Muziek / Algemeen / Wel of niet downloaden? (geen tips!)
zoeken in:
0
geplaatst: 30 mei 2011, 11:44 uur
0
Ozric Spacefolk
geplaatst: 30 mei 2011, 11:47 uur
Niks mis met downloaden. Ik koop ook facsimilé's van bestaande schilderijen en pocket-edities van dure boeken. Muziek moet niet zo duur zijn.
Ik koop wel tickets naar concerten, dat wel. Die download ik niet.
0
geplaatst: 30 mei 2011, 11:55 uur
Ik heb ook niet echt iets tegen downloaden hoor, ik doe het zelf alleen niet. Ik wil het allemaal gewoon in mijn handen hebben.
0
Ozric Spacefolk
geplaatst: 30 mei 2011, 12:14 uur
Ik koop EP's en plaatjes van regionale bandjes, om ze te steunen. Maar ik draai ze nooit.
Ik vind dat muziek goedkoper moet zijn. Professionele muzikanten moeten maar een baan zoeken en niet zo zeuren.
Ik vind dat muziek goedkoper moet zijn. Professionele muzikanten moeten maar een baan zoeken en niet zo zeuren.
0
bro
geplaatst: 30 mei 2011, 15:49 uur
rock-rick schreef:
Ik heb ook niet echt iets tegen downloaden hoor, ik doe het zelf alleen niet. Ik wil het allemaal gewoon in mijn handen hebben.
Akkoord. Niets zo bevredigend als een materiële cd in je handen hebben. Dan is het teminste écht. Desalniettemin zou ik redelijk blut zijn moest ik élke cd die ik graag hoor materieel kopen

Ozric Spacefolk schreef:
Ik koop EP's en plaatjes van regionale bandjes, om ze te steunen. Maar ik draai ze nooit.
Best een mooi gebaar. Maar mispak u niet, veel professionele artiesten hebben reeds een baan omdat ze niet kunnen leven van hun muziek alleen.
Ozric Spacefolk schreef:
Niks mis met downloaden. Ik koop ook facsimilé's van bestaande schilderijen en pocket-edities van dure boeken. Muziek moet niet zo duur zijn.
Dat van die tickets: Amen

0
geplaatst: 31 mei 2011, 13:32 uur
Zelf download ik eerst, en als ik het goed vind ga ik het origineel kopen. Je hebt dan inderdaad iets tastbaars, verder is de geluidskwaliteit altijd nog iets beter op cd. Ook het feit dat je er dan wat artwork en songteksten vaak bij krijgt vind ik zeker een pluspunt en een reden om het origineel te kopen. Dus ik download en koop het origineel.
0
geplaatst: 31 mei 2011, 16:05 uur
Ozric Spacefolk schreef:
Ik download concerten wel, niet in plaats van er naartoe te gaan (of het moet een concert in de VS zijn ofzo), maar vaak als aandenken van een concert waar ik bij ben geweest. Zo draai ik het concert van Ryan Adams in de RAI in 2007 nog zeer regelmatig in de auto.
Ik heb nog heel wat albums op mijn wishlist staan die ik als MP3 al helemaal grijs heb gedraaid, maar nog niet fysiek heb. Ga ik op korte termijn allemaal kopen.
0
geplaatst: 31 mei 2011, 16:39 uur
Ik download niet, weet niet eens hoe het moet.
Laatst gaf iemand mij een link voor de nieuwe Elbow, helemaal kant en klaar. Je hoeft alleen maar zus en zo te doen en je kan de nieuwe Elbow luisteren.
Het is me nu nog altijd niet gelukt.
Laatst gaf iemand mij een link voor de nieuwe Elbow, helemaal kant en klaar. Je hoeft alleen maar zus en zo te doen en je kan de nieuwe Elbow luisteren.
Het is me nu nog altijd niet gelukt.

