menu

Mijn Updates +
Muziek / Algemeen / Spotify

zoeken in:
geplaatst:
Dat soort statistieken kun je toch gewoon met last.fm bijhouden? Da's nu net iets dat ik totaal niet mis in ieder geval.

Dat van die favorieten en nummers is inderdaad wel een beetje jammer. Het sterretjes-systeem van jaren terug voldeed voor mij eigenlijk prima. Sinds dat is afgeschaft sla ik eigenlijk geen losse nummers meer op.

geplaatst:
Spotify houdt wel bij hoe vaak je skipt, bij de stats van mijn persoonlijke jaaroverzicht kwam dit ook terug. Ik had er ongeveer 120 wat ik best veel vond, op een totaal van circa 65 duizend nummers beluisterd via Spotify.

Maar geen idee hoe ze het rekenen. Is dat elk nummer die niet volledig beluisterd is? Dan zijn ze zelf ook schuldig want met enige regelmaat wordt bij een update van de app mijn wachtrij gewist inclusief het nummer waar ik op dat moment naar luisterde. Of is het net als Last.fm moet je een nummer minimaal 50% beluisterd hebt of tenminste de eerste 3 minuten (ik meen dat ze dat zo bepalen)

Ze zullen nog wel meer stats bijhouden ze moeten het alleen nog wel in een vormpje gieten en dat direct in de app integreren.

Zodra ik mijn huidige nep-favorieten heb beluisterd en gedegradeerd heb ga ik opnieuw favorieten 'toevoegen' en kijken of ik na 500 nog mag toevoegen of niet.

geplaatst:
Iemand wel eens overkomen dat zijn Spotify-account 'gehackt' is?

Afgelopen maandag kwam ik er achter dat al mijn instellingen verwijderd waren en, vervelender nog, al mijn afspeellijsten. Artiesten die ik volg, offline albums, etc. was allemaal gewist.

Via Accountinstellingen heb ik mijn afspeellijsten weer kunnen herstellen, en zou ik die op 24 juni jl allemaal verwijderd hebben. Na het 'hacken' stond er één afspeellijst in mijn account met vage chinese nummers. Via LastFM zag ik dat die afspeellijst ook gespeeld zou zijn op die 24e juni.

Ik kan me alleen herinneren dat ik me de laatste tijd opeens weer moest inloggen bij Spotify, wat voorheen gewoon automatisch gebeurde.

Ben benieuwd welke voordeel 'men' hiermee probeert te bereiken ....

geplaatst:
Sunderland Er zijn klaarblijkelijk nog ‘piraten’ (dieven) actief die het lucratief vinden om premium accounts te hacken en deze vervolgens (via een lijst) weer aan te bieden. Doel is status of geld.

geplaatst:
okay, weer eens tijd om mijn ww aan te passen, dus.

geplaatst:
herman schreef:
Dat soort statistieken kun je toch gewoon met last.fm bijhouden? Da's nu net iets dat ik totaal niet mis in ieder geval.

Ja gelukkig houdt last.fm het ook bij (en is m'n luistergeschiedenis van de afgelopen 12,5 jaar daar nagenoeg compleet), maar ik vind het vooral handig om nieuwe afspeellijsten samen te spellen op basis van aantal plays en tijdstip. Zeg maar de opties die je in iTunes hebt met slimme afspeellijsten.

geplaatst:
Gretz schreef:
(quote)

Ja gelukkig houdt last.fm het ook bij (en is m'n luistergeschiedenis van de afgelopen 12,5 jaar daar nagenoeg compleet), maar ik vind het vooral handig om nieuwe afspeellijsten samen te spellen op basis van aantal plays en tijdstip. Zeg maar de opties die je in iTunes hebt met slimme afspeellijsten.

Ben niet bekend met iTunes, dus ik die opties zeggen me ook niets. Maar dan kun je afspeellijsten maken van bv. muziek die je vooral 's avonds laat draait? Of tijdens het avondeten? Dat zijn dingen die ik nu nog wel eens handmatig doe.

geplaatst:
Nou, het sterretjes-/hartjessysteem is ineens weer terug na al die jaren. Wel jammer dat er nog steeds geen onderscheid wordt gemaakt tussen favoriete albums en nummers en alles in beide bibliotheken verschijnt.

geplaatst:
Apart!! de hartjes en map Favoriete Nummers zijn weer verdwenen en hersteld naar de oude situatie: vinkjes en de map heet weer gewoon Nummers.

