MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Spotify

zoeken in:
chevy93 schreef:
Vraagje:
Als je een bestand die op je computer staat in je spotify-account zet, kan je die daarna op een andere computer beluisteren? (Wel met hetzelfde account inloggen uiteraard).

Nee.

Binnenkort wordt Spotify gelanceerd in de US - op professionele sites wordt er volop over gespeculeerd wat de impact hiervan is voor iTunes - hoe zal een streaming service van Spotify de downloads bij iStore beïnvloeden.

Iemand ervaring met Spotify Mobile? Wat te kopen of juist wat te vermijden?

Mjuman schreef:
Binnenkort wordt Spotify gelanceerd in de US - op professionele sites wordt er volop over gespeculeerd wat de impact hiervan is voor iTunes - hoe zal een streaming service van Spotify de downloads bij iStore beïnvloeden.

Huh? Ik dacht dat Spotify uit Amerika kwam. Ik dacht die zullen wel als eerst Spotify hebben.

Spotify komt uit Zweden.

US is het homeland van Apple en het is gewoon verbluffend om te lezen hoe al die Apple-afficionado's over Spotify denken: "Apple is het grootst en zal Spotify wel even wegblazen". Europeanen reageren dan weer: "Apple alleen kan de muziekindustrie ook niet redden".

Ik snap dat ik hiermee over de grenzen van het topic heenga, maar ik heb de vraag daar alneer gelegd wie nog 80% van de prijs van een fysiek album wil betalen voor een download naar één device;je koopt nl helemaal nix; je hebt het recht om die mp3's te downloaden en op één enkel apparaat te beluisteren (legaal: naar je iPod overzetten, betekent van je pc verwijderen en vice versa). Overigens heeft Universal als eerste al de gebruiksvoorwaarden voor downloads verruimd. (Overigens snappen die Amerikanen helemaal niets van het NL downloadbeleid).

Streaming (Spotify) gratis (restricted) of lage fee (ruimere keuze) heeft imo de toekomst.

chevy93 schreef:
Vraagje:
Als je een bestand die op je computer staat in je spotify-account zet, kan je die daarna op een andere computer beluisteren? (Wel met hetzelfde account inloggen uiteraard).

Arrie schreef:
Nee.

Toch wel, als de betreffende albums (of songs) reeds aanwezig zijn in de Spotify database, anders inderdaad niet. Maar playlists of albums die je vanuit je eigen databse aan Spotify linkt, zoekt Spotify op in de eigen database als die geen toegang heeft tot jouw persoonlijke bestanden.

chevy93 schreef:
Iemand ervaring met Spotify Mobile? Wat te kopen of juist wat te vermijden?

Zef geen ervaring, mede omdat ik uit derde hand heb vernomen dat er nog heel wat aan schort, m.a.w. dat het meer dan de helft van de tijd niet deftig werkt.

Want het is toch wel even het dubbele per maand. Dan moet het wel werken, vind ik.

Cabeza Borradora schreef:
(quote)

Zef geen ervaring, mede omdat ik uit derde hand heb vernomen dat er nog heel wat aan schort, m.a.w. dat het meer dan de helft van de tijd niet deftig werkt.

Kan dat niet aan de dekking (en aan bandbreedte die ze beschikbaar hebben +latency) liggen? Geen idee of de situatie in NL anders is dan in E. Kan wel eens rondluisteren.

Mjuman schreef:

Streaming (Spotify) gratis (restricted) of lage fee (ruimere keuze) heeft imo de toekomst.

Daar ben ik ook sterk van ovetuigd. Of het Spotify zal zijn, zal blijven, of een ander gelijkaardig product zal worden zal de toekomst uitwijzen. Maar het idee achter Spotify is naar mijn bescheiden mening een mogelijke redding voor de muziekindustrie. Zelf download ik veel minder illegaal (want ik verblijf niet in Nederland) sinds ik Spotify gebruiker ben. En al heb ik zelf geen morele bezwaren tegen van het internet afhalen wat er aangeboden wordt (heb altijd geleerd dat het aardig is te delen (mits een dankuwel op zijn tijd), toch is het plezierig te weten, wanneer je weer eens geteisterd wordt door een reclameboodschap, dat de opbrengst hiervan voor een deel onder de artiesten verdeeld word.