0
geplaatst: 31 mei 2011, 16:40 uur
Die download ik dan weer wel. Ik vertrouw de postbode niet

Ik beschouw voor mezelf downloaden als een verbeterde versie van het luisteren van een cd in de platenzaak, zoals dat vroegah ging. Vind ik 't goed, koop ik het ook wel. Vind ik 't niks, gooi ik 't ook weer weg.
0
geplaatst: 31 mei 2011, 18:16 uur
StopMakingSenseo schreef:
Ik beschouw voor mezelf downloaden als een verbeterde versie van het luisteren van een cd in de platenzaak, zoals dat vroegah ging. Vind ik 't goed, koop ik het ook wel. Vind ik 't niks, gooi ik 't ook weer weg.
(quote)
Amen.
0
geplaatst: 31 mei 2011, 18:17 uur
En daar ben ik het eigenlijk compleet mee eens, StopMakingSenseo. 

0
geplaatst: 16 juli 2011, 10:05 uur
In Genres > Rock > 52 essentiële klassiekers uit de pop/rock geschiedenis:
Ik heb hem uiteraard al in mp3 formaat, en de dag dat ik voor een download betaal vallen Pasen en Pinksteren op dezelfde dag, en dat zal dan nog een woensdag zijn ook. En ik zeg niet voor niks speciaal dat ik de cd zoek, en niet de LP. Maar toch bedankt voor de moeite
musician schreef:
Op Amazon.co.uk kun je The red and the black downloaden voor 6 pond. Er is een tweedehands LP mogelijkheid, 4 en 10 pond.
(quote)
Op Amazon.co.uk kun je The red and the black downloaden voor 6 pond. Er is een tweedehands LP mogelijkheid, 4 en 10 pond.
Ik heb hem uiteraard al in mp3 formaat, en de dag dat ik voor een download betaal vallen Pasen en Pinksteren op dezelfde dag, en dat zal dan nog een woensdag zijn ook. En ik zeg niet voor niks speciaal dat ik de cd zoek, en niet de LP. Maar toch bedankt voor de moeite

