MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Nieuw in de top 40 - 2011

zoeken in:
Interessante discussie. Echter, de hitlijsten de dag van vandaag vertegenwoordigt maar een klein deel van het publiek. De hitlijsten worden samengesteld op basis van de single-verkoop (en we weten allemaal dat die weinig voorstelt) en de legale downloads (en we weten allemaal dat dit maar een fractie is van alle downloads).

Hits zijn - meer dan ooit - het gevolg van een uitgekiende marketingcampagne en weinig relevant meer. Natuurlijk zijn Alexis Jordan, Jason Derulo en Pitbull rotzooi maar die 'artiesten' beseffen goed dat hun populariteit vergankelijk is en dat ze snel in de anonimiteit zullen verdwijnen of binnenkort door een andere 'idol' worden verdrongen, dus proberen ze zoveel mogelijk in korte tijd binnen te rijven (en in dat opzicht is het begrijpelijk), dit soort 'artiesten' heeft geen grotere bestaanszekerheid dan hun volgende hit. De laatste 5 jaar hebben de hitlijsten nauwelijks wereldartiesten opgeleverd (Adele, Amy Winehouse, Duffy).

Bands als Arcade Fire of dEUS moeten het niet hebben van hitsingles maar van live-optredens en hun albumverkoop dat veel hoger is dan de singleverkoop van die nep-artiesten. Het laatste album van Arcade Fire heeft (in België) op 1 gestaan in de albumlijst en elk album van dEUS wordt goud of platina. In brede muziekkringen zijn dEUS en Arcade Fire bekender dan een Alexis Jordan en over 10 jaar zullen die bands nog steeds bekend zijn (in tegenstelling tot de meeste top-40-artiesten).

Titmeister schreef:
Met Juize hebben zij al jaren een van de zeer weinige radioprogramma's die incidenteel nog wel eens goede hiphop draaien. Ook in de gewone programmering draaien ze het, al is dan meer de 50's en Lil Wayne's van deze wereld...
Was ik vergeten, ja, maar Juize is geloof alleen 's avonds laat en toevallig één dag. Het wordt dan een volledige hiphopzender als ik me niet vergis. In hun "normale" aanbod vind je zelden hiphop en zoals je zegt, dat zijn dan bijna alleen maar de hitmachines.

chevy93 schreef:
(quote)
Was ik vergeten, ja, maar Juize is geloof alleen 's avonds laat en toevallig één dag. Het wordt dan een volledige hiphopzender als ik me niet vergis. In hun "normale" aanbod vind je zelden hiphop en zoals je zegt, dat zijn dan bijna alleen maar de hitmachines.

Ja, maar ze draaien het wel. Net als ze alleen maar de übercommerciële varianten van rock en dance draaien

Arrie schreef:
(quote)

Ow , ze is blijkbaar gespot op de foto haha. Jij kent haar dus niet ? Arnout De Vries Profiel - hyves.nl - arrie1991.hyves.nl

chevy93 schreef:
(quote)
Maar daar is de media toch voor? Niemand gaat dingen draaien waarvan ze weten dat hun doelgroep het niet leuk vindt. Hip-hop is gewoon minder geliefd dan rock, logisch dat dat niet op Skyradio, 538 of Q-music gedraaid wordt. Het past niet bij hun doelgroep. De luisteraars zouden snel kelderen.

(quote)
Tja, nu noem je ook wel gelijk iemand. Ik prefereer toch wel een heleboel van deze top 40-nummers boven haar (van wat ik ken dan). Ik vind niet emotie bij voorbaat al boven oppervlakkige muziek staat. Zeker als het goed gemaakte oppervlakkige muziek is.

Welke radio station zijn er dan om metal en goede hip-hop te luisteren ? die zijn er niet. Iedereen luistert naar de grote 4 a 5 en dat zijn Q, 538 , Sky , Radio Veronica , 3FM. Draaien allemaal een beetje dezelfde muziek. Verder zijn er als die er al zijn , de stations voor metal en hip-hop dan zijn die niet op de frequenties te vinden en ook op tv wordt daar nooit reclame voor gemaakt dus weten mensen niet dat het er is. Wel zie je enkel de grote radiostations 100 keer op een dag voorbij komen. En die radiostations mogen wat mij betreft echt veel gevarieerder draaien , nu enkel de makkelijkste weg.

