Muziek / Algemeen / Wel of niet downloaden? (geen tips!)
zoeken in:
0
Sietse
geplaatst: 30 oktober 2010, 12:03 uur
musician schreef:
Ik begrijp dat je bij Spotify het hele album kunt afluisteren. Dat is nu net weer niet de bedoeling want waarom dan nog cd's gekocht en bovendien: hoe zit het op Spotify met de rechten van de muzikant??
(quote)
Ik begrijp dat je bij Spotify het hele album kunt afluisteren. Dat is nu net weer niet de bedoeling want waarom dan nog cd's gekocht en bovendien: hoe zit het op Spotify met de rechten van de muzikant??
Spotify heeft overeenkomsten met aanbieders van legale downloads (iTunes, eMusic, CD Baby en nog veel meer). Voor iedere play die in spotify wordt gedaan wordt dus een bedrag overgemaakt naar de artiest, dan wel het label.
Spotify krijgt zelf op verschillende manieren inkomsten waardoor oa. deze kosten worden gefincancieerd:
1) reclames
2) verschillende betaalde account types.
Voor 0 euro heb je reclame en voor maximaal 10 euro per maand heb je de hoogste kwaliteit stream (beter dan de radio), geen reclames en ook mobiel spotify (om maar eens wat te noemen).
Ik vind het een briljante uitvinding, al was het alleen al omdat ik nu van veel muziek gewoon simpelweg een linkje kan plaatsen als ik het aan iemand wil laten horen.
Zoiets dus: spotify:album:spotify:album:5EVlXlHbRQI8ybuNt4ArXI - Spotify - open.spotify.com
0
Sietse
geplaatst: 30 oktober 2010, 12:07 uur
Chameleon Day schreef:
Bovendien, zoals ik al eerder zei, kan het best wel eens zo zijn dat de "kleine" bands/muzikanten als gevolg van het downloadverbod nog minder verdienen aan hun muzikantenbestaan, eenvoudig weg omdat ze niet voldoende door het publiek meer gekend worden.
Wat sfeerimpressies van het album op een website is wellicht niet voldoende om mensen over de streep te trekken het album te kopen. Zeker bij de onbekendere bands die miss ook nog de wat "moeilijkere" muziek maken die je pas goed kunt beoordelen na herhaalde luisterbeurten. Het downloaden vervult in dit kader dus wel degelijk een nuttige functie. Een functie die echter ook kan worden geboden door een spotify-achtige dienstverlening.
Bovendien, zoals ik al eerder zei, kan het best wel eens zo zijn dat de "kleine" bands/muzikanten als gevolg van het downloadverbod nog minder verdienen aan hun muzikantenbestaan, eenvoudig weg omdat ze niet voldoende door het publiek meer gekend worden.
Wat sfeerimpressies van het album op een website is wellicht niet voldoende om mensen over de streep te trekken het album te kopen. Zeker bij de onbekendere bands die miss ook nog de wat "moeilijkere" muziek maken die je pas goed kunt beoordelen na herhaalde luisterbeurten. Het downloaden vervult in dit kader dus wel degelijk een nuttige functie. Een functie die echter ook kan worden geboden door een spotify-achtige dienstverlening.
Steeds meer artiesten en kleine labels hebben tegenwoordig volledig te beluisteren albums op websites zoals Last.fm, Soundcloud en Bandcamp staan (ik maak ook van alle 3 gebruik, wel zo handig).
Als meer artiesten dit zouden gaan doen heb je alweer een reden minder om je daar zorgen om te maken.
0
geplaatst: 30 oktober 2010, 12:09 uur
Sietse schreef:
Steeds meer artiesten en kleine labels hebben tegenwoordig volledig te beluisteren albums op websites zoals Last.fm, Soundcloud en Bandcamp staan (ik maak ook van alle 3 gebruik, wel zo handig).
Als meer artiesten dit zouden gaan doen heb je alweer een reden minder om je daar zorgen om te maken.
Precies. En als dat nou allemaal op een website te vinden is, dan wordt het nog gemakkelijker. Spotify dus.
Maar hoe goed/omvangrijk is het aanbod op spotify, Sietse? Is het alleen leuk voor mensen met een meer "mainstream" smaak of kun je er ook albums vinden van de kleine labels? Ik vermoed zo dat het aanbod "electronic" bijvoorbeeld wel eens beperkt zou kunnen zijn.