0
geplaatst: 16 juli 2011, 15:34 uur
Waarom zou je niet voor een download betalen? Vooral bij onbekende bands die hun albums alleen online aanbieden, is dat heel handig. Soms kun je je eigen prijs kiezen. Zo koop ik dan een album voor een dollar ofzo.
0
geplaatst: 16 juli 2011, 15:53 uur
Misschien ben ik enorm ouderwets maar ik betaal echt niet voor een niet-fysiek muziekprodukt, sorry.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 16 juli 2011, 16:00 uur
Niet fysiek is voor mij ook niets waard. Dan download ik 'm wel gratis. Ik wil ook echt iets hebben voor m'n geld.
0
geplaatst: 18 juli 2011, 15:42 uur
Ik ben er vroeg bij voor deze week en gooi er alvast wat gokjes tegenaan:
Brian Eno & David Byrne - My Life in the Bush of Ghosts (1981)
Michael Jackson - Thriller (1982)
Wellicht voor 1981 The Cure's "Faith", al verwacht ik eigenlijk dat ze voor Disintegration gaan...
Brian Eno & David Byrne - My Life in the Bush of Ghosts (1981)
Michael Jackson - Thriller (1982)
Wellicht voor 1981 The Cure's "Faith", al verwacht ik eigenlijk dat ze voor Disintegration gaan...
0
geplaatst: 18 juli 2011, 20:56 uur
GrafGantz schreef:
Misschien ben ik enorm ouderwets maar ik betaal echt niet voor een niet-fysiek muziekprodukt, sorry.
Ook nooit betaalt voor online spellen?Misschien ben ik enorm ouderwets maar ik betaal echt niet voor een niet-fysiek muziekprodukt, sorry.
Stijn_Slayer schreef:
Niet fysiek is voor mij ook niets waard.
Erg kort door de bocht...Niet fysiek is voor mij ook niets waard.
Ander voorbeeld: Betalen voor een Spotify-account?
0
geplaatst: 18 juli 2011, 22:34 uur
chevy93 schreef:
Ander voorbeeld: Betalen voor een Spotify-account?
(quote)
Ook nooit betaalt voor online spellen?(quote)
Erg kort door de bocht...Ander voorbeeld: Betalen voor een Spotify-account?
Ik doe niet aan computerspellen. Heb zelfs nog nooit een fysiek spel in m'n bezit gehad.
En Spotify is meer een dienst dus dat vind ik geen zuivere vergelijking. Ik betaal maandelijks een bedrag aan UPC om tv te kunnen kijken, en het is ook niet zo dat ik films op tv boycot omdat ik de DVD niet bij m'n UPC abo krijg.
0
geplaatst: 18 juli 2011, 23:36 uur
Grappig dat verwoord precies het argument dat ik op een professioneel georiënteerde site ook hanteer. Daar woedt nl de discussie over de impact van Spotify op de US-markt. De AA-tjes zijn ervan overtuigd dat Apple Spotify wel zullen wegblazen ("we are big") mijn argument: Apple kan de muziekindustrie ook niet redden en waarom zo je 80% van de prijs van een fysiek product betalen voor een download - iets wat je dus eigenlijk helemaal niet "hebt" - het enige dat je hebt is het recht om die digitale bestanden af te spelen - maar wat "heb" je dan?
Legaal mag je niet eens een cd ervan branden. Hoogstens als backup, tenminste volgens de NL wetgeving.
Deze discussie hoort hier niet thuis, maar is boeiend genoeg -wellichtbij downloaden. Spotify is idd een service en voor een mooi servicepakket kan je idd best een abo-fee per maand betalen.
Legaal mag je niet eens een cd ervan branden. Hoogstens als backup, tenminste volgens de NL wetgeving.
Deze discussie hoort hier niet thuis, maar is boeiend genoeg -wellichtbij downloaden. Spotify is idd een service en voor een mooi servicepakket kan je idd best een abo-fee per maand betalen.
0
geplaatst: 19 juli 2011, 07:22 uur
Nu was het dacht ik eigenlijk met de LP en later CD toch ook al zo dat je enkel gebruiksrechten kocht (inc. fysieke verpakking hoes, LP/CD, tekstvel).
Van LP mocht in ieder geval een thuiscopie (bandje) gemaakt worden .
Van LP naar CD leverde je wat hows betreft nogal wat in en dit zet zich flink door CD > download.
Overigens kinderen voor kinderen 3 redt het niet als 1 al niet gekozen wordt (de cultuurkenner valt vaak voor een sterk debuut)
Van LP naar CD leverde je wat hows betreft nogal wat in en dit zet zich flink door CD > download.
Overigens kinderen voor kinderen 3 redt het niet als 1 al niet gekozen wordt (de cultuurkenner valt vaak voor een sterk debuut)

0
geplaatst: 19 juli 2011, 09:00 uur
Rudi S schreef:
Nu was het dacht ik eigenlijk met de LP en later CD toch ook al zo dat je enkel gebruiksrechten kocht (inc. fysieke verpakking hoes, LP/CD, tekstvel).
Voorzover ik eea begrijp is een fysieke lp, cassette en cd een product. Dat kan je van een download niet zeggen - wat heb je dan precies?
De vergelijking met software is eerder voordehandliggend: een software-licentie geeft je het recht om die software door één gebruiker (evt op meerdere apparaten, maar niet gelijktijdig),of op één device (evt door meerdere gebruikers, again: niet gelijktijdig) te laten gebruiken - tenzij uiteraard de licentievoorwaarden anders zijn - een thuislicentie voor MS Office mag je op 3 pc'sgebruiken.
Sinds kort mag je legale downloads op meerdere devices gebruiken. De legale download blijft echter persoonsgebonden en mag niet worden verkocht of uitgeleend. Dat mag je met platen wel doen - "vervreemden" is de juridische term daarvoor.
Inderdaad mocht je van een lp of cd een kopie maken,voor persoonlijk gebruik - maar dat staat hier buiten.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 19 juli 2011, 12:50 uur
Dat mag jij vinden. Interesseert me verder niets of jij dit kort door de bocht vindt.
0
geplaatst: 19 juli 2011, 13:06 uur
Mjuman schreef:
Deze discussie hoort hier niet thuis, [...]
Waarom niet? Het betere café gesprek, remember
Maar, als je't niet erg vind, bestel ik nog een grote fluit, en luister in de achtergrond stilletjes mee....
0
geplaatst: 19 juli 2011, 13:20 uur
Mjuman schreef:
Cabeza Borradora schreef:
Maar, als je't niet erg vind, bestel ik nog een grote fluit, en luister in de achtergrond stilletjes mee.... (afbeelding)
Maar, als je't niet erg vind, bestel ik nog een grote fluit, en luister in de achtergrond stilletjes mee.... (afbeelding)
Omdat ik onderhand last van een MPS krijg gezien het veeltal plekken waarover dit topic gesproken wordt - zie o.m.
Muziek >> Algemeen >> Algemene muziekgerelateerde ergernissen
Muziek >> Nieuws >> R.I.P Muziekindustrie? Goeie zaak!
en het topic downloaden of niet
De veelheid verwart me en ik zou het graag willen kanaliseren, maar dat zal wel mijn NL aard zijn

