MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Wel of niet downloaden? (geen tips!)

zoeken in:
Mjuman schreef:
(quote)

Sorry, filosofisch interessant, maar de facto echt achterhaald.

Dat vind ik te gemakkelijk gezegd. Niet te snel toegeven Mju.

Laat de notie 'ernstig' verschuiven en je hebt een perfect jurisdisch kader. Er zal heus wel een zwartboek komen met 'gebande' en 'geblokkeerde' users.

Dat overheden nu al ogv wetgeving toegang hebben tot bepaalde gegevens ivm terrorismebestrijding of bepaalde ernstige misdrijven, is te begrijpen - en keiharde realiteit - maar daarmee begeven we ons (als maatschappij) wel op een hellend vlak. Daar moet je heel voorzichtig mee zijn en niet te licht over denken. Ik zou menen dat een inbreuk op de privacy enkel gerechtvaardigd is in geval van zeer zwaarwegende, ernstige feiten.en belangen.

De kern van de (politieke) vraag is dan ook: is er wel sprake van dergelijke zwaarwegende belangen? Vinden we het illegaal downloaden een dusdanig ernstig feit dat een inbreuk op de privacy van de burger gerechtvaardigd is?

Bovendien, staat de sanctie - afsluiting, hoge boetes - wel in verhouding tot de ernst van het begane feit? Zou de muziekindustrie niet eerst maar eens moeten aantonen dat er geen andere oplossingen/marktstrategieën mogelijk zijn, voordat het downloaden als dusdanig "ernstig feit" wordt aangemerkt dat een zware sanctie en dito opsporingsbevoegdheden op hun plaats zijn?

Ik ben er nog niet uit.

Ok, ik snap wat je zegt, maar onderschat de kracht van de telecomlobby niet! Laat ik - uit andere hoek - een voorbeeld geven van de macht van een industrie:

In Duitsland bestaat officieel behalve om de grote steden in het Ruhrgebied geen maximumsnelheid ( de 'aanbevolen' snelheid is 130 km). Als argument voor het ontbreken van een max. snelheid wordt verwezen naar de auto-industrie.

Welnu in het geval van downloaden hebben we te maken met twee verschillende industrieën: de telco (de KPN's, BT's, D Telekom's etc) en de media-industrie aan de andere kant (film, uitgeverij en platenindustrie - er wordt niet alleen muziek gedownload). In de UK is slechts 5% van alle downloads legaal/betaald.

Tegen het recht op toegang tot informatie (individu) staat het de schade die een mediaonderneming (EMI bijv.) lijdt - en dan gaat het niet eens om de reële schade, maar om de schade die men aannemelijk kan maken.

De telco's is het een doorn in het oog dat ze voor een flat fee die infrastructuur voor dit soort (onvoorziene) doeleinden beschikbaar moeten stellen. Het liefste zouden ze een telwerk op de internet verbinding zetten, zoals op je gasleiding.

Nogmaals het gaat niet om wat ik vind wat er moet gebeuren, maar om wat ik verwacht dat - gebaseerd op mijn waarnemingen en ervaringen in die sector - gaat gebeuren. Frankrijk is een goed voorbeeld en Ierland en de UK gaan volgen.

m3LL3
Edwynn schreef:
Met downloadverboden hoef je toch niet de privacy teveel te schenden als je de sites waarop de content wordt aangeboden uit de lucht weet te plukken en uit de lucht weet te houden?

Dat is moeilijker dan je op voorhand zult denken. Ik heb toevallig vandaag nog MediaFire gebruikt om mijn klasgenoten te helpen: ik kan gratis bestanden uploaden en anderen kunnen het gratis downloaden. Een prachtig principe!

Er zijn echter mensen die dingen doen met MediaFire die jullie liever niet zien. Moet MediaFire om die reden uit de lucht gehaald worden? En moet MediaFire om dat te voorkomen álles dat geüpload wordt controleren? Dat is onmogelijk dus kan zo'n bijzonder systeem dan niet meer voortbestaan.

En wat te denken van Hotmail en Gmail. Ook maar uit de lucht halen?

Brunniepoo schreef:
(quote)

Tja, mensen die geen goed onderzoek doen die betalen meestal meer, misschien zonder dat ze er zelf een probleem mee hebben overigens.
Eigen schuld dus. Kun je moeilijk als argument vóór downloaden aanvoeren...

Overigens: als het geld op is, dan kun je natuurlijk ook wachten tot je weer geld hebt, of is dat een hele ouderwetse opvatting?

Ik bedoelde het niet als argument voor downloaden, maar meer om aan te duiden wat er mis is met de retailers. Er zijn ook zat mensen die de weg niet weten op internet en dan een dubieuze neef een CD-tje voor ze laten branden (al dan niet tegen betaling)

En ik blijf gewoon downloaden, ook als ik geen geld heb, tot die tijd houd ik wel een verlanglijstje bij. Ideale manier om muziek te checken, al moet ik toegeven dan Spotify een goed alternatief is, waar ik zelfs nog wel wat geld voor over zou hebben.