En het gebruiksgemak en vooral ook de geluidskwaliteit? Gelijkwaardig aan het geluid van een CD in je stereo?
0
Sietse
geplaatst: 30 oktober 2010, 12:32 uur
Op je eerste vraag...hier is een lijst van albums die ik heb die ik ook op Spotify heb gevonden (en ik ben nog niets eens gewoon mijn lijst doorgegaan om alles te proberen...dit is vrij random gevonden)
Playlist by orphax - Spotify - open.spotify.com
Vraag 2: zonder betalen is de kwaliteit ongeveer gelijk aan de radio. Na betalen zou het gelijk moeten zijn aan een goede mp3 rip (zo heb ik mij laten vertellen, ik heb zelf geen abonnement want ik koop veel te veel platen en cd's).
En ik hoop idd dat ook SoundCloud en BandCamp (vooral die laatste) ook uiteindelijk terug te vinden gaan zijn in Spotify.
Playlist by orphax - Spotify - open.spotify.com
Vraag 2: zonder betalen is de kwaliteit ongeveer gelijk aan de radio. Na betalen zou het gelijk moeten zijn aan een goede mp3 rip (zo heb ik mij laten vertellen, ik heb zelf geen abonnement want ik koop veel te veel platen en cd's).
En ik hoop idd dat ook SoundCloud en BandCamp (vooral die laatste) ook uiteindelijk terug te vinden gaan zijn in Spotify.
0
geplaatst: 30 oktober 2010, 14:26 uur
Over het rondkomen van artiesten, raad ik het Neurosis-model aan.
Ik noem het zo omdat het principe mij heel erg ligt en je eigenlijk zo perfect kan overleven als artiest.
Je doet gewoon een normale job, maakt in je vrije uren je muziek, neemt het enkele dagen op, laat het op de wereld los, en treed een 20-30 tal keer op per jaar over de hele wereld. Zo kan je als artiest perfect overleven, gezien je niet compleet afhankelijk bent van je muziek en je ondertussen ook kan sparen voor een tour, waarbij er veel meer volk zal komen dan dat je constant tourt omdat het zo een speciaal iets blijft en ze wel er iets voor over hebben.
Uiteraard leven wij nu in een situatie waar langs een kant enkel de allerbesten overleven (voor de liefhebbers) en de meest toegankelijkste en geldopbrengende artiesten (voor de semi-doven), sowieso vind ik ook dat het internet je zeker enige belangstelling kan geven, maar zo zie je na een tijd door de bomen het bos niet meer omdat elke mens een bandje opricht en je serieus moet schiften om de goede te vinden, daar waar vroeger die mindere bands gewoon niet bekend raakten en er automatisch uitgezeefd werden.
Voor de rest is de maatschappij in zulke grote mate verandert, en blijft ze veranderen, dat we mee moeten evolueren, hetgeen sowieso niet graag gedaan wordt, omdat de toekomst onzeker is en een zekere investering vraagt die misschien niet kan renderen.
Downloaden moet blijven gewoon, omdat het zoveel handiger en beter is in mijn opzicht dan talloze streamingsites en allerhande. Ik heb nog altijd liever de mp3's die ik na een tijd vervang door het origineel.
Ik noem het zo omdat het principe mij heel erg ligt en je eigenlijk zo perfect kan overleven als artiest.
Je doet gewoon een normale job, maakt in je vrije uren je muziek, neemt het enkele dagen op, laat het op de wereld los, en treed een 20-30 tal keer op per jaar over de hele wereld. Zo kan je als artiest perfect overleven, gezien je niet compleet afhankelijk bent van je muziek en je ondertussen ook kan sparen voor een tour, waarbij er veel meer volk zal komen dan dat je constant tourt omdat het zo een speciaal iets blijft en ze wel er iets voor over hebben.
Uiteraard leven wij nu in een situatie waar langs een kant enkel de allerbesten overleven (voor de liefhebbers) en de meest toegankelijkste en geldopbrengende artiesten (voor de semi-doven), sowieso vind ik ook dat het internet je zeker enige belangstelling kan geven, maar zo zie je na een tijd door de bomen het bos niet meer omdat elke mens een bandje opricht en je serieus moet schiften om de goede te vinden, daar waar vroeger die mindere bands gewoon niet bekend raakten en er automatisch uitgezeefd werden.
