menu

Muziek / Algemeen / Spotify

zoeken in:
Lol

Uit de laatste Nielsbrief:

1. #ophef
Voor De Machine proberen we Stef van Vugt al een tijdje te pakken te krijgen. Woont gewoon in Oosterhout, maar hij pakt vooralsnog de hoorn niet op… We zijn razend benieuwd naar het reilen & zeilen van zijn succesvolle bedrijf, dat miljoenen streams pakt met regen, wind of subtiel electronisch geknetter en waar Rolling Stone dit artikel over schreef:
A sleep music label is somehow out-streaming Lady Gaga
A sleep music label is somehow out-streaming Lady Gaga
On an average day on Spotify, megastars like Olivia Rodrigo and Drake routinely rack up the biggest stream counts. But in recent weeks, a new name has captured the attention of digital marketers who spend their days scrutinizing the streaming platform: Sleep Fruits Music.
All of Sleep Fruits Music’s tracks are barely more than 30 seconds — lasting just long enough to register as a stream on Spotify and trigger a royalty payout. Many of the hundreds of songs are short recordings of rainfall, while others are soft electronic sound-baths. Sleep Fruits Music did not exist at the start of this year, but last week, the account was generating roughly 10 million streams a day. […] Onlookers in the music industry are not pleased.
www.rollingstone.com:

Waarin Stef uit Oosterhout zijn handelswijze als volgt verdedigt:
Stef van Vugt schreef:
“My mind is blown even trying to grasp the idea of saying [that] what Strange Fruits is doing is a bad thing,” he tells Rolling Stone. In a wildly consolidated music industry, Strange Fruits “is an indie that has figured out how to take a piece of the major pie,” Van Vugt says. “You’re going to bash the indie? Finally someone has been able to take a percentage of the whole music market that isn’t Universal, Sony, or Warner.”

Hoe Strange Fruits precies werkt, om hoeveel geld dat zou kunnen gaan en hoe Van Vugt de algoritmes in zijn voordeel portemonnaie laat zoemen wordt voorgerekend en uitgelegd in deze bere-interessante twitterdraad

Rain Fruits Music ⛈ rain sounds, relaxing nature thunder, white noise - playlist by Strange Fruits | Spotify - open.spotify.com

https://twitter.com/itsDaveEdwards/status/1441490721987444739 A Sleep Music Label Is Somehow Out-Streaming Lady Gaga on Spotify - Rolling Stone - rollingstone.com
https://dutchcharts.nl/showitem.asp?interpret=Sleep+Fruits+Music+%26+Ambient+Fruits+Music&titel=Deep+Sleeping+Music%2C+Vol%2E1&cat=a

Kan iemand alle albums van Sleep Fruits Music even toevoegen aan MuMe?

Het heeft eigenlijk nog best lang geduurd voordat iemand dit bedacht heeft. Wel humor natuurlijk, en misschien een idee voor artiesten om hun nieuwe nummers in fragmenten van dertig seconden uit te brengen.

Helaas is deze zero sum game zolang partijen als Strange Fruits hun gang kunnen gaan wel schadelijk voor het gros van de artiesten die niet megapopulair zijn en een steeds minder groot aandeel van de (inkomsten)taart krijgen.

Hopelijk leidt deze affaire tot een inkeer bij Spotify en consorten en stoppen ze met de pro-rata payouts en worden het alsnog per user royalties.

Poek schreef:
Vandaag hoorde ik opeens reclame. Wat bleek: mijn account was veranderd naar Free. Ik had een Unlimited account, maar dat is opgeheven zonder bericht. Nu moet ik Premium nemen, toch een verdubbeling in prijs (al is het evengoed niet duur).

Ik voelde de bui al hangen na dit bericht en ja hoor, same here. Ik had eveneens een oud unlimited-abonnement van 5 euro per maand (dat zal de reden wel zijn) en heb altijd gezegd dat ik hiervoor ook best meer zou willen betalen, maar de manier waarop ze het aanpakken is wel niet bepaald klantvriendelijk

ArthurDZ schreef:
(quote)

Ik voelde de bui al hangen na dit bericht en ja hoor, same here. Ik had eveneens een oud unlimited-abonnement van 5 euro per maand (dat zal de reden wel zijn) en heb altijd gezegd dat ik hiervoor ook best meer zou willen betalen, maar de manier waarop ze het aanpakken is wel niet bepaald klantvriendelijk

De medewerker van Spotify antwoordde op mijn vraag waarom ik geen bericht erover had gehad: "Eigen schuld, moet je maar onze nieuwsbrief lezen" (maar dan in nettere bewoording). Was inderdaad klantvriendelijker geweest als ze specifiek een bericht hadden gestuurd naar de mensen wie het betrof.

