Muziek / Algemeen / Wel of niet downloaden? (geen tips!)
zoeken in:
0
geplaatst: 11 oktober 2011, 10:22 uur
musician schreef:
Ja, en wat een cd moet kosten? Ik neem aan dat de huidige prijzen van de goedkopere internet aanbieder blijkbaar hoog genoeg zijn om van rond te komen?
Ja, en wat een cd moet kosten? Ik neem aan dat de huidige prijzen van de goedkopere internet aanbieder blijkbaar hoog genoeg zijn om van rond te komen?
Dat is nogal een statement voor iemand die ik regelmatig heb zien posten dat het zo leuk is om in een platenzaak door de platenbakken te struinen om zo onbekende of vergeten albums tegen te komen.
Dat laten we dan dus maar helemaal schieten in het nieuwe model?
0
geplaatst: 11 oktober 2011, 10:27 uur
Brunniepoo schreef:
Heb je toevallig bronnen waaruit blijkt dat het aantal bezoekers voor kleine optredens sinds het grote downloaden een stijgende lijn vertoont? Of klets je maar wat uit je nek?
Dat was een reactie op het plaatsen van concert clipjes en eigen gemaakte video's met muziek van artiesten. En nee, ook daar heb ik geen bronnen voor. Maar dat lijkt me toch wel iets wat je kan aannemen. Youtube heeft dit jaar nog bekend gemaakt dat er gemiddeld drie miljard video's per dag via haar website worden bekeken. Met zo'n grote markt werk je altijd wel aan je naamsbekendheid. (quote)
Heb je toevallig bronnen waaruit blijkt dat het aantal bezoekers voor kleine optredens sinds het grote downloaden een stijgende lijn vertoont? Of klets je maar wat uit je nek?
Ik begrijp in ieder geval wel dat ik hier een gevoelige snaar heb geraakt door te zeggen dat ik download. Natuurlijk waren er in het pre download tijdperk tig optredens in zweterige buurtclubs. Concerten is iets wat al tientallen jaren bestaat. Ik kan ook onmogelijk met feiten ondersteunen of het downloaden de huidige kleine bandjes helpt bij het verkopen van concert kaartjes. Daar zit ik dan fout.
CD's kopen vind ik een prachtig ding. Maar ik ben jong en mijn portemonnee is helaas niet oneindig. Ik zal dus keuzes moeten maken. Naast muziekliefhebber ben ik fervent filmkijker en om die reden zal de Fame niet dankzij mij ten onder zijn gegaan. Ik heb dus wel weer een collectie DVD's opgebouwd. Daarnaast game ik ook graag en ben ik niet het type dat een R4 kaartje koopt voor zijn handheld en zijn xbox laat ombouwen. Al mijn spellen zijn origineel. Daarnaast ga ik ook vaak naar concerten en koop je zo nu en dan wel eens wat duurs waardoor er al gauw weinig geld overblijft. Om die reden koop ik ook slechts sporadisch CD's van artiesten die ik echt heel tof vind. Zo heb ik bijv. alles van Radiohead staan. De enige manier voor mij om evenveel muziek te kennen en goed te vinden als ik nu doe zonder downloaden is al mijn geld uitgeven aan CD's. En dat heb ik er simpelweg niet voor over. Ik kan het downloaden niet goed praten maar dit is nu eenmaal zoals het er bij mij nu voor staat.
Ik sluit overigens niet uit dat mijn CD aankopen door de jaren heen meegroeien met mijn salaris. Het lijkt me namelijk wel prachtig om een grote collectie te hebben.
0
geplaatst: 11 oktober 2011, 10:35 uur
Tja, het is hier wel een muziekforum natuurlijk. Daar kun je over het algemeen op net iets minder begrip rekenen als je je geld uitgeeft aan films en games, en de muziek maar gewoon gratis ophaalt. Helemaal omdat je voor die producten eigenlijk hetzelfde zou kunnen doen, maar daar blijkbaar een andere grens wordt gesteld door jou.
Het is niet dat ik er helemaal geen begrip voor heb. Het lijkt me meer een algemeen maatschappelijk probleem, dit is niet persoonlijk tegen jou overigens Linius.
