MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Spotify

zoeken in:
Waardeloos getagged? Ik gebruik het nu 3 jaar en ben in al die tijd pas twee keer een artiest tegengekomen die niet goed getagd was.

Ik vind de software en dan met name de filterfunctie eigenlijk wel prima. Maar moet zeggen dat ik er ook wel voor betaal, dus dan is de kwaliteit prima en dan heb je ook geen reclames meer.

Het tagsprobleem herken ik ook wel, zolang je in het pop/rock/folk gebied zit valt het allemaal wel mee, tot het een samenwerking wordt tussen meerdere artiesten, dan wordt het vaak erg rommelig.

Bij jazz en (in nog sterkere mate) klassiek gaat het wel vaak mis, klassiek is een hel met uitvoerende artiest/componist/albumnaam die allemaal in allerlei combnaties langskomen. Bij jazz is het probleem voornamelijk de grote hoeveelheid samenwerkingen, die allemaal in een andere vorm op spotify staan (soms onder 1 van de samenwerkenden, soms als gastmuzikanten bij elk losse nummer, noem maar op).

Jep, een van de weinige minpunten aan Spotify. Met klassiek is het echt een ramp. Ik zie nu trouwens ook dat hij Ryuichi Sakamoto op Last.fm heeft getagd als 坂本龍一. En ook vervelend dat hij soms je local files gaat koppelen aan verkeerde nummers, maar dat is maar heel sporadisch zo.

Dat is waar inderdaad, bij klassiek en jazz gaat het niet helemaal lekker. Nadeel ervan is dat het scrobblen niet goed gaat, maar het is ook maar net hoe belangrijk je het vindt dat echt alles goed gescrobbled wordt.

Onweerwolf
herman schreef:
Waardeloos getagged? Ik gebruik het nu 3 jaar en ben in al die tijd pas twee
keer een artiest tegengekomen die niet goed getagd was.

Ik kom ze constant tegen.

Ik vind de software en dan met name de filterfunctie eigenlijk wel prima. Maar moet zeggen dat ik er ook wel voor betaal, dus dan is de kwaliteit prima en dan heb je ook geen reclames meer.

Je kunt de software niet eens met een click uitzetten. Als je de search voor een tweede keer gebruikt wordt het vakje niet geleegd, etc.

Wat is de kwaliteit van de stream als je betaalt?

Onweerwolf
herman schreef:
Dat is waar inderdaad, bij klassiek en jazz gaat het niet helemaal lekker. Nadeel ervan is dat het scrobblen niet goed gaat, maar het is ook maar net hoe belangrijk je het vindt dat echt alles goed gescrobbled wordt.

If it didn't scrobble, you never heard it.

IllumSphere schreef:
Zijn er ook mensen die van plan zijn, of het al doen, om hun gedownloade platen te verwijderen en alles wat ze niet fysiek hebben te beluisteren op Spotify? Ik zou het anders wel willen overwegen, want ondanks dat er momenteel nog reclame tussen de nummers zit vind ik Spotify zeker een pracht van een programma die tevens ook gemakzuchtig is.
Wat is het nut daarvan? Alles wat je zelf hebt, kan je ook afspelen via Spotify. Bovendien gebruik ik mijn iPod nog steeds veelvuldig en dan zou ik al die nummers via Spotify moeten kopen.

Dat tagprobleem van hierboven herken ik wel, maar dan is het vooral dat er steeds "Remaster 2006" etc. bij staat. Dat boeit me dus echt heel weinig. Voor iets als last.fm is dat wel irritant, maar uiteindelijk download ik de nummers die ik goed vind en dan kan ik later alsnog een goedgetagte versie afspelen. Die paar plays maken dan weinig verschil.

Onweerwolf schreef:
Wat is de kwaliteit van de stream als je betaalt?
What quality does Spotify stream in? - Spotify - Spotify
What quality does Spotify stream in?
Desktop

Streaming is normally at 160 kbps. Premium subscribers can enable higher bit rate streaming at 320 kbps from the Preferences menu.

