Muziek / Algemeen / Spotify
zoeken in:
3
geplaatst: 2 december 2021, 18:05 uur
31102 minuten spotify beluisterd
1896 verschillende artiesten
Meest beluisterde nummer, 13 keer: Bach, Sonata for Violin Solo No.1 in G Minor, Presto (Hilary Hahn)
Topgenre: Hardrock
Favoriete artiest: Iron Maiden, 456 minuten beluisterd
Favoriete stemmingen: rustig en neerslachtig
Vertekend beeld want ik speel nog veel cd's af en wat albums betreft beluister ik op spotify vooral nieuw spul dat ik niet de moeite vind om aan te schaffen. Wel knap dat mijn favoriete genre hardrock is en favoriete stemming rustig. En een van mijn favoriete genres is power metal wat weer moeilijk te rijmen valt met de stemming neerslachtig. Ik denk dat het algoritme dat spotify gebruikt een beetje tilt slaat van mijn luistergedrag.
1896 verschillende artiesten
Meest beluisterde nummer, 13 keer: Bach, Sonata for Violin Solo No.1 in G Minor, Presto (Hilary Hahn)
Topgenre: Hardrock
Favoriete artiest: Iron Maiden, 456 minuten beluisterd
Favoriete stemmingen: rustig en neerslachtig
Vertekend beeld want ik speel nog veel cd's af en wat albums betreft beluister ik op spotify vooral nieuw spul dat ik niet de moeite vind om aan te schaffen. Wel knap dat mijn favoriete genre hardrock is en favoriete stemming rustig. En een van mijn favoriete genres is power metal wat weer moeilijk te rijmen valt met de stemming neerslachtig. Ik denk dat het algoritme dat spotify gebruikt een beetje tilt slaat van mijn luistergedrag.

2
geplaatst: 2 december 2021, 18:30 uur
https://i.imgur.com/ZnxhlRQ.jpg
Dat krijg ik er nou van als ik aan al die MuMespellen meedoe. Maar Gretz zal vast trots op me zijn.
Dat krijg ik er nou van als ik aan al die MuMespellen meedoe. Maar Gretz zal vast trots op me zijn.
0
geplaatst: 4 december 2021, 11:08 uur
Ik luister betrekkelijk weinig Spotify, en dan voornamelijk om te checken of bepaalde albums een fysieke aanschaf waard zijn. Dat vertaalt zich in mijn luistergedrag. Het grappige is dan ook dat de meeste nummers in mijn top 100 over het afgelopen jaar juist die nummers (en albums) zijn waarbij ik het meest heb getwijfeld over eventuele aanschaf. Voor de statistieken: op 1 staat bij mij The bells of Lyonesse, een nummer van La Muerta van Subsignal, een album dat ik uiteindelijk toch fysiek heb aangeschaft.
Naast de recente albums van Plant & Krauss en Deep Purple zijn ook de laatste van Abba en zelfs Adele behoorlijk vertegenwoordigd in mijn lijst. Niet echt mijn favoriete artiesten, maar vanwege de hype rond het verschijnen van die albums toch een flink aantal keren beluisterd om er een oordeel over te kunnen vormen. Daar blijkt in elk geval uit dat MusicMeter en publicitaire aandacht in het algemeen toch de nodige invloed hebben op mijn luistergedrag.
De lijst oogt naar mijn idee dan ook niet erg representatief voor wat ik het afgelopen jaar daadwerkelijk het meest heb beluisterd, want dat kwam toch vooral van CD en LP. Maar toch aardig om zo'n overzichtje eens te zien. Al blijf ik het raar vinden dat al die andere gegevens die jullie hierboven vermelden, niet te zien zijn als je de app opent op je laptop. Ik had graag gezien hoe ze mijn luistergedrag hadden omschreven. Onnavolgbaar waarschijnlijk...