Mensen kiezen niet meer, ze willen gewoon alles. Als je je geld uitgeeft aan andere zaken, prima, moet je zelf weten. Maar dat lijkt me geen reden om de rest wat je wilt hebben er maar bij te stelen.
Hoe vaak mensen ook wel niet vinden dat ze iets verdienen, of ergens recht op hebben. Ik word daar wel eens een beetje moe van eerlijk gezegd.
Een vriend van mij bijv. zit ook aardig krap bij kas omdat hij op dit moment praktisch alleenverdiener is en drie kinderen heeft (heeft o.a. ook geld van mij geleend), maar gaat ondertussen wel om de week 'iets leuks doen', zoals theaterbezoek, sauna, concerten. Want ja, hij werkt zo hard, dus dat heeft ie wel verdiend.
Dat kan dus niet denk ik dan. Als het geld op is, dan moet je jezelf maar een beetje vermaken (zet een cd op ofzo...), maar dat schijnt tegenwoordig niet meer te kunnen.
Goed, ik dwaal een beetje af, maar zo werkt het wel blijkbaar. Ik wil graag dit en dit, dus als het geld op is dan download ik de muziek er maar bij, want dat heb ik wel verdiend...
Begrijpelijk: ja, terecht: nee, wat mij betreft.
Enne.... tja, dat van die gevoelige snaar klopt blijkbaar wel een beetje
Het is niet dat ik er helemaal geen begrip voor heb. Het lijkt me meer een algemeen maatschappelijk probleem, dit is niet persoonlijk tegen jou overigens Linius.
Mensen kiezen niet meer, ze willen gewoon alles. Als je je geld uitgeeft aan andere zaken, prima, moet je zelf weten. Maar dat lijkt me geen reden om de rest wat je wilt hebben er maar bij te stelen.
Hoe vaak mensen ook wel niet vinden dat ze iets verdienen, of ergens recht op hebben. Ik word daar wel eens een beetje moe van eerlijk gezegd.
Een vriend van mij bijv. zit ook aardig krap bij kas omdat hij op dit moment praktisch alleenverdiener is en drie kinderen heeft (heeft o.a. ook geld van mij geleend), maar gaat ondertussen wel om de week 'iets leuks doen', zoals theaterbezoek, sauna, concerten. Want ja, hij werkt zo hard, dus dat heeft ie wel verdiend.
Dat kan dus niet denk ik dan. Als het geld op is, dan moet je jezelf maar een beetje vermaken (zet een cd op ofzo...), maar dat schijnt tegenwoordig niet meer te kunnen.
Goed, ik dwaal een beetje af, maar zo werkt het wel blijkbaar. Ik wil graag dit en dit, dus als het geld op is dan download ik de muziek er maar bij, want dat heb ik wel verdiend...
Begrijpelijk: ja, terecht: nee, wat mij betreft.
Enne.... tja, dat van die gevoelige snaar klopt blijkbaar wel een beetje

0
geplaatst: 11 oktober 2011, 13:01 uur
Linius schreef:
Ik begrijp in ieder geval wel dat ik hier een gevoelige snaar heb geraakt door te zeggen dat ik download. Natuurlijk waren er in het pre download tijdperk tig optredens in zweterige buurtclubs. Concerten is iets wat al tientallen jaren bestaat. Ik kan ook onmogelijk met feiten ondersteunen of het downloaden de huidige kleine bandjes helpt bij het verkopen van concert kaartjes. Daar zit ik dan fout.
Het aantal podia in Nederland is behoorlijk afgenomen de afgelopen jaren en dat zal heus niet zijn omdat het zo goed gaat met het concertbezoek...
Verder stoort het mij niet zozeer dat je downloadt maar meer dat je doet alsof het sharen van muziek in het belang is van de artiesten. Laat hen dat lekker zelf bepalen...
0
geplaatst: 11 oktober 2011, 13:06 uur
De verkoopprijzen zijn fors gedaald de afgelopen jaren, (populaire) nieuwe cd's kun je bij Amazon voor een tientje kopen, veel back catalogues zijn goedkoper en uitgebreider dan ooit tevoren, maar het is nog niet genoeg kennelijk?
Wederom de vraag: wat moet een nieuwe cd dan kosten voordat dit soort argumenten ophouden? De kale kostprijs? 5 euro? Nog minder?