Voor de rest is de maatschappij in zulke grote mate verandert, en blijft ze veranderen, dat we mee moeten evolueren, hetgeen sowieso niet graag gedaan wordt, omdat de toekomst onzeker is en een zekere investering vraagt die misschien niet kan renderen.
Downloaden moet blijven gewoon, omdat het zoveel handiger en beter is in mijn opzicht dan talloze streamingsites en allerhande. Ik heb nog altijd liever de mp3's die ik na een tijd vervang door het origineel.
0
geplaatst: 30 oktober 2010, 14:41 uur
Fake_world schreef:
Je doet gewoon een normale job, maakt in je vrije uren je muziek, neemt het enkele dagen op, laat het op de wereld los, en treed een 20-30 tal keer op per jaar over de hele wereld. Zo kan je als artiest perfect overleven, gezien je niet compleet afhankelijk bent van je muziek ...
Je doet gewoon een normale job, maakt in je vrije uren je muziek, neemt het enkele dagen op, laat het op de wereld los, en treed een 20-30 tal keer op per jaar over de hele wereld. Zo kan je als artiest perfect overleven, gezien je niet compleet afhankelijk bent van je muziek ...
Je werk moet natuurlijk wel toelaten dat je 20-30 keer tourt in binnen EN buitenland. Volgens mij zit je dan niet vaak op je werk. En dan hebben we het nog niet over de tijd die in repetities gaat zitten en in het creatieve proces. En hou maar op over een eventueel gezinsleven dat ook nog geleefd moet worden (met krijsende baby's in de nacht). Ik denk dat je het wat te eenvoudig voorstelt.
Ook als het een goede streamingsite is met een groot aanbod, een hoog gebruiksgemak en goede geluidskwaliteit? Waarom zou je dan nog mp3'tjes op je PC willen en die eventueel branden?
0
Sietse
geplaatst: 30 oktober 2010, 14:47 uur
Fake_world schreef:
Je vergeet hier bij even dat Neurosis ondertussen al wel een naam heeft die is opgebouwd VOOR de grootste problemen qua (illegaal) downloaden.
Voor een beginnende artiest is het vrij moeilijk om op deze manier te werken want NIEMAND gaat je ergens programmeren in de grote zalen (meer dan 100 man) want ook al geef je maar 2 optredens per jaar zoveel mensen komen er niet.
Bekendheid heeft niets te maken met kwaliteit. Dit is niet veranderd door het MP3 tijdperk.
Dus ik snap niet precies wat je hier mee wil zeggen.
Blijkbaar heb je je niet verdiept in die "streamingsites" want van zowel Bandcamp, SoundCloud en Spotify kun je ook, tegen betaling, downloaden. Geheel legaal.
(neem mijn releases op bandcamp: vrij te streamen en voor 2 euro te koop in FLAC formaat, en sommige dingen zelfs gratis te downloaden).
Daarnaast werkt Spotify ook op je iPhone, Windows Mobile of Android Phone (om maar ff wat te noemen).
0
geplaatst: 30 oktober 2010, 15:27 uur
@Chameleon Day en Sietse: bedoelde 20 - 30 dagen op een jaar, maar misschien zie ik het ook wat te simpel.
Ik heb gewoon ook veel liever de MP3's dan dat constante gestream, heel precies weet ik het niet, ik gebruik ook geen streamingsites. Betalen voor mp3 doe ik niet, zelf al is het maar 1-2 euro, dan geef ik liever het geld uit aan een cd van de artiest voor het complete plaatje.
Ik zie het vooral: als je muziek echt goed is, dan raakt het er wel.
Het tweede punt van Sietse slaat erop dat gezien er nu minder gekocht wordt, enkel die twee groepen van artiesten nog goed zullen kunnen overleven, in mijn opzicht.
Ik vertik het gewoon om streamingsites te gebruiken gezien ik nu alles perfect vind via nieuwsgroepen en genoeg plaats ervoor heb. Misschien dat ik later zulke sites nog zal gebruiken, maar momenteel met mijn kleine downloadlimiet niet echt.
Ik heb gewoon ook veel liever de MP3's dan dat constante gestream, heel precies weet ik het niet, ik gebruik ook geen streamingsites. Betalen voor mp3 doe ik niet, zelf al is het maar 1-2 euro, dan geef ik liever het geld uit aan een cd van de artiest voor het complete plaatje.
Ik zie het vooral: als je muziek echt goed is, dan raakt het er wel.