Overigens is een fluit bij ons meestal slank van vorm en bevat ie meestal slechts 25 cl; een groter glas wordt bij ons wel "een Amsterdammer" of "een emmertje" genoemd. Toch zijn er van die zotten die in de kroeg in Amsterdam " een Amsterdammer" bestellen.

0
geplaatst: 19 juli 2011, 15:02 uur
GrafGantz schreef:
En Spotify is meer een dienst dus dat vind ik geen zuivere vergelijking. Ik betaal maandelijks een bedrag aan UPC om tv te kunnen kijken, en het is ook niet zo dat ik films op tv boycot omdat ik de DVD niet bij m'n UPC abo krijg.
Mjuman schreef:
Voorzover ik eea begrijp is een fysieke lp, cassette en cd een product. Dat kan je van een download niet zeggen - wat heb je dan precies?
Ik snap het probleem gewoon niet. Een download is precies hetzelfde als een CD. Je hebt exact hetzelfde, met als enige verschil dat het nu op de computer staat ipv op een CD'tje. En een CD is net zo tastbaar als je computer. Het enige verschil is dat een CD wat handiger is om mee te nemen.Voorzover ik eea begrijp is een fysieke lp, cassette en cd een product. Dat kan je van een download niet zeggen - wat heb je dan precies?
En ik zal het nog maar weer een keer zeggen: Artiesten die hun muziek alleen online aanbieden.
0
geplaatst: 19 juli 2011, 15:19 uur
M'n vriendin heeft zo'n kekke Kindle van Amazon. Ze leest veel, maar boeken heeft ze dus niet 

0
geplaatst: 19 juli 2011, 15:26 uur
chevy93 schreef:
En ik zal het nog maar weer een keer zeggen: Artiesten die hun muziek alleen online aanbieden.
(quote)
(quote)
Ik snap het probleem gewoon niet. Een download is precies hetzelfde als een CD. Je hebt exact hetzelfde, met als enige verschil dat het nu op de computer staat ipv op een CD'tje. En een CD is net zo tastbaar als je computer. Het enige verschil is dat een CD wat handiger is om mee te nemen.En ik zal het nog maar weer een keer zeggen: Artiesten die hun muziek alleen online aanbieden.
En ik zal het nog één keer uitleggen: als je een cd betaald downloadt, betaal je in feite voor het gebruik van een digitaal bestand - voorheen op één - thans op meerdere apparaten. Je kunt niets laten zien - geen fysiek object. En het is nog maar zeer de vraag of je een cd van je download mag branden (legaal tenminste) en of je de rechten op afspelen kunt overdragen dan wel vervreemden (in boerentaal: dat je de bestanden mag uitlenen dan wel verkopen).
En cd is draagbaar, tastbaar, meeneembaar en af te spelen in een andere cd-speler op een andere plek,auto, camping, bij een vriend. Een computer voldoet niet aan dat profiel; de digitale bestanden bestaan alleen op die ene computer (legaal gezien). Een cd is portable.
De principiële vraag is dan of je 80% van de volle prijs voor een fysiek album wilt betalen voor pure digitale bestanden waarvan je niet echt kunt zeggen dat je ze hebt.
* denotes required fields.