Onweerwolf schreef:
Je kunt de software niet eens met een click uitzetten.
Godzijdank. Hoe vaak heb ik al niet een programma afgesloten terwijl ik eigenlijk op vergroten/verkleinen wilde klikken?

Met twee kliks is het afgesloten. Rechtermuisklik op het icoontje => Exit. Lijkt me nou niet echt het grootste probleem.

Onweerwolf
Teunnis schreef:
Met twee kliks is het afgesloten. Rechtermuisklik op het icoontje => Exit. Lijkt me nou niet echt het grootste probleem.

2 clicks is maar liefst het dubbele van 1 click. Voor iemand die efficiency hoog in het vaandel heeft is dat tergend vervelend.

Onweerwolf schreef:

Je draait veel klassiek zeker?

Je kunt de software niet eens met een click uitzetten. Als je de search voor een tweede keer gebruikt wordt het vakje niet geleegd, etc.

Meen je dit nou serieus?? Buiten dat Spotify eigenlijk nooit afsluit, vraag ik me af wat een enkel muisklikje uitmaakt? Daarbij ben ik blij toe dat je het niet per ongelijk uit kan klikken.

edit: gezien je reactie van 5 minuten hiervoor denk ik dat je een geintje maakt.

Onweerwolf
herman schreef:
(quote)

Je draait veel klassiek zeker?

Niet op Spotify.

(quote)

Meen je dit nou serieus?? Buiten dat Spotify eigenlijk nooit afsluit, vraag ik me af wat een enkel muisklikje uitmaakt? Daarbij ben ik blij toe dat je het niet per ongelijk uit kan klikken.

edit: gezien je reactie van 5 minuten hiervoor denk ik dat je een geintje maakt.

Ik maak absoluut geen geintje.

Ik vind het verschrikkelijk irritant en het slaat nergens op dat je 2 handelingen zou moeten verrichten om een programma uit te zetten. Verder staat het permanent in de taakbalk, althans ik heb nog niet uitgevonden hoe ik het daar weg kan krijgen en ook dat vind ik waardeloos. Nee, de gui van Spotify is niet bepaald gemaakt door mensen met inzicht.

Onweerwolf schreef:
Verder staat het permanent in de taakbalk, althans ik heb nog niet uitgevonden hoe ik het daar weg kan krijgen en ook dat vind ik waardeloos.

Rechtermuisknop -> quit Spotify

Onweerwolf
herman schreef:
(quote)

Rechtermuisknop -> quit Spotify

Ik bedoel dat het programma aan staat maar ondertussen niet de taakbalk vervuilt.

Onweerwolf schreef:

Veel artiesten die diakritische tekens in hun naam hebben (accent aigu, accent grave etc.) worden verkeerd getagd. Hieronder veel IJslandse artiesten zoals Jóhann Jóhannsson, Sigur Rós, Sóley en Emilíana Torrini. In Spotify staan hun namen zonder accent aigu's.

Dit zou ik op zich geen probleem vinden als de autocorrectie van Last.fm alles zou verbeteren. Dit gebeurt helaas nog lang niet altijd.

tuktak
Onweerwolf schreef:
(quote)

Ik bedoel dat het programma aan staat maar ondertussen niet de taakbalk vervuilt.

rechtermuisknop op pictogram rechtsonder in beeld en aanvinken 'verbergen van taakbalk wanneer gesloten'

Onweerwolf schreef:

Ach zo. Nooit bij stilgestaan eigenlijk. De taakbalk is er toch juist voor om te zien welke programma's er openstaan?

Het klopt wel dat er meer fout getagd wordt, maar blijkbaar luister ik weinig IJslandse artiesten. En als last.fm het corrigeert (wat meestal wel gebeurt) dan is er voor mij sowieso niets aan de hand.