Ik prefereer trouwens ook veel top 40 muziek boven haar maar is heb 10 keer meer respect voor haar en ik gun haar ook meer omdat ze haar eigen plan trekt en wel oprecht bezig is. Zij verdient de faam naar mijn mening en niet de makkelijke weg zoals velen die bewandelen ook zou ik er geen zak aanvinden. Want meestal komt het maken van niet-commerciele muziek het niveau toch wel ten goede en zeker op het gebied van originaliteit en creativiteit. Als men tegenwoordig al nummers hoort zonder de standaard liedjesstructuur haakt men al bijna af omdat ze het niet gewend zijn.

Timo-otje schreef:
(quote)

Ow , ze is blijkbaar gespot op de foto haha. Jij kent haar dus niet ? Arnout De Vries Profiel - hyves.nl - arrie1991.hyves.nl

Ja, ik ken haar wel. Ik snap echter niet hoezo jij zomaar mijn Hyves gaat opzoeken, en vervolgens ook nog de foto's van mijn "vrienden" gaat bekijken, en dan iemand een "lekkertje" noemen.

Timo-otje schreef:
Iedereen luistert naar de grote 4 a 5 en dat zijn Q, 538 , Sky , Radio Veronica , 3FM. Draaien allemaal een beetje dezelfde muziek.

Draaien niet dezelfde muziek. Wat Q-Music zoal draait weet ik niet. Radio 538 draait vooral gewoon huidige top 40-muziek. Sky Radio draait vooral rustige, lekker in het gehoor liggende popmuziek, van de jaren '80 tot nu en af en toe nog wat jaren '70. Radio Veronica draait vooral rockmuziek uit de jaren '80 en '90. 3FM draait veel hippe alternatieve rockbandjes van tegenwoordig en dat soort gedoe. Allevier een hele andere doelgroep, en ze draaien dus ook echt niet allemaal een beetje dezelfde muziek.

In principe niet, maar in praktijk is het heel goed mogelijk dat je bij het zappen op alle stations hetzelfde nummer tegenkomt, Adele's Rolling in the Deep of Pink's Fucking Perfect ofzo...

Arrie schreef:
(quote)

Ja, ik ken haar wel. Ik snap echter niet hoezo jij zomaar mijn Hyves gaat opzoeken, en vervolgens ook nog de foto's van mijn "vrienden" gaat bekijken, en dan iemand een "lekkertje" noemen.

Zoek er verder niks achter(had niks te doen). Je kan ook mijne bekijken , geen enkel probleem.

Tuurlijk, er zijn een paar nummers die overlappen, dat zal best.

Ja . de radiostations hebben toch echt behoorlijk veel raakvlakken. Adele wordt op ze alle 4 scheelgedraaid. Zo zijn er nog meer voorbeelden van. Het is niet exact hetzelfde maar ze overlappen elkaar behoorlijk.

Dat ze behoorlijk overlappen, lijkt me dan weer behoorlijk overdreven. Adele is inderdaad een goed voorbeeld, maar verder hebben ze echt elk hun eigen doelgroep.

Nou , 3fm is hier de meest vreemde eend in de bijt. Leg de playlist van Q en 538 maar eens naast elkaar. Veelal dezelfde artiesten, gewoon de top 40 muziek. Q is wat mij betreft ook gewoon gericht op jongeren zoals 538. Sky Radio is muziek voor huisvrouwen zoals ik altijd zeg inderdaad goed in het gehoor liggende muziek die lekker wegluistert met een aantal wat oudere nummers ertussen(ook weinig spannend) . Wat dat betreft is de muziek van Sky en 3FM wat anders dan die 2. 3FM is wat alternatiever dan Q en 538 maar overlappen elkaar ook.

Ik hield Q er dan ook al buiten, die zender ken ik niet goed genoeg. Ik had het over die andere vier.

Naja , we kunnen hier nog uren over discussieren maar laten we hier dan maar bij houden en gewoon weer de top 40 plaatjes gaan bespreken !