Het tweede punt van Sietse slaat erop dat gezien er nu minder gekocht wordt, enkel die twee groepen van artiesten nog goed zullen kunnen overleven, in mijn opzicht.
Ik vertik het gewoon om streamingsites te gebruiken gezien ik nu alles perfect vind via nieuwsgroepen en genoeg plaats ervoor heb. Misschien dat ik later zulke sites nog zal gebruiken, maar momenteel met mijn kleine downloadlimiet niet echt.
0
geplaatst: 31 oktober 2010, 07:30 uur
Streamen werkt voor mij uitstekend om een impressie te krijgen van een plaat. Veel meer dan dat of een enkele losse mp3 aanbieden kan een artiest niet doen, denk ik. Of het moet de gemaakte kosten niet terug willen verdienen. Dat zijn er volgens mij maar heel weinig.
Ik kan best begrijpen dat het downloaden gebeurt omdat het kan. Het snoeptrommelargument wat eerder gebruikt werd. De enige belemmering is een morele. Dat is een persoonlijke afweging.
De echte albumsfeer proef je natuurlijk pas wanneer je het echte ding in je speler hebt.
Ik kan best begrijpen dat het downloaden gebeurt omdat het kan. Het snoeptrommelargument wat eerder gebruikt werd. De enige belemmering is een morele. Dat is een persoonlijke afweging.
De echte albumsfeer proef je natuurlijk pas wanneer je het echte ding in je speler hebt.
0
geplaatst: 1 november 2010, 09:37 uur
Nederland wereldwijd koploper in streamen muziek
Nederlandse jongeren kopen zelden muziek via internet. Streamen daarentegen is wel zeer populair. Nederland is zelfs wereldwijd koploper.
Een onderzoek van jongerencommunity Habbo Hotel onder 47.000 consumenten (waaronder 2.654 Nederlanders) uit 33 landen laat zien dat vier procent van de Nederlandse jongeren muziek koopt via internet. Het streamen van muziek is met 53 procent aanzienlijk populairder.
Op het gebied van muziek kopen via internet staat Nederland met zijn vier procent op de laatste plaats van alle landen die aan het onderzoek deelnamen. In België ligt het percentage drie procent hoger. Wat streaming betreft is Nederland koploper. Zeven procent van respondenten meldt verder regelmatig fysieke cd’s te kopen.
23 procent van de Nederlandse respondenten zegt muziek aan te raden bij vrienden via sociale netwerken. 47 procent doet dit ‘wel eens’. Opvallend is dat maar drie procent van de Nederlandse deelnemers zich via deze netwerken laat informeren over muziek. 72 procent maakt gebruik van muzieklijsten, radio of televisie om op de hoogte te blijven.
Nederlandse jongeren kopen zelden muziek via internet. Streamen daarentegen is wel zeer populair. Nederland is zelfs wereldwijd koploper.
Een onderzoek van jongerencommunity Habbo Hotel onder 47.000 consumenten (waaronder 2.654 Nederlanders) uit 33 landen laat zien dat vier procent van de Nederlandse jongeren muziek koopt via internet. Het streamen van muziek is met 53 procent aanzienlijk populairder.
Op het gebied van muziek kopen via internet staat Nederland met zijn vier procent op de laatste plaats van alle landen die aan het onderzoek deelnamen. In België ligt het percentage drie procent hoger. Wat streaming betreft is Nederland koploper. Zeven procent van respondenten meldt verder regelmatig fysieke cd’s te kopen.
23 procent van de Nederlandse respondenten zegt muziek aan te raden bij vrienden via sociale netwerken. 47 procent doet dit ‘wel eens’. Opvallend is dat maar drie procent van de Nederlandse deelnemers zich via deze netwerken laat informeren over muziek. 72 procent maakt gebruik van muzieklijsten, radio of televisie om op de hoogte te blijven.
0
geplaatst: 1 november 2010, 10:50 uur
Brunniepoo schreef:
En DSOTM kost daar tien euro, en volgens mij kun je met wat goed zoekwerk dit album ook wel voor een euro of acht kopen.
Vind het altijd zo jammer als mensen niet de moeite nemen om goed te shoppen en vervolgens de 'industrie' verwijten maken over de prijzen...
(quote)
En DSOTM kost daar tien euro, en volgens mij kun je met wat goed zoekwerk dit album ook wel voor een euro of acht kopen.