Poek schreef:
(quote)

De medewerker van Spotify antwoordde op mijn vraag waarom ik geen bericht erover had gehad: "Eigen schuld, moet je maar onze nieuwsbrief lezen" (maar dan in nettere bewoording). Was inderdaad klantvriendelijker geweest als ze specifiek een bericht hadden gestuurd naar de mensen wie het betrof.

Maar ja, wie heeft er ook tijd om nieuwsbrieven te lezen als er zoveel muziek te beluisteren valt behalve Geert?

Ik ben nog steeds content met Discover Weekly en Release Radar, al levert eerstgenoemde soms nogal wat mismatches op die ik dan met alle plezier wegklik. Maar er zijn ook genoeg weken dat ik heel veel moois ontdek.
Ik heb heel veel muziek via Spotify ontdekt. En oude grootheden herontdekt.

Ik ontdekte kort geleden de lijst Stay Tuned!

Is dat waar Nederland (nog steeds) naar luistert? Laat Nederland zich nog zo beïnvloeden door wat op 3FM en radio 2 wordt gedraaid, daarna met goedkeuring 'behandeld' door een goed betaalde Spotify manager?
Beetje een ontnuchterende lijst voor mij, zoals in Back to the Future waar de film Jaws 19 werd voorspeld.

Ed Sheeran, Elton John, Prince, Milow, Sting, Selah Sue, Novastar, John Mayer, Tim Knol, Foo Fighters, Alain Clark, Billy Idol, Jett Rebel, Kovacs, BLØF, Tangarine.

Alsof de tijd 5-20 jaar heeft stilgestaan en elke artiest in deze lijst nog de goedkeuring heeft gekregen van Matthijs van Nieuwkerk...

The War on Drugs vind ik nog wel heel aardig, al zijn ze een soort Bryan Adams coverband die onuitgebrachte nummers van Bryan Adams mag uitbrengen.

Nu doe ik vast een aantal artiesten tekort die ook in deze lijst staan en wel de moeite waard zijn te beluisteren.

Release Radar luister ik ook wekelijks. Goede manier om op de hoogte te blijven van nieuwe muziek van artiesten die je luistert. Jammer dat artiesten met dezelfde naam (de variant die ik niet heb geluisterd) in de playlist voorkomen. Dan krijg ik totaal andere muziek te horen dan de artiest die ik geluisterd heb. Dat zou met het algoritme toch op te lossen moeten zijn? De artiesten hebben nl. verschillende pagina's.

Discover Weekly en Release Radar luister ik ook, en aangezien ik een Indiejan ben ook deze lijst van Spotify: All New Indie | Spotify Playlist - open.spotify.com

Nieuw is ook Jouw Daily, je krijgt een mengeling van nieuws van nu.nl, eigen muziek en podcast opgediend. Alles speciaal voor jou. De ambities van dit bedrijf kennen geen grenzen. Ik moet er niet aan denken om hier dagelijks naar te gaan luisteren.

Poek schreef:
Discover Weekly en Release Radar luister ik ook, en aangezien ik een Indiejan ben ook deze lijst van Spotify: All New Indie | Spotify Playlist - open.spotify.com

Bedankt voor de tip.
Dit blijken overigens wel artiesten met miljoenen tracks beluisterd. Geen obscure indie artiesten hier waarschijnlijk. Ook vrij makkelijk in het gehoor klinkende luisterliedjes. Waar op zich niks mis mee is natuurlijk, maar bij Indie verwacht ik toch een iets rijker palet.

kappeuter schreef:
Dit blijken overigens wel artiesten met miljoenen tracks beluisterd.

De playlist is blijkbaar een groot succes

En er staan best wel obscure artiesten tussen, of in ieder geval artiestem met met 0 stemmen hier, b.v. IDER - MusicMeter.nl en Allison Ponthier - MusicMeter.nl .

tnf
kappeuter schreef:
Ik ben nog steeds content met Discover Weekly en Release Radar, al levert eerstgenoemde soms nogal wat mismatches op die ik dan met alle plezier wegklik. Maar er zijn ook genoeg weken dat ik heel veel moois ontdek.
Ik heb heel veel muziek via Spotify ontdekt. En oude grootheden herontdekt.

Ik ontdekte kort geleden de lijst Stay Tuned!