Naast de recente albums van Plant & Krauss en Deep Purple zijn ook de laatste van Abba en zelfs Adele behoorlijk vertegenwoordigd in mijn lijst. Niet echt mijn favoriete artiesten, maar vanwege de hype rond het verschijnen van die albums toch een flink aantal keren beluisterd om er een oordeel over te kunnen vormen. Daar blijkt in elk geval uit dat MusicMeter en publicitaire aandacht in het algemeen toch de nodige invloed hebben op mijn luistergedrag.
De lijst oogt naar mijn idee dan ook niet erg representatief voor wat ik het afgelopen jaar daadwerkelijk het meest heb beluisterd, want dat kwam toch vooral van CD en LP. Maar toch aardig om zo'n overzichtje eens te zien. Al blijf ik het raar vinden dat al die andere gegevens die jullie hierboven vermelden, niet te zien zijn als je de app opent op je laptop. Ik had graag gezien hoe ze mijn luistergedrag hadden omschreven. Onnavolgbaar waarschijnlijk...

0
geplaatst: 4 december 2021, 13:42 uur
Het overzicht zou juister zijn als je albums op een of andere manier kan beoordelen. Voor mij is Spotify bijvoorbeeld handig om overal muziek te kunnen beluisteren. Maar voor het boek '1001 albums die je gehoord moet hebben!' gebruik ik ook Spotify. En nu staat op Spotify als tweede van mijn favoriete genres New Wave, terwijl ik daar een hekel aan heb. Spotify zou het beter heel droog bij de cijfertjes houden in plaats van te doen of het iets over je muzieksmaak kan zeggen.
0
geplaatst: 6 december 2021, 13:25 uur
Gisteravond Spotify toch maar op mijn iPhone geïnstalleerd, onder het motto: altijd handig als je eens ergens wat tijd moet stukslaan (al hoop ik dan wel dat ik dat verbindingskabeltje bij me heb dat je tegenwoordig moet gebruiken om je koptelefoon aan te sluiten). En dan krijg je dus het gehele persoonlijke overzicht van 'mijn' jaar. Mijn favoriete genre blijkt 'albumrock' te zijn. Ik draai voornamelijk volledige albums, dus in die zin klopt dat wel. Maar albumrock als genre? Ik had er nog nooit van gehoord...
Verdwijnen er ook wel eens albums van Spotify? Ja dus. Ik merkte net dat Adventures of modern recording van The Buggles (gek genoeg met uitzondering van I am a camera) er niet meer op staat. Net zomin als het album van Ellis, Beggs & Howard. Paar weken geleden nog beluisterd, maar nu verdwenen. Zijn toch wel bescheiden 80s toppertjes.
Verdwijnen er ook wel eens albums van Spotify? Ja dus. Ik merkte net dat Adventures of modern recording van The Buggles (gek genoeg met uitzondering van I am a camera) er niet meer op staat. Net zomin als het album van Ellis, Beggs & Howard. Paar weken geleden nog beluisterd, maar nu verdwenen. Zijn toch wel bescheiden 80s toppertjes.
1
geplaatst: 6 december 2021, 17:09 uur
Overigens, als je gewoon door het jaar heen ook benieuwd bent naar je Spotify-stats, is deze site echt geweldig: https://favoritemusic.guru/
De website vogelt de volgende zaken voor je uit en weergeeft daarvan een top 50:
Top Artists — Short Term (4 weeks)
Top Artists — Medium Term (6 months)
Top Artists — Long Term (years)
Top Tracks — Short Term (4 weeks)
Top Tracks — Medium Term (6 months)
Top Tracks — Long Term (years)
Mijn idee was om hiervoor een topic te openen, hetgeen ik ook probeerde op basis van mijn Spotify Wrapped. Daar zijn nog geen reacties op gekomen. Dus ik probeer het ook maar even hier, wat denken jullie, interessant voor een topic? Je kan bijvoorbeeld ieder half jaar je lijst van meeste beluisterde artiesten en nummers plaatsen, op basis van deze website.