Vind het altijd zo jammer als mensen niet de moeite nemen om goed te shoppen en vervolgens de 'industrie' verwijten maken over de prijzen...
Weet ik, alleen het geld is nu ff op, een tijdje al
Dan krijgt een nieuw album van Neil Young voorrang boven een oude van PF.Overigens weten jij en ik wel dat ie bij CD-WOW voor 10,- te koop is, maar bij mijn ouders in Best heb je alleen een Music Store en een andere cd-winkel, die hebben CD's nog vlot voor 20,- in de schappen liggen en er zijn zat mensen die dat als hun vaste uitvalbasis zien en dus veel te veel betalen. En het aanbod is nog kut ook.
0
geplaatst: 1 november 2010, 11:20 uur
harm1985 schreef:
Overigens weten jij en ik wel dat ie bij CD-WOW voor 10,- te koop is, maar bij mijn ouders in Best heb je alleen een Music Store en een andere cd-winkel, die hebben CD's nog vlot voor 20,- in de schappen liggen en er zijn zat mensen die dat als hun vaste uitvalbasis zien en dus veel te veel betalen. En het aanbod is nog kut ook.
Overigens weten jij en ik wel dat ie bij CD-WOW voor 10,- te koop is, maar bij mijn ouders in Best heb je alleen een Music Store en een andere cd-winkel, die hebben CD's nog vlot voor 20,- in de schappen liggen en er zijn zat mensen die dat als hun vaste uitvalbasis zien en dus veel te veel betalen. En het aanbod is nog kut ook.
Tja, mensen die geen goed onderzoek doen die betalen meestal meer, misschien zonder dat ze er zelf een probleem mee hebben overigens.
Eigen schuld dus. Kun je moeilijk als argument vóór downloaden aanvoeren...
Overigens: als het geld op is, dan kun je natuurlijk ook wachten tot je weer geld hebt, of is dat een hele ouderwetse opvatting?
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 1 november 2010, 11:34 uur
Toegankelijkheid lijkt mij een uitermate goed argument vóór downloaden hoor.
Als iemand simpelweg niet weet dat het ook goedkoper kan is het niet zo gek dat hij/zij gaat downloaden. Eigen schuld of niet doet er dan niet toe.
Als iemand simpelweg niet weet dat het ook goedkoper kan is het niet zo gek dat hij/zij gaat downloaden. Eigen schuld of niet doet er dan niet toe.
0
geplaatst: 1 november 2010, 12:00 uur
harm1985 schreef:
Inmiddels niet meer:
Avalon/Music Store failliet | Entertainment Business - entertainmentbusiness.nl
0
geplaatst: 1 november 2010, 12:05 uur
Dat is oud nieuws, inmiddels al overgenomen door de Hermans roep. Bovendien zijn een hoop Music Store's franchise
0
geplaatst: 1 november 2010, 12:13 uur
Stijn_Slayer schreef:
Beetje simpel argument. Nog nooit gehoord van internet access, Google? Sorry - dan ben je of een echte laggard (google daar maar eens op) of een aartsluiaard.
Iedereen die kan typen: "albumtitel," "bandnaam" "kopen"kan de weg vinden.
En: "betalen via internet dan, is dat wel veilig?" Het klassieke argument.
Echt bollocks - kom gerust eens onder die steen vandaan. En "toegankelijkheid" als argument gebruiken om te downloaden (terwijl internet prima toegang biedt tot goedkope e-tailers) is net zo'n stupide als de hand aan je zelf slaan m.b.v. gratis pornosites met asl argument dat er bij jouw in het dorp geen sexuele dienstverleners zijn.
Allemaal drogredenen!
Music Store - ja 't is wat: de trekschuit van Utrecht naar Odijk is ook al uit de vaart gehaald; en ladders in nylons kan je hier in het dorp ook niet meer op laten halen

0
Stijn_Slayer
geplaatst: 1 november 2010, 12:21 uur
Als we het over simpele argumenten hebben:
''Echt bollocks - kom gerust eens onder die steen vandaan''
Volgens mij zijn er veel mensen (50+?) die betalen via Internet nog steeds niet vertrouwen.
En je moet wel weten waar je online gaat kopen. Een kleine test: Let me google that for you - lmgtfy.com
Werkt toch niet helemaal perfect hè?