0
geplaatst: 11 oktober 2011, 14:30 uur
MarkJS schreef:
Tja, het is hier wel een muziekforum natuurlijk. Daar kun je over het algemeen op net iets minder begrip rekenen als je je geld uitgeeft aan films en games, en de muziek maar gewoon gratis ophaalt. Helemaal omdat je voor die producten eigenlijk hetzelfde zou kunnen doen, maar daar blijkbaar een andere grens wordt gesteld door jou.
Ik snap Linius wel. Muziek downloaden is gewoon wat toegankelijker dan films en games downloaden. Dus als je niet genoeg geld hebt om alles te kopen zou ik eerder voor films en zeker games gaan. Games downloaden is ten eerste al een ramp, ten tweede kan je dan niet online spelen. Zelf koop en download ik geen games en kijk ik niet heel vaak films, dus heb ik dit probleem niet.
0
geplaatst: 11 oktober 2011, 14:31 uur
Noud schreef:
Ga nou niet de guldens met de euro's vergelijken!! Je verdient nu verhoudingsgewijs ook 'meer' dan vroeger.
Wat ik niet wil snappen is waarom vaak Youtube filmpjes van artiesten worden geblokkeerd!
Auteursrechten wordt geschonden zegt men dan. Youtube is de goudmijn om snel muziek over de hele wereld te verspreiden!!
Ga nou niet de guldens met de euro's vergelijken!! Je verdient nu verhoudingsgewijs ook 'meer' dan vroeger.
Wat ik niet wil snappen is waarom vaak Youtube filmpjes van artiesten worden geblokkeerd!
Auteursrechten wordt geschonden zegt men dan. Youtube is de goudmijn om snel muziek over de hele wereld te verspreiden!!
YouTube is inderdaad een goudmijn. De populairdere artiesten verdienen miljoenen dankzij de vele views. En daarnaast is het ook nog eens hele goede reclame. Oftewel, reclame voor jezelf en dan verdien je er ook nog eens miljoenen mee (in dit geval gaat het wel om de meest bekeken artiesten). Ik snap sommige artiesten wat dat betreft echt niet (Bob Dylan en The Beatles als bekendste voorbeelden). VEVO mag dan schijtvervelend zijn met hun reclame, ze zorgen er wel voor dat de artiesten veel geld verdienen. Het hoeft trouwens niet eens via VEVO, als je er maar voor zorgt dat Google dure adds bij jouw video wilt plaatsen.
0
Onweerwolf
geplaatst: 11 oktober 2011, 18:35 uur
MarkJS schreef:
In mijn optiek is dat een redelijk vreemde redenering. Alsof iemand minder begrip verdient voor zijn meningen op een muziekforum omdat hij er de voorkeur aan geeft zijn geld ergens anders aan uit te geven.
0
Onweerwolf
geplaatst: 11 oktober 2011, 18:36 uur
Brunniepoo schreef:
De verkoopprijzen zijn fors gedaald de afgelopen jaren, (populaire) nieuwe cd's kun je bij Amazon voor een tientje kopen, veel back catalogues zijn goedkoper en uitgebreider dan ooit tevoren, maar het is nog niet genoeg kennelijk?
Wederom de vraag: wat moet een nieuwe cd dan kosten voordat dit soort argumenten ophouden? De kale kostprijs? 5 euro? Nog minder?
(quote)
Het ging dus over verkoopprijzen bij fysieke winkels, daar behoort Amazon dus niet toe.
0
Onweerwolf
geplaatst: 11 oktober 2011, 18:41 uur
MarkJS schreef:
Je hebt natuurlijk recht op je mening, maar ik vind het vrij stuitend dat jij denkt dat je iets te zeggen hebt over de vraag waar jouw vriend zijn geld aan besteed. Controleer je ook of hij zijn boodschappen wel doet bij de Aldi ipv de AH?
0
Onweerwolf
geplaatst: 11 oktober 2011, 18:45 uur
Teunnis schreef:
Ik snap Linius wel. Muziek downloaden is gewoon wat toegankelijker dan films en games downloaden. Dus als je niet genoeg geld hebt om alles te kopen zou ik eerder voor films en zeker games gaan. Games downloaden is ten eerste al een ramp, ten tweede kan je dan niet online spelen. Zelf koop en download ik geen games en kijk ik niet heel vaak films, dus heb ik dit probleem niet.