Terug naar de top-40, week 35.

#34. OneRepublic - GoodLife
Er zit wat in, mooi gezongen en sfeervol maar de percussie is te nadrukkelijk aanwezig en het refrein klinkt wat banaal. Overigens dateert het van 2009, waarom is het nu pas op single uitgebracht?
Cijfer: 5,5

#36. Miss Montreal - Wish I Could
Met het ritme zit het goed maar door de rest is dat een kleurloos nummer dat snel verveelt en de zang steekt mij ook tegen.
Cijfer: 3,5

#38. R.I.O. - Sunshine
Daar hebben wij weer die vreselijke autotune waardoor de zang zo blikkerig klinkt. Verder is dit plat en banaal tot en met, maakt een slechte zomer als deze nog slechter.
Cijfer: 2

Binnenkomers week 15:

#30. Dotan - This Town
"Het nieuwe 3FM Serious Talent" staat er op YouTube. Eigenlijk weet ik dan al wel dat het weinig voorstelt. Onhaatbare muziek die weinig emotie bevat en vrijwel niks in je losmaakt.

Cijfer: 4,5

#33. Julian Perretta - Wonder Why
Wat is het toch met die derderangs artiesten die opeens de top 40 halen? Zoutloze pop van artiesten die volgende week al vergeten zijn. Die clip ook... slecht gespeelde emotie. Konden ze vroeger nou beter acteren of hoefden ze dat toen niet (ze beleefden hun muziek)?

Cijfer: 4

#35. Milow - You and Me (In My Pocket)
Ah, dat klinkt al wat beter. Een zeer aangename stem en lekker back to basic. Geen toeters en bellen, maar wel een man die wel weet wat zingen is. Het is nog steeds niet het niveau waar ik op hoop, maar het gaat al meer in die richting

Cijfer: 5,3

#37. Racoon - No Mercy
"And every day I love you more". Ooit nog wel ok, inmiddels hoef ik het niet meer te horen. Meer ken ik eerlijk gezegd ook niet, dus wat voor band het is weet ik niet. Maar dit nummer is toch wel heel anders dan Love You More. Het jazzy-achtige sfeertje (ongetwijfeld door de sax, of is het een trompet?) is bijzonder sterk en door de korte speelduur gaat het absoluut niet vervelen. Ja, eigenlijk gewoon een goed nummer.

Cijfer: 6,3

#39. Alexandra Stan - Mr. Saxobeat
De naam kwam me zo bekend voor, maar kon er geen nummer op plakken. Serieus één van de beste nummers van dit jaar. Als het gaat om de hitlijsten staat het zeker in mijn top 3.

You make me dance
Bring me up
Bring me down
Play it sweet
Make me move
Like a freak
Mister Saxobea

Het is zo enorm catchy.

Cijfer: 7,8

Voor een echt goed saxofoonnummerclubhit, raad ik deze aan:
YouTube - Saxophone House Wippenberg- Pong feat Florencio Cruz

chevy93 schreef:

#37. Racoon - No Mercy
"And every day I love you more". Ooit nog wel ok, inmiddels hoef ik het niet meer te horen. Meer ken ik eerlijk gezegd ook niet, dus wat voor band het is weet ik niet. Maar dit nummer is toch wel heel anders dan Love You More.

Vind zelf de hit Laugh About It, volgens mij de single na Love You More, een stuk leuker dan Love You More, waarschijnlijk wel hun leukste single (maargoed, heb verder ook niet zoveel met Racoon).

Oh ja, die is ook nog van hun. Dat is ook een aardig nummer, ja. Die zou ook wel een voldoende krijgen, denk ik. Scoren trouwens best hoog hier. Misschien eens proberen.

Ik vind alles van die band tenenkrommend

Laugh About It is dan ook wel jeugdsentiment voor me, de rest vind ik ook niks.

Top-40 van 2011, week 36.

#10. Nick & Thomas - Sterker Nu dan Ooit
Een vlot Nederlandstalig nummer maar weinig bijzonder, zeker wat de zang betreft en ik denk ook niet dat dit lang zal bijblijven.
Cijfer: 5,5

#13. Keizer & De Munnik - Kijk me Na
Weer een Nederlandstalig nummer, maar dit doet mij nog minder. Ik vind het te doorsnee en vrij vlak en vervelend en ook hier vind ik de zang weinig bijzonder.