Wat ik wel jammer vind is dat er bij Spotify soms onnodige tekst in de titels staat, dingen als "titel (2012 remaster edition)".

Onweerwolf schreef:
Nee, de gui van Spotify is niet bepaald gemaakt door mensen met inzicht.

Ik denk dat het wel door mensen met inzicht gemaakt is, maar dat die geen rekening gehouden hebben met het feit dat er mensen over zulke dingen vallen. Wellicht wel, maar zijn ze ervanuit gegaan dat er meer mensen zijn die het zo juist wel fijn vinden dan mensen die problemen hebben met de dingen die jij aanstipt. Oftewel; ik denk dat er te weinig mensen zijn die moeite hebben met één klik meer of een icoontje in de taakbalk. Dat is niet negatief bedoeld, maar dat idee heb ik gewoon. Dat betekent niet dat ze bij Spotify geen inzicht hebben natuurlijk. Ik vind het juist wel fijn werken.

Wat betreft de tags heb je gelijk natuurlijk.

Onweerwolf
tuktak schreef:
(quote)

rechtermuisknop op pictogram rechtsonder in beeld en aanvinken 'verbergen van taakbalk wanneer gesloten'

Ik kan een dergelijke optie niet vinden.

Onweerwolf
herman schreef:
(quote)

Ach zo. Nooit bij stilgestaan eigenlijk. De taakbalk is er toch juist voor om te zien welke programma's er openstaan?

Ja, maar programma's waar wat beter over nagedacht is hebben ook de optie om bv alleen in je sys tray te verblijven en dat heeft mijn voorkeur.

Onweerwolf schreef:
Ik kan een dergelijke optie niet vinden.
Die heb ik hier ook gewoon. Rechtsonder klikken op het icoontje van Spotify in het Systeemvak en daar staat het.

Onweerwolf
Arrie schreef:
(quote)

Ik denk dat het wel door mensen met inzicht gemaakt is, maar dat die geen rekening gehouden hebben met het feit dat er mensen over zulke dingen vallen.

Prima omschrijving van wat een gebrek aan inzicht inhoudt.

Wellicht wel, maar zijn ze ervanuit gegaan dat er meer mensen zijn die het zo juist wel fijn vinden dan mensen die problemen hebben met de dingen die jij aanstipt

Een gebrek aan inzicht dus want fatsoenlijke moderne software geeft gewoon de mogelijk om beide te doen.

Oftewel; ik denk dat er te weinig mensen zijn

Het is een commercieel product, dus dat is een hele gevaarlijk gedachte. Het is vrij simpel om dit programmeren ook, dus het is gewoon een faal aan de kant van Spotify dat ze dit niet doen.

Onweerwolf
chevy93 schreef:
(quote)
Die heb ik hier ook gewoon. Rechtsonder klikken op het icoontje van Spotify in het Systeemvak en daar staat het.

Ah ok ja. Maar dat werkt niet want het programma staat nog steeds in de taakbalk.

Je kan programmeren dat het programma naar de taakbalk gaat als je op het kruisje klikt, of dat het in één keer afsluit. Dat kan niet allebei. Is het een gebrek aan inzicht om dan voor het eerste te gaan?

Onweerwolf
Arrie schreef:
Dat kan niet allebei.

Hoezo niet?

Onweerwolf schreef:
(quote)

Hoezo niet?

Kom op zeg. Je kan je toch wel voorstellen dat wat jij verlangt van een programma niet voor iedereen hoeft te gelden? En als een programma dus niet volledig aan jouw persoonlijke eisen voldoet, is dat toch niet meteen een gebrek aan inzicht van de programmeurs? Vind ik nogal kort door de bocht hoor.

Onweerwolf
Arrie schreef:
(quote)

Kom op zeg. Je kan je toch wel voorstellen dat wat jij verlangt van een programma niet voor iedereen hoeft te gelden? En als een programma dus niet volledig aan jouw persoonlijke eisen voldoet, is dat toch niet meteen een gebrek aan inzicht van de programmeurs? Vind ik nogal kort door de bocht hoor.