Niet iedereen heeft een creditcard of is bereid om in het buitenland cd's te bestellen.
''Echt bollocks - kom gerust eens onder die steen vandaan''
Volgens mij zijn er veel mensen (50+?) die betalen via Internet nog steeds niet vertrouwen.
En je moet wel weten waar je online gaat kopen. Een kleine test: Let me google that for you - lmgtfy.com
Werkt toch niet helemaal perfect hè?
Niet iedereen heeft een creditcard of is bereid om in het buitenland cd's te bestellen.
0
geplaatst: 1 november 2010, 12:39 uur
LOL, 19,99 bij bol.com (ex-verzendkosten!!) voor Nirvana's "Nevermind", versus 6,99 bij zowel play.com als cdwow. En dan geven ze bij bol nog aan dat de adviesprijs op 23,99 ligt en dat je dus maar liefst 17% bespaart 

0
geplaatst: 1 november 2010, 12:51 uur
Zucht, steun, kreun - Mjuman ( > 50 jaar) vertelt over vroeger:
Toen ik jong was (het tijdsbeeld: zo vlak na het verschijnen van de eerste auto's; lucht was nog schoon, mensen werkten gewoon in textielfabrieken, in Tilburg en je zag ze in de pauze op straat zitten) ging ik regelmatig met mijn moeder bij De Gruijter boodschappen doen: suiker, koffie, zelfs groene zeep ging of in puntzakken of in grauw papier. Ik stond vaak op de toonbak aan te wijzen wat we moesten hebben.
Zo boodschappen doen verdween met de komst van de supermarkt; vanaf dat moment was het niet meer mogelijk op het eind van de maand kleien hoeveelheden van alles te nemen tot het nieuwe salaris er was. Verpakt was het adagium en je was achterlijk als je anders wilde. In de loop der tijd verdwijnen diensten en/of producten en daarmee heeft ook de muziekindustrie te maken.
Maar wat ziet men: sinds 6 - 8 jaar (oid) zijn er weer thee- en koffie- winkels, waar je a la minute de afgewogen hoeveelheden kunt kiezen, naar gelang je behoefte. Het business model voor verpakte goederen alleen is dus gewijzigd naar afgewogen hoeveelheden voor speicalty goods - een vergelijkbare move zou de muziekindustrie ook kunnen maken.
Voor info over adoptie van producten/diensten moet je misschien hier eens naar kijken.
Nog niet aan kopen/betalen via internet doen loop je echt wel achter (=laggard) en dat Google-voorbeeld van je is flauw, vervang "koop" door "buy"en je krijgt een heel ander resultaat. En ook woordenboeken vind je online.
Tja, alles heeft zijn prijs - da's een van de basisprincipes van economie; het overbruggen van verschillen in prijs, tijd of kennis in ruil voor geld. Met een beetje zoeken en inspanning kan je zelf een tweeweekse autovakantie in Porugal in elkaar frutsen (reis, auto, hotelaccomodatie zelf zoeken); je kunt dat werk ook uitbesteden bij een reisbureau en dan betaal je daarvoor - ik schat in totaal 'zo'n 150 - 200 extra.
Toen ik jong was (het tijdsbeeld: zo vlak na het verschijnen van de eerste auto's; lucht was nog schoon, mensen werkten gewoon in textielfabrieken, in Tilburg en je zag ze in de pauze op straat zitten) ging ik regelmatig met mijn moeder bij De Gruijter boodschappen doen: suiker, koffie, zelfs groene zeep ging of in puntzakken of in grauw papier. Ik stond vaak op de toonbak aan te wijzen wat we moesten hebben.
Zo boodschappen doen verdween met de komst van de supermarkt; vanaf dat moment was het niet meer mogelijk op het eind van de maand kleien hoeveelheden van alles te nemen tot het nieuwe salaris er was. Verpakt was het adagium en je was achterlijk als je anders wilde. In de loop der tijd verdwijnen diensten en/of producten en daarmee heeft ook de muziekindustrie te maken.
Maar wat ziet men: sinds 6 - 8 jaar (oid) zijn er weer thee- en koffie- winkels, waar je a la minute de afgewogen hoeveelheden kunt kiezen, naar gelang je behoefte. Het business model voor verpakte goederen alleen is dus gewijzigd naar afgewogen hoeveelheden voor speicalty goods - een vergelijkbare move zou de muziekindustrie ook kunnen maken.