Blijkbaar is een bepaalde uitrol weer teruggedraaid!? irritant

geplaatst:
herman schreef:
(quote)

Ben niet bekend met iTunes, dus ik die opties zeggen me ook niets. Maar dan kun je afspeellijsten maken van bv. muziek die je vooral 's avonds laat draait? Of tijdens het avondeten? Dat zijn dingen die ik nu nog wel eens handmatig doe.

De mogelijkheden zijn niet eindeloos, maar je kunt wel selecties maken op basis van het laatste tijdstip dat een nummer is afgespeeld. Dan bijvoorbeeld een afspeellijst met 'recently played' en daarbij instellen dat enkel nummers worden weergeven die tenminste 5x zijn afgespeeld.

Het programma kan helaas zelf niet bijhouden voor een nummer op welk moment van de dag deze veel wordt gedraaid. Enkel het laatste tijdstip van afspelen wordt bewaard.

geplaatst:

Zeer onderhoudend artikel! Grappig om juist op deze manier achter het bestaan van Rosemary & Garlic te komen, ik had nog niet eerder van hen muziek gehoord. Maar moet dan ook bekennen dat ik op spotify weinig heb met de grote curated playlists. En de playlists die op basis van algoritme zijn samengesteld gebruik ik ook niet veel.

geplaatst:
Gretz schreef:
Het programma kan helaas zelf niet bijhouden voor een nummer op welk moment van de dag deze veel wordt gedraaid. Enkel het laatste tijdstip van afspelen wordt bewaard.

MediaMonkey houdt dat wel bij. Al moet je een 3rd party scriptje installeren om het uit de database te vissen.

https://vgy.me/mFwvwZ.png

Het verschil tussen PlayCounter en HistoryPlays zijn de plays die ik met iPods en mijn smartphone heb afgespeeld want die worden dan weer niet in de database gezet vooralsnog, helaas.

geplaatst:
Onweerwolf schreef:
(quote)

MediaMonkey houdt dat wel bij. Al moet je een 3rd party scriptje installeren om het uit de database te vissen.

(afbeelding)

Het verschil tussen PlayCounter en HistoryPlays zijn de plays die ik met iPods en mijn smartphone heb afgespeeld want die worden dan weer niet in de database gezet vooralsnog, helaas.

Ah interessant, misschien moet ik toch nog eens jouw favoriete jukebox installeren. Is MediaMonkey nu eigenlijk al een OS X-compatible?

geplaatst:
Gretz schreef:
(quote)

Ah interessant, misschien moet ik toch nog eens jouw favoriete jukebox installeren. Is MediaMonkey nu eigenlijk al een OS X-compatible?

Je kunt wel syncen met iPods en volgens mij ook met iPhones (nooit getest) maar er is voor zover mij bekend geen software of app die daadwerkelijk draait op Apple producten. En dat gaat er vermoedelijk ook niet komen aangezien de doelgroep toch vooral bestaat uit gebruikers die houden van veel control en features ipv 'het moet vanuit de doos werken anders snap ik het niet'.

geplaatst:
Vrijdag kwam update 1.85 uit van de desktop app en die bracht weinig nieuws.

De enige verandering die me opviel is dat als je in het zoekveld van een persoonlijke afspeellijst iets intypt de zoekterm nu met schuine letters terugziet in de resultaten. Niet echt veel toegevoegde waarde want al eerder werd de achtergrond van die zoekterm opgelicht en dat valt meer op dan die schuine letters.

geplaatst:
zojuist ...een update van de update!? versie 1.85.257 > 1.85.259

zie geen enkele verschil. zal wel iets 'onder de motorkap' zijn.

geplaatst:
en weer een update... 1.86.337 wederom geen wijzigingen te zien. Er was wel een probleempje met de vorige update dat nummers die in de tracklijst stonden soms spontaan gedoubleerd werden.

bij de vorige update had ik trouwens iets gemist bij de instellingen: dat de optie om Spotify aan Last.fm te koppelen is verwijdert. Op Last.fm hadden ze al langer het één en andere aangepast voor Spotify in de apps sectie.

