij de start van mijn nieuwe leven. Dus heb gewoon ongeveer 1000 lp's en geen cd/dvd's.

Stijn_Slayer
Soledad schreef:
Hier eenzelfde ontwikkeling: less is more. Ik probeer mezelf steeds meer te beperken tot de echt essentiële aankopen: de 4,5 en 5 sterren platen. Tot een paar jaar geleden kocht ik stapels cd’s op beurzen omdat ze me ‘wel aardig’ leken. Daar ben ik echt mee gestopt daar de ervaring leert dat je er niet vaak meer naar zult luisteren.

Tegenwoordig koop ik ook regelmatig een maandje niets en dan zet ik een klein bedrag opzij voor mezelf. Daar kan ik dan later bijvoorbeeld een prachtige vinyl box van bestellen die ik heel graag wil die ik normaal te duur zou zijn. M’n huidige want list bevat 63 items. Dat geeft me een rustig gevoel

Meest inspirerende en ware bericht dat ik hier in tijden gelezen heb!

Vandaag toch een reactie gehad van Dodax op mijn mails. Een standaard mailtje uiteraard, maar wel met de melding dat het bedrag van geannuleerde bestellingen terug betaald zou worden en indien dit over enkele dagen niet gebeurd is terug contact met hen op te nemen.

Op de website kan je nu geen bestellingen meer doen: Maitenance. This page is under maintenance, please come back soon

Ik heb eveneens zo'n standaard mailtje gekregen. Als ik op de site kom krijg ik geen boodschap over onderhoud, maar wanneer ik op een willekeurige band zoek blijf ik constant de hoofdpagina zien.

Idem. Twee weken na mijn beleefde mail een Engelstalige reactie en twee bestellingen nu op status geannuleerd. Men blijft volharden dat items met de status 'shipped' onderweg zijn.

Ik ook, twee items zijn al een maand onderweg, 1 cd heb ik wel ontvangen.

Als het nog lang duurt ga ik mij geld terugvragen bij paypal.

BoyOnHeavenHill schreef:
Ik heb eveneens zo'n standaard mailtje gekregen. Als ik op de site kom krijg ik geen boodschap over onderhoud, maar wanneer ik op een willekeurige band zoek blijf ik constant de hoofdpagina zien.
Geen mailtje gehad en ik kan nog steeds naar 'hartelust' bands zoeken en vervolgens albums in de winkelmand plaatsen. Wel staat van 1 van m'n 2 bestelde items de status nu op geannuleerd.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:31 uur

geplaatst: vandaag om 21:31 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.