Films downloaden is net zo toegankelijk hoor.

Ik ben absoluut een liefhebber van films maar ik heb in mijn hele leven slechts 1x een videoband gekocht en 1x een DVD. Dit komt met name vanwege het feit dat ik films in 99% van de gevallen maar 1x hoeft te zien en derhalve de prijs van een fysieke drager volstrekt absurd vind.
0
geplaatst: 11 oktober 2011, 19:28 uur
Onweerwolf schreef:
Het ging dus over verkoopprijzen bij fysieke winkels, daar behoort Amazon dus niet toe.
(quote)
En je beantwoordt weer de vraag niet: wat zou een cd dan moeten kosten in zo'n fysieke winkel/hoe zou de prijs tot stand moeten komen?
0
Onweerwolf
geplaatst: 11 oktober 2011, 19:31 uur
Brunniepoo schreef:
En je beantwoordt weer de vraag niet: wat zou een cd dan moeten kosten in zo'n fysieke winkel?
(quote)
En je beantwoordt weer de vraag niet: wat zou een cd dan moeten kosten in zo'n fysieke winkel?
Ik zou tussen de 6 en 8 Euro een fatsoenlijke prijs vinden voor een CD.
0
geplaatst: 11 oktober 2011, 20:28 uur
Ik zeg voor iedere nieuwe CD 10,50 tot max 12 euro.
CD met een release date langer dan een jaar geleden voor 10 euro of minder.
Lijkt me redelijk, met streef prijs voor laatst genoemde ala 5,6 euro
CD met een release date langer dan een jaar geleden voor 10 euro of minder.
Lijkt me redelijk, met streef prijs voor laatst genoemde ala 5,6 euro
0
geplaatst: 11 oktober 2011, 21:54 uur
Onweerwolf schreef:
Films downloaden is net zo toegankelijk hoor.
Dat is absoluut niet waar. Een goede kwaliteit film downloaden is al gauw een factor 20 keer zo groot.Films downloaden is net zo toegankelijk hoor.
Onweerwolf schreef:
Dit komt met name vanwege het feit dat ik films in 99% van de gevallen maar 1x hoeft te zien en derhalve de prijs van een fysieke drager volstrekt absurd vind.
Dat eerste is misschien wel waar, maar een fysieke DVD heeft een boel meerwaarde ten opzichte van zo'n download. Zo hoef je nooit te klooien met ondertiteling. Weet je zeker dat het schijfje werkt. Ben je zeker van goede kwaliteit. Kun je ook op de TV kijken (ok, er zijn van die PC-to-TV gevallen, maar dan kun je niet én je TV én je PC gebruiken). Daarbij kost het downloaden van films aanzienlijk meer tijd in verhouding tot het downloaden van een album. En zo'n DVD-hoesje is vele malen mooier dan zo'n lelijke jewel case...Dit komt met name vanwege het feit dat ik films in 99% van de gevallen maar 1x hoeft te zien en derhalve de prijs van een fysieke drager volstrekt absurd vind.
De DVD-prijzen zijn overigens net zo duur, zo niet goedkoper, dan de CD-prijzen. Ja, alle nieuwe DVD's zijn duur, ja. Maar met de blu-ray gaan alle DVD-prijzen fors omlaag.
0
Onweerwolf
geplaatst: 11 oktober 2011, 22:40 uur
chevy93 schreef:
(quote)
Dat is absoluut niet waar. Een goede kwaliteit film downloaden is al gauw een factor 20 keer zo groot. Ik heb geen enkel probleem met het downloaden van goede kwaliteit films.