De website vogelt de volgende zaken voor je uit en weergeeft daarvan een top 50:
Top Artists — Short Term (4 weeks)
Top Artists — Medium Term (6 months)
Top Artists — Long Term (years)
Top Tracks — Short Term (4 weeks)
Top Tracks — Medium Term (6 months)
Top Tracks — Long Term (years)
Mijn idee was om hiervoor een topic te openen, hetgeen ik ook probeerde op basis van mijn Spotify Wrapped. Daar zijn nog geen reacties op gekomen. Dus ik probeer het ook maar even hier, wat denken jullie, interessant voor een topic? Je kan bijvoorbeeld ieder half jaar je lijst van meeste beluisterde artiesten en nummers plaatsen, op basis van deze website.
0
geplaatst: 6 december 2021, 18:10 uur
Snoeperd schreef:
De website vogelt de volgende zaken voor je uit en weergeeft daarvan een top 50: .
De website vogelt de volgende zaken voor je uit en weergeeft daarvan een top 50: .
Maar dat doet Spotify toch zelf ook gewoon in je profiel? En deelbaar ook.
0
geplaatst: 6 december 2021, 21:20 uur
Niet in een top 50 toch? En ook niet deelbaar. Althans, niet bij mijn versie. Je kan wel de artiesten van de laatste maand bekijken, maar niet die van je afgelopen 6 maanden of aller tijden.
0
geplaatst: 6 december 2021, 22:30 uur
Dat is een geinige link Snoeperd die je hierboven hebt geplaatst! 
Mijn statistieken aldus de guru:
Edit: geplaatst in je nieuwe topic: Deel je Spotify eindejaars top 100! - MusicMeter.nl

Mijn statistieken aldus de guru:
Edit: geplaatst in je nieuwe topic: Deel je Spotify eindejaars top 100! - MusicMeter.nl
0
geplaatst: 6 december 2021, 23:43 uur
Snoeperd schreef:
Niet in een top 50 toch? En ook niet deelbaar. Althans, niet bij mijn versie. Je kan wel de artiesten van de laatste maand bekijken, maar niet die van je afgelopen 6 maanden of aller tijden.
O wacht, ik was in de war met last.fm, daar kan dat wel.
0
geplaatst: 12 december 2021, 09:59 uur
Heb dit nog niet eerder langs zien komen: Spotify HiFi: release date, price, quality, free trial and latest news | What Hi-Fi? - whathifi.com
Everything we know about Spotify's upcoming CD-quality streaming tier, due within the next month
Weet niet of ik per se Spotify in betere kwaliteit nodig heb, maar in ieder geval is het interessant.
0
geplaatst: 12 december 2021, 09:59 uur
Ondertussen wacht ik nog steeds tot de lyrics functie het ook gaat doen in mijn app. 

0
geplaatst: 12 december 2021, 13:52 uur
chevy93 schreef:
Heb dit nog niet eerder langs zien komen: Spotify HiFi: release date, price, quality, free trial and latest news | What Hi-Fi? - whathifi.com
Dergelijk nieuws circuleerde een jaar of tien geleden al eens, en dook daarna ook regelmatig op, maar tot dusver is het er nooit van gekomen. En ook dat artikel maakt mij sceptisch, vooral omdat het echt uitsluitend berust op aannames en slechte journalistiek, met vrijwel nergens concrete data (kwaliteit, prijs, startdatum, regio's).
Aan de andere kant: de recente toevoeging van liedteksten en het mogelijk maken van het afspelen van albumtracks in de bedoelde volgorde vind ik wel belangrijke verbeteringen. Die lijken aan te geven (je ziet, speculeren kan ik ook
) dat ze er momenteel echt werk van maken om Spotify te verbeteren. Maar eerst zien...
0
geplaatst: 2 januari 2022, 12:47 uur
Past beter hier:
Denk dat dat alleen handmatig kan door zelf een playlist te maken (of met een script maar dat lijkt Linux only te zijn).
NERD schreef:
Dat klopt. Ik wil alleen de playlist vanaf 2000 naar 1 afspelen. Niet van 1 naar 2000 zoals standaard.
