menu

Muziek / Algemeen / Spotify

zoeken in:
avatar van Kronos
gaucho schreef:
Ik vind dit wel een heel stoere actie van Adele

Een goede actie in zoverre een album niet meer standaard in shuffle wordt afgespeeld. Maar dit; onze kunst vertelt een verhaal en die verhalen moeten beluisterd worden zoals ze bedoeld zijn gaat wat te ver. Wil ze ook de shuffle knop op cd-spelers weg? Je moet de luisteraar je verhaaltje niet zo opdringen maar ruimte geven tot het eigen verhaal. Dat is (de) kunst.

avatar van gaucho
Kronos schreef:
(quote)

Een goede actie in zoverre een album niet meer standaard in shuffle wordt afgespeeld. Maar dit; onze kunst vertelt een verhaal en die verhalen moeten beluisterd worden zoals ze bedoeld zijn gaat wat te ver. Wil ze ook de shuffle knop op cd-spelers weg? Je moet de luisteraar je verhaaltje niet zo opdringen maar ruimte geven tot het eigen verhaal. Dat is (de) kunst.

Ze dringt niks op. Iedereen kan nog altijd het album - of willekeurig welk album dan ook - op Spotify beluisteren in de vorm die hij/zij wenst. Start het eerste nummer en je kunt van daaruit meteen shufflen als je dat wilt, zelfs al na een paar seconden. Misschien een beetje overdreven, maar je zou het zelfs kunnen omdraaien door te stellen dat Spotify tot dusver de luisteraars zijn wil heeft willen opleggen door de shuffle-modus op te dringen. Zo heb ik het tenminste altijd ervaren.

Wat ik mooi vind aan Adele d'r actie is dat - zoals je zelf al aangeeft - de shuffle-modus niet meer de standaard is. Want ik kan me goed voorstellen dat dat artiesten tegen de borst stuit: het systeem nodigt juist uit om de tracks van een album random af te spelen. Een streamingplatform zou in eerste instantie de muziek zó moeten presenteren als de artiest het bedoeld heeft. De gebruiker heeft vervolgens zelf de vrijheid om zijn eigen keuzes en volgorde te bepalen.

Dát heeft Adele willen aanpakken - en zij niet alleen, er wordt op fora al jaren over geklaagd. Hoewel ik Spotify betrekkelijk weinig gebruik, vind ik het vanuit de artiest beredeneerd een goede zaak dat de door hem/haar beoogde volgorde nu de standaard is geworden. Maar de vrije keus bestaat nog steeds.

avatar van Kronos
Ik weet niet meer hoe het zat met een gratis account maar momenteel kan je een album helemaal niet meer afspelen. Bij premium kon je al gewoon kiezen. Shuffle was daar gewoon een knop die je kon aan- en uitzetten net zoals op je cd speler. Ik zie niet wat daar mis mee is. Die moet voor niks weg. Ik heb in mijn vorige bericht al uitgelegd wat er voor mij te ver gaat aan de uitspraak van Adele. En als ze zoveel belang hecht aan de volgorde van de nummers op het album, dat ze dan ook maar stopt met singles uitgeven.

avatar van Rogyros
Ik vind het van Adele ook wat ver gaan. Ik ben het eens met Kronos. Ik snap het goed dat zij graag wil dat ze in de juiste volgorde worden afgespeeld, maar dat je het vervolgens ook niet meer kunt? Wat is de volgende stap? Dat je ook niet meer een nummer kan skippen? Ik bepaal zelf hoe ik mijn muziek luister. En als ik een regulier album luister, zal dat bijna nooit op shuffle staan. Dat is mijn eigen keuze.

Maar veel albums zijn ook vaak niet meer dan een verzameling liedjes. Bovendien wil ik graag zelf uitmaken hoe ik mijn muziek beluister.

avatar van Kronos
Het lijkt me in ieder geval een illusie te denken dat Spotify nu ineens gratis de mogelijkheid gaat aanbieden om op de smartphone albums in hun geheel in de juiste volgorde te beluisteren. Gaan ze ook de reclame tussendoor verwijderen omdat Adele dat niet leuk vindt?

Momenteel heb ik even geen premium meer. Op de webplayer en de app voor pc staat de knop er nog gewoon en kan je kiezen. Op de smartphone kan je geen albums afspelen.

avatar van gaucho
Kronos schreef:
Het lijkt me in ieder geval een illusie te denken dat Spotify nu ineens gratis de mogelijkheid gaat aanbieden om op de smartphone albums in hun geheel in de juiste volgorde te beluisteren.

