MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Spotify

zoeken in:
Ik lees dat Spotify nu toch echt werk gaat maken van een Platinum versie met lossless audio en wat extra' s voor 20 Euro per maand. Zou dit genoeg klanten trekken die terugkomen van Tidal, Deezer, etcetera?

Dat ligt er maar net aan wat Spotify voor extra's etc. biedt. Tidal HiFi is al voor € 9,99 p.m. (tot 1411 kbps) en hi-res (tot 9216 kbps) kost €19,99 p.m., Qobuz is nog goedkoper. Deezer is zelfs al €11,99 p.m. voor hi-fi. Al twijfel ik soms wel aan de hi-fi kwaliteit van Deezer.

Goed om te weten, thanks for sharing.

Alicia schreef:
Dat ligt er maar net aan wat Spotify voor extra's etc. biedt. Tidal HiFi is al voor € 9,99 p.m. (tot 1411 kbps) en hi-res (tot 9216 kbps) kost €19,99 p.m., Qobuz is nog goedkoper. Deezer is zelfs al €11,99 p.m. voor hi-fi. Al twijfel ik soms wel aan de hi-fi kwaliteit van Deezer.

Qobuz rekent 12,50 per maand, mits je één jaar vooruitbetaalt (non-refundable) - zowel Tidal als Qobuz bieden een trial periode van 1 maand aan, voor nop.

Een beetje daas word je wel van die verschillende specificatiemethodes die men hanteert, khz vs kbps (alsof de ene pizzabakker vertelt hoeveel bloem ie verwerkt in de pizza en de andere hoe lang die pizza in de oven zit).

Nou ja... als er maar genoeg bloem in zit, niet waar?

Het ging om een wat hogere kwaliteit audio, minstens CD kwaliteit. Zo ongeveer. Tidal bijvoorbeeld biedt ook weer unieke video's aan, enzovoort. Qobuz (hi-fi) kost € 14,99 p.m. als je dus niet jaarlijks, maar per maand wilt betalen. Hoe de muziekcatalogus is samengesteld lijkt mij ook wel belangrijk.

Tja, bitrate is echt wel wat anders dan sample size/frequentie. Het kwaliteitsverschil tussen Spotify en Tidal was tot nu toe zo groot (en het aanbod op Tidal zo ruim), dat ik Spotify echt niet meer interessant vond.

Dat zou kunnen veranderen, mede afhankelijk van de prijs. Vraag is alleen hoeveel (nieuwe) muziek kan en/of wil je 'consumeren' en wat is de impact ervan op je bestaande collectie en nieuwe aankopen. Een abonnement voor de prijs van 1 cd is nog wel te doen, maar 2 (of 3) wordt wel wat veel.

Als ik dat vergelijk met de kosten van film (series) streaming - 8 euro voor Netflix en 2,95 voor Amazon Prime - is dat wel een groot verschil.

Unwrapped 2022

14500 minuten (Ja ik draai nog steeds het merendeel cd's...)

Artiest
01. Vanessa Paradis
02. Ibrahim Maalouf
03. Tears for Fears
04. Nits
05. S10

Liedjes
01. Perry Keyes - Hide Park Hotel
02. Rondé - Love Myself
03. John Foxx - The Garden
04. The Divine Comedy - Our Mutual Friend
05. Brandi Carlile - The Joke
06. Ibrahim Maalouf - True Story
07. Boo Radleys - Lazarus
08. Shakespears Sister - Hello, Turn Your Radio On
09. Anna von Hauswolff - Deathbed
10. R.E.M. - Half a World Away

Genre
01. New wave
02. Rock
03. Nederlandstalige rock
04. Britpop
05. Chanson

Ook mijn wrapped binnen , erg veel Big Thief en
Adrianne Lenker gespot.

Onweerwolf
Spotify loopt een maand voor op de rest van de wereld?

Jip, elk jaar zijn ze te vroeg...