Ik besteed maandelijks aanzienlijk meer aan aanschaf van cd's (en daaraan gerelateerde zaken) dan dat tientje dat Spotify per maand zou gaan kosten.

Ik bestel/betaal cd's via internet, maar koop ook nog steeds albums bij de betere platenzaak.

Het kan mij niet schelen dat ik geen voorziening als Spotify heb. Het is misschien ongelofelijk ouderwets , maar afgezien van het feit dat ik een album in handen wil hebben, 'sleep' ik ook de hele dag met mijn cd's naar vele apparaten.

In elke kamer van mijn huis staat wel minimaal een radio met cd recorder. In de auto heb ik een cd wisselaar met 6 cd's. Naar mijn werk neem ik dagelijks 5 verschillende cd's mee die ik als achtergrondmuziek gebruik. Cd's zijn daarnaast heel goed te gebruiken om te compileren via je cd-brander of computer.

Compileren, al is het slechts het samenstellen van de top 40 van 30 maart 1978, dat zal je niet gaan lukken met Spotify.

Ik las dat je je geluidsinstallatie moet aansluiten aan je computer en dat je dan naar Spotify kan luisteren. Voor mij echt onbegonnen werk. Waarom zou ik verplicht in mijn computerkamer moeten gaan zitten om albums te kunnen horen? Ik vind het allemaal ook een muziekbeleving van nul komma nul.

Derhalve blijf ik voorstander van het persoonlijk aanschaffen van cd's of albums (tegen redelijke prijzen). Het lijkt mij overigens ook voor alle partijen de meest wenselijke situatie.

Zorin
Ik 'spotify' graag om albums te checken; voldoet me uitstekend.

Ja, dat lijkt mij ook de beste manier om albums te checken, op legale wijze. Ik heb overigens een tijd mijn radio aangesloten gehad op mijn PC, gewoon een kwestie van een lange kabel

Werkte prima, hoefde niets meer te branden, was alleen wel jammer dat mijn externe harde schijf op een gegeven moment crashte, maar tot die tijd werkte het prima. Gewoon in de huiskamer genieten van muziek die via de pc speelde.

musician schreef:

Ik las dat je je geluidsinstallatie moet aansluiten aan je computer en dat je dan naar Spotify kan luisteren. Voor mij echt onbegonnen werk. Waarom zou ik verplicht in mijn computerkamer moeten gaan zitten om albums te kunnen horen?

Een speciale computerkamer? Wat ouderwetsch, bij mij staat alles gewoon in de woonkamer waar het hoort

GrafGantz schreef:
Een speciale computerkamer? Wat ouderwetsch, bij mij staat alles gewoon in de woonkamer waar het hoort

Typisch kenmerk van "man alleen" - ben je nog verbaasd, waarom je zo lang single bent gebleven?

Voor goede vrede: geen pc, ook geen laptop in woonkamer (incidenteel bij spoedklus - met Sondergenehmigung). Overigens zijn er volop toepassingen om zonder draadjes te streamen vanaf pc - in dat geval is ouderwetsch (houten vloeren) qua bereik beter dan modern (gewapend beton).

Draadloos downloaden: traag en onhandig!

Nee, we zijn beiden groot voorstander van de pc in de woonkamer

GrafGantz schreef:

Heb je dan pc-gebruik geïntegreerd in Quality Time? En zo ja, dan moet je een grooot scherm hebben.

Ja en ja.

GrafGantz schreef:

Ja, in zo'n mooie grote kast zeker

Anyway, op de TU gebruik ik ook MP3-tjes of Spotify, dat laatste als ik iets wil checken wat ik nog niet heb, of niet bij me heb, en dan luister ik via de koptelefoon. Muziek is dan achtergrond, niet hoofdmoot, zoals thuis op de 'grote radio'.

In De Site > Gebruikers > Het miskopen-topic:

Ik download alles, dus heb nog nooit een miskoop gehad.

voltazy

Misterfool
Judas
CD"s kopen geeft 9 van de tien keer meerwaarde. Betere geluidskwaliteit vaak. Merk je niet altijd meteen, maar ga maar eens met een reguliere cd, in bed, met je koptelefoon luisteren: onweerstaanbaar. Bovendien krijg je een betere band met een album. Ten slotte is het ook totaal niet fair tegenover de artiesten die vaak hun ziel en zaligheid in een album leggen. Mensen die nooit albums aanschaffen zie ik niet als muziekliefhebber.

Een film op je mobiel kijken geeft toch ook niet dezelfde ervaring als een film op het grote scherm. Bij muziek is het net zo.

RomeX schreef:

Dan hoop ik van harte dat je je vriend ook bitwise van internet heb geplukt. Bevalt ie niet kan je em altijd nog remixen of de slechte stukken wissen.

Stijn_Slayer
Misterfool schreef:
Mensen die nooit albums aanschaffen zie ik niet als muziekliefhebber.

Inderdaad, tenzij ze het geld er écht niet voor hebben.

RomeX schreef:

*zucht*

Een download zal wat mij betreft nooit het tastbare van een CD en/of LP kunnen vervangen.