@Mjuman: iTunes heeft helemaal geen restricties meer. Je kan het downloaden en op ieder apparaat gebruiken, ja, ook in de V.S.

Japsuh schreef:
@Mjuman: iTunes heeft helemaal geen restricties meer. Je kan het downloaden en op ieder apparaat gebruiken, ja, ook in de V.S.

Ik had al gehoord dat Universal de beperkingen van één device had opgeheven en dat andere maatschappijen ook daartoe neigden. De vraag is nog steeds: "wat koop je al je voor 80% van de fysieke albumprijs een album download via iTunes?"

Volgens mij koop je nog steeds geen fysiek product, maar het recht om de tracks af te spelen. Maar je legaal een cd branden?

In NL is downloaden (nog) niet illegaal is en als je goed kunt zoeken kun je heel wat vinden.
Ik merk dat ik zelf steeds liever een echt product (cd of liever nog lp) in handen heb.

Op div. professionele fora is het dan ook een grote vraag wat voor impact Spotify op iTunes zal hebben. De Apple-afficionado's (en dat lijken wel fundamentalisten) zijn ervan overtuigd dat dat geen is. Ik denk daar anders over.

Van Apple-afficionado's hoef je natuurlijk geen heldere blik te verwachten. Dat zijn net gehersenspoelde junkies.

GrafGantz schreef:
Van Apple-afficionado's hoef je natuurlijk geen heldere blik te verwachten. Dat zijn net gehersenspoelde junkies.

Al was dat wel erg wennen - jarenlang was Bill met Bril de Darth Vader van het Evil Empire, nu lijkt Steve Jobs steeds meer voor die rol in aanmerking te komen.

Het argument dat de AA-tjes standaard tegen Spotify gebruiken is van het soort "ach gossie jullie zijn nog maar zo klein en Apple heeft veel trouwe afnemers - wij zijn groot." Mijn argument dan: Apple heeft de muziekindustrie ook niet kunnen redden; en: wat koop je nou precies met een duurbetaalde dowload - het recht om die muziek te mogen draaien - meer niet!

Ik ben zeker niet de enige die geen nummers langer dan 10 minuten af kan spelen?

is me nog niet opgevallen....

Lees dit maar eens: Long songs are missing! - getsatisfaction.com

Keeping some tracks as "album only" tracks that cannot be purchased individually has been an industry practice since possibly the start if internet downloads. UMG have decided to implement it on (roughly) more recent pop/rock (over 10 min), and jazz/classical (over 7 min) in the back catalogue. Moreover, purchases aren't at issue here.

However, the implementation of this rule for purchases has had the effect - unintended by UMG - of making these tracks unavailable for streaming as well. Let's not apportion any blame here. The metadata that UMG supplies Spotify (metadata that Spotify cannot change) indicates that these tracks cannot be streamed. Before these tracks can be made available again for streaming, UMG have to modify their metadata input to Spotify. This will require a certain amount of configuration work, which UMG have undertaken to do.

Er zijn nog wel een aantal tracks van meer dan tien minuten beschikbaar, maar het overgrote deel is inderdaad niet beschikbaar.

Is er iemand met verstand van Spotify Mobile of weet waar ik terecht kan? Daar mijn mobiel kapot is gegaan, ga ik opzoek naar een nieuwe mobiel. Momenteel ben ik aan het zoeken bij HTC en in het bijzonder bij de HTC Desire S en de HTC Wildfire S. Echter staat tussen de beschikbare mobiels alleen de HTC Desire en (specifiek nog de HD en de Z) en de HTC Wildfire (zonder extra iets). Weet iemand of het dan nog wel werkt?

Sietse
Sindskort heb begin ik eigenlijk toch wel echt een probleem te krijgen met Spotify en meer van dit soort diensten.
Er gaat namelijk iets extreem mis wat betreft "artist revenue".
Lees eens rustig deze post door en concludeer zelf:
How Much Does A Band Earn From Each Music Platform? Uniform Notion Shares The Numbers - hypebot

Mocht iemand mijn muziek digtaal willen: www.bandcamp.com is the place to be.