Onweerwolf schreef:
Spotify loopt een maand voor op de rest van de wereld?

Ja is standaard tm nov zeg maar

36.603 minuten in 2022. Heb regelmatig muziek opstaan via spotify (mobiel en computer) dus dat kan goed kloppen. Plaats mij lijstje hier nog wel. Grootste succesverhalen waren dit jaar i.i.g The Sound, Built to Spill, Beirut, Harold Budd, Caterina Barbieri en The Names. Subrosa maakt een goede intrede aan de onderkant van mijn lijst. Volgens spotify ben ik verder een avontuurlijke luisteraar

Unwrapped 2022

51.781 minuten

Artiest
1. BROCKHAMPTON
2. ROSALÍA
3. Kanye West
4. Beach House
5. Big Thief

Het helpt duidelijk om dubbelalbums uit te brengen.

Liedjes:
1. Pusha T - Diet Coke
2. Black Country, New Road - Snow Globes
3. ROSALÍA - G3 N15
4. BROCKHAMPTON - NEW ORLEANS
5. ROSALÍA - SAKURA
6. Black Country, New Road - Good Will Hunting
7. Spoon - Lucifer on the Sofa
8. Pusha T - I Pray for You (feat. Labrinth & MALICE
9. ROSALÍA - COMO UN G
10. Ryan Beatty - Evergreen

Genres:
1. Indie Rock
2. Hip Hop
3. Rock
4. Art Pop
5. Pop

ohmusica
de afrekening van spotify

Ik heb 61000 minuten erop zitten, maar ik beluister nauwelijks vinyl of CD. Ik zou 7100 verschillende nummers hebben beluisterd. So called topartiesten heb ik net wat meer beluisterd, maar er was wel meer ‘top”.
Mijn topgenre is ‘fourth world’, heb dat even moeten opzoeken wat dat precies inhoudt…. En ik ben dus ook van het avontuur.

mijn meest beluisterde nummer was Fleeting Future van Akusmi. Lees de mooie recensie van madmadder over deze plaat.

132.361 minuten

Nummers
1. David Duchovny - Everything is Noise (150x)
2. Badee & Ecco2k - The Flag Is Raised
3. Bladee - Into Dust
4. Yung Lean - Summertime Blood
5. Bladee & Ecco2k - 5 Star Crest

Meest beluisterde artiest: Bladee

158 verschillende genres (1. artpop 2. hiphop 3. ambient 4. alternative rock 5. electronica)

Top podcast: Weer een Dag

Avonturiër

46.498 minuten, waarvan 8.674 gewijd aan mijn topartiest (top 0,05% luisteraars).

Top artists:
1. Ayumi Hamasaki
2. Crying
3. Caroline Polachek
4. RADWIMPS
5. Cocteau Twins

Top songs:
1. Wednesday Campanella - Buckingham
2. Crying - Wool in the Wash
3. Crying - Premonitory Dream
4. Crying - Origin
5. Ayumi Hamasaki - You were...

Adventurer

47.425 minuten geluisterd

Top artiesten:

1. The Mountain Goats
2. Beach House
3. Björk
4. Prince
5. Bob Dylan

Top songs:

1. Beach House - Hurts To Love
2. Black Country, New Road - Snow Globes
3. Kae Tempest - More Pressure
4. Beach House - Once Twice Melody
5. Black Country, New Road - Bread Song

Avonturier

Mjuman schreef:
Tja, bitrate is echt wel wat anders dan sample size/frequentie. Het kwaliteitsverschil tussen Spotify en Tidal was tot nu toe zo groot (en het aanbod op Tidal zo ruim), dat ik Spotify echt niet meer interessant vond.

Voor mij lijkt het er op dat beide diensten vaak van dezelfde bibliotheek gebruik maken. Precies dezelde albums ontbreken in de discografie van sommige bands en ook nog eens met dezelfde bandnaam schrijfwijze ( all caps bijvoorbeeld).