(quote)
Dat klopt. Ik wil alleen de playlist vanaf 2000 naar 1 afspelen. Niet van 1 naar 2000 zoals standaard.
Denk dat dat alleen handmatig kan door zelf een playlist te maken (of met een script maar dat lijkt Linux only te zijn).
1
Onweerwolf
geplaatst: 2 januari 2022, 13:31 uur
Poek schreef:
Past beter hier:
Past beter hier:
(quote)
Je kunt gewoon alle nummers uit de playlist kopiëren naar Excel, ze daar omdraaien en dan weer terugzetten in een nieuwe playlist.
0
geplaatst: 6 januari 2022, 11:16 uur
Hebben jullie ook dat sinds de laatste (december) update de weergave van de 'Activiteiten van vrienden' is veranderd? Waar ik voorheen een lijst zag met >20 vrienden, zie ik nu 'maar' 5 vrienden.
Het schijnt dat de settings zijn veranderd en dat nu standaard de optie 'mijn luisteractiviteit op Spotify delen' is uitgezet. Ik heb dat in ieder geval weer aangezet.
Het schijnt dat de settings zijn veranderd en dat nu standaard de optie 'mijn luisteractiviteit op Spotify delen' is uitgezet. Ik heb dat in ieder geval weer aangezet.
1
Casartelli (moderator)
geplaatst: 26 januari 2022, 09:55 uur
Ligt het aan mij, of wordt de reclamefrequentie bij de gratis versie langzaamaan onwerkbaar?
1
Germ (crew)
geplaatst: 26 januari 2022, 10:41 uur
Casartelli schreef:
Ligt het aan mij, of wordt de reclamefrequentie bij de gratis versie langzaamaan onwerkbaar?
Zou me niet verbazen, op Youtube is hetzelfde gaande.
1
geplaatst: 26 januari 2022, 13:07 uur
Casartelli schreef:
Nee, dat is geen doen meer. De vergoeding van 1 tientje per maand is peanuts in vergelijking met de voordelen.
Wie dacht dat ik dat ooit nog eens zou zeggen...
0
geplaatst: 27 januari 2022, 16:29 uur
Hebben andere mensen er ook last van dat veel nummers grijs/vaag worden weergegeven (en dus niet meer beschikbaar zijn)? Bij Neil Young is de reden al bekend, maar zie bijvoorbeeld Yeasayer en Grizzly Bear. Of zullen zij zich bij het statment van onze ome Neil hebben aangesloten?
0
geplaatst: 27 januari 2022, 17:40 uur
sj0n88 schreef:
Hebben andere mensen er ook last van dat veel nummers grijs/vaag worden weergegeven (en dus niet meer beschikbaar zijn)? Bij Neil Young is de reden al bekend, maar zie bijvoorbeeld Yeasayer en Grizzly Bear. Of zullen zij zich bij het statment van onze ome Neil hebben aangesloten?
Ik heb het ook gemerkt. Het lijkt me eerder een bug, want ik kan het album wel in zijn volledigheid starten, maar afzonderlijk kan ik de nummers niet aanklikken om af te spelen.
0
geplaatst: 27 januari 2022, 18:21 uur
Casartelli schreef:
Vreemd. Sinds de verandering door Adele krijg ik helemaal geen reclame meer bij de gratis versie. Ik dacht dat dit ter compensatie was omdat je nu geen albums meer kan afspelen. Als ik dat probeer krijg ik eerst een nummer van dat album maar daarna gewoon random nummers van die artiest, ook van andere albums.
0
geplaatst: 28 januari 2022, 13:56 uur
Kronos schreef:
Vreemd. Sinds de verandering door Adele krijg ik helemaal geen reclame meer bij de gratis versie. Ik dacht dat dit ter compensatie was omdat je nu geen albums meer kan afspelen. Als ik dat probeer krijg ik eerst een nummer van dat album maar daarna gewoon random nummers van die artiest, ook van andere albums.