(quote)
Dat eerste is misschien wel waar, maar een fysieke DVD heeft een boel meerwaarde ten opzichte van zo'n download. Zo hoef je nooit te klooien met ondertiteling. Weet je zeker dat het schijfje werkt. Ben je zeker van goede kwaliteit. Kun je ook op de TV kijken (ok, er zijn van die PC-to-TV gevallen, maar dan kun je niet én je TV én je PC gebruiken). Daarbij kost het downloaden van films aanzienlijk meer tijd in verhouding tot het downloaden van een album. En zo'n DVD-hoesje is vele malen mooier dan zo'n lelijke jewel case...De DVD-prijzen zijn overigens net zo duur, zo niet goedkoper, dan de CD-prijzen. Ja, alle nieuwe DVD's zijn duur, ja. Maar met de blu-ray gaan alle DVD-prijzen fors omlaag.
Een CD draai ik minimaal tientallen keren, een DVD kijk ik meestal niet vaker dan 1x. Derhalve vind ik 'even duur' niet opgaan. Dezelfde prijs wellicht maar dat is iets totaal anders.
0
geplaatst: 11 oktober 2011, 22:54 uur
Onweerwolf schreef:
In mijn optiek is dat een redelijk vreemde redenering. Alsof iemand minder begrip verdient voor zijn meningen op een muziekforum omdat hij er de voorkeur aan geeft zijn geld ergens anders aan uit te geven.
Wat ik bedoel is dat de meeste mensen hier liefhebbers zijn van muziek, en dus net even wat eerder bereid zullen zijn hun portemonnee te trekken voor muziek in vergelijking met de gemiddelde Nederlander. Dat is op zich niet zo'n heel vreemde redenering toch? Misschien wel wat onduidelijk geformuleerd.
Onweerwolf schreef:
Ik ben absoluut een liefhebber van films maar ik heb in mijn hele leven slechts 1x een videoband gekocht en 1x een DVD. Dit komt met name vanwege het feit dat ik films in 99% van de gevallen maar 1x hoeft te zien en derhalve de prijs van een fysieke drager volstrekt absurd vind.
Ben ik het persoonlijk helemaal mee eens, maar grote filmliefhebbers denken er waarschijnlijk over. Dat bedoelde ik ook. Ik denk dat Linius op MoMe eerder medestanders heeft mbt zijn standpunt over downloaden van muziek vergeleken met MuMe.
Onweerwolf schreef:
Je hebt natuurlijk recht op je mening, maar ik vind het vrij stuitend dat jij denkt dat je iets te zeggen hebt over de vraag waar jouw vriend zijn geld aan besteed. Controleer je ook of hij zijn boodschappen wel doet bij de Aldi ipv de AH?
Fijn dat ik recht heb op mijn mening, jij ook hoor
Ik moet wel bekennen dat daar deels de frustratie sprak, en misschien dat dat in de toon naar voren komt. Ik maak me niet de illusie dat ik iets te zeggen heb over waar hij zijn geld besteed, ik heb er alleen mijn mening over en ik zou het anders doen. In dit specifieke geval frustreert dat wel eens, maar ik heb geen zin om daar verder over uit te wijden op een publiek forum. Ik leen hem nog gewoon geld en daar zitten geen voorwaarden aan verbonden, zelfs geen supermarkt-gebod...
0
Onweerwolf
geplaatst: 11 oktober 2011, 23:00 uur
MarkJS schreef:
Wat ik bedoel is dat de meeste mensen hier liefhebbers zijn van muziek, en dus net even wat eerder bereid zullen zijn hun portemonnee te trekken voor muziek in vergelijking met de gemiddelde Nederlander. Dat is op zich niet zo'n heel vreemde redenering toch? Misschien wel wat onduidelijk geformuleerd.
(quote)
Dat is zeker waar, maar dat wil niet zeggen dat deze mensen per definitie meer liefhebber zijn dan iemand die downloadt ipv koopt.
Ben ik het persoonlijk helemaal mee eens, maar grote filmliefhebbers denken er waarschijnlijk over. Dat bedoelde ik ook. Ik denk dat Linius op MoMe eerder medestanders heeft mbt zijn standpunt over downloaden van muziek vergeleken met MuMe.
Zelfde verhaal, mijn inziens is het aantal Euro's dat iemand spendeert aan zijn liefhebberij geen graadmeter voor de vraag hoe groot de liefhebberij is van deze persoon en al helemaal niet voor de vraag hoe serieus de mening van iemand genomen moet worden door andere liefhebbers over de hobby zelf.