#24. Sean Paul featuring Alexis Jordan - Got 2 Luv You
De internationale hits stellen tegenwoordig vaak nog minder voor dan de Nederlandstalige hits. Het ritme is wel wat minder cliché maar voor de rest - en zeker vocaal - kan dit best vergeten worden.
Cijfer: 3

#36. Alexandra Stan - Get Back
Dat zou ze nu gerust mogen doen. Zielloos en vervelend nummer, zowel melodisch als vocaal is het erg zwak.

#39. Bløf - Was je maar Hier
Vrij bombastisch - wat we van Blof mogen verwachten - maar het nummer kan mij niet boeien vooral door de tekst waarbij het refrein steeds herhaald wordt.

Top-40 van 2011, week 37.

#24. Alexis Jordan - Hush Hush
Een nummer waarin alles fout gaat: fletse zang, belachelijke tekst en refrein, kleurloos tot en met zonder een greintje bezieling of eigenheid ... ik kan hier niets goeds over vertellen! Ze mag van geluk spreken dat ik niet minder geef dan ...
Cijfer: 1

#31. Elena Gheorghe - Midnight Sun
Iets minder slecht dan de vorige, dat is het enige positieve hier. Ik vind het vooral productioneel nogal goedkoop in elkaar gestoken, de vrolijkheid en zomerse sfeer komen mij erg gemaakt over en - ach ja - die autotune moest er natuurlijk ook bij.

#33. Tom Hangs featuring Shermanology - Blessed
Verschillende versies hiervan op YouTube, ik heb er maar één genomen en dat volstaat voor mij. Misschien is het in zijn genre wel goed gemaakt maar het doet mij totaal niets, het klinkt erg kil en emotieloos, het swingt niet, het is alleen maar oervervelende behangmuzak. Die soulvolle stem is het enige positieve hier.
Cijfer: 2,5

#36. DJ Antoine vs Timati featuring Kelanna - Welcome to St. Tropez
Ook hiervan verschillende versies op YouTube. Eén klik volstaat voor mij om te concluderen dat dit ook niets is, banale en goedkope wegwerprommel.
Cijfer: 1,5

Zoveel bagger deze week, het kan volgende week alleen maar beter worden.

Ben bang van niet , de top 40 is tegenwoordig een lachertje. Alle muziek is flinterdun en gaat na 2 keer al irriteren. En kijkend naar de afgelopen maanden denk ik niet dat dat in de nabije toekomst gaat verbeteren(het niveau in de top 40).

Maar weer eens verder. Elke week die ik wacht, moet ik minimaal 3 weken bespreken om weer dichterbij te komen.

Week 16:

#3: Glennis Grace - Afscheid
Ik heb echt niks met Glennis Grace, maar ik snap niet wat hier nou zo erg aan is. Ik heb hier echt geen irritatie of braakneigingen bij. Ze heeft een mooie stem en de tekst is cliché, maar voelt niet zo aan. Alleen het einde de (anti)climax had van mij niet gehoeven.

Cijfer: 5

#26: Nicole Sherzinger - Don't Hold Your Breath
Is dit niet de zangeres van The Pussycat Dolls? Als stoute Pussycat Doll een stuk leuker. Dit soort popliedjes hoeven van mij niet. Totaal inspiratieloos. Heel basic beat, matige zang en behalve de clip vaak weinig genietbaar.

#33: Marco Borsato & Lange Frans - Kom Maar Op
"Alles beter dan Zing Een Liedje Voor Me (of hoe dat paupernummer ook heet)", dacht ik toen het begon. Maar dat is echt een onjuiste gedachte. Wat een slecht nummer. Lange Frans klinkt als een derderangs cover van Viben (kennen we hem nog?), Marco Borsato probeert een vijfderangs cover van Wat Dat Ben Jij te maken en de banjo doet me op één of andere manier denken aan De Bel Doet 't Niet van... (huiskamervraag )