Is dat waar Nederland (nog steeds) naar luistert? Laat Nederland zich nog zo beïnvloeden door wat op 3FM en radio 2 wordt gedraaid, daarna met goedkeuring 'behandeld' door een goed betaalde Spotify manager?
Beetje een ontnuchterende lijst voor mij, zoals in Back to the Future waar de film Jaws 19 werd voorspeld.

Ed Sheeran, Elton John, Prince, Milow, Sting, Selah Sue, Novastar, John Mayer, Tim Knol, Foo Fighters, Alain Clark, Billy Idol, Jett Rebel, Kovacs, BLØF, Tangarine.

Alsof de tijd 5-20 jaar heeft stilgestaan en elke artiest in deze lijst nog de goedkeuring heeft gekregen van Matthijs van Nieuwkerk...

The War on Drugs vind ik nog wel heel aardig, al zijn ze een soort Bryan Adams coverband die onuitgebrachte nummers van Bryan Adams mag uitbrengen.

Nu doe ik vast een aantal artiesten tekort die ook in deze lijst staan en wel de moeite waard zijn te beluisteren.

Dat is inderdaad wel erg keurig/verantwoord. Een sociaal acceptabele vinexwijk-lijst. Er zal prima muziek tussen zitten, eventueel ook dingen die voor mij relevant zijn, maar de combinatie van dit alles geeft me wat jeuk.

Waar is die Stay Tuned-lijst eigenlijk op gebaseerd, naast gepush van platenlabels (daar kan je bij de eigen lijsten van Spotify wel vanuit gaan)?

Ik gebruik bij Spotify sowieso alleen de door Jan-en-alleman gemaakte lijsten. Niet die van henzelf, en ook niet de algoritme-creaties. Het algoritme snapt er bij mij überhaupt niks van, en dirigeert me één bepaalde kant op, terwijl er van alles op staat.

Lijsten zijn wel moeilijker te vinden dan nodig. Graag zou ik door middel van het intikken van een specifiek nummer (dat ik goed vind) een volledige verzameling lijsten krijgen waar dat nummer dan in staat. Want dan zou er weleens meer in kunnen staan wat ik wil horen. Maar Spotify geeft die optie niet, en met Google krijg je maar een beperkt deel. De mogelijkheden van onderlinge uitwisseling van lijsten zijn ook beperkt.

Het lijkt erop dat ze de zelfgecompileerde lijsten bewust niet te aantrekkelijk maken, zodat je naar Spotify's eigen lijsten gaat luisteren.

De muzikale smaak van ‘de Nederlander’, ‘Belg’ of Vinexwijker, Achterhoeker het is wat het is. Als je gaat generaliseren dan komen vanzelf de grootste gemene delers bovendrijven. Dat zie je dan overal teug als in gemiddelde toplijstjes en we ‘ons’ hieraan gaan spiegelen.
De grootste pusher van de gemiddelde smaak, vind ik overigens nog altijd onze eigen (publieke) radio, de muziek-samenstellers, luistercijfers en concurrentie met als jaarlijkse hoogtepunt de Top 2000, nu trap ik op zieltjes.
Het pushen van Spotify via algoritmen herken ik zelf niet terug in mijn persoonlijke lijsten, ik krijg terug wat ik er zelf instop. Soms zitten de algoritmen er wel nèt naast want mijn stemming wordt nog niet gemeten, dat komt nog. Perfectie bestaat niet, het blijft (nog) mensenwerk, gelukkig maar. Misschien ben ik wel zo dom dat ik het helemaal niet in de gaten heb, nog mijn grootste angst.

Ik heb veel goede muziek ontdekt / mijn muzieksmaak verder ontwikkeld via last.fm (in de goede last.fm tijd):
Slapp Happy, The Residents, Bowerbirds, Via Audio, Castanets, Michael J. Sheehy, Ane Brun, Williams Traffic

Via Spotify ook veel ontdekt. Brasstronaut, Beatenberg, Lykke Li, Ben Howard, Buttering Trio.
Ik weet alleen niet meer zeker wanneer het verval van last.fm begon en ik de streamingservice niet meer goed kon gebruiken. Ik vermoed in 2007.
Je had in de eerste last.fm jaren een goed betaald account waarbij er veel interessante artiesten te beluisteren waren voor ik meen iets van 5 euro per maand. Het tags systeem leidde je naar veel nieuwe bands.

Gast
geplaatst: vandaag om 02:58 uur

geplaatst: vandaag om 02:58 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.