0
geplaatst: 11 oktober 2011, 23:11 uur
MarkJS schreef:
Dat is nogal een statement voor iemand die ik regelmatig heb zien posten dat het zo leuk is om in een platenzaak door de platenbakken te struinen om zo onbekende of vergeten albums tegen te komen.
Ja, helaas een beetje wel.
En dat komt omdat er hier een aantal zaken door elkaar wordt gehaald.
In de eerste plaats was er vroeger geen alternatief, ging het geweldig met de muziekindustrie, waren albums goedkoper en was er een enorm aanbod van jonge bands die een kans kregen een album uit te brengen, er was geld voor.
Als ik dat nu nog doe, struinen door platenzaken, is het deels sentiment. Je vindt altijd wel weer wat, dat is het niet, maar ik ga er niet snel nieuwe cd's meer halen. Er zijn niet veel platenzaken meer waar 'struinen' leuk is om te doen.
Ik walg van de FRS en de MediaMarkt, onpersoonlijk, ongeïntersseerd, weten niets, hebben ook niets meer te bieden. Fame had/heeft nog een hoog struin gehalte voor mij, wilde ik best ook wel een paar euro meer betalen. Hadden soms wat minder veel voorkomend werk liggen, als je even de moeite deed om er te zoeken. Ik spreek hier al in de verleden tijd, Fame gaat dicht in januari.
De realiteit is, dat er steeds minder platenzaken tot struinen overblijven. De grootste zaken, ook op internationaal niveau, krimpen steeds verder in. Het aanbod wordt steeds algemener, de prijs wordt er, blijkbaar, toch niet goedkoper op.
Ik dacht zondag, ik koop die nieuwe cd van de Nederlandse band Kayak in Den Haag. Ik heb hem gewoon niet kunnen vinden. Later blijkt dat hij via het Nederlandse internet 19,99 kost. Gelijk aan de prijs bij veel platenzaken, als je hem dus kunt vinden. Via Amazon import (nota bene!) uiteindelijk 16,54. Nog niet goedkoop, maar goed.
Struinen in 1984 was leuk, een "noodzakelijk kwaad" om bij te blijven en een nieuwe LP kostte bij Plato of Elpee fl 17,99. Toen kwam de cd (waar een duur apparaat voor moest worden gekocht) en waren de eerste cd's fl 42,95, ik heb voor de dubbel cd Tales of Topographic Oceans van Yes ooit fl 52,90 betaald. Het maakte in het begin ook niet uit hoe oud de albums waren.
Daar is het mis gegaan. Aanvankelijk nog niet omdat er geen alternatieven waren en mensen 'graag' hun LP's vervingen door cd's. Toen de eerste kopieer mogelijkheden ontstonden, internet kwam, was al vrij snel het hek van de dam. Dus ja, struinen is af en toe leuk om te doen. Maar de omstandigheden maken het steeds moeilijker en de "noodzaak" is er wel van af.
0
geplaatst: 12 oktober 2011, 06:59 uur
musician schreef:
Ik walg van de FRS en de MediaMarkt, onpersoonlijk, ongeïntersseerd, weten niets, hebben ook niets meer te bieden.
Ik walg van de FRS en de MediaMarkt, onpersoonlijk, ongeïntersseerd, weten niets, hebben ook niets meer te bieden.
'Vroeger' was de FRS best een leuke cd-winkel, ik denk dat we (en zeker de FRS zelf) er met z'n allen voor gezorgd hebben dat het aanbod daar ernstig verschraald is. Ik kom er eigenlijk alleen nog om mijn concertkaartjes te kopen. Maar verder ben ik het met je eens: de shop-ervaring zul je vrijwel nergens meer vinden en daarmee verdwijnt de belangrijkste reden om iets in een platenzaak te kopen.
Verder is Kayak een band die al bij vorige cd's het 'nieuwe prijsbeleid' nog niet helemaal begrepen leek te hebben, maar de band is mijns inziens wel echt een uitzondering.
0
geplaatst: 12 oktober 2011, 09:34 uur
musician schreef:
Ik walg van de FRS en de MediaMarkt, onpersoonlijk, ongeïntersseerd, weten niets, hebben ook niets meer te bieden. .
Ik walg van de FRS en de MediaMarkt, onpersoonlijk, ongeïntersseerd, weten niets, hebben ook niets meer te bieden. .