Vraag me dan toch af hoe ze dat weten te koppelen... via IP-adres?

In het Spotify account is er wel een mogelijkheid om de toegang in te trekken voor de Last.fm scrobbler maar zie verder geen plek waar je die dan weer zou kunnen koppelen anders dan op Last.fm zelf.

geplaatst:
Als ik met mijn Ipad op mijn Marshall Kilburn Spotify laat draaien komt het regelmatig voor dat ik mijn wachtrij niet kan zien. De streepjes rechtsboven al dan niet met een getalletje dat het aantal nummers in mijn wachtlijst aangeeft is niet aanwezig met gevolg dat ik mijn wachtlijst niet kan zien of aanpassen vanuit de lijst zelf. Het opnieuw opstarten van mijn iPad lost het probleem op maar eigenlijk vind ik dat geen oplossing. Het opnieuw starten vd app of installeren v Spotify maakt niet uit. Ben ook bij met updates.

Heeft iemand hier ervaring mee, een oplossing/workaround voor?

Daarnaast: ik gebruik nu ruim een jaar fulltime Spotify waar ik over het algemeen blij mee ben. Ik mis echter de mogelijkheden om snel een wachtrij aan te passen. Dus of een heel nummer of een hele plaat hierna af te spelen zonder dat de volgorde van de rest van mijn wachtlijst verloren gaat. Dit soort dingen had Winamp en de muziekapp van je Iphone/Samsung volgens mij wel. Om voor alles een nieuwe afspeellijst aan te maken vind ik irritant en is bovendien tijdrovend.

Ben ook hierbij benieuwd of dit herkend wordt en of hier slimmigheidjes voor bedacht zijn.

geplaatst:
Ik kan alleen ervaringen met de desktop delen, heb Spotify van mobiel verwijdert want die nam te veel ruimte in... of liever de beperkingen van mijn verouderde mobiel laten het niet meer toe.

Helaas dat snel aanpassen van de wachtrij, zoals in Deezer (play next feature) zit niet in Spotify. Uitsluitend voor een enkel nummer of om een reeks nummers en bloc aan het eind van de wachtrij te plaatsten.

Ook kan je het nummer dat je op dat moment beluisterd opnieuw aan de wachtrij toevoegen op een specifieke plek daarin.

geplaatst:
Even iets geks melden. Nu ja gek, ik weet het eigenlijk niet, misschien gebeurt het wel af en toe maar ik vind het toch vreemd. Ik hoorde daarnet een nogal raar nummer dat me niet echt beviel in een zelfgemaakte spotifyplaylist met nieuwe nummers. Ik verschoot nogal toen ik zag dat het van Brutus was want het klonk echt niet als het Belgische Brutus zoals ik ze ken. Ah, het zal misschien een andere gelijknamige band zijn dacht ik dan. Maar neen, als ik erop klikte kwam ik bij de officiële account van het mij gekende Brutus uit.

Na herbeluistering kon ik echt niet geloven dat het Brutus zou kunnen zijn, dus ik dacht ik stuur een bericht naar hun Facebookaccount. Ik kreeg meteen antwoord dat het nummer inderdaad niet van hen is en een fout van Spotify. En dat het even kan duren voor het rechtgezet wordt. Opvallend toch, of komt het wel vaker voor dat songs op een verkeerde account geüpload worden?

geplaatst:
Heb ik weleens gehad ja. Was eens een keer dat een nummer van een producer genaamd Ghostface oid op de pagina van Ghostface Killah terecht was gekomen. Het gebeurt ook wel vaker dat een nummer van een artiest met dezelfde naam op de pagina komt. Laatst kwam een nummer van de rapper Ayo op de pagina van de zangeres Ayo. Zou dus heel goed kunnen dat het om een andere band gaat die ook Brutus heet.

Edit: volgens mij gaat het dan om beginnende artiesten die zelf nog geen eigen pagina hebben.

geplaatst:
Heb ooit hetzelfde gehad bij pagina van Swans!

Komt inderdaad steeds vaker voor dat er acts zijn die dezelfde naam gebruiken als een bestaande act.