Toch is dat, tenminste bij mij, nu het geval. Ik heb Spotify niet op mijn smartphone staan, heb geen enkele behoefte aan muziek luisteren buitenshuis. Maar op mijn laptop en iPad speelt Spotify nu op mijn gratis account standaard de juiste nummervolgorde van een album af. Onderin zit een knop waarmee je voor de shuffle-optie kunt kiezen. Beide mogelijkheden blijven dus beschikbaar, maar 'normaal' afspelen is nu de standaard geworden. En dat vind ik een geweldige verbetering.

Zeg je nu dat op je smartphone die vrije keuze verdwenen is? Komt dat omdat de interface minder ruimte biedt voor meerdere knoppen ofzo? Als dat zo is, kan ik me voorstellen dat je je bedot voelt. En dat zal dan bij een heleboel Spotify-luisteraars verkeerd vallen, neem ik aan. Kan me haast niet voorstellen dat ze dat zo laten als er veel klachten over komen.
Kronos schreef:
Gaan ze ook de reclame tussendoor verwijderen omdat Adele dat niet leuk vindt?
Dat zou natuurlijk helemaal ideaal zijn. Maar dat lijkt me pas écht een illusie. Hoewel, als Spotify haar tweet beantwoordt met 'Anything for you...'

avatar van remcodurez
Is het niet zo dat ifv een contract Adele een deel van de rechten van haar muziek afstaat aan spotify opdat Spotify deze voor hun rekening door derden kan laten afspelen in hun toepassing?
In dat geval kan en mag Adele natuurlijk onderhandelen over de voorwaardes waarop haar muziek naar het grote publiek gebracht mag worden.
In die zin hebben wij als luisteraar en gebruiker van de Spotify toepassing daar weinig in te zeggen.

avatar van gaucho
remcodurez schreef:
Is het niet zo dat ifv een contract Adele een deel van de rechten van haar muziek afstaat aan spotify opdat Spotify deze voor hun rekening door derden kan laten afspelen in hun toepassing?
In dat geval kan en mag Adele natuurlijk onderhandelen over de voorwaardes waarop haar muziek naar het grote publiek gebracht mag worden.
In die zin hebben wij als luisteraar en gebruiker van de Spotify toepassing daar weinig in te zeggen.

Over zo'n afspraak heb ik nog nergens iets gelezen, heb je daar een bron voor? Ik kan me bij zulke onderhandelingen iets voorstellen als het uitsluitend haar eigen muziek betreft, maar het verbergen van de shuffle-modus geldt nu dus voor élk album op Spotify, van welke artiest dan ook.

avatar van herman
TornadoEF5 schreef:
(afbeelding)

Lyrics toegevoegd op Spotify! finally!

Dit heeft Spotify al vaker gedaan, steeds van korte duur. Is er nu reden om aan te nemen dat dit een blijvend iets is?

avatar van JoaMuse
herman schreef:
(quote)

Dit heeft Spotify al vaker gedaan, steeds van korte duur. Is er nu reden om aan te nemen dat dit een blijvend iets is?
Ja? Eerste keer volledige teksten voor zover ik weet. Vrij kort geleden was er wel samenwerking met Genius waar lyrics met achtergrondinfo afgewisseld werden (op de app althans, niet op pc).

avatar van herman
JoaMuse schreef:
(quote)
Ja? Eerste keer volledige teksten voor zover ik weet. Vrij kort geleden was er wel samenwerking met Genius waar lyrics met achtergrondinfo afgewisseld werden (op de app althans, niet op pc).

Die samenwerking met Genius was wel leuk, hadden ze door mogen zetten. Maar in 2011 waren er ook al volledige teksten, die zijn er toen ook weer uitgehaald. Nu was dat wel - net als Genius - gehost door een derde partij. Sowieso had Spotify toen heel veel 'third-party-apps', die binnen Spotify een dienst aanboden.

avatar van Germ
Germ (crew)
herman schreef:
(quote)

Die samenwerking met Genius was wel leuk, hadden ze door mogen zetten. Maar in 2011 waren er ook al volledige teksten, die zijn er toen ook weer uitgehaald. Nu was dat wel - net als Genius - gehost door een derde partij. Sowieso had Spotify toen heel veel 'third-party-apps', die binnen Spotify een dienst aanboden.