Ik kan je uit ervaring vertellen dat dat niet voor iedere mediamarkt geldt. Ik ken in ieder geval één uitzondering op deze stelling.
0
geplaatst: 12 oktober 2011, 10:38 uur
Pink schreef:
Ik kan je uit ervaring vertellen dat dat niet voor iedere mediamarkt geldt. Ik ken in ieder geval één uitzondering op deze stelling.
(quote)
De ene MediaMarkt is idd niet de andere, in sommige is de collectie onweerstaanbaar met flink wat rarities. Ik ben al in Oostakker, Brussel centrum, St Lambrechts Woluwe, Roeselare en A'pen geweest en Oostakker steekt er met kop en schouders bovenuit, en is het goedkoopst. Cds zijn er ook altijd zorgvuldig verpakt, wat je van de 'betere' platenzaak niet steeds kunt zeggen. Ik haat het als op mijn pasgekochte cd-doosjes krassen zitten of het boekje al bepoteld is omdat de eigenaar van de zaak zijn verkoopwaar zelf beluistert in de winkel ...
0
geplaatst: 12 oktober 2011, 10:48 uur
Pink schreef:
(quote)
Ach ja, geen enkele aanname is een mens vreemd...
0
geplaatst: 12 oktober 2011, 12:08 uur
Onweerwolf schreef:
Ik heb geen enkel probleem met het downloaden van goede kwaliteit films.
Als je je beperkt tot de bekende blockbusters is er geen probleem nee. Probeer maar eens een onbekende arthouse-film te downloaden met de juiste ondertiteling. Overigens valt niet te ontkennen dat een 1:1-rip van een CD vele malen kleiner is dan een 1:1-rip van een DVD. Dat bedoelde ik te zeggen. Minder toegankelijk, omdat ze veel groter zijn.Ik heb geen enkel probleem met het downloaden van goede kwaliteit films.
0
geplaatst: 13 oktober 2011, 13:01 uur
CD's en films kopen is ook niet echt meer van deze tijd eigenlijk. Films koop ik sowieso al niet meer, die kijk ik gewoon lekker relaxed op m'n laptop. CD's koop ik nog wel als ik iets heel goed vind komt de cd zeker in de kast te staan. Verder download ik vaak de nieuwste pc games, als het spel me aanspreekt koop ik het orgineel, anders niet. Zo voorkom je miskopen. Downloaden = 

0
geplaatst: 13 oktober 2011, 13:28 uur
Interessant.
De cd-verkoop zit nu dus ongeveer op het peil van 1990/1991. Toen het in de lift zat.
De cd-verkoop zit nu dus ongeveer op het peil van 1990/1991. Toen het in de lift zat.
0
geplaatst: 13 oktober 2011, 13:36 uur
Procentueel gezien wel ja, maar dat zegt natuurlijk helemaal niks.
0
geplaatst: 13 oktober 2011, 13:46 uur
Onweerwolf schreef:
Zelfde verhaal, mijn inziens is het aantal Euro's dat iemand spendeert aan zijn liefhebberij geen graadmeter voor de vraag hoe groot de liefhebberij is van deze persoon en al helemaal niet voor de vraag hoe serieus de mening van iemand genomen moet worden door andere liefhebbers over de hobby zelf.
Nog even reageren op dit bericht. In eerste instantie dacht ik dat dit compleet uit de lucht kwam vallen, maar ik las het net nog eens over en begreep nu pas waar het precies op slaat.
Wat ik bedoelde met 'minder begrip voor zijn mening' is dat Linius hier waarschijnlijk minder medestanders vindt voor zijn standpunt inzake downloaden. Het heeft helemaal niks te maken met zijn inhoudelijk mening over bepaalde muziek. Of je nu download of de cd luistert, je hoort uiteindelijk dezelfde muziek (op wat kleine kwaliteitsverschillen na wellicht), dus dat lijkt me inderdaad geen reden om iemand niet serieus te nemen.
Ook ben ik het met je eens dat je geen grotere muziekliefhebber bent als je meer geld uitgeeft aan muziek.
Zo... dan is dat ook maar weer opgehelderd.
* denotes required fields.