Het eerste herken ik niet: ik krijg nog steeds reclame tussendoor, al is het lang niet zo erg als op YouTube (op Spotify gemiddeld 2 à 3 reclames na twee tot vier nummers, een beetje het gemiddelde zoals het altijd was, in mijn beleving). Maar het laatste doet zich sinds kort bij mij ook voor - en volgens mij voornamelijk op mijn iPhone. Ik heb het idee dat het op mijn laptop niet, of in elk geval veel minder, speelt.
Maar inderdaad: was ik aanvankelijk zo blij als een kind dat Adele er had doorgedrukt dat je nu als 'gratis' luisteraar albums volledig in de juiste volgorde kan afspelen, nu lijkt dat weer volledig teniet gedaan door wat er op mijn telefoon gebeurt: je klikt het eerste nummer aan met de reguliere afspeelknop, krijgt vervolgens meestal nog wel een tweede of derde nummer van hetzelfde album te horen (niet altijd meer in de juiste volgorde) en vervolgens gaat het alle kanten op: nummers van dezelfde artiest van een ander album, of zelfs nummers van een enigszins vergelijkbare artiest. Ik ben bang dat het geen bug is, maar dat ze bij Spotify de boel bewust ontregelen. Erg storend, maar als 'gratis' luisteraar mag je waarschijnlijk niet klagen...

1
geplaatst: 28 januari 2022, 14:06 uur
Tja gaucho, het was te verwachten dat Spotify geen kadootjes ging uitdelen omwille van de klacht van Adele. Adele heeft haar zin gekregen. Een album wordt met een gratis account niet meer random afgespeeld want je kan geen albums meer afspelen met een gratis account. 
Dat ik geen reclame meer te horen krijg is wel bizar. Dat is misschien wel een bug, van toen ik een keer weer premium wou aanmaken voor 10 euro maar dat proces niet heb afgewerkt. Geen idee. In ieder geval, zolang ik geen reclame krijg stel ik premium nog wel even uit.

Dat ik geen reclame meer te horen krijg is wel bizar. Dat is misschien wel een bug, van toen ik een keer weer premium wou aanmaken voor 10 euro maar dat proces niet heb afgewerkt. Geen idee. In ieder geval, zolang ik geen reclame krijg stel ik premium nog wel even uit.

0
geplaatst: 28 januari 2022, 16:07 uur
Dat laatste zou ik voorlopig gewoon aanhouden - vooral geen slapende honden wakker maken... 
Maar als ik het goed begrijp - ik vind daarover weinig tot niets bij een vluchtige zoektocht op het internet - is die move van standaard shuffle naar standaard 'volgorde-zoals-de-artiest-die-bedoelt' alleen voor premium users? Maar die konden dat toch al langer? Alleen moest je dan de knop die standaard op shuffle stond - sowieso een lachwekkend uitgangspunt - even omschakelen naar het afspelen in de juiste volgorde. Of standaard de knop van het eerste nummer indrukken, als ik me goed herinner.
Ik begin er nu zelf aan te twijfelen, maar volgens mij was de 'juiste volgorde'-knop gewoon in werking, kort nadat die door Adele ingegeven beslissing de media had gehaald. Hebben ze dat nu dan weer teruggedraaid? Ik ben het nu op mijn desktop aan het checken en mijn eerste indruk is dat ik daar - ook als gratis gebruiker - nog gewoon hele albums kan afspelen. Werkt het met een gratis account dan alleen op je desktop en maken ze er op je telefoon een potje van?
Als dat zo is, betekent het dus dat je op je mobiel helemaal geen albums meer kunt afspelen. Niet in de juiste volgorde en niet in de shuffle-modus. Ze gooien er nu dus kennelijk gewoon van alles tussendoor. Het blijft een onnavolgbare club, dat Spotify. Ik vind het sowieso onbegrijpelijk dat zoiets basaals als het simpelweg afspelen van het album in de juiste volgorde als een 'special feature' beschouwd wordt. Die bovendien op sommige devices alleen tegen betaling verkrijgbaar is.