Klopt, ik kan me herinneren dat je als gebruiker vaak nog de lyrics moest synchroniseren met de song. Ik heb dat destijds bij enkele albums gedaan, voordat die toepassing opeens werd verwijderd.

avatar van remcodurez
gaucho schreef:

Over zo'n afspraak heb ik nog nergens iets gelezen, heb je daar een bron voor? Ik kan me bij zulke onderhandelingen iets voorstellen als het uitsluitend haar eigen muziek betreft, maar het verbergen van de shuffle-modus geldt nu dus voor élk album op Spotify, van welke artiest dan ook.


Daar heb ik geen bron van, en zo'n verbintenis zal nooit publiekelijk gepubliceerd worden.
Maar er is toch steeds een financiële verbintenis tussen spotify en een artiest (of het label dat de rechten bezit). In de meeste gevallen gebeurt dit vermoed ik volgens de standaardregelgeving die spotify uitgewerkt heeft. Zelf ben ik ook als artiest te vinden op spotify, maar de regeling is automatisch gebeurd via het label vermoed ik. In Adele haar geval vermoed ik dat ze omwille van haar populariteit meer hefboom heeft om een individuele verbintenis op te stellen. Ik zeg niet dat dit gebeurd is, maar dit lijkt me het meest logisch. Het is wel waar dat dit enkel van toepassing kan zijn op haar muziek, of de muziek waar zij de rechten voor een deel van verkoopt aan spotify.


Dit terzijde zie ik eerlijk gezegd in Spotify momenteel niets van het ontbreken van een shuffleknop. Ikzelf heb een premiumaccount en kan op zowel haar album(s) als op alle andere albums van andere artiesten de shuffleknop nog aanzetten. Zowel op mijn vaste pc als mobiel op de smartphone?
Dus ik weet niet of dit voor andere anders is. Ik heb zojuist spotify nog even ge-update en zag geen wijzigingen.

avatar van Arrie
Volgens mij gaat het specifiek om de gratis accounts. Die hadden voorheen enkel de keuze om te shufflen. Het schijnt dat je nu enkel de keuze hebt om de nummers in volgorde te beluisteren, maar dat wordt in dit topic ook weer tegengesproken. Ik heb geen gratis account, maar zelf ben ik een voorstander van zelf de keuze hebben. Maar ze maken een gratis account beperkter zodat je eerder geneigd bent over te stappen naar een betaald account. Op zich begrijpelijk.

avatar van gaucho
Arrie schreef:
Volgens mij gaat het specifiek om de gratis accounts.

Nope, daar zit het hem niet in. Ik heb een gratis account, en Spotify dwong mij dus tot voor kort tot shufflen (over vrije keuze gesproken). Maar sinds deze week speelt Spotify zowel op mijn laptop als op mijn iPad nummers in de bedoelde volgorde af als je op de 'Play'-knop drukt (en die shuffle-knop is rechts onderin te vinden). Daar ben ik dus heel blij mee en het stimuleert mij niet om een abonnement te nemen.

Ik heb meer het idee dat die shuffle-knop niet meer aanwezig (of in elk geval niet meer zichtbaar) is op smartphones. Dat leid ik af uit de reactie van Kronos hierboven, en ook uit reacties elders op het web, zoals die van ene 'pitje' onder dit bericht op nu.nl.
Als er op je smartphone echt helemaal geen mogelijkheid meer is tot shufflen, zuigt dat wel natuurlijk. Het zou mij persoonlijk niet raken (maar ik heb sowieso geen Spotify op mijn telefoon), maar ik kan me voorstellen dat shuffle-liefhebbers dan daadwerkelijk het idee krijgen dat ze door Adele en door Spotify benadeeld zijn. Want dan is kennelijk de vrije keuze weg...

avatar van jordidj1
Het zou pas chill zijn als je de eerste track van een album aanklikt, dat-ie dan automatisch chronologisch afspeelt. Shufflen moet wel gewoon een optie blijven

avatar van Kronos
gaucho, op de webplayer kon ik altijd al met een gratis account albums in de juiste volgorde afspelen en er komt ook nooit reclame voorbij. Op de pc app wel reclame..

Wat de smartphone app betreft is het nu heel triest geworden. Als ik een album selecteer verschijnen daar verschillende nummers van verschillende albums van de band onder en dat krijg je ook te horen als je het wil afspelen.