#39: The Black Eyed Peas - Just Can't Get Enough
Een bekende naam, maar waar ik niet direct een geluid op kon plakken. Echter een nummer dat ik onmogelijk gemist kan hebben. Inderdaad, een "Oh ja, deze"-gevoel besteeg mij. Eén ding is zeker. Deze band is al jaren niet meer de frisse wind die ze een aantal jaar geleden waren. Ze laten zich te vaken verleiden tot het maken van zoutloze clubhits. Soms komt daar best wat leuks uit rollen, zoals I Gotta Feeling (helaas doodgedraaid, maar toch), maar deze is dat dus niet.

chevy93 schreef:
en de banjo doet me op één of andere manier denken aan De Bel Doet 't Niet van... (huiskamervraag )

Samson & Gert.

Waarom doet het je daar aan denken?

En door met week 17:

#26: P!nk - Bad Influence
Bij P!nk haak ik al gelijk af. Het is dat het moet. Muzikaal zit het nog best aardig in elkaar, maar ik kan haar echt niet uitstaan. Een zogenaamde rebelerende dame die weinig kan behalve er raar uitzien. Een zware onvoldoende blijft achterwege voor die lekkere bas.

Cijfer: 4,8

#32: Anouk - Down & Dirty
Dit nummer werd een aantal weken geleden vertolkt bij My Name Is... (leuk programma trouwens!) en ik kon het toen niet plaatsen. Dat was dus haar nieuwste hit. Eerder noemde ik haar al over datum en alleen maar zoekend naar die nieuwe hit. Deze bevestigt dat alleen maar. Nu ben ik niet echt bekend met haar en ik volg haar zeker niet, maar is dit een soort stijlwisseling in de hoop veel sympathie op te wekken? Hier werkt het in ieder geval niet...

#34: Guus Meeuwis - Dit Lied
Ah Guusje! Een erg sympathieke artiest waar ik vaak toch wel een zwak voor heb. Alleen dan vooral voor de ballades, zoals Tranen Gelachen en Het Is Een Nacht. Dit soort snelle up-tempo nummers zijn niet echt aan hem besteed. Hij moet het iets meer basic zoeken. Door mij niet echt haatbaar, maar omdat ik hier absoluut niet van kan genieten, moet ik streng zijn. Jammer, want ik gun Guusje een voldoende.

#37: Crystal Fighters - Plague
Wie zegt u? Maar toch, dat nummer ken ik wel. Volgens mij wel in een andere versie, want ik kan me niet herinneren dat het zo'n saaie kale versie was. Toen het instartte had ik de illusie dat ik dit een goed nummer vond, maar dit blijkt de slechtste van deze update.
Coupletten zijn nog redelijk, maar dat couplet is echt verschrikkelijk.

Cijfer: 3,5

NewYorkCityLight schreef:
Waarom doet het je daar aan denken?
De banjo natuurlijk. Lijkt op de een of andere manier een versnelling. Zal wel weer aan mij liggen, want associaties bij mij gaan meestal van hot naar her.

Ik moest kloppen, ik moest kloppen want de bel doet het niet.
De bel doet het niet, de bel doet het niet.
Ik moest kloppen kloppen kloppen want de bel doet het
De bel doet het niet, de bel doet het niet.
Je kunt er wel op drukken maar dan komt er geen geluid!
Je kunt er wel op drukken maar je hoort geen fluit.
Ik moest kloppen, ik moest kloppen dat begrijp je zeker wel!
Want hij doet het niet, hij doet het niet die bel.

Nu verder met week 18. Na zo'n dramatische week als 17 zou ik normaliter gestopt zijn, maar ik geloof dat er bij week 18 een aantal sterke nummers zitten.

chevy93 schreef:
en de banjo doet me op één of andere manier denken aan De Bel Doet 't Niet van... (huiskamervraag )

Niks geen Arrie, fijn nummer zoals ze er zo veel maakten in het begin van hun carrière. Misschien is het de nostalgie die spreekt, maar een zin als: 'Alberto Vermichelli die komt hier nogal vaak, die man heeft nu eenmaal weinig klanten in zijn zaak' vind ik toch wel bijzonder geestig

Gast
geplaatst: vandaag om 17:49 uur

geplaatst: vandaag om 17:49 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.