Voor info over adoptie van producten/diensten moet je misschien hier eens naar kijken.
Nog niet aan kopen/betalen via internet doen loop je echt wel achter (=laggard) en dat Google-voorbeeld van je is flauw, vervang "koop" door "buy"en je krijgt een heel ander resultaat. En ook woordenboeken vind je online.
Stijn_Slayer schreef:
Tja, alles heeft zijn prijs - da's een van de basisprincipes van economie; het overbruggen van verschillen in prijs, tijd of kennis in ruil voor geld. Met een beetje zoeken en inspanning kan je zelf een tweeweekse autovakantie in Porugal in elkaar frutsen (reis, auto, hotelaccomodatie zelf zoeken); je kunt dat werk ook uitbesteden bij een reisbureau en dan betaal je daarvoor - ik schat in totaal 'zo'n 150 - 200 extra.
0
geplaatst: 1 november 2010, 12:51 uur
Mensen die niet weten waar je online het handigst kan kopen, zijn volgens mij ook niet de mensen die weten waar je het handigst kan downloaden.
De prijzen van bol.com zullen inderdaad niet bijdragen aan een beter klimaat voor het afnemen van geluidsdragers. Ik gok dat bol.com het moet hebben van de boeken en electronische hebbedingetjes.
De prijzen van bol.com zullen inderdaad niet bijdragen aan een beter klimaat voor het afnemen van geluidsdragers. Ik gok dat bol.com het moet hebben van de boeken en electronische hebbedingetjes.
0
geplaatst: 1 november 2010, 13:35 uur
ik denk (weet het overigens wel zeker) dat Bol net zoals Free Record erg veel omzet maakt met zogenaamde multy-buy acties. Of te wel de "3 cds'/dvd's voor zoveel" acties.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 1 november 2010, 13:42 uur
Edwynn schreef:
Mensen die niet weten waar je online het handigst kan kopen, zijn volgens mij ook niet de mensen die weten waar je het handigst kan downloaden.
Kinderen of collega's bijv wel.
Als bijv. Limewire eenmaal op de pc staat (hoewel nu offline) is het even de naam van de artiest en het liedje invullen, en klaar is kees.
0
geplaatst: 1 november 2010, 14:06 uur
Zo zouden kinderen of collega's ook kunnen helpen met shoppen.
En Limewire stond ook altijd garant voor een kapotte pc.
Maar goed zolang downloaden niet verboden is, blijft het een morele kwestie. Daar kan een ieder persoonlijk een beslissing over nemen.
Ikzelf zou heel goed kunnen begrijpen als het verboden zou worden.
En Limewire stond ook altijd garant voor een kapotte pc.
Maar goed zolang downloaden niet verboden is, blijft het een morele kwestie. Daar kan een ieder persoonlijk een beslissing over nemen.
0
geplaatst: 1 november 2010, 14:22 uur
Het noemen van Limewire alleen al is strijdig met de titel van dit topic 
En verder: let maar op er is een steeds groter politie draagvlak (met name op Europees niveau) voor een three strikes you're out beleid.
Om de snoeptrommel nog maar even tevoorschijn te halen, tast gewoon maar toe en doe zoals een R'dams familielid van me altijd zei""vreet je maar te barsten" want het duurt geen 1,5 jaar en de trommel is weg, definitief.

En verder: let maar op er is een steeds groter politie draagvlak (met name op Europees niveau) voor een three strikes you're out beleid.
Om de snoeptrommel nog maar even tevoorschijn te halen, tast gewoon maar toe en doe zoals een R'dams familielid van me altijd zei""vreet je maar te barsten" want het duurt geen 1,5 jaar en de trommel is weg, definitief.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 1 november 2010, 14:23 uur
Limewire is offline zoals ik al zei, dus dat is nou niet bepaald een tip om daar eens fijn liedjes te gaan downloaden. 

0
geplaatst: 1 november 2010, 14:25 uur
Edwynn schreef:
Veel interessanter is dan ook de vraag of een downloadverbod wel zinvol is.
Is het wel te handhaven zonder te grote inbreuken op de privacy van de burger? Moeten we een Big "internet" Brother wel willen?
Schiet de muziekindustrie zichzelf niet in de voet?
Baat het de "kleinere" artiesten wel (op kleinere labels), nu zij wellicht als gevolg van het downloadverbod veel minder bekendheid kunnen vergaren en dus hun muziek minder makkelijk aan de man kunnen brengen (en dus minder verdienen)?