Het komt op mij dus niet over dat Spotify een mogelijkheid heeft toegevoegd na het verzoek van Adele maar iets heeft weggenomen. Voor mij persoonlijk niet zo dramatisch, want ik vond spotify op de smartphone toch alleen maar met een premium account interessant, want reclamevrij en de mogelijkheid je muziek offline te beluisteren. Thuis gebruik ik de webplayer dan wel, als ik een periode geen premium heb.

avatar van Rogyros
Ik heb Spotify op mijn telefoon. Ik heb een premium account. Bij mij is het als volgt. Als ik een album aanklik, dan zie ik de grote groene play knop. Voorheen was dat met shuffle. Als ik een album wilde afspelen zonder shuffle, dan klikte ik gewoon het eerste nummer aan.

Nu is het zo dat die grote groene play knop zonder shuffle is. Maar als ik vervolgens het af te spelen nummer op het scherm tover, dan heb ik daar wel de mogelijkheid om het album op shuffle te zetten.

Wat betreft een premium account op de telefoon lijkt het mij dus een storm in een glas water.


avatar van madmadder
De wrapped van dit jaar is er weer. Meer dan 122.000 minuten geluisterd naar meer dan 1700 verschillende artiesten. Mijn favoriete stemmingen zijn 'neerslachtig' en 'gedurfd'. En m'n top100 staat vol met nothing, nowhere dus Trauma Factory is by far mijn meest beluisterde album.

ohmusica
Ja de jaarlijkse wrapped, de jaarlijkse afrekening, geeft een wat opgeblazen gevoel. Vertekend beeld: Spotify gebruik ik vooral als radio, afluisteren playlists. En de decembermaand, wat doen we daar dan mee?, muzikaal gezien een interessante inhaalmaand.


avatar van Outlaw104
Als ik m'n Spotify open zie ik alleen een Wrapped afspeellijst met 100 tracks. Waar kan ik dan de rest van de informatie vinden. Klink ik nu dom?

avatar van MRDammann
Outlaw104 schreef:
Als ik m'n Spotify open zie ik alleen een Wrapped afspeellijst met 100 tracks. Waar kan ik dan de rest van de informatie vinden. Klink ik nu dom?


Heb je de Spotify app, want de rest van de Wrapped werkt alleen in de Spotify app.

avatar van Outlaw104
MRDammann schreef:
Heb je de Spotify app, want de rest van de Wrapped werkt alleen in de Spotify app.
Die heb ik ja, maar waarschijnlijk een oude versie. Zonet even een update gedaan en de rest van van de Wrapped kan ik in principe ook bekijken. Alleen stopt de app nu steeds na een paar seconden.
Eraf halen en opnieuw installeren zet ook geen zoden aan de dijk.
Zou m'n Android 7.0 versie deze data allemaal niet meer aankunnen misschien?

avatar van vigil
Artiest
1. Jack Hues
2. Brandi Carlile
3. Eva Crutzen
4. The Bony King of Nowhere
5. Paul Young

Genre
1. Nederpop
2. Belgische Indie
3. New Wave Pop
4. New Americana
5. Kleinkunst

Opmerking 1:
Ik heb pas sinds een maand of wat een eigen account, daarvoor zat ik op een gedeelde account met mijn ex dus die gegevens telt Spotify uiteraard niet mee.
Opmerking 2:
De meeste muziek draai ik nog vanaf cd

avatar van chevy93
Coldplay verbaast me wel, maar op zich ook te verklaren gezien ze met een nieuw album zijn gekomen én ik laatst een Coldplay Greatest Hits heb organiseerd. Daarnaast luister ik nog regelmatig naar A Rush of Blood to the Head en Everyday Life.

https://i.gyazo.com/483174e1bd6baf964b8df24c73c1af74.png

avatar van Arno
Meest beluisterde artiesten zijn Little Simz, Steely Dan, Magdalena Bay, Prefab Sprout en Goat Girl. Dat zag ik al aankomen op basis van mijn Last.fm-cijfers.

Favoriete genre post-punk. Dat kon moeilijk anders met Shame, Black Midi, Squid, Goat Girl, Dry Cleaning, Whispering Sons, bc,nr en andere lieverds.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
MRDammann schreef:
Heb je de Spotify app, want de rest van de Wrapped werkt alleen in de Spotify app.
Dit alles werkt dus sowieso niet bij Spotify op de pc?

avatar van MRDammann
Casartelli schreef:
(quote)
Dit alles werkt dus sowieso niet bij Spotify op de pc?


Nee, al die stats zie je alleen op de app. Op je pc heb je alleen de afspeellijst met je 100 meest afgespeelde nummers

Gast
geplaatst: vandaag om 10:47 uur

geplaatst: vandaag om 10:47 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.