Dik 148.000 minuten….met voor mij volstrekt onbekende topartiesten en -songs…

….mijn dochters.

1 Kendrick, 2 Sufjan, 3 Big Thief, 4 Billy Woods, 5 King Gizzard op basis van 95.980 geluisterde minuten, waarbij deze avonturier het meest naar Indie Rock heeft geluisterd.

Naar aanleiding van jullie nieuwsberichten ook maar weer eens - sinds lange tijd - ingelogd op Spotify.

"2022 Wrapped staat klaar! Maar Wrapped is alleen beschikbaar in de mobiele app van Spotify. Download nu de app en bekijk jouw Wrapped."

Tja, die mobiele app heb ik dus halverwege dit jaar van mijn iPhone gegooid omdat ik merkte dat Spotify me via de app niet meer in staat stelt om hele albums af te spelen, ook al is dat in de verkeerde volgorde. Dat lukt me nog wel als ik inlog via de webplayer.

Sinds dat Adele-verhaal maakten ze er op mijn gratis account echt een rommeltje van als je via de app luistert. Wil je een album afspelen, dan krijg je na het eerste nummer tracks van andere albums van dezelfde artiest en aanbevelingen in lijn met het album waar je naar wilt luisteren. Dan gaat de lol er wel heel snel af. Ik vermoed dat ik alles bij elkaar dit jaar slechts zo'n 30 uur naar Spotify heb geluisterd. En ik gok dat de laatste Tears For Fears en/of Young Gun Silver Fox mijn meest beluisterde album is. Mijn favoriete genre is ongetwijfeld 'album rock', want dat schijnt op Spotify een genre te zijn, heb ik wel eens gezien.

Als ik tegenwoordig ff snel iets wil beluisteren voor een eerste indruk, pak ik meestal YouTube. Ook dramatisch, met veel te veel reclame en een matige tot slechte geluidskwaliteit, maar op de foon of laptop vind ik dat niet zo heel storend. Het leeuwendeel van mijn muziekbeluistering gaat nog altijd via CD of LP.

67.000 geluisterde minuten hier.

Topnummer: Masquerade van Beach House (36x). Op 2 The Race Is About to Begin van black midi en op 3 Sugar Slip van Leon Vynehall.

Topartiest: CunninLynguists, gevolgd door black midi, Beach House, Arcade Fire en fka twigs.

Toppodcast is er ook eentje uit de muziekbranche: de Popcast van de Week van Stijn Vandevoorde.

Ook mijn wrap bekeken en voor mij geen verrassende dingen aan het licht gekomen...

Vraagje,

Hoe kan ik een lijst genereren van mijn meest beluisterde muziek in 2022 welke in 2022 uitgebracht is?
Binnen Spotify onmogelijk volgens mij maar is daar 3th-party app/website voor?

Altijd leuk, die spotify wrapped!
-69 verschillende genres ontdekt
- 46.165 minuten geluisterd
- 767 artiesten geluisterd
- Favoriete nummer- The haves van Eddie Vedder
- 3267 nummers afgespeeld

Favo artiesten:
1- The killers
2- The smashing pumpkins
3- Muse
4- The smiths
5- The cure

En zou er iemand zijn die geen avonturier genoemd wordt?

chevy93 schreef:
Haha, Spotify is zo eager to please. Ik zie ook alleen maar avonturiers overal.

't Is toch jammer dat Spotify niet meer doet met al deze metadata. Zo kun je bv. zien hoeveel minuten je naar je favoriete artiest luistert, maar niet naar de rest van je favoriete artiesten.

chevy93 schreef:

Jammer van The National tussen al die avontuurlijke bands

vigil schreef:
(quote)

Jammer van The National tussen al die avontuurlijke bands
Gretz disapproves.

Gast
geplaatst: vandaag om 04:39 uur

geplaatst: vandaag om 04:39 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.