Bij In A Silent Way van Miles Davis is het al helemaal raar. Het eerste nummer kan ik afspelen maar het tweede niet. Terwijl ze toch beide over de 10 minuten zijn.

Sietse schreef:
Sindskort heb begin ik eigenlijk toch wel echt een probleem te krijgen met Spotify en meer van dit soort diensten.
Er gaat namelijk iets extreem mis wat betreft "artist revenue".
Lees eens rustig deze post door en concludeer zelf:
How Much Does A Band Earn From Each Music Platform? Uniform Notion Shares The Numbers - hypebot

Mocht iemand mijn muziek digtaal willen: www.bandcamp.com is the place to be.

Leuke link Sietse: twee keer geprobeerd te benaderen - mijn IE zegt:

Deze website wordt niet door Internet Explorer hersteld, omdat er een blijvend probleem is met de website.

En ik was wél geïnteresseerd - vrees alleen dat ik the outcome al zal kennen.

Geen probleem met FF en Chrome, misschien eens switchen naar een browser die wel fatsoenlijk werkt?

Benno
Er zit natuurlijk wel iets in dat artikel, maar er wordt wel overgeslagen dat een platform als Spotify ook op een andere manier opbrengsten oplevert. Als iemand muziek ontdekt via Spotify dan kan dat natuurlijk altijd nog leiden tot de aanschaf van het fysieke product. Daar zit natuurlijk ook wel een probleem: iemand die een album op Spotify kan luisteren zal niet de digitale versie van de artiest kopen. Dit is nu precies volgens dit overzicht hetgeen waarop er potentieel het meeste verdient kan worden.

Veel belangrijker om op te merken is dat voor veel bands de primaire inkomstenbron niet langer de verkoop van de muziek is, maar het optreden. Zie bijvoorbeeld een interview met Opeth hier..

GrafGantz schreef:
Geen probleem met FF en Chrome, misschien eens switchen naar een browser die wel fatsoenlijk werkt?

Ik hou zelf nogal van burgelijke ongehoorzaamheid (en dus onfatsoen). Chrome = Google en da's ook een Evil Empire; en FireFox; de laatste keer dat ik non-MS spul gebruikte (de Java VM van Sun) - kon ik bepaalde toepassingen niet meer gebruiken.

Benno schreef:
Veel belangrijker om op te merken is dat voor veel bands de primaire inkomstenbron niet langer de verkoop van de muziek is, maar het optreden. Zie bijvoorbeeld een
interview met Opeth hier..

Helemaal mee eens ga maar eens op zoek naar een interview van Trent Reznor met Digg, april 09 YouTube - die beschrijft hoe NiN ermee is omgegaan. Of kijk eens naar de meest recente TED-presentatie van Robert McNamee, ook op YouTube.

Hm, dit viel me ook op in dat verhaaltje:

If you buy a CD, directly from us for 10 EUR (...)
The CD itself costs 1.2 EUR, the booklet costs about 50 cents, the CD packaging is 1.8 EUR and the sticker on the front costs 35 cents. That’s a total of 3.65 EUR

If you buy a 12” Vinyl from us at 15 EUR (...)
The cost of the Vinyl itself is 3.06 EUR

Kostprijs van vinyl is dus iets lager dan een CD, maar ze vragen wel 50% meer. Wat een afzetters

GrafGantz schreef:
Hm, dit viel me ook op in dat verhaaltje:

(quote)

(quote)

Kostprijs van vinyl is dus iets lager dan een CD, maar ze vragen wel 50% meer. Wat een afzetters

Lijkt mij niet helemaal juist - cd's + verpakking zijn volgens zo'n 50% goedkoper dan hier is geschetst, tenminste de cijfers die mij bekend zijn.
Wat dacht je van de distributiekosten van vinyl.

Gast
geplaatst: vandaag om 03:06 uur

geplaatst: vandaag om 03:06 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.