Soms denk dat ze een graantje proberen mee te pikken van de naamsbekendheid van een gevestigde act. Als je namelijk een act volgt dan wordt je als alles goed gaat door Spotify geattendeerd op nieuwe releases. Als je die gaat luisteren dan genereert dat geld voor de naamgenoot en niet voor jouw favoriete act. Alhoewel ze daar waarschijnlijk niet rijk van worden maar misschien wel zelf bekender worden.

Vandaag kreeg ik alweer de volgde update (1.0.87.491) van de desktop app. Wederom kan ik visueel geen veranderingen waarnemen. Zal wel iets onder de 'motorkap' zijn. Wat ik wel merkte bij een vorige update is dat er enorm veel werkgeheugen (soms tot 3 GB) werd aangesproken wanneer je veranderingen aanbrengt in de wachtrij. Dan wordt de app behoorlijk traag van. De oplossing / workaround daarvoor was Spotify afsluiten en opnieuw opstarten. Dan neemt het bij mij minder dan 250 MB werkgeheugen in beslag.

Sinds de laatste update staat de "Aanbevolen voor jou" sectie weer vast. Normaal wordt die dagelijks bijgewerkt. Maar helaas staat deze sectie sinds begin dit jaar met grote regelmaat vast. Of misschien volgt het een mechanisme van verversing die ik niet weet te 'triggeren'.

Het gaat gelukkig veel beter met de sectie "Release Radar", wat mij betreft van grote toegevoegde waarde voor deze dienst. In deze sectie die wekelijks ververst wordt op vrijdag staan 30 nummers. Daarvan is circa 80 a 90 % nummers van acts waarvan ik graag op de hoogte wordt gebracht wanneer ze iets nieuws uitbrengen. 10% is helaas van acts die een naamsverwantschap hebben met acts die ik volg maar dat dus niet zijn.

Verder is circa 10% remixen of alternatieve versie's van nummers die ik al ken (zoals instrumentale versies). Dat is niet verkeerd maar zie liever uitsluitend nieuwe originele nummers of eventueel "single / radio edits" van aankomende albums.

In de sectie "New Music Friday NL" staan er ook telkens een paar nummers die ik graag bij "Release Radar" of "Aanbevolen voor jou" zou willen zien. Zoals single van acts die ik niet volg maar waarvan ik wel één of meerdere albums wel eens compleet heb beluisterd.

E-Clect-Eddy K’maak elke maand een lijstje aan met losse nummers vanuit dit soort lijstjes aangevuld met eigen raapsels, wat me niet bevalt laat ik uiteraard uit. Spotify zit er vaak naast, maar soms kunnen ze ook verrassen, de algoritmen moeten je gunstig gestemd zijn.

Ook ik gooi de leukste nieuwe singles wel in een jaarlijst (2018), aangevuld met de fijnste albumnummers van dat jaar.

Wat ik doe, is heel veel artiesten volgen. Dat is een optie die te vinden is op een artiestenpagina. Het kostte ooit wel aardig wat werk om dit bij heel veel interessante artiesten aan te zetten, maar inmiddels vink ik het alleen nog aan als ik een toffe, nieuwe artiest ontdek. Wat heb je eraan? Nou, alle nieuwe releases van die artiesten komen in m’n release radar terecht. Daar staan bij mij nu zo’n 165 nummers in, en het staat altijd vol met dingen die ik interessant vind.

Ik volg 384 acts daar zijn de afgelopen weken / maanden circa 150 bij gekomen.

Ik heb iedereen met een plek in mijn Top 10 van de afgelopen 8-10 jaar toegevoegd. Plus de acts die gekoppeld zijn aan mijn all-time album Top 250.

Ik hoop dat ik hierdoor minder nieuwe (single) releases misloop...

Vandaag is de sectie "Aanbevolen voor jou" weer ververst.

Gisteren had ik wat acts toegevoegd die ik volg en een aantal nummers toegevoegd aan (opslaan in) mijn bibliotheek. Eén van beide acties is blijkbaar een 'trigger' voor Spotify om die sectie te verversen.

Een volgende keer wil ik experimenteren of het opheffen van volgen en het opnieuw volgen ook als 'trigger' kan functioneren. Zal moeten wachten tot een volgende keer dat die sectie weer vast staat.

Gast
geplaatst: vandaag om 03:14 uur

geplaatst: vandaag om 03:14 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.