Dat zeg ik ook nergens, jij doet allerlei aannames die ik niet heb uitgesproken.

Voor de duidelijkheid, er is geen reden om twee clicks te verlangen terwijl één click ook kan. Het enige argument dat tot dusverre is gegeven is dat je dan niet per ongeluk het programma uit kan zetten. Op zich vind ik dat best een begrijpelijk argument maar maak dat dan optioneel en laat het default zijn zoals dat bij de meest software werkt: click -> weg. Dat is efficiënt, en software dient efficiënt te zijn.

En ja, dit is een gebrek aan inzicht, elke software developer die serieus met zijn vak bezig is zal je vertellen dat dit soort rare fratsen onzinnig zijn. De enige reden die ik kan bedenken vanuit het oogpunt van Spotify die niet neerkomt op een gebrek aan inzicht is het feit dat op deze manier het programma open blijft en iemand die het programma dus even wil proberen na uitzetten telkens wordt herinnerd dat het programma nog actief is en derhalve misschien geprikkeld wordt om er nog eens naar te kijken. Om diezelfde reden bestaat er ook veel software dat by default zichzelf opstart als het OS wordt opgestart. Dat is allemaal commercieel enigszins begrijpelijk, maar gebruiksvriendelijk is anders.

Ik zeg dus nergens dat het moet voldoen aan mijn persoonlijke eisen voordat ik het als inzichtelijk ontwikkelde software beschouw, ik heb het slechts over dit ene issue.

Volgens mij vergeet je nu even dat Spotify vaak op de achtergrond draait. Het heeft dus niet alleen een commerciele functie, maar ook gewoon de functie dat het wel draait, je het verder nauwelijks ziet, op een heel klein icoontje in je taakbalk na (het is maar waar je je aan kan storen ). Dat is dus anders dan minimaliseren waarbij het veel meer ruimte inneemt.

Onweerwolf
Arrie schreef:
Volgens mij vergeet je nu even dat Spotify vaak op de achtergrond draait. Het heeft dus niet alleen een commerciele functie, maar ook gewoon de functie dat het wel draait, je het verder nauwelijks ziet, op een heel klein icoontje in je taakbalk na (het is maar waar je je aan kan storen ). Dat is dus anders dan minimaliseren waarbij het veel meer ruimte inneemt.

Klein icoontje? Een klein icoontje vind ik een systray icoontje en niet een heel stuk taakbalk kapen.

Ik stoor me daar inderdaad aan ja, anderen wellicht niet, dat kan. Ik stoor me vooral aan het feit dat het niet mogelijk is om het aan te passen want dan kan iedereen het zo inrichten als hij of zij wil. En dat is tegenwoordig de norm bij software, vandaar dat ik het een gebrek aan inzicht vind.

Ik had het ook over een systray-icoontje, dat doet Spotify toch ook? Het is al een tijdje geleden dat ik het op Windows gebruikt heb, maar ik dacht me toch echt te herinneren dat Spotify dan zo'n systray-icoontje wordt. Maar als je op het kruisje gedrukt gebeurt er dus hetzelfde als als je op minimaliseren drukt, begrijp ik? Dat zou wel raar zijn.

Onweerwolf
Arrie schreef:
Ik had het ook over een systray-icoontje, dat doet Spotify toch ook? Het is al een tijdje geleden dat ik het op Windows gebruikt heb, maar ik dacht me toch echt te herinneren dat Spotify dan zo'n systray-icoontje wordt.

Nee dus.

Maar als je op het kruisje gedrukt gebeurt er dus hetzelfde als als je op minimaliseren drukt, begrijp ik? Dat zou wel raar zijn.

Yep, en ja.

Gast
geplaatst: vandaag om 00:17 uur

geplaatst: vandaag om 00:17 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.