Ik kan me zo voorstellen dat met name de kleinere en onbekendere bands/muzikanten door een (europees) downloadverbod juist gedwongen worden om hun muziek gratis beschikbaar te stellen (in wat voor vorm dan ook). Gewoon omdat ze het publiek anders niet voldoende bereiken. En dus geen rooie cent verdienen.
En leidt dat mogelijk dan niet tot een verschraling van het aanbod? Meer commerciële mainstream meuk, waaraan platenmaatschappijen denken het meest te kunnen verdienen?
Ik weet het niet hoor.
0
geplaatst: 1 november 2010, 14:26 uur
Ja de rol van de industrie mag anders. Zoals ik eerder ook al zei. Hoe? Ik heb geen idee.
En hoe zit het met de rollen van BREIN en Sena? Die clubjes wekken ook niet bepaald de indruk transparant te zijn. Dergelijke organisaties hebben ook niet echt voor draagvlak onder de downloadenden gezorgd dunkt me.
En hoe zit het met de rollen van BREIN en Sena? Die clubjes wekken ook niet bepaald de indruk transparant te zijn. Dergelijke organisaties hebben ook niet echt voor draagvlak onder de downloadenden gezorgd dunkt me.
0
geplaatst: 1 november 2010, 14:28 uur
Eigenlijk is het allemaal zo simpel;
Je download een album, beluister hem meerdere keren en als je hem goed vindt koop je gewoon de CD. Zo ga ik in ieder geval te werk. En als iedereen zo te werk gaat heeft de muziekindustrie daar alleen maar voordeel bij. Maar ja als mensen wel gratis muziek willen beluisteren maar te gierig zijn om van hun favoriete albums de CD's te kopen?! Tja, wat doe je daaraan?. Kun je die mensen wel muziekliefhebber noemen? Het is toch niks mooier om van jouw favoriete albums de CD in huis te hebben. Of zie ik dit verkeerd?
Je download een album, beluister hem meerdere keren en als je hem goed vindt koop je gewoon de CD. Zo ga ik in ieder geval te werk. En als iedereen zo te werk gaat heeft de muziekindustrie daar alleen maar voordeel bij. Maar ja als mensen wel gratis muziek willen beluisteren maar te gierig zijn om van hun favoriete albums de CD's te kopen?! Tja, wat doe je daaraan?. Kun je die mensen wel muziekliefhebber noemen? Het is toch niks mooier om van jouw favoriete albums de CD in huis te hebben. Of zie ik dit verkeerd?
0
geplaatst: 1 november 2010, 14:34 uur
Dat is een persoonlijke opvatting.
Ik vind het ook mooi om geld te verdienen met werken. Er zijn legio figuren die dat anders zien.
Met downloadverboden hoef je toch niet de privacy teveel te schenden als je de sites waarop de content wordt aangeboden uit de lucht weet te plukken en uit de lucht weet te houden?
Ik vind het ook mooi om geld te verdienen met werken. Er zijn legio figuren die dat anders zien.
Met downloadverboden hoef je toch niet de privacy teveel te schenden als je de sites waarop de content wordt aangeboden uit de lucht weet te plukken en uit de lucht weet te houden?
0
geplaatst: 1 november 2010, 14:38 uur
Chameleon Day schreef:
Is het wel te handhaven zonder te grote inbreuken op de privacy van de burger? Moeten we een Big "internet" Brother wel willen?
Sorry, filosofisch interessant, maar de facto echt achterhaald.
Al enige tijd moeten de telco's (de 'eigenaars' van de draadjes zeg maar) de gespreksgegevens van telefoongesprekken één jaar lang bewaren - mede in het kader van een anti-terorrismewetgeving; dit heet Call Detail Record (CDR's) - dezelfde gegevens zijn er ook van internetverkeer (in dezelfde systemen).
Op grond van een ernstig misdrijf (of de verdenking ervan) kan de overheid een isp manen die gegevens op te lepelen en dat wordt al, mondjesmaat, gedaan. In de US zijn gevallen bekend van particulieren die duizenden dollars boeten hebben moeten betalen.
Laat de notie 'ernstig' verschuiven en je hebt een perfect jurisdisch kader. Er zal heus wel een zwartboek komen met 'gebande' en 'geblokkeerde' users.
* denotes required fields.