Downloaden doe ik alleen om een album te leren kennen. bevalt het album dan zo snel mogelijk het orgineel inbezit zien te krijgen, bevalt het niet delete.

Miskopen heb ik niet zie bovenstaande, wel een keer een album dat ik al had nogmaals gekocht en een paar keer een verkeerde persing aangeschaft (al heeft dat ook weer wel zijn charme).

Ik mag doen wat ik wil hoor.
Ik download lekker alles en heb nog NOOIT een album gekocht, heerlijk !!!
Zangers verdienen al genoeg, dus ik ga gewoon lekker downloaden.
Doe ik al jaren trouwens.
En over geluidskwaliteit hoef ik geen zorgen te maken, want ik weet waar ik moet downloaden.
Heel mijn familie download by the way en ook mijn vrienden, dus ik snap niet waarom jullie zo agressief zijn..
Heel de wereld doet het, dus doe niet alsof je voor het eerst hoort...

Voor niets gaat de zon op inderdaad.

*pakt ondertussen een LP met prachtig artwork en boekwerk uit de kast.

Stijn_Slayer
Ik ben benieuwd of mensen die downloaden zich ook genaaid voelen als er ingebroken wordt en hun laptop weg is (het liefste met alle gedownloade muziek er nog op).

Volgens mij veranderd het nu meer in het to download or not to download topic maar goed :

Ik download alles voordat ik het aanschaf. Maar zelfs voor mij steekt de echte CD met hoes en bladibla nog ver boven een stomme download uit. Ik heb echter al een lange tijd niks gekocht vanwege m'n arme studentenbestaan. Ik moet denk ik maar eens een baan gaan vinden

Over miskopen : Ik heb nog een aantal gedrochten waar ik zeker van af moet. Gelukkig heb ik al een vriend gevonden waar ik wat aan kwijt kan

Stijn_Slayer schreef:
Ik ben benieuwd of mensen die downloaden zich ook genaaid voelen als er ingebroken wordt en hun laptop weg is (het liefste met alle gedownloade muziek er nog op).

Dan koop ik gewoon een nieuwe laptop en verdergaan met downloaden XD

RomeX schreef:
Ik download lekker alles en heb nog NOOIT een album gekocht, heerlijk !!!
Niet zo aandachtshoerig.
Zangers verdienen al genoeg, dus ik ga gewoon lekker downloaden.
Als je een album van een Britney of een U2 downloadt zullen ze er idd weinig van merken, maar er zijn artiesten die maar net rond kunnen komen of hun muziekcarrière moeten stopzetten door downloads.
Heel mijn familie download by the way en ook mijn vrienden, dus ik snap niet waarom jullie zo agressief zijn..
Heel de wereld doet het, dus doe niet alsof je voor het eerst hoort...
Ik download ook veel en heb, in vergelijking met vele users hier die duizenden CD's/LP's etc. bezitten, relatief weinig originele CD's, maar wanneer ik iets het waard vind om te kopen doe ik dat ook. Wanneer iedereen zou zijn als jouw familie bleven alleen de grote artiesten over en na een tijd zelfs niemand gezien een artiest in eerste instantie een album moet maken en verkopen om eraan te verdienen.

Oftewel: je weet niet waar je het over hebt.

Misterfool
Totaal eens met MJ, je hoeft ook niet zoveel als ons te kopen om een echte muziekliefhebber te zijn(het liefst wel natuurlijk). Maar als je, je lievelingsalbums ten minste maar aanschaft. Vat het ook vooral op als tip romeX. Albums kopen geeft naar mate je het meer doet, echt meerwaarde. Het kost wat, maar je krijgt er een heleboel voor terug.

Over alleen downloaden: het doet mij denken aan mij neefje (van 5) die - toen ik klaagde over een gebrek aan cash - tegen mij zei: "nou dan haal je gewoon toch nieuw geld uit de muur".

Zo van de flappentap blijft wel lopen als je geld wil. Dat intelligentieniveau heb je dus als je denkt dat downloaden onbeperkt en onbestraft door zal kunnen gaan tot in de lengte der dagen.

Voor wat hoort wat, is het gezegde.

Ik post wel meer info op het downloaden of niet topic.

Harco
En het ook nog gewoon stoer vinden dat je niets koopt.

Ik kan me bijna niet voorstellen dat je niks origineel koopt. Eerst deed ik CD´s branden maar het origineel klinkt gewoon beter. Vaak krijg je er een mooie bonus bij. Vandaag heb ik bijvoorbeeld Machinery van De Staat gekocht en daar zit gewoon een heel gaaf boekje bij.

De meeste downloads hebben vergelijkbare kwaliteit vergeleken met het origineel, hoor. Downloads zijn in bijna alle gevallen ook gewoon rips van een originele CD. Volgens mij hoor je het (bass voornamelijk) alleen wanneer je een hele dure installatie hebt. Ik zelf draai mijn CD's eigenlijk ook nooit en heb ze puur om ze zeg maar te kunnen vasthouden en mijn financiële bijdrage te leveren aan de muziekwereld.

Gast
geplaatst: vandaag om 17:09 uur

geplaatst: vandaag om 17:09 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.