Maar als ik het goed begrijp - ik vind daarover weinig tot niets bij een vluchtige zoektocht op het internet - is die move van standaard shuffle naar standaard 'volgorde-zoals-de-artiest-die-bedoelt' alleen voor premium users? Maar die konden dat toch al langer? Alleen moest je dan de knop die standaard op shuffle stond - sowieso een lachwekkend uitgangspunt - even omschakelen naar het afspelen in de juiste volgorde. Of standaard de knop van het eerste nummer indrukken, als ik me goed herinner.
Ik begin er nu zelf aan te twijfelen, maar volgens mij was de 'juiste volgorde'-knop gewoon in werking, kort nadat die door Adele ingegeven beslissing de media had gehaald. Hebben ze dat nu dan weer teruggedraaid? Ik ben het nu op mijn desktop aan het checken en mijn eerste indruk is dat ik daar - ook als gratis gebruiker - nog gewoon hele albums kan afspelen. Werkt het met een gratis account dan alleen op je desktop en maken ze er op je telefoon een potje van?
Als dat zo is, betekent het dus dat je op je mobiel helemaal geen albums meer kunt afspelen. Niet in de juiste volgorde en niet in de shuffle-modus. Ze gooien er nu dus kennelijk gewoon van alles tussendoor. Het blijft een onnavolgbare club, dat Spotify. Ik vind het sowieso onbegrijpelijk dat zoiets basaals als het simpelweg afspelen van het album in de juiste volgorde als een 'special feature' beschouwd wordt. Die bovendien op sommige devices alleen tegen betaling verkrijgbaar is.
0
geplaatst: 28 januari 2022, 16:50 uur
gaucho schreef:
Maar als ik het goed begrijp - ik vind daarover weinig tot niets bij een vluchtige zoektocht op het internet - is die move van standaard shuffle naar standaard 'volgorde-zoals-de-artiest-die-bedoelt' alleen voor premium users? Maar die konden dat toch al langer? Alleen moest je dan de knop die standaard op shuffle stond - sowieso een lachwekkend uitgangspunt - even omschakelen naar het afspelen in de juiste volgorde.
Maar als ik het goed begrijp - ik vind daarover weinig tot niets bij een vluchtige zoektocht op het internet - is die move van standaard shuffle naar standaard 'volgorde-zoals-de-artiest-die-bedoelt' alleen voor premium users? Maar die konden dat toch al langer? Alleen moest je dan de knop die standaard op shuffle stond - sowieso een lachwekkend uitgangspunt - even omschakelen naar het afspelen in de juiste volgorde.
Met een premium account kon je eerder inderdaad ook gewoon een album in de juiste volgorde afspelen op je smartphone. Daarom dat ik de klacht van Adele een beetje onnozel vond. Ik weet eerlijk gezegd niet meer of die knop standaard wel of niet op shuffle stond, maar dat maakt weinig uit. En of daar nu iets van teruggedraaid is weet ik dus ook niet.
Op de desktop is er volgens mij weinig verschil tussen premium en gratis. Met premium kan je wel nummers in je playlist opzoeken, met gratis niet denk ik. En dan heb je ook nog de web player voor op pc. Daar zijn de verschillen ook weer groter dacht ik, zoals visuele reclame met een gratis account.
Als gratis gebruiker heb je inderdaad niet te klagen waarschijnlijk. Maar het is toch schrijnend dat zo'n bedrijven als Spotify er niet in slagen aan de wensen van de gebruikers te voldoen. Spotify is daar niet alleen in, denk maar aan het irritante rommeltje dat Facebook is. En onlangs heb ik Netflix nog een geprobeerd. Niet alleen was ik al die kutseries snel beu maar wat gebruiksvriendelijkheid (overzichtelijkheid, zoekfunctie) betreft ook een tegenvaller. Het valt dan toch op hoe een veel kleiner Vlaams videostreamingplatform als Streamz dat veel beter doet.
1
geplaatst: 29 januari 2022, 11:30 uur
En nu ook Joni Mitchell die haar muziek van Spotify afhaalt. Dat worden weer enkele gaten in sommige van mijn playlists.
* denotes required fields.